Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HEINÄHATUT VK47

17.11.2008 |

Maanantaita kaikille!!

Heitän heti kyssärin että millä pidätte pahaa oloa loitolla tai karkotat sen jos se iskee pahasti päälle? Mulla paha olo kestänyt reilun viikon ja lapset kuumeessa ja nuhassa ja pitäis niitä pystyä hellimään niin vinkkkejä kaipailtaisiin jos jollain olis jotain niksejä!!

Muuten menee ihan kivasti maha turvoksissa ja rinnat väsymystäkin ilmassa mutta kyllä sen kestää kun vain sais ton etovan olon helpottamaan!!!

Neuvola on keskiviikkona jee!!!

tsemppiä kaikkille!!!

Anskur84 rv7+2

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

P-M: Itse olen siis myös käynyt salilla säännöllisesti 2 kertaa viikkossa, lähes samoja lajeja; RVP, Bodypump, Steppi, Jam, Korsetti, Fitnesspilates ja BodyBalance. Jos tässä nyt raskaana ollaan meinaan kyllä käydä tunneilla ihan niin kauan kuin vaan hyvältä tuntuu ja sitten laitan kortin "jäihin" kun ei enää pysty. Tuon stepin varmaan vaihdan jossain välissä sitten spinniin kun ei enää laudalle nousu tunnu hyvältä.

Viime raskaudessa sanottiin vain että sitten loppuraskaudesta kaikki vatsalihaksia vahvistava on kielletty. Mutta kysyppä lisää oman kuntosalisi hlökunnalta, varmasti osaavat kertoa mikä sopii ja mikä ei, ja toki se oma keho on paras mittari.

Vierailija
22/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

piitu-miina: juuri eilenolin body pump tunnilla ja rintalihaksissa sekä selkälihaksissa otti vatsaan vähän häijysti, siinä joutuu jotenkin niin pinnistämään vatsalihaksiakin samalla. Painoja pitää vaan kohta sitten vähentää, harmittaa kun viimeisen puolen vuoden aikana on tapahtunut kehitystä reilummin ja nyt sitten pitää alkaa hellittämään. Combatissa käyn myös ja se saa jäädä lähes saman tien, liikkeet aika repiviä. Spinning oli ainakin viime raskauden aikana ihan ok ja step ilman hyppyjä. Pilatekseen ajattelin kohta siirtyä minäkin. Ja minulleomaohjaaja sanoi viime kerralla että ne on ne sykkeet mitä tulee eniten seurata alusta asti eli joku 130-140 on ok vielä hetkittäin 150 ei kamala. Huomasin vain spinningissa viimeksi että sykkeet kun nousi 150, se tuntui samalta kun normaalitilassa 168-170, ei vain pystynyt. Ajattelin itse liikkua niin kauan kun hyvältä tuntuu eikä supista, minulla se on ollut riesana.

Rinnat ei niin kipeät tänään ja heti iskee mietitys että onkohan kaikki ok ja niinkö siinä kävisi ettei vauvaa tulekaan. alaselkäsärky vaivaa myös edelleen ja alavatsaakin jomottaa,mutta sehän liittyy kohdun muutoksiin yleensä. miten sitä voi unohtaa kaikki tuntemukset yms vaikka neljä kertaa ennenkin ne on kokenut??? en muista viime kerrasta kuin kaamean pahoinvoinnin ja väsymyksen ja lopun supistelut, olin sairaalassa asti niiden kanssa. esikoisesta ei ollut edes pahoinvointia, toisesta nukahtelin sohvalle miten sattui lähes. kolmas tiputteli ekat kolme kuukautta ja sitä pelättiin. mietin että menisikö sitä alkuraskaudenultraan vaiko ei. se maksaa aika kivasti ja hoitovapaalla olen. mutta siitä saattaisi saada sen mielenrauhan tai ainakin tietoa.

jaa jaa. nyt tuli eskarilaine kotiin, joten lopettelen.

t.t

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tottakai jokainen päättää itse omalla kohdallaan, mihin rajansa pistää alkoholin suhteen, ei siitä ole kysymys ollutkaan, että olisin yrittänyt muille neuvoa, miten itse kunkin tulee elää. Faktat vaan kannatta pitää mielessä, ja niistä varmasti jokaisen neuvolatäti tai lääkäri osaa myös kertoa. Googlettamallakin infoa löytyy, tässä esimerkiksi ensimmäinen ote:

"Miksi raskauden aikana ei tule nauttia alkoholia?

