* ELOKUISTEN viikko 5 *
Vähän karkasi toinen otsikko.. Tässä viime viikon juttuihin linkki: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12246934&p=1&tmo…
Meillä on nyt flunssaa.. Palailen myöhemmin. Kriisi alkoi.
Västis
Kommentit (40)
Kirjoitinkin eilen illalla vielä piiitkän jutun, joten nyt ei ihmeitä.
Tsemppiä västiksen porukalle flunssan kanssa!!!
Meillä Saanalla edelleen räkä valuu! Ei meinaa millään loppua!
Esikoinen on mielestäni " tehnyt flunssaa" jo viikon. Aivastelee ja kiukuttelee normaalia enemmän, viime yönä itkeskelikin paljon. Toivottavasti ei nyt viikonlopuksi tulisi, kun vien sen ystävieni kanssa Disney on ice näytökseen!
Aivan mahtava ilma; 10 pakkasta ja aurinko paistaa, eli Saanalle pöperöt naamaan ja ulos!!
Hauskaa viikon alkua kaikille eloisille!!!
T:Mona ja muut
Kylläpä oli vaikeeta saada pikkumies päikkäreille, olen hyssyttänyt jo ties kuinka monta kertaa...nyt tais viimein rauhottua...
Ihan kiva ku aurinko paistaa mutta mulla se tietää sitä että verhot on pidettävä kiinni...heti tuntee orastavan migreenin, voih...tää kevät on aina yhtä vaikeeta mulle migreenikohtauksia toisensa perään jos ei ole varuillaan..
Viikonloppu meni -ohi- On se niin ihanaa ku ei tartte aamulla repiä ihtiään ja lapsia ylös sängystä säädyttömiin (klo 7) aikoihin ja kauheella kiireellä hössätä kaikki ajoissa matkaan...viikonloppuna on niin kiva vaan kölliä aamulla!
Mona: niin ku kirjotin unohtuhan se onnitteleminen sitte oikeeseen aikaan..no onneksi onnittelin ees sillon =) Voi, sullako ei vielä kolmikymppiset ole lähellä...mulla ne on jo ohitettu.... :/ joskus sitä kuvitteli että se 30v on niiiiiin kaukana ja ihan oudolta aatella että MÄÄ joskus olisin 30v...no niin se vaan mittari raksuttaa ja ohi seki jo vilahti..
Västis: voi ei taasko flunssaa! Toivottavasti se menee pian ohitse ja ettei pikkumieheen pöpö iske! Menikö vatsapöpö ohi? Niin siitä kanasta...hankalaa, jos se munki kanan syönti aiheuttaa ihottumaa Jooelille...jos se pitää jättää pois joudun kasvissyöjäksi! Sillä määhän en tuota punasta lihaa uskalla kauheesti syödä noitten nivelien takia (pl joulukinkku =)) mutta tässäki tapauksessa aikaansa kutaki, ehkä sitä muutaman kk voi olla ilman kanaa..
Aliisa: meillä on kans sama homma, Jooelin maha on ihan ummella... en edes muista millon ois kunnolla kakannut :( luumua oli pakko ruveta antamaan, perjantaina alotin, tuloksena sunnuntaina pikkunen kikkare...Mitään muuta kiinteää ei nyt syödäkkään ku luumua ja sen kans hiukka riisipuuroa...pitäsköhän tuo puuroki jättää pois? Kaverilta sain jotain siirappimaista uutetta jota nyt pitäs kokeilla..hirvittää että kohta tuo maha ei toimi ollenkaan..
olikohan vielä jotaki muuta...Noh, pitää jatkaa...jos vaikka söisin vaihteeksi lounaan :) ku tuo pikkumies nyt nukkuu niin sais rauhassa syödä. tunnin päästä pitää lähteä viemään esikolle luistimet kouluun ku oli unohtunut..
nani76 ja nukkuva Jooel 5kk + 18pv
Onpa ihana ilma!! Ainoa harmi on se kun auringonpaisteessa koti näyttää niin nuhjuiselta, pölyiseltä ja ikkunat likaisilta...Pitää lähteä ulkoilemaan vielä kun on valoisaa ja kuivaa, keskiviikolle kai luvattiinkin taas vettä/räntää ja plussa-kelejä =(
Nani: Kiitos vesi-vinkistä, kokeilen heti tänään!! Jotenkin sitä on joskus aika avuton ekan paaperon kanssa vaikka muuten koitankin sitä maalaisjärkeä käyttää.
Västis: Minä taidan päätyä tohon samaan eli kokovartaloruokalappu-ostoksille, kaupassa olen nähnyt niitä muovisia missä on hihat mukana, sellainen kehiin siis =) Pitäisi kai laittaa itselleenkin sellainen sadeviitta, meillä päristellään ja työnnetään sormia suuhun samaan aikaan kun suu on täynnä ruokaa, joten äidinkkin vaatteet saa silloin tällöin kivan kuorrutteen!
Matkailusta: Mies ehdotti että lähdetään kesälomalla Ahvenanmaalle, autolla, lautalla tai jotain??? En innostunut yhtään. Meillä on miehen edellisestä liitosta sen 2 poikaa 5v. ja 10v. ja takapenkillä siis ahdasta Linnean turvakaukalon kanssa. Vaikka on ilmastointi niin en ihan mielellään ole lähdössä kuumaan autoon päivätolkulla istumaan lasten kanssa. Ennemmin sitten pikavisiittejä Puuhamaahan ja Tallinnaan ja vaikka Serenaan, päiväretkiä siis. Vaikka olisihan etelänreissukin ihana!!! Mutta ikävän kallista lystiä... =( Mun isoveli on nyt parhaillaan Thaimaassa kaksi viikkoa, blaah. Siellä olisi kiva joskus käydä, ehkä parin vuoden päästä sitten, huokaus.
Nyt vaunuilemaan ja kauppaan vaippa -ja kokovartalo-lappu-ostoksille!
Hyvää viikonalkua!!!
Terv. Hell-in ja Linnea
puistossa. Siitä seurauksena Joonas vetäisi neljän ja puolen tunnin päikkärit. Oli vissiin mukava nukkua kun vaunut liikkui vähän väliä ja lisäksi oli tehnyt yöllä vihdoin kunnon satsit kakkaa. Oli sänkykin siinä lillussa.
Nani, kurjaa kyllä tuo ummetus. Meillä esikoisella oli vatsa pienenä (tai on sillä armaan edelleenkin) tosi pahasti ummella. Silläkin ekoina kiinteinä meni luumu josta ei juuri ollut apua vaan pieni kikkare silloin tällöin tuli. Sit jostain luin että uloste saattaa venyttää suoleen pussin jonne kakka kertyy ja myöhemmin on siitä sitten ongelmia. Jouduin ihan paniikkiin ja käyttöön tuli niin mallasuute kuin Levolacikin. Niistä oli hiukan apua mutta kovavatsainen on aina ollut meidän neiti. Joonaksen ongelma on sama taasen kuin oli meidän kakkosella eli kakka ei tule mutta kun tulee on se ihan sellaista vesilillua ja sitä on paljon. Kolmonen meillä siis ainut joka ulostaa normaalisti paitsi että ei ole vieläkään vaipaton vaikka sunnuntaina tuli 3v. mittariin. Nyt meni ihan kakkajutuiksi mulla että johonkin toiseen aiheeseen.
Joonas on myös flunssassa taas. Yskii ja räkä valuu ressulla. Muut ei meillä toistaiseksi ole vielä sairastunut. Toivon myös että ei sairastukaan kun mekin ollaan menossa torstaina Disney on ice näytöstä katsomaan lasten kanssa.
Lämpimään teksis munkin mieli ja sisko on yrittänyt puhua mua mukaan Teneriffalle missä vime talvenakin oltiin mutta tuntuu aika urakalta neljän lapsen kanssa. Viimeksi kun Joonas oli vielä vatsan sisä puolella meni kyllä ihan hyvin. Ja toisaalta kun haluaisin olla vielä kesän kotona ainakin niin pitäisi kaikki rahat pistää säästöön mitä elämiseltä yli jää.
Jospa sitä tekisi jotain järkevää ennen kun pitää ruveta lapsia laittamaan nukkumaan
aliisa ja Joonas
esikko on vielä hetken harrastuksessaan ennenkuin tulee kotiin,mies menee samantien kuntosalille... vauva parvekkeella toisille päikkäreillään...
rytmin venytyksestä: en muista nimimerkkiä...
mä koitan joka päivä jossain välissä aina vähän venyttää unille menoa,nytkun on ollut jo aika kauan rytmi että on kahdet päikyt kolmien sijaan.
yritän venyttää aamupäivästä,että ekat alkais mahdollisimman myöhään,koska kestävät tasan tunnin.ja sitten toisille menis taas mahdollisimman myöhään,ne kestävät kaksi tuntia.saan yhden syklin jälkeen toiselle tunnille.
eli meillä valvotaan kolme tuntia,nukutaan tunti,valvotaan kolme tuntia, nukutaan kaksi,ja valvotaan kolme tuntia ja yöunta n.11tuntia.
yöunet on sen nutrisoijan aloituksen jälkeen torstaista lähtien maittaneet pikkumiehelle =) viime yönä heräsi KAKSI kertaa,sen YHDEN sijaan =) (naurattaa kun tuo kaksi tuntuu paljolta, vaikka viikko sitten heräsi 10kertaa,totuin jo kolmena yönä heräämään kerran =) hih hih) ja oli pikkumies kovin nälkäinen.
Huomaa kun maito on masulle sopivaa tankkaa enempi.Siis sitä NAnnia meni hyvä jos 5dl päivässä VÄKIPAKOLLA,nyt määrä on aikalailla vielä sama,mutta joka päivä tuntuu menevän enempi ja enempi.
Soseita en oo nyt oikeen antanut yhtään.Päätin nyt edetä hissukseen. Vatsalle sopivaan tahtiin,ja että tuo maitoasia nyt tulisi kuntoon....
Huomaan kun oon ite nukkunu jotain 8tunnin yöunta olen väsyneempi taas kun moneen aikaan.Eli varmaan sitä on ollut niin puhki ja tottunut valvomaan,että elimistö toimii käänteisesti.Ihan kuolleena nyt maannut iltaisin sohvalla,ja väkisin valvonut hetken miehen kanssa.
Meillä on ollut nyt jatkuvasti miehen kanssa kinaa,ihan joka armaasta asiasta.plääh..
Niin lähennyttiin aluksi tämän vauvan myötä,nyt tuntuu ettei kumpikaan kestä toista.Tai arki rullaa kun kummallakin on menomme.muttei sitten muuta olekaan.Nyt olis tiedossa parit kemut joihin mennään miehen kanssa ilman lapsia =) joten jospa sitä lähennystä ois tiedossa =) yleensä huomaa kun on mahdollisuus olla kahden,sitä jaksaa taas jokusen viikon sen voimalla porskuttaa ja leperrellä toiselle.
meillä ollaan masullaan jo toooosi pitkiä aikoja,tänään varmaan tunnin jopa!!!!tykkää katella esikoisen touhuja.ja kummasti vaan liikkuu jollain konstilla joka suuntaan,eteenpäin,taaksepäin,sivulle...=) ihanaa!
neitiniiskunen ja pikkumies 5kk (hui alkukuun eloiset ne on jo 6kk apua minne se aika katoaa)
Täällä on kans nyt yksi väsynyt äiti.. Luukaksen yskä jatkuu (jo 4vkoa) ja nenä on ollu nyt toista viikkoa jo tukossa. Lauantaina Luukas heräs jo 6.30 (anteeksi, mulle vaan tosi aikanen), ja yö oli jo siihen mennessä ollu tosi levoton, yskää, yskää, yskää, huoh! Viime yö oli onneksi vähän siedettävämpi, pieniä muutoksia tein ja ne yhdessä näköjään autto. Ja vettä juotiin ekan kerran viime yönä, annoin pienen huikan kun yskä ei muuten rauhottunu, auttoi muuten! Mutta en tiedä, miten sitten taas ensi yönä. Sekavaa sepostusta, mutta niin on meidä yötkin. Odotan vaan innolla sitä, kun ollaan taas terveitä.
Kuka murehti kääntymistä, ei meilläkään käännytä! Pari kertaa vahingossa on masulta selälleen pyörähtäny. Selältä masulleen on nyt muutaman päivän yrittäny, mutta ku on se käsi tiellä ;) Siihen asti ei mitään yritystäkään! Ja ikää on jo 5,5 kk. Esikoinen kääntyili jo 4kk, mutta Luukaksella ei näköjään ole mihinkään kiirettä. Eli kyllä ne sieltä kääntyy, kun ovat valmiita. Toisaalta nautin, ku ei liiku vielä niin liukkaasti, esim aamuisin olen käynyt suihkussa niin, että Luukas pötköttelee kylppärin matolla lelujensa kanssa. Kohta on keksittävä muita konsteja...
Minä voisin lähteä etelään lasten kanssa, mutta me aletaan todennäköisesti keväällä rakentamaan, että sinne menee kaikki rahat... Nauttikaa te auringosta, jotka sinne matkaatte!
Nyt pitää mennä, voikaa hyvin! emma ja Luukas 5,5kk
Meillä pikkumies teki jo kolmannen hampaan alaleukaan, ikää 5,5kk. Kuolaa valuu runsaasti, mielestäni kohta on jo 4. hammas tulossa. Meillä nukutaan kolmet päiväunet, se sopii ainakin vielä rytmiin, jossain vaiheessa täytyy luopua iltaunista, jotta pikkumies menee aikaisemmin nukkumaan. Nyt nukutaan yöt klo 22-07 pääsääntöisesti ilman heräämistä.
Me olemme etelänhulluja ja varasimme jo syksyllä matkan etelän lämpöön alkukesästä. On aikamoinen urakka lähteä neljän lapsen kanssa reissuun, mutta heidän ehdoillaan siellä ollaan eli istumme (jos sää sallii) päivät pitkät merenrannalla. On se kuitenkin lomaa, kun ei tarvi stressata viikon ajan pyykeistä tai ruoanlaitosta.
Niin se taas oli ja meni se kaunis talvipäivä. Meillä ainakin aste plussalla, taivas pilvessä ja pientä tihkua tulee koko ajan..
Juu ja siihen kaikkein " parhaimpaan" asiaan: Meille on löytänyt tiensä mahatauti!! Oikein mun lemppari.. Esikoinen alko oksentaa tänä aamuna tossa vähän viien jälkeen. Onneks kerkes vessaan ettei menny petivaatteita tai muuta.. Nyt sitte vaan ootellaan kuka on seuraava..!!
No nyt täytyykin jo mennä..
pönttö-örvelö
Ei siis tullut vessaan lähtö jos niin luulitte.. Vaan heräsi tuo pienin mies jo ekoilta päiväunilta. Vähän silläkin nyt kello heittää.. Ei oikein osaa yksin tuolla ulkona vaunuissa nukkua, kun ei ole isoveljiä siinä vieressä huutamassa ja mekastamassa. Vatsatautinen jo nukahti, mutta keskimmäiselle pitäisi kehittää jotain tekemistä kun ei nyt yhdessä pihallekkaan päästy. Kamalia nämä tälläiset päivät..!!
Mitä minä nyt tässä ruikutan..!!! Meillä kun muutoin ollaan oltu niin terveitä, ei tänä talvena vielä edes yhtään kunnon flunssaa. Täytyy ryhdistäytyä ja alkaa päivän touhuihin vaikka ohjelma vähän muuttuikin!!
Käänytmisestä joku murehti. Joonas kyllä käänytt mutta huonosti kun ei pääse reenaamaan. Meillä niin kylmät lattiat etä joka kerta kun olen pojan sinne laittanut on tullut yskä. Niimpä ei paljon ole lattialla poika saanut olla. Mun siskon esikoinen kääntyi vasta vähän vajaa vuoden vanhana ja ihan hyvin kehittynyt tyttö on.
Etelään menosta vielä sen verran eli kyllä mieli tekisi mutta meilläkin laina vie ison osan tuloista kun ostettiin tämä talo ja remontti nielee sitten loput rahat että ehkä vaan pitää hillitä ja jäädä kotiin. Ja sitten tosiaan hiukan hirvittää ajatus matkasta näiden neljän kanssa " yksin" eli meillä mies ei lähtisi mukaan vaan minun olisi jotenkin selvittävä koko lauman kanssa. Siskon perhe olisi kyllä mukana mutta niilläkin kaksi pientä lasta joten eipä juuri niistä apua. Tulispa lämmin kesä niin kiva olisi olla ihan vaikka vaan mummolassa kesän ajan.
Nyt etsimään neuvolakortteja kun toka nuorimmalla on myös neuvola ja ei hajuakaan missä sen kortti on.
aliisa ja uinuva Joonas
eli sori jo alkuun kaikki kirjotusvirheet yms..
No nyt se ilma sitte on taas harmaa...kurjaa...(mulle sitte ei kelpaa mikään ilma..)
Pönntö-örvelölle voimia vatsatauti" sotaan" , toivottavasti muut ei saa sitä! Hirmusti vaan käsien pesua ja desinfiointia...
Meillä ei sitte nukutaan enää ku tunnin päikkäreitä..plääh..aika hankalaa on töiden teko nytten ku toinen häärää sylissä ku ei vielä kovin kauan viihdytä lattialla..noh kyllä tunnin silti ainaki jaksaa töllöttää tuota vauvamato puuhakaarta, mutta siinä ei pystytä liikkumaan esim kääntymään ku aisaan törmätään..ja lattialämmitys kyllä tekee sen että ei tule kylmä
Meillä on yöt menny melkoseksi syömiseksi (tai ainaki musta tuntuu niin) kahen tunnin välein vieläki tissi pitää tyhjentää...ei mitää vaikutusta iltasoseilla.. Maha onneksi toimi eilen taas niin että sellanen kikkare (sitkeä sellainen) oli tullu...sori kans nää kakkapuheet...mutta onneksi kuitenki jotaki on tullu...Mallasuutetta tais se meidänki siirappimainen tökötti olla, vielä en ole tohtinu ottaa käyttöön ku olen vähän ventannu josko se luumu vaikuttais vähä myöhäsesti ja olenhan minä aatellu ku itellä on laiska vatsa että josko Jooelillaki..
Meillä parisuhde kukoistaa! On se vaan ihme että 15v tulee kohta täyteen ku ollaan yhteen menty...ei kyllä uskois, aika on menny niiiin lujaa, päivääkään en vaihtaisi pois. Ihana on käpertyä illalla oman kullan kainaloon nukkumaan...väsymys vaan vähentää tuota peittojen pöllyyttelyä huomattavasti...mutta kyllä sitä muutamana iltana viikossa sentään jaksaa =) noh me ollaan aina oltu aika aktiivisia tuolla saralla =)))
Menipä lällyksi...Mutta töihin...
nani76 ja hääräävä ja pulautteleva Jooel 5kk+19pv
Pönttö-örvelö: Jaksamista vatsataudin kanssa. Toivottavasti ei tarttuisi teihin kaikkiin.
Nani: meillä luumu auttoi ekan kerran selvästi. Toisen kerran jo piti olla isompi määrä. Toivottavasti Jooelin vatsa alkaa toimia, kuten muiden ummetuksesta kärsivien.
Me siirryttiin kahteen ateriaan päivässä vähän vahingossa. Ostin kerran just sen luumupurkin vasta iltapäivällä ja sen päivän lounas oli jo annettu. Joten sitten piti antaa toisen kerran kiinteitä ja siitä lähtien olenkin antanut kaksi kertaa kiinteitä, joista se toinen on kyllä pienempi ateria. Vieläkin mennään aika pienillä määrillä, mutta sen verran hyvin tuota pöperöä nyt menee, että poika pärjää hetken, vaikka olisin itse pois ruoka-aikana. Helpottaa henkisesti paljon. Olen myös viime aikoina enemmän tajunnut´ja miettinyt, miten nämä lapsetkin ovat minusta riippuvaisia päivisin. Ja kun meillä ei ole tässä ihan lähellä (eli pienenkään kävelymatkan päässä) ketään tuttuja päivisin kotona. No, naapureissa on pari vanhusta usein aina kotona, mutta he nyt ovat vain hyvän päivän tuttuja. Meillä ei ole edes kiinteää liittymää, joten olen jo miettinyt kotikännykän hankkimista. Eli liittymä olisi sellaiseen läppäpuhelimeen, johon opettaisin tuon neidin 4,5v. Eli saisi hätätilanteessa yhteyden äitiin, isiin ja isovanhempiin. Olen ehkä luulotautinen, mutta välillä käy mielessä, että mitä jos itse vaikka kaatuu/kompastuu pahasti tai saa tajuttoman vatsataudin miehen ollessa töissä. (mies kerran pyörtyi vatsataudissa) Välillä siis pelottaakin tämä oma vastuu arjen hoitamisesta ja ennen kaikkea lasten hoitamisesta.
Käytiin tänään terveyskeskuksessa esikoisen kanssa.. Itsekin sain nyt sen flunssan ja nyt sitten odotan,miten vauvan käy.
Yskään muuten sain vinkin. Eli vadelmamehun kai pitäisi hillitä yskää. Esikoinen tuossa yskikin ja juotin sekä kaupan vadelmamehua ja liottelin itse vadelmia vedessä ja ei ole nyt pariin tuntiin yskinyt. En tiedä oliko sattumaa vai ei.
Sellaista sekavaa tänään..
Västis ja poika viikon vajaa 6kk
Eli neitiniiskuselle piti kommentoida, että juuri noin helposti käy. SIis unen kanssa. Kun tekee paljon ja koko ajan väsyneenä, pysyy kyllä käynnissä (mutta on varmaan koko ajan stressitilassa). Sitten kun alkaa saada nukuttua, sitä unta tartteisikin aina vain lisää ja lisää. Sen vuoksi pienten lasten vanhemmille ei useinkaan riitä vain yksi hyvin nukuttu yö väsymyksen poistamiseksi. Minulla on nimittäin ihan sama juttu. Ota ihan rennosti ja lepää ja kerää voimia.
Västis taas
Viikottain siellä ramppaan. Onneksi on tuo vakuutus, niin pääsee lastenlääkärille. Yskä jatkunu nyt nelisen viikkoa, ja tällä kertaa saatiin antibioottikuuri. Kummaa tässä on se, ettei meistä muista ole kukaan sairastunu, eikä nuo Luukaksen oireet ole selkeät. Syö hyvin, on iloinen poika ja kehittynyt hyvin tässä neljän viikon aikana. Painoakin oli tullut n. 600g kolmessa viikossa. Eli voi olla ettei biootitkaan auta. Seuraavaksi siirrytään hengitettävään astmalääkkeeseen ja mietti se lekuri maitoallergiankin mahdollisuutta.
Toivon todella, että alkaisi biootit tehota, on olo aika hakattu. Neljä viikkoa todella levottomia öitä... Joka yö kanniskelua ja tuota painoa jässikällä on jo 9,2 kg. On selkä ja hartiat ihan jumissa. Tietenkin voihan Luukas olla muullekin ruualle allerginen kuin maidolle... tajusin tässä just. Ku oon vaan iho-oireita odottanu... Jos se onkin ruuasta... Voi tuska! No, katotaan nää biootit ensin.
Mutta tsemppiä muillekin tautien kanssa taisteleville! Toivon pikaista paranemista kaikille!
Kääntymisestä, en ole juurikaan huolissani, poika kuitenkin touhottaa ja nyt tosiaan pitää varpaista kiinni ja kääntyilee kyljeltä toiselle, ja viihtyy hyvin masullaan. Kaikki aikanaan :D
Meillä on miehen kanssa ollu tosi kireetä, kunnes saatiin taas pitkästä aikaa peittoja pöllyteltyä ;) Piristävää taas tauon jälkeen. Loukkaannuin miehen viattomista kommenteista, kärpäsestä SAA härkäsen, kun haluaa. Noh, nyt on elo taas hetken rauhaisampaa. Hormonikierukan ainoa huono puoli, ei tiedä koska menkka-aika ja pms, osais varautua...
Nyt pitää lähteä ruuanlaittoon! Kauniita unia kaikille! emma ja Luukas 5,5kk
mitäs muiden eloisat jo syö,oletteko antaneet kiinteitä? koska sitä kaurapuuroa sai antaa?
ankka ja poika 5 pari viikkoa päälle
Nani:Mekin on oltu kohta 16 v yhdessä ja tuntuu,että suhde on aina vain parantunut.
Matkustuksesta:Me tykätään matkustaa....meidän piti lähteä nyt kesällä USA:an ystävä perheen kanssa,oltais otettu vauva,10v poika(on ollut 1 krt vähemmän etelässä kuin muut)...mutta ei hennota olla 2,5 v tytöstä erossa 10 päivää(7v tyttö ja 14 v poika kyl tykkäis olla mummolassa),joten päätettiin,et kesällä ei lähdetä etelään,reissataan vähän Suomessa ja talvella lähdetään sit kaikkien 5 lapsen kanssa Thaimaaseen.
Miehen kans on oltu Krabilla 2 krt,toisella kerralla odotin 4:ttä lasta ja toisella kerralla oli tyttö 1v3kk mukana ja olin raskaanakin,odotin tuolloin tätä elokuista siis.
Viimex olin syyskuussa 7v tytön ja vauvan sekä taaperon kanssa Espanjassa,Bahia Felizissä.
