Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä mielestäsi ovat kristillisiä arvoja?

Vierailija
18.01.2008 |

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen ihmisen elämä on Jumalan lahja ja sellaisena arvokas. Emme saa tuottaa lähimmäisellemme vahinkoa emmekä kärsimystä. Meidän on suojeltava häntä kaikissa oloissa. Erityistä tukea on annettava kaikkein heikoimmille.

Jos vahingoitamme ihmistä ja elämää, asetumme Jumalaa ja hänen luomistyötään vastaan.

Vierailija
2/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jokaisen ihmisen elämä on Jumalan lahja ja sellaisena arvokas. Emme saa tuottaa lähimmäisellemme vahinkoa emmekä kärsimystä. Meidän on suojeltava häntä kaikissa oloissa. Erityistä tukea on annettava kaikkein heikoimmille.

Jos vahingoitamme ihmistä ja elämää, asetumme Jumalaa ja hänen luomistyötään vastaan.

Tarkoitan niin pientä sikiötä, joka ei vielä selviä kohdun ulkopuolella.

24

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos äiti kuolisi, kuolisi myös vauva. Kumman valitsisit - molempien kuoleman vai abortin, jolloin äiti jäisi henkiin?

24

Vierailija
4/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Among others...

Vierailija
5/26 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta edelleen tuntuu, että nää aborttivastustajat ovat susia naiselle ja pelkäävät hysteerisesti kuolemaa eivätkä ymmärrä, että kuolema voi olla suurempi armo kuin elämä...

Vierailija
6/26 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (kristittynä) pidän yhtenä avainkysymyksenä, missä vaiheessa alkio - sikiö - on ihminen, jolla on elämä.

Itse esim. hyväksyn varauksetta hedelmöityshoitojen yhteydessä alkioiden tuhoamisen (esim. valitaan useasta siirrettävä, muut tuhotaan). En pidä alkiota vielä ihmisenä.

Mielenkiintoinen kysymys on sitten, missä vaiheessa kohtuun siirretty alkio muuttuu ihmiseksi. Onneksi en ole joutunut tilanteeseen, missä tarvitsisin vastausta.

Myös erittäin pahasti vammaisen sikiön abortoinnin hyväksyn varauksetta, eli kun tiedetään, että vauva kuolisi joko heti synnyttyään tai melko pian kivuliaan elämän jälkeen. Tässä ajattelen, että pätee eräänlainen armeliaisuus: ei itsekkyys.

Vierailija:

En minä kyllä tuossa mitään yhtäläisyysmerkkiä näe tekstin ja aborttikiellon välillä.

t. itsekin uskovainen, joka ei hyväksy aborttia kuin joissakin tapauksissa

Vierailija
7/26 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan tekojaan

10 käskyä taas pitää jo lainrikkomisena näitä yllä mainittuja, ihminen ei kykene siihen, vaikka kuinka yrittäisi

Vierailija
8/26 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Koskeeko mielestäsi " Älä tapa" vain ihmisiä?

Vierailija
9/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se tarkoittaa rehellisyyttä kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla, itsekkään oman edun tavoittelun välttämistä ja työyhteisön hyvinvoinnista huolehtimista.

Vierailija
10/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5

Älä tapa.

Koska Jumala on rakkaus, hän tahtoo, että rakastamme lähimmäistämme niin kuin itseämme.

Lähimmäisen rakastamisen käsky koskee sekä yksilöä että yhteisöä. Kun esivalta puolustaa niitä, joiden elämää tai hyvinvointia uhataan, se edistää rakkauden toteutumista yhteiskunnassa. Yhteisen hyvän vuoksi esivalta voi käyttää myös pakkokeinoja estääkseen väkivallan leviämistä.

Yksilöinä emme saa ottaa oikeutta omiin käsiimme. Sen sijaan meidän on annettava anteeksi ja luovuttava kostosta. Jos vahingoitamme ihmistä ja elämää, asetumme Jumalaa ja hänen luomistyötään vastaan.

Jeesus sanoi: ¿Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ¿Älä tapa.¿ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.¿ (Matt. 5:21¿22)

Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: ¿Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan¿ ¿ näin sanoo Herra. (Room. 12:19)

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

(Room. 13:10)

Älä tapa.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme aiheuta lähimmäisellemme mitään vahinkoa tai kärsimystä, vaan autamme ja tuemme häntä kaikissa elämän tarpeissa.

(Lutherin Vähä katekismus)

(eli selvästi kielletään abortti, koska jokainen elämä on Jumalan lahja)

Vierailija
11/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus elämää suojellaan tuhoamalla toinen elämä. So. abortti tehdään, koska se on siinä tilanteessa ja siinä hetkessä sille naiselle hänen elämäänsä suojeleva ratkaisu.

Elämän suojelu ei varmasti tarkoita aina konkreettisen kuoleman välttämistä, vaan ihan henkistäkin puolta.

Vierailija
12/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kyllä tuossa mitään yhtäläisyysmerkkiä näe tekstin ja aborttikiellon välillä.

t. itsekin uskovainen, joka ei hyväksy aborttia kuin joissakin tapauksissa

Vierailija
13/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei-uskovia saa uhkailla helvetillä ja haukkua saatanan kätyreiksi

- homoja kuuluu tölviä aina kun tilaisuus tulee. Jos siis homoista kerrotaan yksikin ikävä uutinen, pitää muistaa voitonriemuisena ilmoittaa, että jumala rankaisee.

Nämä on ne päällimäiset.

Vierailija
14/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko joku usko Jumalaan, ystävällisyys, hyvyys ym vai mitä?

Mitä ne sinulle merkitsevät?

Vierailija
15/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onhan niitä paljon muitakin

Vierailija
16/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tottahan sinä tiedät parhaiten. Kai sinä nyt lähimmäisesti elämänkin osaat laittaa kuntoon, koska tiedät mitä Jumalakin ajattelee aivan sataprosenttisella varmuudella.

Vierailija
17/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpailkaa keskenänne

Vierailija
18/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tärkeä kristillinen arvo on myös " älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" . En oikein ymmärrä mistä tuo mielikuva tulee, että kristityt tuomitsisivat toisia ihmisiä enemmän kuin ei-uskovat. Minä ainakin olen kokenut, että (ainakin meidän seurakunnassa) kristityt suhtautuvat rakkaudella kaikenlaisiin ihmisiin eivätkä todellakaan tuomitse.

Vierailija
19/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on omasta tahdosta kiinni. Minä ihmettelen, miten kristityiksi itseään sanovat seurakuntaa kuuluvat ihmiset voivat esim antaa abortoida omia lapsiaan.

Vierailija
20/26 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty uskoo Jeesukseen. Minä uskon Jeesukseen, mutta olen aivan varmasti ihan yhtä syntinen kuin muutkin ja varmaan syntisempi kuin monet ei-uskovat. Jos luet tarkkaan Raamattua niin esim. käsky " älä tee huorin" tarkoittaa sitä, ettei saa edes ajatella riettaita ajatuksia toisista miehistä/naisista, koska sekin on huorintekoa. Ei niitä käskyjä voi noudattaa, mutta elämässä on hyvä olla tavoitteita! Onneksi yksi kristinuskon avainsanoista on Jumalan armo ja anteeksi antaminen.

13