Syrjitäänkö sinua pk:n henkilökunnan taholta kotiäiti tai kotona oleva äiti?
Meillä on alkanut syrjintä : (
LApseni on kuntoutuksellisita syistä pk:ssa (3v) ja nyt on alettu pyytämään että hakisin lastani joskus aikaisemmin (lapsi tekee 4h päivää!)
Lisäksi ovat maininneet kun olen kotona! Mitä en suinkaan ole, vaan olen sen ajan hoitamassa omaistani..
En haluisi alkaa riitelemään, mutta pahalta tuntuu. Kun sanoin etten voi hakea aikaisemmin minua kyräiltiin.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (45)
Miksi salailet sitä, että teet työtä? Henkilökunta varmaan pitää sinua juuri sellaisena sohvalla lepäävänä mammana! Siksi he ovat ajatelleet, että lapsen paikka olisi kotona. Eikös puolin ja toisin rehellisyys olisi kaikkien etu? Kasvatuskeskustelu kannattaisi varata pikaisesti henkilökunnan kanssa. Tiedän erään kotiäidin jolla oli paha masennus ja vei siksi isommat lapset päiväkotiin. Hän ei tahtonut kertoa sairaudestaan päiväkotiin. Ammatti-ihmiset huomasivat aika äkkiä, että kaikki ei ollut hyvin. lapset oireilivat päiväkodissa ja patistivat äitiä lyhentämään lasten päiviä. Äiti kertoi vasta sitten todellisen syyn lasten hoidontarpeeseen.
Jos vanhempi katsoo että lapsi on hoidon tarpeessa niin kyllä henkilökunnan on tehtävä työnsä eikä mietittävä makaileeko joku hoitopäivän ajan kotona tai ei. Minäkin teen työtä kotona kun esikoiseni on hoidossa, enkä ole sitä mitenkään puheeksi ottanut. Tosin ei mua ole mitenkään syrjittykään.
Ap: olet ihan oikeassa. Päiväkodin henkilökunta toimii todella epäammattimaisesti, mikäli kyseenalaistaa lapsesi oikeuden olla sovitun 4h päivässä päivähoidossa. Koska lapsesi kaiken lisäksi on siellä kuntoutuksellisista syistä, ei henkilökunnan asenteisiin pitäisi vaikuttaa pätkääkään se, mitä vanhemmat tekevät tai eivät tee sillä aikaa, kun lapsi saa tarvitsemaansa tukea heidän hoivissaan. Minä varmaan vaihtaisin hoitopaikkaa, jos siellä olisi noin törppöjä töissä. Tai ainakin tosiaan kysyisin, miten he ovat mahtaneet ottaa huomioon lapsesi erityistarpeen...
Jos haluat sympatiaa, saat sitä varmasti sanomalla, ettet voi lyhentää hoitopäivää kahdesta syystä: lapsi itse tarvitsee päivähoito sen 4h päivässä ja sinä toimit sillä aikaa omaishoitajana. Pelkästään ekan pointin korostamisen pitäisi riittää vaientamaan painostuksen, mutta toisen pointin esiintuomisella tod. näk. paheksuntakin loppuu.
Ikävää, että kohdallesi on sattunut noin törppöjä hoitajia :-/ Meitä on moneen junaan, ikävä kyllä.
En ole halunnut kertoa, mutta kai se on tehtävä. Ihmettelen vain mitä pk tekee tiedolla mitä kukin päivän aikana tekee. Hoidetaanko lastani paremmin/huonommin jos olen töissä/kotona.
Lapseni on siis todella kuntouksellista syistä pk:ssa, en ole koskaan sanonut että olisin kotona tuon ajan. Näin on vain oletettu.
Kai minun sitten pitää kertoa, että teen työtä, jotta saan asiallista kohtelua pk:lta. Minusta henkilökunnan tehtävä on tosiaan vain huolehtia niistä lapsista jotka siellä hoidossa on, eikä sillä ole mitään väliä mitä lapsen vanhemmat tekevät sen hoitopäivän ajan.
qp
Toinen vaihtoehto on, että ajattelee omaa helpolla pääsemistä.
olen pienimmän (nyt 2kk ikäinen) kanssa kotona, isommat (molemmat yli 3v) ovat 4pvää viikossa pkodissa.
Oon vaan tyynesti todennut, että jos ei maistu tämä homm anäin sovitusti, laitan lapset täydelle viikolle ja pidän niiden kanssa sitten vapaata miten itse näen parhaaksi ja ilmoittelen sitten aina aamusella siitä v-päivästä. Johan muuttui ääni kellossa:)
Ei niitä mutiota kannata kuunnella, teidän on elettävä niin kuin pakko on, ja pkoti on palvelu, josta sinäkin (tai perheesi) maksaa veroja.
Päinvastoin, kun kaksoseni olivat päiväkodissa 4 h/pvä ja itse olin vauvan kanssa kotona, hoitajat kyselivät, että kai X ja Y sentään jäävät vielä hoitoon, kun jäät äitiyslomalle... Eli suhtautuminen oli erittäin positiivinen.
Sinuna minä sanoisin päiväkodin henkilökunnalle, että sinä maksat hoitomaksun tietystä tuntimäärästä kuukaudessa ja että valitettavasti aikaisemmin hakeminen ei onnistu, sillä et ole kotona vaan muualla hoitamassa velvollisuuksiasi.
Toisaalta olet oikeasta tuosta palvelukommentistasi.
Mutta toisaalta, sinunkin lapsesi vievät päiväkodista kaksi paikkaa niiltä lapsilta, jotka tosissaan tarvitsisivat päivähoitoa molempien vanhempien työssä käynnin takia. Tästä syystä kuskaan nyt omia lapsiani bussilla pitkin kaupunkia uudesta kodista vanhaan päiväkotiin, kun lähipäiväkoti on täynnä. Erosimme lasten isän kanssa ja miehen matkaan lähti perheen auto... Moni kotiäiti, joka hoitaa kotona vauvaa isompien lasten ollessa päiväkodissa, ei tule ajatelleeksi tätä puolta asiasta.
sen suhteen miksi lapseni on hoidossa (olin aluksi itse epävarma hoitoonlaittamisen suhteen ja tunsin syyllisyyttäkin).
Myös lasta on hoidettu hyvin ja hän viihtyy. Eli olivat sitten sisimmässään mitä mieltä hyväns, niin kauan kun eivät sitä minuun tai lapseeni kohdista tai asioistamme ulkopuolisille juorua niin minulle ihan sama.
Onkohan ok, jos joskus vielä pyytävät minua hakemaan lasta aikaisemmin tai pitämään vapaapäivää, niin sitten otan asian uudestaan pöydälle. Ja kyllä me maksamme lapsen hoidosta korkeimman maksun mukaan.
ap
huonoon suhteeseen on ihan oma ongelmasi, jos tuolle tasolle mennään.
hyvä päiväkoti, johon jonotetaan muista kaupunginosistakin. Minullahan ei ollut mitään takeita siitä, että kaikki lapsemme (se vauvakin) pääsee takaisin samaan hyväksi havaittuun päiväkotiin, jossa on tutut hoitajat. Nyt kun kaksoset jatkoivat osapäivähoidossa, he säilyttivät hoitopaikkansa ja kuopuskin pääsi sitten aikanaan ohi jonon samaan päiväkotiin. Jos kaupunki takaisi, että vanhempainvapaalla olevan perheen lapset pääsisivät takaisin samaan päiväkotiin uskonpa että huomattavasti useammat perheet ottaisivat isommat lapsensa pois päivähoidosta väliaikaisesti. Nyt omat lapseni ovat jo koululaisia, mutta uskon, että sama syy on aika monella perheella siinä, miksi isompi lapsi jatkaa päiväkodissa vaikka äiti tai isä olisi vauvan kanssa kotona, eli hyvä päiväkoti, josta ei haluta luopua.
En ole kyllä puhunut omaishoitajuudestanikaan. Meillä ei ole siis lapsella pienempiä sisaruksia vaan perheen muut lapset ovat jo isoja koululaisia.
Hitsi kun tekisi mieli sanoa pk:hon jotain, mutta aiheutanko vain harmia lapselle? Siis lapsellani käy myös kuntouttava taho pk:ssa.
ap
Kerroin, että meille syntyy vauva ja haluan pojan, kohta 5v. jatkavan tarhassa 3 pvä/vko. Ei ollut yhtään ongelmallista, eikä kuulemma haittaa heitä vaikka olen kotona hoitamassa vauvaa ja poika käy hoidossa, päinvastoin, tuon ikäinen tarvitsee kuulemma jo muutakin kuin äidin ja vauvan seuraa. Mukavis ovat olleet ja poika viihtyy tarhassa hyvin :) En ikinä enään laita lapsiani kunnalliseen, siellä oli paljon vaikeampaa ja " jäykempää"
Mua ärsyttää suunnattomasti sellaiset tyypit, jotka vie isomman lapsen hoitoon ja hoitaa vauvaa kotona. Ja vievät pk paikan sellaiselta, joka todella työn takia sitä tarvii. Kun ei itse jaksa olla aktiivinen esikoisensa kanssa, niin kannattaako niitä lapsia tehdä kuin yksi.
Vierailija:
Jos kotona olevien äitien lapset otetaan kaikki pois päiväkodeista, päiväkotipaikkoja tarvitaan vähemmän ja se suljettava päiväkoti voi olla juuri se sinun kotiasi lähinnä oleva.
Päiväkotipaikoista ja -hoitajista on tällä hetkellä pulaa. Jos nämä virikehoidetut olisivat siellä missä pitäisi eli kotona, niin päivähoitopaikkoja ja -hoitajia olisi tarpeeksi.
Kyllä sen verran hoitajat osaavat esittää.
Jos paikkoja on tyhjillään, niitä lakkautetaan. So simple.
Minulle syntyi kaksoset keskosina. Kärsin itse synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja vuoden ajan kroonisista selkäkivuista. Suku asuu kaukana ja ystävät eivät uskaltaneet hoitaa pieniä kaksosia... Kaupunki ei tarjonnut kotiapua, koska kaikki voimavarat meni maahanmuuttajaperheisiin. Pärjättiin siis miehen kanssa kahdestaan, joista minä sen 24h/365vrk.
Eipä ollut mahdollisuutta laittaa A-vauvaa päiväkotiin, jotta olisin saanut nauttia olostani B-vauvan kanssa kotona ja toipua rauhassa synnytyksestä ja muista vaivoista.
Katkerako olen? No, ehkä sitäkin, mutta ihmettelen, miten nykyajan naiset eivät pärjää useamman kuin yhden lapsen kanssa kerrallaan, kun iän kaiken on tehty isoja lapsikatraita jopa köyhyyden keskelle...