***2007HELMETvko5***
TERVETULOA MEILLE TAAPEROIDEN JOUKKOON : )
Tässä viimeisen vauvaviikon turinat, jonka lopussa synttärilistaa ja mm. Peetun söpöt kuvat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12188761&p=2&mpage=1&tmod…
No niin, täällä ollaan ja ei kun tästä eteenpäin, moni taapertaakin jo kävellen.
Mitenkäs olisi uusien gallupien laita, ken keksii?
Aurinkoista talvipäivää!
T. Sporttari ja Milli
Kommentit (40)
Meillä ei kyllä olla ihan vielä taapero iässä, mutta ei se mitään, mukana täällä viiletetään niinkuin aina ennenkin.
Meillä täällä sattuu ja tapahtuu, kakkonen oksensi yöllä ekan kerran ja sitä onkin sitten jatkunut tässä pitkin päivää. Nyt oottelen et ukko tulee töistä ja tuo jotakin desinfiointiainetta että saan ruveta pesemään lattioita ja seiniä ja vessan altaita ja sit vielä pyykinpesuainetta, jotta´pääsen pyykkäämään lakanoita ja peittoja jne... Onkos jotakin tällaista oksennustautia liikkeellä kovastikin??? Meillä ei muilla ole vielä mitään oireita, ronjalla tosin oli viime yö niiin levoton ettei oo aikoihin ollutkaan. Ehkä silläkin on vatsa sitten kipee tai jotakin.
Galluppia tulis sitten täältä, tosin en oo varma onko näistä just ollut puhetta kun en oo ollut viime aikoina niin aktiivinen eli:
-Nukutaanko jo koko yö putkeen vai onko monia herätyksiä?
-Miten nukutatte illalla ja syötettekö vielä yöllä?
-Monetko päiväunet ja missä ne nukutaan?
-Paljonko taaperonne syö päivässä ja paljonko maitoa kuluu (noin)?
-Onko muita imettäjiä enää joukossa? Kuinka pitkään meinasitte vielä imettää?
Tuossapa noita kysymysiä mitä itse tällähetkellä mietiskelen, meillä kun ei tunnu mikään oikein sujuvan kamalan hyvin ja kaikki mietityttää.
Nyt mun täytyy mennä taas täällä oksennetaan eli heippa
T. Kaisa ja Ronja 10½ kk
..Uskottava se on, että meidän pienokaisista on virallisesti tullut " isoja" kun kerran pykälä noustiin taas " ylemmäs" vauva-sivuilla =)
Minä olen täällä aloittanut kuumeilijoista, joten aika monella osastolla olen ollut ja mukana pysynyt..=)
Kuinkahan sitä alkuun eksyykään moneen kertaan vauva-osastolta pinoa etsimään...
PULKKA:
Aika vähiin ovat päivät jääneet milloin on voinut pulkalla mennä, mutta nyt otetaan vahinko takaisin kun vihdoin on lunta maassa!
Peetu tykkää kovasti istua pulkassa ja ihmeissään katselee ympärilleen kun joku vaan vetää pulkkaa!
Rattikelkkaakin on kokeiltu, mutta siinä tahtoo jalat lipsahtaa suksilta pois, joten pulkka on parempi.
Mies sanoi eilen, että nyt olisi ollut hyvä aika tehdä Peetulle kaveri jos se olisi vielä mahdollista..snif...
Tähän asti se olen ollut minä joka on ensimmäisenä alkanut ehdotella lisääntymistä ja nyt kun se ei enää onnistu niin mies olisi valmis ensin!
No, onhan näitä poikia meille jo siunaantunut kolmin kappalein ja täytyy olla onnellinen heistä!
Jaaha, Peetu on ruokaa vailla, pitää mennä..
mammutti ja Peetu
meilläkin neiti ei ihan taaperoksi lukeudu...no mutta melkein. Neiti oppi tuossa viikonlopun aikana itse nousemaan sohvaa vasten. :)
G:
-meillä neiti nukkuu yöt yleensä tosi hyvin, mutta nyt kun hampaita tulee niin on levottomampi...mutta rauhottuu heti kun tutin laittaa suuhun.
-meillä syödään iltapuuro ja siihen päälle lämmitetään vielä maitoa. Sitten vain omaan sänkyyn ja sinne yleensä nukahtaa ilman ongelmia. Yöllä ei enää syödä.
-Yleensä yhdet unet riippuu tietenki pituudesta. Ja partsilla nukkuu yleensä päikkärit.
-Meillä syödään aamupuuro,lounas+maito,välipala,maitoa välissä, päivällinen+maitoa ja iltapuuro ja maitoa. Maitoa menee päivässä ehkä n.5-6 dl
-imetys loppui meillä kun neiti oli 5 kk.
-pulkka: ei ole neidin kanssa hirveästi pulkkailtu. Pitäisi ehkä kokeilla...
eipä minulla oikein muuta tässä vaiheessa. Piristävää pakkaspäivää kaikille!
pikku ja neiti kohta 11kk (5.3.2007)
Moi Taaperot!!!
Meillä ollut hässäkkää etten ole koneelle ehtinyt...jos nyt alkais taas rauhoittumaan. Eli lapset olleet vuorotellen kipeitä joulusta alkaen ja nyt on pikkumiehellä taas silmätulehdus.
Neuvolassa käytiin tänään ja rokotus saatiin tulehduksesta huolimatta. Kuuloa testaili sellaisella piipittävällä ja oikealla puolella ei nyt ainakaan reagoinut. Ollaan keskiviikkona menossa kaikkien kolmen kanssa korvakontrolliin ja ajattelin sitten asiasta kysellä...voihan ola et siellä on korvatulehdus kun on nuo silmätkin tulehtuneet. Viimeksi lääkäri vain totes et sama pöpö aiheuttaa molempia.
Muuten taidot ja käyrät kohdillaan...painoa 9740 ja pituus 75,5. Äidin alkoholin käytöstä oli kyselyä (ja isän) niin ihmettilin sitten et mihis kategoriaan ykksolut sopii kun sitä meillä saunajuomana. Niin terkka totes et se on sitten varmaan puolikas annos...heko heko. No en siltikään saanut pisteitä kovin paljoa kun on tosi vähäistä tää alkoholin käyttö.
Sitten Galluppeja:
Pulkka: Kerran ollaan päästy kokeilemaan kun tuota lunta ei oo ja kun tulee niin yleensä illalla sataa jo vettä =o( Mut siskon kanssa istui ja ihan kivaa oli.
Kuntoilu: Olen kyllä lisännyt selvästi ja lasten kanssa ollaan käyty sillai et isommat pyöräilee ja pikkuinen kärryissä ja äiti hölkkää. Siinä saa sykkeen ihan kivasti kohoamaan kun kakkonen tarvii ajoittain kanssa työntöapua apupyörineen =0)) Sen lisäksi olen soutanut kun tuo soutulaite tuossa nurkassa kerran on. Ja kävellen mennään pienille kauppareissuille(siis haetaan vaan maitoa tms.), kirjasto, perhekerho, neuvola kun matkaa tulee vain pari kilsaa niin sen tuo kakkonen jaksaa kävellä. Niin ja on mulla sitten seisomalauta yleensä mukana jos iskee tytsylle uupumus.
No ei nukuta ei...eli 1-3 herätystä yössä mut nukahtaa yleensä kun laittaa unimusan ja tutin.
Iltarutiinien(iltapala,yöpuku,hampaanpesu,iltasatu)jälkeen laitan unimusan soimaan ja valot pois. Poika sänkyyn ja yleensä nukahtaa nopeasti pienen silittelyn jälkeen. Ei syödä yöllä.
1-2 unet riippuu päivästä. Yleensä vaunussa ulkona. Mut jos kahdet niin autossa ja vaunussa...tämä siis isosiskon kerhopäivinä.
Paljon! Aamupuuro 1-2dl maitoon keitetty, lounas n.200g,välipala yleensä viili tai hedelmä,päivällinen n.200g, iltapuuro 1-2dl maitoon keitetty. Sen lisäksi leipää erilaisia määriä, suosikki on Pågenin oivallus. Ja maitoa menee ainakin 5dl juotuna.
Niin ja noista synttäreistä...meillä juhlittiin jo eilen etukäteen kummien ja mummien voimalla. Oli ihan mukavaa nähdä kun kummit asuvat hieman kauempana. Ostimme kummeille kehyksen johon laitettiin pikkumiehen kuvia joka kuukaudelta menneeltä vuodelta...tosiaan kun välimatkan takia harvoin nähdään. Tykkäsivät kyllä =0)) Nyt torstaina kun on virallinen synttäri päivä niin tulee muutama kaveri lapsineen kakulle.
Nyt tilaa toisille ja kotihommiin =0))
Ihanaa viikkoa kaikille!!
calmus & pikkutaapero, torstaina 1V!
Olipas outoa tulla tälle puolelle :D
Kyllä tässä nyt vaan vauvakuume kovasti kasvaa kun nykyinen vauva alkaa olla jo niiiin iso! Taisi olla meidän heinälläkin (?) tuolla sen suuntainen aloitus, että kuumetta muillakin.. Eli yhä tässä jahkataa ja mietitään että voisko meistä sittenkin tulla 5-henkinen perhe... Kai mulla taitaa olla aikamoinen toi vauvakuume , kun huomaan surffaavani aika paljon tuolla vauvakuume-puolellakin (ja kuten mammutti, niin sieltä minäkin aloitin taannoin, vaikken tainnut kirjoitella kuitenkaan sillon). ja odottajien juttujakin pitää käydä nykyään lueskelemassa! Haluisin vaan kovasti ikäeroa vähän isommaksi kakkosen ja sen mahdollisen kolmosen välille, mutta ikä alkaa jo vähän painaa joten ihan loputtomiin ei tässä voi enää jahkailla. Toisaalta tässä iässä sitä ei varmaan enää raskaudukaan niin helposti... Ja ensin pitäisi lopettaa varmaan imetyskin, sitä kun meillä harrastetaan viel toooosi paljon, terkkuja vaan kolomoselle! Mut vastaankin nyt noihin kysymyksiin:
* Ei tosiaankaan nukuta, vaan normiyönä herää 2-3 kertaa ja nukahtaa vaan ja ainoastaan tissille. Tällä hetkellä jää viereen ekan herätyksen jälkeen. Joskus harvoin jaksan nostaa takas pinnikseen. Mut jos jää viereen, niin eipä tuo paljoa rasita, koska sillon tohon herätykseen kuluu mulla aikaa pari minuuttia, ja simahdan takas uneen. Meillä siis " pikkasen" taukoa höyhensaareilusta ... :))-Miten nukutatte illalla ja syötettekö vielä yöllä?
* Mennään puuron ja suihkun jälkeen hämärään makkariin, jossa imetän sängyllä istuen. Siitä nostan puoliunisena (tai aika usein kyl valitettavasti nukahtaa tissille) pinnikseen. Jää sinne helposti, jos ajoitus on oikea ja on tarpeeksi väsynyt. Ellei, niin sit herraa ei saa pysymyään pinniksessä millään.... oma tahto on ihan valtava tässä asiassa, eli sängyssä poikaa ei pysty nukuttamaan herättämättä koko naapurustoa! Nukahdettuaan herää yleensä aina 30 min. päästä, jollon käyn antaa vielä toisen tissin, ja sit jatkaa unia noin klo kahteen asti.-Monetko päiväunet ja missä ne nukutaan?
* 1-2, rattaissa parvekkeella, tai rattaissa kaupungilla...-Paljonko taaperonne syö päivässä ja paljonko maitoa kuluu (noin)?
* Aamiainen: puoli annosta puuroa (kaura, ohra) + imetys;
lounas + hedelmä tai hed.sose + imetys;
päivällinen + hedelmä(sose) + imetys;
iltapalalla iso lautasellinen puuroa + ehkä vielä jotain hedelmää päälle (ja sitten maito nukkumaan mennessä)! Muutoin juomana vesi mukista.-Onko muita imettäjiä enää joukossa? Kuinka pitkään meinasitte vielä imettää?
* Siihen asti, että saa kaiken maitonsa tavallisesta maidosta. Aletaan maistelemaan sitten kun se vuosi on plakkarissa, eli menee varmaan reippaasti kevään puolelle, veikaan :)Viherrys & vauva vielä pari viikkoa
niin ruuista vielä, että välillä syö erikseen välipalankin. Ja tietty noita hapanmaitotuotteita kuten viiliä syö kanssa jälkkäriksi tai välipalaksi, eli ei aina hedelmäsoseita kuten äsken kirjotin.
Pulkkaa ei olla vielä kokeiltu kun lumitilanne vähän heikonlainen.
Kyllä se on uskottava ettei meidän vauvat enää kauan vauvoja ole.. Meidän tytöllä tulee 1v täyteen ens viikon sunnuntaina, hui! Galluppeihin:
YÖT: nukutaan putkeen, klo 20 tienoilla mennään nukkuun ja aamulla 9 herätään.
NUKUTUS: viedään vain omaan sänkyyn ja laitetaan peitto päälle, nukahtaa sitten itsekseen.
PÄIKKÄRIT: yhdet 2 tunnin päikkärit nukkuu, parhaiten ihan omassa sängyssään.
SYÖNTI: syö ihan niin paljon kuin ruokaa vaan antaa! Mutta siis aamupuuron, välipaloina annan yleensä jugurttia/maissinaksuja/viiliä, sitten päivästä riippuen 1-2 lämmintä ruokaa, ja toisinaan valmisruokiakin.. kuten lihaperunasoselaatikkoa- jonka syö yksinään kokonaan! :o
MAITO: meillä tuli vasta yläetuhampaat ikenistä läpi ja nyt on totaalinen maitolakko päällä! ei mene pullosta, ei nokkamukista eikä tavallisesta lasista. Sanotaanko että ennen meni joka ruokailulla tavismaitoa se 120ml, nyt KOKO päivän aikana vain 20-40 ml :/ Liittyyköhän hampaisiin jotenkin?
Mutta nyt tuli kiirusta, palailempa asiaan myöhemmin jos ennätän...
-H & tytöt
Kolomosen gallup kysymyksiin tulin vastailemaan:
Yöunet:
Nukutaan melkein joka yö jo heräämättä!
Joskus pientä kitinää kuuluu välillä mutta se menee ohi ilman hyssyttelyjä. Joskus itkee kunnolla ja sillon pitää hiukan silitellä.
Nukutus:
Maitopullon kanssa sänkyyn johon nukahtaa. Joskus nukahtaa myös ilman pulloa.
Ihan viimehädässä annan yöllä maitoa(jos päivällä on syönyt huonosti), mutta yleensä sitä ei tarjoilla.
Päikkärit:
Yksillä mennään useimmiten ja ulkona nukutaan.
Syönnit:
Isoja annoksia ruokaa pari kertaa päivässä + välipalat ja aamu&iltapuurot. En osaa annoskokoja sanoa.
Maitoa menee sellanen 4-6dl päivässä.
Nyt tuo taapero roikkuu jalassa ja huutaa kun hinaaja.. Jäi päikkärit tosi lyhyiksi eikä millään suostunut toisia nukkumaan.. Nyt on siis pian menossa yöunille.
..niin juu, mies kysäisi päivällä että onkos mun synttärit huomenna ?!
En yhtään ollut muistanut, että taas olen vanhentunut vuodella vaikka ei kylläsiltä tunnu... Huomenna siis jo 28-v !!!!
m
Minusta taapero ei tunnu yhtään pahalta - en tuota oikeen vauvana osaa enää pitää kun kommunikointia, liikettä ja itsenäisyyttäkin (kun hoidossa on) on jo niin paljon. Ekat kaksi askelta otti eilen. Vauvakuume sen sijaan nostaa kovasti päätään (imetän yhä eikä menkkoja ole näkynyt vauvan jälkeen, joten ei välttämättä heti tärppäiskään)...
Nukkumaan klo 20.30/21, jossain vaiheessa otan viereen ja jatkaa siinä unia. Aamutissille tulee viiden-kuuden maissa jotta jatkaa uniaan vielä n. seitsemään (jolloin joudunkin välillä herättämään hoitoon).
Eli yks aamusyöttö on. Illalla nukahtaa maidon imaistuaan viereen (ei kuitenkaan tissille), josta siirrän vieressä olevaan omaan sänkyyn. Kunhan oppii tulemaan sängystään takaperin alas, aletaan kasvattaa rakoa sänkyjen välillä.
Vaunuissa (aina ulkona jollei autossa olla) 11.30-14.30 (jolloin välillä saa herättää että saa illallakin nukkumaan).
Aamuin illoin puuro (0,5 dl hiutaleita), lounas ja päivällinen n. yksi pieni pilttipurkillinen (hoidossa kotiruokaa ja kotonakin samaa kuin muut jos vaan on soveltuvaa. Muuten pakastimesta omia soseita.) ja lisäksi välipala hoidossa hedelmiä/jugua/viiliä/leipää. Imetystä jäljellä 2x/vrk, maitoa ehkä n. 3dl/pv nokkamukista + puurot maitoon tai maidolla löysennettyinä.
Eli aamu ja iltaimetykset jäljellä. PIkkuhiljaa lopetellaan. Aamuimetys on keino jatkaa unia viiden/kuuden jälkeen vielä hetki, muuten heräisi. Iltaimetyksen vaatii jos äiti nukuttaa mutta nukahtaa hyvin ilman muiden kanssa.
Vielä jatko G: Kuinka monet helmet jo puhuu (useampia suht selkeitä sanoja) ja/tai kävelee?
Meillä siis nuo eiliset kaksi askelta ensimmäiset. Juttua tulee mutta vaan omaa siansaksaa. Eleet on myös tosi selkeitä, mutta sanoja saa hakea.
Pää tyhjä ja opetus alkaa! Huoh.
Peetu meni jo nukkumaan ja laitoin kamerasta kuvia koneelle.. laitanpa tännekin taas pari..
Tässä joulunaikaan kyyditään nallea autolla:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1517602.jpg
Tässä taas yksi virnistys:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1517621.jpg
Sitten syödään itse...
http://www.aijaa.com/v.php?i=1517637.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1517657.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1517670.jpg
Kävely/puhe:
Meillä kävellään jo aika hienosti tuen kanssa, ilman tukea on ottanut muutaman askeleen kohti ja loput matkasta syöksyy eteenpäin ja luottaa siihen että vastaanottaja saa kopin =)
Puhe on jäänyt sanoihin äiti, vauva, hyvä...
Mites muilla tuo syöminen.. Syödäänkö muilla " itse" ?
Meillä sitä kovasti harjoitellaan (kuten kuvista näkee). Aina pitää olla oma lusikka tai sit leipää kädessä että pysyy istumassa syöttötuolissa.
Muuten nousee seisomaan heti ja yrittää pöydälle.
Kovasti jaksuja sairasteleville!!
Nyt jätän palstatilaa toisillekin Helmille =)
mammutti ja Peetu (pian 11kk)
Nukutaanko jo koko yö putkeen vai onko monia herätyksiä?
Ei toivoakaan, viime yönäkin herätyksiä oli varmasti toista kymmentä ja tissi suussa meni melkein koko yö!
Tissille siis nukahtaa, josta kannan omaan sänkyyn, mutta siellä ei nuku kun sen ekan 1-2 tuntia. Ja yöllä siis syödään vielä usein!
1 taikka 2 unet nukutaan, välillä sängyssä mun vieressä, välillä vaunuissa sisällä taikka ulkona tai sitten autossa jos ollaan reissussa.
Meillä tässä kohtaa on ongelma eli meillä ei syödä edes 2 pientä pilttipurkillista päivässä, leipää menee, mutta mitään muuta ei meinaa saada syömään vaikka kuinka harhauttaisi. Täytynee ottaa kohta neuvolaan yhteyttä jos ei pian rupea syömään (vaikka tuskin ne sieltä meille tulevat Ronjaa syöttämään)!
Mä haluaisin jo pikkuhiljaa lopetella, mutta koska Ronja ei päivällä syö ruokaa niin on pakko jatkaa, tässä oravan pyörässä nyt ollaan, mutta katotaan milloin tästä ja miten päästään sitten pois!
Pulkalla meillä mennään nyt toista kertaa ja tosi paljon Ronja tykkää,varsinkin kun esikoinen kiskoo täysiä pitkin pihaa=)
Ite meilläkin pitäisi saada syödä, tosin nyt ei syö edes ite ja epätoivoisesti yritetään syöttää edes pari lusikalliste ennen kun se lopullinen stoppi aina tulee.
Nyt nukkumaan,
T.Kaisa ja Ronja 10½ kk
Ihanaa kun täällä on vauvakuumeisia, mulla on nyt laskenut tuo kuume kun lehmänhäntä näiden meidän risaisten öiden takia eli ei huolta sen suhteen!
vastailen pikaisesti ennen kun tarvii lähteä lääkäriin (.) ja imuroida. Paremmat kuulumiset taas myöhemmin.
GALLUPIT:
-Tykkääkö taaperosi olla pulkassa?
Ei olla kokeiltu lainkaan, kun tuota lunta ei erityisemmin täälläpäin ole ollut. Taitanee jäädä ensi talveen..
Nyt on 2 yötä nukuttu suht hyvin ilman ylimääräsiä itkuja ja herätyksiä, 1-3 kertaa yössä tarvii laittaa tuttia.
Iltapuuron jälkeen puetaan yövaatteet ja yövaippa. Suihku/kylpy 2x viikossa tuossa välissä, jos mennään. Ennen nukkumaan menoa saa pikkupullon maitoa olohuoneessa, sitten kannetaan sänkyyn ja laitetaan tutti suuhun sekä unilelu soimaan. Nukahtaa itsekseen 5-15 minuutissa.
Yksillä mennään pääosin ja nukkuu pinniksessä tai vaunuissa jos ollaan liikenteessä. Illalla saattaa ottaa toiset jos ekat jää lyhyiksi. Yli 3,5 tuntia ei saa antaa nukkua, koska muuten yö menee risaiseksi.
Ruokaa menee 1 purkki (8kk), hedelmäsosetta vajaa purkki, puuroa (tai velliä joskus) yhteensä n.4 desiä ja maitoa 3-6 desiä. Näiden lisäks saa sorminaposteltavia ja leipää. Mein neidille muuten maistuu sämpylät :)
Imetys loppui juuri ennen kuin täytti ½vuotta. Lopetti itse.
-Kuinka monet helmet jo puhuu (useampia suht selkeitä sanoja) ja/tai kävelee?
Meillä on tullut jo kuukauden päivät useampia sanoja (mm. kakka, ankka, äiti/äitee, hishi/iti ja uusimpana kato). Kävelystä ei tietoakaan vielä. Ehkä pian, sillä neiti menee itse jo karhukävely-asentoon.
-Syödäänkö muilla " itse" ?
Välillä on pakko harjoitella, muuten pistetään laiskuuden pikkiin kun äiti ei jaksa siivota :)
Mammutille synttäriONNITTELUT! :)
Jaahas, neidille tuli hätä niin tuli kiirettä pytylle..
t.Ufa (27+5 jo) & Viivi (11kk)
Ollaan menosssa Peetun kanssa uimaan, joten myöhemmin tämän päivän kuulumiset..
moro,
tulin taas vastailemaan kun on kahvitunti! elikkäs:
PUHE: höpinää riittää, yleistä älämölöä, mämmämmäätä ja äijämäistä örinää, mutta ei kunnon sanoja. paitsi äitiä selvästi yrittää sanoa kyllä.
SYÖNTI: ei syö itse vielä. tällä hetkellä ei viihdy syöttötuolissa, joten syönti tapahtuu äidin sylissä. äidin mielestä turhan sottasta puuhaa meille molemmille, jos annan siinä kokeilla itse syöntiä...... eli sitäkin siirretään tuonnemmaksi :)
KÄVELY: tukea vastén kävelee jo hyvin sukkelaan.
Lisäkyselyä: Miten teidän lapset ISTUU lattialla leikkiessään? Meillä istutaan vaan ja ainoastaan polvien päällä, mut silleen, että jalat ikään kuin aukee sivuille, eli varpaat on ulompana kuin polvet. ymmärsköhän kukaan :DD
ja: Montako HAMMASTA lapsellasi jo on? meillä ne vaivaiset 2, nyt kolmas tuloillaan. (Voikun vois tarkottaakin tolla jälkimmäisellä vauvaa...heh!)
Ja Kolomoselle (ja muillekin imettäjille) vielä sellanen kysymys, että miten aattelit ruveta lopettelemaan imetystä? Entäs nukuttaminen illalla/yöllä - mitä tilalle? Esikkoa imetin aikanani 1,5 vuotta, mut en enää oikein muista miten toimittiin... Oisko sulla tuoreempaa vinkkiä?
Katotaanpa kuinka moneen kysymykseen ehtii vastata ennen " kahvitauon" loppua, elikkä kun tytteli herää : )
Pulkka: kivaa oli 2 päivää, nyt sataa siis vettä ja lumet on muisto vain
Imetys: yöt n. 6 kertaa yössä, aamulla ja illalla sekä päivällä n. kerran. Samassa kierteessä ollaan kuin Kolomonen, että päivällä ei ruoka maistu kun yöllä syö, mutta ei voi lopettaa imetystä kun ei syö tarpeeksi päivällä!
Nukahtaa tissille josta siirrän omaan sänkyyn pariksi tunniksi, sitten herää ja otan viereen loppuyöksi.
Haluaisin lopettaa yöimetykset ja jatkaa aamu+ iltaimetystä vaikka kesään asti, jos onnistuu, mutta unikoulutus siirtyy ja siirtyy...
Syönti: päivässä max 2 pikkupurkillista eli 200g sosetta + vähän hedelmä/marjasosetta, puuroa 2 x 0.5 dl - joskus desi, pikku napostelupaloja hedelmää, avocadoa ym. sopivia sormiruokia. Maitoa ei juoda, soijamaitoa harjoitellaan ja vettä ihan vähän päivässä.
Päikkärit: vielä kahdet, n. 10-11 ja 15-16, yöunet 10-11h pätkissä
Kävely: jouluna käveli sujuvasti, nyt juoksee ja hyppiikin jo : ) me ollaankin vanhimmasta päästä eli ensi viikolla 1v tulee täyteen. Aloitettiin taaperojumppa, jossa muut on n. 1,5-2v, hyvin pysyy kuitenkin perässä ja tosi kivaa on.
Ja mitäs muita: hampaita 6 kpl, ne tuli jo marraskuussa, sen jälkeen ei ole tullut yhtään lisää.
Tuo istumisjuttu on vaikea! Istuu milloin mitenkin, enimmäkseen sillai v-asennossa tai siitä jalat koukussa, " linkussa" ; )
Olikos vielä muuta.... no tässä tätä sadepäiväturinaa tulikin jo.
Taaperoterkuin,
Sporttari & Milli
Heippa kaikille tänne taaperopuolelle, tuntuu kyllä oudolta mutta eiköhän sitä taas nopeasti totu.
