G: Millainen haalari tm. ulkoiluasu on mielestäsi unisex?
Siinähän se tulikin se kysymys. Itse ostin muutama vuosi sitten esikoiselleni (poika) mm. beige-mustan vk-haalarin, tumman vihreä - mustan toppahaalarin ja yksivärisen tummansinisen vk-haalarin sekä tuulipuvun, joka sininen-kirkas punainen-valkoinen. Nämä ovat mielestäni unisex-vaatteita.
Mutta mutta. Nyt kun meillä on tyttö, niin kummasti olenkin ajatellut jotenkin asusteilla viestiä, että kyseessä on tyttö. (Haalarit siis tulevat kyllä kaikki tytölle käyttöön). En itsekään ymmärrä miksi, kun valmiina on kuitenkin ulkovaatteisiin sopivat mm. beige ja sini-pun. hatut. Tästä päädyin miettimään, että mitähän te muut ajattelette.
Onko niin, että jotenkin lapsen sukupuolen selviäminen ensi katseelta pitää olla selvää tai tyttö muka kuuluu pukea kirkkaamman/iloisemman värisiin vaatteisiin kuin poika vai onko minulla vielä joku uutuudenviehätys päällä noihin tyttöjuttuihin, että kun on useamman vuoden vaatettanut poikaa, niin nyt on kiva hankkia jotain muuta. Tuntuu muuten olevan enemmän tarjolla edullisia JA kivoja asusteita tytöille kuin pojille, ellen ihan väärässä ole.
Jään odottelemaan kommentteja!
- tiukkis
Kommentit (9)
Meillä tytöllä kaikki kolme talvihaalaria yksivärisiä, ja niistä kaksi ns. poikavärisiä; vihreä ja musta. Mutta nuohon kun nimenomaisesti yhdistetään pinkit/vaaleanpunaiset asusteet, niin eipä kukaan tuota (muutenkin niin tytön näköistä) neiti ole pojaksi luullut.
Omaan silmään juuri nuo yksiväriset helppo muuntaa sukupuolen mukaan, kun ei ole montaa " tyttö/poikaväriä" jo samassa haalarissa/asussa.
paitsi vaaleanpunainen ja pinkki (ja ehkä lila) sekä röyhelöt tms. tyttökuviot.
Eli meillä on ulkovaatteita lapsille seuraavissa väreissä: sininen, punainen, vihreä, harmaa, ruskea, oranssi, musta. Nämä ovat unisex.
Ihan kuin aikuisillakin. Onhan sekä miehille että naisille (ulko)vaatteita kaikissa yllämainituissa väreissä ja lisäksi myös parissa muussa (turkoosi, valkoinen, keltainen, etc.).
Sinänsä on hassua, että perinteisesti pojat puetaan aikuisten käyttämiin väreihin (sekä miesten että naisten vaatteiden väreihin), kun taas tytöt puetaan ns. tyttöväreihin eli sellaisiin, joita yleensä aikuiset naisetkaan eivät käyttäisi (ostaisitko itsellesi vaaleanpunaiset tai pinkit vaatteet kukkakuvioilla, tms.). Mistäköhän tämäkin sitten kertoo. ?
Ilmeisesti et kuitenkaan tyttöäsi halua enää pukea unisex-vaatteisiin?
Tuskin kukaan häntä pojaksi luulee vaikka kulkisikin unisex-kamoissa, ei meidän lapsia ainakaan koskaan ole pojiksi luultu vaikka kaksi ekaa kulkivat monta vuotta ihan unisex-ulkokamoissa.
Minusta melkein kaikki " poikaulkovaatteet" on unisex, ainoastaan jotkut formula-haalarit yms. on selkeästi poikien.
Tyttöjen haalareista " ei-unisex" on sellaiset, joissa on vaaleanpunaista (tosin toki pojalla on ollut vaaleanpunaisia vaatteita, mm. häissämme vaaleanpunainen kauluspaita, mutta silti), anilliininpunaista tai kukkia tai perhosia tai frilla.
Välillä ärsyttää, kun kivoihin kirkkaanpuna-tummansinisiin haalareihin on pitänyt mennä laittamaan joku frilla tai kukkakuvioinen vuori.
Meidän pojilla on aika paljon unisex vaatteita, sillä pidämme paljon oranssia ja kirkkaanpunaista ja vihreää. Niin ja uskon minäkin, että jos tyttö olisi, niin kokotummansiniset vaatteet kätevästi asustaisin tyttömäisiksi. Itsekin kuljin lapsena tosi paljon tummansinisissä vaatteissa.
