Vasenkätinen kysyy mielenkiinnosta: mitä ajattelet vasenkätisyydestä?
Kommentit (62)
Itse olen molempikätinen tai ei-kumpikaan-kätinen paremminkin, jos niin voisi sanoa.
Minä olen myöskin molempikätinen (en osaa kaikkea molemmilla käsillä vaan olen joissain asioissa oikea- ja toisissa vasenkätinen) ja vasen tuntuu oikeammalta, mutten osaa vasemmalla kaikkea:-/ En kyllä osaa oikeallakaan kaikkea, esim. kirjoittaa tekstiviestiä..., mutta vasen tuntuisi oikeammalta:-)
Kiinnitän heti huomion, jos vaikka myyjä tai kassa on vasuri.
itse oikeakätinen olen.
olen vasuri, mutta matematiikassa todella surkea!!
Lapsena olin huono käsitöissä (kunnes sain ymmärtäväisen opettajan). Inhosin myös taululle kirjoittamista, kun käteni sotki kaiken mitä olin juuri saanut aikaan.
Muistan myös ikuisesti, miten ekaluokkalaisena en osannut leikata tavallisilla oikean käden saksilla - tunsin itseni todella surkeaksi, kun jouduin jäämään välitunnin ajaksi viimeistelemään jotain saksilla leikattavaa askartelutyötä, jonka muut olivat tehneet jo aikoja sitten. Ehkä vasenkätisyyteni ei aiemmin ollut tullut esiin missään keskusteluissa eikä opettajakaan tajunnut, mistä oli kyse.
Nykyään näitä traumoja ei enää ole, ja nautin vasuriudestani. Isoisäni oli vasuri, samoin isäni. On hauskaa olla vasuri jo kolmannessa polvessa!
4v vasenkätisen lapsemme mummi sanoo aina tytölle, että älä tee väärällä kädellä. Opettaa tyttöä oikekätiseksi silloin, kun en ole paikalla, ja saattaa minunkin kuullen sanoa. Olen sanonut tytölle, että teet vain vasemmalla, ei väärää kättä ole olemassa. Tyttö oli tämän sanonut mummille, joka oli todennut, että onpas.
Eikö siitä ole haittaakin, jos väkisin yritetään "opettaa" tekemään oikealla kädellä ja olen tuon mummille sanonut, mutta ei mitään vaikutusta.
Kuulemma pitää lusikalla syöminen opettaa oikealla, koska maailma on oikeakätisten. On niitä vasenkätistenkin lusikoita :-P No niin tietenkin on maailma oikeakätisten, mutta kätisyys on synnynnäistä.
Ei ole kauan siitä, kun ajateltiin yleisesti, että vasenkätisyys on vika. Ovatko nuo vähä-älyisenä pitäjät vanhempia ihmisiä?
Tytön ukki muuten on vasenkätinen, eli mummi on kyllä periaatteessa 40v tottunut siihen, että on vääräkätinen perheessä... Ukki kirjoittaa oikealla, kun koulussa ei ollut saanut käyttää vasenta, kaikessa muussa on vasenkätinen.
käyttämään "väärää" kättä. Vasenkätisyys on luonnollista. Vasureilla mm. puhekeskus on yleensä oikealla kun taas oikeakätisillä vasemmalla jne, eli on ihan aivojen rakenteesta johtuva juttu, syitä ei tiedetä (eikä niillä ole sinänsä merkitystä, mutta tietysti aivotutkijoista olisi mielenkiintoista saada syyt selville)
Vasenkätisistä muuten keskimääräistä isompi osa on homoseksuaaleja (mutta edelleen vähemmistö). Itse tunnen hyvin kaksi vasuria (miehiä), joista toinen asuu miehen kanssa, toinen on naimisissa naisen kanssa. Molemmat erittäin mielenkiintoisia tyyppejä - ja matemaattisesti lahjakkaita.
Olen vasenkätinen erittäin voimakkaasti, ja matikasta en tajua yhtään mitään, ollut aina tyyliin nelonen. Sensijaan olen bi-seksuaali ja taiteelliselta puolelta löytyy lahjakkuutta. En tosin usko, että kätisyydellä on oikeasti mitään merkitystä näissä asioissa. Vrt. lapseni on oikeakätinen, taiteellisesti lahjakas ja homo, ja toinen lapseni oikeakätinen, hyvä matematiikassa ja hetero...kaiken voi tietysti haluta nähdä ihan miten huvittaa.
jep, itsekin olen.
Mä allekirjoitan tuon lahjakkuuden, olen hyvä matemaattisesti, kuvataiteellisesti ja kielellisesti. Aika tasaisen hyvä kaikessa, oikeastaan, (tai no, pitkänmatkan juoksu EI ole mun touhua). Ja lukiossa oli myös muita vastaavia ja huomasin kyllä kätisyyden, sattuneesta syystä.
