***2007HELMETvko5***
TERVETULOA MEILLE TAAPEROIDEN JOUKKOON : )
Tässä viimeisen vauvaviikon turinat, jonka lopussa synttärilistaa ja mm. Peetun söpöt kuvat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12188761&p=2&mpage=1&tmod…
No niin, täällä ollaan ja ei kun tästä eteenpäin, moni taapertaakin jo kävellen.
Mitenkäs olisi uusien gallupien laita, ken keksii?
Aurinkoista talvipäivää!
T. Sporttari ja Milli
Kommentit (40)
Meilläkään ei päiväpöperöt uponneet niin kauan kuin yösyötin. Kun sitten isä hoiti pari yötä (eli ei viikkotolkulla vaikka on kovapäinen lapsi noin yleensä) eikä maitoa tarjoiltu (ja kuten aiemminkin kerroin, kummempaa huutoa siitä ei tullutkaan) alkoi päiväruuat maistua. Tokihan tuntuu siltä että lapsi herää nälkään jollei päivällä syö, mutta äkkiä se ruokarytmi käätyy lopulta oikeinpäin kun panttaa vähän maitoa. RIntamaidon ravitsemuksellinen merkitys alkaa olla aika vähäinen eikä se enää ole riittävän monipuolista lapselle. Meillä siis jäljellä iltaimetys ja aamuimetys on taas hiipinyt puoli seitsemästä viiteen (=eli herää silloin ja tainnutan tissillä jotta nukkuisi vielä eikä lähtisi konttailemaan ympäri petiä. Ei siis suorannaisesti vaadi tissiä vaikka halulla ottaa jos tarjotaan) - kurinpalautusta luvassa viikonloppuna eli äiti nukkuu sohvalla ja isä vauvan kanssa.
Iltaimetykset olen myös ajatellut siirtää pois sängystä vaikkei tissille nukahdakaan niin oppii sitten pikkuhiljaa käymään nukkumaan ilman ylimääräisiä rituaaleja.
Vielä kommentoisin tuota, että mielestäni meillä kyllä päiväruokaa uppoaa ihan riittävästi, vaikka tissitelläänkin yöllä. Moni vieraskin sanonut että syöpä poika hyvin. Ei siis tunnu vaikuttavan yötissi meillä ruuan määrään. Poika myös kasvaa tasaisesti.
isoiltahan nuo Viherryksen beibi ruokamäärät näyttikin yösyönnistä huolimatta mutta Kolomosen Ronjalla ruoka maistui huonosti ja meillä oli tosiaan samanlaista niin kauan kuin yötarjoilu pelasi. Vaikka ei neiti vieläkään suursyömäri ole (eipä ole isokokoinenkaan) mutta ruokahalu selvästi parani kun yösyötöt jäi. Pari pikkupurkillista + puurot ja välipala menee nyt päivässä ja maidot päälle.
Jäi eiliset pinoutumiset aika vähälle..
HAMPAITA meiltä löytyy 8kpl. Poskihampaita ei vielä näy..
ISTUMA-ASENTO:
Yleensä istuu polvillaan tai sit sillai polvet sivuilla..
Paljon kyllä istuskelee ihan pyllylläänkin, mutta kauaa ei pysy paikallaan.
Syömisistä vielä sen verran, että jos arviois noita ruoka määriä niin päivällinen & lounas vois olla sellanen pari perunaa ja siihen lihat, kastikkeet ja lisukkeet (2xpvä)
Puuroa menee kerralla n. 2dl. Välipalaksi tänään esim. karjalanpiirakka..
Hoidossa kuulemma syö Paljon, mutta en ihan tarkkaan tiedä millanen satsi se on...!
Meillä alkoi tämä päivä klo 3.30, kun Peetu jostain syystä huusi kuin hinaaja.. tunnin yritin saada hiljaiseksi silittelemällä, mutta kun kello näytti 4.30, niin oliki jo aika nousta ylös...hohhoijaa..
Hiukan meinaa väsyttää, mutta jos sais tänään aikaisin unen päästä kiinni!
Nyt ruuanlaittoon.
mammutti ja Peetu
Lyhyt päivitys tapahtumiin:
Vihdoin eka sana täällä, se on Hauva! Melkein pelästyin, kun ykskaks tokaisi oikean sanan. Se ei olekaan siis apinanpoikanen, vaan ihmislapsi ; )
Muita sanoja ei ole kuulunut, mutta viimeisten parin viikon aikana on alkanut puhua tavuilla, tyyliin " otetaanko puuroa" ? " puu" " entä banaania?" " baaaa" , vaippa = " vaaa" , kummallisimmat sanonnat on edelleen Drei ja Trii, mistä lie keksinyt ne ja mahdollisimman vaikeat tavut. Ei ainakaan r-vikaa odotettavissa : )
Mammutti: miten hinaaja mahtaakaan huutaa? ; ) Energiaa sinnepäin!