On tunnettu tosiasia, että raskaus ja alkoholi eivät käy yhteen. Istukka on seula äidin ja sikiön verenkierron välillä, mutta se ei seulo alkoholia, vaan päästää sen lävitse, kuten myös monet lääkeaineet. Jokaisen raskaana olevan naisen onkin suotavaa tarkkailla, mitä suuhunsa pistää. Raskausaikana nainen kantaa vastuuta tulevan lapsen kehityksestä. Hän tietääkin todennäköisesti, että alkoholi voi aiheuttaa sikiövaurioita, eikä halua ottaa riskiä ja panna pienen ihmisenalun elämää missään tapauksessa vaakalaudalle miltään osin. Alkoholin suurkulutus raskausaikana on erityisen vaarallista, mutta jo alkoholin kohtuukäytössäkin on omat vaaransa ja haittansa. Kaikkein parasta on pysyä nollalinjalla kokonaan.

Monesti raskauden alkuvaiheessa nainen saattaa nauttia alkoholia jossakin tilanteessa. Hän ei ehkä tuolloin tiedä vielä edes olevansa raskaana, mutta asiasta varmistuttuaan nainen pohtii syyllisenä, mitä hän on ehtinyt kehittyvälle sikiölle mahdollisesti aiheuttaa. Sikiö, joka ei ole vielä ehtinyt kiinnittyä kohdun limakalvoon, eli aivan alkuraskaudessa, ei vahingoitu millään tavalla, vaikka nainen olisikin nauttinut raskauden alussa jotain alkoholipitoista. Sikiön vointi on kuitenkin selvästi yhteydessä siihen, mitä hänen äitinsä nauttii. Mitä raittiimmat ja terveellisemmät elämäntavat äidillä on, sitä paremmin kohdussakin voidaan ja kasvetaan."

Ja samaa tietoa löytyy mm. päihdelinkin sivuilta. Henkilökohtaisesti en vain ymmärrä, miksei elämästään voisi olla niitä muutamia yhdeksän kuukauden pätkiä kokonaan ilman alkoholipitoisia juomia. Kuten jo todettu, rajansa vetää jokainen itse ja tässä menee minun rajani.

Liikunnasta:

Kävin äsken ekaa kertaa plussan jälkeen pilateksessa, ja mietin mitenhän nopeasti meidän pienryhmän ope ja jäsenet huomaa masun kasvun. Uimassa pitäis käydä vähän useammin, se tekee kans niin hyvää.. Kävelylenkkejäkin tulee tehtyä viereisessä metsikössä. Harkitsen kuntosalijäsenyyden ottamista keväälle asti, mitä muut ootte mieltä, onko hyvä idea? Siellä on tunteja ihan laidasta laitaan, niin et kai sieltä löytäis omansa.

RR rv 5+2

Vierailija
24/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut kuumeen kourissa jo yli viikon. Syytä ei tälle löydy. Nyt mulla on keskiviikkoon asti saikkua ja jos ei siihen mennessä oo mennyt ohi, niin taas lääkäriin...

Täällä pahoinvointi, kuvotus, väsymys jatkuu. Oksentaa ei ole vielä kertaakaan pitänyt, vaan oon saanut sen pidäteltyä. Helppoa se ei toki oo ollut. Mulla myös lämpimän ruuan syöminen tekee tiukkaa, varsinkin sen valmistus. Mä oon tässä viikon elellyt leivällä, hedelmillä, porkkanalla ja herkuilla. Mä vaan pelkään painon nousua jos tätä täytyy jatkaa kovin pitkälle.

