" Alistunko" laitattamaan hormonikierukan?
Hei!
Olen neljän lapsen äiti ja perheemme on nyt koossa. Tosin vauvakuumettani joudun suitsimaan varmasti niin kauan kuin raskaaksi tuleminen olisi mahdollista. Mutta onhan lapsiluku myös miehen asia ja hän ei halua tätä suurempaa perhettä. En tosiaankaan haluaisi vahinkoraskautta, koska haluan viidettä lasta enemmän nauttia onnestamme, joka meillä nyt on: kaikki ovat onnellisia ja kumpikaan vanhemmista ei kuormitu liikaa.
Siksipä ehkäisy-asia on tullut nyt erittäin ajankohtaiseksi. Söin nuorempana e-pillereitä ja petyin todella voimakkaasti hormoneihin. Päätin, etten ikinä enää ota hormonaalista ehkäisyä. Pillereiden jälkeen tunsin eläväni - olin ollut viisi vuotta kuin tuorekelmuun kääritty, kun käytin e-pillereitä... Viime vuodet ehkäisynä on ollut kondomi ja varmat päivät. Kondomi ei miellytä kumapaakaan, nihkeää ja tunnotonta. Varmat päivät eivät ole tarpeeksi varmat (ovulaation ajankohta on nykyään epävarma...). Kuparikierukkaa en halua sen abortoivan ominaisuuden vuoksi.
Vähähormoninen ehkäisy olisi hormonikierukka, mutta en haluaisi mitään sivuoireita! Rasvaisesta ihosta olen aina kärsinyt muutenkin (ei aknea), tukka rasvoittuu nykyäänkin tarpeeksi, mielialavaihteluitakin on ilman kierukkaa jo riittävästi. HALUAN OLLA OMA ITSENI!
Kääk! Selibaatti, sata lasta vai alistunko hormonikierukan laittoon?
Onko kellään positiivista yllätystä koettuna hormonikierukasta? Siis jos on joskus vannonut välttävänsä ylimääräisiä hormoneja?
t. epätoivoinen Kisukatti (jonka mies melkein pelkää, ettei vaimo hanki ehkäisyä :-(...)
Kommentit (12)
Oletko ajatellut minipillereitä? Niissä on periaatteessa sama vaikuttava aine kuin hormonikierukassa, paitsi että siinä säästyy se kipu kun kierukka laitetaan ja tietty ne pitää muistaa ottaa päivittäin. Ehkäisyteho kuitenkin pysyy 12tuntia, vaikka tabletin unohtaisikin eikä tarvitse käyttää lisäehkäisyä, jos muistaa ottaa unohtuneen tabletin tuon 12tunnin sisällä.
jos mies ottaisi vastuun ehkäisystä? Jos kerran lapsiluku on hänen osaltaan täynnä, niin miksei kävisi vasektomiassa? Se on helppo ja nopea toimenpide; siemenjohtimet vain katkaistaan paikallispuudutuksessa ja kolmen kuukauden kuluttua (muistaakseni) on 100% ehkäisyteho. Ja miehuus ei lähde mihinkään, spermaakin käsittääkseni erittyy ihan kuten ennenkin, siittiöt vaan ovat jääneet matkasta pois ;)
Olisi vaan aika miehekäs teko häneltä, ottaa tuo taakka sinun harteiltasi pois jos ei mitään hyvää vaihtoehtoa sinulle löydy, vain huonoja.
nummuli - joka toivoo että oma mies sitten joskus aikanaan käy pistämässä piuhat poikki (ja on itse asiassa luvannutkin näin tehdä)
Mun kokeneen gynekologini mukaan kuparikierukan ehkäisyteho ei enää nykykäsityksen mukaan perustu alkion abortoitumiseen, vaan kierukan aikaansaamiin reaktioihin, jotka estävät hedelmöittymisen kokonaan. Jos siis tuo abortoituminen on ainut syy miksi et kuparikierukkaa halua, niin ehkäpä voisit esim. omalta gyneltäsi vielä tarkemmin kysellä tuosta asiasta? Itselläni on kuparikierukka ollut nyt puolisen vuotta, ja tyytyväinen olen.
Minulla on vähän samanlainen tarina. Kolme lasta nyt tehtynä ja tällä hetkellä lapsimäärä tuntuu riittävän. Mitään lopullista ratkaisua emme kuitenkaan mieheni kanssa kumpikaan vielä halua, koska olemme kuitenkin vasta 30v.
Olen syönyt yhdistelmäpillereitä kolmea eri merkkiä ennen lasten tekoa 7v. Joistakin tuli välivuotoja ja siksi vaihdettiin merkkiä, lisäksi en huomannut muita sivuvaikutuksia kuin mielialan vaihtelut ja päänsärkyä oli usein. Aloitin pillerit taas 2. ja 3. lapsen välissä, mutta jouduin lopettamaan ne koska ne veivät kaikki halut, olisin voinut olla vaikka aina selibaatissa. Pillereiden lopettamisen jälkeen olin kuin uudesti syntynyt...
No, silloin päätin ettei enää hormonaalisti ehkäisyä. Mutta kumiukot ällöttävät meitä molempia, joten ne eivät olleet vaihtoehto. Lisäksi joka synnytyksen jälkeen kuukautisvuoto on vain lisääntynyt, ollen nyt viimeksi jo todella runsaat. Tämän vuoksi päädyimme sitten kuitenkin hormoonikierukkaan, koska vuotojen ja kipujen pitäisi vähentyä. Nyt kierukka on ollut vasta vajaan kuukauden, eikä ainakaan vielä ole mitään sivuvaikutuksia ollut. Toivottavasti ei tulekaan... Sain kierukan reseptillä runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten hoitoon niin maksettavaksi jäi n.90 euroa.
On ollut kahteen otteeseen, kahden nuorimman lapsen välissä. Olin ennen pillereiden käyttäjä mutta hormoonikierukasta en enää luopuisi :) Varma, helppo eikä sivuoireita. Paitsi että kuukautiset jäi pois :) mutta minulle sopii loistavasti.
Sen kanssa on ollut vaivatonta ja meinaan laittaa kolmannenkin kerran kunhan ensin päätetään tuleeko meille vielä neljäs ;) Huono puoli on tietysti hinta mutta kun ehkäisytehoa riittää viisi vuotta niin kompensoituu kyllä.
Sinuna kävisin terveydenhoitajan juttusilla, onahn näitä muitakin esim. se ehkäisyrengas.
Z
Käsittääkseni hormonikierukka ei vaikuta hormonitoimintaan ihan samalla tavalla kuten esim. e-pillerit vaikuttavat. Hormonikierukan kohdalla hormonit vaikuttavat enemmän " vain sinne minne pitää" , eikä se aiheuta niin paljon esim. mielialojen heittelyä jne. kuten e-pillerit saattavat tehdä. Äh, hankala selittää, mutta ehkä ymmärsitte. ;)
Hei!
Hormoniehkäisy on kehittynyt kovasti viimeisen 10-vuoden aikana ja vaihtoehtoja on monia: pillereiden lisäksi tosiaan ehkäisyrenkaita ja laastareita sekä se hormonikierukka ja minipillerit ym.
Pillereitäkin on niin monia erilaisia, minulle ei esim. enää sovi lainkaan ne pillerit mitä 10 vuotta sitten teininä käytin (nykyään haluttomuus, silmien kuivuminen, päänsärky ym. oireina), mutta nykyinen merkki (joka löytyi vasta useamman kokeilun kautta) ei vaikuta minuun mitenkään muuten paitsi pitää ihoni hyvässä kunnossa ja tietysti ehkäisee :)
Hormonikierukan hormonit vaikuttavat vain paikallisesti ja siksi niillä keille hormonikierukka sopii ei yleensä mitään sivuvaikutuksia ole.