T: Sporttari ja Milli
Meilläkin jäi oparin päivän pinoutumiset, kun on ollut kiirusta. Eilen käytiin Maskussa sohvaostoksilla, mies kun ei ollutkaan tyytyväinen tuohon edelliseen ostokseen. Hänen rahojaan joten mun ei auta mitään sanoa :) Samalla reissulla piti käydä Turussa katsomassa omakotitaloa, mut ei ehditty sinne saakka kun lähtö venyi ja venyi, eikä Viivi tykännyt yhtään istua 50 kilsaa enempää autossa! Siinä olikin kovaa viihdyttelemistä koko matkan ja paluumatkalla neiti nukkuikin puolisen tuntia. Ensi kerralla viedään neitonen suosiolla hoitoon. Nytkin piti viedä, mutta kun mies ei halua vaivata äitiään ja luuli et mä haluan viedä " turhaan" . Kokemusta rikkaampana siis.. :P
Kolomonen oli kysellyt lääkärikuulumisia. Kiva että tsemppaajia löytyy :) Kaikki arvot oli kunnossa, mitä nyt hB liippaa likelle 100-110. Painonmuutos peräti +300g/viikossa, nyt jo tullut saman verran mitä Viivistä oli suunnilleen 36 viikolla (sama lähtöpaino). Lääkäri oli hiljainen hissukka ja maltoin jättää kysymättä sitä ultraa, jännätään mieluummin :) Enemmän keskusteltiin tästä muutosta, kantoapuna en saa olla vaikka kohdunsuulla ei ollutkaan tapahtunut muutoksia. Ja pitää muistaa heti ottaa Turkuun yhteyttä sekä sairaalaan että neuvolaan, kun tiedetään tarkka muuttoajankohta. Itsellä alkaa olla tukalat oltavat.. Maha niin täynnä pikkusta ettei tilaa tunnu enää olevan, istuminenkin on välilä hankalaa..
Ja takaisin Viiviin:
HAMPAITA suussa 8. Taitaa olla poskihampaiden vuoro pian, kun niin kovin kuolailee..
ISTUMA-ASENTO, välillä istuu haara-asennossa peppu lattialla ja leikkii leluillaan jalkojen välissä. Nyt viimeisen viikon aikana on oppinut istumaan polvillaan ilman tukea. Ei meillä silti malteta istua enää paikallaan kun on tuo liikkuminenkin vihdoin opittu :)
YÖT tuntuu pikkasen rauhoittuneen (*koputtaa puuta*). Eilenkin meni nukkumaan 22.30 kun tultiin myöhään kotiin ja joi desin maidon tunnin päästä nukahtamisesta. Pari kertaa laitoin tuttia ja siirsin neidin keskemmäs sänkyä. Yrittää tunkea itseään unissaan pinnojen läpi. Aamulla noustiin 8 aikaan ylös, kun piti jo jonkun aikaa " oivoivoivoi" :ta (=nälkä??).
Jaahas, nyt lukemaan lehteä ja syömään aamupalaa..
t.Ufa (rv:t tasan 28) & Viivi
Hiljainen pino näköjään tänään..
Sporttari:
Hinaaja kuulemma huutaa näin: ÄÄÄÄÄÄÄ, YYYYYY, ÄÄÄÄÄÄ, VÄÄÄ jne..
Mistä lie tullutkin sanonta -huutaa, kuin hinaaja =)
Peetun meni jo nukkumaan kun oli ihan kamalan väsynyt, vaikka oli hoidossa nukkunut 3h päiväunet, eikä suostunut kotona nukkumaan toisia unia ajoissa..
Käytiin sitten tekemässä lumitöitä ja laskettelemassa pulkalla pienestä " mäestä" meidän pihalla ja saatiin venytettyä unille menoo tarpeeks, että unta riittää (TOIVOTTAVASTI) aamuun asti!
Meillä olis pian kanssa sohvan osto edessä. Tällähetkellä on sellanen divaanisohva ja yksi nojatuoli, mutta nyt mahtuis, niin tarttis saada isompi sohva ja pari nojatuolia!
Hirmu vähän on nyt istumatilaa ja sitä tarvis olla kyllä enemmän.
Suomi-soffan mainoksessa aamulehdessä oli tänään sellanen iso, ihana valkonen sohva joka melkein mahtuis meille ja siinä piisais ainakin istumatila! ....ja maksaa varmaan ihan sikana....
Ufa:
Kerro vaan kuulumisia neuvolakäynneistä ja lääkäreistä! Kiva on kuulla uuden raskauden kulkuakin!
Mites laihduttajat..?!
Onko joku saanut jotain aikaiseksi? =)
Pakko myöntää ja tunnustaa, että en oo viimeaikoina edes yrittänyt, mutta töissä tulee liikkuttua hiukan enemmän kuin ihan kotioloissa. Jos se vaikka vähän auttais! Vielä ei tosin oo mitään esitystä nähtävissä..
Nyt laskujen maksuun..
Mammutti ja Peetu
Heippa, täällä taas! Mulle iski eilen aamulla sit joku ihan hirvee tauti. En tiiä mitä on liikkeellä kun noi isommat lapset siis oksensivat ja ripuloivat ja valittivat hirveetä vatsakipua ja mulle taas sitten tuli 38 asteen kuume ja kamala vatsa/selkäkipu. Tuli ihan synnytysmieleen kun aikalailla samasta paikasta olin kipee! No mitä lie, nyt on olo jo ihan hyvä, vatsa vaan on ihan hellänä. Toivottavasti tämä oli nyt tässä.