Mielenkiintoisia kommentteja, vaikka toivoisin vielä lisää pohdintaa siitä, miksi lapsia vaatetetaan niin kuin vaatetetaan. Juuri tämä, että pojille on ne aikuisten aika tummat ja tavallaan massaan sulautuvat, näkymättömät värit ja tytöille tosi kirkkaita. Onhan toki paljon niitä, jotka metsästävät oranssia, keltaista, vihreää, peruspunaista jne.
Pohdin itsekin sitä, miksi nyt muka en tyttöä haluaisikaan pukea unisexiin, kun se pojan kohdalla oli jotenkin niin itsestäänselvää, että etsin kaikkia värikkäitä ns. peruslastenvaatteita, vaikken sinistä mitenkään karsastanutkaan. Kyse ei ole siitä, että olisin erityisesti toivonut esikoisesta tyttöä (päinvastoin, toivoin poikaa).
Minulla osasyy oli se, että tiesin meidän toivovan toista lasta suht pian ja siis halusin kierrättää vaatteita ja sillä lailla olla myös vähän ekologinen. Olen ollut vahvasti sitä mieltä, että lasten olisi voitava näyttää lapsilta, ei siis leimallisesti tytöiltä tai pojilta, mahdollisimman pitkään. Nyt sitten, kun pikkusisko käyttää veljen melkein kaikkia sisävaatteita, niin ne vaatteet joita ostan, ostan selkeästi tyttövaatteita. Kotona minusta on ihanaa pukea tytölle niitä veljen vanhoja, kun niihin liittyy tunteita eri tavalla kuin johonkin uuteen vaatteeseen. Kuitenkin huomaan kyläilyihin valitsevani lähes aina tyttömäisiä vaatteita. Miksi? En tiedä, ystäväthän kuitenkin tuntevat ja tietävät lapsen tytöksi, vaikka olisi kuinka sinisissä formulakuvioissa tms. Huvittavaa sinänsä on se, että en ole itse koskaan lapsena tai myöhemmin ollut erityisesti vaaleanpunaisen tms. perään - se alkoi nyt, kun sain tyttären! Mitä lie tyttötyhjiötä itsessäni täytän nyt. Itse pidin lapsena sinisestä, vihreästä, oranssista.
Mutta kyllä siis pohdinnasta huolimatta tyttö saa käyttöönsä kaikki nuo säästössä olevat haalarit sekä asusteet. Varmaan hankin sitten rinnakkaisasusteiksi tyttömäisemmät, kun varahanskoja ja pipoja kuitenkin meillä tarvitaan. Ajattelen niin, että kolmevuotiaalla ehkä saattaa olla jo joku mielipide siitä ulkovaatteesta, jota pidetään joka päivä, mutta sitä pienemmällä ehkä ei, niin meillä noita unisexhaalareita on suunnilleen tuohon 3v. ikään saakka.
Tosin poikani, joka on nyt 4,5v., laittaa varmaan vielä pitkään päälle mielellään sitä, mitä tarjolla on. Vaatteet eivät tunnu olevan hänelle kovinkaan merkittävä asia. Muutaman kerran jostain paidasta on kuvan vuoksi tullut lemppari, ulkovaatteista häntä miellyttävät ne, jotka tuntuvat hyviltä ja ovat helpot pukea. Hän on lähinnä hämmentynyt, kun tarjolla on useammat asusteet ja kaksi takkia, mieluiten käyttäisi aina koko kauden yhtä ja samaa takkia/haalaria/pipoa ;-)
Lisää vaatekeskustelua janoava tiukkis
ja olemme kierrättäneet paljon vaatteita sisarukselta toiselle.
74 cm haalari oli Legon tummansininen, jossa sitten tytöllä punainen, tyttömäinen hattu ja pojalla tummansininen. Hanskat oli molemmilla punaisia.
86 cm haalareita meillä oli kaksi. Ostin tytölle aikoinaan alesta vaaleanpunaisen Peuharin, joten pojalle piti ostaa uusi. Pojan haalari on tummanvihreä-musta Reimatec, enkä sitä ehkä tytölle pukisi.
92 cm haalarina on oranssi Reimatec, sellainen vähän vanhempi malli, joka menee hyvin molemmille. On nyt siskolla ja veljelle menee varmaan ensi talvena.