Itse en halua kierukkaa, koska jollain täysin epärationaalisella tavalla minua inhottaa ajatus esineestä kohdussani ja siksi käytän mielummin hormoneita, vaikka eihän sekään luonnollinen olotila ole.
Tosiaan, kuten edellä ehdotettiin olisi miehen vasektomia ehkä se helpoin tapa. Toimenpiteenä ymmärtääkseni todella pieni, naisen vastaavaa operaatiota paljon pienempi. Miehillä suurin este on kai se ajatus miehisyyteen kajoamisesta...!
Ja silloin lihoin,olin masentunut ja iho ja tukka rasvottui, kun lopetin pillereiden syömisen loppui kaikki nuo.
Nyt olen laittanut hormonikierukan, ja olen todella positiivisesti yllättynyt. Olen ihan normaali, lukuunottamatta muutamaa finniä joka on tullut aina silloin tällöin.
Entiset todella kamalan runsaat kuukautiset ovat kutistuneet ihan pelkäksi tiputteluksi muutaman kuukauden välein.
Olen ollut tosi tyytyväinen kun kävin laittamassa, eikä laittokaan tuntunut yhtään miltään.
Olen miettinyt asiaa ja päätin, että todennäköisesti kokeilen hormonikierukkaa (vasta kesän jälkeen, kun kesäksi en halua sivuoireita, jos/kun niitä tulee ;-). Jos kierukka ei sovi, on kokeiltava muita vaihtoehtoja.
Netissä löytyy keskusteluja mm. hormonikierukasta, ja varmaankin on monesti niin, että niitä lukevat/niihin vastaavat ovat juuri niitä, joilla on huonoja kokemuksia ko. ehkäisystä. Toivottavasti ainakin (ikävää tietysti niille, joille kierukka ei sopinutkaan)! Ts. usein kuulen, että hormonikierukka sopii useimmille ja hormonivaikutukset ovat sivuoireiden kannalta todella pienet.
t. toiveikas ap.
En ole kyllä koskaan kuullut kuparikierukan " abortoivasta menetelmästä" , itse laitoin kuparikierukan puolisen vuotta sitten ja olen erittäin tyytyväinen, ei hormoneja eikä muuta vaivaa. Ehkä kannattaisi vielä hankkia kuparikierukasta asiallista tietoa ennen päätöksen tekoa. Mistä löytyy tietoa kuparikierukan " abortoivasta menetelmästä" , haluaisin itsekin perehtyä asiaan?
Tuolla jotain tietoa kuparikierukasta:
http://www.tohtori.fi/?page=3669292&id=1972898
Eli sieltä paljastuu että se toimii kahdella tavalla. enimmäkseen estää hedelmöittymisen, mutta jos hedelmöittyminen tapahtuu niin sitten estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohtuun. Ja tämä on varmaan se abortoiva tekijä mistä oli puhetta.
Mullakin hieman hakusessa ehkäisy. Tosin meille varmaan lapsia vielä toivotaan lisää, mutta väliajalle olisi joku hyvä tarpee. Hormonaaliset ehkäisyt kun on vähän niin ja näin. E-pillerit laukaisi minulla migreenikohtaukset joten ne eivät sovi. Lääkäri kuitenki nkirjoitti nyt minipilleri reseptin, että kokeilla niitä josko sopii. mutta jos ei nekään sovi niin sitten taitaa olla lopullisesti pannassa kaikki hormoonipitoiset. Meillä kyllä mies vois suostuakin tuohon putkien katkaisuun. Mutta siihen on vielä toivottavasti monta vuotta ja monta lasta aikaa.
Kisukatti:
Oletko ajatellut esim. ehkäisyrengasta? On paikallinen, saa pois tarvittaessa, eikä syletä niin paljon, jos ei toimikaan, kun maksaa vähemmän. Lisäksi sen saa itse laitettua eikä tee yhtä kipeää kuin kierukan laittaminen...