Napostelemalla ja juomalla paljon esim. mehuja saa minusta parhaiten pahoinvoinnin pidettyä loitolla. Mulla on yöpöydällä aina nukkumaan mentäessä mehulasi mistä sitten hörppää heti jos yöllä herään esim. vessaan. Tämä on minusta hieman auttanut.

Mä tupakoin esikoista odottaessani, mutta heti plussatessani tupakka jäi siihen, enkä vetänyt yhtään henkosta koko raskauden aikana. Mulle tupakan jättäminen oli sillon tosi helppoa. Jotenkin tietoisuus sikiöstä sekä pahasta olosta sai pysymään tupakasta loitolla. Tsemppiä teille kaikille tän asian kanssa kamppaileville! Ottakaa vaikka joku karkki suuhun ainakun alkaa tehdä tupakkaa mieli...

Ritun viesti saattaa aiheuttaa aika voimakasta keskustelua suuntaan sekä toiseen. Esikoista odottaessa mä kysyin alkoholi suhtautumisesta neuvolasta ja siellä sanottiin, että lasi esim. olutta sillon tällöin ei oo haitaksi sikiölle. Toki kohtuus kaikessa. Mä otin silloin ja aijon ottaa nyttenkin joskus välillä vaikka lasillisen sauna olutta tai joulupöydässä punaviini lasin, enkä aijo kokea siitä huonoa omaatuntoa, koska en usko sen vaikuttavan sikiöön/vauvaan millään lailla. Kyse ei ole siitä ettenkö pystyisi yhdeksää kuukautta olla erossa alkoholista vaan ihan puhtaasti siitä että en koe siinä olevan mitään väärää...

Odotus ajassahan on mieletön määrä kaikkea kiellettyä mitä ei suuhun saa laittaa tai mitä ei saa tehdä, mutta eiköhän jokainen äiti tiedä omat rajansa.

Mä käyn pumpissa ja aijon jatkaa harrastusta niin pitkälle kun mahdollista. Vatsalihaksia tehdessä mä huomasin "kireyttä" vatsan seudulla, sekä mä huomasin väsyväni paljon herkemmin, mutta täytyy sitten vaan vähentää painoja...

Mukava kun meitä heinäkuisia on jo näin monta. Pysyy pinot virkeinä.

Mulla on ensiviikon keskiviikkona eka neuvola, missä ultrataan toivonmukaan samalla! Odotan sitä innolla.

AatuLiina 7+1 sekä tyttö -06

Vierailija
25/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kun tuossa aamulla kehuin, ettei ole pahoinvointia, niin nyt sitten on. kävin tuossa lasten kanssa kaupungilla ja söin mäkkärissä. Sen jälkeen on monta tuntia mennyt oksu kurkussa.

Piti vielä kerta kiellon päälle varmistaa, että tulos varmasti positiivinen, kun perjantaina plussa tuli viiveellä, eilen halppistestillä tosi haalea viiva. Nyt kävin ostamassa aconin kasetin ja tuli kaunis tumma violetti viiva:-)

Nyt ei tarvitse enää epäillä

Kaupunki reissulla oli ihan pakko pyörähtää mammavaate osastolla. Mulla on jokaisessa raskaudessa housut pitäny vaihtaa rv9 joten siihen on enää neljä viikkoa. Ihailen kyllä kovasti mammoja, jotka tarvitsee äippä housut vasta viikoilla 20 + Mutta itse olen möhömaha ja maha on myös puristusarka näiltä viikoilta eteenpäin. No, kuitenkin H&M:llä on ainakin yksi hame ja kiva pusero ja ajattelin satsata niihin ensin. Varmaan voisin jouluksi semmoiset sitten hankkia.

