Enskoille lopultakin luminen viikko
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=67&m=12188131&p=2&tmo…
toivottavasti en oo sokee, mutta en huomannut uutta pinoa, tässä siis on.
Kommentit (55)
Mun täytyy ihan alkuun hehkuttaa, kun olen niiiin ylpeä itsestäni: sain persuukseni raahattua lenkille eilen illalla. Siis tosiaan minä, joka vihaan juoksemista, lähdin ihan vapaaehtoisesti hölkälle. Eikä se ihan niin pahalta tuntunut kuin olin kuvitellut. Mutta kyllä nyt tuntuu - reidet on ihan tukossa, vaikka venyttelinkin. Mutta siis mun " uusi elämä" on taas kerran alkanut. Jospa nyt sais sellaisen reilun kuusi kiloa pois. Ei ois ihan mahdoton.
AA:n tavoin me oltiin kanssa juhlimassa viikonloppuna, kun meillä oli ne kavereiden häät. Minä ja yks toinen morsiamen ystävä pidettiin huolta, ettei kyyneleet loppuneet koko päivänä, kun aloitettiin itkut jo kirkossa. Mä en vaan kykene olemaan häissä, ristiäisissä tai muissa vastaavissa itkemättä. Ja hautajaiset mä sentään ymmärrän, mutta nuo muut... ;D Ihanat juhlat oli ja aamuyön puolelle juhlittiin. Miehen vanhemmat oli meillä Emmin kanssa. Silloin illalla neiti oli oikein urakalla esitellyt kävelytaitojaan molemmille isovanhemmille, kun mun porukatkin oli täällä käyneet. Aamulla saatiin nukkua pitkään, kun Emmille oli muuta seuraa. =)
Emmi on keksinyt uusia juttuja: nyt on ihan pop-leikki tuo valojen renkkaaminen. Toisiin katkaisijoihin ylttää ihan maasta ja toisiin nousee sitten tuolile seisomaan ja saattaa vaikka kuinka pitkään seistä ja vaan naksutella valokatkaisijaa.
Toinen juttu on liian kuuman ruuan puhaltaminen. Oli toissailtana saanut koko ruokapöydän iltapuuroon, kun oli puurolusikkaa " jäähdytellyt" . Onneksi olin ratsastamassa enkä siivoamassa sotkua.
Emmi on alkanut myös " pukea" itseään. Likka tykkää hirveästi kiskoa esim. mun villasukkia jalkaansa ja eilen illalla harjoitteli tiukasti pipon päähän laittamista - ja aika hyvin onnistuikin.
Juu ja sitten eilinen keksintö oli äitin syöttäminen nuken tuttipullolla. Kyllä oli äitin masu täynnä kun niin monta pullollista piti syödä. ;o)
Näistä pääseekin jouhevasti keskusteluun yksin leikkimisestä. Emmillä on hetkiä, että jaksaa leikkiä vaikka kuinka kauan yksin. Silloin yleensä asettelee shakkinappuloitaan, tyhjentää mun kirjoituspöydän laatikkoa, syöttää nukkea tms. Mutta sitten on aikoja, kun ei malttais olla yhtään yksin. Ja yleensä se tulee silloin, kun äitin tarttis tehdä ruokaa tai puhua jotain oikeesti tärkeetä puhelimessa tms.
Tikru on alottamassa työt, joko jänskää? Mitenkäs Ronjan hoito? (Lahopää ei täällä muista, vaikka olisitkin siitä kertonut) Miten autokaupat?
Mitenkäs MM:n työpäivät onkaan sujuneet?
Burde, varmaan ihan viisas päätös hakea saikkua. Kyllä on ihan sun ittes kannalta parempi, että et vedä ittees loppuun töissä. Ja Heidillekin jää enemmän aikaa ja voimia silloin. Neiti kun taitaa tosiaan olla kanssa aika tättähäärä.
Hauska on tosiaan seurata, kuinka Open Aino ja Emmi niin tasatahtia oppivat uusia asioita! =)
NapNapin tyttö on kuivaksi oppinut - hienoa! Meillä ei olla lähelläkään sitä pistettä, mutta olen ajatellut, josko kesällä sitten opeteltais, kun voi olla ulkona paljon, eikä pienet lirahdukset siellä haittaa. Meillä pottailu on taas tauon jälkeen alkanut hiukan maistua ja jopa " saalista" saadaan. Emmi vaan on hassu, kun ei oikein hoidossa tykkää kakata, niin joskus ei edes kotiin keritä, kun on jo lämmikkeet houssussa. Mutta muuten melkein voi syömisten ja unien lisäks meillä ottaa tuon hoidosta tulon tarkaksi potalle meno ajaksi. Mutta siis en jaksa ottaa paineita tuon kanssa, kyllä mä jaksan vielä vaippoja kotiin kantaa...
Burde kävikin välissä kommentoimassa pottailua. Musta on ihana Burde, kun sä oot ennenkin noita delete juttuja kertonut! Mikä itsehillintä! =)
Eipäs tässä nyt muuta tällä kertaa. Mukavaa talvisen viikon jatkoa kaikille! Voi kun tää jatkuisi!
-Amy yksin, kun Emmi on vielä hoidossa-
mä oon periaatteessa ihan samaa mieltä burden kanssa, että meidän kaikkien lapset on niin pieniä, että pottailulla ei tosiaan ole kiirettä. Mä en oikeesti hirveesti stressannut asiasta, kokeillaan aina silloin tällöin, joten en usko et muutkaan täällä oikeesti on ahdistuneita siitä, että lapsi ei osaa vuoden ikäisenä pottailla (ainakin toivon niin). Mutta tää kuitenkin on lapseen keskittyvä osa elämästä, joten täällä nää pottajututkin voi korostua ja vaikuttaa siltä, että jotenkin se olis elämässä hirveen tärkeä asia.
No, joka tapauksessa pakko hehkuttaa, että kun tarpeeksi täällä naureskelen meidän pottailulle, se alkaakin sujua... tai tuskin vielä sujua, mutta joka tapauksessa tyttö teki isot pissat pottaan päikkäreiden jälkeen. Voi sitä ilmettä! Typy ei kuitenkaan ollut mitenkään erikoisen ylpeä tai iloinen asiasta, vaikka koetinkin kehua. Siitä se ehkä on vähän yliarvostettua hommaa :D
Sit muuta - jennille ja D:lle tervetuloa takas!
Jepsis - tutti on jo unohdettu asia, jota ei kauheesti kaipailla. Kiukkua kyllä riittää, mutta oletan sen olevan osa typyn luonnetta + poskihampaiden tulosta johtuvaa. Ainakin toivon, et nää lyhyet päikkärit selittyis noilla hampailla... tänään uni loppui tunnin jälkeen, eilen nukkui vähän yli tunnin.
Aksu näyttää tosiaan isolle pojalle, mä en taida kans koskaan pystyä leikkaamaan typyn hiuksia, ne on nyt vasta sellaset, et saa ponnarin niskaan. Tosin se taitaa tehdä aika kipeetä, ponnari siis, joten ei olla kauheesti pidetty (yks aamu n. 30 min.).
Jaahas, taas kiukuttaa, joten pakko mennä.
-Osse ja kiukku-typy
Vedä rauhassa henkeä burde;) Mä en ainakaan ota tosta pottailusta vielä tässä vaiheessa mitenkään tosissani stressiä vaikka sitä voivottelenkin, eikä meillä koskaan istuteta potalla väkisin, itkun kanssa jne. se on vaan osa päivän puuhia.
Pottailusta vielä sen verran että meidän kerhosta ainakin löytyy tosi monta pitkälti yli kaksi vuotiastakin jotka eivät tee yhtikäs mitään pottaan, eli nou hätä:)
samaa aihetta vielä sen verran että napnapin tytölle onnittelut päiväkuivaksi oppimisesta,hienoa!
Nyt vihdoin puunaamaan sitä pirun allasta..
Queen
juu, en mäkään oikein jaksa uskoa, että kukaan meistä kovin stressaantunut olis tästä lasten " pottailemattomuudesta" . Kunhan nyt jostain turistaan. Joten burde voi olla ihan rauhassa siellä, ei sovi raskaana oleville naisille tuollainen verenpaineen nousu. ;)
-Q-
Pakko tulla vähän palstailemaan etten nukahda työpöydän ääreen. Mua on nyt parina päivänä väsyttänyt ihan hirveesti, aamulla kyllä pääsen reippasti sängystä ylös, mutta iltapäivällä iskee tajuton väsymys.
Ei siis meidänkään tyttö ihmeemmin potalla käynyt/istunut/sinne mitään tehnyt, viime viikolla tais tyttö vaan tajuta jotain ja sit rupes tulee tavaraa pottaan=) Taitaa aika monet asiat, tutista/pullosta vierottaminen, syöminen, potalla käyminen, mennä niin, että ihan pienessä ajassa lapset sitten oppivat sen jutun. Ymmärsköhän kukaan, mitä yritin selittää...=) Niin, ja kiitos burde ja Q onnitteluista, mä olen kyllä hyvin ylpeä mun tytön uudesta taidosta=)
Hieno kampaus Aksulla, tosin mä kyllä tykkäsin siitä " surffitukastakin" =) Ja ihanat kikkurat Viiperon pojalla!
Mä yritän kasvattaa tytön otsatukan pois, pari kertaa tytölle siis otsiksen leikkasin, nyt se tulee silmille kun en halua sitä enää leikata. Pitää vaan laittaa pinnejä päähän=) Keväällä voisi tytön viedä vaikka kampaajalle. Tai sitten leikkaan ite, tai mun sisko vois kans leikata...
Hyvä että Q:n ultrassa kaikki hienosti! Ja vielä la siirtyi viikkoa aikaisemmaksi! Eikös q:kin ollut aina ultrissa " iso" ? Ja ihan " normaalikokoinen" taisi syntyessään olla...?
Kohta kotiin...
NapNap
Amykin oli ollut juhlimassa! Me mennään kans häihin maaliskuun 1. päivänä. Juhlat ovat samassa paikassa kuin meidän häät=)
Niin, se että mä kerroin meidän tytön oppineen päiväkuivaksi, ei nyt tarkoita sitä että pitäis nyt jotenkin vertailla että kuka on kuiva ja kuka ei... ja taitaapa meidän tyttö olla enskojen vanhimmasta päästä, että ehkä senkin puolesta tulee joitakin juttuja ensin. Ja niinkuin edellisessä viestissäni laitoin, ei meilläkään noi pottajutut olleet edes pari viikkoa sitten sillä tasolla, että olisin edes osannut kuvitella meidän tytön olevan päivisin ilman vaippaa vielä pitkään aikaan!!!
Joo sitä just tarkoitin tolla " taas jättivauva mahassa?!" -jutulla, että quuta odottaessa ne koko ajan pelotteli, että on niin jättimäinen ja iso. Jouduin sen takia sokerirasitukseenkin, mutta ei siinä mitään ollut. Olishan poika ollut laskettuna aikana noin nelikiloinen, mutta ei nyt mikään aivan valtava sentään. Lähinnä ne jotenkin oli sitä mieltä, että kun oon itse sen verran pieni, ja kun 4D-ultraaja jo veikkas laskettuna aikana 4,5-kiloista vauvaa, niin kyllähän mä oikeesti olin vähän kauhuissani. Mutta ei ne näköjään aina pidä ihan paikkaansa. Pikku-quu syntyi 38+1 ja painoi 3380. Oli ihan sievä pikku paketti, ja pikkuisena on pysynyt sen jälkeen aina. ;)
Milo täyttää 6 helmikuuta 1v. Mä en tahdo uskoa sitä millään todeksi. Just eilen sanoin ukolle että jos aika menee oikeasti näin nopeesti niin pian mun linnunpoika jo lentää pesästä :(
Kovasti kävellään ja tietenkin joskus muksahdellaan kun tasapaino ei ole vielä ihan huipussaan :)
Pottakeskustelua on ollut. Milo on käynyt ruoan jälkeen potalla puolivuotiaasta lähtien. Melkein heti alkoi pissat sinne tulla ja sitten myös kakat. Pidempi tauko pottailussa pidettiin kun Milo oppi seisomaan niin pottailu ei silloin kovasti huvittanut. Mutta nyt muutama kuukausi on pottailtu ihan hyvällä menestyksellä eikä kävelykään sitä ole haitannut. Missään vaiheessa en ole potalle pakottanut, ja vielä se tuntuu ainakin olevan Milosta hauskaa. Kakkavaippoja ei ole pitkiin aikoihin enää joutunut vaihtamaan paitsi jos maha reistailee allergian vuoksi, niin silloin kakataan yöllä vaippaan itkun kanssa.
Milon ruoka tilanne ei ole yhtään helpottanut ja nyt on vain 3 sopivaa ruoka ainetta käytössä. Riisi, hirvenliha ja kesäkurpitsa. Ravitsemus terapeutti oli kuitenkin sitä mieltä että Milo saa tarpeeksi ruoasta energiaa päivässä. Ainoastaan kalkkitabletteja joudutaan antamaan lisäksi. Onneksi Milo on nyt juonut Neocatea hyvin päivän aikana. Riisi maitoon saadan alkaa keittämään puuroja.
Minkälainen tilanne muilla allergikoilla on tällä hetkellä? Olisi kiva kuulla kuulumisia pitkästä aikaa :)
Omaan napaan ei kuulu paljon kummempaa. Kovasti yritän toipua keskenmenosta. Välillä on parempia päiviä ja sitten taas huonompia. Onneksi tyhjennys meni ihan suhteelisen hyvin ja nopeasti. Yksi päivä meni supistuksissa ja lääketokkurassa maaten sängyssä ja pari päivää sen jälkeen oli tosi heikko olo. Mutta nyt on jo ihan hyvä olo. Olen vaan yrittänyt ulkoilla ja liikkua mahdollisimman paljon. Ehkä se elämä tästä taas pian alkaa voittamaan.
Me mennään ens kuussa laivaristeilylle kaksin ukon kanssa kun ei olla paljon mihinkään päästy kaksin Milon syntymän jälkeen, ei edes häämatkalle :)
Toivottavasti Burdekin pääsisi rentoutumaan miehensä kanssa :)
Aksulla on kyllä hieno tukka, oikein ison pojan leikkaus :) Ihania kuvia.
Vilkutuksia kaikille Taaperoenskoille ja hyvää päivänjatkoa!
Terveisin Hermione ja Milo pian 1v
Pikaisesti jotain skriivaan tässä ruuanlaiton ja Idan viihdyttämisen välistä :)
Oon kyllä lukenut koko ajan pinoja, mutta ei ole muka ehtinyt kirjoitella. Olen ollut tosiaan töissä ja viime viikolla kaikki muukin vei kaiken ajan. Olin pelaamassa sulkkista, lenttistä ja olipa siinä jossain välissä vielä hallituksen kokouskin. Tämän viikon olen Idan päikkärit päivitellyt ansioluetteloa ja tehnyt työhakemuksen ja tietenkin jutellut 10 eri ihmisen kanssa mesessä :)
Ida viihtyy vaihtelevasti yksikseen. Aamupäivisin jaksaa paljon paremmin kuin illalla. Illat meneekin oikeastaan siinä että neiti istuu äidin ja isin välissä sohvalla kuin tatti. Siinä sitten lueskellaan tai piirrellään. Ida tykkää ihan mahottomasti piirrellä ja jaksaa sitä vaikka kuinka kauan! Ruuanlaitosta ei meinaa mulla tulla mitään kun silloin neiti juuri haluaa ja ei halua syliin ;) Mutta oon vaan ollut ottamatta...
Aksun parturikuvat oli ihania. Molemmat " tukkatyylit" sopii poitsulle ja varmaan 2kk päästä viimeistään hällä on taas ne ihanat kikkurat! Pikaista paranemista märkäruvesta!
Queen, mä eksyin eilen odotuspuolelle ja luin sun tomaateista :D Meinasin pallilta tippua kun nauratti niin :D
En mäkään kyllä ole saanut mitään vaikutelmaa ettäkö jollekin olisi pakkomielle saada 1-v lapsi käymään potalla ja oppimaan kuivaksi ;) Itseasiassa mä tuossa juuri äsken sain kauhean naurukohtauksen kun tulin keittiöstä olkkariin. Ida oli juuri pissannut olkkarin matolle ja ihmettelin missä se neiti on. No, pisut tuli matolle mutta neiti istui potalla kakalla lukemassa kirjaa :D Että näin meillä. Ida on ollut nyt 6 viikkoa päiväkuiva, mutta kyllä näitä vahinkoja on muutama sattunut, onneksi ei päikyillä kun silloin ei käytetä vaippaa enää. Kakat on tullut tänä aikana varmaan 5-7 kertaa pikkareihin ja noloa myöntää mutta mä vaan nauraa hekotan näille ;)
quierolla oli taas jälleen kerran ihania ultrakuulumisia! Usko tai älä, mutta kyllä teille taitaa vauva tulla loppukesästä ;)
Tosiaan minulla meni töissä hyvin, vaikka tulihan siihenkin taas vahvistus, että kyllä minä pääsen todella helpolla täällä kotona Idan kanssa :) Mutta keikkaa siis olen edelleen luvannut tehdä. Sain tänään tietää että saisin viedä Idan 5 päivää kuukaudessa kunnalliseen hoitoon menettämättä kodinhoidontukea ja se maksaisi 14 e/pv. Päivähoidosta jo ehdotettiinkin samaa pph:ta, jolla siskon tyttöni oli hoidossa :)
Idalla oli tosiaan mennyt ne kaksi päivää tosi hyvin mun siskolla hoidossa, eikä neidistä edes huomannut että olisi muka jossain ollut hoidossa. Päikkäreitäkin oli nukkunut toisena päivänä melkein 4 tuntia, että oli varmaan tosi raskasta mun siskolla.
Kolmannen päivän neiti saikin viettää isin kanssa laatuaikaa, kun mies piti pekkasen. Taas se mies tajusi kuinka helpolla mä pääsen kotona :D
Ida oli jotenkin muka ihan poikki niiden mun työpäivien jälkeen, kun on aamuisin nukkunut niinkin pitkään että olen herätellyt häntä klo 9.30 ja päikkäreitä vetää ihan huoletta 3,5h ja niiltäkin saa kesken kaiken herättää :) Mikä lienee väliaikainen unitauti!
Tänään kävi tosi nolo juttu. Me oltiin Idan kanssa perhekerhossa ja mulla soi puhelin. En sitten päässyt vastaamaan, kun tein siinä kankaanpainantaa. Kotona huomasin että se mun kaveri päivähoitotoimistosta oli jättänyt huolestuneita viestejä, se luuli et olen ollut onnettomuudessa tai jotain kun mun olisi kuulemma pitänyt olla tänään yhdessä päiväkodissa töissä. Muisteltiin siinä sitten että hän puhui mulle pari viikkoa sitten että ainakin yksi päivä olisi töitä mulle (se viimeviikoinen) ja vielä toinenkin mutta hää ei muistanut sitä toista päivää ja lupasi ilmoitella. No eipä sitten ilmoitellut ja minäkin unohdin koko asian! Onneksi pk:ssa oli ollut tänään niin paljon lapsia kipeänä että minua ei sitten tarvittukaan, huh huh. Oikeastaan asia olisi ollut minun kannalta aika kauhea jos vain olisin unohtanut mennä sovittuna päivänä...
Me lähdetään nyt vielä ulos, kun huomenna varmaan taas lähtee kaikki lumet! Ida tykkäisi niin kauheasti pulkkailusta, mutta eipä tässä voi paljon lumentuloon vaikuttaa :)
Piti tulla onnittelemaan Quieroa. Onnea! Ihanaa, että kaikki on hyvin ja vauva polskii massussa. Nyt voit jo pikkuhiljaa varmaan rentoutua, kun noita viikkojakin on jo noin paljon :)
Pottakeskusteluun palailen vielä. Älä burde huoli. Ei täälläkään stressata pottailusta eikä pakoteta potalle. Pikkusen vaan totutellaan. Kesällä ajattelin, että aletaan enempi treenaamaan, kun Jonsku on jo yli 2v. Mä kyllä luulen, että kaikilla lapsilla tulee tohon pottailuunkin sellainen herkkyyskausi jolloin oppivat sen helposti. Tais tulla sellanen NapNapinkin tytölle. Onnittelut muuten NapNapin tytölle hienosta taidosta. Ihana oot burde, kun noin jaksat välittää :)
Muuta en ehdi, kun pitää vielä muutama tunti paiskia töitä. Vilkutuksia kaikille :)
pesukarhu ja Jonsku 1v9kk (rv8+6 kai?)
Heh.. Nou panik enska-mammat! ;) Kyllähän toi pottajuttu alkaa olee jo meidän muksujen kuvioita ja kukin hoitaa ne lapsensa kanssa omalla tyylillään. Eikä musta kenenkään tartte alkaa selittelee omia kuvioita, vaikka joku " nimeltämainitsematon-raskaanaoleva-aivotondementikko" joutuukin painaa delettiä tekstinsä kirjottamisen jälkeen.. ;D Heh. Ja oikeesti - musta on hirmu hienoa, että lapsista tulee vaipattomia ja osaa tehdä potalle. Esim. Napnapin tytön " hehkutukset" kirjotin viimeks ihan vilpittömästi! :) Heh..
On tää vaan tämmöstä... huh huijaa. On kyllä ollu semmonen päivä, että on vähän turhankin usein ollu verenpaineet huippulukemissa. =) Hyvä etten räjähtäny Matkapoikien toimistossa sen jälkeen ku olin lähteny töistä... Siellä oli niin huippuunsa viritetty asiakaspalvelu, että en saanu palvelua OLLENKAAN!!!! Siis 4 eukkoo töissä ja 3 niistä " vapaana" , ja siellä ne istutti mua tyhjän panttina... Että sinne meni meidän risteilysuunnitelmat ja laakista.. mä en jaksa enää järjestellä sitä.
En tiä mihin lataamoon tästä kohta pitäis lähtee, kun ukkokin kiukuttelee (seki on vähän väsyny ja sitä harmittaa sen työpaikka) ja sit Heidi kiukuttelee millon mistäki (yleisin syy on se, että sillä on jotain ongelmia kenkien kanssa), ja sit jos ukko on sen kiukutuksen syyhyn osasyyllinen, ni Heidi tulee " kantelemaan" mulle.. *huoh*
Alkaa jo ihan huvittaa tää meidän touhu. :D hullunkurinen perhe.. ja vielä lisää jäseniä tulossa. :)
No joo.. Mä meen vaihtaa häydille vaipan ja sit lähen käymään kaupassa. Meen ostaa pitsaa vaikka en kai oikeen sais syödä sitäkään.
Burde, heidi 1v4kk (jolla päällä mm. sukkikset, housut & 2 hametta :)) & vilhami 29+3
Mitkä kiihkeät pottakeskustelut :D Lohduksi kaikille, että meidän pikku-ukko on kolme kertaa elämänsä aikana istutettu pottaan, ja samantien itkun kanssa noussut ylös. Meillä EI pottailla vielä, eikä varmaan ihan vähään aikaan aloitetakaan.
Ostin sellaisen pöntön pienentäjän - jos on poika äitiinsä tullut, siirtyy hyvin nopeasti potalta pöntölle, " isojen tapaan" ... Mä olen kai reilusti alle kaksivuotiaana kivunnut pöntölle, koska pottailu on vauvojen juttu ;)
Meille ei kuulu ihmeempiä. Mä kärsin edelleen kaamosmasennuksesta, ja kaikki raskausoireet ovat kadonneet. Mieliala siis korkealla...or not. Tekisi mieli vaan nukkua tämän kamalan pimeän ajan ohi, ja ainakin jonnekin rv16 asti. Jos tuolla kohdussa nyt joku kasvaa, huoh.
Kandi & Noel 1v1kk
MUKAVA kuulla ettei se pottailu kaikilla olekaan itsestäänselvyys. Mä vaan luen noita lehtiä ja kaikissa puhutaan vaipattomista vauvoista, pottailusta yms ja mietin jo et voi hitsi, mä pistän O:n potalle vaan kerran viikossa suunnilleen kun ei sitä kiinnosta. Mut nyt voin huoletta pistää potan nurkkaan ja kokeilla vaikka kuukauden päästä uudelleen:)
Amy, olen kateellinen sun inspikselle, voi kunpa mäkin saisin aikaiseksi lähteä joskus lenkille.. Eipä tunnu virtaa enää riittävän iltaisin sellaiseen:( Vaikka saattaisi jopa piristää!
Q, ihanaa että kaikki oli hyvin. Nyt luottavaisin mielin kesään!:))
Nyt taidan lähteä miehen viereen sänkyyn että jaksan aamulla herätä, eipä muuta. Poistun siis täältä kuokkimasta....
Aurora & O 11,5kk
Sitä luvattua lumimyrskyä odottelen... tuleekohan sitä edes tänne pk-seudulle, en tiedä... vielä ei näy mitään. Ootellaan...
Eipä mulla oikeestaan mitään ihmeellistä asiaa ole, eilen illalla kävin salilla ja tänään meen kans. Eli ei ihmeitä...=)
Ihan sellanen juttu vaan tuli mieleen, että tiedättekö minkä kokoisina olette itse syntyneet?
Mä olen ollut syntyessäni 3000g ja 48 cm, rv:tä en tiedä.
Meidän tyttö oli syntyessään 3630g ja 52cm, rv 39+3.
NapNap
Ei näy myrskyä... sitä odotellessa. Oon kyllä jo valmiiks kietoutunut vilttiin ja laittanut jalat sellaisiin sähkölämmitteisiin tohveleihin. :) Ihana joululahja, kun oon niin vilukissa! Ei tartte palella tässä töitä tehdessä.
NapNapin kysymys oli hauska. Mä oon ollut syntyessä 3250 g ja 50 cm. Pikku-quu oli 3380 g ja 49 cm. Mutta mä synnyin kai aika tarkalleen laskettuna aikana ja quu kaks viikkoa etuajassa. Mä onkin ollut tosi tirriäinen pienenä. 1v-neuvolassa mitat oli 8350 g ja 73,5 cm. Poitsu taas oli 1v-neuvolassa jo kirinyt reilusti äipän ohi: 9770 g ja 78,3 cm.
Ja nyt sitten niitä töitä.
-Q-
Mistäköhän ihmeessä mä sain päähäni eilen, että täältä Pirkanmaalta häviää lumet tänään :D Maanantaina kyllä säätiedotuksessa sanottiin, että torstaille on luvattu plussaa. Eilen sitten jo sanottiinkin että lumimyräkkä tulee, mutta eipä ole täälläkään näkynyt!
Hyvä ettei burde liikaa kiihtynyt pottakeskustelusta :D
Mulla jäi eilen ihan kauheasti sanomatta kaikkea ja yöllä pyörittelin enska-asioita päässäni kun ei tullut uni. Tuleeko teillä muilla enskojen asioita mieleen yön pimeinä tunteina tai ennen nukkumaanmenoa?
Hermionelle pahoittelut keskenmenosta :( Varmasti on sullakin nyt rankkaa, mutta onneksi Milo pitää äitiä vähän liikkeessä. Hyvä että kuntoilu maistuu jonkun verran ja ehkä saat sillä tavoin myös vähän omaa aikaa ja surra " yksinkin" keskenmenoa :)
Amya oli purrut kuntoilukärpänen. Niin muakin. Lenkkeily ei kylläkään tällä hetkellä inspaa, mutta kaikki pallopelit ja jumppa nyt kiinnostaa ja tekisi koko ajan mieli sopia jotain aikaa jonnekin ja näkeehän siinä kavereitakin samalla :) Meilläkin on IN yrittää vetää äidin sukkaa jalkaan tai isin paitaa päälle ja ainut mikä onnistuu oikeasti, on hattu päähän.
Aleksin tukka oli myöskin ihana! Miksi noille pojille tulee enemmän tukkaa :) Idalla on kyllä jo takatukkaa sen verran että letinkin saa, mutta eipä tuo anna tehdä.
Napnapin neitiä en onnitellutkaan vielä päiväkuivaksi oppimisesta!
G: Minä olen ollut rv 39+0: 48,5cm, 3490g ja mies rv41+4: 51cm, 3900g. Ida oli sopivasti meidän väliltä 49cm ja 3765g. Mullahan meni sf-mitta ihan alakäyrien alakäyrillä ja terkka veikkasi alle 3-kiloista :D En kyllä uskonut sitä kun neidin pää oli mun kurkussa ja peppu tuolla ihan alhaalla ;)
Jennin matkakokemuksista oli kiva lukea ja kyllähän sitä mielellään kuulisi lisääkin, jos vain jaksat kirjoittaa. Millainen anoppi oli? :)
Me ollaan miehen kanssa odotettu, että Ida oppisi sanomaan meille koska sillä on pissa- tai kakkahätä, koska ei hän osaa vieläkään laskea housuja alas. No, eilen illalla neiti ilmoitti isille pissahädän sanomalla " kakka" ja näytti pottaa. Äsken Ida tuli tähän omasta huoneesta ja taputti kädellä peppua ja sanoi " kakka" ja niinhän sinne pottaan tuli iso kakka.
Minä menenkin huomenna taas töihin, sinne päiväkotiin missä mun olisi eilen pitänyt olla ;) Menen tällä kertaa pikkuisten 1-2-vuotiaiden puolelle. Jotenkin nyt kun Ida on kans tuollainen pikkuinen niin sitä keskittyy paremmin niiden pienempien lasten " hyvään oloon" .
MiaMik ja Ida kohta 1v4kk
Täällä keskisessä Suomessa on ihan kauhea myrsky, lunta tupruttaa ihan vaakasuoraan. Tulin juuri nukuttamasta Aleksia päikkäreille ulos, ei nukahtanutkaan ihan heti, ja varmaan ½tuntia lykin vaunuja tuolla tuulessa. Nyt on korvat ihan jäässä kun pipoa ei saanut vedettyä riittävän alas. Huppu olisi pitänyt olla.
Hermionelle ja Milolle tervetuloa vaan jo tänne puolelle jutustelemaan :)
Allergiatilanteista kyselit. Aleksilla on asiat ihan hyvällä mallilla, tällä hetkellä ainoastaan maito ja naudanliha on vältettävien listalla. Kaikki muut mitä on kokeiltu on alkaneet sopia. Yöt sujuu paremmin kuin koskaan, tosin perhepedissä nukutaan kun Aleksi ei oikein arvosta tuota yksin pinniksessä nukkumista, mutta yöt tosiaan nukutaan, pari kertaa joutuu ehkä tuttia laittaa. Masuvaivat ei siis juurikaan enää valvota. Tietty joskus jotain kipristelyjä ja ilmavaivoja on, ja sitten pyöriskellään vähän enemmän yön aikana. Tosi kurjalta kuulostaa tuo teidän Milon tilanne :( Siis tottahan nuo kolmekin ruoka-ainetta varmasti ravitsemuksellisesti riittävät, mutta kyllä se on sullekin hankalaa jos aina joutuu noista vääntää ruokaa. Ja Milo ei pääse herkuttelemaan erilaisilla mauilla, no onneksi hän ei vielä taida paremmasta tietääkään. Ja toivotaan kovasti että teillä nuo allergiat helpottaisi viimeistään siinä parin vuoden iässä! Edes parempaan suuntaan. Kovasti jaksamista sulle, sekä noiden allergia-asioitten kanssa sekä tietenkin keskenmenosurun johdosta.
G: Synnyin rv 41+2, mitat oli 3780g ja 52,5cm.
Aleksi syntyi rv 40+1, mitat 3680g ja 52cm.
Mulla on äitini vanha neuvolakortti, ja sitä on ollut kiva lukea ja vertailla oman raskauden kulkuun. Näköjään äidilläkin on kestänyt synnytys n.7t, samoin kuin Aleksin synnytys kesti.
Jaahas, jos sitä alkaisi taas ruuanlaittoon.
Viipero & Aleksi 1v2kk
Eli räntää tai lunta tai jotain sen suuntasta tulee ylhäältä, alhaalta ja sivulta, tuulee aivan älyttömästi (nettitieto 14,4 m/s) ja lämpötila on nollan kinttaalla. Ei siis menty ulkoilemaan aamupäivällä Ainon kanssa :/
Lisäksi neiti heräsi tosi levottoman yön jälkeen aivan räkäisenä ja jotenkin surkean oloisena :( Meillä piti huomenna olla turun enskojen trefifitkin, mutta eihän siitä mitään tule :( Aina kun on jotain kivaa tiedossa, trfeejä tms, niin jostain takavasemmalta iskee joku pöpö :( Valivali ;) Johan tässä ollaan joulukuusta asti oltukin terveenä, pari kertaa ehdittiin muskarissa ja kerhossa käymään loman jälkeen, niin johan taas pöpöt iski :(
Taitaa toi pikkuneiti olla " oikeesti kipee" nyt, kun nukahti päikkäreille sisällä ihan suosiolla :o Tätä ei siis ole tapahtunut suunnilleen ikinä, paitsi ihan pikkuvauvana! Toivottavasti sais nukuttua pitkään, vaikka tosi räkäinen onkin ja hengitti tosi raskaasti kun nukahti :( Kurjaa katsoa kun pienellä on kurja olo!
Galluppiin vastaan alustavasti, tarkat mitat on vauvakirjassa, mut en jaksa sitä tähän hätään kaivaa ;) Eli mä oon ollu muistaakseni 49 cm ja about 2,5 kg, en siis mikään jättiläinen syntyessäni, vaikka olin kai viikon verran yliaikainenkin (la 25.12. mä synnyin 30.12.). Tosin sittemmin kasvoin lapsena jossain yläkäyrillä, murroikään saakka tosin vaan ja sekin tuli aikaisin, eli lopputulos on ihan " keskikokoinen" :DD Ainostakaan ei syntyessä mitään jättiä koskaan odotettu, mutta ei nyt ihan niin pientäkään kuin neiti sitten lopulta oli (1940g, 44 cm). Onneksi on hyvin saavuttanut kasvussaan muita!
Juu, katselen tässä ikkunasta tota keliä, ei tee tosiaan mieli ulkoilemaan tänään! Lähettäkääs Amy ja MM mullekin niitä liikuntakärpäsiä puremaan, tarvetta olis!!! :)
t. Ope ja sängyssään nukkuva nuhanenä
Ultrassa kaikki hyvin, jipiiiiiiiiiiii!!!!
Vauva kyllä nukkui vaan, vaikka kätilö yritti vatkata mahaa. Mutta syke silti näkyi ja pienen pientä liikettä.
Niskaturvotus oli vain 0,8 eli ei mitään. Kävin vielä siinä verikokeessa, mikä nyt on tullut uutena täydentämään tota ultran varmuutta. Sen tulokset tulee viikon päästä, mutta luultavasti siinä ei siis ole mitään kummallista. Ne tulokset laskee joku tietokoneohjelma, joka ottaa huomioon ultran niskaturvotuksen, mun iän ja verikokeen tuloksen. Ainakin lähtökohtaisesti suhtaudun nyt jo hyvin toiveikkaasti tähän raskauteen! :)
Laskettu aika siirtyi ihmeellisesti viikkoa aikaisemmaksi, kun se määritettiin vauvan koon mukaan (taas jättivauva mahassa?!). Sanoin, että ei se ole mahdollista, mutta ei ne sitä enää muuttanut. Mutta eipä sillä ole väliä, kun näköjään noi lapset syntyy ihan koska niitä huvittaa. Mukavasti viikot siis pompsahti yli 12 ja laskettu aika on nyt virallisissa papereissa 3.8.
Viime viikon aikana on tullut esiin vähän pientä vauvamasuakin. Äitiyshousut on jo käytössä, mutta nyt ei tartte enää pähkäillä noita paitavalintojakaan, kun raskaus saa jo näkyäkin! :)))))
Onnellisesti raskaana
-Q- ja -q- 1v5kk tarhassa ja 12+3 mahassa