98 cm haalari on myös tytöllä käytössä. Se on mustikansininen-musta Rukan haalari, jonka kanssa pidetään sitten milloin mitäkin asusteita. Tyttö haluaa itse käyttää tummansinistä Popin karvalakkia, eikä kyllä näytä vaatteiden puolesta mitenkään kovin tyttömäiseltä, mutta ei sitä kyllä pojaksikaan luulla. Itse ajattelin, että pitää olla ehdottomasti vaaleanpunaiset hanskat ja hattu, mutta siitä on siis tingitty.
104 cm haalariksi ostin tytölle ensi vuodeksi kirkkaan punaisen Popin haalarin, joka menee sitten veljelle myös.
Välikausihaalareina meillä on ollut tummansini-lime, beige-keltainen ja beige käytössä molemmilla. Kevääksi tytölle on beige haalari, jossa vaaleanpunaista ja kas, kas, kolmivuotiaamme VIHAA vaaleanpunaista, joten saas nähdä, kuinka sen kanssa käy.
Mutta siis yhteenvetona, aika hyvin on löytynyt noita molemmille sopivia haalareita, sisävaatteista nyt puhumattakaan. Minusta 2- ja 3-vuotiaita ei ole syytäkään pukea vielä kovin naisellisesti/miehekkäästi, vaan reippaisiin perusvaatteisiin. Tosin 3-vuotiaalla alkaa olla jo oma mielipide asiaan, joka tosin vähän sekoittaa tätä pakkaa. Lisäksi haalarit säilyvät meillä aika hyvinä, kun tarhassa puetaan kuitenkin kurikset tarvittaessa päälle, joten sikälikin ne siirtyvät sisarukselta toiselle. Kierrätämme vaatteita ekologisista, taloudellista ja mukavuussyistä - eipä tarvitse aina kauden vaihtuessa olla metsästämässä vermeitä koko porukalle, vaikka toisaalta näistä lastenvaatehankinnoista pidänkin.
punainen, tummansininen, beige, vihreä, lime, oranssi, vaaleansininen jne..
Jos on montaa ei-heleää (esim. musta-vihreä-sininen) väriä, niin näyttää pojalta. Jos on taas paljon heleitä, keväisiä värejä (pinkki-turkoosi-keltainen) näyttää tytöltä. No pinkki on aina tyttöjen väri mun mielestä.
Hatulla on mielestäni ratkaiseva merkitys: lastahan katsotaan yleensä silmiin. Jos on pinkki kukka-hattu (+ kaulaliina ja hanskat), niin ei voi erehtyä sukupuolesta, vaikka olisi musta-harmaa haalari. Punaisessa haalarissa olevaa lasta ei taas luulla tytöksi, jos on musta auto-pipo päässä. Eri asia on tietysti se, että pitääkö lapsen sukupuoli olla aina heti nähtävissä...
Prinsessan siksi, että meidän 2.5 vuotiaamme yksinkertaisesti rakastaa vaaleanpunaista :)
Mielestäni unisex-vaatteita ovat hyvinkin yksiväriset vaatteet: oranssi, punainen, vihreä.. mutta silti myönnän, että meillä 5-vuotiaan pojan vaatteet menevät lähes 100% kiertoon. Kengät, jotkut asusteet ja muutamat ulkovaatteet ovat jääneet neidon perinnöksi. Tällä hetkellä on yksi musta ulkopuku käytössä, jossa hänet saa tytön näköiseksi vaaleanpunaisilla asusteilla.
Mä itse asiassa haluan pukea tyttöni ¿tyttömäisesti¿ eli mua ei haittaa, että hän vaaleanpunaisesta pitää ja hylkää sinisen täysin isoveljen väriksi.
Juu, eli minä varmaan vahvistan jotain tyttö-poika eroa, kun selvästi puen lapsemme tytön ja selvästi pojan vaatteisiin. En vain halua laittaa tytölle mitään traktoripaitoja päälle, varsinkin kun kaupat tursuaa suloisia tyttöjen vaatteita. Ja toisaalta taas ihania selvästi pojan vaatteita : )
Värillä sinänsä ei ole vihreästä, mustasta, ruskeasta, beigestä, tummansinisestä - kaikista saa asusteilla joko tyttö- tai poikamaisen ja jotenkin kuvittelen, jos meillä olisi tyttö, voisin hyvinkin ostaa hänelle esim. kokonaan tummansinisen välikausiasun ja laittaa siihen sitten vaaleanpunaiset hanskat, pipot ja kengät, jne.