Meil vauva syö yhä pelkkää äidinmaitoa,tulee 2.2.08 6kk ja 13.2 on puolivuotis neuvolalääkäri ja sit aloitellaan kiinteitä.
Tyttö ei mahdu kohta enää gracon istuimeen,päädyttiin siihen et ostettiin 2,5v tytölle uusi istuin(britaxin evolva 1-2-3 ultra) ja tämä vauveli siirtyy noin 2 kk sisällä Brio Zento istuimeen,jonka ostimme noin 1,5v sitten uutena,siinä matkustetaan selkä menosuuntaan.
Tämä uusi istuin jonka tilasimme asennetaan kasvot menosuuntaan.
Lumina ja " Lahja" pian 6kk
ja kiinteät eivät kelpaa! Siinä ne päällimmäiset uutiset tulivatkin... En tiedä, mikä on vikana vai onko herra vain nirso?? Ainoastaan persikka kelpaa säännöllisesti ja aamulla annettuna, joskus myös omena. Bataatti, luumu, riisipuuro ja maissi eli kaikki muut kokeilemamme ovat inhokkeja... Ja viime yönä söi maitoaterian kolme kertaa, kun jo välillä mentiin yhdellä syötöllä. Siis mitään allergiaoireita ei ole mistään ruoka-aineesta tullut, joten kyse on jostain muusta.
No enpä valita näistä pienistä asioista, kun sukulaisen 3-vuotias oli juuri rs-viruksen takia sairaalassa tosi huonossa kunnossa (on sydänlapsi) ja yhden tutun lapsella on useampikin vakava sairaus. Kamalaa kuultavaa.
Mekin mieheni kanssa ollaan innokkaita matkailijoita, etenkin kaupunkikohteisiin. 3-vuotias esikoinen on käynyt kanssamme mm. Lontoossa ja Bostonissa, mutta nyt pidetään (eikä vähiten taloussyistä) taukoa reissuissa. Ensi vuonna olisi tarkoitus palata Ranskaa kiertämään tai jos satun saamaan apurahan, niin sitten yhdistän taas erään kurssin (työhöni liittyvän) reissuumme.
Jaahas, jokohan saisin mieheni ylös, että voisin itse vielä hetkeksi nukahtaa...
Hannele9 ja pikkumies 5,5 kk
Saana täyttää tänään PUOLI VUOTTA!!!!!!!
Voi mikä iso tyttö jo... Kyllä on menny aika niin nopeesti ettei kerta kaikkiaan pysy mukana!!
No oli ne eilen työpaikallakin kauhuissaa, kun siellä poikkesin, että joko se on puoli vuotias!
Hannelelle; me ei varmaan saada koskaan enää kuutta pidempään?! Onneksi on edes kohtalotoveri ;)!!!
Saana heräs tänään viideltä ja esikoinenkin (3v.) puoli kuus!! Eli esikon kanssa kiva päivä tiedossa... Pakotettava se on kai päiväunille jossain vaiheessa, muuten sitä ei kestä kukaan!!
Kiinteet voi olla ettei uppoa vaan ihan tottumattomuuden takia! Kunhan tottuu uusiin ja hyvin erilaisiisn makuihin. niin kyllä se siitä sitten (ehkä)! Ja meillä esikko lopetti kaiken syömisen kun hampaita oli tulossa.
Nyt on vietävä Saana TOISILLE aamutorkuille... Palaan kohta...
T:Mona ja huutavat lapset
Saana on kyllä helppo nukutettava, siitä kiitos ja kumarrus!!! Kun on tarpeeksi väsynyt sänkyyn tiputus riittää, ottaa pinnasängyn pehmuste reunuksen (mikä sen virallinen nimi nyt sitten on?!) kainaloon ja käy nukkuun! Sama homma illalla ja torkuille menossa. Ihanaa!!!
Vaunuihin nukahtaa heti, tai siis usein jo ennen kun ehdin sinne laittaa!
Olen nyt vaihtanut Saanan pikku vaunut rattaisiin. Rupesi tuo vaunukoppa käymään pieneksi ja nukkuukin paremmin nyt rattaissa. Ovat viileämmät ja ilma kiertää paremmin, joten meidän lämminverinen nauttii!! Mitä kylmempi ilma, sitä paremmat unet!!
