Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19847)

Vierailija
1861/19847 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1869, käsityötarvikkeet ovat minunkin heikko kohtani, ja jos oikein muistan niin olen pähkäillyt asiaa aiemminkin tässä ketjussa. Toisinaan osana tavaranvähennysprojektia tulee sellainen ajatus, että pitäisi tehdä mahdollisimman paljon käsitöitä, jotta pääsisi esim. neulelangoista eroon. Mutta sitten taas käsityöt ovat harrastus ja rentoutumisen keino, joten hampaat irvessä ei lankoja pidä yrittää kuluttaa. Sitä paitsi yhtä paljon tilaa ne langat vievät valmiina neuleinakin, ja itse olen myös tosi tarkka siitä mitä päälleni puen. Pelkästään se, että neule on itse tehty, ei riitä minulle syyksi käyttää sitä.

Langoissa on ihanaa ja kamalaa se mahdollisuuksien kirjo. Tuntuu ettei niistä ihanimmista millään voi luopua, koska ei kukaan muu maailmassa ymmärrä, että tämän mohairin voisi yhdistää juuri tähän villaan ja tästä meleeratusta jämälangasta saisi tämän kanssa tätä. Mutta toisaalta viisautta on ymmärtää, että jotkut langat vain ovat ihanampia kerällä kuin valmiina neuleina. Itselläni ainakin on riehakkaampi lankamaku kuin vaatemaku.

Välillä on viisautta myös tunnistaa keskeneräinen käsityö, jota ei kannata tehdä loppuun. Silloin pitää huokaista syvään, purkaa se ja joko tallettaa langat itselleen tai pistää ne kiertoon.

Hiljalleen olen onnistunut keskittämään käsityötarvikkeet yhteen isoon arkkuun. Sen ulkopuolella ovat vielä ompelukone ja laatikollinen kankaita. En vieläkään tiedä, alanko harrastaa tosissani ompelua vai onko se unelmaminäni harrastus. Tällä hetkellä enemmän kiinnostaa fyysisen kunnon kohottaminen. Sellaiset lajit, joita saa harrastettua ilman varustehankintoja.

T. Ilman verhoja.

Vierailija
1862/19847 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu kuolinpesiä tyhjentävästä yrittäjästä.

Niin se vaan on, että kaikki se tavara mitä kerää ja pitää jotenkin tärkeänä, on enimmäkseen roskaa sen jälkeen kun veivinsä heittää. Osuvasti tuossa myös sanotaan, kuinka nuorilla nykyään ei ole kirjahyllyjä tai työpöytiä ja kuolinpesien tavara on "mummokamaa". Sellaista vähän pölyltä haisevaa, ei arvokasta.

Tuli fiilis, että pitää jatkaa tätä siivoamista, ettei kenenkään tarvitse kantaa kassitolkulla omaa tavaraa ja miettiä että mitähän varten tuokin nainen on tällaisia tavaroita hillonut kaapeissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/19847 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kaivataan taas :)

Vierailija
1864/19847 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitat siitä, että käyt ensin yhden kaapin läpi, ja jaat tavarat kolmeen kasaan: roskiin, kiertoon ja säilytetään. Ja kaikki mitä vähänkään mietit, että tarvitsetko, niin päätät että et tarvitse. Esimerkiksi keittiössä loppujen lopusi ei tarvitse jokaista hilavitkutinta. Turhia ovat kaikkiyhden asian tavarat kuten valkosipulipuserrin, tomaatinviipaloija, sipulihakkuri jne. Suurimman osan  teet näppärästi veitsellä.

Vaatteita ja kenkiä sulla on kuitenkin liikaa. Valitse kauneimmat ja heitä muut pois. Mitä toivevaatteita tai jos-tää-tulis-muotiin -vaatteita älä säilytä. Pois vääränväriset ja vähemmän imartelevat.

Helpompi ja nopeampi on lajitella ensin "roskiin" ja "säilytetään". Tuo roskiin ei välttämättä tarkoita "roskiin", mutta ensimmäisessä vaiheessa ei vielä tarvitse miettiä sitä asiaa. Eli jaat kahteen osaan "en tarvitse enää" ja "tarvitsen/pidän tästä". Tilaa tulee valtavasti! Mitään säilytysratkaisuja, kaappeja yms ei kannata ostaa. Itsellä kävi niin, että jäi niitä isoja säilytyslaatikoitakin tarpeettomiksi. Ne ovat lisäksi rumia kuin mitkä.. samalla pari kaappia tyhjeni kokonaan. Toisen annoin pois ja toinen vaihtoi huonetta ja käyttötarkoitusta.

Kun olet jakanut tavarat näin esim. laatikosta/kaapista/tavaraluokasta niin siivoa kaappi ja laita säilytettävät takaisin nätisti. Käy sitten "roskakasan" kimppuun eli lajittele siitä roskiin/lahjoitukseen. Jos haluat myydä, niin myy. Itse lahjoitan, koska se säästää aikaa ja hermojani sekä tuottaa iloa. Lajittele roskiin menevä tavara. Ja huom, jos vaate on esim. tahrainen/nyppyinen/rikki, se on lumppua eikä enää vaate. Älä hamstraa uutta kasaa "korjaan tai tuunaan tästä jotain kivaa" jos et koskaan tule tekemään sitä.

Laita kalenteriin aika uutta tarkistusta varten viikon parin tai kuukauden päähän ja käy sama kaappi uudestaan läpi. Lyön vetoa että löydät taas uutta tavaraa poistettavaksi!

Vaatteita on helppo siivota, kun pääsee yli siitä "en voi laittaa pois/oli kalliskin" syyllisyydestä. Miksi säilöisit kaapeissa vaatteita, joiden ainoa tarkoitus on maata pimeässä kaapissa? Vaikka joku vaate sopisi sinulle, mutta et käytä sitä niin mitä teet sillä? Kaikilla meillä on vaatteita, jotka ovat inhottavan tuntuisia, ihan väärän värisiä tai muuta "pinnallista" mutta kuitenkin niin häiritsevää, että et vaan käytä sitä vaatetta. Ne kannattaa laittaa kiertoon.

Samalla kun aloittaa siivousoperaation kannattaa käynnistää ostolakko. Älä osta vaatteita/koriste-esineitä/meikkejä, jos et ole vielä käynyt läpi olemassa olevia tavaroita. Aika nopeasti vaatteista esim. selviää mitä ovat ne lempparit mitä haluat käyttää. Todennäköisesti muutama tyylisii sopiva, tietyn värinen vaate, 2-3 kengät, pari takkia ja 1-2 laukkua - aika vähän. Ole rehellinen - jos käyt juhlissa tai "edustamassa" pari kertaa vuodessa, et tarvitse juhlavaatevarastoa. Tarvitset "arkipäivän vaatteita". 1-2 juhlamekkoa riittää oikein hyvin, eivätkä ne edes kulu tai vanhene jos ovat klassisia.

Jos nautit muodista niin harjoita sitä näin: tee budjetti ja noudata sitä. Osta sen rajoissa asusteita ja koruja. Sukkahousut, huivit, hatut, korvakorut, niillä saa klassisen asun tuotua tähän päivään.

Kun ostat jotain uutta, laita vanha versio pois. Kun taloon tulee uusi takki, 1 vanha lähtee. Älä jätä niitä "varalle".

Vierailija
1865/19847 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?

Säästin vuosia, kunnes tajusin, ettei siinä ole järkeä. Esim. IT-alan materiaali vanhenee hetkessä. Laitoin kaikki roskiin, enkä ole kertaakaan tarvinnut. Kaiken tarvittavan uuden tiedon saa kursseilta ja vanhan netistä.

Vanhemmistani toinen on vähän hamsteri. Hänellä on mökin vintillä meidän lasten kaikki kirjat ja omansa. Kirjat eivät edes säily kylmässä tilassa, joten eiköhän niissä asu jo hiiriä ja kosteus/kylmyys ole pilannut ne.

Ymmärrän jos joku haluaa säilyttää vaikka ensimmäisen aapisen. Sehän on hurmaava muisto. Mutta silloin se pitää tuoda sisälle lämpimään ja pitää näytillä / käytössä lapsenlapsilla jne.

Vierailija
1866/19847 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua auttaa ajatusleikki. Kuvittelen kysyväni joltain rikkaalta hienohelmalta, että kannattaisiko tämä säästää (joku edellisen asunnon wc-paperiteline, neulalla puhkottu nukke, kodin kuvalehti vuodelta -98 tms) ja näen sen halveksuvan epäuskoisen ilmeen tämän ihmisen kasvoilla. Helposti lentää tavara roskiin!

Olen myös tehnyt niin, että olen laittanut tavaroita, joita en ole vielä raaskinut hävittää, muovipussiin ja laittanut pussin varastoon. Puolen vuoden päästä olen pussiin katsomatta vienyt sen roskikseen enkä yhtään muistanut mitä siinä pussissa oli! Tuskin mitään tarpeellista.

Jos sen oman "arvokkaan" tavaran vie jonnekin muualle niin yleensä näkee heti kirkkaissa valoissa ja erityisesti muiden katsoessa sitä.. että se on nuhjuinen, kulunut ja aika kauhea. Mulle on pari kertaa käynyt näin. Yhden tavaran vein töihin kun olin säilyttänyt sitä ja se oli mielestäni hieno. Näin sen sitten siellä uusin silmin loisteputkien alla ja roskiin meni.

Vierailija
1867/19847 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-olen yrittänyt vihjata, ettei minulle tarvitse antaa tavaraa lahjaksi vain "koska on tapana"

Kannattaa vihjata vielä suorempaan, että "haluan lahjaksi elämyksiä" ja antaa pari esimerkkiä:

- elokuvalippu (ei ole edes kovin kallis)

- lahjakortti hierontaan tai kosmetologille, kampaajalle

- lahjakortti Lidliin tai muuhun ruokakauppaan

- teatteri/baletti/konserttilippu

- ruokaa/herkkuja

- tuoreita leikkokukkia iso kimppu

- juhlat, joissa kivoja ihmisiä ja hyvää ruokaa

Vierailija
1868/19847 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen, että keskustelu jatkuu, edes hissuksiin. Olen aiemminkin kirjoittanut ekologisuuden tavoittelun vaikutuksista tavaramäärään. Välillä jo mietin, että miksi kuljen näissä reikäisissä ja kulahtaneissa kotivaatteissa, kun osa ihmisistä ilmeisesti laittaa vaatteet pois muutaman käyttökerran jälkeen. Mutta muutaman pikamuotia käsittelevän dokumentin katsomisen jälkeen tuntuukin oikeastaan oikein hyvältä käyttää olemassa olevat vaatteet mahdollisimman loppuun. Nyt on sikäli herkullinen tilanne, että kaikki vaatteeni ovat niin kuluneita, että uusien hankinta on pakollista, koska en nyt sentään ihmisten ilmoilla kehtaa kulkea selvästi rikkinäisissä. Pääsen siis ihan aidon tarpeen kanssa tutkimaan kestävämpiä vaihtoehtoja.

Koska vaatteita on niin valtavan vaikea saada kulutettua aivan loppuun, harkitsen erittäin tarkkaan nämä uudet hankintani. Muutamia vaatteita olen jo teetättänyt läheisellä ompelijalla. Muuten pyrin katsomaan kotimaisia vaihtoehtoja, ja mahdollisimman luonnollisista ja turvallisista materiaaleista tehtyjä.

Kirpparit olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta niitä ei valitettavasti ole lähettyvillä tarjolla. Toisaalta nyt pääsen tukemaan kotimaisia pienyrittäjiä ja osaltani edesauttamaan kestävämpää kehitystä.

