APUA! juustotarjottimeen vinkkejä ja lisukkeet!
Lauantaiksi vieraita tulossa ja juustotarjottimen katsoin nopeimmaksi väsätä, nyt vinkit kehiin :)
Kommentit (9)
sieltä poimisin patongin, suolakeksit ja omenasiivut. Juustoista ainakin miedon valkohomejuuston ja vahvan vuohenjuuston. Lisäksi laittaisin juustoleipää (pienellä piparimuotilla kauniiksi leikattuina), jos joukossa sattuisi olemaan joku " juustonvierastaja" . Lisäksi tekisin mozzarellapalloista ja kirsikkatomaateista coctail-tikkuja, tulee vaihtelevampi. Koristeeksi perinteiset viinirypäleet..
Otan pois viinirypäleet, jos on tarkoitus nauttia viiniä.
Minä pistäisin suolakeksejä, patonginpaloja ja pieniä hapankorppupaloja.
Juustoina homejuustot, kippari, vuohenjuusto ja pari erillaista tuorejuustoa(esim. mustapippuri ja taco).
Muina lisukkeina pistäisin anaspaloja, viinirypäleitä, vesimeloni paloja....
(Ja kun eivät sisällä vehnää, karppaajallekin käy).
Ihmeesä myös jotain kovaa juustoa, esim. Comté on hyvää.
Ja hei, tässä nyt tulee aika paljon ehdotuksia, mutta ei kannata liikaa vaihtoehtoja myöskään. Mieti paljonko yksi ihminen realistisesti jaksaa syödä juustoa yhdellä kertaa.
Iloista iltaa!
..niin, että on eri voimakkuuksisia ja eri tuntuisia juustoa. eli kovia ja pehmeitä, voimakkaita ja mietoja. lisukkeet mitä täällä on mainittu kuulostaa tosi hyviltä, mutta suosittelisin vielä lisäksi karpalohyytelöä. On esimerkiksi suolakeksien ja brien kanssa lyömätön yhdistelmä.
Ota lisäksi vielä jotain goudaa. Se on aina hyvä juusto.
Ja kuten joku jo sanoi, kohtuus kaikessa. Vaikka 5 erilaista juustoa, enempää ei oikeastaan tarvitse.
Jos asut pk-seudulla, kannattaa kipasta Stockmannin juustotiskille. Tai löytyyhän niitä kai Tampereelta ja ---ööö--- onkos Turussakin Stocka?? No, kuitenkin, monissa isommissa kaupoissa on juuustotiskit ja myyjät osaa aina auttaa. Kannattaa kysyä heiltä. Myös tosiaan Alkosta viinisuositusta.
mene herkkuun ja pyydä esim seuraavia: englantilaista stiltonia, italialaista gorgonzolaa, pecorinoa, ranskalaista camembert (se mieto kaveri), ja vaikka sveitsiläistä appenzelleriä.
tietty voit kysyä myös asiantuntijan neuvoa. todella tylsää on ostaa aura, brie, sinileima, gouda lautanen, jokainen syö niitä päivittäin kotona.
nuo ehdottamani juustot ovat vielä aika tavallisia ja helppoja muttei kuitenkan ihan niitä arkisimipia. heh, itse olen niin juustohullu, että pyydän aina oman juustokauppiaani kokoamaan mulle jonku kivan uuden sekotuksen. se muistaa aina mitä viimeksi olen ostanut, samoin tulee monesti mukaani alkoon valitsemaan viinin!
pyydä ihmeessä myös pari hyvää juustoviini ehdotusta ja varaa suunkostuketta tarpeeksi.
lisänä tarjoaisin tuoretta maalaisleipää tai patonkia. en muuta. erikseen voisin nostaa myöhemmin pyötään heldmiä ja vaikka mansikoita.
toivottavasti oli jotain apua!
tiedät varmasti ettei suomalaisissa perheissa kauheesti herkutella juustoilla ja suomalaiset ovat aika kranttuja juustojen suhteen. Todellakaan ei joka perheessä päivittäin syödä auraa, brietä, sinileima, goudaa.. Minä vaikka paljon ruokaa teenkin ja illanistujaisia erikoisineen herkkuneen niin silti ei auraa ole joka päivä pöydässä eikä goudaa jne. Moni ei noista tykkää! Joten perustuorejuustoa jne. kannattaa olla juustopöydässä niin varmasti on suomalaiseen makuun!
tykätään juustotarjottimista :-)
Laita valko- ja sinihomejuustoa, kermajuustoa ja vaikka vuohenjuustoa, parmesania...
Lisäksi vaikka tuoretta ananasta ja viinirypäleitä. Omena ja päärynäkin ovat ok.
Leipätikkuja, suolakeksejä, patonkia.
Siinä ruotsinkielisessä sisustus- ja ruokaohjelmassa oli muutama viikko sitten jonkin hillokkeen ohje juustopöytään.