Pitäisi lopettaa vkonlopputissuttelu, mutta miten???
Pakko avautua, vihdoinkin...
Olen kahden lapsen äiti. Maallinen puoli kunnossa, parisuhdekin ok. Olen aina tykännyt juomisesta. Alkoholi on kuulunut myös lapsuuden perheessäni jokaiseen juhlaan, mutta aina on juotu ns. sivistyneesti. Opiskeluaikoina tuli juotua useinkin mutta kunnialla sain maisterin paperit ja vakituisen työn.
Vkonlopputissuttelu alkoi nelisen vuotta sitten. Pari lasia punaviiniä perjantai-iltaisin ja saunakaljat. Sitten vähitellen jatkoin myös lauantai-iltana. Juominen ollut kotioloissa sitä " sivistynyttä" mutta aina, kun pääsen viihteelle, otankin sitten enemmän. Aina, kun mies on reissussa, otan arkisinkin.
Mies ei tykkää yhtään juomisestani mutta on niin kiltti, että ei sano sitä suoraan. Vihjailee vain. Perheenä teemme paljon yhdessä mutta pe- ja la-iltoina mua himottaa tissuttelu. Arki-iltoina ei mitään ongelmaa, paitsi jos mies poissa.
Nyt pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa tää touhu. Pari kertaa olen yrittänyt mutta aina koukannut perjantaina alkon kautta.
En haluaisi lopettaa mutta tiedän, että täytyy lasten ja miehen takia. En haluaisi kertoa asiasta kenellekään mutta pelkään, etten pysty tähän yksin.
Kohtalotovereita?
Kommentit (20)
äläkä osta juomia vkonlopuksi. alkoholittomissa siidereissä ja oluissa on hyviä vaihtoehtoja.
Toleranssi on näinä vuosina kasvanut niin, että pystyn juomaan kahden illan aikana litran viiniä + päälle parit saunakaljat. Enkä ole humalassa mutta pienessä hiprakassa tietenkin (tässä vaiheessa lapset yleensä jo nukkumassa). Luulen, että mies sietää osittain mun tissuttelua siksi, että muutun pienessä sievässä aikamoiseksi pedoksi sängyssä...
Mutta en halua, että lapsille jää lapsuudesta sellainen kuva, että äiti avasi aina perjantai-iltana viinipullon :(
ap
" En pysty olemaan vkonloppua ilman alkoholia :(" Tuo on hälyttävä kommentti - pyydä mieheltäsi apua.
Tissuttelussa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, jos annosmäärät eivät lasista, parista illassa kasva. Puolikas viinipullo ja saunaolut perjantai-iltana ei todellakaan kuulosta alkoholiongelmaisen annokselta. Ap lisäksi mainitsee, ettei arkisin juo ellei mies ole työmatkalla. Apn viestistä ei käy ilmi kuinka usein niitä humalahakuisia baarikeikkoja on. Jos on muutaman kerran vuodessa tai parin kuukauden välein, en olisi kovin huolissani ulkopuolisena.
ap:lle hyvä kirjavinkki:
Juhani Seppänen - Selvästi juovuksissa
En ostanut alkoholia.
Siinä, missä ennen kävin Alkosta hakemassa viinipullon ja kaupasta siideriä, en vain enää käynyt.
Juomaosastolta hain itselleni ison limpparipullon illaksi.
Terkuin:
Entinen tissuttelija, jolla rajat paukkui yli reilusti. Limpparilinjalla kotona, juhlissa korkeintaan 6 ravintola-annosta.
Lue itsekin Seppäsen kirja ja kommentoi sitten vähän paremmilla tiedoilla.
Kokeile vaikka alkoholittomia oluita.
