** ENSKAT vko 5 28.1-3.2 **
Hei ja hauskaa viikko kaikillle enskoille :)
Viime viikon keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12248657&p=3&tmo…
Täällä vielä yhtenä kappaleena :)
-Sara-Maria rv 37+4-
Kommentit (21)
Täällä ois vielä yks uus ensimmäisen odottelija, joka kävi jo sekottamassa esittelypinon, anteeks! Väärässä kohassa painoin ok:ta ja virhe jo tapahtui..
Odotan esikoistamme viikoilla 23+1 Keski-Suomessa. Odotus on mennyt hyvin, pientä närästystä ja issiassärkyä lukuunottamatta. Olen käynyt lukemassa täällä muiden kuulumisia, mutta en oo saanut aikaseksi kirjotella. Samoin olen toukokuisten viestejä lueskellu. La on 25.5. Neuvolakäynneillä kaikki on ollut hyvin, kohtu kasvaa ja kaikki arvot on pysyny hyvinä, jouluna paino vähän loikkas, mut nyt sekin oli jo tasottunu, ne oli ne suklaat, joita ei voinu vastustaa..
Viime viikolla vein Kelaan paperit, ja nyt innolla odottelen äitiyspakkausta, vaikka aika kauan muiden mukaan kestää ennen kun se tulee. Kyllä tässä itsensä tuntee välillä aika hölmöks, kun on niin ison ja uuden asian kanssa nenäkkäin. Todemmaksi vauveli muuttui, kun alkoi potkut tuntemaan. Hassua, että mahassa on pieni ötökkä, joka siellä kasvaa ja nyrkkeilee. Ja sitten on huolissaan, kun on hetken hiljasta ja rupeaa miettimään, että onkohan sillä nyt kaikki hyvin.
Hankinnoista: Isoimmat hankinnat on jo tehty, Brion vaunut ostettiin uutena, muut käytettynä tai lainattuna. Vaatteita tuntuu kertyvän melkein joka kauppareissulta mukaan, mutta kun ei malta olla ostamatta. Me ei tiedetä, onko ötökkä tyttö vai poika, siks vaatteet on neutraalin värisiä.
Tämmöstä nyt aluks, hyvää viikkoa kaikille!
Tervetuloa mukaan palstailemaan Anzzu ja Norpanpoikanen:)
Poreelle kiitokset synnytyskertomuksesta. Kiva kuulla noita sektiotarinoita kun itellä varmaan ois sellanen eessä. Vauva puolella tavataan taas (toivottavasti pian) :)
Fiiu: Saakos udella mitä opiskelet? Onko vielä pitkään koulua jäljellä? Mulla ois vielä kaks ja puol vuotta (huoh)...
Sara-Maria. Jo mä aattelin et ootko lähteny jo nyytin hakumatkalle, kun ei susta vähään aikaan kuulunut mitään. Sullehan saa kohta alkaa suppareita puhaltelemaan:) Me ei tosiaan päästy sinne synnytyssaliin tutustumaan ku mä synnytän Hyvinkäällä ja siellä on remppa menossa. Ne ei siis järjestä ollenkaan niitä kiertokäyntejä siellä ennen ku remppa on ohi:(
ON: Tänään oli äitipolille aika taasen. B herra oli niin vilkkaalla päällä ettei meinattu saada sydänkäyrää ollenkaan otettua. Aina ku kätilö siirsi kätensä pois mun vatsan päältä ni sydänäänet hävis. Vähän säikähdin kerran ku ne sykkeet alko olee sellasta 70-90 tasoa. Olikin sitten vaan mun pulssi mikä siinä näky:) Vauvojen painoarvio oli n. 1800 grammaa et hyvin ovat kasvaneet. Ainut vaan että vieläkin ovat poikkitilassa ja tuskin enää kääntyvät että sektio ois edessä. Mua pelottaa niin paljon se sektio. En oo koskaan ollu leikkauksessa ja mun mielestä se on ahdistava ajatus että mun vatsa aukastaan. Luonnotonta. Ja sit pelottaa et jos se haava tulehtuu yms. Nyyh mä en halua sektioon:(
Toin sitten tuliaisiks Hyvinkäältä elämäni ensimmäiset parkkisakot ja että mua ketutti. Tosi hyvää saumaan tuli juu ku muutenkin niin tiukkaa taloudellisesti. Mies oli hiukka vihanen:/ Onneks se leppy kuiteskin nopeesti:)
Jaa kaipa sitä pitäs mennä nukkumaan. Eka pari panadolia huuleen kun selkä äksyilee ikävästi. Parina yönä heränny sillee et itku on tullu. Sohvalla sit nukkunu lopun yötä. Vähän parempi alusta kun on kovempi. Tosin siinä ei saa kunnolla jalkoja suoraks että paremminkin vois yöt mennä... Onneks tätä ois enää aika vähän jäljellä:)
Hauskaa viikon alkua kaikille:)
Terkuin Butterfly rv 33+2
Uusi päivä ja uudet kujeet. En saanut millään aamulla enää nukuttua niin päätinpä nousta sitten ylös. Ajatukset vaan alko pyörimään mielessä, josko tästä lähtis hiukan tänään vielä kattelemaan noita alemyyntejä.
Norpanpoikanen: Tervetuloa tänne meidän joukkoon palstailemaan. Hyvä, että siellä on kaikki mennyt hyvin tähän asti. Liikkeiden tunteminen mukavasti kertoo että masussa on kaikki hyvin ja sen myötä kieltämättä koko ajan tulee todellisemmaksi vauvan tulo.
Butterfly: Ikävää jos poitsut ei oo siellä tajunnut kääntyä, mutta hyvinhän ne siellä on kasvaneet :) Millos teillä sitten päätetään sektioaika, jos siihen mennään? Ei sitä sektiota kannata pelätä, niitä tehdään kuitenkin niin paljon ja kaikki menee hyvin.
Onneks kelalta tuli jo äitiysraha- ja vanhempainrahapäätökset. Tietää nyt paljonko sitä rahaa oikeesti tulee. Kivan kauan vaan kesti tuon päätöksen tuleminen, kiitos vuodenvaihteen ruuhkien. Nyt sitten vaan piipahtamaan verotoimistossa kattomassa mikä se veroprosentti tulee olemaan, muutenkin on verotoimistoon kerran asiaa.
Huomenna aamulla on tosissaan seuraava neuvolakäynti. Viime viikolla kaikki oli ihan kunnossa. Sillon neuvolatäti vaan päätti, että voisin tulla lääkärin näytille, eli pääsee lääkäriä tervehtimään. Josko sitten sais vähän tietoa mikä on " tilanne" . Sen jälkeen päätökset ketä kaikki kavereita kerkeen käydä morjenstamassa, vaiko onko parempi pysytellä kotinurkissa.
Taidan lähteä valmistautumaan siihen että auton rattiin hyppäisin. Koira pitää kuitenkin ensin ulkoiluttaa ettei sillä tuu hätä. Mun reissu kuitenkin kestää josko siihen lähden kun matkoihin kuitenkin menee.
-Sara-Maria rv37+5-
Huometa kaikille, toivottavasti tästä tulee aurinkoinen, ihana päivä!
Fiiu77: Aloin hankkimaan tarvikkeita aika myöhään.. oikeastaan saatiin kavereilta muutama pussi tavaraa ennen joulua ja nyt on joulun jälkeen hankittu pingikset ym. Tosiaan on saatu tosi paljon kaikkea ja lisäksi äitiyspakkaukkaus on tosi monipuolinen. Loput aion hankkia kunhan pääsen tästä äitiyslomalle. Siis jotain pientä, harsoja, apteekkikamat ym. Me käytiin myös rakenneultrassa, seerumi olis ollu tarjolla mutta halusin 4D-ultran ja kävin siellä viikolla 19. Liikkeet tunsin tosi aikaisin, jotain pientä jo viikolla 12... mutta se johtuu siitä että mulla ei vatsanpeitteitä kauheasti ole ja muutenkin olen tosi herkkä tuntemaan kaikki elimistöni muutokset.
Paco: Hyvä että asuntoasia järjestyi! On olennaista että viihtyy kotonaan.
Butterfly: Mä pidän käsilaukussa lukkosulaa mukana.. muttamutta. Tuossa yks päivä olin koirien kanssa metsälenkillä vähän kauempana auton kanssa ja palatessa ovi ei enää auennutkaan! Eikä mulla lenkillä mitään lukkosulaa ole. Onneksi selvisin säikähdyksellä sillä toinen ovi aukesi.. nyt lukkosula on talvitakin taskussa..
Weera: Mulla tais olla noilla viikoilla kans kaiken näköistä vaivaa. Nyt niihin on jo tottunut. Selkää särkee, lonkkia pakottaa, maha painaa.. :D
Marine: Tervetuloa! Minäkin olen samojen vaivojen takia sairaslomalla jo kaksi viikkoa ja olen kaksi viikkoa lisää kunnes äitiysloma alkaa.
Paco: Meillä on vauvan hoitopäivä ens lauantaina ja oletan että siellä hieman opastetaan pukemista ja sitä kuinka paljon puetaan päälle :D Mua hieman ahdistaa ajatus, että ei saa mennä vauvan kanssa ulos kahteen viikkoon, päähän siinä räjähtää! Mä mietin myös synnytystä. Lähdenhän ajoissa, eihän se synny matkalla, kuinka pärjään ym. ym.. synnytysvalmennus on viikon päästä.. Yleensä mä osaan käyttäytyä ja olla hillitty. Mutta liika on liikaa. Mä oikein odotan koska se alottaa uudestaan¿ :D
Pore: Kiitos synnytystarinasta ja onnea kovasti!! Perästä tullaan!
Anzzu: Tervetuloa joukkoon!
Sara-Maria: Meillä on kolme karvaista portugalinvesikoiraa. Sulla alkaakin olla viimeiset viikot käsillä, mahtaa jännittää!
Ja hieman omaa napaa: Supistelut ne vaan jatkuu, tänään on taas neuvolalääkäri. Tarkistavat paikat. Kaikki on ollut kunnossa tähän saakka ja oletan että on nytkin. Olen joutunut olemaan töissä sairaslomasta huolimatta sillä työntekijä jäi kuuden viikon sairaslomalle loukattuaan jalkansa ! Nyt on onneksi sijainen. Mun jalat on ihan hirveät tukit jos seison puolipäivää jaloillani! Viikonloppuna oli mitä ihanin ilma, lenkkeiltiin koirien kanssa ja syötiin hernekeittoa ja lättyjä. Ihanaa!
Anabela 35+0
..tai johan tuo taitaa olla päivä, mutta kun ei tahdo yöllä nukuttaa, niin nukun sitten aamusta vähän pidempään.
Rakenneultrista oli puhetta. Kannattaa varautua siihen, että ultrasta ei saa kela-korvausta, jos kyseessä ei ole riskiraskaus (ja jos on jotain ongelmia, niin sittenhän pitäisi päästä äippäpolillekin..). Minä olin nimittäin kuullut muualla asuvilta tuttaviltani, että rakenneultrasta saa kela-korvauksen, mikäli kunta ei sitä tarjoa. Mulle tuli sitten kielteinen päätös ja kun juttelin asiasta neuvolassa, terveydenhoitaja kertoi, että kyseessä on ihan yleinen linja täällä meillä päin, juuri kukaan ei saa. Sen sijaan joissakin muissa kaupungeissa saa ihan yleisesti. Luulisi, että kelalla valtakunnallisena laitoksena olisi yhtenäiset ohjeet, mutta ilmeisesti ei.. tai siis kyse on varmaan siitä, että ohjeet on tulkinnalliset ja riippuu kuka niitä tulkitsee.. No, mutta tärkeintä oli saada tietää, että vaavilla kaikki kunnossa (tai jos ei olisi ollut kunnossa, niin olisi osannut siihen varautua) ja olisin kyllä mennyt ultraan joka tapauksessa.
Sunnuntaina oli ihan ihme vatsakipua tuntitolkulla, jostain klo 15 lähtien koko iltapäivän ja illan. Välillä supisteli, välillä koko vatsan seudun iho oli kosketusarka, välillä liitoskiputyyppistä vihlontaa.. tosi tuskainen olo, eikä mikään asento tuntunut hyvältä. En edes ollut riehunut aamupäivästä. Ehdin jo ajatella, että taitaa tulla ensi yön aikana laitokselle lähtö, mutta sitten sainkin nukuttua ihan hyvin, ja maanantaina ei kivuista tietoakaan. Jotain harjoittelusupistelua se kai sitten oli.
Eilen olikin taas neuvola ja kaikki kunnossa, sain luvan käydä vielä uimassakin, kun ei mitään ennenaikaisuusriskejä ole ollut. Justuksen pää on jo lantiossa, mutta ei todennäköisesti kiinnittynyt, ensi viikolla lääkäri katsoo sitten tarkemmin. Painoa tullut nyt 9 kg, tasaisesti n. 500 g/vk jostain viikolta 20 lähtien, alkuraskaudessa laihduin vähän. Eli jos jatkuu tätä tahtia, pitäisi jäädä ihan kohtuulliseen tulokseen. En niinkään ajattele sitä omaa ulkonäköä, mutta kun ylipainoa on jo ennestään, niin liika paino ei taitaisi olla meidän kummankaan terveydelle hyväksi.
Kiitos Porelle synnytyskertomuksesta ja ihanaa aikaa pikku neidin kanssa! Kiva lukea, että vaikka asiat ei aina menekään niinkuin etukäteen ehkä ajattelisi tai kirjoissa lukee, niin kyllä ne silti sujuu ja positiivinen mieli yleensä jää.
Tervetuloa uusille! Se oli kyllä jänskää aikaa, kun niitä ensimmäisiä liikkeitä kuullosteli. Mulla kävi niin, että liikkeiden myötä raskaus alkoi tuntua paitsi todellisemmalta myös jotenkin tosi luonnolliselta; kaverit kun sanoi, että teille on tulossa iso elämänmuutos yms., niin jotenkin itsestä vaan tuntui, että näin sen pitääkin mennä. Että vaikka elämä muuttuu, niin en enää edes osaa ajatella, että kuinka se olisi voinut jatkua muuttumatta. Ennen raskauden puoliväliä ehdin kyllä panikoida kaikesta :D Itse asiassa mua välillä ärsyttää, kun ihmiset (siis en tarkoita tätä palstaa vaan esim. työkaverit) kertoo, että miltä niistä on tuntunut raskausaikana ja olettaa, että kaikista tuntuu samalta, mutta nyt taidan syyllistyä itse samaan.. :)
Butterfly: Olen varmaan jo monta kertaa valittanut täällä synnytysvalmennuksesta, mutta pakko taas kirjoittaa. Itse olin myös pettynyt meidän luentoon, joka kesti noin tunnin. Osastoille ei pääse katsomaan, koska synnyttäjiä tällä alueella on paljon (lähisairaaloista on lakkautettu synnytykset). Olisin kaivannut valmennukseen enemmän sellaista tietoa, mitä ei oppaista voi lukea. Itse olen kokenut hyödylliseksi " Synnytä rentoutuneena" -CD:n. Auttaa rentoutumaan ja ' löytämään' oikeita lihaksia ja hengitystapoja. Siinä on myös rentouttavaa musiikkia ja ajattelin siksi ottaa ihan laitoksellekin sen mukaan. (Vai jokohan kirjoitin tästä viime viikolla..)
Taisipa tulla pitkä ja sekava viesti ja aikamoista valitustakin..
Nyt taidan lähteä vähän ulkoilemaan. Mukavaa masunkasvattelua kaikille enskoille!
Mama ja Justus 35+1
Kävin juuri neuvolassa ja tässäpä hieman neuvolakuulumisia:
rv 29+6
RR 119/67
Proteiini ja glukoosi -
Hb 112 eli vihdoin noussut hiukan!
Sikiön syke 140-160
Tarjonta: PT
Liikkeet ++
sf-mitta 28
Eli kaikki hyvin!
Pore: Kiitos synnytyskertomuksesta ja onnittelut minunkin puolestani! Kaikkea hyvää ensimmäisiin viikkoihin vauvan kanssa kotona! Vaikka LA:han on mulla vielä jonkin aikaa niin kovasti on synnytys mielessä, melkein joka päivä.
Paco: Joo muistankin sut sieltä huhtikuisista! Mä kirjoittelen sinne edelleen, mutta tuntuu välillä että jutut on niin eri maailmoista kun valtaosa siellä on mammoja joilla on jo vähintään yksi lapsi.
Butterfly: Ikävää jos poitsut eivät ole kääntyneet :(( Sektio on turvallinen ja paljon käytetty, monethan valitsevat sektion jo ihan siitä syystä että haluavat päästä " helpommalla" , mutta ymmärrän hyvin ahdistuksesi. Mua ei sektio pelota lainkaan toimenpiteenä, mutta haluaisin nimenomaan synnyttää pienokaisen maailmaan. Sellainen henkinen juttu. Mun synnytystapaa joudutaan miettimään vähän tarkemmin kun mulla on sellainen verisuonitukos toisessa valtimossa. Ei haittaa normaalia elämää eikä raskautta, mutta ottavat asian kuitenkin tosissaan Naistenklinikalla, hyvä niin.
Weer@ ja joku muukin oli tehnyt isyyspaketin, sain teiltä hyviä ideoita! Olen kans aikeissa tehdä sellaisen piakkoin. Musta se on tosi kiva idea!
Mama: olipas sulla ollut tosi kivuliaita suppareita tai mitä lie kipuja! Toivottavasti pysyvät poissa ainakin muutaman viikon. Tsemppiä. Niin, ja kiitos hyvästä cd-vinkistä.
Täällä on ilmeisesti ollut jonkinlaista millä viikolla liikkeet -gallupia: Mulla tuntui liikkeet jo rv 16, ja viikolla 20 olikin jo täysi jumppa masussa. Nytkin parhaillaan neiti heittää volttia :) Mulla on istukka ollut alusta lähtien takana. Mies on tuntenut liikkeet kädellään jo pitkään, ja viime viikoista lähtien on tuntenut ne myös silloin, kun makaan tiukasti hänen kainalossaan ja vauva muksii tulevaa isukkia kylkeen :)))
Hankinnoista: meillä on käynyt tosi hyvä tuuri, sillä ollaan saatu tai saamassa tosi paljon tavaraa ilmaiseksi tutuilta, mm. sänky, hoitotaso, sitteri, vaatteita yms. pienempää tavaraa... Kaikki äippävaatteetkin sain kollegaltani. Silti on monenmoista pienempää hankittavaa tehtävänä. Vaunut ostettiin viime viikolla, pinkki-ruskeat Emmaljunga City Crossit.
Tätä on saatettu täällä jo käsitelläkin, mutta kuinka monella täällä on kokemuksia ylipäätään pikkuvauvoista? Eli ootteko hoitaneet sukulaisten / kavereitten vauvoja tms.? Mä kuulun siihen porukkaan, jolla ei ole minkään valtakunnan kokemusta vauvoista, en ole tainnut edes vaippaa koskaan vaihtaa. Kaikki on siis uutta ja ihmeellistä... Mutta eiköhän arki aika äkkiä opeta. Silti jänskättää, miten kaikki lähtee sujumaan kun olen niin pihalla, eikä kaikkea voi opetella kirjoista tai netistä.
Marinelle + Neiti 29+6
Josko tässä ehtis muutaman rivin kirjoitella ennen asioille lähtöä.
Marinelle: Muistelinkin että olit jo alkuvaiheessa siellä huhtikuisissa. Mulla joteenkin jäi kirjottelu sinne jossakin välissä just sen takii kun melkein kaikilla on jo entuudestaan lapsikatrasta niin jotenkin tuntu hieman orvolta. Mielenkiinnolla käyn siellä kyl lukemassa varsinkin kun miehen vaimo kirjottelee sinne myös. Oon melko varma tunnistuksesta tai sit siellä on täydellinen kaksoisolento... Kyselit kokemuksista vauvojen suhteen. Mun siskolla on neljä tytärtä joista vanhin täytti just 10v. Niitten kans on tullu oltuu aika paljon tekemisissä ihan pikkuvauvasta asti. Vaipat oon tosin tainnu vaihtaa tasan kerran, melkein 10v sitten, joten...
Aika monella alkaa viikot käydä vähiin. Onneksi oli taas ilmestyny joukkoon muutama uusi niin ei porukka lopu kesken. Tervetuloa vaan uusille!
Anabela: Toi vauvan hoitopäivä kuulostaa mukavalle:)
Äh, nyt se mies sitten soitti et pitäis lähtee heti. Näin mulle aina käy. Yritän tulla illalla kirjottaan loput... T: Paco
Huomaa et yritin hieman kiireellä hetki sitten kirjotella. Teksti täynnä kirjoitusvirheitä sekä asiavirheitä... Piti siis laittaa tonne aiempaan et miehen veljen vaimo, ei miehen vaimo:)) Oho, sattuuhan näitä, toivottavasti mies ei eksy tälle sivustolle...
Pore: Kiitos ihanasta synnytyskertomuksesta! Yoivottavasti on sujunut hyvin pienokaisen kanssa.
Butterfly: Ikävä toi sakko. Tää kylä on täynnä sellasia paikkoja missä voi tosi helposti saada sakot. Meiän kylän liikenneinsinööri on osannu hommansa tosi hyvin. Monessa paikassa törmää liikennemerkkeihin joista huomaa heti et ne on väärin laitettu, tai siis niillä merkeillä ei todellisuudessa tarkoiteta ajettavaksi niin kuin ne osoittavat. Joku aika sit paikallisessa lehdessä joku poliisi kommentoi et vaikka merkit on eräässä paikassa väärin laitettu niin hyvinkääläisten pitäis tietää miten siinä kuitenkin pitäis ajaa. Tosi monimutkaista, miten voi tietää miten ajaa jos merkit näyttää jotain miten ei kuiteskaan pitäis ajaa? Tsemppiä vaan jos joudut ajelemaan täällä suunnalla!
Kävin tänään tuolla neuvolan puolella hakeen jatkoa mun saikulle. Vaavi oli kääntyny oikein päin sitten viime visiitin jälkeen, saa nyt nähdä kuinka pitkäksi aikaa. Painoa oli tullu jotain 80g viikossa lisää. Eli muuttostressi (ja naaprin aiheuttama) näkyy selkeästi. Lääkäri katsoi taas ultralla ton tarjonnan ja samalla selvis myös sukupuoli. Se siitä sitten ettei selvitetä etukäteen. Lekuri kysyi et onko mulle kerrottu jo sukupuoli niin siihen totesin et ei ole mut aika selkee tapaushan toi näyttäis olevan johon lääkäri totes että samaa mieltä. Hiiteen mun " enne" unet... Harmittaa kyllä jonkin verran et vauva meni paljastamaan itsensä mut toisaalta ei se niin paha juttu ole ois vaan ollu niin kiva jännittää loppuun asti.
Sara-Maria: Mä kans luulin et sä oot hakeen nyyttiä. Sulla on kyllä jo aika jännittävät hetket käsillä. Koeta kerätä voimia!
Mä lähden nyt katsomaan telkkaria.
T:Paco rv 29+3
Piti kysyä sulta et missä päin asustelet kun Hyvinkäälle oot tulossa synnyttään? Jos saa udella... T:Paco
Sara-Maria: Tuuhan kertomaan neuvolakuulumiset:)
Anabela: Täällä kans yks jolla on jalat ku norsulla:) Tuntuu et nilkat on kohta yhtä paksut ku pohkeet (Mullako muka turvotuksia...?!?) Järkyttävää kun kengät ei mee kohta jalkaan.
Mama030308: Toivottavasti siel kipuilut pysyy vielä jonkin aikaa poissa ettei vielä tarvis synnärille sentään lähteä.
Marinelle: Mullakaan ei oo juuri ihan pienistä vauvoista kokemusta. Muutaman kerran hoitanu serkun muksuja. Isommista kylläkin on jo tulevan ammattinikin puolesta. Hiukka jännittää vielä kun meille tulee heti noita vauvoja kaksinkappalein, mutta eiköhän me siitä selvitä:) Mä uskon jonkinlaiseen äidinvaistoon ja maalaisjärjelläkin pääsee varmasti pitkälle.
Paco: Mietinkin jo tuota miehen vaimoa;) Voi kurjuus kun vauveli meni tuolleen vilauttelemaan sulle. Ihanko ite siis tajusit että kyseessä on poika/tyttö (taitaa olla siis poika kun oli noin selkee) ?
Mä asun Järvenpäässä ja tosiaan sinne pitäs synnyttämään tulla ellei nää nyt päätä sitten syntyä ennen 35 viikkoa. Sit osote ois Naistenklinikka, mut haluisin mieluummin Hyvinkäälle.
Omaa napaa...
Aamulla testailin proteiineja pissasta ja olivat yhellä plussalla. Kävin sitten terkkarilla ja edelleen oli hiukka plussan puolella, mut ei vielä laittanu sairaalaan. Katellaan perjantaihin asti ja jos viel plussalla niin sitten Hyvinkäälle. Sitten mä varmaan jäänkin sille tielle. Nyt tuli taas paniikki et eihän täällä kotona oo kaikki viel ees valmista vauvoja varten.
Vauvat potkinu tänää niin kovaa et vatsa on hellänä. Harvoin ne tolleen rymistelee mut nyt on ollu molemmilla oikein touhupäivä:) Ainakin tietää et niillä on kaikki hyvin ja sehän se on pääasia. Huomaa et noihin on kyllä niin rakastunu jo nyt et haluu suojella niitä kaikelta. Mä inhoon sydämeni pohjasta puhuu puhelimessa etenkin " vieraiden" kanssa, mut tänään en kyllä epäröiny hetkeäkään et soitanko neuvolaan vai en, vaikka ei ollu edes puhelintunti.
Juups tämä taas tällä erää... Yritän viel tulla perjantaina kertoo et joudunko sairaalaan vai en. Vilktuksia kaikille:)
-Butterfly- rv 33+3
Heippa kaikille ja olihan tänne taas eksynyt uusiakin, norpanpoikanen, anzzu ja joitain muitakin. Tervetuloa! Itse olen täällä kyllä viihtynyt ja saanut paljon hyviä kommentteja, tietoja, vinkkejä yms.. :)
Kiitti Pore synnärikertomuksesta. Mulle tulee aina vedet silmiin, (siis nykyään) kun lukee nuita kertomuksia.(kerrankin itkin oikein kunnolla, kun meille tuli vauva-tv-ohjelmassa pistettiin/otettiin verta yhdeltä vauvalta kantapäästä ja näki että siihen sattui..) mutta Onnea teille!
Sara-Mariakin vielä ehjänä kappaleena! ;) Olet jo kyllä ihan hyvillä viikoilla. Kirjoitit jotain veroprosentista, niin kannattaako se siis muuttaa? ku itse vähän pihalla noista veroasioista...
mama030308:lla neuvolassa ollut kaikki hyvin. Sait luvan käydä vielä uimassakin. Itsekkin miettinyt, että voiskohan sitä vielä uimassa käydä, että mikähän siihen olisi sitten esteenä..kun mulla kohdunsuu kuukausi sitten auki 0,5cm, niin en oo uskaltanut mennä ja aina unohtanut neuvolassa asiasta kysyä.
Marinellella kaikki on myös hyvin ja hankintojakin olet kiitettävästi tehnyt. Itsellä olisi lähinnä enää vaunut ostettavana. Niitä kun on niin sata erilaista, niin minkähänlaiset sitä kannattaa ostaa?! Kun itse aatellut, että haluaa yhdistelmät kovalla kantokopalla, jotta vauva voisi sitten niissä nukkua ulkona siis päikkärit, niin mahd. pitkään, kun kova koppa on isompi kuin pehmeä..Miten te päädyitte niihin emmaljungiin?
Mietit sitä, että sinulla ei ole kokemusta vauvanhoidosta. Niin eiköhän kaikilla meillä ole ne äidinvaistot, jotka ohjaa sitten tekemään asioita oikein ja ainahan voi kysyä ja pyytää apua. Itsellä vauvan hoidosta on kyllä kokemusta ja esim. siskoni synnytti joulukuussa, niin kyllä sitä kautta olen saanut niin paljon hyödyllistä tietoa ja muutaman vaipankin olen jo vaihtanut..niinkuin miehenikin! :)
Mitenhän Butterfly:lla käynyt, että tuliko sairaalaan lähtö?
Ja vihdoinkin olen saanut äitiyspakkauksen! :) Kaikki on jo pesty ja odottelee kaapissa valmiina! :) Itse kyllä tykkäsin sisällöstä ja väristä, vaikka tosin enemmän olisi saanut olla " tyttöjen" värisi vaatteita, kun semmoinen tänne on luultavasti tulossa..(tai ei sitä kyllä varmalla tiedä..) mutta topppuku oli kyllä kivan värinen varsinkin verrattuna aikaisempiin.
Ostot alkaa olla pikkuhiljaa tehty. Oikeastaan mitään vaatteita en ole uutena vauvalle ostanut(mitä nyt muutamia bodyja esim. se isin kulta :) ) vaan kaikki olen kirppikselta ostanut ja muutamia saanut. ja tietenkin äitiyspakkaus. Uutena kun kaikki tuntuu maksavan maltaita ja varsinkin pieniä vaatteita saa tosi hyväkuntoisia kirpputoreilta.
Pinnasänky ostettiin ihan uutena ja vielä pitäisi vaunutkin löytää..kokemuksia eri vaunuista, missä kova kantokoppa!!
Muuten täällä voidaan hyvin, mitä nyt joka päivää tuntuu että edellisenä päivänä olis tehnyt hirveän urheilusuorituksen..mutta kaippa se kuuluu asiaa. ja kylkikipua on joskus kyllä ihan hirveesti..vissiin kohtu tai vauva jo siellä painaa. Vauvakin on jo noin. vajaa 2 kiloinen! :) (neuvolatädin karkea arviointi)
mutta tulipa taas tekstiä! Voikaahan enskat hyvin! ja muistakaa että tää on ainut kerta kun ootte raskaana ekaa kertaa ja saatte ihan rauhassa keskittyä vain tulevaan pienokaiseen! :)
Aurelia rv 32+6(huomenna vaihtuu taas viikko, JEE! )
Paco: Ikävää että jännitysmomentti katosi ennen aikojaan, saako udella että poikako siellä teille vilautteli???
Toivottavasti Butterflyllä olisi proteiinit kunnossa jotta ei tarvitsisi sairaalaan jäädä...
Aurelia kyseli vaunuista. Me päädyttiin Emmaljungan City Crosseihin siksi, koska haluttiin mahdollisimman kevyet ja pieneen tilaan mahtuvat vaunut (joudun siis käyttämään päivisin julkisia kulkuvälineitä). City Crossit on varmaan yhdet keveimmistä. Meillä on pehmeä kantokoppa, koska se kuului hintaan. Ajateltiin nyt kokeilla sitä ja jos näyttää siltä että se on kesällä liian kuuma, niin sitten ostetaan kova. Kyseessä on Emman kantokoppa, joka ei ole niin hyvää materiaalia kuin Emmaljungan omat, mutta katsellaan nyt, miten sillä pärjää.
Aurelia oli myös tehnyt kirppareilta tosi hyviä löytöjä! Mä taas olen pettynyt muutamiin Hgin kirppareihin, kävin just itsepalvelukirppiksellä ja täytyy sanoa, että kyllä ihmiset kehtaa pyytää korkeita hintoja käytetyistä, resuisista vaatteista! Kulahtaneet, värjäytyneet, nukkaiset bodyt oli vähintään pari euroa/kpl, osa enemmänkin. Samaan hintaan sain Kappahlin -50% alesta upouusia vaatteita. Olen menossa piakkoin Pohjanmaalle josta olen kotoisin, ajattelin siellä vielä kierrellä kirppareita josko jotain kivaa vielä osuisi silmään. Siellä hinnatkin ovat vielä kohdallaan.
Omaa napaa sen verran vielä, että tänään täyttyi 30 viikkoa! Neiti onkin sen kunniaksi jumpannut masussa oikein urakalla! Nytkin kova mylläkkä menossa =)) Mulla vaan on ollut vähän väsy-päivä tänään, sellainen fiilis että on halunnut vaan käpertyä tv-tuoliin viltin alle juomaan teetä ja hunajaa... Ehkä tämä ihana räntäsadekin vaikuttaa fiilikseen?
Ihania oloja ja vointeja kaikille!
Marinelle + Neiti rv 30 tasan
Ajattelin tulla nyt jo toivottamaan kun huomenna olis muutto ja nettipimento ties kuinka pitkäksi aikaa...
Pitäis kohta alkaa pakkaamaan kamoja muuttolaatikoihin (en oo vielä tehny mitään asian eteen:)) mut ei sit millään huvittais. Onneksi ei sinänsä oo kiirettä kun tää vanha asunto pitää luovuttaa vasta kuukauden päästä.
Poikahan se:D
Kirppareista oli puhetta. Hesassa ainakin oli tosi hyvä kirppis jäähallilla pari vuotta sitten. Sinne kun meni vielä heti lauantai aamusta just kun avasivat ovet niin kovasti teki löytöjä _todella_ edullisesti. Systeri tuli aina sieltä ison kassillisen kanssa tosi hyväkuntoisia vaatteita ja kassillinen oli maksanu yleensä korkeintaan 5euroo. Mäkin löysin sieltä tosi hyviä merkkivaatteita joita oli pidetty suunnilleen kerran ja maksoi sen pari euroa. Siel oli ainakin silloin myymässä paljon sellaisi jotka halus vaan päästä tavaroista eroon, toki paljon myös niitä jotka kehtaa ottaa kiskurihinnan huonokuntoisista ja risoista.
