~~~ELOKUISET viikko 4 ~~~
Aloitanpas uuden pinon, kun en ainakaan vielä löytänyt mistään :) Lunta tupruttaa ja ihanaa kun ikkunasta näkyy valkoiset hanget. Tosin joudun olla sisällä, kun tämä flunssa ei ota helpottaakseen. Olen tän ja huomisen sairaslomalla ja koetan samalla tehdä yhtä toista työtä, joka onnistuu täältä kotoa käsin koneella.
Olen huomannut tässä viime päivien aikaan, että paha olo pysyy poissa, jos ymmärrän syödä tosi pieniä annoksia ja mahdollisimman kevyttä ruokaa. Torstaina käytiin lasten kanssa pitsalla ja sitä myökkyä sulattelin vatsasta koko viikonlopun. Tosin en kyllä yhtään vahingosta viisastunut vaan vetelin eilen valtavan satsin tortilloja - ja taas on karsea olo.
Mukavaa viikon alkua muille, mulla pian kääntyy neljännelle kuulle tämä odotus :)
anna ja rv 11+5
Kommentit (77)
Onpas täällä elokuisissa hiljaista...
Mikäs teillä muilla on ollut vointi? Itselläni on ne ihan pahimmat kuvotus-päivät jääneet pois. Ehkä se johtuu vaan siitä, että on oppinut elämään oikein. Eli syötävä on ei näläntunteen vaan kellon mukaan, muutenkin elettävä mahd. säännöllisesti (oon huomannut, että viikonloppuisin iskee helpommin paha olo, enkä keksi muuta syytä kuin epäsäännölliset nukkumis- ja kaikki muutkin rytmit) jne.
Ollaan kerrottu jo raskaudesta aika monille, mutta ei esim. parhaalle kaveripariskunnalle (" kostoksi" siitä, että itse yllättivät meidät täysin omilla vauvauutisillaan :). Ollaan heidän kanssa paljon tekemisissä ja alkaa kyllä olemaan jo tosi vaikea puhua yhtään mistään, kun joka asiaan meinaa möläyttää jotain paljastavaa! Alkavat varmaan kohta ihmetellä miksi istutaan tuppisuina. :D
Esimiehelle jouduin kertomaan tosiaan jo 1,5vkoa sitten. Oli kyllä hauska reaktio: IHANAA, IHANAA vaan huuteli tämä 55+v mies, jolle tästä koituu kuitenkin loppujenlopuksi vaivaa enemmän kuin laki sallii. Mutta ihan kiva olo tuli tuosta.
Täälläkin on tullut lunta, joten ei kun lumitöihin!
kummitus + rv 9+6
Väsymystä ja pahaa oloa edelleen uh...ei kiva...Seuraava neuvolakin on vasta helmikuun 11pv. Maha on kovasti kasvanu liekö vielä turvotusta vai jokohan se alkaisi tästä kasvamaan =)
Olen pohdiskellut tässä ottaisinko esikoiselleni influenssa ja vesirokko rokotteen..Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on?
Onko teiltä muilta jo udeltu sukupuolen suhteen mitään? Oma anoppini ja siskoni kysyi heti np-ultran jälkeen kumpi sieltä tulee, mutta eihän sitä vielä nää niillä viikoilla...Päätimme että emme edes kysy sukupuolta, miksiköhän kukaan ei sitä ymmärrä??Anoppi oli melko petttynyt kun sanoin hänelle, että emme aio edes kysyä. Ihan kuin se olisi jokin pakko tietää kumpi tulee..=(
Pieni gallup =) Meinaatteko kysyä rakenneultrassa sukupuolta ja oletteko aikaisemmin tienneet sukupuolen? =)
Esikoista veikattiin tytöksi rakenneultrassa, mutta poikahan se sieltä tuli ja oli jotenkin jännittävämpää kun ei ollut 100% varma kumpi tulee vaikka sillä ei ole mitään merkitystä kumpi tulee =)
Sannami ja masuasukki 12+2 =)
Täällä sataa vedensekaista räntää :( Piti lenkkeillä tytön kanssa kauppaan mut eipä viittitty lähteä kävellen vaan surautettiin alle kilsan matka autolla :(
Luulin saavani kirjoittaa rauhassa kun tytsy syö karjalanpiirakka (suurta herkkua) mutta nyt repi vaipan pois ja kiipes telkkarin päälle..hetkinen..
No niin.. ihan kuin ei olis tarpeeksi että kiipeää sinne, mutta kun repii vaipan pois niin jos sinne telkkarin sisään pääsis pissaamaan vois tulla aika messevät sähköiskut :S
anna22: samma här, jos ei muista syödä pieniä annoksiaJATKUVASTI, niin paha olo valtaa ja se ei sitte syömällä paranekaan enää.. ja jos tulee mätettyä perhepizza (kuten vaikkapa feta, herkkusieni, kana, kebab :P:P) niin sit on ähky ja huono olo loppupäivän
TarjaMamma: Meilläkin on np-ultra keskiviikkona! Sitä kovasti odottelen kun tuntuu vieläki niin epätodelliselta koko odotus.
Kummitus76: Mekään ei olla vanhemmille vielä kerrottu, ajattelin sitte ultrakuvan mailata äidille :) Taitaa kyllä aavistaa jotain ku meinasin yks päivä lipsauttaa.
Oma napa: Tuntuu että väsyn todella helposti. Meillä oli tänään Tupakasta vierotuksesta kertova luento klo 9-16 ja vaikka oli tosi mielenkiintosta niin nyt on kyllä niin poikki.. Tyttö vaan on tänään ottanut oikein jättipitkät päikkärit joten ei toivoa että vielä muutamaan tuntiin pääsisi nukkumaan.. Ja koulutehtävätkin odottaa tekijäänsä.
Muuten on nyt aika seesteinen vaihe, pahaolo helpottanut pääosin, maha ei vielä selvästi näy vaikka itse huomaan sen kasvaneen, eikä oikein mitään oireita tai tuntemuksia ole väsymystä lukuunottamatta, ja koulu ja esikoinen pitää niin kiireisenä ettei uutta tulokasta ole kovin paljoa ehtinyt miettimään.
Maha on kasvanut kuitenkin nyt niin pienessä ajassa suht paljon, että tilasin vähän täydennystä vaatekaappiin :)
Nazuli 12+0!!!
mulla on työn alla yksi projekti, jonka deadline lähestyy uhkaavasti. Ja taas kerran tyylilleni uskollisena teen tässä koneella jotain ihan muuta kuin pitäisi :)
Kummitus76: Meillä varmaan on sama työpaikka :) Ei vaan, en ole vielä kertonut esimiehelle odotuksesta, mutta edellisellä kerralla se reagoi juuri noin. Ja jaksoi olla kiinnostunut raskauden vaiheista ihan rasittavuuteen asti. Se tosin on iältään vasta 40+, joten ihan samassa paikassa ei olla. Hassua silti kuinka meillä monet asiat menee samalla tavalla.
Sannami: me ei varmaan sukupuolta kysellä. Esikoisella kysyttiin ja veikkaus meni silloin ihan oikein eli tyttö tuli. Tokallakin mentiin ihan varta vasten, mutta vauva käänsi aina selkänsä ultraajalle, niin ettei saatu oikein mitään tulosta. Itse kyllä olin ihan varma että odotan tyttöä ihan alusta asti ja tyttöhän tuo pienempikin oli. Nyt ei siis kysellä eikä mulla oikein ole itselläkään ajatusta kumpaankaan suuntaan. Joten kivaa olla jännityksessä loppuun saakka.
Mä kanssa kävin muutaman hiukan pidemmän paidan ostamassa ja pitänee mennä hakemaan vielä noita peruspaitoja pari lisää. Vanhoja äitiysvaatteita ei millään huvittaisi enää koskaan pukea päälleen, vaikka ne parin vuoden takaa ihan ok vielä onkin.
anna ja rv 11+5
Sannami: mulla on jo neljäs vauva tulossa ja meinaan kysellä rakenne-ultrassa sukupuolta. Olen jokaiselta kysynyt, mutta meillä kaikki kolme tyttöä ovat siveästi pitäneet jalat ristissä, joten mitään ei ole näkynyt...;)
Kolmannelta sain vahvstuksen tyttö-tuntemuksiini viikolla 33, kun kävin paino-arvio-ultrassa.
Aivan samahan se on jos taas tulee tyttö, kunhan se on terve! mutta kieltämättä olisi mukavaa jos saisi kokea pojankin hoitoa ja kokea onko siinä kovasti eroa tyttöihin...kyllä se yksi batman sopisi meidän Tuhkimon, Lumikin ja Ruususen sekaan...
Mulla se pahin pahoinvointi on helpottanut, mutta herkästi närästää ja se on tosiaankin inhottavaa. Kahvia saatan jo juoda ja se on helpotus, kun päätä ei särje eikä väsytä.
Huomisiin. kerron sitten näkymistä, toivon, että siellä on vain yksi vaavi...:P
jospa pitkästä aikaa kirjoittaisin minäkin. Pahoinvointi ja väsymys täälläkin edelleen vaivana - krapulainen olo on joka- ja kokopäiväistä... aiemmilla kerroilla tämä olotila on kestänyt ekalla rv20 ja tokalla rv16 asti - joten vielä kait joutuu jokusen viikon kestämään.
Töissä en ole kertonut kuin yhdelle työkaverille, jonka vieressä istun. Kävimme lounaalla ja ajattelin paljastaa hänelle salaisuuteni. En vielä tiedä koska kertoisin esimiehelle - ehkä kehityskeskustelussa, joka pitäisi pitää ennen helmikuun loppua. Mies ihmetteli kotona eilen että on se kumma ettei kukaan ole muka hoksannut ihmetellä kun vatsa on jo aikamoinen kumpare, mutta minä luulen, että ajattelevat minun vaan lihonneen. Laihdutin 30 kg häitä varten, jotka olivat syyskuussa ja sitten isäni kuoli yllättäen sairaskohtaukseen marraskuun lopussa - ehkä ne ajattelevat, että olen repsahtanut dieetiltä ja syönyt suruuni...
Np-ultra on meillä vielä edessä ja tänään on eka neuvolakäynti. Jospa huomenna varailisin sitten sitä ultra-aikaa kun selviää onko vielä sama paikka kuin viime raskaudessa - meillä kunta maksaa np-ultran ja rakenneultran ja viime kerralla tehtiin Medisonarissa. Varmaan on sama paikka tälläkin kertaa.
Joku kyseli sukupuolen selvittämisestä. Esikoisesta selvisi ultrissa, että poika on tulossa ja toisesta ei selvitetty - olin aivan varma, että tyttö tulee, mutta tulikin poika. Tällä kertaa ajateltiin pitää myös salaisuutena synnytykseen asti. Tyttöä taas toivotaan, jopa tulevat isoveljet toivovat pikkusiskoa - saapa nähdä toteutuuko toive :)
Mukavaa tiistaita elokuisille,
-viltsu rv11+4-
Äskettäin tulin kotiin np-ultrasta. Yksi vauveli on tulossa. Laskettu aika siirtyi viikolla eteenpäin eli on nyt 11.8. (ennen 4.8.) Molemmilla tytöillä (kaksi lasta siis ennestään) tässä vaiheessa la siirtyi kahdella viikolla.
Pahaa oloa ei ole niinkään ollu, väsymystä enemmänkin. Tai paha olo iskee hampaita pestessä, jospa loppuisi pian, että voisi kunnolla hampaat pestä ;-)
Me ei olla aikaisemmilla kerroilla haluttu tietää kumpi on tulossa, tosin silloin meillä päin ilmaisen ultran sai kerran ja molemmilla kerroilla kävin np-ultrassa. Nyt on sitten pääsee ultraan jo useammin. Miehen kanssa ollaan aina " vetoa" löyty, siitä kumpi tulee. Aina olen vedon hävinnyt.
En ole malttanut pitää asiaa kovinkaan salassa, vanhemmille ja lähimmille ystäville ollaan jo kerrottu. Ja töissä kerroin, kun sattui pj. paikalle (olen siis yhdistyksessä töissä).
Mutta nyt on kai jatkettava oikeesti töitä, eikä luettava täällä kuulumisia. Hyvää viikkoa kaikille!
Täällä ollaan kärsitty örkkimörkkitaudista koko vklp ja nyt vasta alkaa pääseen takasin elävien kirjoihin. Tuoremehut on ainoot, mitkä on sisällä pysyneet.
Eilen oli eka neuvola ja ihan perussettiä oli - sydänääniä ei muuten kuulunut vielä ja voipa olla, että tän natiaisen la siirtyy apaut viikolla, ko mun edellinen kierto oli normia pitempi. Np-ultran jälkeen ollaan viisaampia. Ja sitte yks jännä juttu, jota oon ihmetelly hoomoilasena. Vklp:na ja eilen tunsin kutinaa syvällä sisälläni, muutamaan otteeseen ja oonkin nyt miettinyt, että ei kait nyt herranjestas ihan näillä viikoilla voi tuntua liikehdintä...Mutta ei välttämättä oo ihmekkään, ko edellisetä nii vähän aikaa...
Sukupuoli G: Mulla on aina (eli kaks kertaa ;) omat fiilikset osuneet oikeeseen sukupuolesta ja ultrassa oon aina kysynyt, että kumpikampi näkyy. Ekalta näky kiklat ihan selvästi ja tokalta jalkovälissä ei näkynyt yhtään mitään. Tämänkin meinaan " tarkistaa" ;)
Nazulille onnea täydestä 12 viikosta :D
Nyt on pakko mennä pitkälleen, alkaa tuo paha olo taas jylläämään.
-AJ & natiainen-
huono olo senkun jatkuu ja väsymys on järkyttävää!!
G: olen kysynyt kummallakin kerralla sukupuolta ja oikein on mennyt ensin tyttö ja sitten poika. tällä kertaa pidän salaisuutena =)
vasta kahden viikon päästä ultra blääääh..ei jaksa odottaa..=/
peetu 8+0
mä olen ihan varma, että olen tuntenut jo muutamana päivänä noita vauvan kutituksia - kuopus on nyt 1 v 11 kk ja mulla siis viikkoja 11+6.
mulla on ollut jonkun aikaa ihan samanlaisia tuntemuksia, alan olla ihan varma, että siellä pieni jumppailee välillä niin, että osuu kohdun seiniin - onhan siellä paljon tilaa vielä melskata. Ekasta liikkeet tuntuivat rv16 ja kakkosesta rv13 joten ei kait se ihan mahdotonta olisi :)
-viltsu rv11+4-
Tänään oli miulla neuvola-lääkäri ja kuultiin sydänäänetkin :) ihanaa oli niitä kuulostella ja totesin lääkärillekkii että on siellä näköjään joku tyyppi ni se vaan alko nauramaan =o] että niin taitaa olla.
Oon ollu muutamana päivänä tuntevinani vauvan liikkeitä, mutta oon epäilly että onkohan se olenkaan vielä mahdollista, mutta ilmeisesti se on. Ekassa raskaudessa tuntis joskus rv 16-18 vasta ekat liikkeet.
pientä paniikkia on ilmassa kun esikoisen tarhassa on liikkeellä parvorokkoa ja se on vaarallista raskaana oleville (tai siis niille masu vauvoille) Kävin tänään neuvolan yhteydessä sit labrassa verikokeessa mistä sit selviää vastaaineet tohon parvoon, eli jos se vaikka olis ollu miulla joskus lapsena ni ei tartteis panikoida nyt ollenkaan. Viikon verran saa niitä tuloksia odotella ja melkosta tuskaa kyllä on !!! Parvorokossa kun on vielä aikas pitkä itämis aika (2-3 vko) ja tarttuu vaan sillon, niin eihän sitä tyiedä vaikka olis jo tarttunu :( Onneksi tarhassa sitä on ollu tähän mennessä vaan yhella lapsella isompien ryhmässä eli ei vielä hirveessa paniikissa kai tarviais olla...
Esikoista odotellessa rakenne ultrassa sukupuolta tiedusteltiin, kättärin täti ei suostunu kertomaan mitään, mutta nappasi meille kuvan vauvan pepun alta ja kyllähän siitä näki että poika oli tulossa. Ei silti kerrottu sitä sillon kenellekkään, mutta että tiedossa oli. nyt en tiedä kyselläänkö vai ei... mies on ihan varman että tulokas on tyttö.
nyt meen ansaitulle kahvitauolle!!!
fiona77 rv 11+5
anna22: Ekan kerran havaitsin meidän (työ)elämien yhtäläisyyden, kun joskus ajat sitten mainitsit jossain sivulauseessa 700sta " asiakkaasta" - tuon verran kun niitä on meilläkin! Ja pakko oli käydä tarkistamassa, niin vieläpä Pirkanmaakin täsmäsi. Mutta hauskaa sattumaa siis vaan. :)
Itselleni tuli kauhea tunne siitä, että jospa lörpöttelyni raskaudesta vielä kostautuukin ja jotain sattuu. Nimittäin tänäänkin yksi itse äippälomalla oleva työkaveri soitteli, ja siinä sitten tulin kertoneeksi hänelle asiasta. En kyllä yleensä ole mikään taikauskoinen, mutta jospa rangaistuksena " liian aikaisista" paljastuksista kaikki ei päätykään hyvin - KÄÄK!
Täällä on pohdiskeltu sukupuoliasiaa. Meidänpä kunnassa on niin mahtavasti asiat, että pääsee ultraan vain kerran n.12-13 viikolla (ei np-ultra). Ja sillon taitaa olla melko turha kysellä sukupuolesta. Joten eipä sitten tartte miettiä tuotakaan asiaa. Tietenkin jos yksityiselle menisi rakenneultraan, mutta mitähän se ikinä tulisi maksamaan, kun varhaisultra jo oli niin kallis?!
kummitus rv 10
Ettei mun tarttenut nakata itteeni luulotautisten joukkoon, vaan on muitakin, jotka tunteneet liikkeet niin aikasin :) Mulla tosiaan vasta vko 10 menossa, nii sen takia ihmettelin...
Eilen menin illalla syömään lättyjä 2 kpl, nii voe yäk, millanen olo mulle tuli siitä - ällötti niin maan perusteellisesti että!
-AJ&natiainen-
Voikohan olla että pahoinvointi iski vast nyt!! Tänä aamuna ei aamupala pysynyt sisällä, tosin voihan se huonolla tuurilla olla uusinta kierros mahataudista, jonka sairastin viikko sitten!!
Toisaalta näiden tuhrujen kanssa olisi kunnon oire ihan tervetullut, mutta toisaalta, ei oksentaminen kivaa ole =)
Nyt on kyllä niin voimat poissa, että ei kehtaisi mitään tehdä, sohvalla olisi mukava maata. Suunnittelinkin, että josko varaisin loman viimeistään parin viikon päähän ja lähtisi jonnekkin vähän rentoutumaan. Ainut on että en osaa päättää minne, kun ei viitsisi hillitöntä lomabudjettia laatia. Enkä jättää miestä lasten kanssa moneksi päivää. Mutta siskon luona ei ole varsinaista vierashuonetta, joten siellä joutuu heräämään aikaisin, samoin miehen siskon luona (siis haaveilen kunnon unista lomallani), omat vanhemmat asuvat samalla kylällä, joten en sinnekkään viitsi mennä. Siihen loppuu oikeestaan sukulaiset jonne voisi kuvitella menevänsä. Ystävät asuvat joko liian lähellä tai liian kaukana ja heillä on perheet ja pienet asunnot =) Täytynee tutkia löytyisikö jotain hyvää hotellitarjousta!! Vitsi kun olisi nyt niitä lomaosake esittely tarjouksia!!! =)
Mutta eikait tässä auta muu kuin raahautua sorvin ääreen, eli uusinta aamupalalle, jos saisi lapsetkin jotain syömään.
Onnittelut teille joilla on jo 12 viikkoa kasassa!!!!
-E- 8+
Minä kirjottelinkin jo edelliseen pinoon kuulumisia mutta lyhennettynä nyt uuteen viikkoon:D
Eli vuodot jatkuu ja kättärille pitää mennä tänään käymään katsomassa että onko masuasukki vielä mukana....
Oireita on satunnaisesti,välillä pahaolo..aamusin yleensä heti kun silmät auki saa....jugurtti auttaa tai lieventää oloa.Mulla kans on et pitää syödä tasasin väliajoin...
G:me sovittiin että kysytään sukupuolta:)vaikka samapa tuo on kuhan terveenä tulee<3
tänään rv 9+2
Minä kävin heti aamusta NP ultrassa ja vauvalla on kaikki hyvin ja LUOJAN KIITOS voin puhua ihan yhdestä vauvasta. Pituutta hurjat 5,5 cm ja kovasti heilutteli jalkojaan ja imi sormiaan..:)
Viikot piti aika hyvin paikkansa, kuukautisten mukaan tänään 12+0 ja tuon ultran perusteella 12+1.
Oli vaan ihanaa nähdä pikkuinen ja kaikki vaikutti olevan kunnossa, niskapoimukin 1 mm, joka on todellakin mitätön.
Seuraava neuvola 14.2. ja seuraava ultra 25.3.
Täytyy nyt mennä syömään, morjensta vaan ja kaikille hyvää päivän jatkoa!
TarjaMamma rv 12+0
hyviä uutisia toivon kaikille ultrista!
Täällä paha olo jatkuu ja närästys on 24/7 . Yöllä velloin mahassa niin että luulisi siellä vähintää nelikiloisen olevan, mutta eiköhän tuo ollut ihan suolisto;0) toivottavasti kohta helpottaisi. Hattua nostan teille ketkä jaksatte töissä olla!
Edellisessä rakaudessa sydänäänet kuului jo vk 9 ja liikkeitä muistaakseni oli joskus 12vk. Eli aikaisin voivat tuntua.
meillä raskaus on edelleen salaisuus.
Karpalo ja maha huomenna 9vk
TarjaMamma: Jees, mukavia ultrakuulumisia sulla :) Kävitkö muuten siinä seulontaverikokeessa vai jätitkö väliin? Mulla on kans välähtänyt tosiaan sen kahen mahollisuus mielessä, ko oireet ovat näin vahvat ;) Ois melkosen rankkaa olla 3 pienen kans kotona keskenään, ko mies töissä. No, reilun parin viikon päästä se selviää täälläkin, mutta menis kyllä konseptit totaalisen sekaisin joksikin aikaa.
Snowflake: Peukutetaan sulle, että kaikki on ok :) Tuuhan kertomaan kuulumiset sitten.
G: Onko tässä porukassa muuten ketään kestoilijaa/alkavaa kestoilijaa? Meillä osakestoillaan ja ois kiva kuulla muitten kokemuksia kestoista :)
-AJ-
vihdoin ja viimein viime viikon vesisateiden jälkeen, on se tämäkin talvi...normaalisti tähän aikaan talvesta mittari on -20 asteessa ja lunta on kovasti joka puolella...kolmesti olen pipoa lyönyt päähän tälle talvelle ja sama homma pitkisten kanssa...:)
Mulla on nyt kaksi vapaapäivää ja on kyllä sellainen tarvekin, töissä oli taas melkoinen vilske!! Ylihuomenna on NP ultra ja jännittää aika paljon, lähinnä se, onko siellä peräti kaksi....HUI!?
No, kirjoittelen taas keskiviikkona, täytyy mennä laittaan lapsille välipalaa.
TarjaMamma myös rv 11+5