**enskat vko 4 (21.1-27.1)**
Hauskaa viikon alkua kaikille:)
Linkki viime viikon pinoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12185612&p=2&tm…
Kommentit (23)
Mitenkä mä en saa nyt itseäni sen vertaa tsempattua, että saisin kirjoiteltua kuulumisia tännekin.. Oon kyllä käyny lukemassa muiden kuulumisia, mut ite kirjoittaminen on muka niin hankalaa..
Enskat on alkaneet jakautua oikein vauhdilla. Onnea kaikille tasapuolisesti!!!
Sara-Mariallako oli palapelin kasailua? Mulla ois kans tuolla kaapin päällä kolme 1000 palan peliä odottelemassa. Täytys vaan ostaa sellainen palapelimatto, ku ei ne mahu levällään oikein mihinkään.. Onko kokemuksia niistä? Toimiiko ne?
Myöskään mä en viitsi ottaa vastuuta palstaemon hommasta, koska tää mun palstailu näyttäs olevan aikalailla epäsäännöllistä.. Sorry.
Aurelian matkan peruuntuminen ei kuulostanut kyllä kovin kivalta. :(
Just mietin itekin, et tekis mieli vielä kevään aikana lähteä johonkin reissuun, mut entä jos ei pääsekään lähtemään, ni saako siitä sitten rahoja takaisin.. Täytyykin selvittää tuo asia perin pohjin ennen kuin varaa tai maksaa ainakaan mitään.
Paco: Omalle kohdalle ei valitettavasti ole osunut huonoja naapureita. Mutta voin vain kuvitella, kuinka ärsyttävää tuo on.. Ehkä siitä ei tosiaan selviä, kuin muuttamalla. Toivottavasti uudessa asunnossa on paremmat naapurit. Tokihan elämisestä kuuluu ääniä ja jos tavalliset äänet jota kuta häiritsee, niin täytyy kyllä oikeasti olla vikaa korvienkin välissä. Mulla on yks tuttu, joka ei uskalla/viiti vetää vessanpönttöä tai käydä suihkussa yöllä, koska naapurit häiriintyy.. Mä en henk.koht. aikanaan pystyis tuollaista elämää elämään.
Omia kuulumisia..
Kävin neuvolassa viime viikolla, tässä sieltä kuulmisia:
15.1. rv 15+6
Paino: +200g/vko (ekan kerran nous paino, nyt siis 800g yhteensä)
RR: 120/68
Pissassa taas proteiinit heikosti plussalla.
B-Hb: 120
Vauvan syke (mitattiin eka kerran): 145
Kaikki siis siellä ok. Joidenkin mielestä mun hemoglobiini on alhainen, mut ei se terkkari ainakaan mitään siitä maininnu. Täytyy vaikka sitten ens kerralla kysyä, et kuis asia on.
Varasin nyt vihdoin sen rakenneultran. Sain ajan 7.2., silloin rv 19+1. Sain asian päätettyä. Juttelin siitä neuvolassakin ja sain taas uudenlaisen näkökulman asialle..
Olo on raskauden puolesta ihan ok. Väsymys alkaa jo hellittämään ja se vähäinen pahoinvointi, jota oli, on sekin jo voitettu. Sen sijaan sain viime viikolla flunssan ja viikonloppu menikin sairastaessa. Kävin tänään töissä, mut jouduin lähtemään kesken pois, ku en jaksanu tehdä mitään. Oon vielä ainakin huomisen pois. Katotaan sit keskiviikkona mikä on olo. Saadaan siis olla omalla ilmoituksella 3 päivää, ni ei ainakaan vielä tartte lähteä käymään päivystyksessä..
Johan tässä nyt tulikin tekstiä taas pitkästä aikaa.
-Saikku rv16+5-
Onpa ihanaa kun on vihdoin lunta ja kaikki se lumi pakkautuu koirien turkkiin jonka jälkeen ne näyttää lumiukoilta!
Paco: No jopas on naapurit! Meillä on myös tuossa viereisessä rivitalossa vanhempi alkoholisoitunut nainen joka on jaksanut valittaa meidän koirista. Ostetiin päätyasunto juuri sen takia että koirilla olisi mukavat olot.. Mä sain sille viime kesänä sellaset raivarit että sen jälkeen se ei oo sanonu sanaakaan.. Mun miehen piti tulla hakeen mut pois kun jäkätin sille. No olinhan puolitoista vuotta sitä jo kuunnellut. Me myös muutetaan pois jos se alkaa uudestaan. Muutenkin ollaan mietitty ok-taloa.
Aurelia: Harmillista että matkasi peruuntui, toivotaan että saat edes jonkinlaisen korvauksen.
Meidän arkeen ei mitään ihmeempää kuulu, vauva potkii kovasti edelleen. Välillä oikein vihlaisee kunnolla! Lenkillä käynti on tuskaa kun vauva painaa alas ja meinaa supistella. Meillä alkaa olla suurin osa tarvikkeistakin, pinnasänkykin saatiin jo kasattua. Helmikuussa on vauvapäivä neuvolassa ja synnytysvalmennus. Synnytys alkaakin olla mielessä lähes päivittäin. Sara-Mariakin mietti mitä sille vauvalle oikeen puetaan päälle ja kuinka paljon. Ihan samoja fiiliksiä on minulla. Kaapit on väärällään vaatteita mutta että mitä ja missä järjestyksessä :D
Anabela 33+0
Pacolle kovasti jaksuja:)
Saikku: Sulla taitaa olla jsut sillä rajalla tuo hemoglobiini et onks ihan ok vai huono. Mun mielest se on naisilla just tuo 120 rajana. Et riippuu varmaan terkkarista et laittaako rautakuurille.
