Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mita mielta olette? Olen hirvean paljon miettinyt Raamatun perinteisia moraalikasityksia, jotka monesti poikkeavat nykymaailman kasityksista.

Vierailija
24.01.2008 |

Olen siis itsekin, tai ainakin olen ollut, uskovainen. Vuosien mittaan vain olen päätynyt ajattelemaan asioita kaikista mahdollisista näkökulmista ja kokeilemaan erilaisia tapoja asennoitua ja toimia.

Suurimmassa osassa asioita olen kuitenkin viime kädessä huomannut, että Raamatussa on erittäin suuri viisaus, ja jos sen mukaan elettäisiin, olisi maailma huomattavasti parempi paikka. Ymmärrän täysin sen, että epätäydellisessä maailmassa on joskus tehtävä epätäydellisiä valintoja, sillä Raamatun maailmankuva on hyvinkin idealistinen. Mutta noin periaatteena tuntuu tosi surulliselta, että ihmiset hylkäävät Jumalan viisauden. En oikein jaksa uskoa, että sadan tai kahdensadan vuoden päästä esim. Suomessa voidaan kovin hyvin, jos Raamatun arvovalta ihmisten silmissä putoaa vielä alemmaksi kuin tällä hetkellä.

Inhoan ihan hirveästi sitä, että Raamattua luetaan sokeasti ja ladellaan sieltä itselle tai muille elämänohjeita vain siksi, että " näin Raamattu sanoo" . Sen sijaan toivoisin, että ihmiset punnitsisivat vakavissaan muutamia sieltä löytyviä perinteisiä arvoja, joille nykyään nauretaan. Ei kannattaisi!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulisin, että normaali ihminen romaaneja lukiessaan tietää niiden olevan mielikuvituksen tuotetta. Ainakin minä tiedän.

Vierailija:

Mikä on sun mielestä sitä oikeaa todellisuutta? Se että me eletään maailmassa ainoana ajattelevana lajina? Onko myös rakkaus romaaneja lukeva ihminen päästään hassahtanut? Varmaan on kun elää sellaisessa mielikuvitus maailmassaan...

Vierailija
22/26 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta jos nyt nykyaikaan tuodaan näitä, niin ajatellaan vaikka sitä, että nykyään ei arvosteta yhden seksikumppanin periaatetta, uskollisuutta tai elinikäistä parisuhdetta. (Poikkeusia on, tiedetään, mutta yleinen linja on toinen.)

ihan patriarkoista alkaen, kuten Aabrahamin ja Jaakobin kohdalla. Myös viisaalla kuningas Salomolla oli monta vaimoa. Missä kohti sanotaan, että puolisoja pitää olla yksi ja parisuhteen elinikäinen?

Aabrahamkin otti itselleen toisen vaimon kun ensimmäinen oli maho. Todella moraalista toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ihminen ottaa ja valita raamatusta hänelle itselleen sopivimmat kohdat?

Vierailija
24/26 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Jeesuksen ristinkuolema teki vanhan testamentin säädökset turhiksi. Uuden testamentin aikana (eli Jeesuksesta tänne asti) Jumalan yhteyteen pääsee armosta uskon kautta, ei minkään tekojen kautta - toisin kuin vanhassa testamentissa.

ap

Vierailija
25/26 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Mooseksen Siinain vuorella Jumalalta saamiin laintauluihin tulee, on olemassa vanhempi auringon jumalaa Bacchusta koskeva legenda, jossa kerrotaan myöskin tämän jumalan lain olleen kirjoitetun kahteen kivitauluun. Raamatun kertomuksen Jumalaa vuorella koskeva osa on lainattu persialaisesta legendasta. Zoroasterista kerrotaan, että hänen ollessaan yhtenä päivänä rukoilemassa korkealla vuorella Herra ilmestyi hänelle ukkosen jyristessä ja salamain leimahdellessa ja antoi hänelle »lain kirjan». Zoroaster tuli alas vuorelta ja toi mukanaan paikalle kokoontuneille kuninkaalle ja kansalle tämän Ormuzdin ilmoittaman lain. Sille on annettu nimi Zend-Avesta (¿ elävä sana). Monilla muilla vanhoilla kansoilla esiintyy legenda, jonka mukaan ne ovat saaneet lakinsa jumalalta ja monissa kertomuksissa ilmoitetaan lain antamisen tapahtuneen vuorella pyhille miehille, kaikki tietenkin lakien arvovallan ja kunnioituksen tehostamiseksi.

Tämä kertoo moraalin kehityksestä. Tarvittiin moraalisia lakeja että ihmisen/heimon jatkumo olisi taattu. Yksin ei kukaan selviä " sodasta"

Vierailija
26/26 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitus on eri asia.

Uskotko sinä, että sinun miehesi rakastaa sinua? Kai käsität, että kyse on uskosta ei faktasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi