tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19833)
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä: vanhan maton käytin pesulassa. Kohta olisi varmaan järkevää ostaa uusi koska pesu maksoi 35 euroa. Mutta matto on kaunis ja mieleinen. Tuntui hyvältä antaa sille taas jatkoaikaa.
Tästä tuli mieleen oma muutos ajattelussa. Aiemmin tulin ostaneeksi uuden, jos vanhan korjaaminen tai huoltaminen maksoi mielestäni liikaa (vaikka vähemmän kuin uuden ostaminen). Ihan kuin olisi järkevämpää tai muuten perustellumpaa käyttää rahaa ostamiseen kuin huoltamiseen. Nykyään ajattelen niin, että minulla on vastuu pitää hankkimastani tavarasta huoli ja myös ympäristösyistä paljon mieluummin laitan rahaa vanhan ylläpitoon kuin uuden hankkimiseen. Jos siis matto on hyvä, sopiva ja mieleinen, miksi uuden ostaminen on järkevämpää kuin nykyisen pesettäminen?
Vierailija kirjoitti:
Ensin ajattelin, että enhän minä mitään hamstraa, mutta yhden kulmakaapin siivous paljasti, että omistan yli 20 erilaista teepakettia!!!
Vaikka olenkin kova teenjuoja, aikaa menee ennen kuin varasto on tuhottu ;)
Itse kauppareissulla marssin ponnekkaasti hakemaan vaniljasokeria, ettei vain pääse unohtumaan koska se on ihan lopussa, todetakseni parin päivän kuluttua että kaapissahan on täyttöpussi. Noh, kyllä ne siitä joskus kuluu, 150 grammaa yhteensä. Ja joo, unohtuvat teepaketit ja laukkujen pohjalla pyörivät voidetuubit ja muu tuollainen pieni sälä on muutenkin perussettiä, homma on olevinaan hanskassa mutta silti aina jostain ilmaantuu jotain randomia :D
Kyllä todellakin pyyhkeisiin tulee vanhuuttaan reikiä, niin kuin mihin tahansa kankaaseen. Mikäs kysymys tuokin nyt oli..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo minimalistisia tavaroita ostavat eivät ole minimalisteja. He ovat minimalistisella tyylillä sisustavia, eivät muuta. Oikea minimalisti tulee vähällä toimeen ja on karsinut kaiken turhan jo olemassa olevista tavaroistaan pois. Ei ostele niitä lisää. Jos minimalisti joutuu jotain uutta hankkimaan saa hän tietenkin ostaa itseään miellyttävän. Oli se sitten minkä näköinen vain. Ehkä pelkistetty tyyli miellyttää minimalistin silmää eniten. Siksi tietenkin on myös minimalistisia esineitä myynnissä. Mutta minimalistisesti sisustava ei siis ole varsinaisesti minimalisti. Hänelle on tärkeintä, että näyttää selkeältä. Kaapit voivat jopa pursuta samalla tavaraa. Minimalistilla ei ehkä ole edes kaappeja.
Olen joskus miettinyt, että aidoimmillaan minimalisteja ovat jotkut mökin mummot ja ukot. He jotka eivät todellakaan o
näin itsellänikin on. Iso määrä nippeliä ja muuta jotta ei joka kerta tarvi erikseen hakea kun tarvitsee. Eli tavaraa on, ja monen mielestä sitä hukkatavaraa, mutta eipä tarvi lähteä kauppaan kun tarvitsee yhtä ruuvia tai paikkatarviketta, tai puutavaran palaa johonkin. Tarkoitukseni on juuri se ettei kaupasta tarvi jatkuvasti ostaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mun päähän ei mahdu että pyyhkeen valintakin voi olla noin vaikeaa. Onko sama ihminen nyt kyseessä jolle oli sopivien aterimienkin löytäminen haaste? Itsellä on pyyhkeitä monen merkkisiä enkä ole huomannut samoja ongelmia vaan hyvin pyyhkii pyyhkeellä kuin pyyhkeellä. Jos värit lähtee pesussa tai saumat kiertyy vinoon niin se on sitten eri asia.
Viimeiset 4 pyyhettä luhtaa ja finlaysonia kirpparilta, 0,50-2€ kpl. Kaikki kuin uusia. Aterimet 0,10€/kpl kirppareilta, kaikki lautaset joko saatu äidin vanhoja 20v sitten, tai kirppareilta 0,10-0,50€/kpl.
Ei ole ollut kallista, ja hyvin on kestäneet elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin laiha ja kaunis suhtautuisin varmasti eri tavalla vaatteisiin, kenkiin, asusteisiin ja kauneudenhoitoon. Kannatan luonnollisuutta ja annan rumuuteni näkyä. En myöskään kaunistaudu laittautumalla, vaan näytän entistä hirveämmältä. Tämä on sitten eri asia kuin perushygieniasta huolehtiminen. Toivon toki laihtuvani, mutta tämä onkin sitten ainoa toimenpide, jota tosissani yritän näyttääkseni paremmalta. Laihtuminen vaatii toki sitten ruokaan liittyvän tavarapaljouden hallintaa eli minimalismia ruoan suhteen ja herkkujen syömisen lopettamista, mutta se on todella vaikeaa. Kirjoitukseni tästä aiheesta varmasti jo riittävät.
Sä sitten kontrolloit pyyhkeitä, aterimia ja laseja, kun et itseäsi jaksa. Unohda nuo kaikki ja mene lenkille ja syö vähemmän. Ihan sama minkälaisella haarukalla. Tai otakin oikein pieni ja kapea, niin syöminen on hitaampaa.
En nyt ymmärtänyt.. Eli kontrolloiko mielestäsi laiha ja kaunis itseään laihuudella ja kauneudenhoitotuotteilla? Pitäisikö heidän ruveta syömään ja lihomaan ja lopettaa ripsivärinkäyttö ja unohtaa kaikki tuollainen, koska se on kontrollointia? Vai onko kontrollointia vain se jos pitää pyyhkeistä, ja se ei sinun käsitykseesi ihmisarvoisesta elosta sovi, vaan on sairasta ja se tulisi lopettaa koska sinä koet sen epämukavaksi että joku tuntematon pitää jostain muusta kuin sinä itse?
Ei ole ihan tervettä yrittää kontrolloida tuntemattomien ihmisten tykkäämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Käytin itse aikoinaan kaikki maskini loppuun ja vasta sitten lopetin niiden käytön. Käytin maskia 2 vuotta ja vieläkin kaipaan välillä maskia kun ruman naaman sai piilotettua ja itsevarmuus oikeasti kasvoi. Koronan olen ilmeisesti sairastanut vain kerran omikronin, mutta tuota ei ole varmistettu kun en käynyt lääkärissä, enkä tarvinnut sairaalahoitoa. Yhtään rokotusta en ole ottanut. Noihin uunin pesuihin myrkyillä jne. käyttäisin jo järevämpiä ammattikäyttöön tarkoitettuja hengityssuojaimia.
Käytin siis uuninpesun yhteydessä FFP2:sta. Oli kyllä ihan riittävä suoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin laiha ja kaunis suhtautuisin varmasti eri tavalla vaatteisiin, kenkiin, asusteisiin ja kauneudenhoitoon. Kannatan luonnollisuutta ja annan rumuuteni näkyä. En myöskään kaunistaudu laittautumalla, vaan näytän entistä hirveämmältä. Tämä on sitten eri asia kuin perushygieniasta huolehtiminen. Toivon toki laihtuvani, mutta tämä onkin sitten ainoa toimenpide, jota tosissani yritän näyttääkseni paremmalta. Laihtuminen vaatii toki sitten ruokaan liittyvän tavarapaljouden hallintaa eli minimalismia ruoan suhteen ja herkkujen syömisen lopettamista, mutta se on todella vaikeaa. Kirjoitukseni tästä aiheesta varmasti jo riittävät.
Sä sitten kontrolloit pyyhkeitä, aterimia ja laseja, kun et itseäsi jaksa. Unohda nuo kaikki ja mene lenkille ja syö vähemmän. Ihan sama minkälaisella haarukalla. Tai otakin oikein pieni ja ka
En tarkoittanut noin, vaan selvästikin lihavalla on joku ongelma, jos syö niin paljon että syö liikaa ja yleensäkin on sitten lihava. Keskittyisi sen ongelman setvimiseen mieluummin, kuin määrättömään jauhantaan jostain epäsopivista haarukoista ja pettymiseensä pyyhkeisiin tai väärän värisiin juomalaseihin. Eli jos vähän kontrolloisi käytöstään ahdistuksen hetkellä, ei kävisi heti, ehkä huomaamattaankin syömään. Hän ikäänkuin kiinnittää ihan liikaa huomiota epäoleellisiin asioihin tärkeän, eli itsensä hyvinvoinnin, sijaan.
Ei kaikki "lihominen" ole siitä, että syö liikaa! Itsellä vaatekoko vaihtui monta numeroa lasten saannin jälkeen. Lantio vaan leveni ja sillehän nyt voi mitään, jos luustonrakenne muuttuu. Ennen kavensin housuja, nyt en todellakaan! Oli iso kynnys huomata, että mitkään lempihousut, mekot yms, ei vaan sovi päälle ja ne pitäisi laittaa kiertoon, muuten vievät tilaa kaapeissa. Vieläkään en ole pystynyt heittämään ihan lempivaatteita pois :(
Entinen 38, nykyinen 44.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki "lihominen" ole siitä, että syö liikaa! Itsellä vaatekoko vaihtui monta numeroa lasten saannin jälkeen. Lantio vaan leveni ja sillehän nyt voi mitään, jos luustonrakenne muuttuu. Ennen kavensin housuja, nyt en todellakaan! Oli iso kynnys huomata, että mitkään lempihousut, mekot yms, ei vaan sovi päälle ja ne pitäisi laittaa kiertoon, muuten vievät tilaa kaapeissa. Vieläkään en ole pystynyt heittämään ihan lempivaatteita pois :(
Entinen 38, nykyinen 44.
Jep. Itsekin huomaan näin 2 kuukautta sitten synnyttäneenä että vaikka vaaka näyttää samaa kuin ennen raskautta ja kilot ovat lähteneet hyvin niin vartalo on vaan eri mallinen. Tiedän etten pysty enää käyttämään paria mekkoa vaikka ne ovat aivan upeita. Sama muutamien juhlakenkien kanssa. Kirpaisee hieman, kun olen juuri noita kenkiä ostanut ajatuksella että panostan laatuun ja ostan useita vuosia kestäviä kenkiä vaikka hieman kalliimmallakin, mutta ne eivät ehkä mene enää ikinä jalkaan. No, onneksi ihana vauvani hymyilee vieressäni eikä siinä paljoa kengät tai mekot enää kiinnosta kun laittaa asiat tärkeysjärjestykseen mutta silti pitää itseni tehdä tietynlainen ajatustyö noiden vaatteiden ja kenkien luopumisen kanssa ja samalla hyväksyä uudenmallinen vartaloni, joka toki muuttuu vielä toivottavasti seuraavankin raskauden aikana.
Minä olen nyt pitänyt kaapeissani enimmäkseen sellaisia vaatteita, jotka ovat melko väljiä mutta hyvin laskeutuvia ja joiden istuvuutta on helppo säädellä vyöllä tai solmimalla. Pari-kolmekymppisenä osa mekoistani oli niin tiukkoja ja joustamattomia, että heti jos oli menkkaturvotusta tai paino nousi muutaman kilon ne eivät enää mahtuneet tai muuttuivat makkarankuoreksi, eikä nyt keski-ikäisenä kiinnosta kontrolloida painoa pakonomaisesti kunhan voin hyvin. Onneksi vaatemakuni on iän mittaan muuttunut muutenkin mukavammaksi niin ei ole suuri uhraus.
Mikä parasta, nyt kun kaapissa on lähinnä noita kivoja ja helppoja vaatteita, niitä ei tarvitse ostella pitkään aikaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kukaan ei jaksa lukea määräänsä enempää pitkiä viestejä joistain aterimista ja pyyhkeistä ja niiden kelvottomuudesta. Sinuna miet
Mun kysymys taas on miten reikä pyyhkeessä vaikuttaa sen kuivaustehoon? Vähän sama kuin autolla ei voisi ajaa jos siinä on pieni lommo kyljessä. Saati se että reiän voi paikata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä: vanhan maton käytin pesulassa. Kohta olisi varmaan järkevää ostaa uusi koska pesu maksoi 35 euroa. Mutta matto on kaunis ja mieleinen. Tuntui hyvältä antaa sille taas jatkoaikaa.
Tästä tuli mieleen oma muutos ajattelussa. Aiemmin tulin ostaneeksi uuden, jos vanhan korjaaminen tai huoltaminen maksoi mielestäni liikaa (vaikka vähemmän kuin uuden ostaminen). Ihan kuin olisi järkevämpää tai muuten perustellumpaa käyttää rahaa ostamiseen kuin huoltamiseen. Nykyään ajattelen niin, että minulla on vastuu pitää hankkimastani tavarasta huoli ja myös ympäristösyistä paljon mieluummin laitan rahaa vanhan ylläpitoon kuin uuden hankkimiseen. Jos siis matto on hyvä, sopiva ja mieleinen, miksi uuden ostaminen on järkevämpää kuin nykyisen pesettäminen?
Tästä syystä meillä on vain vesipestäviä mattoja, jotka pesen ilmaiseksi mattorannassa kesällä. En maksaisi maton pesusta maton hintaa vaan ostaisin uuden, ja myisin vesipesun kestämättömän maton vitosella eteen päin niin että pesu jäisi ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen 38, nykyinen 44.
Jep. Itsekin huomaan näin 2 kuukautta sitten synnyttäneenä että vaikka vaaka näyttää samaa kuin ennen raskautta ja kilot ovat lähteneet hyvin niin vartalo on vaan eri mallinen. Tiedän etten pysty enää käyttämään paria mekkoa vaikka ne ovat aivan upeita. Sama muutamien juhlakenkien kanssa. Kirpaisee hieman, kun olen juuri noita kenkiä ostanut ajatuksella että panostan laatuun ja ostan useita vuosia kest
Minun jalkani kasvoi numerolla lapsen saannin jälkeen, mutta yllättäen lapsen ollessa n. 8-10v huomasin että jalkaan sujahtikin kengät, jotka olin unohtanut komeron perälle kun eivät enää mahtuneet synnytyksen jälkeen jalkaan.
Eli jostain syystä jalkanolinpalautumut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että matto on yli 10 vuotta vanha. Pesulassa sanottiin nyt että enää ei kannata pesettää koska pohjan liimaus irtoaa ja rääpii mattoa. Olen pesettänyt noin kerran vuodessa koska on keittiön matto. Kun tulee aika luopua teen sen hyvillä mielin; ei ollut hutiostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun päähän ei mahdu että pyyhkeen valintakin voi olla noin vaikeaa. Onko sama ihminen nyt kyseessä jolle oli sopivien aterimienkin löytäminen haaste? Itsellä on pyyhkeitä monen merkkisiä enkä ole huomannut samoja ongelmia vaan hyvin pyyhkii pyyhkeellä kuin pyyhkeellä. Jos värit lähtee pesussa tai saumat kiertyy vinoon niin se on sitten eri asia.
Viimeiset 4 pyyhettä luhtaa ja finlaysonia kirpparilta, 0,50-2€ kpl. Kaikki kuin uusia. Aterimet 0,10€/kpl kirppareilta, kaikki lautaset joko saatu äidin vanhoja 20v sitten, tai kirppareilta 0,10-0,50€/kpl.
Ei ole ollut kallista, ja hyvin on kestäneet elämistä.
Ihania löytöjä olet tehnyt! Itse sain sukulaisen kuolinpesästä uusia pyyhkeitä ja lakanoita, ei tarvi ihan heti ostaa uusia. Sain myös keittiövälineitä, nyt niitäkin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Entinen 38, nykyinen 44.
Aika paljon sitten lantio leventynyt, jos pelkästään siitä koko kasvanut noin monella kokonumerolla..! Pakko olla myös lihomista. Tuo on tollasta itsensä huijaamista, joka estää nimenomaan hoikistumisen. Kyllä itsekin sen tietää, mutta on helpompi suuttua, kuin ottaa itseään niskasta kiinni. Myönnä asia ja olet pian entisissä mitoissasi. Ja niissä ihanissa lempihousuissa ja mekoissa. Ehkäpä jo ensi keväänä! Itselleen pitää olla rehellinen. En ole ilkeä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kukaan ei jaksa lukea määräänsä enempää pitkiä viestejä joistain aterimista ja pyyhkeistä ja niiden kelvottomuudesta. Sinuna miettisin tarkkaan, mitä ongelmaa kiertelet tai vältte
Ei näytä hyvin olevan näillä toisten haukkujilla. Oletteko todella aikuisia ihmisiä?
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen 38, nykyinen 44.
Jep. Itsekin huomaan näin 2 kuukautta sitten synnyttäneenä että vaikka vaaka näyttää samaa kuin ennen raskautta ja kilot ovat lähteneet hyvin niin vartalo on vaan eri mallinen. Tiedän etten pysty enää käyttämään paria mekkoa vaikka ne ovat aivan upeita. Sama muutamien juhlakenkien kanssa. Kirpaisee hieman, kun olen juuri noita kenkiä ostanut ajatuksell
Mun jalka on kasvanut aina numerolla tai ehkä tarkalleen numerolla ja puolella lapsen saannin jälkeen, mutta palautunut parin kolmen vuoden jälkeen vanhaan kokoonsa. Samoin lantio leventynyt aina muutamat sentit, mutta palautunut samassa ajassa. Älä siis heitä kiertoon lempivaatteitasi. Olen normisti 40/42 L ja synnytyksen jälkeen pari vuotta 44 XL. Kengänkoko 40 ja raskauden jälkeen 41,5. Painoa ei mulla raskauksista ole jäänyt, pikemminkin toisinpäin.
Ensin ajattelin, että enhän minä mitään hamstraa, mutta yhden kulmakaapin siivous paljasti, että omistan yli 20 erilaista teepakettia!!!
Vaikka olenkin kova teenjuoja, aikaa menee ennen kuin varasto on tuhottu ;)