Ronja teki eilen syömisennätyksenkin ja söi kaksi purkillista sosetta ja vielä leipää ja riisiä lisäksi, mutta ei noissa ruoka määrissä konvinkaan oo vielä kehumista verrattuna teidän pikkuisiin.
Joko ootte muuten käynyt taikka varanneet noita 1-vuotis neuvoloita? Mun tarttis soitella jo kohtapuoleen kun meillä osuu ne synttärit just tuonne pääsiäisen aikaan ja silloin ei neuvolat oo juurikaan auki ja en halua että venyy enää sit kovin pitkälle kevääseen, meillä se edellinen neuvola/lääkäri oli 7,5 kk ikäisenä.
Mä oon muuten kuullut miten hinaaja " huutaa" ja se on kyllä aikalailla tavallisen laivan torvi, mutta TOOOOOSI kova sellainen eli äänen voimakkuudesta kaiketi tulee tuo sanonta. Meilläpäin kutsutaan sellaista kovaa huutamista " sarjamurhaaja-itkuksi" =)
Mammutilta piti kysyä, et onko se sohva sellainen missä se Amin asiakainen istuu??? Mä oon harkinnut kanssa sellaista sohvaa, mutta ottaisin sen Aminin ilman perhettä, KIITOS =D
Tänään tulee taas Aminin matsi ja pakko kai kattoa ja purra kynnet jälleen pieniksi pirstaleiksi, onko muita matsin kattojia?
Meillä olis pian kanssa sohvan osto edessä. Tällähetkellä on sellanen
Ufakuk: Hyvä että kaikki on mennyt hyvin, koitahan popsia rautaa (mulla auttoi ihan sikana se Kräuterblut-Saft, mitä saa apteekeista taikka luontaistuotekaupoista) niin jaksat paremmin loppuun saakka! Tsemppiä muuttotouhuihin myös.
Ei oo tullut laihdutetta taas sitten joulun jälkeen, mutta tarkoitus olisi pitää miehen kanssa herkutun/tipaton helmikuu eli minä siis lähinnä välttelen herkkuja ja mies tippoja! Vaakaan pitäisi saada uudet patterikin veilä niin tietäis mitä lukemia se taas näytää.
Laskujen maksusta tulikin mieleen että, maksatteko kiltisti aina viimeistään eräpäivänä vaiko miten? Meillä maksetaa kaikki siihen saakka tulleet laskut aina viimeinen päivä oli niissä milloin tahansa eräpäivä, joskus joku mun oma juttu jos tulee niin saatan sit maksaa heti mut yleisesti ottaen näin. Anoppi maksaa nimittäin aina vaan ja ainoastaan eräpäivänä laskun eli maksaa sitten vaikka yhden laskun joka päivä, mä en muistaisi kyllä ikinä!!
Meillä ei nyt juuri muuta uutta olekaan tapahtunut kun ollaan oltu petipotilaana, mutta kirjottelen taas kun jotakin uutta ilmenee.
T. Kaisa ja Ronja 10 ½ kk
Huomenta,
meillä on imetysvierotus nyt käynnissä eli tarkoitus päästä eroon tissistä pikku hiljaa kokonaan. Viimeisen pari kuukautta jäljellä on ollut aamu- ja iltaimetys, mutta nyt riittää mulle. Toisaalta haikeaa, mutta haluan alkaa nukkua yöni paremmin enkä oikeen tykkää siitäkään kun illalla vieressä imettäessä neiti möngertää tissi suussa ympäriinsä. Joten eilen jätettiin aamuimetys vaan kylmästi pois, minkä seurauksena tyttö itkeskeli 4.15-6 huutaen välillä kiukkuisemmin kuin hinaaja :-) , nukahti sitten lopulta vielä tunniksi, kunnes piti herättää hoitoon. Eilen imetinkin sitten työpäivän jälkeen ja jätin iltaimetyksen väliin. Ei mitään nukahtamisongelmaa saunan jälkeen :-) Neljän-viiden maissa alkoi taas tunkea aamulla kylkeen kiinni ja puoliunissaan kiskoa yöpaitani helmaa ylemmäs, mutta jatkoi sitten lopulta uniaan pienen kitinän jälkeen. TUon päiväimetyksen pidän varmaan pari viikkoa niin ehtii maidontuotanto laskea tasaisesti eikä tule mitään ahdinkoa sen suhteen. Huoh - viikon päästä 1v!
LASKUT maksetaan yleensä aika pian kun ovat tulleet. Usein maksan useamman laskun kerrallaan sitten.
NLA on varattu jo kk sitten on ja mennään lapsen ollessa 1v 3pv. Kolomonenko se silloin ihmetteli ettei ole 10kk nla:aa? Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla on sanottu näin:
Suositusten mukaan alle yksivuotiaat käyvät neuvolan terveystarkastuksessa kahdeksan kertaa, 1-2-vuotiaat neljä kertaa vuodessa ja sitä vanhemmat kerran vuodessa. Lääkäri tarkastaa alle yksivuotiaat 2-3 kertaa ja sen jälkeen joka toinen tai kolmas vuosi siihen saakka kunnes lapsi 7-vuotiaana menee kouluun ja siirtyy kouluterveydenhuollon asiakkaaksi.
Tarkastusajankohdista enemmän http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/10/pr1098955086116… sivulla 313 taulukossa. Siinäkin tuo 10kk nla on sulkeissa. Yllä olevaan tekstiin liittyen ihmettelen vaan missä 1-2 vuotiaita tarkastetaan neljä kertaa vuodessa? En ole keltään kuullut tällaisesta ellei sitten ole erillistä tarvetta paino- tms. kontrolleille. mutta että kaikki lapset näin usein?!?
SOHVA: meillä on ollut reilun vuodenpäivät suomisoffan sohva - ei tosin iso ja valkoinen vaan sellainen divaani-malli. Tyytyväisiä ollaan oltu, mutta lehtimainoksessa hinta oli 500 e ja kun halusimme siihen kovemmat istuintyynyt ja kestävämmän kankaan, olikin lopullinen hinta 1200 e. Eli niiden mainosten hintoja en paljon enää katsele.
HAMPAAT: 2 alhaalla, 4 ylhäällä.
ISTUMINEN: pyllyllään jalat edessä, polviseisonnassa, polvillaan tai polvillaan toisen jalan päällä toisen ollessa koukussa edessä pystyssä jalkapohja maassa (jos ymmärrätte). Ei kuitenkaan nouse tästä seisomaan vaan karhukävelyasennosta. Uusia askeleita ei ole ottanut sitten viime sunnuntain, jolloin otti ekat kaksi.
Etelä-Suomessa pyryttää lunta - iltapäivällä jo varmaan taas vettä! Mukavaa päivää!
Viivillä oli eilen kummallinen kitinä/itku-ilta. Ilmeisesti tekee oikein kovasti noita poskihampaita, kun illan aikana kovin jyrsi raakaa porkkanaa, purulelua ja tuttia. Suuhun ei antanut lainkaan kurkata. Yötä vasten sitten annoin Panadolia ja yö nukuttiinkin rauhallisesti. Nyt on ihana oma itsensä, mitä vaan tutti on koko ajan suussa ja rinnus aivan märkänä kuolasta :D
Niin ja toinen asia, joka tuli tässä heti aamutuimaan hoidettua.. Tuo Viivin kakka.. Se on edelleen niin kovaa, että pikkunen huutaa hätää kärsivänä ja on vietävä pytylle. Ei ole auttanut luumusose eikä Disflatyl-tipat erityisemmin niin soitin neuvolaan ja kysyin mitä tehdään. Kokeillaan siis Dufalacia tai Levolacia. Onko kellään kokemuksia kun annetaan alle 1 vuotiaalle?
Ohraa meillä ei voi syödä lainkaan, se kokeiltiin yhtenä iltana. Ilmeisesti otetaan sitten neuvolassa puheeksi nuo allergia-mahdollisuudet. Kokeillaan vielä pikkuhiljaa miten maha reagoi maitoon, vai oliko meillä pelkkä virus silloin..
1v-NEUVOLA on varattuna. Viivillä on lauantaina synttärit ja aika on sitten jo torstaina. Eli pikkusen ennen kun täyttää 1 :]
ONNITTELUT muuten jälleen kaikille tässä välissä 1v täyttäneille!
LASKUT maksetaan yleensä silloin kun tulee rahaa.. Pikkusummat (alle 10e) menee yleensä heti maksuun. Isommissa saattaa eräpäivä mennä ohikin välillä.
Mulla on kanssa jonkinnäköinen virus iskemässä, mies sairasti jo. Päätä särkee ja nenä ihan tukossa kunnes alkaa vuotamaan. Viivilläkin on jonkin verran limaista yskää.
Jokatapauksessa olen päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja siivota sekä laittaa Viivin vauva-albumiin kuvia. Elikä ohjelmassa leikkaa-liimaa-askartele sillä aikaa kun neiti on päikkäreillä :)
Huomattiin tässä miehen kanssa eräs mielenkiintoinen seikka.. Kun Viivi oli vauva (alle 6kk) niin jatkuvasti joku halusi ja pyysi Viiviä hoitoon. Sitten suututtiin, kun ei annettu. Nyt taas kun Viivi on isompi ja voisikin antaa hoitoon, niin kukaan ei enää pyydä. Välillä tekis itsellekin hyvää saada levätä.. Olikohan näillä muilla jonkinlaista vauvahuumaa, että olisivat halunneet vain aivan pientä hoitaa vai onkohan sitä vaan kyllästytty pyytämään, kun loppujen lopuks todella harvoin on Viiviä hoitoon annettu? Miten muilla on ollut?
t.Ufa & Viivi (11kk+)
Ihanaa, viikonloppu!...paitsi, että huomenna meen 5 tunniks töihin, mutta saan pitää ne joskus vapaana.
KOLOMONEN:
Mun muistaakseni Janne Ahonen istu siinä sohvalla...?! En oo kyllä ihan sata varma.. Se on tosi iso sohva, eikä varmaan ihan niin isoo olla ostamassa, mutta joku sen tyylinen.
Ja mulla oli kans maha aika kipee kun sairastin. Heti kun kuume nousi niin tais tappaa pöpön ja paranin..
Laskut:
Maksetaan yleensä tilipäivänä. Pienenpiä voi maksaa sillon kun niitä tulee, mutta isommat jää odottelemaan tiliä, vaikka eräpäiväkin menis yli.
1-vuotisneuvola varattiin 10kk.n neuvolassa.
Kumman pitkä väli on kyllä kolomosella neuvolakäynneissä!
Hoitoon ei ole meillä oikeastaan Peetua juuri kukaan pyydellyt, ei nyt eikä aikaisemminkaan! =I
Anoppi ei ota (enkä kyllä antaiskaan!) noin pientä ja mun äiti on aika kiireinen, mutta hoitaa kyllä poikia jos tarvitsee.
Muita " hoitajia" ei meillä oikeastaan olekaan... Kummit on saamassa ensimmäistä lastaan, joten he eivät vielä luota itseensä pienen lapsen hoidossa niin paljoa, että uskaltaisivat yöksi ottaa, päivällä hoitavat mielellään jos on tarvis.
Mulla katkes nyt totaalisesti ajatus, kun pankista soitettiin ja kyseltiin kaikenlaista bonus-juttua, joten taidan alkaa siivoileen ja palailen myöhemmin uudestaan.
mammutti ja Peetu (huomenna 11kk)
Oikeastaan aika ihana nimitys tämän ikäisille lapsille tuo TAAPERO! =)
Oli pakko tarkistaa suomisoffan nettisivuilta kumpi sohvalla istuu, Ahonen vai Asikainen ja jos yhtään noita urheilijoita ulkonäöltä tunnen niin Ahonen se taitaa olla =) !
Kaikille 1-vuotiaille täältäkin Onnittelut!!
Sairastaville pikaista paranemista!!
Nyt salkkareiden pariin sohvalle. Hyvää viikonloppua kaikille!
m&P
Moicca!
Pinoja käyn aina välillä lukemassa, mutta kirjoittelu tosiaan on nyt jäänyt vähemmälle. Yhtä hulinaa edelleen tämä työn aloitus on ollut. Olin jo unohtanut miten " hienosti" mun ja miehen vuorot menääkään yksiin. Tulen töistä n. 17.15, ja mies lähtee heti silloin. Tulee aamulla 06.45, ja minä lähden sitten jo 07.45. Yhteinen aika näinä vuoroina on vähissä =( Ainut hyvä puoli on, että lapsia ei tarvi paljon hoidossa pitää sitten kyllä =)
Jesse nukkuu, mies töissä. Ja tytöt harvinaista kyllä menivät yöksi isällensä. Hoito-asioista täällä kirjoittelitte, mäkin sellaista kaipailin huomiselle. Olen menossa aamupäiväksi töihin, ja mies yön tosiaan töissä. Enkä saanut ketään, mummu ensin lupasi ja sitten peruikin. Iskä yrittää nyt sit jaksaa valvoa vauhti-Eemelin kanssa... Ja nukkua sitten kun tulen töistä vasta.
Istuminen: Meillä ollaan paljon pyllyllään, ja polvillaan. Varsinaista konttaustahan Jesse ei kotona harrasta. Vaan ns. Istuu ja toinen jalka suorana, toinen koukussa ,kiskoo käsillä ja pyllyä nostellen. Vauhti näinkin kovaa =) Tyyli johtuu varmaankin liukkaasta parketista kotona. Jesse kävelee tukia pitkin, nousee ja istuu takaisin itse. Ja paria askelta ottaa joskus ilman tukeakin.
Pulkka: Aivan ykkös-juttu, isä on tehnyt pojasta ihan rämäpään. Mitä isompi mäki,sitä hersyvämpi nauru. Laskevat yhdessä sellaisella ilmakumiliukurillakin välillä. Ja paljon on pulkkaa tullut itsekin kiskottua.
Neuvola: En ole vielä varannut, otan sen varmaan maaliskuun puolelle. Kun ollaan siellä Lapissa, just viimeinen viikko jolloin se 1-vuotta tulee täyteen. 8kk neuvolassa ollaan viimmeksi käyty.
Laskut: Mies hirmu tarkka,ettei eräpäivä ohittuisi. Eli hoidetaan ajoissa. Multa joskus voi kyllä ohittua muutaman päivän joku liikkeen lasku.
Sohva: On sininen, niinkuin koko olkkarin sisustus. 3-istuttava sohva ja 2 nojatuolia n. vuoden vanhat. Luovuttiin kulmasohvasta, kaipasin jotain" sirompaa" vaihteeksi. Valkoinen sohva ois kiva, mutta... Ei toimi meillä ainakaan vielä.
Kai sitä täytyy lähteä nukkumaan,että pääsee aamulla ylöskin.
Hyvää viikonloppua!!!
Myöhästyneitä onnitteluita TAAPEROILLE ja vähän isommillekin synttäripäiviään hetki sitten viettäneille!!!
T: Vivian ja Jesse nukkustelija
siis se Asikaisen matsi! No voitto tuli, kerrotakoon niille joita asia ei varmasti yhtään kiinnosta, mutta on se vaan niin IHKU mies että....
