Kasvisruokailijoilta vinkkejä vaativaan makuun? OV
Olen innostunut enenevässä määrin kasvisruuasta. Tykkään kunnolla maustetuista täyttävistä ruuista, mutta keveämpääkin saisi olla eli ei ylenmäärin kermaa tai öljyä. Mistä etsiä todella herkullisia reseptejä tai voisiko joku kopioida arkistoistaan jonkun hyvän reseptin? Kiitos!!
Kommentit (10)
ota kesäkurpitsa, raaputa siitä sisus ja muussaa se, paista apnnulla niin että neste haihtuu. Lisää joukkoon pari kananmunaa ja paista koko höskä kokoon. Sinne voi paistaa myös sipulia.
Maustetaan suolalla ja maustepippurilla.
Esim aamiaisella hyvää..
3-
Saat varmasti hyviä reseptejä ja osassa niissä on mietitty ravintoarvot niin, että myös " hankalat vitamiinit" löytyvät ruuasta. Nettissä paljon viherpiipertäjien ja kasvisruokailijoiden ruokablogeja ja -ohjeita. Ilman kananmunaa, ilman maitoa ja juustoa, sekä niiden kaikkien kanssa. Ruokala on muuten hyvä sekin, siellä taas ohjeet yleensä seka -ruokailijoille. Suomessa on kovin venyvä tuo kasvisruokakäsite, voi sisältää niin kalaa kuin kanaa. DDD
Linssi-porkkanakeitto
2 dl punaisia linssejä (itse käytän usein vihreitä ravintoarvojen takia)
1 l kasvislientä
400 g porkkanaa
2 sipulia
1 prk tomaattimurskaa
3 rkl ruokaöljyä
1-2 tl juustokuminaa (=jeeraa)
1 tl jauhettua korianteria
1/2 - 1 tl jauhettua chiliä
2-3 rkl tummaa muscovado sokeria (olen käyttänyt muitakin tummia sokereita) tai fariinisokeria
3 dl kookosmaitoa (tai maitoa, jolloin maku on vähän erilainen)
suolaa
Koristeeksi
limettiä ja tuoretta korianteria (jätän usein pois)
Laita linssit siivilään ja huuhtele kylmän juoksevan vedenalla
Mittaa suureen kattilaan 1 l kasvislientä ja laita linssit, tomaattimurska, paloitellut sipulit ja porkkanat sekaan.
Kiehauta ja alenna lämpöä. Anna keiton kiehua siedellä puolisen tuntia.
Tällä välin kuumenna öljyä pannulla ja hauduta juustokuminaa, chiliä ja korianteria pari minuuttia.
soseuta keitto sauvasekoittimella, tehosekoittimella tai pusertamalla siivilän läpi.
Kaada keitto takaisin kattilaan ja lisää mausteseos, sokeri (ja suolaa halutessasi). Sekoita ja kuumenna 10 min.
Lisää kookosmaito, sekoita ja tarkista maku. Koristele ja tarjoa leivän kanssa.
ne paistetaan pannulla, mausteeksi soijaa ja thaaimaalaista kanakastiketta. avot!