Anabela: Täällä kans kaks lumiukko koiraa:)
Neuvolakuulumisia
rv 32+3
painon muutos: +467grammaa/vko
RR: 139/92
HB: 127 (mukavasti nousssut)
sf-mitta: 36
sykkeet: 145/150
En sitten meinannu päästä lähtemään ollenkaan neuvolaan kun auton lukot oli niin jäässä. Sitten kun sain oven auki niin kas kummaa se ei mennytkään enää kiinni (nyt mä muistan miks mä vihaan Fordeja talvella:) ). Sit vaan äkkiä juoksin sisälle hakemaan lukkosulaa ja kuumavesi pussin ja menihän se ovi sitten kovan taistelun jälkeen kiinni. Onneks mä oon sellanen aina ajoissa tyyppi et ehin viel ihan hyvin neuvolaan vaikka olikin ongelmia.
Huomenna ois synnytysvalmennus. Jokohan sitä sitten sen jälkeen tajuaa et se synnytys on jo aika lähellä.... Vaikka mä oon jotenkin jo varautunut siihen et sektio joudutaan tekemään kun ei nää vieläkään oo kääntyneet pääalaspäin. Mua kyllä harmittaa hirveesti jos en pääse alakautta synnyttämään. Pelottaa leikkaus paljon enemmän.
Jee tänään ois karkkipäivä:) Mä oon pitäny sillee et yhtenä päivänä viikossa saa herkutella. Oikeestaan se herkkupäivä ois ollu jo eilen, mut siirsin sitä tälle päivälle. Eilen leivoin sämpylöitä ja olin ihan poikki sen jälkeen enkä jaksanut lähtee minnee ostaa karkkia.
Nyt viel nukkumaan...:)
-Butterfly+ herrat A ja B-
Aurinko näyttäytyi tänään! Aivan erikoinen valoilmiö ja voi että kun oli ihana lenkkeillä pienessä pakkasessa!
Paco, tosi kurja tilanne teillä! Tiedän tunteen, mulla oli opiskeluaikoina just samanlainen naapuri from hell. Se teki valituksia mulloin mistäkin, ai että jos oli vieraita ja ihan vaikka naurettiin ja saatika katottiin tv:tä niin johan tuli lappua oven alta ja valituskirjettä meni isännöitsijälle. Ei se isännöitsijäkään ottanut niitä enää todesta, kun se ihminen valitti kaikista ympärillä asujista koko ajan. Jotain psyykkisiä ongelmia tälläkin ihmisellä oli, eikä se koskaan tullut avaamaan kun olisin mennyt kysymään että mikähän tällä kertaa rouvaa riepoo. Varmaan sun paineita nostaa ja oloa huonontaa stressaaminen tuosta asiasta. Kurjaa, että yksi tuollainen voi pilata monen naapurin elämää. Senhän sieltä muuttaa pitäis, mutta valitettavasti todellisuus ei useinkaan oo niin oikeudenmukainen!
Saikulla pian koittaa rakenneultra, jännää! Mä mietin kauheasti tuota seerumiseulaa ja niskapoimua, että mitä niistä ajattelisin, mutta jotenkin oon pitänyt selvempänä, että rakenteeseen mennään. Joskus löytyy esim. jotain pientä poikkeamaa, mihin pitää synnytyksen yhteydessä varautua tai syntymän jälkeen tutkia, niin ainakin on tiedossa. Toki jännittäähän se ihan hirveesti, että saako sieltä sitten " puhtaat paperit" . Onko sulla masu jo kovasti kasvanut, kun melkein samoilla viikoilla mennään? Kattelin netistä masukuvia näille viikoille ja oli ihan kunnioitettavan kokoisia. Mulla vasta pieni pömppis.. Kohtu kyllä taaksepäin kallistunut, että varmaan alkaa vasta vähän myöhemmin kunnolla pömpöttämään. Sais kyllä näkyä jo vähän enemmän :)
Anabelalla jo alkaa olla tarvikkeet kasassa. Milloin aloit hankkimaan tavaraa? En ole toki vielä hankkinut mitään, muuta kuin alustavasti miettinyt, olisiko ketään, jolta voisi ostaa esim. turvakaukalon tms. Nettihän näitä myytäviä varmasti on pullollaan..
Butterflyllä hyviä neuvolakuulumisia. Ootko syönyt rautaa hb:n nostamiseksi? Mun käskettiin syödä ainakin niitä raskausvitamiineja nyt aluksi, hb ei ikinä ole mikään hyvä ollut, nyt neuvolassa 122. Ja miten kunnioitettavaa, että yhden herkkupäivän viikossa pystyt pitämään.. Ihan liikaa maistuu karkit nimittäin täällä..
Omaan napaan kuuluu hyvää, paitsi opiskelut painaa päälle ja töissäkin pitäisi välillä käydä. Kiireinen kevät koulun suhteen, yritän saada ennen äippälomaa mahd paljon tehtyä. Jää gradu ja muutama tentti, ne sitten ä-loman jälkeen.. Masussa voidaan kai hyvin? Oireita ei ole enää oikeastaan mitään, päänsäryt ja väsymys on poissa. Toki pitkiä yöunia on aina mukava vetää.. Tässä vaan odotellaan, että vatsa pompsahtaisi kunnolla esiin. Iltaisin oon luullut tuntevani liikkeitä.. Tai sitten se on vaan pieru joka on eksynyt.. Missä vaiheessa teillä muilla liikkeet on alkaneet tuntua? Hyviä vointeja kaikille, toivoo fiiu h 15+6.
