Mita mielta olette? Olen hirvean paljon miettinyt Raamatun perinteisia moraalikasityksia, jotka monesti poikkeavat nykymaailman kasityksista.
Olen siis itsekin, tai ainakin olen ollut, uskovainen. Vuosien mittaan vain olen päätynyt ajattelemaan asioita kaikista mahdollisista näkökulmista ja kokeilemaan erilaisia tapoja asennoitua ja toimia.
Suurimmassa osassa asioita olen kuitenkin viime kädessä huomannut, että Raamatussa on erittäin suuri viisaus, ja jos sen mukaan elettäisiin, olisi maailma huomattavasti parempi paikka. Ymmärrän täysin sen, että epätäydellisessä maailmassa on joskus tehtävä epätäydellisiä valintoja, sillä Raamatun maailmankuva on hyvinkin idealistinen. Mutta noin periaatteena tuntuu tosi surulliselta, että ihmiset hylkäävät Jumalan viisauden. En oikein jaksa uskoa, että sadan tai kahdensadan vuoden päästä esim. Suomessa voidaan kovin hyvin, jos Raamatun arvovalta ihmisten silmissä putoaa vielä alemmaksi kuin tällä hetkellä.
Inhoan ihan hirveästi sitä, että Raamattua luetaan sokeasti ja ladellaan sieltä itselle tai muille elämänohjeita vain siksi, että " näin Raamattu sanoo" . Sen sijaan toivoisin, että ihmiset punnitsisivat vakavissaan muutamia sieltä löytyviä perinteisiä arvoja, joille nykyään nauretaan. Ei kannattaisi!
Kommentit (26)
Vierailija:
Mutta jos nyt nykyaikaan tuodaan näitä, niin ajatellaan vaikka sitä, että nykyään ei arvosteta yhden seksikumppanin periaatetta, uskollisuutta tai elinikäistä parisuhdetta. (Poikkeusia on, tiedetään, mutta yleinen linja on toinen.)
ihan patriarkoista alkaen, kuten Aabrahamin ja Jaakobin kohdalla. Myös viisaalla kuningas Salomolla oli monta vaimoa. Missä kohti sanotaan, että puolisoja pitää olla yksi ja parisuhteen elinikäinen?
Aabrahamkin otti itselleen toisen vaimon kun ensimmäinen oli maho. Todella moraalista toimintaa.
Voiko ihminen ottaa ja valita raamatusta hänelle itselleen sopivimmat kohdat?
että Jeesuksen ristinkuolema teki vanhan testamentin säädökset turhiksi. Uuden testamentin aikana (eli Jeesuksesta tänne asti) Jumalan yhteyteen pääsee armosta uskon kautta, ei minkään tekojen kautta - toisin kuin vanhassa testamentissa.
ap
Mitä Mooseksen Siinain vuorella Jumalalta saamiin laintauluihin tulee, on olemassa vanhempi auringon jumalaa Bacchusta koskeva legenda, jossa kerrotaan myöskin tämän jumalan lain olleen kirjoitetun kahteen kivitauluun. Raamatun kertomuksen Jumalaa vuorella koskeva osa on lainattu persialaisesta legendasta. Zoroasterista kerrotaan, että hänen ollessaan yhtenä päivänä rukoilemassa korkealla vuorella Herra ilmestyi hänelle ukkosen jyristessä ja salamain leimahdellessa ja antoi hänelle »lain kirjan». Zoroaster tuli alas vuorelta ja toi mukanaan paikalle kokoontuneille kuninkaalle ja kansalle tämän Ormuzdin ilmoittaman lain. Sille on annettu nimi Zend-Avesta (¿ elävä sana). Monilla muilla vanhoilla kansoilla esiintyy legenda, jonka mukaan ne ovat saaneet lakinsa jumalalta ja monissa kertomuksissa ilmoitetaan lain antamisen tapahtuneen vuorella pyhille miehille, kaikki tietenkin lakien arvovallan ja kunnioituksen tehostamiseksi.
Tämä kertoo moraalin kehityksestä. Tarvittiin moraalisia lakeja että ihmisen/heimon jatkumo olisi taattu. Yksin ei kukaan selviä " sodasta"
Mielikuvitus on eri asia.
Uskotko sinä, että sinun miehesi rakastaa sinua? Kai käsität, että kyse on uskosta ei faktasta?
luulisin, että normaali ihminen romaaneja lukiessaan tietää niiden olevan mielikuvituksen tuotetta. Ainakin minä tiedän.
Vierailija: