En vieläkään tiedä, mitkä rattaat ostaisin. Auttakaa!
Aikaisemmin kyselin täältä muutamista rattaista, mutta en edelleenkään ole päässyt puusta pitkälle. Rattaiden käyttäjä on kohta 2-v tyttö, joka on suurella todennäköisyydellä viimeinen lapsemme, joten tarvitsemme rattaita vain noin reilun vuoden, riippuen tytön kävelyinnokkuudesta. Tyttö nukkuu päiväunia rattaissa vain satunnaisesti kyläilyreissuilla eli selkänojan ei tarvitse mennä kokonaan makuuasentoon. Meillä on auto, mutta käytämme paljon julkisia. Nykyiset rattaatkaan eivät mene ilman renkaiden irroittamista auton takaluukkuun, mutta se ei ole ongelma, koska rattaat ovat erittäin harvoin autossa mukana. Kaupassa käydään yleensä rattaiden kanssa ja tavarakori onkin suurin mietinnän aihe tässä rataspohdinnassa. Kerralla ostan yleensä 2-3 kassillista ruokaa ja se määrä ei tietenkään mahdu mihinkään mietinnässä oleviin rattaisiin. Metsissä ei paljon rattaiden kanssa kuljeta (sitä varten meillä on kantorinkka ja kantoreppu), mutta sitten kun tänne PK-seudulle joskus lunta tulisi, olisi tärkeää, että rattailla pääsee eteenpäin myös " umpihangessa" (jos katuja ei ole aurattu).
Meillä on kahdet rattaat: Brio Nova -kuomurattaat (vuosimallia 2003 tai 2002) ja Carena Easy -matkarattaat. Noi Briot ovat muuten edelleen tosi hyvät, mutta liian painavat mun makuun ja esim. kaupoissa ärsyttävät käännellä. Haluaisin hieman sirommat ja kevyemmät. Onko kellään tietoa, mitä noi n. 5 vuotta vanhat Novat painaa? Noi Carenat ovat ihanan kevyet ja niissä on tarpeeksi tilava tavarakori, mutta niitä on hankala työntää talvella, eikä mies tykkää työntää niitä muulloinkaan. Jos niissä ois isommat/paremmat renkaat, olisivat ne ihan täydelliset mun makuun! Noiden rattaiden lisäksi en voi ostaa kolmansia rattaita, koska eivät mahdu minnekään säilytykseen. Carenoita en voi käyttää kuin kuivan kelin aikaan, koska ne mahtuu säilöön vaan meidän verkkokellariin (mistä en jaksa niitä joka aamu hakea) tai pihalle.
En osaa edes päättää, haluaisinko uudet rattaat Carenoiden vai Briojen tilalle... Mietinnässä ovat olleet seuraavat rattaat:
-Emmaljunga Scooter (eivät ole ilmeisesti kovinkaan paljon kevyemmät kuin noi Novat ja tosi pieni tavarakori)
-Brio Racet (kevyet, mutta pieni tavarakori)
-Brio Ponyt (kevyet, pieni tavarakori ja kuomun puute/huonous)
Jos joku sai selvää tästä mun ongelmasta, olisin iloinen, jos saisin jotain järkeviä vastauksia mun sekavaan ongelmaan =) Eli kummat rattaat myisin ja mitkä ottaisin tilalle (vai jotkut muut listan ulkopuolelta, ei 3-pyöräisiä!) vai pidänkö noi vanhat ja työnnän talven Brioja ja kesän Carenoita?
Kommentit (6)
Myy molemmat nykyiset ja osta tilalle funit. Meillä toimineet viime huhtikuusta(?) ainoina rattaina, ja edelleen olen tosi tyytyväinen näihin. Näppärät ja kapeat. Tavarakori vetää yllättävän paljon, ei nyt kolmea kassillista, mutta selkäreppuun sitten loput ostokset. Kaikilla keleillä on täällä pääkaupunkiseudulla päässyt funeilla hyvin eteenpäin. Ainoa miinus mitä mulle tullut vastaan, on se, että näihin ei käy teutonian oma seisomalauta.
Eli myy pois kaikki muut ja osta Teutonia Funit. Ovat kyllä vaan aivan mahtavat rattaat ja plussaa siitä, että istuimen voi kääntää miten päin vain. Näillä pujottelee kaupoissa mielellään, kun etupyörät kääntyvät ja takapyörätkään eivät takerru mihinkään, kun ovat vähän penkinalle käännetyt.
Lisäksi istuinosa soveltuu vielä vähän isomman lapsen kuskaamiseen ja lisäksi näissä voi nukkua. Painoa on 13 kg renkaiden kanssa.
koska käyttöikää ois meillä vain n. vuosi, en ole valmis rattaista 500-600 ¿ maksamaan. Joku 200 ¿ alkaa olla melkein maksimi. Lisäksi en voi uskoa, että noilla Funin eturenkailla pääsee ketterästi lumihangessa eteenpäin! Vaikka sitä lunta ei nykyään täällä PK-seudulla monena päivänä talvessa olekaan, mutta sitten kun on, täytyy rattaiden kulkea siinä (välillä myös auraamattomia katuja pitkin).
Mä muistelen, että se oli jotain 15-17 kg välillä, mutta koska just sitä mallia ei ole enää moneen vuoteen myyty, en löydä tietoa mistään. Meidänkin rattaiden käyttöohjeet yms. ovat ajat sitten hävinneet.
Tai käytettynä jotkut muut kunnon tavarakorilla olevat " kunnon rattaat" . Noi vanhemmat vuosimallit on huomattavasti tukevampia kuin nykyajan rimpulat, mutta pelkästään rattaiksi tarkoitetut kuitenkin paljon kevyempiä kuin vanhat yhditelmät. Esim. jotkut Emmaljungan Cannon Onet huuto.netin kautta? Tai Hikerit?
Vaikea ongelma sinulla on tosiaan. Mikään ratas, jonka keksin, ei täytä noita kriteerejä. Meillä on vajaa 3 v:llä sekä Teutonian Timmyt että Brion Ponyt, Timmyjä käytetään lenkillä ja Ponyja kaupassa/kaupungilla. Timmyt ovat loistavat, paljon kevyemmät kuin Briosi, mutta niissäkin on pieni tavarakori.
Ponyja ei saa makuuasentoon eli päikkäreitä ei niissä oikein voi kunnolla nukkua. Niihinkin saa muuten kuomun, me ostimme juuri sellaisen hintaan 39 euroa.