Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kenenkään lapsi mennyt 5-vuotistarkastuksessa lukkoon?

Vierailija
25.01.2008 |

Löysin haulla täältä terveydenhoitajan luettelon 5-vuotiastarkastuksessa tutkittavissa asioista ja sain melkein ahdistuskohtauksen. Meidän tuleva 5 v. on tosi pätevä tyttö ja nuorempaan veljeensä verrattuna ollut aina paljon edellä kaikessa mutta hän on uskomattoman ujo vieraassa seurassa eli mee täysin jumiin, jos vieras lääkäri alkaa testailemaan :(. Onko teillä kokemusta sellaisesta tilanteesta??

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että tuo " tarkastus" meidän tytön osalta kovin hyvin menee, koska ei todellakaan vieraassa seurassa avaudu ensinäkemältä.

En jaksa stressata asiaa, koska tiedän tytön ihan ikänsä mukaisesti kehittyneen ja olevan fiksu ja näppärä :).

Vierailija
2/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Enpä usko, että tuo " tarkastus" meidän tytön osalta kovin hyvin menee, koska ei todellakaan vieraassa seurassa avaudu ensinäkemältä.

En jaksa stressata asiaa, koska tiedän tytön ihan ikänsä mukaisesti kehittyneen ja olevan fiksu ja näppärä :).

Mua ehkä eniten ärsyttää se, että tiedän terveydenhoitajan (taas) vihjailevan mulle siitä, että asetamme tytölle liian kovia paineita :(. Se ei siis todellakaan pidä paikkaansa vaan tyttö itse on a) ujo uudessa seurassa, vaatii pitkän totutteluajan ja b) hänellä on luonnostaan suorituspaineita (=minä pienenä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mua ehkä eniten ärsyttää se, että tiedän terveydenhoitajan (taas) vihjailevan mulle siitä, että asetamme tytölle liian kovia paineita :(. Se ei siis todellakaan pidä paikkaansa vaan tyttö itse on a) ujo uudessa seurassa, vaatii pitkän totutteluajan ja b) hänellä on luonnostaan suorituspaineita (=minä pienenä).

Meiltäkin th kyseli 4-vuotisneuvolassa, että puhuuko lapsi pk:ssa/kerhossa mitään (käy kerhossa ja kolmena päivänä pk:ssa muutaman tunnin), kun ei vastannut th:n kyselyihin :D. " Juu ei puhu, heijaa vain itseään nurkassa, mutta sehän on ihan tavallista" ;).. Ei meinannut millään tajuta, että ihan normaalisti käyttäytyvä iloinen ja riehakaskin tyttö on, kunhan pääsee alkukankeudesta eroon.

Mutta näinhän se valitettavasti maailmassa menee, ulospäinsuuntautuneet ja äänessä olevat jyrää, ujoutta pidetään vain negatiivisena piirteenä :(.

Vierailija
4/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain uteliaisuuttani katsoisin mitä tuleman pitää :).

Vierailija
5/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin noviisi tässä hommassa. Hain hakusanalla viisivuotistarkastuksessa muistaakseni. Pelkällä viisivuotistarkastus en löytänyt mitään.

Vierailija
6/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yleensä reipas ja höpöttelevä hitaasti syttyvä poika ei muuta kuin mutristeli suutaan neuvolassa. Onko se juuri tuo 5v neuvola, jossa lapsi on lääkärin kanssa kahden niin ettei vanhempia edes päästetä mukaan?

Vierailija
7/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Meiltäkin th kyseli 4-vuotisneuvolassa, että puhuuko lapsi pk:ssa/kerhossa mitään (käy kerhossa ja kolmena päivänä pk:ssa muutaman tunnin), kun ei vastannut th:n kyselyihin :D. " Juu ei puhu, heijaa vain itseään nurkassa, mutta sehän on ihan tavallista" ;).. Ei meinannut millään tajuta, että ihan normaalisti käyttäytyvä iloinen ja riehakaskin tyttö on, kunhan pääsee alkukankeudesta eroon.

Mutta näinhän se valitettavasti maailmassa menee, ulospäinsuuntautuneet ja äänessä olevat jyrää, ujoutta pidetään vain negatiivisena piirteenä :(.

Aivan samaa kyseltiin meillä 4-vuotisneuvolassa :/. Itselle tulee aika epätoivoinen olo, kun joutuu selittelemään ja selittelemään, että kyllä se oikeasti osaa ja että kyllä me kertoisimme, jos ei osaisi jne. Tiedän myös sen, että meidän tytöllä on niin hyvä muisti, että hän taatusti muistaa 4-vuotistarkastuksen ja sen, mitä siellä on puhuttu :/.

ap

Vierailija
8/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen niin noviisi tässä hommassa. Hain hakusanalla viisivuotistarkastuksessa muistaakseni. Pelkällä viisivuotistarkastus en löytänyt mitään.

Ärtsy tuo haku, kun pitää siinä nimen omaisessa muodossa osata hakea jotain sanaa, eikä anna tuloksiin " sinne päin" -vastauksia!

