Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ja kipsi... miten pärjätään?

Vierailija
23.01.2008 |

Meillä 3,5 -v. poika joutunee tänä keväänä jalkaterän asentovirheen takia korjausleikkaukseen ja sen seurauksena jalka 6 vko kipsissä. Itse olen kotona äitiyslomalla nyt 2 kk ikäisen vauvan kanssa. Mitenkähän sitä kotona pärjätään se kipsausaika? Miten tuollainen 3-v. liikkuu sen kipsin kanssa - pyörätuoli, sauvat vai mikä? Miten pärjään kotoa pienen vauvan ja kipsijalkaisen lapsen, joka kuitenkin tarvitsee apua vielä kaikkeen, kanssa? Ulkoilut ym? Saako puoisoni mahd. sairaslomaa ainakin osaksi aikaa? Joku hoitotuki tms? Poika atooppinen ja iho kutisee muutenkin herkästi, miten sitten kipsin alla... Neuvot otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii liikkumaan päivässä, kepeillä ja ilman, mitään pyörätuolia ei tarvita kuten ei miehellekään saikkua (eikä edes saisi).

Kaikki menee hyvin ja ongelmitta kunhan vanhemmat asennoituvat niin, ettäs asiasta ei tehdä ongelmaa ja sitä voivotella kokoajan.

Vierailija
2/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä se silti itseä huolettaa näin etukäteen. Mulla ei ole kokemusta kipsistä kun itsellä tai kenelläkään lähipiiristä ei sellaista ole ollut. Kiitos kuitenkin rohkaisevasta (?) kommentista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti sen kipsin kanssa sählätä.

Kutinaan voi antaa särkylääkettä ja videot vaan pyörimään. Se on lapsesta ihan hauskaakin kun saa erityishoitoa. Luultavasti alkaa konttaamaan, jollei tule pitkää kipsiä. Eli sisäleikit onnistuu hyvin, ulkoilusta voitte tinkiä kuudeksi siikoksi. Kävelyillä voitte käydä lapsi rattaissa ja vauva kantoliinassa, jos mökkihöperyys uhkaa iskeä.

Sairaalasta saatte pyörätuolin, jos te sitä tarvitsette.

Vierailija
4/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

atopia kipsin alla voi ihan ok, kuivuu tietty, särkylääkettä aluksi ja isä voi saada jotain avustusta, pyytäkää sosiaalityöntekijän luo sairaalassa tai kuntoutusohjaajan palveluja

Vierailija
5/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vajaa 4-v pojalla oli lantiokipsi 5 viikkoa. Siis koko jalka + kipsi jatkui " vanteena" lantion ympäri.

Pärjättiin hyvin. Tosin tilanne oli semmoinen, ettei poika siis pystynyt istumaan eikä saanut vastata jalalla, joten käytännössä makoili koko 5 viikkoa. Käytiin vaunuilla ulkoilemassa (sain tungettua yksiin vaunuihin makuulleen ja tuin jalan tyynyillä kohoasentoon). Jouduttiin kantamaan, loppuajasta alkoi kääntyillä ja ryömiä itsekin. Pääsääntöisesti meni siis ok. Pari kertaa kutisi, mutta siihen ainakin meillä auttoi, kun käytettiin viileässä ulkoilmassa. Johtui siis molemmilla kerroilla kuumasta. Saatiin reseptillä kutinaan lääkettä, en nyt muista mitä oli, olisiko ollut Ataraxia, jota kutinaan olisi voinut antaa.

Tuntuu pitkältä ajalta tuo 5-6 viikkoa, mutta lapset ovat todella sopeutuvaisia. Eivätkä noin pienet tajua, että kuinka pitkä aika 6 viikkoa oikeasti on. Heille on sama, vaikka sanoo, että kipsi on vuoden, eikä niillä tunnu missään. Itse sitä hermoilee, kun tajuaa ajan pituuden.

Vierailija
6/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kipsi tulee pojalla vain polven alapuolelle eli helpompi huomattavasti kuin esim. tuo lantiokipsaus.... no, jos tekin pärjäsitte niin kyllä kai mekin!

ap

(Lisäkommentitkin toki vielä toivottuja!)

Vierailija
7/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin, ettei kainalosauvoja tms. anneta alle 7 -vuotiaille. En tiedä, onko yleinen käytäntö.

Hoitotuista en tiedä, kun olin itse pois töistä tuon ajan ja sain sen takia Kelalta tältä ajalta korvausta. Mitenkähän vakuutus korvaa, jos teillä on sellainen?

Jos tosiaan kipsi ei ole pitkä, lapsi pääsee aika hyvin sen kanssa liikkumaan, tämä lohdutuksena.

Vierailija
8/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojalla 2,5v on hemiplegia, eli jalat on kipsattuna kerran puoleen vuoteen. eli molemmissa jaloissa on polven alapuolelta alkavat kipsit. hyvin niillä pärjää, tosin peseytyminen on hankalaa ja enmpi aikaa vievää. noilla mitkä alkaa polven alapuolelta, pystyy konttaamaan ja huterasti kävelemäänkin. poika ei ainakaan itse valita koskaan kipseistään, ei edes huomaa niitä alun jälkeen. hyvin se menee!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi