Sisävaipan ompelusta - mikä järjestys kankaissa?
Hei,
Minulla on froteeta, fleeceä (ei ihan microfleeceä, mutta ohuehkoa fleeceä) ja flanellia.
Missä järjestyksessä niitä kannattaa omella jos sisävaippoja haluaisin tehdä?
Ajattelin ensin että laitan fleece sisäpuolelle että pitäisi pinnan kuivana, imukerrokseksi froteeta ja ulkopuolelle flanellia. Mutta toisaalta, olisko fleece siltikin parempi ulkokerrokseksi?
Vai kannattaako tehdä sekä sisä että ulkokerros fleeceistä?
Päälle tulisi joka tapauksessa kuorivaippa vielä.
Antakaa vinkkejä, kiitos! :-)
Kommentit (4)
Mutta nyt tietysti pähkäilen, että mistä tunnistan mikä on fleeceä joka päästää kosteuden läpi ja mikä ei??
Epäilen kyllä että tämä mun fleecekangas on sellaista joka päästää kosteuden läpi.
Sitten tuli mieleen että jos löydän vaikka jostain kirppikseltä jonkun fleecepuseron, vaikka kokoa XXL, ja leikkaisin siitä vaippojen sisuksia. Olisko hyvä idea?
Fleecepuseroita, myös microfleecepuseroita, näkyy aina aika paljon kirppiksillä, ja ihan käyttämättömiä kun ihmiset ovat saaneet niitä esim. mainoslahjoina.
Microfleece ja ohuet fleecet sopivat siis kuivaliinaksi vaippaan.
Polar fleece ja paksummat fleecet vaipan kuoreksi.
Käyppä kattoon www.kestovaippainfo.fi . sieltä tee-se-itse ja materiaaleista. Sieltä löytyy tietoa.
Onnea vaippojen ompeluun! :)
Kangaskaupassa varmasti neuvovat eri fleece kankaista. Voithan käydä kaupassa kyselemässä ja tutustumassa kankaisiin ja ostaa sitten kirppikseltä. :)
Fleeceähän on kahden laista. Semmoista joka päästää kosteuden läpi ja semmoista joka ei päästä kosteutta läpi. Eli jos tämä sinun fleece on sellaista joka päästää kosteuden läpi, niin ompelisin siitä vaipan sisäpuolen, froteesta muutaman kerroksen imuja sisään ja flanellista päälipuolen. Sitten päälle villahousut tai pul-kuori.
Tosin minulla ei ole kauheasti kokemusta fleesen käytöstä. kun meidän muksujen vaipat olen ommellut bambukankaasta kokonaan ja käyttänyt villavaippahousuja.