Vierailija
1869/19847 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen, että keskustelu jatkuu, edes hissuksiin. Olen aiemminkin kirjoittanut ekologisuuden tavoittelun vaikutuksista tavaramäärään. Välillä jo mietin, että miksi kuljen näissä reikäisissä ja kulahtaneissa kotivaatteissa, kun osa ihmisistä ilmeisesti laittaa vaatteet pois muutaman käyttökerran jälkeen. Mutta muutaman pikamuotia käsittelevän dokumentin katsomisen jälkeen tuntuukin oikeastaan oikein hyvältä käyttää olemassa olevat vaatteet mahdollisimman loppuun. Nyt on sikäli herkullinen tilanne, että kaikki vaatteeni ovat niin kuluneita, että uusien hankinta on pakollista, koska en nyt sentään ihmisten ilmoilla kehtaa kulkea selvästi rikkinäisissä. Pääsen siis ihan aidon tarpeen kanssa tutkimaan kestävämpiä vaihtoehtoja.

Koska vaatteita on niin valtavan vaikea saada kulutettua aivan loppuun, harkitsen erittäin tarkkaan nämä uudet hankintani. Muutamia vaatteita olen jo teetättänyt läheisellä ompelijalla. Muuten pyrin katsomaan kotimaisia vaihtoehtoja, ja mahdollisimman luonnollisista ja turvallisista materiaaleista tehtyjä.

Kirpparit olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta niitä ei valitettavasti ole lähettyvillä tarjolla. Toisaalta nyt pääsen tukemaan kotimaisia pienyrittäjiä ja osaltani edesauttamaan kestävämpää kehitystä.

Minä pidän myös lempivaatteet käytännössä puhki. Marituksen yhteydessä poistin ne vaatteet, joista en pitänyt, mutta jos minulla on vaikka musta mekko, joka on mukava yllä ja josta tykkään niin tottakai käytän sitä kotona vaikka on vähän nyppyinen eikä värikään enää alkuperäisen täydellinen musta. Ja kotona treenatessa saatan pukeutua esim. kivaan paitaan ja alushousuihin ja jumpata niissä. En tiedä miksi minulla pitäisi olla hienot urheiluvaatteet, jos kukaan ei näe minua.

Mulla on yhä liikaa vaatteita. Tämä projekti tulee kyllä kestämään. Olen nyt päättänyt ainakin, että juhlavaatteita ei tarvita yhtään lisää.

Vierailija
1870/19847 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaatteiden loppuunkäyttäjä myös ! Käytän koti- ja yövaatteina loppuun kaiken mikä sellaiseen sopii. Välillä olen myös ollut työtehtävissä joissa on hyvä käyttää "huonompia" vaatteita, joiden likaantuminen tai rikkoontuminen ei haittaa.

Nyt on joitain lämpimämpiä pikkureikäisiä yövaatteita käytössä, jotka yritän käyttää täysloppuun tämän kylmän sesongin aikana. On kyllä tyydyttävää saada käytettyä jokin TODELLA loppuun :D Ostin pari trikoopaitaa ja siitä sain lisäpainoa sille että loppuunkäytettävät vaatteet tulevat aina pesusta suoraan käyttöön, jotta ne tulee poistettua vaatekaapista lähitulevaisuudessa.

Täällä ketjussa näyttää tapahtuneen kehitystä. Omat tavaramäärät ovat valitettavasti päässeet hieman plussan puolelle. Tapanani on ollut kerätä kiertoon meneviä asioita eteisessä kassiin ja viedä niitä sitten "sopivasti" pois. Vein yhteen kierrätyshyllyyn vihdoin kassillisen tavaraa. Osa tavarasta on jumittunut paikoilleen, koska haluaisin kokeilla menisikö osa tavaroista kaupaksi netissä. Sekin on asia jolle pitäisi varata oma aikansa ja opetella tekemään. Olen ostanut asioita, joita en välttämättä tarvitsisi. Toisaalta myös vaatepuolella parantunut talvivaatepuolta niin ettei tarvitse enää palella kovillakaan pakkasilla !

Lapsuudenkodissani on ollut yhä tavaroitani. Aluksi kävin niitä läpi siellä käydessäni mutta se kävi liian hitaaksi ja nyt niitä on pakattu ja tuotu vähitellen omaan kotiin lajiteltavaksi. Pidän kategorian mukaisesta lajittelusta, joten osa tavaroista jää odottamaan että saan lisää tavaraa paikalle. Olen käyttänyt muistoesineiden kuvaamismenetelmää, jotta kaikki tavara ei jäisi nurkkiin pyörimään. En ole päättänyt mitä tehdä kaikille paperimuodossa oleville muistoille, esim. laaja kirjeenvaihto nuorempana. Odotan että saan kaiken siihen kategoriaan kuuluvan samaan paikkaan, jolloin voi miettiä tilantarvetta ja hävittämisen tarvetta. Voisin säilöä kerrostalomme varastokoppiin jonkin verran muistotavaraa, mutta esim. juuri kirjeitä en yksityisasioiden suojaamiseksi säilöisi muualla kuin asunnossa.

T: aiemminkin kirjoittanut

Vierailija
1871/19847 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä lähti viikonloppuna neljä banaanilaatikollista tavaraa kirpputorille ja neljä kauppakassillista tavaraa suoraan roskiin. Järjestelin tavaroita uudelleen ja sain kaksi lipastoa tyhjäksi. Nyt nekin voi laittaa annetaan palstalle Facebookissa. Noin kaksi neliömetriä lattiapinta-alaa vapautuu tavarasta sen jälkeen!

Vierailija
1872/19847 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä lähti viikonloppuna neljä banaanilaatikollista tavaraa kirpputorille ja neljä kauppakassillista tavaraa suoraan roskiin. Järjestelin tavaroita uudelleen ja sain kaksi lipastoa tyhjäksi. Nyt nekin voi laittaa annetaan palstalle Facebookissa. Noin kaksi neliömetriä lattiapinta-alaa vapautuu tavarasta sen jälkeen!

Vautsi, onnittelut! 

Vierailija
1873/19847 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin pari muovikippoa roskiin. Tavarasaldo meni kyllä plussalle, koska ostin neljä lasista eväsrasiaa tilalle. Huoh.

Vierailija
1874/19847 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin vanhoja suvun muistoesineitä tilanteessa, jossa en missään nimessä pystynyt niistä kieltäytymään. En myöskään voi näitä antaa kenellekään muulle sukulaiselleni loukkaamatta minulle rakkaita ihmisiä. En olisi näitä esineitä kuitenkaan halunnut eikä näillä ole mitään muuta funktiota kuin tulla säilytetyiksi. Säilytystilaa taas ei ole edes kaikelle käytössä olevalle tavaralle eikä oman perheemme muistoesineille. Tunnen olevani jumissa. Olen yrittänyt kovasti vähentää tavaroita ja talouteen tulevia uusia tavaroita sekä saada jonkinlaista selkeyttä ruuhkavuosielämään, ja tämä tuntuu takapakilta.

Joku voi ajatella, että onpa turhaa ruikutusta. Mutta näitä kyseisiä tavaroita on pahvilaatikollinen ja ne täytyy säilyttää sisätiloissa, jotta eivät mene pilalle. Elämme myös vahvasti ruuhkavuosia ja jokainen lisätyötä vaativa asia tuntuu todella vaivalloiselta.

Älkää rakkaat ihmiset antako tavaroitanne muille, ellette ole aivan varmoja, että he niitä haluavat. Ja antakaa mahdollisuus kieltäytyä, ilman draamaa.

Vierailija
1875/19847 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa kaikki tarpeeton myyntiin tori.fi tai vastaavaan. Pari tonnia on tullut tienattua kun olen myynyt tarpeettomat lasten vaatteet, tarvikkeet ja lelut, ylimääräiset astiat, sisustustavarat, elektroniikka yms yms.

Vierailija
1876/19847 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tosiaan palstan paras ketju!

Paljon saanut inspistä ja ideoita täällä.

Voin sanoa että meidän koti alkaa olla jo ns. setvitty. Varasto vielä, mutta sinne on jotenkin niin hankala lähteä. Mutta juuri eilen mietin, että jos kävisin varastossa vaikka joka perjantai, ottaisin pussin mukaan ja en lähtisi ennen kuin pussi täynnä ja samantien pussi roskiin. Siellä nimittäin olisi varmasti niin paljon roskiakin.

Kyttään myös silmä kovana taloyhtiön ilmoitustaulua milloin olisi roskalava tulossa pihalle, sinne sitten rikkinäiset ja omituiset tavarat mitä varastossa hilloaa. Autottomana ei tosiaan noin vain tehdä reissuja kaatopaikalle tai muualle.

Vierailija
1877/19847 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin vihdoin ja viimein postilaatikkoon "ei mainoksia" lapun ja tällä oli yllättävän suuri vaikutus. Paperinkeräysastia täyttyy huomattavan paljon hitaammin kuin aiemmin. Ja myös yhden hoidettavan asian häviäminen tuntuu helpottavalta. Tämä oli tälläinen enemmänkin tavaran tuloa hillitsevä toimenpide, mutta vie kohti samaa päämäärää.

Vierailija
1878/19847 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on tosiaan palstan paras ketju!

Paljon saanut inspistä ja ideoita täällä.

Voin sanoa että meidän koti alkaa olla jo ns. setvitty. Varasto vielä, mutta sinne on jotenkin niin hankala lähteä. Mutta juuri eilen mietin, että jos kävisin varastossa vaikka joka perjantai, ottaisin pussin mukaan ja en lähtisi ennen kuin pussi täynnä ja samantien pussi roskiin. Siellä nimittäin olisi varmasti niin paljon roskiakin.

Kyttään myös silmä kovana taloyhtiön ilmoitustaulua milloin olisi roskalava tulossa pihalle, sinne sitten rikkinäiset ja omituiset tavarat mitä varastossa hilloaa. Autottomana ei tosiaan noin vain tehdä reissuja kaatopaikalle tai muualle.

Hyvä idea tuo pikkuhiljaa siivoilu. Pienikin parannus on parannus. Jos olet autoton, niin ilmeisesti asut kaupunkialueella ja lähin lahjoituspiste on melko lähellä? Varmaan lahjoitukseen menevienkin tavaroiden vienti pussi kerrallaan voisi onnistua.

Vierailija
1879/19847 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vinkkinä muutama aiheeseen liittyvä blogi, kertoilkaahan jos tiedätte muita hyviä.

A slob comes clean. Englanniksi, myös podcasteja ja kirjoja

Arkijärki. Myös podcasteja ja kirja arkijärjellä koti kuntoon.

Paikka kaikelle. Myös kirja

1880/19847 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ongelmani on, että en omista autoa, keräyspisteet ovat kaukana ja toriin ei jaksaisi alkaa kuvaamaan yksikerrallaan tavaroita. Lahjottaisin mielelläni esimerkiksi Konttiin, mutta lähdenkö oikeasti ison jätesäkin kanssa ekana bussilla ja sitten metrolla ja sitten kävelleen itiksen läpi kantaen jätesäkkiä. Mielelläni en ryhtyisi tuohon. Roskiinkaan en haluaisi heittää hyviä tavaroita ja meidän taloyhtiössä ei ole roskakatosta vaan roskapussit heitetään pienestä avautuvasta luukusta, jossa ne kulkeutuvat putken kautta isoon jätekonttiin. Esimerkkinä minulta löytyy turhanpanttina ylimääräinen moppi. Näitä tälläisiä tavaroita on paljon ja en vain keksi, että minne ne lahjoitan. Voihan sitä kai laittaa toriin, että lahjoitetaan moppi, mutta kovin suuri vaiva ensimmäisenä tehdä ilmoitus ja sitten sopia noudosta. Jos kukaan nyt moppia noutaa..