Päivän tuossa pohdiskellut tuota jumppa-asiaa, en taida pistää jumppakorttia tauolle jos raskaus normaalisti etenee. Siirryn sitten loppua kohti jooga - pilates - syvävenyttely - peruspyöräily - linjalle ja todennäköisesti jatkan sillä linjalla lähes heti synnytyksen jälkeen. On se hassua, että nyt jo pohtii asioita jotka on sitten oikeasti edessä vasta heinäkuussa:-P

P-M

Vierailija
26/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä minäkin uskallan liittyä keskusteluun, vaikka tuossa jo päätin, että vasta alkuraskauden ultran jälkeen ilmoittaudun. Olen taustaillut viime viikosta lähtien, kun silloin plussasin. La on 19.7 ja siihen ultraan menen 1.12, toivotaan että kaikki on kunnossa. Taustalla yksi tuulimunaraskaus -06 ja esikoinen vm 08/07, joten aika tarkalleen 2v. tulee ikäeroa täälläkin.

Lievää kuvotusta ja huimausta sekä väsymys on oireina täällä, hajut äklöttää ja närästys on riesana. Turkinpippurit on mun lääke, samoin tuoremehut ja hedelmät. Välillä ruoka maistuu paremmin, toisinaan ei.

Liikunta-asioita mäkin olen miettinyt, spinningissä olen nyt käynyt ja sitä en harrastanut viime raskauden aikaan. Täytyy varmaan mennä tuntemusten mukaan, sykemittaria mun täytyy käyttää, koska sykkeet on mulla luontaisesti normaalia korkeammat. Onko hölkkää tai juoksua harrastavia täällä ? Mitäs kokemuksia teillä on siitä? Kuinka pitkään ootte juosseet?

Nyt tyttö herää päikkäreiltä

Tsemppiä Pihlajankukalle ja tietysti muillekin

Suska74 rv 5+2

Vierailija
27/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vaan näkyi minimaalisen pieni ihmisenalku ja hänen sydämensykkeensä ultraruudulla tänään! Miten liikuttava hetki, suosittelen kaikille! Nyt tiedetään, että tulokas on oikeassa paikassa ja vastaa viikkoja, täydellisesti menkkojen mukaan (6+1 eli menossa rv 7).

Mulla oli mies mukana ja hän näki tuon epätodellisen näyn - sykkivä 0.62 cm - jo ennen minua. Huokaus. Onneen on vielä matkaa.

Väestöliiton ihana kätilö kertoi varhaisraskauden sikiöseulonnasta, joka heillä on jo käytössä. Kun seulonta tehdään viikolla 11, se on tarkempi kuin kunnan vanhemmille äideille tarjoama verikoe rv 15, ja siihen liittyy np-mittaus. Varasin ajan ja jouluun mennessä saadaan kuulla pikkuisen terveydestä. Ikä 39 v. nostaa riskiä häiriöihin...

Täällä Tampeereella on keskusäitiysneuvolassa ruuhkaa ja mullakin kunnan maksama np-ultra on vasta rv 14. Se on muuten viimeinen viikko, jolloin kyseinen tutkimus on luotettava, jos ymmärsin kätilöä oikein.

Sorry, jos vaikutan sekavalta, mutta on niin jännät tunnelmat ollut tänään...

Jos joku haluaa kuulla lisää varhaisultran sikiöseulonnasta, kaivan mielelläni saamani paperit esille ja kirjoittelen niistä tänne. Kätillö kertoi, että tämä uusi seulontasysteemi on tulossa kunnalliselle puolelle koko Suomeen, ilmeisesti vuonna 2010.

28/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pitkästä aikaa jaksoin tulla koneella käymään. Pahoinvointia on ollu jo toista viikkoa ja välistä tuntuu että ei mikään pysy sisällä! :( Aamut on ihan hirveitä.. toivon todella et tää menee ohi viimestään viikolla 12.. Väsyttää myös tosi paljon, tuntuu että en mitään jaksa tehdä, tullu tosi paljon levättyä ja saikulla oon ollu aika paljon just ton pahoinvoinnin takia. Torstaina olis eka neuvola. Oon miettiny et jos olo tästä joskus kohenee niin alkas kulkeen taas salilla. onko täällä muita jotka käy salilla? tai miten noi jumpat? voiko niissä käydä, ei tietenkään revittää kauheasti..

Terkuin: tikru rv 7+3

Vierailija
29/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tsemppiä pahoinvoinnin kourissa oleville, toiv. pian helpottaa :)

Itse en onneksi ole joutunut sitä vielä ainakaan kokemaan.

Varhaisultrauutisia: Eilen siis miehen kanssa käytiin ultrassa ja vauva oli oikeassa paikassa ja kohtu oli hyvin kasvanut. Pituutta oli 13mm ja mikä parasta, sydän sykki.. sitä ei voi sanoin kuvailla miltä se tuntuu nähdä, koskaan kun ei ole tämmöistä kokenut.. Ihan tippa tuli linssiin :)

Ensi viikon tiistaina sitten ensimmäiseen neuvolaan ja sen jälkeen varaamaan aikaa ultraan..

Oireitakaan ei edelleen ole muutakun pissahätää, arat rinnat ja välillä väsymystä, muttei niin ylitsepääsemätöntä, ettei siitä selviäis :)

Saas nähdä miten menee kun tänään alkais yövuorot..olenko ihan poikki vai?? Tekis mieli mennä nukkumaan vaan..kaippa se tästä..

- tanni - rv 7+4

Vierailija
30/71 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole minäkään ehtinyt tänne kirjoitella, lukemassa olen kyllä käynyt teidän muiden kuulumisia ja se on ollut oikein antoisaa. Voi teitä onnellisia jotka olette jo vauvan nähneet ja sydämen kuulleen sykkivän. Mulla olisi vielä reilu pari viikkoa ekaan lääkäriin, kun päätiin siis sinnitellä ilman varhaisultraa. Ensi viikolla on jo neuvola, joten ehkä sekin tuo jo vähän mielenrauhaa. Ei mulla siis mitään erityistä syytä ole huoleen, mutta kaikki tuntee tämän alkuraskauden pelon.

Oireet ovat tässä viikon sisällä voimstuneet. Huono olo tulee herkemmin ja voimakkaammin, oksentaa ei ole onneksi vielä tarvinnut.. Vessassa saa ravata monta kertaa yössä ja päivällä töissäkin lähes joka välitunti (olen siis opettaja). Väsymys on myös ollut nyt tosi voimakas; välillä ei todellakaan jaksa muuta kuin maata sohvalla, mikä ei ollenkaan mulle tyypillistä. Ja rinnat ovat myös olleet kipeät. Eli tyypillisiä oireita tällä palstalla. Huonoa oloa helpotan parhaiten mandariineilla ja Pommacilla.

Tuosta liikkumisesta on ollut täällä puhetta. Itse olen harrastanut ratsastusta säännöllisesti ja sen lopetin jo viime viikolla koska en halua ottaa sitä riskiä jos putoan selästä ja sattuu pahasti. Jumpissa (step, muokkaus, balance) olen käynyt silloin kun ehdin ja noita aion jatkaa niin kauan kuin jaksan, ehkä pikkuhiljaa vähentäen steppiä ja korostaen balancea. Stepissä otin jo pikkasen rauhallisemmin ihan jo huonon olon takiakin.

Täällä on ollut myös puhetta myös tupakasta ja alkoholista raskauden aikana.. En polta ollenkaan, alkoholia normaalisti käytän jonkun verran (esim pari lasia viiniä viikonloppuna tai saunasiideri), ja raskauden aikana pidän täysin nollatoleranssin.

No johan tuota tulikin kirjoitettua. Hyvää vointia kaikille ja kirjoitelkaa kuulumisia, niitä on ihana lueskella!

Vierailija
31/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei kaikille ! Täällä ollaan voitu oikeastaan 'hyvin' mitä nyt pientä kuvotusta on melkein koko ajan, päätäsärkee, huippaa, veto poissa, jatkuvia wc-käyntejä jnejne, mutta kuitenkin tämä alkuraskaus on sujunnut paljon paremmin kuin esikon aikaan. Nyt olen voinnut käydä töissä ja muutenkin elää normaalia elämää. Silloin olin saikulla 2kk kamalan oksun takia, ja se loppui vasta rv-14. Luulen, että tuo taapero myös pitää äidin ajatukset pahastaolosta poissa. Välillä iltaisin kyllä oksettaa ihan tolkuttomasti, mutta se menee onneksi ohi juomalla jotakin raikasta ja kylmää.

Tämä paleleminen ja väsymys on vain kamalaa .. Iltaisin varsinkin alkaa sellainen horkka, etten moista ole kokenut. Ei riitä vaatteet tai peitot, silti on kylmä. Ja siihen auttaa vain sänky ja uni, joten muutamana iltana olen hipsinyt nukkumaan samaan aikaan esikon kanssa eli heti kahdeksan jälkeen, ja nukkunut pitkiä yli 13h öitä.

Kaikilla oli asiat ihan hyvin, hyvä niin. Ja tupakasta ja alkoholista oli puhetta. Itse en polta, ja toivon teille kaikille jotka sen kanssa kärvistelette, että pääsisitte siitä eroon. Ja alkoholiakaan en oikeastaan käytä, vaikken absolutisti olekaan, ei vain kiinnosta. On tullut nuoruudessa käytyä baareissa sun muissa, joten nykyään arvostan ihanaa koti-elämää, mihin ei kuulu bilettäminen. Eli nollatoleranssi täälläkin !!!

e69: olisin kiinnostunut tästä mainitsemastasi seulonnasta mikä tehdään väestöklinikalla rv-11. mm. hinnasta ja mitä siihen kuulluu jne ? Olen ikä-kaimasi, joten hiukan pelottaa iän tuomat riskit, mutta onneksi nykyään ei ole mikään ihme jos meidän ikäiset naiset ovat raskaana. Kättärillä tapasin erään esikonäidin ja hän oli 47v. Kaikki oli sujunnut kuitenkin hyvin, raskaus ja synnytys, ja komean pojan hän olikin saanut. Poika oli melkein 5kg ja pituuttakin löytyi.

Nyt nauttimaan hetkiseksi omasta rauhasta, kun tyttö nukkuu. t. emmi rv-8+0

Vierailija
32/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää minulla 34v ja miehellä 32v. Kaksi poikaa ennestään, 2- ja 4-vuotiaat vilpertit. Toissapäivänä sain tikkuun maagiset kaksi viivaa ja olo on sekava. Yli puoli vuotta ehdittiin yritellä ja kahdessa kierrossa oli clomitkin mukana. Mulla pco, joten ovulointia ei välttämättä tapahdu ilman apuja.

Olen ihan ihmeissäni näiden tunneryöppyjen kanssa. Eilen itketti melkein koko ajan. Nyt onneksi parempi olo. Etova olo nostaa päätään ja syöminen ei houkuta yhtään. Ei kuitenkaan ole tarvinnut oksentaa. Mietinkin, että ei poikien aikana ollut näin hurjaa. Joko tämä tietää tyttöä tai kaksosia tulee väkisinkin mieleen. Clomeissahan on monikkoraskauden riski olemassa.

Ai niin. Laskettu aika kuukautisten perusteella 19.7. Täällä oli muistaakseni joku muukin, jolla sama päivä. Oikea keskikesän vauva siis luvassa. Toivottavasti ei tule hellekesää!

Nyt lasten kanssa ulos, kun eilisen sadepäivän jälkeen paistaa oikein aurinko. Jospa sitä uskaltautuis kirjoittamaan ahkerasti nyt kun heti ilmoittauduin mukaan. Vielä ei ole nimimerkit mielessä, mutta tutustutaan pikkuhiljaa, onhan tässä kesään aikaa. :)

Hibiskus rv 5+3

Vierailija
33/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eipä tarvinnut edes sinne labraan mennä kun illalla alkoi todella kovat kivut ja yöllä sitten vuoto. Siksi varmaan tuo nega siinä toissa päiväisessä testissä. Kesken meni siis rv 6+2. Toivottavasti pääsen tällä puolelle pian takaisin!

Muille parempaa onnea!

Pihlajankukka yk 3 kp 1/24-31

Vierailija
34/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot pahoittelut Pihlajankukalle:-(

Olen taannoin menettänyt vauvan samoilla viikoilla, tuli ihan pala kurkkuun:-(

Toivon, että pääset pian takaisin tälle puolelle, voimia!

P-M

Vierailija
35/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävä juttu. Jaksamista sulle!!!

ON: Itsellä ihan samoja oireita kun tuntuu täällä monella olevan: palelee niin vietävästi ja nimenomaan illat pahimmat. Vessassa saa myös ravata vähän väliä.. Etovaa oloa on toisinaan, mutta ei kuitenkaan varsinaista pahoinvointia. Esikoista odottaessa ei myöskään ollut pahoinvointia, toivon että säästyn siltä nytkin :) Väsymys on kyllä aivan mieletön, mutta aamut on jänniä: herään nykyään tosi pirteänä, mikä ei ole mulle ollenkaan tavallista, mutta jo n. tunnin hereillä olon jälkeen alkaa väsyttämään ja illalla kaadunkin sitten sänkyyn pian esikoisen nukahdettua ja vetelen yli 10 tunnin yöunia minäkin :)

Puhuin eilen illalla miehellekin, että jotenkin on tosi skeptinen olo tämän raskauden suhteen. Pelkään/odotan kauhulla tuulimunaa tai keskenmenoa. En osaa sanoa mistä moiset tunteet johtuu... Yksi syy voisi olla varmaan se kun tämä sai niin helposti alkunsa, jo yk 2:sta.

No, 1.12. on varhaisultra, viimeistään sittenhän jotain selviää. Harmittaa vaan kun ei voi nauttia olostaan kun kaikkia "pelkopeikkoja" jyskyttää tuolla päässä...

Nasqu rv 5+5 tai 5+0

Vierailija
36/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia pihlajankukalle ja stemppiä yritykseen!!!

ON: Neuvolassa käyty eipä siellä ihmeempiä viel kun ollaan näin alussa, mut korttia täyteltiin ja tilattiin niskapoimu ultraan aika 16.12 ja seuraava neuvola sitten 22.12 et näillä eteen päin!! Pahoinvointi vähän helpottanut et eiköhä tää tästä.

Eilen hehkutin et lapset paranemaan päin niin eikös pojalla päikkäreiltä herätessä 39ja risat kuumetta joten mennään kohta pian lääkäriin ja selvitetään et mistä moinen 4 päivän kuume!!

Mut me tästä ruvetaan läheen!!

anskur rv 7+4

Vierailija
37/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Emmi69, hauskaa, että mulla on täällä ikäkaveri! Sulle on tulossa toinen? Toivotaan parasta meille molemmille vanhoille, ja tietty muillekin Heinäilijöille!

Varhaisraskauden yhdistelmäseulonnassa huomioidaan

- sikiön pää-perämitta

- niskaturvotus

- äidin ikä ja paino

- raskausviikot

- hormoniarvot

Raskausviikoilla 8-11 otetaan verinäyte, josta tutkitaan raskauteeen liittyvä plasman proteiini-A ja PAPP-A sekä vapaa hcg. Tietokoneohjelma laskee D. syndrooman riskiluvun. Uä ajoitetaan raskausviikoille 10-12.

Tutkimus maksaa Väestöliitossa Kelan vähennyksen jälkeen noin 120 e.

Kätilö korosti, että kunnallisella tasolla ei yleensä oteta näin aikaisin verinäytettä, ja mullekin neuvolasta varattiin np-ultra vasta viikolle 14 - se olisi siis myöhäistä ajatellen varh.raskauden yhdistelmäseulontaa. Jos kuitenkin haluaa odottaa sinne saakka, niin sitten voidaan yhdistelmäseulonnan sijasta tehdä ns. kolmoisveriseulonta raskausviikolla 14 tai 15.

En vielä katsonut., mutta Stakesin tai Väestöliiton sivuilta voisi löytyä aiheesta lisää. Esite, jonka Vliitosta sain, on tehty Stakesissa.

Vierailija
38/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...täällä on ainakin yksi, jolla on tismalleen sama LA kuin sinulla. Meille tämä raskaus on myöskin kolmas. Ikää minulla on 30 ja miehellä 31. Vanhemmat lapset ovat meillä jo 6 ja 4-vuotiaat, joten ikäeroa hieman tulee nyt enemmän. Poika ja tyttö siis jo on, joten nyt haetaan vähän epätasapainoa meidän perheeseen...

Minulla on ollut kova flunssa jo viikon ja olen joutunut olemaan poissa töistä. Ääni käheänä läperryn vällyjen väliin... On helppo syyttä flunssaa, jos olen vetämätön ja huonovointinen... Saan huijattua vähän lähipiiriä. Oletteko te jo muuten kertonut raskaudesta? Me ei olla ja päätettiin, että kerrotaan sitten myöhemmin tai jos ite arvaavat.

Tunteet vaihtelee minullakin kovin ja olen jotenkin kovin herkillä kanssa. Mutta positiivista on se, ettei pahoinvointi ole vielä minulla jatkuva vieras, sillä edellinen raskaus oli sitä alusta loppuu. Sairaalaankin jouduin "vauhtia" hakemaan vähän väliä...

tsemppiä kaikille...

Tanjumiini

Vierailija
39/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun alkaa tehdä mieli lähteä tuohon alkuraskauden ultraan kun lukee kuulumisia:-) Minkä hintainen on ultra näin alkuraskaudesta?

Onko moni menossa sitten puolvälissä 4 d ultraan? Minä kävin viimeksi ja olen kyllä tosi tyytyväinen että kävin. Kallishan se oli, mutta kyllä sen arvoinen:-) Eli varmasti käyn nyttenkin jos sinne asti pääsee.

Emme ole kertoneet vielä kenellekkään raskaudesta. Puhuin tuossa parhaan kaverini kanssa puhelimessa niitä näitä ja yhtäkkiä tämä kysyi, että oletko raskaana! Änkytin jotain epämääräistä! Olisin tahtonu kyllä jo sanoa, mutta antaa pari viikkoa kulua, jotta selviytymismahdollisuus vähän kasvaa (aikaisemmin olen saanut keskenmenon rv 6+ risat) Tämä kaveri on kyllä se ihan eka joka saa tietää - pakko sitten vaan sanoa hänelle, että taitaa tosiaan tuntea meikäläisen

Taidan ottaa päikkärit, illalla taas menoa eikä huvita ihmisten ilmoilla nuokkua

P-M 5+2

Vierailija
40/71 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tere...

Pihlis, otan osaa menetykseesi!

Sitä ei kuule tiedä vaikka liityn joukkoon tummaan...aamulla tuli vuotoyllätys...taas.

Nyt vaan pelonsekaisin tuntein...odottelen vielä...toivon parasta ja pelkään pahinta. Mahaa kykkä kipristelee kovin...

Niin...

Potkutkin sain maanantaina...

Meneepä tosi hyvin...

Jenniliini ja "james 007" 7+0