Aika uskomaton ohje vauvan yösyötöistä:
Tämä on suora lainaus Pampersin jostain uniohjeista:
" Yösyöttö voidaan pääsääntöisesti jättää pois noin kuuden ¿ kahdeksan viikon ikäisestä alkaen. Sen jälkeen vauva on tavallisesti valmis nukkumaan läpi yön ilman syöttöä."
Siis mitä?!?! Olisiko meidänkin 7-viikkoinen muka valmis jättämään yösyötöt pois?! Syö tällä hetkellä klo 23, 03 ja 07, eli käytännössä herään 2 kertaa syöttämään koska en ikinä nouse vielä klo 7...
Mutta siis oikeasti, eihän noin pieni VOI pärjätä koko yötä nukkumatta. Pampers-ohjeissa puhutaan että syötöt ilman yösyöttöä oli esim. klo 22-23 ja 07. Eihän noin pieni pärjää 8 h ilman ruokaa?
Kommentit (45)
En tietenkään oo ihmisten ilmoilla tällanen.
Aina ennen, kun tällä palstalla on linkkiä huudeltu, niin se on tarkoittanut jotain sellaista, että yrität nyt vedota johonkin muka faktaan, joka ei sitä ole, ellet todista jollain linkillä, että joku oikeesti on tehnyt tutkimuksen aiheesta. Siitä mun aggressiivisuuteni. Ja kyllä tuo sun otsikko ihan just samanlaiselta näyttää.
Mutta tuota en kyllä käsitä alkuunkaan, että yö on silloin, kun ihminen nukkuu mukamas. Vaikka minä nyt oon valveilla, niin en kyllä mitenkään osaa ajatella, että nyt olis päivä. Kyllä ulkona on pimeää, kello on 02.15, valtaosa suomalaisista nukkuu.... Kyllä nyt on yö. Eikä mun, yhden ihmisen, valvominen sitä muuksi muuta.
Niitä yön määritelmiä oli sitten erilaisia. Jossain sanottiin, että jos vauva nukkuu 5 tuntia putkeen, niin silloin sanotaan, että vauva nukkuu läpi yön. Toisaalla muistaakseni luki, että jos vauva nukkuu klo 23 - 05, niin silloin nukkuu läpi yön. Mut noi on nyt muistista vedettyjä, joten saattaa olla heittoa. Mutta näin mun muistin mukaan. Ja antaa kuitenkin suuntaa.
Lisäksi ne neuvovat aina jättämään vauvan yksin pinnasänkyyn nukahtamaan. Mieluiten vielä vauva yksin omaan huoneeseen. No jotkut vauvat toki voikin näin nukahtaa, mutta omani itkivät aina sydäntäsärkevästi jos heidät laittoi yksin sänkyyn. Siis jo synnytyslaitoksella, max 5 min yksin sängyssä ilman itkua, sylissä pitkäänkin.
Jostain 6-12 kk ikäisistä kerrottiin, että he ennen nukahtamista jokeltelevat ja tapailevat sanoja. Jos vanhemmat haluavat kuulla niin itkuhälyttimen avulla se onnistuu ;D
Parmpersin ohjeet eivät selvästikään ole suomalaisiin oloihin (kohtuullisen hyvin imetystä ja lapsia nukutetaan jonkin verran vieressä tai ainakin samassa huoneessa).
niin ne kuulemma jonkun lapset nukkuvat. Omista 5 ei kukaan ole nukkunut.
sanotaan, että lapsi nukkuu " koko yön" jos nukkuu tauotta 23-06. Ja että kuuden jälkeen syöttö ei ole enää yösyöttö... Meillä noin 8 kk vanha alkoi nukkua noin -- imetin siis noin klo 23-24 ja seuraavan kerran 06, sitten lapsi otti vielä parin tunnin tirsat. Neuvolan (ja jonkun neuvolasta saadun kirjasen) mukaan meillä nukuttiin läpi yön ilman yösyöttöjä...
Ja kiitoksia tällä kertaa asiallisesta vastauksesta, 27. Minä en oo yösyötöistä elämässäni ehtinyt juuri opiskelemaan, kun ensimmäinen lapsi on pari kuukautta, eikä sen yösyömisessä ole ongelmia ollut. En siis tiennyt, että yö määritellään noin. Edelleenkin voisin omassa puheessani kutsua yösyötöiksi niitä syöttökertoja, joita varten itse (ja vauva) joudun heräämään yöuniltani, vaikka määritelmä ei sitä hyväksyisikään.
(Tietenkään yhden ihmisen valvominen ei muuta yötä päiväksi; tarkoitin että tämän yhden ihmisen kokemusmaailmassa yö=nukkumisen aika voi olla eri kuin muilla. Määrittelykysymys, totta. Mutta mitenkäs kukaan sitten voi nukkua 12 tunnin yöunia, jos yö maksimissaan voi kestää 23-06?)
Viime yönä mun vauva taisi tehdä ennätyksen eikä syönyt kertaakaan (rupesi nukkumaan 01 ja heräsi 09). Olipas kiva nukkua itsekin heräämättä! :)
t. 18, 21 ja 24
Toivottavasti osa täällä vaan provoilee pienten unikoulusta. Totta kai jos jotkut nukkuu itsestään hyvin, niin mikäpä siinä. Monille valitettavasti tulee yllätyksenä, että vauvat saattavat valvottaa paljonkin ja äitiä väsyttää.
Hieman nyt sisua peliin, ja asiat vaan on tehtävä niinkuin ne eteen tulee.
Esikoinen nukkui 19-10 ja tämä kuopus (nyt 7kk) on nukkunut 8 viikkoisesta 19-8.
Päivä kun alkaa ajoissa, vauva kerkeää päivällä ennen iltaa syödä tarpeeksi ja nukkuu yönsä. Meillä alkoi usein päivä kuudelta, satunnaisesti aiemminkin.
Antaa huutaa vaan? En keksi yhtään keinoa luopua yösyötöistä jos vauvalla kerran on nälkä.
Vierailija:
en siis syötä lasta väkisin, vaan vauva siis herää parkuen yöllä klo 03 ja 07, jolloin annan ruokaa. Oletko koskaan ollut tekemisissä vauvojen kanssa...?
Itsekkäistä syistä olen ajatellut tuota yösyötöistä luopumista, että jaksaisin paremmin itse.Onko jollain vinkkejä syöttövälien pidennykseen noin pienellä?
ap
nukkumiselle tuhoisaa. Poikkeuksiakin on.
vauvaa pitää hoitaa omalla maalaisjärjellä ja äidinvaistolla ja rakkaudella, koska huonoja ohjeita on maailma pullollaan. Varsinkin sukupolvi, pari sitten vauvoja hoidettiin niin, että laitettiin usein alusta asti toiseen huoneeseen ja vanhemmille korvatulpat eikä mitään yösyöttöjä. Silläkin tavalla voi tehdä ja vauva varmaan siihen tottuu, mutta nykykäsityksen mukaan se on lapsen rääkkäystä. Kun meillä on nykyisin pitkät äitiyslomat, niin minusta ainakin vauvantahtisuus kaikessa mahdollisessa on kätevin ja paras tie. Ei tule vanhemmillekaan paha ja syyllinen mieli itkevästä lapsesta.
Yksilöllistä se on miten tiheään tarvitsevat ruokaa. Silläkin on merkitystä minkä verran rinnasta tulee maitoa kerralla.
Pelottaa kun ihmiset aina vetoaa erilaisiin oppaisiin ja kirjoihin. Kyllä minusta jokaisella pitäisi olla sen verran maalaisjärkeä oman lapsensa hoidossa, että tietää kuinka toimia. Jos jonkun terve ja normaalipainoinen lapsi nukkuu yönsä heräämättä syömään, häntä tuskin kannattaa herättää syömään. Jos taas jonkun lapsi herää tunnin välein syömään, kyseessä ei välttämättä ole nälkä, mutta ehkä imemisentarve/ läheisyydenkaipuu. Tätä lasta varmaan kannattaa hoitaa eri tavalla. Itse olen joutunut opettamaan omat lapseni heräämään kolmen tunnin välein syömään, kun sokerit heittelivät muuten liikaa.
Oppaat pitäisi kieltää sellaisilta äideiltä, jotka yrittävät niitä sitten orjallisesti noudattaa, välittämättä juuri oman lapsensa tarpeista. Itse olen kuullut niin monelta esim. imetysoppaiden luomista paineista, että voi elämä! Mitään ongelmaa ei välttämättä ollut, ennen kuin on lukenut jonkun oppaan.
hei älkää tehkö elämäänne niin vaikeaksi, vaan ottakaa ne vauvat viereen köllöttämään yöksi. Siinä voivat ottaa sitten halutessaan rintaa vaikka koko ajan ja äippä ei edes herää. Vauvasta kasvaa kiltti ja rohkea lapsi, kun ei ole joutunut pikkuisena itkemään hädissään ja nälissään öisin vaan on saanut olla just niin kuin ihmisen " poikasen" kuuluu olla.
kuukauden iästä LÄHTIEN. Poikkeuksia toki on, joku on valmis siihen jo muutaman kuukauden iässä, mutta esim. kaikki täysimetetyt kuusi kuukautta vanhat eivät varmasti ole.
Sitten nukkuu loppuyön heräämättä.
Vierailija:
hei älkää tehkö elämäänne niin vaikeaksi, vaan ottakaa ne vauvat viereen köllöttämään yöksi. Siinä voivat ottaa sitten halutessaan rintaa vaikka koko ajan ja äippä ei edes herää. Vauvasta kasvaa kiltti ja rohkea lapsi, kun ei ole joutunut pikkuisena itkemään hädissään ja nälissään öisin vaan on saanut olla just niin kuin ihmisen " poikasen" kuuluu olla.
kehittyäkseen. Helliä voi paljon päivälläkin ja imettää voi kauan, ilman, että vauva nukkuu kainalossa. Jokainen tekee kuitenkin kuinka tykkää.
Rintamaitoa saivat, koko illan kyllä aina tissuttelivatkin, mutta oli ihanaa kun nukkuivat sitten yöt hyvin.
Jos terve vauva, niin voi hyvin nukkua yönsä esim. kuukauden ikäisestä, eri asia sairaat vauvat jotka eivät jaksa syödä niin paljon kerralla, he tarvitsevat yösyöttöjä.
En tiennytkään!! Mä olen käyttänyt Lapsikirjaa apuna kahden vauvan kanssa, ja tykännyt ihan mielettömästi - ohjeet ovat fiksuja ja loogisia, ja meillä toimineet tosi hyvin, mm. tuo lapsien opettaminen nukkumaan. Koliikkia meillä ei ole ollut kummallakaan, mutta toisaalta saivat myös syödäkseen aina kun halusivat ;)
Mutta Anna W:llä niitä lapsia kai oli loppujen lopuksi 9 (se yksi pieni ihana hukkui tai jotain)? Miten se ne hylkäsi?