Kovasti onnea jo 1-vuotiaille helmille.
PULKKAa ollaan kokeiltu kokonaista yhden kerran, vaikea sanoa mitään. Ennemmin näytti pelokkaalta kuin innostuneelta.
NUKKUMINEN, nukutaan lähes aina yöt, joskus täytyy antaa tuttia mutta harvemmin. Nukuttamista ei tarvita, laitan vain sänkyyn ja sinne nukahtaa itsekseen. Yötarjoilu loppui puolisen vuotta sitten.
PÄIVÄUNET, vielä mennään kahdilla. Toiset aamupäivällä ja toiset iltapäivällä.
SYÖMINEN meillä syödään paljon teihin muihin verrattuna tai siltä se ainakin ensi lukemisella vaikuttaa :)
Aamulla puuro (ainakin 3dl), maito, lounas (purkillinen), maito, välipala tai toinen lämmin ruoka (millon mitäkin), puuro, maito. Maitoa yhteensä n. 6dl. Itse meillä ei syödä, en ole ikinä edes lusikkaa tarjonnut omaan käteen.
KÄVELY/PUHUMINEN. Ei puhu kyllä mitään selkeää, ihan omia juttuja vaan. Kävelee muutamia askelia tukia pitkin joten ei mitään mainittavaa vielä. Nousee nyt kuitenkin jo vihdoin ylös sieltä lattialta :) Istuessaan ollaan milloin mitenkin, myös tuossa viherryksen kuvailemassa asennossa.
HAMPAITA on nyt 11. Taitaa olla jo 12 tulossa kun sen verran kuolailee.
Siirrän meidän kasvulistan tänne niin voidaan edelleen sitä täytellä.
Palailempa taas kun näiltä lukemattomilta kiireiltäni ehdin :)
MyQ ja tyttö
Köh köh,,, Ihan kamala flunssa mulla, onneksi ei Ronjalla ainakaan viellä. Nyt onkin ihan kivasti uutta galluppia kehissä, joten ei kun vastailemaan
PUHE; Kovasti edelleen höpöttää. Tosin 99% siansaksaa gägägää äijää ammmaa titit jne ainoita sanoja äitiii ja hyvä hyvä ;)
SYÖNTI: Kova tyttö syömään täälläkin, vähän niinkuin Hennalla! Aamuisin pari desiä maitoa ja leipää. Lounas normaalia kotiruokaa kunnon lautasellinen (veikkaisin 1 ½ isoa pilttipurkillista. Välipala 2dl maitoa ja jugurtti tai leipää tai hedelmiä. Päivällinen kotiruokaa taas noin 1½ isoa pilttipurkillista ja maitoa. Iltapuuroa 3-4dl ja maitoa. Maitoa menee joka välissä yhteensä ehkä päivässä noin 8-9dl.
HAMPAAT: 12kpl löytyy!
ISTUMINEN: Miten milloinkin välillä v-asennossa välillä polvillaan
NUKKUMINEN: Nukkuu yöt 21.08.30 päikkäreitä 2 ekat 12-13 ja tokat 17-18 nykyään käy nukkumaan pienen (noin 5min) kitinän kanssa mutta nukahtaa itsekseen pian, jos menee taputtelemaan tai hyssyttelemään ei nuku vaan haluaa leikkiä. En tiedä mistä tää kitinäjuttu on tullut kun noin kk sitten nukahti ilman mitään kitinöitä!? No anyway helppo nukutettava kannan sänkyyn ja annan unilelun kainaloon, kitisee sen muutaman minuutin ja käy itsekseen nukkumaan ei siis herää eikä syö öisin.
KÄVELY: Kävelee sujuvasti ottaa joppa juoksuaskelia eikä kaatuile enään edes kynnyksiin, siis osaa nostaa jalkojaan tarvittaessa.
äippä ja Ronja
Ei tullut eilen pinouduttua kun oon pessyt pyykkiä, lakanoita, peittoja yms... kakkosen oksennustaudin jälkeen. No viime yönä aloitti sitten esikoinen saman rulijanssin pyörittämisen eli nyt hän sitten oksentaa *huokaus*. Kiva tässä vaan sitten odotella et milloin se iskee meikäläiseen taikka isäntään taikka sitten Ronjaan =( Ei auta, mutta..
MAMMUTILLE tosi isot synttäri-onnittelut, vaikkakin vähän myöhässä!
Ja ufakuk: pistähän niitä lääkärikuulumisia tännekin puolelle, sulla on niin sama tilanne kun mullakin aikoinaan ton esikoisen ja kakkosen kanssa et tulee ihan tippa linssiin kun niitä aikoja muistelee. Täällä jännätään sun puolesta ja odotellaan mukana!!