Mun maha alkaa olemaan aika iso.. Ja varmaan ihan keskivertoa isompikin. Kaverilla on LA toukokuun alkupuolella, eli melkein 2 kuukautta mua ennen ja sen maha on ehkä pikkuriikkisesti pienempi kun mun. Mun maha pullahti esiin oikeastaan jo hyvinkin aikaisin. Ja töissäkin oli pakko kertoa jo muistaakseni viikoilla 8-9, ku kysyvät jo suoraan, että onko perheenlisäystä tulossa.. Mut nää asiat on varmaan tosi yksilöllisiä ja riippuu tosiaan siitä kohdun asennosta ja myös pitkälti ruumiin rakenteesta. Mä tosin kyllä oon aina luullu, et mulle ei selvää vauvamahaa ees tuu, vaan leviän vaan joka suuntaan. Toisin kuitenkin kävi. Maha pullottaa suoraan eteen ja takaapäin ei edes huomaa mitään. Painoakaan ei tosiaan oo tullu vielä oikeastaan yhtään ja moni on sanonu, et oon tainnu jopa laihtua muualta.
Onpa tosiaan mukavaa, kun on täällä ees joku suht samoilla viikolla, kun nuo loppupääläiset alkaa piakkoin jo jakautua, eikä meitä puolenvälin alkupuolella olijoita taida muita olla.. Vai muistanko väärin?
-Saikku-
Juu oon syöny rautaa kolme kertaa päivässä jos parin kuukauden ajan. Nyt vast ruvennu puremaan, mut toisaalt saattaapi olla aika oma vika kun en aina muista niitä tabletteja ottaa:) Ja tuosta karkkipäivästä niin mun tosiaan on vähän pakko se pitää ku tuo raskausdiabetes vaivaa. Muuten ei kyllä tulis mullakaan mitään, mut ei uskalla riskeerata mitään. Tuskinpa noi vauvat kyllä kovin isoiksi kasvavat kun alakäyrällä mennään koko ajan.
Tehtiin äsken puhelimen välityksellä lopullinen muuttopäätös. Kurjaa vuokraemännän kannalta kun hän on ollu tosi mukava mutta varmaan ymmärtää kahen lapsen äitinä ettei me voida jäädä. No sit nää tulevat vuokranantajat... Appivanhemmat, miehen ukki ja setä. Niitten kanssa ei taatusti tule ongelmia mutta jotenkin keljuttaa silti jo valmiiksi. Kävi onneksi tuuri et heiltä vapautuu nykyisen asunnon kokinen huoneisto kuun vaihteessa niin päästään muuttaan jo ens viikonloppuna. Nyt kun vielä keksisi ketkä tulee kantaan meidän kamoja kun itse en pysty.
Mies soitti just et tulee hakeen mut allekirjottaan vuokrasopparin mut palaan illalla vielä koneen äärelle. T:Paco
Paco: Hyvä, että teillä tuo asuntoasia järjestyi, melkonen naapuri tosiaan¿ Elä tosiaan rehki liiaksi muutossa, anna vain apujoukkojen hoitaa.
Miten Aurelian vakuutuskorvauksen selvittäminen sujuu?
Maman vauvajuhlat kuulosti mukavalta. Hyvää lomanjatkoa! :)
Saikku: Minä sain suosituksen neuvolasta viime kerralla aloittaa raudan syönnin, kun hemppa oli 113. En ole mielestäni omassa olossa sen laskua vielä isommin tuntenut, mutta aloitin se kuitenkin. Pikaista paranemista flunssasta! Ja mukava juttu, että olet saanut sen rakenneultra-ajan.
Butterfly: Sinullahan ollut melkoista ¿seikkailua¿ neuvolaan lähtiessä. Hyvä, että ne sappiarvot olivat kunnossa.
Fiiu: Minä tunsin ensimmäiset liikkeet mielestäni varmuudella noin viikolla 19, tuntui kuin joku olisi hennosti tökännyt sormella vatsasta. Meni melko kauan ennen kuin varmistui, että se on pienokainen, joka itsestään ilmoittelee, minulla kun on istukka tuossa edessä vähän kuin iskunvaimentimena. Liikkeet vahvistui todella oikeastaan rakenneultran jälkeen viikoilla 20-21. Nyt siellä sitten melskataankin välillä enemmän ja välillä vähemmän (ja silloin saa äidin huolen partaalle..) Mutta kyllä ne liikkeet siitä varmasti sinullakin vahvistuu, iltaisin varmasti ne parhaiten nukkumaan mennessä saattaa tuntuakin. :)
Tänään kaupungilla kierrellessäni tuli mieletön selkäsärky, tuntui kuin alaselkä oisi ollut tulessa, se kyllä helpotti kun pääsin bussiin istumaan¿onkohan se nyt näitä raskauden vaivoja, kun tähän asti on aika helpolla noiden suhteen päässyt.. Löysin kirjakauppa-alesta laulukirjan vauvaperheille, josko jo alkaisi opettelemaan lauluja, kun on päässyt moni unohtumaan. ;) Myös hiljalleen olen alkanut tekemään ja kerämään isyyspakkausta miehelle, jos saisi sen valmiiksi siihen kun äitiyspakkauskin tulee.
Hyvää viikon jatkoa kaikille enskoille!
Weera rv 26+0
Heippa taas kaikille! ja kiitos tsemppauksista sen vakuutusjutun kanssa. Eli soitin vielä eilen sinne ja kysyin asiasta ja yritin ainakin olla " tiukkana" puhelimessa, että nyt ei kyllä oikein mene. Ei auttanut mitään vaan tosiaan valituskirje piti sinne sittten tehdä. Että se on nyt sitten ainoa toivomme...
Butterfly:lla on kyllä ihailtavaa tuo kerran viikossa oleva herkuttelu. Siis oletko syömättä mitään herkkuja viikolla esim. pullaa, jäätelöä? Kun itse melkein joka päivä pakko saada jotain herkkua etes... Hattua kyllä nostan! :)
Pacolla ikävät tuollaset naapurit. Kyllä sen naapurin kuuluisi häätö saada! Oikein suututtaa tuollaset kyttääjät!! Mutta onneksi saitte uuden asunnon ja älä sinä vaan ala mitään painavia tavaroita nostelemaan. Että jospa saititte kantoapua muualta!
