*** Pikku-ENSKAT viikolla 5 ***
Uusi pino tammikuun loppuun/helmikuun alkuun!
Vanhat jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12246907&p=1&tmo…
Kommentit (37)
Nuo spooky-jutut innosti minutkin kirjoittamaan....on näköjään kohtalatovereita mullakin. Ihan samanlainen hölmä minäkin olen. Kun oon yksin kotona niin pitää kaikki ovet tarkistaa ennen nukkumaanmenoa ja vielä kurkata kaikki huoneet läpi " ettei vaan ketään ole missään" .....ihan hölmöä. Sitten sängyssä kuuntelee joka rapsahduksen ennen ku nukahtaa.
Kaikenlisäksi mä kammoksun kaikkia ötököitä ja meillä on niitä sokeritoukkia vai mitä ne on ne viemäreissä asustavat liskot. Yöllä kun poitsu herää syömään ja sit itse käy vessassa niin tietty niitä siellä vilistää ku laittaa valot päälle. Hyyiiiii....melkein välillä huudan kun tulevat liian lähelle. Mitenköhän niistä pääsis eroon?
No...täällä muuten menee hyvin, mutta eilen oli hirveä kuume 38,3 ja se on aika paljon meikäläiselle. Ei ollut mitenkään mukavaa kun yritti päivän olla pojan kanssa täällä kahdestaan. Onneksi sain illan levätä kun mies tuli kotiin. Tänään ei kuumetta ole ollut, mutta vielä vähän höntti olo on. Eilen päätettiin kokeilla josko Paul nukkuis paremmin korvikkeella kun minäkin olin kipeä. Annoin kyllä molemmista rinnoista maitoa kuten aina ennen nukkumaanmenoa, mutta sitten iskä antoi vielä tuttelia lisäksi ja yllätys.....poika nukkui 21-04. Ihanaa kun sai nukkua niin kauan vaikka heräilinkin kuumeen vuoksi muutaman kerran. Tänään annettiin kans tuttelia...saa nähdä miten käy.
Nyt on pakko mennä itsekin nukkumaan, että tää flunssa jo paranisi.
Dragon&Paul 2,5kk
Mä pelkään kaikkea yliluonnollisia juttuja ihan älyttömästi. Peileihin en tosiaan uskalla yöllä katsoa ollenkaan ja sänkyyn loikkaan metrin päästä ettei kukaan(mikään)ehdi tarrata nilkkoihin kiinni sängyn alta. Peiton allakaan ei oo enää turvassa kun mielessä on se yks kauhuelokuva missä sellainen pelottava pikkupoika ryömii jalkopäästä naisen peiton alla ja tappaa sen naisen. Olikohan Kauna tai joku sellainen?? Hyi hitto kun eilen pelotti!! Katsoin Eetua ja ajattelin että en mä voi olla niin raukka että pelkään kun mun pitää olla rohkea äiti. Pissihätä oli mut en uskaltanut mennä vessaan..
Joo mut mukava kuulla että muutkin pelkää!!!
Biancon Kalle on oppinut kääntymään selälleen, hieno juttu =)
Heltsy, mites Kiia nukku viime yön? teillä oli ollut neuvola eilen, hienosti Kiia kasvaa! Mäkin odotin sillon edell.neuvolassa että alkavat puhumaan kiinteistä mutta eivät sanallakaan maininneet. Etkä sä mikään palstaterrori ole, musta on aikakin kiva kun täällä aktiivisesti kirjoitellaan =)
Kiialle vielä 4kk-onnittelut!!
Ilona, joko aloittelit unikoulua? hyvä juttu että siellä on jo vuorokausirytmiä havaittavissa. Meillä on rytmi vähän muuttunut ja muotoutunut koko tammikuun ajan, ei mitään kellon tarkkaa oo vieläkään mut yöunille ollaan nyt poika saatu iltaisin klo21 ja 21.30 välillä. Ja kahdet pitkät päikkärit nukutaan päivällä ulkona.
Gaiolelle ja piiperölle onnittelut 1kk iästä!! Vai on sielläkin itsekseen soiva mobile...
Dragon, toivottavasti paranet pian!! Ja siellähän on nukuttu hyvin, siis Paul on nukkunut. Mulla oli Espoossa asuessani vaivana myös noi sokeritoukat. Ne on kyllä tosi yleisiä! Ja just vessan lattialla niitä vilisi aina kun valot laitoin. Sellaisia pisaran muotoisia hopeisia luikeroita. Mä sain ne myrkytettyä pois, ainakin Super- Raid tehos ja Baygon. Niitä saa ihan tavallisista kaupoista. Tuoteselosteessa lukee että tehoaa myös sokeritoukkiin, tarkista kun ostat. En oo ihan varma noista nimistä että menikö oikein. Kyllä niitä kuitenkin pystyy hävittämään. Suosittelen!!
Eetu meinaa herätä vaunuissa, pitää lähteä lenkille nyt hyvän sään aikana. Iltapäiväksi on siis luvattu aika myrskyisää säätä, nyt jo tuulee aika navakasti.
hermione ja Eetu 4kk+
Hyi kamala teidän spooky-juttuja! Mä en ole yhtään säikky ja olen tottunut olemaan yksin öitä kotona, mutta nyt kyllä nousi karvat pystyyn kun luin teidän juttuja¿ Kääk.
Kiitokset Hermionelle ja Ilonalle kauniista sanoistanne mun ¿yksinhuoltajuutta¿ koskien. Mulla on kyllä käynyt siinä mielessä hyvä säkä, että lapsi on suhteellisen helppo tapaus, nukkuu hyvin ja on muutenkin aika mukava yksilö. Toki nyt kun on taas tottunut miehen kotona oloon niin pari ekaa päivää yksin on taas varmaan ihan kauheita, mutta kyllä se siitä. Aion nyt nauttia täysillä näistä loppupäivistä kun se on vielä kotona. Tänään yritän iltapäivällä lähteä vähän itsekseni ostoksille.
Petareista oli galluppia. Meillä ei sellaista ole, enkä ole kaipaillutkaan, eli ei varmaan hankita. Suklaan syönti tuntui olevan täällä myös yleistä, liityn joukkoon. Mulla on tosi vakava addiktio tällä hetkellä, pitäisi yrittää vähän hillitä.
Täällähän on muutenkin tapahtunut kaikenlaista, Kalle on alkanut kääntymään ja Piiperö on päässyt kuukausilukemiin! Kauhistus, täältähän pitää kohta siirtyä isoihin enskoihin (tai penskoihin).
Toivottavasti Dragon voit jo paremmin! Olen itse vähän jännittänyt sitä, että jos sairastun silloin kun mies on pois kotoa, mutta toistaiseksi pienellä flunssalla on selvitty. Olisi ihan katastrofi olla vaikka vatsataudissa ja yrittää yksin hoitaa lasta, meillä kun ei lapsenvahteja oikein ole.
Vieraita on käynyt taas urakalla, toissapäivänä oli ihana pieni 8kk vanha tyttö kylässä vanhempiensa kanssa. Niin reippaasti tyttö konttaili, oli vaan hassua kun se on Siennaa pienempi kooltaan¿ Ihan rimpulat pienet käsivarretkin, kun meidän ipanalla on kunnon pullamakkarat. Mutta tytöillä olikin ihan mieletön kokoero jo syntyessään, eli ei mikään ihme.
Eilen illalla oli Siennan toiset kummit meillä iltaa istumassa ja jäivät lopulta yöksikin kun kumpikaan ei olisi enää voinut istua auton rattiin, tuli sen verran lasia kallisteltua. Mun mies toi pullon mun lempparisampanjaa (keltaista leskeä) tuliaisina ja korkattiin se heti kättelyssä, voi nam! Tehtiin texmex-ruokaa ja juotiin viiniä ja höpötettiin, tuntui ihan samalta kuin illanvietot ennen lasta. Sienna meni nätisti nukkumaan iltakasilta, heräsi syömään puoli kolmelta ja seitsemältä ja päivä alkoi tänään noin ysiltä. Ei siis yhtään vanhempien remuaminen haitannut. Tosin mä join kyllä aika hillitysti, ei oikein innosta se ajatus että käsittelisin lasta humalaisena. Mutta pari lasia viiniä meni kumminkin. Syötiin sitten vieraiden kanssa oikein kunnon aamiainen, munakasta ja pekonia yms. Me ollaan erikoistuttu isoihin aamiaisiin aina kun on vieraita, vaikka arkisesti syödään aika vähän aamulla.
Siinäpä ne tärkeimmät. Tyttö varmaan kohta herää päikkäreiltä ja äidin viihdytysvuoro alkaa. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tipu & Sienna 4,5kk
Ja taas saadaan lunta tänne eteläänkin, ainakin vähäksi aikaa. Varmaan sulaa taas huomenna pois, mutta nyt on kuitenkin mukavan valkoista ja valoisaa.
Kalle on sitten lakannut syömästä. Tai ei kokonaan, mutta se on syönyt eilen ja tänään ihan naurettavan lyhyitä aikoja. Jos yrittää tyrkyttää, seuraa kauhea huuto. Yölläkin imaisi vain muutaman kerran ja sitten jatkoi unia. Muutenkaan ei tuo paino ole noussut niin paljon kuin voisi, niin vähän olen huolissani. Katsotaan nyt viikonlopun yli kuitenkin jos on vaan tilapäinen häiriö, mutta maanantaina kyllä soitan neuvolaan jos ei tuosta parane. Toisaalta - mitäpä nekään voi tehdä tai neuvoa: jos ei syö niin ei syö.
Yöllisistä peloista: mä oon välillä säikky, jos olen yksin kotona ja alan kuunnella ja mietiskellä kaikkia rapsahduksia ja seinillä liikkuvia varjoja. Jos huomaan että siihen suuntaan on ajatukset menossa, alankin tietoisesti miettiä jotain muuta. Kauhuleffojen katsomisen ja kauhukirjojen lukemisen oon lopettanut vuosia sitten, koska totesin että ne on vihonviimeisiä yön pilaajia. Voipi olla, että Hermionen peiton alta hiipivä tappajalapsi -tarina tulee illalla mua vainoamaan. Hassua, miten asioista tulee mörköjä yöaikaan, ja ainakin mulla etenkin silloin jos on yksin kotona. Onpa helpompi sitten ymmärtää lasta kun sille tulee pahoja unia ja muita mörköpelkoja!
Hauskan kuuloinen ilta on Tipun perheellä ollut! Alkoi muuten tehdä mieli viiniä, täytyypä illalla avata pullo. Mulla on perjantaijumppa tänään, joten sit voisikin itseään vähän palkita!
Gaiolen piiperölle onnea ekan kuukauden täyttymisestä! Niin ne vaan kasvaa ja kohta ne muuttaa pois kotoa... Nyyh. No, sitä ennen tulee murrosikä, ja se taitaa olla olemassa sitä varten että lapsista on helpompi irtaantua.
Bianco + Kalle - onneksi vielä pieni
Kylläpä on kurja keli, räntää sataa ihan tuutin täydeltä. Pitäis jossain vaiheessa lähteä kahlaamaan kauppaan, taidan oottaa iltapäivään jos sade hellittää ja tiet olis jo aurattuja sillon. Mies tulee tänään kotiin, vasta iltamyöhään kylläkin. Olishan mulla autokin käytössä mut aika hankalaa lähtee vauvan kans kauppaan.
Tipulla on ollut oikein ihanaa miehen kans, mukavalta kuulosti se teidän illan vietto =) Täällä kans saatetaan ottaa lasilliset viiniä tänään kunhan kultsi kotiutuu. Toivottavasti keli paranee illaksi, hän joutuu nimittäin autolla ajelemaan aika pitkän matkan. Pääsitkös shoppailemaan?Löytyikö mitään kivaa? mä en oo aikoihin ostanut itselle mitään. Rahaa ei nykyisin hirveesti ole ylimääräistä niin jostain on karsittava menoja. No eipä mulla mitään tarvetta olekaan. Eiku ostinhan mä syksyllä kunnon talvikengät itselleni sekä ristiäisiin uuden puseron. Siinäpä ne on viime aikaiset shoppailut.
Bianco, mitenkäs Kallen syönnit? onko ollut parempaa? toivottavasti lakkoilu on vain ohimenevää. Kai ne vauvelit joskus voivat syödä vähän vähemmän, pitävät kyllä huolen omasta ravinnonsaannistaan (ainakin niin olen kuullut). Tietenkin asia on vakavampi jos syömättömyys kestää monta päivää. Jossain vaiheessa Eetunkin syöntiajat lyhentyi ihan merkittävästi. Taisi saada nopeammin mahan täyteen kuin aiemmin, aikaisemmin yösyönnit saattoi kestää 20-30min, nykyisin ehkä 10min. Samoin päivällä saattaa joskus syödä vaan 5min ja sit alkaa jo katselemaan muualle. Toivottavasti Kallella olis sama vaihe menossa nyt. Täytyy myöntää että musta on kiva, kun ei imetyspuuhiin enää mene niin hirveesti aikaa kuin aiemmin. Viime yönä oli klo2 syönti just sellainen että laiskasti muutamat huikat naamaan ja unten maille, liekö ollut edes tarpeen koko syöttö mut sainpahan pojan ainakin takaisin uneen. Tsemppiä!
Mulla olis lakanoiden vaihto tänään ohjemassa, eka satsi onkin jo pyykkikoneessa peseytymässä. Sitten sinne kauppaan jossain vaiheessa pitäis lähteä raahautumaan..
hermione ja Eetu 4kk+
En tiiä mihin mun aika katoaa, mut tuntuu et ei ehdi ikinä tänne kirjoittamaan mitään. Lukemassa kyllä käyn päivittäin. Ja onnea kaikille uusille vauvautuneille! Täällä Keski-Suomessa tulee lunta todella urakalla ja mikäs sen ihanampaa. Kerkeäisivät vaan auraamaan noita teitä niin pääsis vaunujen kanssa liikkeelle.
Aluksi gallup; missä asennossa laitat vauvan nukkumaan? Sairaalassa sanottiin että kyljellään pitäisi nukuttaa, mut meillä kyllä vaihdellaan asentoa välillä mahalleen tai selälleen jos kovin levotonta on nukkuminen.
Tipun Siennalle (onpa kaunis nimi!) onnea hampaasta vai joko sinne toinenkin jo tuli... Hienosti teillä onnistunut tuo unikoulu.
Buuffa; vaunussa nukkuu kyllä tosi hyvin jos vaunut liikkuu, mut pysähdyksissä ei. Nyt on alkanut pientä rytmiä löytymään eli aamulla herätään 6-8 aikaan ja ollaan hereillä 2-3 tuntia ja sit kun alkaa silmä lupsamaan oon laittanut sänkyyn ja käynyt rauhoittelemassa niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Joskus kyllä tissin jälkeen nukahtaa suoraankin kun sänkyyn laittaa. Ehkä tämä tästä :) Pinniksessä meillä pelkkä patja.
Gaiole meillä myös lopetettiin Disflatyl kun näytti aiheuttavan enemmän itkua ja pöngerrystä mahassa.
Ristiäisiä meillä ei ole vielä päätetty loppuun asti, ei päivää ei kummeja eikä nimeäkään. Joutaahan tuota ;)
Heltsyn Kiahan nukkuu pitkiä yöunia jo. Innolla odotan meilläkin yli 4 tunnin unia... Myös meillä puhistaa aamuyöstä enemmän kuin illasta. Tutti onneksi kelpaa todella hyvin, siitä on iso apu. Omassa sängyssä on vielä saatu Papunen pidettyä, kun pelkään nukkuvani pienen päälle jos viereen otan nukkumaan...
Samoin Dragondreamilla oli nukuttu kunnon yöunet. Toivottavasti kuume on jo poissa.
Biancon Kalle on tehnyt syömälakon. Toivottavasti vain ohimenevä oikku.
Synnytyksestä ja hätäsektiosta olen toipunut yllättävän hyvin ensimmäisten todella tuskallisten päivien jälkeen. Olisi jo intoa mennä lumitöihinkin, mutta mies ei anna mennä... Jälkivuotoon olen jo todella kypsä, eikö 4 viikkoa vuotoa ole jo tarpeeksi... Vähentynyt se on jo selvästi, mutta siteen kanssa saa pelata edelleen päivisin. Ei ole mun juttu.