Viherrykselle: Mulla ei sen kummempia muistikuvia oo itelläkään, mutta kakkosen kanssa muistan lopetelleen imetyksen ensin päivisin, koska lähdin töihin kun hän oli 11 kk ja sitten parin kuukauden päästä siitä pidimme unikoulua (jolloin isä hoiti yöt) ja lopetttiin sitten kertaheitolla sekä se viimeinen iltatissi sekä nuo yösyömiset.
Tällä hetkellä ollaan niin tuossa oravanpyörässä ettei ole toivoakaan mistään unikouluista, eilen tosin oli jo valoa tunnelin päässä kun Ronja söi ja ainakin 2 pientä purkillista ruokaa ilman kikkailuja!!! Nyt ei uskalla kuitenkaan mitään unikouluja aloittaa jos tuo kamala vatsatauti vielä iskee meihin muihin eli ainakin viikko taas odotellaan tilanteen tasaantumista.
Hampaita meillä on puhjennut 4, mutta kaksi vasta sellaista hampaankokoista, muut ovat vasta sormella tunnusteltavissa.
Nyt aamupalalle,
T.Kaisa ja Ronja 10½kk
Nyt kun on ollu puhetta näistä imetyksistä ja öistä, niin sain taas inspiksen kokeilla onnistusko yö ilman tissiä. Kerran jouduin antaa, siinä kohtaa, kun heräs ekan kerran pinniksessä yöllä. Ei rauhoittunut pinnikseen eikä syliin vaan huus niiku palosireeni. Mut sitten muilla kerroilla (2x) kun heräs vieressä, niin leikin vaan nukkuvaa enkä hievahtanutkaan, ja tyyppi tyytyikin vaan köhimään vähän aikaa ja kävikin nukkumaan :o Oho! Täytyy kattoo, oliko vaan sattumaa vai oisko tosiaan valmis nyt luopumaan yötissistä. Tuopa voiskin olla hyvä taktiikka tälle vauvalle, että koittaa vieroitusta perhepedissä .
Vielä noista ruuan määristä, kun taisin kirjottaa vaan " lounas ja päivällinen" . Eli ruualla syö lähes kokonaan ison purkin + jälkkäriksi joskus kokonaisen pienen hedelmäsosepurkin tai vaihtoehtoisesti vähän viiliä ja hedelmäsosetta ja jotain pienen pieniä hedelmänpaloja. Jos taas syödään kotiruokaa, niin esim. 1-2 pientä perunaa + liha-, kala- tai kanamössöä. Iltaisin on kovin nälkä, varsinkin jos nukkumaanmeno viivästyy. Ollaan joskus tarjottu kaksikin iltapuuroa tai banskua tms.! Jos on vaikka ensin syöty iltapuuro seittemän , kahdeksan maissa, eikä tyyppi olekaan käynyt nukkumaan niin lisää ruokaa saatettu tarjota sitten vielä yhdeksän kymmenen maissa! Meillä siis nykyään kummasti vaihtelee tuo miten nukahtaa. Välillä nukkuu jo kasilta, toisinaan ei nukahda millään ennen kymmentä.
Meillä on nyt uusi kiva leikki! Poika tykkää ihan hirveesti vierittää palloa äidille tai esikoiselle! Nauraa räkättää kun saa tätä leikkiä :) Selvä tuleva jalkapalloilija siis!
Viherrys ja poika 11,5 kk
Etsin meidän pinoa vauvapuolelta ja meinasin sellaisen avata, kun en löytänyt! Mutta meidän vauvathan on tässä kuussa jo taaperoikäisiä, kääk. Kylläpä aika rientää.
Meidän pikkuisen lempihupia on edelleen keinumoottoripyörällä keinuminen ja sohvalla pomppiminen. Sohvalle pääsee itse ja siitäkös riemu repeää. On kyllä aikamoinen marakatti. Sporttari kyseli galluppeja, joten tässäpä yhden keksin:
G: Tykkääkö taaperosi olla pulkassa? Meidän neitistä se on aivan ihanaa. Käytössä hänellä sellainen stigan vauvapulkka, jossa lampaantalja lämmikkeenä. Ja se on ihanaa, kun veli menee vieressä pulkassa tai stigassa. Välillä istuu stigassa veljen edessä ja hän pitää kiinni. Sekös vasta hauskaa on. Vauhtimimmi siis.
Muutama en nyt keksi. Nauttikaahan lumesta!
t: Tuula ja Katariina (26.2.) sekä isoveli Aleksanteri (25.3.05)