Itse ajattelen niin, että koska maailma on oikeakätisten (en nyt huimimpia esineitä muista, mistä huomaa että on suunniteltu oikeakätisille, mutta niitä on maalima täynnä) on vasempipuoleisten ollut pakko pienestä saakka harjoittaa ongelmanratkaisukykyä selviytyäkseen näistä pikkuseikoista. Siitä sitten syntyy pieni kierre, on keksittävä ratkaisu kerta toisensa jälkeen ja siinä harjaantuu aina vain paremmaksi. (Näin ainakin itselläni, kai on sitten niitäkin keneltä ei koskaan luonnistu.)
Itse olen täysin vasemmanpuoleinen, tein niitä testejä joskus jossa totesin, että olen vasempisilmäinen, -korvainen, -jalkainen, -kätinen jne.
vain oletuksia. Sellaisen teorian olen kuullut, että vasenkätiset vaikuttaisivat älykkäämmiltä siksi, että he ovat tottuneet toimimaan oikeakätisille suunnitellussa maailmassa, he eivät ole ns. päässeet helpolla, äly harjaantuu tällaisessa jo pienestä pitäen itsestään. Siis että vasurit eivät ole sen älykkäämpiä, mutta he usein osaavat käyttää älyään paremmin kuin oikeakätiset.
En tiedä, ei taida tähänkään varmaa vastausta olla, mukava pohtia. :-)
En siis myöskään edes muista, että ketkä tutuistani ovat oikea-
ja ketkä vasenkätisiä... Mitään muuta väliä vasenkätisyydellä
ei ole kuin että tilastollisesti vasenkätiset joutuvat hiukan
enemmän haavereihin, kun esim. veitset ja sakset on suunniteltu
pääosin oikeakätisille.
pysty sanomaan ketkä kavereistani olisivat vasenkätisiä. T: Oikeakätinen....
Äitini on vasenkätinen ja ex-mieskin oli.
Ainoa asia on se, että kun vasenkätinen alkaa esim. kaatamaan jotain painavaa (kattilasta, kannusta tms.) niin tekee mieli sanoa, että ota nyt oikealla kädellä, ettei käy hullusti.
Kokemuksesta voin sanoa, että ihan normaaliälyisiä ovat.
täytyy sanoa etten ollut koskaan ajatellut asiaa. En ole tiennyt että siihen liitettäisiin mitään erityisiä ominaisuuksia.
Sen jälkeen olen katsellut että ehkä lapsi tosiaan syö enemmän vasemmalla kuin oikealla kädellään. Onkohan se syy siihen että se vielä kolmevuotiaanakin söisi mieluummin sormin kuin haarukalla? Onko vasurilla vasurinkin jotenkin vaikeampaa syödä kuin oikealla kädellä oikeakätisen? Vai onko lapsi vain motorisesti vähän heikko?
Muistelen lukeneeni tällaisesta tutkimuksesta. Jos tää pitää paikkaansa, niin mihin mahtaa perustua? Tietääkö kukaan?
kovasti, että kukaan lapsistamme ei ole. Jopa nuorimmaisesta näyttäisi tulevan oikeakätinen, vaikka elättelin toivetta edes yhdestä vasurilapsesta.
itse en kyllä tuota allekirjoita muuten kuin että tavallinen auto ja vaihteet ja vasuri yhdistelmänä menee kyllä jos ei äkkitilanteita, mutta jos refleksit ottaa vallan niin ei välttämättä hyvä...(Itse olen kerran jos toisenkin ottanut äkkitilanteessa vaihdekepin sijaan kiinni virta-avaimesta, oikealla kädellä kun en saa tehtyä näemmä mitään järkevää.)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:47"]
Mä esim kirjotan, syön ja juon vasemmalla kädellä, mutta sitten heitän palloa/otan kopin, leikkaan saksilla, leikkaan leipää jne oikeella kädellä. Onkohan tällänen miten yleistä?
[/quote]
Mun lapsi tekee samoin.
[/quote]
Mä teen myös noin. Lisäsi vaikka olen itse vasenkätinen niin kun näen jonkun kirjoittavan vasemmalla, se näyttää todella oudolta :o
Omat haittansa ja hyötynsä.
Monet työkalut ovat suunniteltuja oikeakätisten käyttöön vaikka ei sitä aina itse oikeakätisenä huomaakkaan. Osaa voi käyttää kummalta puolelta vaan mutta osaa ei ole ajateltu loppuun asti. Mm. Joku suojus tms. saattaa olla tiellä kun katsoo eri puolelta.
Hyötyä taas saattaa olla esim. mailapeleissä tai jalkapallossa.
Matemaattisia ovat molemmat sekä isäni että lapseni mutta minä en todellakaan ole mikään matemaatikko. Ihan keskiverto tai hieman alle.
Eipä siihen maailma kaadu ja onneksi ihmiset ovat erilaisia.