Mutta ei tuo sinun alkoholinkäyttösi aivan kohtuuttomalta kuulosta, jos viinilasit ei ole ihan tuopin kokoisia ja saunakaljaa menee vain yksi pullollinen. Viini on ihan tavallinen ruokajuoma monissa sivistysmaissa!
nauti alkoholittomia tuotteita väliin. kyllä se siitä.
mutta jos siis juot sekä pe että la tuon määrän, niin sitten toki on jo aika paljon. Aloita sillä, että ostat vaan yhden viinipullon koko viikonlopuksi, et osta enempää, sillä et voi juoda, jos sitä alkoholia ei ole! Vähennä määrää pikkuhiljaa, osta lisäksi vaikka tosiaan noita alkoholittomia versioita (esim. Nikolai olut alkoholiton on tosi hyvää!), korvaa vaikka nuo saunaoluet alkoholittomilla! Sitten jaat sen viinipullon kahdelle illalle, sen voit hyvällä omalla tunnolla ihan hyvin juoda! Se on oikeasti vaan terveydelle hyväksi! Älä lopeta kertarysäyksellä, sitten sulle tulee vaan kahta kamalampi himo akoholiin!!
Joka perjantai avautui viinipullo, mitään övereitä en vetänyt mutta hiprakkaan ja sitten väsytti koko viikonlopun ja makasin vain. Tajusin, että mikään ei tuntunut enää miltään, tarkoitan, että kun on ollut monta vuotta jo kotona niin esim. viikonloputkin meni samalla kaavalla, ei mitään uutta tai innostavaa tapahtunut.
Aloin harrastamaan liikuntaa enemmän, käyn iltaisin kävelyllä, kaupassa tai syömässä ystävien kanssa, teellä jonkun luona tms. Keksin itselleni mukavaa tekemistä ja niin loppui viinin litkiminen.
Toki vieläkin otan viiniä silloin tällöin, tänään aijon myös ottaa mutta viimeksi otin joulukuun alkupuolella, siittä on siis hetki aikaa.
Keksi siis tekemistä itsellesi! Siis muutakin kuin juominen.
se ns. " nousee päähän" ihan samalla tavalla, vaikka oikeasti ei nousekaan! Itse suosin tätä keinoa, juon aina muutaman normaalin oluen/siiderin ja sitten vaihdan alkoholittomiin, ei mene ikinä ns. yli ja määrät pysyvät kohtuudessa!
etyylialkoholi on masennusta aiheuttava myrkky.
Tiedostitko?
:-D)
rajoita juominen ensin joko yhteen iltaan (joko pe tai la) tai sitten pariin annokseen per ilta. Eli esim. sekä pe- että la-iltana saunakalja+viinilasi.
Kulutuksesi ei mun mielestä kuulosta pahalta mutta jos et pysty olemaan juomatta, on tilanne jollain tavalla kontrolloitava.
Meillä kyllä avataan perjantaina viinipullo mutta itse en pysty juomaan yhtä lasia enempää (tulee hermostunut olo), joten juominen todellakin pysyy kohtuudessa. Myös mies juo vain lasillisen. Yleensä sitten saatetaan ottaa ne lasilliset tai puolikkaat arki-iltanakin, jos viiniä on jäljellä. Pystyn kuitenkin helposti olemaan juomatta mitään ja kännejä en ota koskaan.
Rasvakertymiä löytyy, eikä paino muutenkaan ole ihan kohdillaan?
Alkoholilla on taipumus kertyä ns. omppuvatsaksi, mikä on paitsi terveydelle vaarallista, myös erittäin hirveän näköistä naisihmisellä.
Eli aloitapa reipas dieetti, ja karsi alkoholi heti alkuunsa ruokavaliostasi. Salli itsellesi lasillinen punaviiniä (12cl) kerran viikossa, jos on vaikea olla kokonaan ilman, mutta jätä se siihen. Jos taas uskot yhden lasillisen laukaisevan juomishalusi, älä juo sitäkään: tämä kertoo jo siitäkin, että jonkin asteinen alkoholiongelma sulta löytyy.
t. entinen omppu
kuin myöhemmin, sitten kun et todellaka ehkä enää pysty lopettamaan ja kun tilanne menee ehkä siihen, että joudut ottamaan nollalinjan alkoholin suhteen.
Pidä annospäiväkirjaa. Se voi olla vaikka kalenterin reunaan tukkimiehen kirjanpito. Toki voit laveasanaisemminkin kirjoittaa. Joka päivä, joka annoksen merkkaat ylös. Tukkimiehen kirjanpidostan näet annokset kertavilkaisulla. Älä huijaa itseäsi: Puolen litran siideri ei ole yksi annos vaan puolitoista.
Mieti alkoholin hyviä ja huonoja puolia. Mitä hyvää, mitä huonoa se tuo elämääsi nyt? Entä vuoden tai viiden vuoden kuluttua?
Itse suosittaisin nyt, että ottaisit vaikka viikon tai parin nenänvalkaisun eli et joisi ollenkaan mitään. Huomaat silloin varmaankin muutoksia kropan oloissa ja mielialoissa? Mieti niitä. Sitten lähtisit miettimään niitä määriä ja esim. sitä, että et osta viiniä/olutta tiettyä määrää enempää. Tosiaan ykkösolut tai alkoholittomat oluet ja siiderit voisivat myös olla vaihtoehtoja, alkottomasta ei tosin saa sitä alkoholin tuomaa rentouttavaa efektiä mutta ainakin maku on sama. Tai osta hyvää teetä, limsaa tms. Tai ala harrastaa rauhallisella iltakävelyllä käymistä tissuttelun sijaan, esim. silloin lauantai-iltaisin.
Huomaa, että sama mielihyvän kokemus tulee sillä pienelläkin annosmäärällä (1 annos tai vähemmän) JOS aina välillä pudotat kulutuksen alas esim. noilla nenänvalkaisuviikoilla. Sen sijaan jos annat määrien pikku hiljaa nousta, niin menet kohti suota. Silloin elimistösi tottuu ja tarvitset aina enemmän ja enemmän saadaksesi saman fiiliksen.
Alkoholi poistaa estoja ja tuo seksuaalisuus-puoli on tietenkin sellainen mitä sinun ehkä kannattaa miettiä: Mistä ne estot tulevat jotka saat alkoholin avulla raivattua pois? Yritä kaivaa se peto itsestäsi ihan omin voimin!
Tsemppiä!
Olen ollut pois koneelta ja nytkin äidilläni kylässä :)
Jos vähentäminen/lopettaminen olisi helppoa, olisin tehnyt sen ajat sitten. Kiloja ei ole ollenkaan liikaa, joten sekään ei toimi motivaattorina. Kovin väsynytkään en ole, lähdemme yleensä jo ennen yhdeksää aamua ulkoilemaan/uimaan tms.
Luulenpa, että minun kohdallani toimii ainoastaan nollatoleranssi. Mutta kun ei löydy halua siihen!
Ja taas häämöttää perjantai-ilta ja mitä pahinta mieskin on poissa...
Tärkein ja paras asia tässä kaikessa on nyt se, että olet itse havainnut ongelman ja sinulla on alkanut itää halu tehdä asialle jotakin. Ilman sitä omaa halua ja ymmärrystä ei tule mistään mitään.
Internetistä voi olla apua, esim. www .paihdelinkki .fi -sivustolla on keskustelupalstat vertaistukea varten. Siellä on lopettajia ja vähentäjiä ja erilaisia keskusteluryhmiä. Sieltä voit myös lukea sillä silmällä, että sinulla on vielä todella pitkä tie alamäkeä jäljellä jos joudut laskemaan sen koko matkan pohjalle asti. Jos elämänmuutos on vaikeaa nyt, niin miten vaikeaa se on sitten kun ongelmat ovat kertautuneet kaikilla elämänalueilla moninkertaisiksi.
Missä päin asut? Jokaisen kunnan terveyspalveluissa on jonkinlaisia päihdepalveluja, mutta pienemmillä paikkakunnilla ne ovat tietenkin pienemmällään kuin isolla paikkakunnalla. Voit tiedustella niistä jos netin/puhelinluettelon kautta ei löydy. Esim. a-poliklinikka-nimellä useissa kunnissa on palvelu joka kuuluu perusterveydenhuollon palveluihin. Sieltä voi varata keskusteluajan poliklinikalle ja saada tukea. Suosittelen lämpimästi.
varmasti määrät pysyy ihan kohtuudessa jos vaan viikonloppuisin tissuttelet, etkä kännejä juo