Mammutti, No mutta kyllä se Ahonenkin olis aikoinaan kelvannut, mä kun hengailin paljon pitkin suomea noiden mäkimiesten perässä, Ahonen kun sattuu olemaan samaa ikäluokkaa kun minäkin. Tunnustaudun siis henkeen ja vereen TONI-faniksi.
Siitäpä siis uusin galluppi eli mikä oli nuoruuden idolisi taikka vaikka nykyinenkin?
T. Kaisa ja Ronja (joka onneksi jo nukkuu)
Oon ollu viikon nettipimennossa, kun modeemi paukahti ja kävin ensin etsimässä teitä vielä tuolta vauvoista... Mutta isojahan tässä jo ollaan :)
Ihana lukea Ufan odotuksesta...vauvakuumetta pukkaa täälläkin! Tosin ajattelin nukkua ensin muutaman kuukauden kokonaisia öitä enne kuin edes vakavissaan harkitaan. Mieskin valvoi viikonloppuna ensimmäisen yön Aadan takia ja aamulla sanoi, että kyllä vakavissaan miettii, tuleeko meille enää kolmatta lasta!!! JUST JOO! Äijä valvoi nyt vuoden sisällä ensimmäisen kerran ja varmaankin vaan noin tunnin! Minä nukuin kyseisenä yönä 2h... Vakavissaan...ollaan kyllä oikeasti puhuttu, että jos kesällä siirryttäisiin " harjoittelusta tosi hommiin" . Katsotaan sitä sitten...
Mutta nyt gallupeihin, joita olikin riittämiin...
Nukutus ja yösyönti: Yöllä ei enää tisutella ja tisuraivareistakin on onneksi päästy. Illalla usein vielä nukahtaa tissille, vaikka annan iltatissin nykyään olkkarissa hälinän keskellä. Jos siihen ei nukahdakaan, pidän pimeässä makkarissa sylissä ja laulan. Puoliunessa siirrän sänkyyn. Isikin kelpaa nykyään nukuttajaksi, jolloin sylittelevät ja/tai omassa sängyssää maatessa isi pitää kättä selän päällä, kunnes nukahtaa.
Imetys: Iltatissin lisäksi saa vielä satunnaisesti aamutissiä, riippuu herääkö ennen kuin nousen, ja päiväunitissiä. Joskus tisutellaan vielä alkuillastakin. Pikkuhiljaa lopetellaan. En ole sen enempää ajatellut kauanko aion vielä imetystä jatkaa. Kesällä viimeistään lopetan :)
Syöminen: Itse ei vielä oikein osaa syödä, mutta oma lusikka on silti lähes joka ruokailussa ja välillä onnistuu sillä jotakin suuhunsakin saamaan. Yleisesti syö todella hyvin! Kaikki menee mitä tarjotaan! Aamulla iso annos puuroa, joko kaurapuuroa tai 4-viljan puuroa. Keitän puuron edelleen veteen, mutta lisään jäähdyttämiseksi maitoa. Lounaalla syö kanssamme samaa ruokaa aimoannoksen, en osaa sanoa grammamäärää. Välipalaksi viiliä, jogurttia, hedelmää. Päivälliseksi yleensä joku valmis purkkiruoka. Illalla taas puuroa. Joka aterialla juo nokkiksesta itse maitoa. Maitoa juotuna ei silti juuri 2dl enempää päivässä mene. Esikoinenkin oli kovin huono juomaan maitoa. Lisäksi syö mielellään leipää, varsinkin ruisleipä maistuu! Ja maissinaksut on edelleen herkkua!
Päiväunet: Päikkäreitä Aada nukkuu n.2-3h vaunuissa. Yksillä päiväunilla ollaan menty jo pitkän aikaa.
Yöheräilyt: Herää kerran yössä, jolloin useinmiten pitää ottaa syliin rauhoittumaan ja siirtää sitten takaisin sänkyyn. Joskus tämä auttaa vain hetkeksi ja sitten otan viereeni. Nyt on öisin vaivannut kova yskä, johon herää, kun meinaa oksentaa. Myös hampaat ovat vaivanneet. Välillä ollaan kyllä saatu nukkua jo kokonaisiakin öitä!
Hampaat: Yhteensä niitä löytyy viisi. Alhaalla on kolme ja ylhäällä yksi etuhammas ja se sen vieressä oleva, miksi sitä sitten kutsutaankin.
Puhe ja kävely: Selkeitä sanoja on kato, pappa ja mummu. Lisäksi ammppu=lamppu, eppa=heppa, auau=koira, pa=pallo, ätä=äiti Kävely onkin sitten hakusessa. Sai synttärilahlaksi brion taaperokärryn, jota kyllä hienosti työntelee ja kävelee sivuttain myös sohvaa ja pöytää pitkin, mutta jos koittaa kävelyttää, menee touhu joko pomppimiseksi tai jalat makarooneiksi :) Isoveli oli aikoinaan samanlainen. Vuoden vanhana ei ollut tietoakaan kävelysta, mutta kun tuli ensimmäinen kuukausi siihen päälle, lähti yhtäkkiä kävelemään!
Pulkka: Meillä on vanhimman isoveljen vanha vauvapulkka, sellainen laatikkomalli, ja siinä kyllä tykkää kovasti olla! Eilen jopa laskettiin yhdessä mäkeä isommalla pulkalla ja kovin oli hauskaa :)
Synttärit: Niitä juhlittiin viime lauantaina ja kivasti meni. Kummisetä oli tehnyt hienon kakun, ehkä tosin oli vähän isojen tyttöjen..., jossa oli barbi keskellä ja kakku oli hameena. Aada sai paljon vaatteita, joita oltiin toivottukin, sekä lisäksi potan, taaperokärryt, keinuhevosen, muumiaterimet, ponin joka hirnuu ym. painettaessa korvista, muumimukeja ja rahaa sekä ensimmäisen vaunun veturisäästölippaaseen.
Neuvola: Me ollaan käyty alkuun joka kuukausi puolivuotiaaksi asti ja sitten 8kk, 10kk ja nyt 1-vuotisneuvolassa. Seuraavaksi mennään 1v3kk. Esikoisen kanssa ei tällaista käyntiä ollut, vaan väliksi tuli suoraan puolivuotta.
Nyt meen keittämään kahvia, kun Aadakin vielä nukkuu. Pitää ehtiä ennen neidon heräämistä vielä laittamaan istuimet äitini autoon, mikä on meillä lainassa, kun oma auto on rikki! Miehen lentopallopeliin ollan vielä tänään menossa. Laji ei muuten kiinnosta yhtään...
Mukavaa viikonloppua ja hauskaa tulevaa laskiaista kaikille!
Pessi80 ja Aada 1v.
Musta tuntu perjantaina, että alkaa pää hajota kotona olemisesta niin lähdettiinkin sitten eilen aamulla Viivin kyläilemään mun mummun luokse. Viimeksi oltiin siellä lokakuussa pahimpaan vierastusaikaan, nyt kaikki meni loistavasti. Oli kivaa nähdä pitkästä aikaa enot ja tätikin, mun siskokin tuli käymään siellä äitipuolensa kanssa ja sovittiin että Viivi menee yökyläilemään tiistaina muutamaksi yöksi :)
Mun nuorempi enoista (17v) vallan rakastui Viiviin ja viihdytti pikkuista koko päivän. Eno makasi lattialla, taputteli, luki kirjaa ja höpötteli neidille ja opetti sanomaan pulla :) Viivi katsoi hetken hölmönä et mitä tuo höpisee ja sanoi perässä Bulla.. Itse sain lähinnä vaihtaa kuulumisia ja rentoutua. Ihanaa! Täytynee ottaa tavaksi kyläilemiset..
Viime yönä ulkona oli " kiva" myrsky ja nyt onkin maa aivan valkosena. Ajattelin että lähdetään tuon pikkuneidin kanssa ulos rattailemaan, kunhan vaan ensin heräilee. Voitaisiin samalla käydä lähikaupassa viemässä kerääntyneet limupullot pois kaapista :) Jotenkin on nyt kovin energinen olo.
IDOLIa oli kysytty, mä en tätä varsinaisesti voi sanoa (nuoruuden)idoliks tms. Mutta kuitenkin. Eli Dr.Philin mielipiteitä tulee katsottua tv:stä ja kai sitä voi fanitukseksi sanoa.. Olisi kiva lukea niitä kasvatus- ja parisuhdekirjoja, mutten yhtään tiedä onko käännetty suomeksi ja nyt ei ainakaan ole aikaa lueskella.
" Vanhoilta konkareilta" täytyy vielä kysyä seuraavaa: Onko kukaan päässyt polikliinisella synnytyksellä? Miten se käytännössä tapahtuu? Olen ajatellut tätä ehdottaa neuvolassa seuraavalla kerralla, kun netistä luin että jos edellinen synnytys on sujunut ongelmitta ja nykyinen raskaus hyvin yms. niin tuo olisi mahdollista. Itse kun en kovin viihdy sairaalassa ja haluaisin mahdollisimman pian kotiin.
Jaa, jos sitä pikkuhiljaa lähtis kuorimaan perunoita valmiiksi..
t.Ufa
Mun pitäis olla jo nukkumassa kun aamulla on herättävä taas Aikaisin, mutta en malta vielä mennä kun on hetki " omaa aikaa" !
Mies lähti yöksi töihin ja juuri sain nuo isommat pojat patisteltua sänkyyn.
Hetki tarvii vielä kuivatella näitä nuudeleitakin kun kävin suihkussa ja pesin pääni..
Hyvin ovat toistaiseksi pysyneet, eikä ainakaan vielä ole mennet miksikään! Ainoa vika on hapsottavat etuhiukset, joita irtoilee letiltä, mutta tämä oli tiedossa jo kun niitä laitettiin ja saan mennä korjauttamaan asian kun siltä tuntuu.. Jäi letit tuosta edestä liian löysälle.
Idolia mulla ei juuri nuoruudessa ollut, ainakaan sellaista mikä olisi jäänyt mieleen.
Kai ne vaihtui niin tiuhaan, ettei kenestäkään ehtinyt muodostua kunnon idolia! =)
Meille on kai eksynyt taas joku virus, kun jokainen vuorollaan valittaa huonoa oloa ja päänsärkyä!
Toivottavasti on nopeasti ohimenevää!
Mulla oli aamulla päänsärky ja ihan omituinen olo, mikä helpotti lääkkeellä, mies otti buranaa päänsärkyyn ennen kun lähti töihin ja kakkonen valitteli samaa ennen nukkumaan menoa..
Mun odottaessa esikoista ei puhuttukaan sellaisesta että kotiin voisi päästä suoraan synnäriltä...(eikös se polikliininen synnytys tarkoita sitä, että käydään vaan pukkaamassa beibi maailmaan ja sit kotiin?!) Siitä on toki pian 10v aikaa...
Olinkin siihen aikaan 4vrk sairaalassa, vaikka molemmat oltiin hyvässä kunnossa. Nykyaikana oltas varmaan päästy jo seuraavana päivänä kotiin.
Kakkosen kanssa oltiin 3 päivää sairaalassa. Kun Peetua lähdin synnyttään perjantaina niin ajattelin, että viimeistään sunnuntaina tullaan kotiin... no vähän toisin kävi....
Kokemusta ei siis polikliinisestä synnytyksestä ole.
Katselin faktalta tulevaa synnytyssairaala-ohjelmaa ja samalla vetistelin kun vauvoja syntyi. On se aina niin hieno hetki!
Jaaha, kello alkaa olla jo liikaa. Pakko mennä nukkumaan.
mammutti ja Peetu 11kk
maanantain puolelle jo menty ja uni ei paina silmää täälläpäin.
piti tulla lueskelemaan tonne vauvakuumepuolelle ja sitte tietenkin tänne puolelle. Meillä siis kovasti kuumeillaan täällä. Ystävänpäivänä ajattelin testin tehdä jos ei monskuja sitä ennen kuulu. Kovasti jännittää. Mies on ihan täpinöissään että jos sitä on jo raskauduttu. Täällä myös pientä flunssaa liikkeellä. Mies ja Aino ovat nuhanenäisiä...saas nähdä milloin se minulle puhkeaa. Vastailempa noihin kysymyksiin...jos muistan kaikkia edes...:)
Hampaat: Ainolla näkyy kaksi etualahammasta ihan selvästi. Ylhäällä etuhampaat kuultavat ikenien läpi jo ja yläkulmahammas on jo läpi ikenestä ja alhaalla toinen kulmahammas pilkottaa kivasti. Tämän olen todennut vain siitä kun neiti nauraa tai jne. kun muuten ei anna suuhun kattoa eikä koskea.
Istuminen: Aino oppi konttaamaan ennekuin istumaan ja niimpä monesti kun pysähtyi jäi polvien päälle töröttämään, siitä sitten pikkuhiljaa on opittu toinen jalka tuomaan eteen ja ja istutaan toinen koukussa ja toinen polvi tässä edessä. Nyt jo sitten ottaa myös toisen jalkansa eteen.
Idoli: Tykkäsin pikkutyttönä ihan hirveästi Spice Girls:stä ja Michael Jacksonista. Nykyisin ei oikein idoleita ole mutta musiikkia kuuntelen aika laidasta laitaan. Useimmiten Sonata Arcticaa ja muita hevibändejä...
Puhe: Kovasti tuota omaa mongerrusta ja muutaman kerran on kuulunut ihan selvä äiti ja ishi. Muuten tulee hauvaa,vauvaa,mammaa ja kun vaipan näkee kuuluu yäk tai byä. Osoittaa kelloa kun kysyy missä se on,myös lamppu ja taulu tiedetään. Kirjasta osaa näyttää ankan ja kun kysyy omista käsistä ja jaloista ne myös löytyy.Ei:n osaa sanoa myös muttei taida ymmärtää mitä se tarkoittaa :)
Kävely: Juuri opittiin tukea vasten nousemaan seisomaan ja siinä pientä astelua mut ei muuta myös karhunkävely onnistuu.
Neuvola: Me ollaan käyty joka kuukausi neuvolassa kun neiti kasvaa niin hitaasti (painoa joka kuukausi on tullut vain noin 200-300g) ja neuvolantäti tästä huolissaan.
Sellaista voisin kysyä teiltä kun tuolla kuumeilu puolella oli jossain kysymys että harrastatteko seksiä lasten kanssa samassa huoneessa?
Ei ole tietenkään pakko vastata jos tuntuu liian henkilökohtaiselta...
Meillä vielä välillä touhutaan samassa huoneessa kun neidin pinnis on meidän makkarissa vielä. Neitihän tietenkin nukkuu, yhden kerran on hommat keskeytynyt kun neiti on herännyt.
Jos sitä kuitenkin lähtisi nukkumaan...tyhjään sänkyyn kun mies on yön töissä...
-pikku ja Aino 11kk 5 pvä eli " huomenna"
miten lisäätte tuon linkin tuolta aijaa.com:ista
heh, pakko tulla vielä kertomaan kun taas meneekin kaikki erilailla! Meidän poika ei ole ikinä nukkunut päikkäreitä pinnasängyssä, vaan aina ulkona. No, äsken laitoin pojan leikkimään pinnikseen. Kovasti siinä touhotti jotakin, kunnes alkoi hiljentyä meininki - ja nyt se nukkuu siellä :OOOOO
v