Nyt se jo heräs...
Nyt voi tulla sitten millaista tekstiä vaan kun on tää apuri sylissä!!
Meillä rupeaa myös tuo autokaukalo jäämään pieneksi. Varsinkin toppa varusteissa ahdistaa, mutta en vielä haluisi vaihtaa isompaan istuimeen, kun kannan kaukalossa Saanaa vielä joka paikkaan! En uskalla edes kaupan niihin istuimiin sitä laittaa kun kerran Saanan ollessa pieni sitä kokeilin ja huusi koko reissun! Voisihan se jo nyt tietysti siinä viihtyä, mutten ole viitsinyt riskeerata!
Pitää joku päivä tuossa pikku kaupassa kokeilla!
Esikoinen oli niin pikkuinen, että oli kaukalossa vuoden ikäiseksi :)!
Joku kyseli syömisistä; meillä syödään nykyään aamulla vauva jogurtti, lounaaksi n.klo11 purkki ruokaa (liha,kana) ja purkki hed.sosetta->vaunu unille, sitten kun herää n.klo 16 juo vähän maitoa ja syö jonkun kasvisruuan tai jos joi paljon maitoa vaan hed.sosetta, banaania tms., iltapalaksi n.klo19 ruuro, joko riisi tai kaura (saa antaa 5kk->) marjoilla, kun pelkkä puuro ei uppoo, kasin aikaan vielä ottaa huikan maissivelliä, oon antanu kun kerran tykkää siitä eikä muuta suostu juomaan! Joko nousee n.klo3 juomaan pullon maitoa tai sitten vasta aamulla viideltä.
Saana menee hurjasti kierimällä ympäri huushollia. Vauhti kasvaa koko ajan ja pää kopsuu, muttei näytä paljon häiritsevän.
Konttaus asentoa on nyt ruvettu harjottelemaan, mutta pää on vielä turhan lähellä maata!
Istuukin jo melko ryhdikkäästi. Niin se vaan mahallaan maassa olo auttaa! Esikoinen istui 7kk itsekseenvallan tukevasti lattialla ja leikki, kuusi kuisenakin jo melkein tuetta. Siihen ei tämä taida ihan ehtiä ;)!
No nyt se on kukassa prkl....
Täytyy kohta ruveta taas alahyllyjä sensuroimaan kun niihin yltetään jo kivasti!
Täksi päiväksi on luvattu taas myrskyä. Ollaan just rajamailla, että tuleeko lumena vai räntänä! Toivotaan, että lumena!!! Ja että ehdittäis ulos ennen kun myrsky alkaa!!
Taidanpa poistua kodin ylläpito hommiin...tosi kivaa...
Hauskaa keskiviikko päivää!!!
T:Mona ja ei enää niin huutavat lapset
Kokeillaanpa nyt uudestaan. Meillä esikoinen tuli taas flunssaan viikonloppuna ja nyt sitten pelkään, että vauvakin on pian flunssassa. Meidän olisi tarkoitus mennä lasten kanssa isovanhemmille + kavereille kylään yli 200 kilsan päähän torstaina, joten saa nähdä, onko porukka edes matkustuskunnossa. Viime viikko sujuikin hulinaöistä ja muusta säätämisestä huolimatta melko hyvin, joten kai nyt pitää olla vuorossa toisenlainen viikko. Kummasti auttoi viime viikolla lumen tulo. Oli kiva ulkoilla, kun oli lapsella paljon tekemistä.
Vauvan ulottuvuus on hurja. Kädet haroo koko ajan ja nyrkkeihin pitäisi saada kaikki. Ja kaikkea taputetaan ja maistetaan. Vauva sai sitten vetästyä itsensä päälle (ei onneksi sattunut) sellaisen pienen ja kevyen pöydän.. Voi kuulostaa hurjalta, mutta se pöytä on sellainen pieni ja kevyt ja ohkasilla jaloilla oleva apupöytä, joka oli esikoisen jäljiltä jäänyt liian lähelle vauvaa. En vielä näköjään tajua, että vauva voi ylettää metrin päähän siitä, mihin hänet jättää. Pitää nyt nauttia tästä, kun vauva ei ryömi ja pinsettiote ei vielä ole hallussa..
Ei näköjään ole tänään, vielä ainakaan, rauhaa olla koneella.
Västis ja poika (jo ensi viikolla 6kk)