Tutti kelpasi meillä heti, kun uskallettiin tarjota ja on se siunaus välillä ollutkin. Onneksi muutama tutti oli saatu lahjaksi, kun itse ei oltu tajuttu ostaa ja heikkona hetkenäni sitten lahjatuttia tarjosin...
Muutenkin täällä alkaa elämä osua jo uomiinsa eli pientä rytmin poikasta jo havaittavissa. JEE! Papunen myös ähisee, puhisee, röhkii ja kikatteleekin nukkuessaan, mutta muuten nukkuu jo aika hyvin ja rauhallisesti. Myös minä olen pikku hiljaa oppinut olemaan välittämättä joka pihauksesta ja nukkumaan syvemmin. Vaunulenkeillä ollaan käyty jo muutaman kerran, viimeksi jopa tunnin lenkillä ja sielläkin pienelle uni maistuu niin kauan kuin vaunut liikkuvat... Nyt voin jo sanoa, että ihanaa tämä vauva-arki. Ja ihanaa kun mies on omistautunut tyttärelleen täysin, helpottaa huomattavasti elämää. Alkuviikot ainakin minulla ottivat tosi voimille, jotenkin henkinen sopeutuminen vaati yllättävän paljon aikaa. Puhumattakaan fyysisestä soputumisesta huonon nukkumisen, leikkauksesta toipumisen yms takia.
Nyt syömään jotain ja ulos! Mukavaa viikonlopun jatkoa Enskakamuille!
Pore&NeitiPapunen 030108 (huomenna jo 1kk!)
Poreella ainakin oli hienosti lähtenyt käyntiin tämä vauva-arki. Hyvä, että olet itsekin hyvin parantunut. Äläkä tosiaan vielä ala lumenluontiin...ettet turhaan rasita itseäsi ;)
Kuume on jo lähtenyt. Ei sitä kestänyt kuin sen yhden päivän ja yön...onneksi. Oli kyllä sen verran raju, että ei olis illalla enää vauvan kanssa jaksanut. Onneksi mies on illat kotona. Mietin kanssa sitä, että mitä sitten jos oikeesti menis niin pahaan kuntoon. Olis vaikka joku oksennustauti tai jotain....kaipa se mies sitten pystyisi töistä pois jäämään, tosin varmaan ilman palkkaa.
Paul oli tänään iskän kanssa vaunulenkillä kun oon vielä vähän " räkäinen" ja sama peli on kuin ennenkin eli nukkuu vaunuissa, mutta kun tullaan pihalla ja pydähdytään niin johon alkaa hetken päästä itku. Tuttia saa käydä laittamassa miljoona kertaa. Mies ottikin sitten vaunut sisälle jossain vaiheessa ja sitten Paul nukkui melkein tunnin niin, että kerran laitettiin tuttia suuhun. Aika ihmeellistä...mikä siellä ulkona sitten häiritsee. No, ei täällä päivisin sisälläkään niin hyvin nukuta. Korkeintaan yhdet 1-2 tunnin päikkärit ja siitäkin ajasta on osan hereillä ja saa tutin kanssa pelata. Eipä paljon ehdi hommia tehdä kun toinen ei nuku, mutta onneksi sentään Paul jaksaa sitterissä ja lattialla olla niin jotakin voi puuhailla. Ei kai sitä unta sitten niin tarvitse kun on tyytyväinen kuitenkin. Sellaset vartin torkut sillon tällöin riittänee.
Mulla on tänään " tylsä" lauantai-ilta kun mies lähti katsomaan jääkiekkoa kavereiden kanssa ja mun kaveri sairastui vatsatautiin, jonka piti tulla tänne meille. Meneehän se silti ilta kivasti Paulinkin kanssa. Mies jää varmaankin oluelle, joten ei tietoa koska takaisin tulee. Vk.loppu menee vaan aina niin nopeesti.... Onpas taas valitusta. En mä silti halua miehen menoja kieltää missään tapauksessa kun kuitenkin meidän kanssa kotona on niin paljon ja " päästäähän" se minutkin jos haluan mennä jonnekin :)
Kenen vauvalla se olikaan hampaita jo tullut? (kotiäidin laho pää) Kuinka aikaisin alkoi vauva silloin kuolaamaan...? Ajattelin vaan kun meillä sitä kuolaa tulee hirveästi eikä nyt vielä pitäis hampaita tulla. Voiko sitä kuolaa sitten tulla muusta syystä?
Toivottavasti mä en ala miettiä noita teidän spooky-juttuja illalla kun mennään nukkumaan....nyt kun oon yksin kotona....hui
Jospa menis jotain välipalaa tekemään....
Dragon+Paul
eipä ole taas tullut tännekään kirjoiteltua pitkään aikaan..kaikenlaista on tapahtunut enkä nyt niitä jaksa sen kummemmin kirjoittaa enkä ehdikään kun tämä pikku prinsessa vaatii huomiota ;) Muistattekohan enään meitä? :)
Meidän pikku prinsessa Isabella on jo paljon kehittynyt ja kasvanutkin :D Ihan uskomatonta vauhtia..en voi uskoa että on jo kaksi kuukautta mennyt synnytyksestä :) enpä ole synnäritarinaakaan ehtinyt vieläkään kirjoittaa mutta ehkä se on jo liian myöhäistäkin :D Ketään enään sellaiset ehkä kiinnosta kun on jo ne pienet (tai ehkä ei niinkään pienet enään) nyytit jo kainalossa jokaisella :D hihi....on tämä kyllä ihanaa tämä äitiys...täytyy sanoa suoraan :) Raskastakin toki on ollut, mutta enimmäkseen aivan ihanaa. :)
Isabella on nyt siis 2kk tai 9 viikkoa vanha ja painaa jo 5,3kg ja pituutta on 56,7cm vai olikohan toisinpäin 57,6cm...no enivei :D Neuvolatäti sanoi keskiviikkona, että on ihan 3kk:n oloinen kun on niin pirtsakka ja seurailee asioita....nyt Isabella jo sylissä seisoskelee kovasti ja ottaa pieniä askeleita kun seisottaa...hehe..kova kiire kävellä johonkin :D Sitten tällä viikolla on huomattu, että tarttuu jo leluihin ja koittaa niitä suuhun tunkea :D hihi...ja juttelee niin ihanasti äiskälle...aijai :D Harmi kun iskä joutui jäämään Tukholmaan töihin :( eikä tiedetä milloin palaa Suomeen...ehkä muutaman kuukauden kuluttua...kauhee ikävä meillä on kyllä isukkia :( Oltiin Isabellan ja Simonin kanssa Tukholmassa puoltoista kuukautta ja tultiin nyt sitten takaisin kun Simonin piti palata kouluun...muuten oltaisi kyllä jääty itsekin Tukholmaan koska siellä minulla on kuitenkin tukiverkostoa enemmän kuin täällä Oulussa...:P Mutta täytyy nyt vaan yrittää kestää.
Anteeksi omanapaisuus nyt, mutta oon lukenu teidän juttuja ja ihana niitä on lukea ja nähdä kuinka kaikilla omat nyytit kehittyy :D Ja kuinka äkkiä se aika menee. Nyt pitää mennä kun Isabella huuteloo tuolla ;) hehe...Eilen otettiin osaa päivänsäde-kilpailuun...hehe...Isabella oli nuorin osanottaja ;) mutta eipä siinä mitään :D aina kannattaa kokeilla :D
Oikein ihanaa viikonloppua kaikille!! :)
Dragondream: kuolaamisesta tuli mullakin mieleen, että meilläkin jo Isabella kuolaa tosi paljon ja ei kai niitä hampaita vielä pitäis tulla? :) Ihmettelin sitä yks päivä itekin :) sitten toisaalta tästä ei voi tietää kun tuntuu että muutenkin kehittyy ihan kauhian nopiasti :D hehe...
mutta kiinnostas tosiaan tietää että voiko vauva kuolata muustakin syystä?
-Malaika + Isabella 9vkoa..kohta 2,5kk :D
Poren Galluppiin piti tulla vastaamaan että meidän sairaalassa (KYS) nimenomaan sanottiin että kyljellään ei sais nukuttaa. Vaan selällään. Meidän poikaa ihan alussa pidettiin kyljellään kun oksenteli lapsivettä ja liekö tykästynyt niin siihen asentoon että halusi kotonakin aina kyljelleen. Terkka sanoi kotikäynnillä että vauvan rustot yms on vielä niin pehmeitä että rintakehä voi olla vähän kasassa jos nukkuu kyljellään ja kätkytkuoleman riski on (kuulemma tutkitusti) isompi jos nukkuu kyljellään. Mitenhän sitten teidän sairaalassa on sanottu että kyljellään pitäis nukuttaa? Haloo! päättäisivät jo nämä viisaammat mikä on parasta. Taitaa suositukset vaihdella ihan miten sattuu.
No suosituksista huolimatta Eetu on suurimmaks osaks vauva-aikansa nukkunut kyljellään.
Palailen huomenna paremmalla aikaa!
olitkin yhtäaikaa linjoilla, tottakai sut muistetaan!!
pakko mennä nyt nukkumaan mutta kirjoittelen lisää huomenna. Mukava kun löysit tiesi tänne pikku-enskoihin!!
hermione: kiva että mutkin vielä muistetaan :D hehe...on ollut tosiaan niin paljon kaikenlaista että ei oo hirveesti koneella ehtinyt olemaan :) Mutta niin, kirjotit tuosta kyljellään nukkumisesta...OYSissa sanoivat lääkärit että on hyvä jos vauva nukkuu kyljellään ja aina piti laittaa jotain selän tueksikin että varmasti pysyy kyljellään...mutta mitä ihmettä..eka kertaa kuulin nyt että olis kätkytkuoleman riskikin isompi jos kyljellään nukkuu??? :O Miten ne nyt sitte kehottais lekurit tommosta jos siinä on riskinsä?? Näköjään joka sairaalalla omat kommenttinsa...minä oo pelänny että jos Isabella nukkuu selällään, että se voi kenties tukehtua jos sattuu pulauttaan yöllä tai jotain, niin oon antanu kyljellään kyllä nukkua ja silleen se on tykännytkin tähän päivään asti :D Eikä oo ainakaan näyttäny kärsivän siitä mitenkään.
Pitääpä kysellä täältä neuvolasta että mitä mieltä ovat täällä. :)
Ompa kyllä erilaisia ohjeita vauvan nukuttamisesta, tosi outoa! minäkin kyselin synnärillä siitä et jos vauva makaa selällään ja pulauttaa, et onko siinä tukehtumisvaara? olivat sitä mieltä että vauva osaa kääntää päätään niin että saa suun tyhjäksi.
Mitenkäs Dragonin ilta meni? menikö miehellä myöhään?
Mun mies tuli reissusta puolen yön maissa, nyt vietetään sunnuntaita mukavasti koko perheen voimalla =)
Täällä ollaan kunnon flunssassa, onneksi vain minä eikä Sienna. Eilen illalla alkoi tosi kova kurkkukipu ja jatkuu edelleen ja muutenkin on ihan vetämätön olo. Meille piti tulla kaveripariskunta taaperonsa kanssa kylään, mutta peruutettiin se aamulla etten tartuta niitäkin. Mies lähti sitten niitten kanssa johonkin kahville.
Hermione kyseli shoppailustani: lähdin varta vasten etsimään kattolamppua meidän kirjastohuoneeseen, siellä kun on ollut todella tylsä valaistus. Huone toimii myös vierashuoneena ja kaipasin sinne uutta kattolamppua sekä lukulamppua. Löysin kattolampun ja jalkalamppu käytiin hakemassa sitten lauantaina. Sitten ostin itselleni imetystopin ja Siennalle pari vaatetta ja kävin kahvilassa lueskelemassa vähän aikaa rauhassa. Oli mukavaa olla yksin liikkeellä, ihme kun osasin enää edes kävellä ilman vaunuja...
Pore: kiitos hampuonnitteluista, niitä on nyt kaksi! Eli se toinen tuli heti ekan viereen, kuten arvelinkin. Kiltisti tyttö niitä esittelee ja tänään olisi tarkoitus opetella hampaiden harjausta. Kyselit nukuttamisasennosta: meillä nukutaan selällään. Sienna potkii nykyään peiton heti pois, pitäisi varmaan ottaa unipussi käyttöön. Kiva kun kuvailet vauva-arkea jo nyt ¿ihanaksi¿, hienoa että teillä sujuu. Mä myönnän, että aloin nauttia kunnolla vauvasta vasta 3,5kk iässä kun saatiin unihommelit kuntoon, mutta nyt se on sitäkin rakkaampi.
Bianco: mitenkäs Kallen syöminen? Toivottavasti lakko meni ohi!
Dragon: meillähän niitä hampaita on. Kuolaaminen alkoi kyllä jo tosi hyvissä ajoin, ja onhan täällä muidenkin vauvat kuolanneet vaikkei hampaista ole tietoa, eli ei se välttämättä vielä hampaita tarkoita.
Malaika: olenkin sua jo kaipaillut tänne palstailemaan! Ihanan reipas tyttö teillä ja todella kaunis nimi, Isabella. Mä olen sun kohtalontoveri siinä mielessä, että mies on myös kaukana, joten tiedän hyvin miltä tuntuu kasvattaa vauvaa yksin. Sulla tosin on lisäksi se koululainen siellä, joten on varmaan tuplasti rankkaa. Paljon jaksuja ja ihania hetkiä vauvan kanssa!
Sienna nukkui vain tunnin päikkärit ja touhuaa nyt puuhiksessa, mutta vaikuttaa aika väsyneeltä. Taidan yrittää sitä kohta uudestaan sänkyyn. Ulkona olisi ihana aurinkoinen ilma, mutta en flunssaisena viitsi lähteä, harmittaa.
Tipu & Sienna 4,5kk
....mikäli vaan Riitu antaa äiskän kirjotella.....
Heippa vaan kaikille! Tuntuu, että täällä on tapahtunut vaikka mitä!
Malaikalle onnittelut tytöstä! Mä ainakin muistan sut marrasmasuista! Ite en sinne koskaan kirjotellut ja aika satunnaisesti lueskelinkin, mut muistan sut siellä " tavanneeni" . Kivasti teilläkin lähtenyt arki sujumaan. Kuolaamisesta: ei aavistustakaan, että mistä voi johtua, mutta meillä kans Riitu on ehjä jo kuukauden verran kuolannut kovasti. Hampaita ei tuntuisi olevan tulossa, saa nähdä kuinka valtava se kuolamäärä silloin sitten on kun nyt jo näin kuolaa.... Usein on paidan rintamus ja hihat tytöllä aivan märät kuolasta! =) Onnea päivänsädekilpailuun! =) Mun tekis mieli laittaa siihen vauvalehden " kuvaukselliset" -palstalle Riitun kuva, mut saa nähdä....
Marrasmasuista tulikin mieleeni.... Käyn silloin tällöin vilkasemassa, että kuinka marrasvauvelit kehittyy ja huomasin nyt, että siellä oli DRAGONDREAMIA huhuiltu, olisiko ollut jonttu tai jotakin sinne päin...
Kiva, että siellä aletaan olla jo parantuneita! =) Toivottavasti sokeritoukillekin löytyy häätöaine......
Näistä yliluonnollisista jutuista oli ollut puhetta... Mä en yleensä oo pelännyt mitään sellasia, mut raskausaikana olin tosi säikky! Ja satuin vielä raskausaikana katsomaan ton Hermionen mainitseman Kauna-leffan, virhe oli! Pitkään sen jälkeen oli, et en uskaltanut peiton alle kurkistella! Nyt onneksi ei enää niin jännitä....... Onneksi nyt Hermionellakin jo mies kotona, yksin ollessa ne kyllä usein kaivelee mieltä tollaset. Unikoulun aloittamisesta kyselit.... Vielä en oo sitä jaksanut aloitella, vaikka varmasti olisi parempi mitä aikaisemmin aloittaisi. Mut jotenki tuntuu niin haastavalta, kun Riitu ei syö tuttia eikä oikein osaa nukahtaa ilman imemistä, paitsi vaunuihin. No, ehkä me tässä aloitellaan viimeistään kun tulee 3 kk täyteen (johon tasan viikko aikaa). Osasiko muuten Eetu kaipailla isiä? Tai kuinka otti isin vastaan?
Heltsy ja Kiia olivat ottaneet hienot unet! Jospa se vaikka ottaisi Kiia ihan tavaksikin sellaiset?! Hienot mitat oli Kiialla! =) Meillä tuntuu juu olevan samantapaisia nukkujia nämä tytöt, eli juurikin tuota äheltämistä aamuyöt. Olikos teilläkin muuten niin, että Kiia ottaa vaan yhdet pidemmät päiväunet ja lisäksi lyhyitä torkkuja?
Mäkin olen nyt alkanut liinailusta innostua, Riitu kuitenkin vaatii kovasti sellaista kanniskelua, joten voisi olla loistojuttu se liina. Varsinkin jos rohkenisin hyvällä ilmalla vähän uloskin liinailemaan, kun oli teilläkin niin onnistuneen kuuloinen kauppareissu! Onnittelut vielä Kiialle 4kk johdosta!! =)
Tipu siellä nautiskelee laatuajasta miehen kanssa! =) Mukavan kuuloinen ilta teillä ollut! Mitenkäs shoppailureissu meni?
Biancon Kalle oli oppinut kääntymään mahalta selälleen! Hienoa! =) Meillä ei vielä tietokaan siihen suuntaan kääntyilystä, mutta eilen Riitu kääntyi viisi kertaa peräkkäin selältä mahalleen!! Tosin kääntyily tapahtui sohvalla, joka vähän viettää niin, että on helpompi kääntyä..... Mutta luulen, että keksi kuitenkin sen, että kuinka se voisi sitten tasaisellakin tapahtua! Aika näyttää, voihan olla, että oli vain monta vahinkoa peräkkäin! =) Hauskan näköistä touhua siltikin.... Jokos teidän syömälakko on ohi?
Poreen vauva-arki on alkanut sujumaan hienosti! =) Mukavaa, että toipuminenkin on lähtenyt hyvin käyntiin! Mielenkiintoista galluppia laitoit nukkumisasennoista. Meillä kans (Mikkelin keskusairaalassa) neuvottiin nukuttamaan aina kyljellään! Ja kuulemma juurikin sen takia, ettei tukehdu jos pulauttaa yms. Ja selän taakse vieläpä neuvoivat jotain laittamaan, ettei vaan käänny selälleen (jollain muullakin taisi olla näin......). Nyt meillä nukutaan sekä kyljellään että selällään. Mahallaan Riitu ei tykkää (tai osaa) nukkua.
Gaiolen piiperölle 1kk onnittelut!! =) Niin se vaan aika tosiaan vauhdille menee....
Meidän kuulumisia taisikin tuossa enimmät tulla, eipä tänne ihmeitä. Perjantaina vietettiin ekoja nimppareita, eipä tosin mitenkään ihmeellisesti. Laskiasipullia tein (pieni varaslähtö laskiaisen viettoon....=))..... Ja meilläkin nuo (satunnaiset) kääntyilyt sattui melkein nimipäiville, niin kuin Kallellakin!
Aika tosiaan menee nopeasti! Kohta täältä onkin jo moni siirtymässä melkein kerralla isoihin (p) enskoihin! Kävin vakoilemassa odotuspuolella, että on siellä kyllä useita, jotka on viimemetreillä, saapi nähdä siirtyvätkö tälle puolelle! =)
Buuffalle ja Neealle vilkutuksia ja toki taas muillekin, jotka mahdollisesti unohdin! =)
Nyt syömään!
Ilona ja Riitu viikkoa vaille 3kk
Tää flunssa alkaa jo todella ärsyttää....kuume meni äkkiä silloin ohi, mutta sitten alkoi tulla kurkku täyteen limaa ja sitä saa yskiä puolen yötä. Pitäisi nukkua pysty asennossa koko yö. Nenää saa kanssa niistää vähän väliä. Toivottavasti menee ohi ennen ensi viikonloppua kun olis reissu tiedossa tuttava pariskunnan kanssa.
Tipu: Sulle tsemppiä ja pikaista paranemista...tää tauti ei oo kiva!!
Hermione: Kiitti vinkistä sokeritoukkien suhteen. Pitänee ostaa jotain ärjyä tavaraa ;) ettei mun tarviis hyppiä täällä kuin heikkopäinen. En meinaa uskalla tappaa niitä paperilla vaan vain astumalla päälle jos on " sisäkengät" jalassa. Aika hölmöä.....
Joo...eilisilta meni ihan kivasti Paulin kanssa kahdestaan. Käytiin kylvyssä ja Paul nukahtikin jo kasilta yöunille. Heräsi syömään vasta 3.30 ja ilman korviketta eli äidinmaidolla pärjättiin sinne saakka (sitä vähän ihmettelinkin). Mies tuli kotiin kanssa siinä puolenyön jälkeen. Harmi vaan, että itse nukuin flunssan takia huonosti kun kerrankin poika nukkui pitkän yöunen.
Malaika: Kuolaaminen ilmeisesti sitten vaan kuuluu asiaan, tiedä häntä sitten miksi...tuntuu vaan niin monen vauvalla sitä olevan. Kivaa kun sinäkin tänne kerkesit kirjoittelemaan. Kyllä täällä muistetaan!!
Paljon jaksamista sinne kun olet siellä lasten kanssa yksin.
Ilona: Kiitos vinkistä....en olekaan käynyt kauhean ahkerasti kirjoittamassa siellä marraskuisissa. Jonttuhan se siellä oli minua huhuillut....Mä kokeilen niihin sokeritoukkiin tuota hermionen vinkkiä, raidia ja mitä niitä nyt oli. Koko kämppä vaan täyteen ;)
Taas on uusi viikko alkamassa. Ihanaa kun on tavallaan " lyhyempi" viikko kun mies on perjantain poissa töistä kun lähdetään viikonloppureissulle Himokselle. Pitäisi aloittaa myös vesijumppa tällä viikolla pitkän tauon jälkeen. Halusin odottaa, että jälkitarkastus on ohi ennen kuin menen yleisiin uimapaikkoihin tai ylipäätään hirveästi jumppailemaan. Vaikka kyllähän sen itse tuntee, että kunnossa oli jo pitkän aikaa.
Tuli mieleeni kun täällä muutama vauveli on kääntyillyt. Oletteko harjoittaneet sitä jotenkin vai tuleeko se itsestään? Pidättekö paljon vauvoja lattialla? Meillä on vähän koetettu kääntää toiselle kyljelle, mutta ei niin paljoa, että olis ollu lähellä vielä. Mietin sitäkin, että kuinka paljon voi antaa vauvan olla sitterissä? Itse yritän aika usein laittaa lattialle leikkimään, mutta jonkun verran oleskelee sitterissäkin kun itse teen vaikka ruokaa niin saa vauvan keittiöön mukaan jne...
Nyt vielä pienelle iltapalalle ettei yöllä tarvi nousta syömään. Tää imetys saa aikaan sen, että välillä yölläkin maha kurnii :)
Hyvää yötä enskoille T:Dragon&Paul
Mustahan on tullut kauhee terroristi tänne. Mut se johtuu vaan siitä et meillä menee illat nykyään tosi hyvin ja sit jää äitillekin omaa aikaa. Nytkin sain Kiian unille ihan vaan laittamalla sänkyyn ja antamalla unipupun kainaloon. Muutaman kerran oon käynyt tuttia laittamassa mut muuten oon päässyt tekeen kotihommia. Ihanaa. Vielä kuukausi sitten mun illoista meni sellanen kolme tuntia nukuttamiseen.
Leivoin muuten tossa päivällä juustokakun, kun munkin teki mieli jotain herkkuja ja suoranaisesti karkkia tai suklaata ei voinut sallia itselleen. Vaikka ne onkin mun suosikit yleensä makeennälkään. Oon tässä nimittäin koittanut pikkasen hillitä tota makeenhimoani ja sallia karkkipäivät vaan viikonloppuihin. Muuten meni leipomiset ihan ok, Kiiakin anto hyvin äiskän leipoa kun viihty lattialla, mutta neuvolareissun yhteydessä käydyltä kauppareissulta olin sit unohtanut sen tärkeimmän ainesosan eli tuorejuuston. Pakkohan sitä oli sit lähtee takas kauppaan. Huomas muuten taas kuinka ennen vauvaa oli jotenkin paljon helpompaa toi kaupassa yms. käväseminen;) No mutta koska piti lähteä uusiks ulos ja kauppaan päätin sit rohkeesti kokeilla miten ulkoilu kantoliinan kanssa sujuu. Ja hienostihan se meni. Laitoin Kiialle ohuemman haalarin ja itsellekin ohuemman takin jotta liinan sai hyvin siihen päälle. Oli tyttö vähän ihmeissään kun mentiin ulos sillain eikä vaunuilla. Näkemistä riitti ja luntakin sateli hiljalleen nenälle. Oli oikeesti aikas kiva kokemus, kun pysty paremmin höpötteleen tytölle ja helpompi ja nopeempi reissu muutenkin. Niin ja meijän lähikauppaan on siis sellanen 200 metriä matkaa, en ois kauemmas uskaltanutkaan ja varovasti sai muutenkin mennä kun jäätä maassa toisin paikoin.
Siinä taas tarinaa meijän iltapäivästä. Oikeestihan mun piti tulla kommentoimaan teidän juttuja.
Gaiolen piiperölle onnittelut ekan kuukauden saavuttamisesta!
Ja Biancon Kallelle hurraa huudot uuden hienon taidon oppimisesta! Meillä ollaan kääntyilty selältä vatsalle ehkä kymmenisen kertaa viimesen kahden viikon aikana, mutta edelleen se on hyvin satunnaista enkä vielä pitäisi sitä ihan oikeesti opittuna taitona vaan ennemminkin vahinkoina. No eiköhän tuo(kin) taito tuosta kehity.
Hermionelle piti tulla kertomaan yks mörköjuttu kanssa. Mäkin oon aikas säikky luonteeltani ja yks yö heräsin siihen kun kauhee rämähdys kuulu jostain olkkarin ja vessan suunnalta. Vaikka melkein samantien tajusin et sen oli pakko olla sellanen imukupeilla seinässä oleva hylly niin pakko oli laittaa mies tarkistaan tilanne;) Sydän hyppäs kurkkuun ja mielikuvitus ehti tekeen tepposet siinä vajaassa sekunissa ennen kun tajus asian oikeen laidan.
Joopa joo. Jos vaikka menis syömään ja valmistautuis meneen nukkuun. Toivottavasti ens yö menis samalla kaavalla kuin edellinen. Öitä.
heltsy ja kiia