Vierailija
9/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä yleensä reipas ja höpöttelevä hitaasti syttyvä poika ei muuta kuin mutristeli suutaan neuvolassa. Onko se juuri tuo 5v neuvola, jossa lapsi on lääkärin kanssa kahden niin ettei vanhempia edes päästetä mukaan?

Näin olen kuullut. Meillä on se " kiva" puoli, että vakilääkäri on pitkällä sairaslomalla ellei jo sairaseläkkeellä ja tuuraaja saattaa tulla ihan pystymetsästä (täällä on ongelmia lääkäreiden kanssa...eivät tahdo pysyä täällä) ja olla täysin kokematon lasten kanssa.

ap

Vierailija
10/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus no. 19!

ap

Vierailija
11/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Aivan samaa kyseltiin meillä 4-vuotisneuvolassa :/. Itselle tulee aika epätoivoinen olo, kun joutuu selittelemään ja selittelemään, että kyllä se oikeasti osaa ja että kyllä me kertoisimme, jos ei osaisi jne. Tiedän myös sen, että meidän tytöllä on niin hyvä muisti, että hän taatusti muistaa 4-vuotistarkastuksen ja sen, mitä siellä on puhuttu :/.

ap

pohdiskeleva. Saattaa pitkienkin aikojen kuluttua palata johonkin asiaan ja erittäin yksityiskohtaisesti kuvailla tilanteita, mitä itse hädin tuskin muistaa olleen. Muistikuvia myös hyvin pitkältä aikaa, välillä ihmettelen voiko oikeasti muistaa joitain aika pienenä kokemiaan asioita, mutta kaipa se sitten voi :).

Vierailija
12/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vastaus no. 19!

ap

Vierailija
13/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee ahdistus :). Kamala lista asioita, joita lapsesi ei suostu tekemään ;).

ap

Vierailija
14/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siitä tulee ahdistus :). Kamala lista asioita, joita lapsesi ei suostu tekemään ;).

ap

Vierailija
15/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistaa tyttöä taas siihen, että " siellä tehdään sitten hauskoja tehtäviä" tädin kanssa kahdestaan. Ei se kyllä auta, tiedän kokemuksesta, tytölle iskee kuitenkin pakokauhu. Jotain täytyisi kuitenkin kehitellä, koska musta tuntuu, että tytölle tulee niitä suoriutumispaineiat vielä enemmän, jos huomaa epäonnistuvansa (kun ei uskalla tehdä ja puhua).

Ehkei kannattaisi miettiä tätä yöllä :)...

ap

Vierailija
16/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti käytti ensin ja kuukauden päästä isä samalla tuloksella.

Lapsi oli tuolloin luonteeltaan ujo ja nyt kouluikäisenä on toki reipastunut ja harrastaa yms. Pärjää koulussa todella hyvin, osasi lukea jo kuusi vuotiaana jne.

Äitinsä on myös kärsinyt pienenä ujoudesta.

Väitän että neuvolassa on nähty ujoja lapsia aiemminkin ja ymmärretään että jotkut tarvitsee enemmän aikaa ja tutustumista.

Jos lapsi on päiväkodissa niin kyllä ne taidot tai niiden puutteet tulee siellä esiin ja tarvittaessa asioihin puututaan.

Vierailija
17/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me loppujen lopuksi sitten mentiin uudestaan 4v-tarkastukseen, kun tyttö ei sitten todellakaan suostunut enää mihinkään, kun asiasta tuli " numero" . Seuraavalla kerralla tekikin sitten nätisti kaiken ja vastaili terkkarin kysymyksiin ;).

Eipä tuo maailmanloppu ole, meni miten meni, uskon, että jos jotain erikoista lapsessa on, niin se tulee ilmi muutenkin kuin palikoita neuvolalääkärin kanssa pyöritellessä.

Vierailija
18/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sen takia minua ihmetyttääkin terveydenhoitajan suhtautuminen...luulisi, että hän olisi todellakin tavannut ujoja lapsia aiemminkin, koska on ollut alalla jo pitkään. Nelivuotistarkastuksen perusteella tuli sellainen olo, että lapsemme oli ensimmäinen ujo vastaanotolla ikinä ja sen vuoksi siis seuraavakin tarkastus stressaa.

ap

Vierailija
19/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että menee hirveän hyvin. Luotan kuitenkin terkkarin ammattitaitoon että ymmärtää poikamme ujouden.

Vierailija
20/22 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele lapsesi kanssa, mitä tuleman pitää. Että siellä tehdään erilaisia tehtäviä; saa piirtää, ratkoa erilaisia tehtäviä, pomppia, heitellä palloa yms. Tietysti on hyvä mainita että lapsi " joutuu" jäämään terkkarin kanssa kahden sillä välin kun äiti täyttelee lomakkeita.

Hyvin se varmaan menee, kun lapsi saa vähän totuttautua ajatukseen, mitä on luvassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä