Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ykköseltä just tuleva dokumentti lestoista...

Vierailija
24.01.2008 |

Se on tullut joskus aikaisemminkin, en muista milloin mut oon kattonu sen täs joskus muutama(?) vuosi sitten!

Minun mielestä toi dokumetti kertoo just niistä ääripäistä.

Toisessa perheessä puhutaan jumalasta päivittäin ja pyydetään syntejä anteeksi ja iltaisin rukoillaan iltarukoukset yms.

Ja toi jätkä joka ei ole lesta niin on sit katkeroitunut ja hänen perheensä on hänet hylännyt sen takia kun hän ei ole enää lesta.

Itse olen lesta perheestä eikä meillä koskaan ole ollut tollasta niinku tossa lestaperheessä on, meillä ei olla koskaan mitään iltarukouksia rukoiltu eikä meillä päivittäin puhuttu jumalasta yms. ja meillä muutenkin oli aika vapaa kasvatus, ikinä vanhemmat eivät ole painostaneet uskomaan. Ja mulla on muuten nykyään tosi hyvät välit vanhempiini vaikka en olekaan enään lesta ja kaikilla muillakin sisaruksilla on jotka eivät ole lestoja. Tosta dokumentistä saa aika väärän käsityksen se joka ei ole koskaan ollut lestojen kanssa tekemisissä, toki tollasiakin on mut uskallan väittää että ei läheskään kaikki lestat ole tollasia, ainakaan kaikki ne joiden kanssa itse olen ollut aikoinaan tekemisissä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestaadiolaisperhe jossa monta lasta. vanhin lapsista erosi lahkosta ja täten ei siis enää ollut yhteydessä sukuunsa, lessujen toimesta tietty.

perhe sai vauvan, ja antoi sille saman nimen kuin vanhimmalle lapselleen koska eivät enää muistaneet vanhinta lastaan.

Vierailija
2/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat hartaita lestadiolaisia ja ovat tietenkin harmissaan siitä että kaikki heidän lapsensa eivät ole lestoja, mutta niinkuin äitini kerran minulle sanoi että heille tärkeintä on läheiset ja lämpimät välit omiin lapsiinsa, että niitä ei kannata sen takia pilata että omat lapset eivät usko samaan kuin he itse uskovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Oisko se sitä y l e i s t ä m i s t ä?

Ihmisillä on tapana yleistää. Lestat on sellasia, helluntalaiset tällasia, romaanit varastaa, ateistit alkoholisteja, huonokäytöksisiä jne. Ei monestikaa nähdä sitä yksilöä vaan tuijotetaan sitä mihin " ryhmään" kuuluu. Ei nähdä että kyseessä on ihan oma yksilö tai perhe. Kaikki lesta perheet ei mitenkää voi olla samalaisia. Perheitäkää ku ei ole kahta samalaista.

Vierailija
4/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niin vanhanaikaisen näköistä sillä suurperheellä :D

Vierailija
5/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja munkin mielestä niillä on vanhanaikaisen näköistä, eivät oo ehkä varakkaimmasta päästä.

Musta kumpikaan noista ei anna todellista kuvaa lestadiolaisista, tietenkään. Meitä on niin monenlaisia. :)

Vierailija
6/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin asian koska vaivasi tuo vanhanaikaisuus.

6

Vierailija
7/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä niminen perhe ja mistä? Olivatko vl perhe?

Vierailija
8/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI voi kun nauraa noille ihanille jutuille.=D Mistä te aina revittekin niitä?;)

Vierailija
9/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en ole koskaan ollut sydämmessäni lestadiolainen, niin kauan kuin muistan niin en ole koskaan uskonut siihen. Vanhemmilleni toki kielsin uskoni vasta 12-13 vuotiaana. Mä en vaan usko siihen mihin he uskovat, enkä toisaalta myös halua jäädä paitsi kaikesta siitä mistä lestadiolaiset jäävät paitsi, esim. ihana lösähtää illalla telkkarin ääreen katsomaan joku hyvä leffa tjms.

Terv. ap

Vierailija
10/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kaappilesta

Vierailija
11/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla enemmän lestadiolaisia ystäviä vai muita?

Siinä dokkarissa oli perhe, johon syntyi yhdeksäs lapsi. Asuivat jossain pohjoisessa, mies hieroja ja vaimo lomittaja. Nimiä en muista. Lapset näyttivät syntyneen tosi pienillä ikäeroilla. Eivät olleet kovin varakkaita, kaikki tuntemani lestat täällä etelässä ovat, niin olen saanut väärän käsityksen.

Uskosta luopunut mies oli nimeltään Sakari Kiuru, oli 17-lapsisesta perheestä ja ei pitänyt yhteyttä perheeseensä enää.

Vierailija
12/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kasvatetaan taivasta varten??? Miten ankara heidän jumala onkaan. Kyllä menee henkisenväkivallan puolelle. Maailmassa ei saa olla, siellä kaikki on pahaa ja syntistä. Ei sanallakaan mitään hyvää elämästä maailmassa. Kyllä tuo isä menee pessimistien taivaaseen.

Siinä opetettiin ja juurutettiin sitä eriarvoisuutta. Me ja muut....

Toisaalta hän itsekkin oli ollut olosuhteiden uhri. Isä ja äiti saarnasi synnit anteeksi. Kenellä lapsella tahansa äidin ja isän puhdistava rituaali tekee lapsen mielen hyväksi. Poika syyllisti itseään kun oli lukenut kirjoja kirjastossa. Hän oli langennut syntiin äidin ja isän mielestä. Huomasi kyllä että perheen tiedonmäärä oli kutistettu minimiin.

Ja se sääntöjen määrä mikä on uskovaiselle sopivaa ja mikä ei. Ne olivat selvästi yhteisön sääntöjä.

Uskon että tämä lestadiolaisuuden kupla vielä särkyy. Lasten hyväksikäyttöä on tullut jo julkisuuteen. (pedofiliaa jne...)

Vierailija
13/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähtävissä netissä??? olen vl ja mielenkiinnolla halaisin nähdä.

Vierailija
14/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistikuvani mukaan se meni näin. Dokumentissa oli kaksi miestä, joista toinen oli syntynyt vl-perheeseen ja eronnut liikkeestä nuorena. Hän oli 17-lapsisen perheen toiseksi vanhin. Hän alkoi jo varhain kyseenalaistaa sääntöjä eikä koskaan kuulema niihin osannut uskoa. Äiti oli kuulema aina väsynyt kun oli jatkuvasti raskaana. Oli katkaissut välit vanhempiinsa ja sisaruksiinsa ja muutti Helsinkiin.

Toinen taas oli joskus lapsena mennyt kirjastoon tiedonhaluisena ja lukenut en nyt muista mitä. Kuitenkin alkoi olla kiinnostunut muiden elämästä ja sääntöjen rikkominen houkutteli. Sitten seuroissa jokin puhe oli kolahtanut ja päätti uskoa niin kuin oli opetettu. Nyt miehellä oli yhdeksäs lapsi syntynyt ja ilmeisesti taloudellisesti meni aika huonosti. Aikoi kasvattaa lapset taivasta varten ja perheessä uskonto oli tärkeä.

Vierailija
15/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on vaan lainassa..ei niitä lapsia maailmaa varten kasvateta..toki sihenkin evästetään että osaa kovassa maailmassa elää. tietääkö joku näkeekö dokumentin netissä?

ja hei, eihän se ole keltään pois vaikka toiset ovat uskovaisia. tunnen oloni turvalliseksi uskovaisena.. ja lapsilla on (yleensä) tosi hyvä kasvaa ja olla lestadiolaisessa perheessä kun ei ole alkholi ja muut pettämiset yms ole perhettä tuhoamassa.

Vierailija
16/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Aikoi kasvattaa lapset taivasta varten ja perheessä uskonto oli tärkeä.

Tuo lasten kasvattaminen taivasta varten on hyvin monisävyinen sanontatapa. Se tarkoittaa sitä, että meidän tulee pitää lapsista niin hyvää huolta kuin vain ikinä pystytään, koska he ovat Jumalan omia ja meillä vain lainassa. Että meidän on tärkeä opettaa lapsille Jumalasta ja turvautumaan Jumalaan, jotta lapsetkin voisivat rakastaa Jumalaa ja saada synnit anteeksi. Ja tietenkin uskonto on vl-perheelle tärkeä, koska se on koko elämän pohja, tuki ja turva.

(ihan siksi selvensin, että olen joskus suu auki kuunnellut kun tuo sanonta käsitetään siten, ettei me pidettäs lapsista huolta koska ajateltas että Jumala kyl ottaa taivaaseen jos jotain sattuu)

Vierailija
17/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lestat osaavat pettää ja toisaalta me ei-lestatkin osataan olla pettämättä.

Vierailija
18/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pieni lapsi päässään miettii/päättelee kun maailmasta ja ihmisistä annetaan niin negatiivinen kuva.

On ihme jos aikuisena selviävät masennukselta ja muilta mielenterveyden häiriöiltä.

Tämä isä vielä korosti sitä, että lapsille opetetaan miten sinne taivaaseen päästään. Pienen lapsen ei tule pohtia näin hulluja asioita. Lapsille annettiin synnit anteeksi ennen nukahtamista. Mitä syntiä he olivat tehneet? Tällaiset opit pitäisi lailla kieltää.

Älä kuuntele pessimistiä! Hän vie sinulta kauneimmat unelmat jotka jäävät toteuttamatta.

Vierailija
19/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut vl:t voi sortua pettämään ja alkoholiin mutta aika vähän tämmösiä on. tai sit ne on niitä jotka näyttelee olevansa mutta oikeasti ovat ihan jotain muuta. miks täällä palstalla akat sitte ihmettelee pettämisiä ja yksin jäämisiä? no ne on ne baari-illat ja alkoholi kaiken takana. rakkaushan ei kuole yhden illan aikana. alkoholi kaiken paha.

Vierailija
20/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä turvakaukalo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä