G: Kuinka vanhana sait kuopuksesi? 35-vuotiaalla vielä hyvinkin toivoa?
Olen 29 ja minulla on kaksi lasta, 5- ja 2-vuotiaat. Tapailen uutta miestä, joka haluaa vielä jonain päivänä biolapsen, mutta itse en seuraavaan 5 vuoteen aio yrittääkään. Mies on huolissaan, että sitten olen jo liian vanha :O
Molemmat lapseni ovat saaneet alkunsa kertalaakista, joten hedelmällisyyttäni en tässä vaiheessa epäile.
Eikös ole ihan tavallista raskautua vielä 35-vuotiaana, kun ensisynnyttäjien keski-ikä on muutenkin maassamme korkea ja lapsia saadaan kuitenkin monesti useitakin? Miten rauhoittelisin miestäni olemaan hätäilemättä tästä?
Kommentit (22)
35-vuotias ei todellakaan ole mikään vanha synnyttäjä nykyään.
Ja yli 30v. en aio synnyttää.
Normaalia kai se on saada lapsi yli 35v. mutta just luin joulukuun vauva-lehteä, jossa sanotaan: " munasolujen määrä alkaa vähentyä kiihtyvällä tahdilla 30-35 ikävuoden jälkeen. Tässä vaiheessa sinulla on jäljellä 400 000 munasolua, joiden määrä vähenee ja laatu heikkenee vuosi vuodelta. Myös munasolun kypsymisessä saattaa ilmetä jo ongelmia, eikä munasolu enää irtoa aina säännöllisesti. Varsinainen romahdus naisen hedelmällisyydessä tapahtuu 35:n ikävuoden korvilla. Keskenmenojen riski nousee, samoin mahdollisuus saada Downin syndrooma-lapsi."
Että onnea vaan yritykseen ;)
Oma äitini sai kuopuksensa 38-vuotiaana, miehen äiti muistaakseni 37-vuotiaana. Ja se oli sentään silloin muinoin.
vauvan jolla on yli 35-vuotias äiti? Liikuttavaa, sulla on hyvä sydän???
Mutta onhan se eri asia yrittää lasta 35- kuin 40-vuotiaana.
(äiti oli 36 kun sai minut ja 42 kun sai siskoni), etten ole hänen iästään missään vaiheessa kärsinyt. Että kenenkään sääliä en kyllä kaipaa :)
Itse olen 27v. kun saan esikoiseni parin kk:n päästä.
mutta kun esikoinen syntyi, olin 36v...
ja täällä on ihan yleistä, että esikoinen saadaan vasta noin 35v. iässä tai jälkeen.
Ja tiedän todella monta pariskuntaa, jotka haluavat vielä lapsia, vaikka ikää on pitkälti yli 40. Vanhin nainen, joka haluaa biolasta, on 47v. Ja adoptiota odottaa paljon pariskuntia, joista molemmat ovat jo hyvin lähelle 50v.
Tämä on paikka, jossa luodaan uraa ja lapset tehdään sitten kun ehditään.
Hyvä vanhemmuus mitataan jollain ihan muulla, kuin iän perusteella. Mutta tietty ei koskaan kannata jättää lapsen" tekoa" liian myöhäiseksi, kyllähän se kaiketi on tunnettu tosiasia että 35v jälkeen hedelmällisyys alkaa laskea.
Kuopuksen vajaa pari vuotta myöhemmin. Muutaman kuukauden yrityksen jälkeen molemmat.
Toivon silti, että omat lapseni yrittäisivät saada omat lapsensa aiemmin. Itse haaveilin kolmannesta, mutta pidän jo itseäni liian vanhana.
Harmi vaan, ettei omalle kohdalleni osunut sopivaa isäehdokasta yhtään aikaisemmin, joten ei kaikki aina ole pelkästään valintakysymyksiä.
43v. ja puolen vuoden yritys siihen vaadittiin.
esikoinen 36-vuotiaana, kuopus 38-vuotiaana
esikoinen alulle alle vuoden yrityksellä " luomuna" ja kuopus heti ehkäisyn lopetuksen jälkeen.
Kakkonen 26v.
Jos tämä raskaus menee hyvin, syntyy kolmas 30v. synttäreiden aikaan.
Haaveilen vielä kahdesta lapsesta n. 5 vuoden päästä eli juurikin 35-vuotiaana. Minusta 35v. ei todellakaan ole liian vanha.
Sehän on tilastollinen keskiarvoikä, jolloin hedelmällisyys ALKAA laske, pikkuhiljaa. Ei siis ikä jolloin hedelmällisyys loppuu. Siihen on vielä n 10 vuotta aikaa :)
t 38-vuotiaana kertalaakista raskaaksi tullut
olin kun nuorimmainen syntyi. Käytettiin tuolloin ehkäisynä varmoja päiviä eli oikeasti ei ehkäisty ollenkaan - katsotttiin kuinka varma ko. menetelmä on eli hyvin toimi, sillä saatiin viidessä vuodessa vain kaksi lasta :)
Toivoa on!
Kuopuksen syntyessä olin melkein 45 ja puoli vuotta kesti tulla raskaaksi. Tosin ekan synnytyksen jälkeen kuukautiset olivat sen verran epäsäännölliset, ettei oikein tiennyt, koska munasolu oikein irtosi.
Alle kolmikymppisenä elin suhteessa, jossa emme käyttäneet ehkäisyä alun jälkeen ollenkaan, enkä tullut raskaaksi. Voihan se olla, että vika oli miehessä tai sitten minun hedelmällisyyteni vasta puhkesi kukkaan vanhemmalla iällä.
Ystäväpiirissäni nuorin ensisynnyttäjä oli 34 ja aika monta olivat jo täyttäneet 40. Kauiten raskautuminen kesti tuolla nuorimmalla, sekin jotain puoli vuotta.
Hedelmällisyys alkaa laskea pikku hiljaa jo kaksikymppisenä.
Vierailija:
Sehän on tilastollinen keskiarvoikä, jolloin hedelmällisyys ALKAA laske, pikkuhiljaa. Ei siis ikä jolloin hedelmällisyys loppuu. Siihen on vielä n 10 vuotta aikaa :)t 38-vuotiaana kertalaakista raskaaksi tullut
iltatähtensä 43-vuotiaana,kahden kuukauden ahkeran yrityksen tuloksena ;)