Mitenhän butterfly? Toivottavasti saat vielä olla kotosalla. Onneksi sullakin alkaa noi viikot oleen jo suht hyvällä mallilla jos poitsut kohta päättävät tulla ulos tervehtimään teitä. Jaksamisia!
Onneksi mies pitää huomenna muuttovapaan ja yksi kaveri tulee jo aamusta jeesaan meitä niin mä saan leikkiä työnjohtajaa. Pakko kai se on mennä katselemaan noita tavaroita vaikkei yhtään huvittais. Onneksi mun ei tällä kertaa tarvii kantaa mitään.
Tuli aika omanapaista tekstiä mut ku ajatukset kulkee vaan yhden asian ympärillä tällä hetkellä. Katotaan kuinka hyvän riidan saan vielä asian tiimoilta järjestettyä kotona. Viimeistään sit huomena, piru mikä piru...
Jeps, hauskaa viikonloppua ja ensi viikon alkua kaikille vilkutusten kera t: Paco rv 29+5 (pari päivää niin täälläkin rikotaan rv30!)
ps. missäs joukko enskoja on? Eikös täällä ala olemaan jo paljon loppupääläisiä joista ei ole kuulunut ainakaan kuukauteen mitään?
Täälä on pohdiskeltu vaunuasioita. Meillä on Brion Happyt kovalla kantokopalla ja oon tykänny tosi paljon. Suosittelen mikäli muuten vaan on tarpeisiin sopivat. Nissä on isompi koppa kun Emmaljungassa, sekä pohjasta saa nostettua pienen selkänojan pystyyn sillon kun lapsi on vasta oppinut istumaan,mutta ei jaksa vielä kauaa istua. Ei siis tarvitse heti vaihtaa siihen ratasosaan.
T: Buuffa ja Neea 4,5 kk
Se on taas työviikko lopuillaan..huomenna on jo perjantai :) Tällä viikolla tulikin päätös äitiyspakkauksesta, eli varmaan parin viikon päästä se oisi postissa haettavissa.
Tervetuloa myös Norpanpoikaselle turinoimaan joukkoomme!
Marinelle: Minulla on jonkin verran aiempaa kokemusta pienten vauvojen hoidosta sisarusten lasten kautta. Kummitytölläni oli itse asiassa koliikkia, joten häntäkin olin kantamassa muutamana iltana, jotta vanhemmat saivat nukkua. Ja hoitoalan opiskelun aikana oli harjoittelujakso synnärillä, jossa sitten olikin ihan näitä vastasyntyneitä. Mutta kyllä se siltikin jännittää tämän oman tulokkaan kanssa pärjääminen, miten sen kanssa arki lähtee sujumaan. Siinä on kuitenkin ihan eri tavalla kiinni sen 24 h, kuin että hoitaa silloin tällöin toisen lapsia. Ja noita pukemisasioita olen miettinyt myös, että osaa laittaa sopivasti päälle. Moni onkin sanonut, että laskettu aikani on sopivasti keväällä (29.4) ja on kesä tulossa, ei tarvitse heti haalari ja villavaaterumbaa pyörittämään. Mutta eiköhän ihan maalaisjärjelläkin ja äidin vaistolla pärjää pitkälle ja niin tämän netin avulla :)
Pacolle oli pienokainen näyttäytynyt. ¿Enneunia¿ olit nähnyt, mutta oliko sinulla itselläsi tunnetta jommasta kummasta?
Moni onkin jo pessyt ja laittanut vauvan vaatteet valmiiksi sekä muut vauvan tarvikkeet. Onhan ne hyvä olla ajoissa valmiina. Itselläni on tosiaan tuo äitiyspakkaus vielä tulossa ja aikaahan tässä on siihen valmisteluun vielä kuinka paljon. Kuukauden päästä jään lomalle, niin sitten ajattelin laitella hiljalleen paikkoja valmiiksi. Isommat hankinnat onkin tehtynä, mutta esim. pienempiä vaatteita ostamatta ja yms. hoitotavaroita. Kävin täällä myös katselemassa yhdellä kirpparilla, jossa on pelkästään lasten vaatteita ja tavaroita, mutta ei sieltä oikein mitään löytynyt. Itse asiassa olin vähän pettynyt sen tarjontaan. Mutta täytyy vielä kierrellä muitakin kirppareita. Pienokainen järjesti taas vanhemmilleen ylimääräistä jännitystä alkuviikosta hiljaiselollaan¿mutta nyt on taas liikuskellut ja jumpannut joka päivä ahkerasti. :)
Täällä onkin jo useampi loppupääläinen eli eletään taas jännittäviä aikoja¿ ;)
Jotain oli taas mielenpäällä, mutta nyt unohtui¿täytynee palata myöhemmin.
Hyvää loppuviikkoa kaikille enskoille!
Weera rv 27+2
Vieläkin täällä yhtenä kappaleena eikä mitään tuntemuksia että lähtö lähenis. Siispä jatketaan odottelua :)
Neuvolakuulumiset keskiviikolta:
paino 800g/vko
RR: 147/82
turvotus: +
Pissa: +/-
SF: 33,5
tarjota: rt
Syke: + (150)
Liikkeet: ++
kohdunsuun tilanne: pehmennyt, lyhentynyt (1,5 cm), kiinni. (sama tilanne mulla oli jo synnytystapa-arviossa). Lääkäri siis teki tutkimuksen tällä kertaa niin sai tietää tuon kohdunsuunkin tilanteen. Pääkin tuntuu ainakin sisätutkimuksen kautta alempana. Arviota synnytyksestä ei annettu, voi tulla ajallaan tai voi mennä yli. eli pitää jatkaa vaan odottelua. Ei ne kauheesti suositellut pitemmälle enää lähtemään ainakaan yksin ajelemaan.
norpanpoikanen: Päivittelin sitä esittelypinoa, enkä nähnyt sun tietoja siellä, käytkö uudelleen laittamassa niin saan sunkin tiedot sinne päivitettyä. Kiitos :)
anabela: mikäs oli neuvolassa tilanne? Noihin teidän koiriin varmasti lumi jääkin turkkiin kivasti kiinni. Meillä onneks vain tassuihin. Vaikka eipä täälläpäin sitäkään ongelmaa oo paljoo ollu ei oo lunta näkyny, enemmänkin koira on ollut rapanen ku mikä ja se kun ei tuosta pesusta tykkäää, niin kiva sitä on sitten yrittää pestä. Meillä löytyy tuolla hoffi-neiti, joka on varmasti ihmeissään ollu mä oon päivät pitkät kotosalla.
Weera: kerkeehän niitä sittenkin laitella paikoilleen kun äitiyspakkaus tulee. Mä ainakin odotin niin, että pakkaus tuli. Sai sitten kerralla pestä kaikki vaatteet yms. ja laittaa paikoilleen. Nyt on saanut mun mielestä kohtalaisen edullisesti ale-myynneistäkin vaatteita -50 -70% alennuksella. Melkein siis samaan hintaan ku kirppikseltäkin. Sieltä mä nyt vielä noita ihan pieniä vaatteita hommasin, kun sen tietää ettei niitä ainakaan kukaan tuo (jos nyt joku jotain tuo vaavia kattomaan tullessa).
Paco: Tsemppiä sinne muuttoon ja pakkauspuuhiin. Toivottavasti teiltä muutto sujuu/sujui hyvin :)
Marinelle: onnittelut uudelle kymmenykselle siirtymisestä. Enää ei ole pitkä aika siihen h-hetkeen. Saako udella mistä päin pohjanmaata oot kotosin? Nimittäin oon itse kotoisen keski-pohjanmaalta, mutta koulu ja työt on tuonut tänne etelämmän suuntaan.
Aurelia: En mä osaa siihen sanoa kannattaako sitä muuttaa vai ei. Mä kävin tarkistuttamassa veroprosenttini verotoimistossa, ja sain sitä sillä hiukan alaspäin. Työnantajalle vein normaalin postissa tulleen kortin ja kelalle ne laski uuden veroprosentin. Kelalta maksettavista rahoista menee vähän enemmän kuin ns normaalipalkasta. Jos ei sitä muuta niin kela ottaa normaaliprosentin + 2& siihen päälle eli jos kortissa veroprosentti 23% niin kela ottaa 25%. En kuitenkaan halua maksaa mitään mätkyjä, joten kelaltakin ne ottaa sen nyt kuitenkin yläkanttiin, katotaan miten käy. Selvittikö yhtään asiaa?
Kivasti ootte siellä hankintoja saanut tehtyä. Vaunuasioita kannattaa pohtia ja käydä kattelemassa eri vaihtoehtoja. Mäkin olin aluksi kovan kantokopan puolella, mutta nyt meiltä tosissaan löytyy vaunut jossa on puolikovakantokassi. Tykästyin noihin vaunujen muihinkin ominaisuuksiin.
Butterfly: mikäs siellä on tilanne? Jokos oon sairaalaan joutunut lähtemään?
mama: olipa siellä ikävän kuullosia suppareita. lähettele tänne päin seuraavalla kerralla, josko mä sitten pääsisin jo lähtemään synnäriä kohti.
Jos tänään vaikka sais jotain siivoiltua, huomenna on kavereita tulossa kylään niin pakkokin on jotain saada aikaseks. Ulos ei onneks huvita paljoa mennä, täällä kiva myräkkä lunta ja tuulee. Tuhat kertaa oon varmaan jo sanonu, että sairaalakassikin pitää pakata, jos vaikka tänään sitäkin taas vaihteeks koittais. Todennäköisesti siinä käy niin, että mä istun koneen tai telkkarin ääressä koko päivän ja saan just ja just pakolliset hommat tehtyä.
Eikö kukaan tosissaan halua ottaa tuota meidän esittelypinon hoitamista??
Hauskaa viikonloppua enskoille :)
-Sara-Maria rv 38+1-
Pacolle jaksamista muuttohommiin!
Weera: Luulen tietäväni mitä kipparia tarkoitat. Itse olin kans vähän pettynyt sen tarjontaan, kun ideana lastenvaatteiden ja -tuotteiden jälleenmyyntiliike kuulosti hyvältä. Itse asiassa eilen kyllä bongasin sieltä rengaskantoliinan 15 eurolla (oikea hinta 50 e) ja soitin tänään perään ja varasin itselleni. Olin nimittäin juuri miettinyt sellaisen hankkimista. Mutta tosi usein siellä pitäisi käydä katsastamassa tarjonta, jos haluaisi ¿helmiä¿ löytää. Etenkin vaatetarjontaan olin minäkin pettynyt ja toisaalta esim. Kapp Ahlin alennusmyynneissä on ollut uusia vauvanvaatteita edullisesti.
Aurelia kyselit uimisesta. Mulle sanottiin, että voin uida, kun ei ole ollut tulehduksia ja kohdunsuu on ollut kiinteä ja kiinni. Siihen en kyllä uskalla ottaa kantaa, että estääkö tuo sinun tilanne (0,5 cm auki) uimisen.
Toivottavasti Butterfly et ole joutunut sairaalaan! Pääasia, että pojut on olleet virkeinä masussa :)
Sara-Marialle rentouttavaa odottelua viimeisiin viikkoihin!
Hoitokokemuksista oli myös puhetta. Mulla on kokemusta oikeastaan kahden vauvan hoidosta, kummipojan ja yhtenä kesänä kesätyönä hoidin viikon ajan vuoden ikäistä tyttöä (siis työpäivien ajan, en vuorokauden ympäri). Onhan niistä saanut jonkin verran kokemusta vaipanvaihdosta yms. mutta kuitenkin sitä vain noudatti lasten äitien ohjeita. Että varmaan siihen oman lapsen hoitoon oppii käytännön kautta kuitenkin ne itselle ja omalle lapselle sopivat tavat, olipa kokemusta tai ei. Siksi en haluaisikaan hirveää vierasrumbaa ensimmäisille viikoille, että saataisiin rauhassa ihmetellä toisiamme, kun isäkin on kotona. Viime neuvolassa itse asiassa puhuttiin ensimmäisen kerran vauvan hoidosta yms. ja ihan alkoi itkettää, kun terveydenhoitaja sanoi, että jokainen äiti on se paras hoitaja omalle vauvalleen (ja minä lisäisin tuohon lauseeseen vielä isän). Minä itkenkin nykyään kaikelle tollaselle =D
Itselle ei sen kummempia, videoita olen katsellut ja ulkoillut ja eilen kävin jalkahoidossa. Se oli muuten ihanaa ja rentouttavaa, mutta yhdessä vaiheessa meinasi tulla huono olo, kun oli kuuma eikä voinut vaihtaa asentoa. Tekisi mieli käydä vielä kampaajalla ja ottamassa kestoväri ripsiin ja kulmiin, niin näyttäisi fiksummalta sitten valokuvissa, kun ei varmaan nyytin kanssa meikkaaminen ole ensimmäisenä mielessä. Mies on kyllä naureskellut tälle ja sanonut, että saan näyttää vaikka kuinka nuutuneelta, mutta kun niitä kuvia sitten katsellaan kuitenkin seuraavat 20 vuotta¿ Sitä vaan mietin, jaksanko istua kampaajalla niin kauaa kerralla, pitää varmaan käydä ¿osissa¿. Viime viikonlopun kipuiluista ei ole onneksi tietoakaan.
Joku kirjoitti (sori, kun en nyt muista kuka..), että pitäisi muistaa nauttia tästä ajasta, kun voimme vain kerran odottaa esikoista. Siinä olet kyllä ihan oikeassa. Seuraavalla äitiyslomalla ei varmaan videoita katsella tai käydä jalkahoidoissa, kun on jo esikoinen äidin huomiota ja hoitoa kaipaamassa. Ja kaikki nämä raskauteen liittyvät tuntemukset on uusia vain tämän yhden kerran.
Aurinkoista viikonloppua! Mama ja Justus 35+4
Sara-Maria: lupaan lähettää seuraavat supparit sulle :)
Piti hiukan tulla nostamaan tätä meidän pinoa, ettei tiputa ihan mihin vaan.
mama: Jalkahoito on kyllä raskauden aikana ihana :) Varsinkin kun raskaus alkaa jaloissa tuntumaan kun masu kasvamaan ja painopisteet sitä myöten muuttumaan.
Meillä oli tänään vieraita, kaverit kävi vuoden ikäisen poitsunsa kanssa kylässä. Oli mukavaa ja päivä meni ihan sopivan nopeesti. Nyt on vaan vähän väsähtänyt olo eikä paljon jaksais mitään tehdä. Kattelenkin ikivanhaa karate kidiä telkasta, oli se vaan joskus hyvä leffa :)
Omassa masussa ei mitään muutoksia, sitä samaa kuin ennekin. Täällä siis ollaan yhtenä kappaleena.
-Sara-Maria rv 38+3-
Jos sitä nyt sitten ottais hetken aikaa ja raapustelisikin jotain. Koira on lenkitetty, suihkussa käyty ja vielä masu on täytetty sapuskalla niin mikä tässä ollessa.
Uusiakin oli viime viikon aikana tullut :) Tervetuloa ANZZU ja MARINELLE. Kivaa saada uusia mukaan porukkaan. Käyttekö vielä laittamassa pienen esittelyn itestä tuonne meidän enskojen esittelypinoon niin päivitellään tiedot sitten sinne.. Linkki tässä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12181851&p=11&tm…
Poreelle kiitokset synnärikertomuksesta :) Oma alkaakin kovasti jo lähenemään..
Fiuu: sunnuntaina oli kyllä ihanteellinen sää lenkkeillä koirien kanssa :) Mukavaa jos siellä alkaa jo liikkeet tuntumaan, iltasin itekkin niitä alussa parhaiten tunsi, kyllä ne sieltä vahvistuu :)
saikku: Varmasti ihan hyvä päätös mennä käymään siellä rakenneultrassa. Pääsee kurkkaamaan masun sisään ja näkee kaiken olevan kunnossa. Jotenkin ihmeellistä että sekin on paikkakuntakohtaista mitä ultria on tarjolla.
butterfly: Harmi jos tuntu ettei synnytysvalmennuksesta juurikaan ollut hyötyä. Eikö teillä oo erillistä synnäriin tutustumis mahdollisuutta? Mä koin sen ainakin tosi hyödylliseksi, näki paikat missä sitä sitten ollaan ja mihin mennä synnyttämään ja siellä saatiin hyvä kuvaus synnytyksen kulusta.
sase: Oli varmasti mukavaa päästä kattelemaan masuasukkia. Toivottavasti saatte sokerit kuriin tuolla menetelmällä ettei insuliinia tarvi alkaa pistelemään. Mun mielestä kanssa äippäpakkaus vaikutti tosi mukavalta ja värimaailmakin oli kiva. Turvakaukalo ja vaunuasiaa kannattaa varmasti miettiä ja käydä kattelemassa eri vaihtoehtoja noissa lastentarvikeliikkeissä. Meille vaunut tuli käytettyinä, mutta tuli kyllä lähes kaikki mahdolliset merkit käytyä ensin kattomassa uusina ennenkuin rupesin käytettynä kattelemaan.
mama: Lastentarvikeliikkeestä on vaikea päästä pois ostamatta mitään. Siellä on niin paljon kaikkea kivaa :) Tässä on ite tullut kanssa siihen tulokseen että hankinnat on tehty mutta silti sitä tulee välillä osteltua kaikenlaista :)
Paco: Mä en varmaan kehityksiä tarvi kun en tiedä haluanko säilyttää palapelin sittten tehtynä vaiko puranko sen laatikkoon. Näinkin voi käydä. Pitäis varmaan jostain rautakaupasta käydä vaan jotain levyä ostamassa tuon kokoinen palanen mihin sen mahtuu kasaamaan, jos nyt edes jatkan kasaamista. En mä missään piileskellyt oo :) Koneella istuminen on ollut vaan vähäisempää viime aikoina. Hyvä, että teidän asuntoasiat selvisi ja uusi kämppäkin löytyi pikaisesti.
Aurelia: toivottavasti valituskirje auttaa ja saatte rahat takaisin matkasta. Toi on niin väärin, että ensin sanotaan toista ja sitten toista.
Weera: Ei mulle ainakaan oo tullu vastaan että raskaus vaikuttaisi näköön, mutta raskaus tuntuu vaikuttavan tosi moneen asiaan niin miks ei myös näköönkin.
anabela: Tässä kun on pakko miettiä niitä vauvan kotiutumisvaatteita, tulin siihen tulokseen että vähän kaikenlaista mukaan ja kattoo sitten minkälainen on keli ja mitä sitä sitten sille oikein päälle laittaa. Kaipa ne synnäriltä lähtiessä antaa vinkkiä mikä on tarpeeks ja mikä on liikaa. Minkäs rotusia karvakavereita teiltä löytyy?
Nyt varmaan voi sanoa jo että kaikki hankinnat on tehty ja vaaville on kaikki laitettu kuntoon. Kaikki on siis siinä mallissa, että pienokainen enää puuttuu. Suurimpien hankintojen tekemisen aloitin kohtalaisen ajoissa, kävin kiertelemässä lastentarvikeliikkeitä mitä niissä on ja minkä hintasta. Netistä löytyy vaikka mikä käytettynä ja kaikenhintaistakin, sitä sitten seurailin ja sitä kautta ostin meille vaunut. Turvakaukalo saatiin veljeltä lainaan ja sänky tuli ostettua työkaverilta. Vaunuissa on muuten niitä merkkejä mihin saa adapterin kanssa turvakaukalon kiinni. Gracon autobaby menee vain gracon matkarattaisiin, gessleinin johonkin malleihin saa adapterin kanssa muistaakseni maxi cosin turvakaukalon kiinni. Meillä kun on noi gracon matkarattaa sekä gessleinin yhdistelmä, huomasin että niiden koossa ei kasattuna ole paljon eroa. Gessleinin vaunut jos kiinnostaa ja asuu lähellä kokkolaa niin siellä oli yhdessä liikkeessä gesslein vaunut -50% jos mä vaan oikein katsoin, oli uusi liike siellä seudulla.
No tästä tulee pitkä viesti, joten taidan lopetella ja antaa palstatilaa muillekkin :) koitan tällä viikolla olla ahkerampi kirjottelija.
Mutta tosissaan tuosta esittelypinon päivittämisestä voisin kyllä luopua piakkoin, jos vaan joku sen haluaisi harteille ottaa??
-Sara-Maria rv 37+4-