Hei sinä elintasopossu! Mikä oikeus sinulla on pilata maapallo lapsiltamme?
Miksi juuri SINÄ olet oikeutettu:
-asumaan isossa talossa kaukana keskustasta ja kurvailemaan perheinesi edestakaisin kahdella autolla?
-lentämään tuhansien kilometrien päähän kerran vuodessa ja sitten valittamaan kunnon talvien puutetta ja tekemään vielä yhden lentomatkan Lappiin hiihtämään..?
-mättämään naamaasi tomaatteja Suomessa keskellä talvea?
-välittämään lapsistasi ostamalla heille röykkiöittäin muovikrääsää?
Perustele minulle, miksi on niin tärkeää, että juuri SINÄ voit tehdä näin? Olisitko oikeasti kovin onneton, jos yrittäisit elää toisin?
Kommentit (71)
Vierailija:
-asumaan isossa talossa kaukana keskustasta ja kurvailemaan perheinesi edestakaisin kahdella autolla?
-lentämään tuhansien kilometrien päähän kerran vuodessa ja sitten valittamaan kunnon talvien puutetta ja tekemään vielä yhden lentomatkan Lappiin hiihtämään..?
-välittämään lapsistasi ostamalla heille röykkiöittäin muovikrääsää?Perustele minulle, miksi on niin tärkeää, että juuri SINÄ voit tehdä näin? Olisitko oikeasti kovin onneton, jos yrittäisit elää toisin?
Lentokurkku on siten parempi vaihtoehto.
Vierailija:
Tuskin meillä silloin olisi isoa taloa tai kolme autoa. Ja kauppaan saattais jäädä ne tomaatit, mitkä nyt on jokapäivä ruokapöydässä jne.
Ostaisit normaaleja tuotteita kalliimpaa luomua tai reilun kaupan tuotteita? Luopuisitte yhdestä tai kahdesta autosta ja ostaisitte tilalle kalliit maastopyörät? Tekisitte kalliin remontin ja muuttaisitte talonne lämmityksen ympäristöystävällisemmäksi? Ostaisit kalliita kotimaisia vaatteita ja kenkiä? Jos sun ihmisarvo on kerran kiinni siitä, miten paljon saat rahaa tuhlattua.
Suomen hiilidioksidipäästöt ovat 0,3 prosenttia euroopan päästöistä. Jos verrataan koko maailman päästöihin puhutaan promilleista. Vaikka suomesta ei tulisi grammaakaan hiilidioksidia ilmakehään ei maailma pelastuisi. Suomen hiilidioksidipäästöt eivät vaikuta mitenkään kasvihuoneilmiöön. Meitä on täällä vain viisimiljoonaa !
Vierailija:
Vierailija:
Tuskin meillä silloin olisi isoa taloa tai kolme autoa. Ja kauppaan saattais jäädä ne tomaatit, mitkä nyt on jokapäivä ruokapöydässä jne.Ostaisit normaaleja tuotteita kalliimpaa luomua tai reilun kaupan tuotteita? Luopuisitte yhdestä tai kahdesta autosta ja ostaisitte tilalle kalliit maastopyörät? Tekisitte kalliin remontin ja muuttaisitte talonne lämmityksen ympäristöystävällisemmäksi? Ostaisit kalliita kotimaisia vaatteita ja kenkiä? Jos sun ihmisarvo on kerran kiinni siitä, miten paljon saat rahaa tuhlattua.
Luomu on kaikkea muuta kuin luomua, saahan siinä käyttää lannoitteita. Ilman autoja nyt ei ihan joka paikassa tule toimeen, fillarin stongassa ei helposti kauppakassit kulje talvella. Mikä on ympäristöystävällinen lämmitystapa ?
Älä sekoita realismia keskusteluun! Pilaat sillä hyvän jeesustelun.
Tottakai muutkin, kun suomalaiset pitäisi saada muuttamaan elintapojaan, mutta me nyt satumme olemaan suomalaisia ja helpompi aloittaa itsestä kuin muista!
Kuka kustantaan tuottajelle kustannukset kellarista ? Täällä vingutaan kun ruoka on kallista....eikä kukaan ole valmis maksamaan yhtään enempää.
Vierailija:
Vierailija:
Tuskin meillä silloin olisi isoa taloa tai kolme autoa. Ja kauppaan saattais jäädä ne tomaatit, mitkä nyt on jokapäivä ruokapöydässä jne.Ostaisit normaaleja tuotteita kalliimpaa luomua tai reilun kaupan tuotteita? Luopuisitte yhdestä tai kahdesta autosta ja ostaisitte tilalle kalliit maastopyörät? Tekisitte kalliin remontin ja muuttaisitte talonne lämmityksen ympäristöystävällisemmäksi? Ostaisit kalliita kotimaisia vaatteita ja kenkiä? Jos sun ihmisarvo on kerran kiinni siitä, miten paljon saat rahaa tuhlattua.
Jos sun ihmisarvos on kiinni..hohjoijaa..
Mä olen tottunut elämään näin. Meillä on muuten ne maastopyörät olemassa, ja luomuakin otan jos se on siinä käden ulottuvilla. Remotti ei kiinnosta, meille sähkö on ainoa oikea valinta nyt. Mä kyllä suosin suomalaista jos se on hyvää, mutta en mä rupea ostamaan vaan sitä sen takia että, se sattuu olemaan suomalaista. Jos se on huonoa tai rumaa, niin kyllä jää kauppaan.
Sinäkö OIKEASTI sitten vedät vaikkapa jääkaapin töpselin seinästä ja rupeat säästämään sähköä? Kyllä se kuule perinteisesti täällä suomessa menee niin että " jonkun toisen" on luovuttava kerskakulutuksestaan. Naapuri voisi lopettaa nuo etelänmatkansa, mä en käy niin mun ei tarvitse. Kaveri voisi lopettaa tuon moottoriurheiluharrastuksensa, joka ei minua edes kiinnosta.
Ruuan pitäisi olla neljä kertaa nykyistä kalliimpaa. Silleen ihmisille ei jäisi niin paljoo rahaa turhuuksiin.
Mutta ruoka (=tuottajahinnat) on ny painettu niin alas, että saadaan rahaa jäämää väliportaillekin. Muuten talous ei toimisi. Kiina suoltaa halpaa paskaa maailman täyteen, pakko sekin, että ihmisillä olisi enemmän rahaa kulutettavaksi esim viihteeseen. Muuten tyhmät voisi alkaa levottomiksi.
Suomessa tulisi edelleen olla jako köyhiin ja rikkaisiin. Ja köyhien pitäisi olla niin köyhiä, että ei olisi rahaa ulkomaanmatkoihin. Eikä viihde-elektroniikkaan.
Maailma vois vaikka pelastua.
Siitä en oo vielä jeesustellukaan=)
Ruuan pitäisi olla neljä kertaa nykyistä kalliimpaa. Silleen ihmisille ei jäisi niin paljoo rahaa turhuuksiin.
Mutta ruoka (=tuottajahinnat) on ny painettu niin alas, että saadaan rahaa jäämää väliportaillekin. Muuten talous ei toimisi. Kiina suoltaa halpaa paskaa maailman täyteen, pakko sekin, että ihmisillä olisi enemmän rahaa kulutettavaksi esim viihteeseen. Muuten tyhmät voisi alkaa levottomiksi.
Suomessa tulisi edelleen olla jako köyhiin ja rikkaisiin. Ja köyhien pitäisi olla niin köyhiä, että ei olisi rahaa ulkomaanmatkoihin. Eikä viihde-elektroniikkaan.
Maailma vois vaikka pelastua.
Pyykkikone pyörii ja sähköä kuluu tolkuttomasti. Sähköä pitäisi säästää....
Vierailija:
-välittämään lapsistasi ostamalla heille röykkiöittäin muovikrääsää?Perustele minulle, miksi on niin tärkeää, että juuri SINÄ voit tehdä näin? Olisitko oikeasti kovin onneton, jos yrittäisit elää toisin?
Korjaan ylläolevaa sen verran, että matkustan lentämällä tuhansien kilometrien päähän useammin kuin kerran vuodessa... Lapsia minulla ei ole, mutta itselleni ostan vaatteita ja tavaraa sitäkin enemmän.
No ihan sillä oikeudella, että olen nyt vaan sattunut syntymään tälle pallolle ja omaksumaan materialistisen elämäntavan. Paha sitä on lähteä muuttamaan. Elintapojani en aio muuttaakaan, ennenkuin pahimmat saastuttajat, eli teollisuus ja kiinalaiset sekä venäläiset saadaan kuriin. Sillä mitä minä teen, on oikeasti marginaalinen merkitys. Joku toinen tekee kuitenkin minunkin puolestani, eli tilanne on vähän samanlainen kuin esim. päästökaupassa. Minulla nyt vaan sattuu olemaan vähän enemmän kiintiöitä kuin jollain muulla. :)
t. Elintasopossu
Naapurini (se moottoriurheilija, joka siis ajaa mökkinsä lähellä olevalla hiekkakuopalla krossia -sika! ) sanoo, että koko F1 autojen vuodessa kilpailuihin ja harjoituksiin käyttämä bensa on vähemmän kuin yksi atlantin yli lentoon käytettävä polttoainemäärä. Ja mä olen viime vuonna käynyt jenkeissä kolme kertaa. Sanoo mua ekologiseksi pommiksi. ja tämä tietty sen takia kun vihjaisin sille, ettei semmonen pärisytteleminen ole kovin ympäristöystävällistä. Kostoksi ajoin sen kompostorin yli maasturillani.
Mikähän numero mä nyt olin
Keinolannoitteet ovat itse asiassa parempia kuin lehmänlanta pelloille lykättynä, koska voidaan tarkemmin arvioida oikea lannoitteen määrä, jotta sitä ei huuhtoudu niin paljon vesistöihin.
Mutta siis erityisympäristötukihan lopetettiin luomuviljelijöiltä, koska siitä ei ympäristön kannalta ole hyötyä.
Vierailija:
Luomu on kaikkea muuta kuin luomua, saahan siinä käyttää lannoitteita.
Tästäkin ketjusta näkee, että nämä asiat ovat niin monimutkaisia, että ihmiset ovat niistä ihan pihalla. Voisi sitten kestojen pesun ja kertisten oston tms. väliltä valita sen vähemmän pahan vaihtoehdon.
En muuttaisi kuitenkaan omia tottumuksiani.
Ulkonako niitä talvella säilytetään ? kellaria ei nyt jokaisella ole.