Joku kysyin, (sori, kun nimeä en muista) niin että millon tuntenut ekan kerran potkuja. Niin mähän tunsin aika myöhään eli oliko se jotain viikolla 19 tai 20. kun rakenneultrassakin ihmetteli, että enkö tunne, kun sielläkin niin potkiskeli kuulemma. Mutta oikeastaan sen jälkeen aloin sitten tuntemaan potkuja oikein kunnolla ja edelleen on mahassa kova melske! ;)
Weer@lla ollut selkäsärkyä. Joo, itse kans huomannut, että eipä enää mikään ole itsestään selvää raskaana ollessa, kun ei esim meinaa saunan lauteille päästä. Puhuit jotain isyyspakkauksesta. Minä kun semmoisen annoin miehelleni viikonloppuna. :) Olihan siinä homma, mutta olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen. Eli paketti sisälsi: Isä-t-paidan, vauvalle isin kulta-bodyn, vauvan hoito-oppaan, Bepanthen rasvaa(voi käyttää sekä isä että vauva), isälle kasvorasvaa joka on tarkoitettu väsyneelle ja unettomien öiden jälkeen, korvatulppia, silmälaput, piristävää juomista, vauvalle tutteja, hoitoöljyä, vauvan pesulappuja, välipalapatukoita, sisu-askin, vauvan yövalon(joka lupaa rauhoittaa vauvan paremmin uneen..tiedä sitte..) ja tais siinä jotakin muutakin olla.
Mutta mahassa kaikki hyvin ja pe on lääkärineuvola. :)
rv-31+5
Moi kaikille, huomasin tällaisen pinon ja ajattelin aktivoitua tännekin. Tuonne huhtikuisten pinoon jo kirjoittelenkin.
Jotain minusta:
Esikoinen siis tulossa, LA 9.4., synnytyssairaalana Naistenklinikka. Olen vähän päälle kolmekymppinen, mies vähän päälle nelikymppinen, asustellaan Helsingissä.
Vaikka äippäloma alkaisikin vasta maaliskuun alussa, olen ollut sairauslomalla jo vuodenvaihteesta lähtien supisteluitten ja tosi hankalien liitoskipujen vuoksi. Muuten raskaus on sujunut melko hyvin, kremppaa tietysti ollut koko ajan ja aika kovaa pahoinvointia alussa.
Pikkuisella on kuitenkin ollut koko ajan kaikki kunnossa, se on pääasia! Sekä rakenne- että 4D-ultran mukaan näyttäisi olevan tyttö tulossa, ja olenkin uskaltautunut ostelemaan kaikkea vaaleanpunaista =)
Huomasin, että täällä on muutamia about samoilla raskausviikoilla olevia tai jo edellä olevia. Kysyisinkin, että onko teillä jo kääntynyt masuasukki pää alaspäin? Täällä ainakin vauveli vielä viihtyy poikittaisasennossa, ja viimeksi neuvolassa oli perätilassa. Mutta onhan tässä vielä viikkoja aikaa kääntyä :)
Mutta ihanaista loppuviikkoa kaikille enskoille, jaksamista ja valoisia päiviä! Mukavaa kun lumi on taas maassa, pääkaupunkiseutua myöten!
Kirjoittelen taas lisää jahka pääsen kiinni tähän teidän poppooseen!
Terkuin Marinelle ja Neiti rv 29 tasan
Tervetuloa mukaan Marinelle:) Mulla menossa rv 32+4 ja edelleen vauvelit ovat poikkitilassa (meille tulee siis kaksoset). Tai voipi olla että tuo toinen on tällä hetkellä perätilassa, mut mä oon jotenkin jo menttänyt toivoni siitä et he tajuisivat kääntyä pääalaspäin, vaikka lääkäri viimeks sano et viimestään viikolla 36 pitäs vast kääntyä. Et oishan siihen viel jokunen viikko aikaa... Toivottavasti sinun pienokainen kääntyy oikeinpäin piakkoin:)
Terkuin Butterfly
En sit illalla enää päässy koneelle kun mies valtas tän paikan kun tultiin kotiin...
Kävin perjantaina katsomassa niitä hääpukuja ja tänään sit raahasin meiän porukat katsomaan niitä myös. Sopiva puku löytyi yllättävän kivuttomasti ja vanhemmat vielä kaiken huipuksi lupasivat maksaa sen joten mun suurin huoli senkin suhteen on hoidossa. Puku on malliltaan ja olemukseltaan sellanen joka antaa tosi paljon anteeksi jos ylimääräset kilot ei ehdi lähteä pois. Nyt vaan vähän pelottaa et jos vastaan kävelee joku vielä kivempi kolttu;)
Marinelle, tervetuloa tälle puolelle. Mäkin alkuun kirjottelin tonne huhtikuisiin mut viime aikoina oon vaan käyny lukemassa siellä muitten kirjotuksia. Tällä puolen tuntuu jotenkin hieman " kodikkaammalle" . Mun mielestä mul on vauva kans poikittain, en tosin oo ihan varma olisko eilen vaihtanu asentoa.
Fiiu: mulla muistaakseni eka liike tuntui joskus rv 14+ ja seuraava 15+, sen jälkeen rv 17 alkaen oikeestaan joka päivä jotain pientä. Mies tunsi liikkeet vatsan päältä n. rv 19, muistaakseni, tosi aikasin kuiteskin.
Saikku: Hyviä neuvola kuulumisia! Noi proteiinit ei välttämättä tarkota mitään erityistä vaikka hieman plussalla oliskin. Mullahan ne oli muutaman viikon plussalla (välillä kahella plussalla) eikä mitään syytä löytyny. Sulla ei ole enää kauan odottelua sinne rakenneultraan. Aiotko kysyä sukupuolta? Palapelimatosta mulla ei ole kokemuksia mut suosittelen lämpimästi hommaamaan kehykset ensin niin siellä on tukeva pleksi jonka päällä sitä on helppo siirrellä vaikka huoneesta toiseen. Ikeassa oli ihan kivan näkosiä kehyksiä suht edullisesti (halvemmalla kuin muualla).
Sara-Maria: Joo noita isoja kehyksiä ei tahdo löytää mistään. Isoimmat on jotain 70*100cm. Kandee varmaan kysästä jostain valokuvausliikkeestä (maksaa ihan sikana) tai tehdä itse. Missäs muuten piileskelet?
Anabela: Mä kans oon miettiny miten sille vauvalle osaa laittaa oikean määrän vaatetta päälle kun kotiutuu. Parempi varmaan vaan ottaa hieman liikaa vaatetta synnärille mukaan niin todennäkösesti joku siellä sit kertoo mikä on sopiva määrä. Täälläkin toi synnytys alkaa olla joka päivä mielessä, tai lähinnä se että miten sitä osaa lähteä oikeaan aikaan synnärille. Meillä tota ajomatkaa kertyy 1-1.5 tuntii, riippuen liikenteestä. Ajattelen positiivisesti et kun mennään Tammisaareen niin jos tulee tosi kiire niin ajetaan hesaan (Hyvinkäällehän en suostu jäämään vaikka matkaa sairaalaan on 5km). Matkan varrella Tammisaareen on kuiteski toi lohjan sairaala jos näyttää siltä ettei ehdi tonne Tammisaareen) Onhan monimutkaista:) Mä nauroin ihan sikana kun luin sun avautumista naapurille, piristi kummasti, kiitos;) Meillä toi ei varmaan toimis kun herran ilmekkin on kuin norsun pylly.
Butterfly: Miten synnytysvalmennuksessa meni? Sullakin hyviä neuvolakuulumisia. Mä kyl kovasti ihmettelen (en tarkota mitenkään pahalla, päinvastoin) ettei sulla toi paino nouse ton enempää vaikka kaksi onkin vatsassa, taitaa toi karkkipäiväsysteemi tehota tosi hyvin. Ihailtavaa itsekuria! Mä oon kade! Toivotaan että vauvat kääntyis oikein päin niin et joutuisi sen puolesta siihen sektioon.
Weer@: Toivottavasti selkäsärky helpottaa pikaisesti:)
Aurelia: Toivottavasti se valituskirje tuottaisi jotain tulosta!
Oliskohan tässä kaikki tällä kertaa... Harmittaa kun kaikki kaverit lähtee Leville viikon päästä laskettelemaan. Tulee sellanen olo itsellekkin et tekis mieli kaivaa sukset vintiltä ja lähtee vaikka himokselle tai jotain mut pakko siirtää ens talveen:( Onpahan jotain mitä odottaa. Olis kyl tosi ikävää lähtee noitten mukaan kun ei kuiteskaan itse pääsis mäkeen tai kelkkaileen tai tekeen muutenkaan mitään extremeä. Kaikki siis lähtee pois just sillon kun meiän pitäis muuttaa, epäreilua... Sovelletaan jotain.
T:Paco rv 28+4 ( mä elän ihan jossain muussa päivässä kun keskiviikossa)
Tervetuloa mukaan jutustelemaan, Marinelle!!!
Paco: Sukupuolta ei aiota kysyä.. Oon sitä mieltä, et ensimmäisen kans pidetään salassa, mut sit mahdollisesti toisen kohdalla vois harkita sukupuolen selvittämistä.
Ja sit palapeleistä. Ku mä oon sellainen palapelin tekijä, et en jätä niitä kasaan, vaan kun saan valmiiksi, niin puran ne takaisin laatikkoon. En nimittäin tykkää palapelitauluista, enkä siis laittais niitä mihinkään seinälle, joten sama, jos ne on laatikossaan, ja voi sitten kasata joskus uudestaan, jos haluaa. Joten tuo kehysidea ei oikein sovi mun kohdalle.. Kiitti kuitenkin
-Saikku-
Fiiu: Minä, kuten muutamat muutkin täällä, tunsin kunnon liikkeitä vasta viikon 20 jälkeen, joskus juuri rakenneultran aikoihin. Neuvolassa täti ihmetteli aina, että etkö tosiaan vieläkään tunne, ja merkitsi plussaa neuvolakorttiin sen perusteella, että doppleriin tuli iskuja. Mullakin, kuten Weera sanoit, on istukka edessä vaimentamassa. Kyllähän minä muutamia viikkoja olin jotain epämääräistä hipsutusta tuntenut, mutta en voinut olla yhtään varma, onko se vauva vai suolisto :) Mutta joskus viikon 20 jälkeen vasta ensimmäiset potkut/nyrkkeilyt huomasin. Sitten meni vielä monta viikkoa, ennenkuin mies tunsi vatsan päältä. On tosi yksilöllistä, eikä kannata huolestua, vaikka tuntuisi, että kaikki muut tuntee paljon aikaisemmin; musta ainakin tuntui silloin siltä.
Paco: mukava lueskella hääsuunnitteluja! Tulee omat häät mieleen, jotka olivat melkein vuosi sitten. Saa nähdä, vaikka vauva päättäisi tulla maailmaan hääpäivälahjaksi, olisi noin viikkoa ennen laskettua aikaa.
Marinelle: Tervetuloa mukaan! Hyvin vauvasi ehtii vielä kääntymään ennen synnytystä. Meidän ' Justus' on köllötellyt pää alaspäin keskiraskauden lääkäristä lähtien (tai siis siellä ensimmäistä kertaa kokeiltiin asentoa) ja se on välillä aika tuskaista, kun pää painaa virtsarakkoa.
Weera: mitä kaikkea laitat isyyspakkaukseen? Minä annoin syksyllä synttärilahjaksi ja oli kyllä mieluinen lahja, samalla tuli myös hankittua kaikkea tarpeellista.
Minä lomailen äidin luona ja tottakai tänään eksyttiin lastentarvikeliikkeeseen, josta tarttui mukaan kuviollinen harso unirätiksi/puklurätiksi kun oli niin kiva kuvio, kylpylelu ja pikkuruiset tossut, vaikka kaikki hankinnat piti jo olla tehtynä..
Lumista masun kasvatusta! Ihana kun vihdoin tuli lunta, ainakin tänne meidän korkeuksille Itä-Suomeen.
Mama ja Justus 34+2
Niin se vaan on viikko taas jo puolessa välissä ja päivät vaan menevät hujauksessa eteenpäin..tai ainakin siltä tuntuu=)
Eilen kävin sitten siellä LKS:ssä äippäpolilla niitten sokereiden takia. Kaikki ihan ok ja en saanut insuliinia ainakaan vielä.. Nyt kokeillaan että otan Guaremia puolta tuntia ennen ateriaa ja toivotaan parasta että se pitää sokerit kurissa. tämän päivän arvot jo pysyneet kurissa tuon ohjeistuksen mukaan, joten alku on ainakin lupaava=)
Katseltiin sitten masuasukkia ja sen kokoa. pikkunen oli jo 1519g. Hitusen keskikäyrän yläpuolella muttei hälyttävästi. reisiluu, päänympärys olivat keskikäyrällä , mutta sit mahanympärys ihan pikkasen yli keskikäyrän, mut lääkäri sanoi että saatoi johtua vaavin vaikeasta mittausasennosta. Oli pikkunen vilkkaalla päällä, ei pystyny lääkäri laittaan nvlakorttiin tarjontaa ku mahassa päätettiin vaihtaa asentoa peräti kolme kertaa;) ja saatiin sitten toinen veikkaus pojasta vaikkei 100%. jalat oli kiinni mutta haaroissa näkyi varjo joka viittaa kivespusseihin.
Nyt " joudun" kulkemaan äippäpolilla kahen-kolmen vkon välein kontrolleissa, jossa seurataan sokereita ja vaavin kokoa.
Onko teille muille annettu vaaveista painoarvioita ja jos on niin minkälaisia mittoja sieltä on tullu?
Tänään hain äitiyspakkauksen, ihan mukavalta tuo näytti ku nopeesti sitä vilkasin. Noin kk meni et pakkaus tuli. 12.12. vein hakemuksen.ollaan tässä mietitty vaunuja ja turvakaukaloa että pitäs nekin alkaa hankkimaan tässä lähiaikoina.Enää 10vkoa 4päivää laskettuun aikaan, hui et on aika menny nopeesti vastahan oli perjantai aamu 3.8.07 ku testin tein ja vahvan viivan sain...
taas aika oma ( . ) tekstiä, anteex siitä=)
Voikaahan hyvin ja ihanaa odotusta kaikille.
sase-86- & vilivilperi 29+2
Tervetuloa mukaan Marinelle! Huhtikuisia olen minäkin, loppukuusta laskettu aika, eli voi kyllä hyvinkin mennä toukokuulle¿ Minulla ei ole vielä tarkemmin tietoa miten pienokainen massussa on¿välillä tuntuu että se on poikittain kun potkuja ja tönäisyjä tuntuu vuoroin oikealta ja vasemmalta.. :)
Mama: Nuo lastentarvikeliikkeet on sellaisia, ettei niistä meinaa päästä pois ostamatta jotain kivaa¿ Miten kauan sinulla täällä muuten meni äitiyspakkauksessa että sait sen Kelalta, kun hakemuksen laitoit? Niin ja siitä isyyspakkauksesta: olen hankkinut nyt isin kulta ¿bodyn vauvalle, tuttipullon papa is the best ¿tekstillä ja Baby Blues sarjiksen, lisäksi listalla mm. on vauvan hoitotuotteita, tutti, lelu, sisuja ja batterya sekä korvatulpat että voi nukkua yövuorojen jälkeen. ;) Myös tuo Aurelian mainitsema vauvan yövalo kuulosti mielenkiintoiselta, mistä sen löysit?
Sase on päässyt availemaan äitiyspakkausta ja kurkkaamaan pienokaista. Kyllä tosiaan tämä raskausaika on mennyt nopeeta, itsekin mietin tässä, että vastahan se oli elokuun loppu kun testiin sain plussan.. :) Toivottavasti ne sokeriarvot pysyisi kurissa
Onko kellään muuten tullut vastaan, että raskaus vaikuttaisi näköön? Olin suunnitellut tässä alemyyntien aikaan vaihtaa silmälasit. Kävin jo sovittelemassa sankoja ja varasin myös optikkoajan. Töissä tuli puhetta, että olen menossa optikolle ja hankin uudet lasit, niin pari työkaveriani varoitteli, ettei raskaana ollessa kannata laseja uusia, sillä se voi vaikuttaa näköön ja voi olla että odotuksen jälkeen joutuu taas vaihtamaan lasit. En ollut tällaisesta kuullutkaan, joten soitin optikolle (itse asiassa kahdellekin) ja kyllä vaan raskaus saattaa näköön vaikuttaa ja he suosittelivat odottamaan raskauden loppuun, toinen jopa puoli vuotta siitä, ennen kuin vaihtaa lasit, jos ei nyt niin akuutti tilanne ole. Itselläni ei ole mielestäni millään tavalla näköni heikentynyt, lasit olisin halunnut vaihtaa lähinnä vaihtelun vuoksi, kun edellisestä kerrasta on aikaa, mutta kyllä nyt odottelen, voi tulla muuten melkosen kalliiksi..
Ulkona on kyllä nyt kunnon talvimyräkkä, ei paljon tee mieli nenäänsä pihalle pistää, taidankin kaivautua villasaalin alle lämmittelemään ja lukemaan..onneksi huomenna on perjantai! :)
Weera rv 26+2
Sase: Tsemppiä niitten sokereiden kanssa:)
Weer@: Vähän hyvä tietää tuo et näkö voi heikentyä raskauden aikana. Mä oon jo jonkin aikaa miettiny et pitäiskö mennä optikolle, kun tuntuu että joutuu paljon lähempää tuijottaa tätä tietokoneen ruutua. Toivottavasti se nyt sitten johtuis vaan tästä raskaudesta eikä näkö ois oikeesti heikentyny.
Hitsi et on ollut väsynyt päivä. Melkein koko päivän oon vaan nukkunu. Mitenköhän sitä mahtais jaksaa jos ois muksuja ennestään eikä voiskaan nukkua sillon ku huvittaa. Must on niin ihanaa, kun voi hyvällä omalla tunnolla vaan painaa pään tyynyyn:) Pakko ollu muutenkin tänään lepäillä kun eilen oli selkä ihan poikki, supisteli hirveesti ja vatsaa vihlo joka puolelta. Tänään ei oo sit onneks tullu ku pari supistusta ja kivut hävinny. Vauvatki potkuttelee iloisesti:)
Eilen oltiin siellä synnytysvalmennuksessa ja vähän pettynyt kyllä olin. Eipä siellä tullut oikeastaan mitään uutta... Jokunen käytännön asia, mutta kun me ei ees päästy niihin saleihin tutustumaan niin oli vähän hukkareissu. Oli siit varmaan sellaselle hyötyä, joka ei oo omatoimisesti tietoa ettinyt, mutta mä nyt oon lukenu kaiken mahollisen:)
Juups eipä tässä sen kummempia kuin hyvää viikonloppua kaikille:)
Terkuin Butterfly+ pojat rv 32+5
Viimein on sen verran aikaa, että jos vaikka synnytyskertomusta...
Uuden vuodenpäivänä 1.1 käytiin vielä koiran kanssa tunnin lenkki, kun oli ihana ilma ja mulla pitkästä aikaa tosi reipas olo. Ei ollut merkkiäkään mistään lähestyvästä synnytyksestä.
No seuraavana aamuna (rv 39+3), huonosti nukutun yön jälkeen, noustiin miehen kanssa kumpikin aikaisin ylös ja aamupalalla 6.30 alkoi tuntua pientä aaltoilevaa menkkamaista kipua... No söin rauhassa ja ajattelin et menen vielä sänkyyn jos uni tulisi uudestaan. No kipu jatkui aaltomaisena supisteluna, mutta ei vielä erityisen kivuliaana, noin 10 minuutin välein. Mies kävi köllimässä välillä seurana ja välillä touhus omiaan ja kävi kaupungilla asioilla. Kumpikin pidettiin näitä vain harjoitteluna... Kunnes 9 aikoihin kävin pissillä ja huomasin, että samalla lorahti lapsivettä pönttöön, no takaisin sänkyyn odottelemaan mitä tuleman pitää. Puolen päivän aikaan soitin äippäpolille et mitä teen kun vettä meni vähän, mutta supistukset tulee tosi epäsäännöllisesti 5-10min välein. Käskivät tulemaan tarkastukseen klo 15 mennessä. Ei muuta kun laukkua pakkaamaan (kuka sitä nyt valmiiksi olis pakannu...), suihkuun ja koira hoitoon ja matkaan.
No polilla pääsin käyrille aika nopeesti ja supistukset edelleen aika epäsäännöllisiä, mutta ei kotiinkaan enää laittanut. Odottelemaan lääkärin tutkimusta ja siinä odotellessa alkoi supistuksetkin olemaan jo aika imakoita. Lääkäriin (n.klo 16) kun päästiin, totesi tämä synnytyksen olevan jo hienosti käynnissä ja supistuksetkin oli jo säännöllisiä ja keskittymistä vaativia. Tietenki juuri tänä päivänä oli kauhea ruuhka eikä synnytyssaleja vapaana eli päästiin " lepohuoneeseen" odottelemaan parempia aikoja. Jossain välissä kätilö toi sairaalavaatteet ja mehukeittoa ja banaania. Ja myöhemmin Petidiini-piikin, joka vain pisti pään sekaisin ja pahensi oloa. Muuten oltiin (ruuhkasta johtuen) aika itestämme miehen kaa ja yritettiin huilia mitä pystyttiin. Supistelu oli jo tosi tiheetä ja kivuliasta. Viimein illalla klo22 jälkeen, kun yövuoro vaihtui, tuli uusi kätilö katsomaan miten meillä meni (aika heikosti jo siihen aikaan) ja kysyi haluanko peräruiskeen, joo, halusin, vaikka ehkä olis ollu kivempi ottaa se jo aikaisemmin kuin nyt kun olin lähes 7cm auki... Samalla kysyi haluanko epiduraalin, joo, haluan kaikki mahdolliset. Viimein kun peräruiske oli hoidettu (ja voin kertoa että oli tosi kauhea juttu siinä kunnossa)se helpotti oloa.
Viimein klo 23 pääsin miehen taluttaessa ja puoliksi kontaten synnytyssaliin ja siellä odotti jo nukutuslääkäri ja sain heti epiduraalipuudutuksen ja TAIVAS! Olo oli mitä ihanin. No sit asiat meni ihan käsikirjoituksen mukaan ja välillä jopa vähän otettiin untakin miehen kanssa. Kalvotkin puhkastiin jossain vaiheessa ja synnytys eteni hienosti. Meille sattui tosi ihana kätilö yövuoroon ja kun ruuhkakin oli helpottanut jo niin se jopa jouti välillä juttelemaankin ja toi miehelle säkkituolin. No aamuyöstä sit ei enää tapahtunutkaan mitään eli vauva ei laskeutunut tarpeeksi, vaikka tilaa olisi ollut. Vauvan pää oli vinossa eikä suostunut päätään kääntämään, vaikka lääkärikin tuli sitä yrittämään, ravisteli vain päänsä irti. No mulle nousi myös kuume ja kun vauvan happiarvoja otettiin, huomattiin et alarajoilla mennään. Kello oli 7 kieppeillä siinä vaiheessa. Aamuvuoron lääkäri tuli myös arvioimaan tilannetta ja ultrattiinkin vielä, meinasivat imukuppiakin jossain vaiheessa. No vauvan happiarvojen ollessa alarajoilla lääkärit päätyivät hätäleikkaukseen ja spinaalipuudutuksessa meille leikattiin suloinen täysien pisteiden tyttö klo 7.46, painoa 3400g, pituutta 49 ja pipo 33,5. Eli vauva selvisi ilman hätää ja sehän on tärkeintä, äiti oli vähän huonossa hapessa pari päivää, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Ja mullehan povattiin isoa vauvaa, kun oli niin jumalaton maha, mutta kuinka ollakaan lapsivettä oli ihan järjettömän paljon ja lapsi ihan normikokoinen...
Siinäpä tarinaa. Kaiken kaikkiaan ihan hyvä mieli jäi synnytyksestä, vaikka lepohuoneessa kun puuskutin, päätin jo, että en synnytä enää ikinä... Ehkä se ei ihan ehdotonta ole...
Voimia kaikille raskauden loppuun ja onnea jo jakautuneille! Niin ja jos kärsit närästyksestä, niin ota synnytykseen mukaan Rennietä, mulla oli vahingossa takin taskussa ja lista meni ihan huomaamatta, kun närästi ihan älyttömästi koko synnytyksen ajan.
Tavataan tuolla vauvapuolella sit!
Pore&NeitiPapunen 3vkoa ja 1pvä
heips.
Mahtuukos vielä mukaan ? Minä ootan esikoistani rv 16+3, liikkeistä ei vielä tietoakaan. Muutenki raskaus on ollu helppo tähän asti.. ei pahoinvointia tai muuta. Hieman ummetusta oli joku aika sitten.. ei muuta. Siksi olenkin vähän epäluuloinen siitä, onko mahassa mitään vaikka jo kahdesti olen sydän äänet kuullut ja kahdesti nähnyt ultrassakin, että siellä jotain elämää on :D
Rakenne ultran tilasin yksityiseltä 21.2.. kun täällä ei tarjota sitä ultraa... 4D ultra on hieman liian kallis opiskelija budjetille ja pitäisi mennä toiseen kaupunkiinkin sitä tekemään. Ja ei siinä vissiin mitenkään oleellisesti paremmin näe muuta kuin mitä normi rakenne ultrassakin näkee.. tiedä häntä. Ois kyllä muuten ollu kiva mennä :)
Hmm.. mitäs muuta... laskettu aika olis 8.7, sitä odotan jo kovasti vaikka synnytys jo nyt vähän epäröittää :D mut kait siitä selviää hengissä :)
Vähän tälläinen esittely viesti tämä :)
Onnellista odotusta muillekkin ja onnea synnytykseen nille, joilla se on kohta edessä.
Amzzu rv 16+3
Täällä tosin tunnelmat aivan jostain....
Naapuri on täysin p..stä. Se tekee jotain perättömiä ilmiantoja meistä ja meidän " möykkäämisestä" . Mennään tänään kattoon yhtä toista asuntoa ja toden näköisesti otetaan se. Ei vaan hirveesti kiinnostais toi muutto tässä vaiheessa ja tässä kunnossa. Laitettiin vastine kirje meneen isännöitijälle mut vaikka sieltä tulis anteeksipyyntö niin ei motivaatio riitä jatkamaan tässä " ihanassa" taloyhtiössä. Naapurin mielestä normaalit elämisen äänet on kiellettyjä esim. puhua ei saa, huoneistossa (ei myöskään rappukäytävässa) ei saa kävellä, tv:n katselu on jo todella pahasta... Saatiin myös selville että on tehnyt tätä samaa jo vuosia ennen kui me edes muutimme tänne. No, mielenterveysongelmia on monen laisia... Viikonlopun jäljiltä on pikkasen univelkaa, syömään ei pysty, hillitön päänsärky johon lääkkeet ei tehoa, verenpaineet jossain uusissa lukemissa myös kotona ja pahin on se ettei pysty tekeen mitään kun on niin epätodellinen ja saamaton olo. Toivottavasti muilla on viikonloppu menny paremmissa merkeissä.
Tällä hetkellä pää on niin tyhjä etten yhtään muista mitä muut olivat kirjotelleet joten tulen uudemman kerran kommentoimaan teidän juttuja.
Aurelialla oli ainakin loma matka mennyt pipariksi. Kannattaa laatia valituskirje sinne vakuutusyhtiöön. Toivottavasti saisitte jonkun tyydyttävän ratkaisun sieltä, kuulostaa naurettavalta ettei ne korvaisi peruuntunutta matkaa ainakin sun osalta. Toivotaan parasta!
t:Paco rv 28+2