tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19828)
Juu ei roskia käydä sentäs Suomeen lentokoneella lennättämään. En usko tuollaisella olevan mitään merkitystä. Aika piiperrystä lähteekö ne haiskaksi menneet rintaliivit takaisin Suomeen vai eivät? Tai joku tyhjä huulikiiltopuikko.
Vaihdoin äsken lakanat ja järkytyin, miten huonoksi Hemtexin satiinipussilakanatkin ovat menneet. Tuollaisiakaan ei tarvitse sitten enää ostella. Uusia lakanoita en nyt kuitenkaan ala ostelemaan. Ehkä en sitten osaa pestä pyykkiä oikein kun kaikki tuntuu kärsivän pesussa ja kuluvan ja haalistuvan nopeasti huonoon kuntoon. Toki suosikkitekstiilejä myös olen pessytkin paljon ja ovat lähes koko ajan käytössä.
Jos sattuu joku vaate hajoamaan tai purkki tyhjenemään matkakohteessa ja sen heittää roskiin, niin ei kai siinä mitään, mutta onko hyvä idea tarkoituksella maksimoida roskan määrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ei nyt aukea, miten pyyhkeiden laatu, juomalasien väri ja turhat kettuilu kommentit liittyy alkuperäiseen aiheeseen eli tavarapaljouteen.
Olen lukenut ketjua vuosia ja saanut hyviä ideoita, Kiitos niistä! Huoneiden valokuvaus ennen raivausta oli hyvä idea ja toimii. Kuvasta näkee, että kyllä se tavara on vähentynyt, vaikkei siltä tunnukaan. Otin kuvan jopa muutemasta toivottomasta kaapista ja hyllystä! Joka päivä muuteman tavaran karsiminen toimii myös omassa arjessa, eikä tunnu toivottomalta.
No ihan selkeästi liittyy! Tavarapaljous nimenomaan syntyy usein hutiostoista, eli niistä vääränlaisista, vääränvärisistä, huonolaatuisista tuotteista, esim juuri pyyhkeistä ja vaikkapa juomalaseista. Jos ihminen löytää kerrasta heti hyvät ei hän osta uusia ja taas uusia. Eli todellakin liittyy ketjun aiheeseen nämä viestit. Jos olen väärässä, niin ole hyvä ja perustele kantais.
Olen eri vastaaja mutta samaa mieltä edellisen kanssa. Arvelisin, että hän kiinnitti huomiota kommenttiin, jossa luki:
Millaiset pyyhkeet ovat mielestäsi hyviä pyyhkeitä? Oma ongelmani on se, että tarvitsen pari uutta käsipyyhettä, mutta en löydä hyviä. Ainakin Finlaysonin, Pentikin ja Vallilan käsipyyhkeet olen todennut huonoiksi. Nyt oli niin raju pettymys Finlaysonin kalliin käsipyyhkeen kanssa, että yritys meni lopullisesti boikottiin. Tuote oli ihan pilalla jo ensimmäisessä pesussa. Olisi ehkä pitänyt mennä valittamaan, mutta kuittiakaan ei ollut enää tallessa ja käsipyyhe tosiaan jo pesty.
-
Kyseinen kommentti sai nopeasti 5 alapeukkua (tosin nyt siellä on yksi yläpeukkukin), joten uskoisin, että kaikki nuo 5 pitivät tekstiä epäuskottavana ja ehkä moni muukin, vaikkei peukkua laittanut. Uskotko esim. sinä todellakin, että mainittujen, kansainvälistäkin arvostusta ansaitsevien yritysten (Finlayson, Pentik ja Vallila) pyyhkeet ovat täysin susia ja tuhoutuvat ensimmäisessä pesussa? Minä en, mutta jos parissa pyyhkeessä on ollut noin järkyttävä laatuvirhe, niin kyllä ne voi palauttaa kauppaan ilman kuittiakin. Minä en vain usko, että noin on oikeasti tapahtunut. Kyseinen henkilö on todennäköisemmin itse kohdellut pyyhkeitään jotenkin "raa'asti" tai valehtelee meille täällä.
Tässä ketjussa on yksi tai useampi tyyppi (ehkä juuri tuo pyyhkeistä kirjoittanut) joka aina tulee haukkumaan nimeltä eri yrityksiä. Ei kelpaa merkin X aterimet eikä merkin Y juomalasit. Kommenteissa toistuu tuo sama kaava: Aina mainitaan useampi firma, joiden laatu haukutaan ja sitten kysytään, mitkä pyyhkeet/paidat/saippuat tms. on meidän muiden mielestä hyviä. Minun mielestäni niihin on turha vastata, koska vaikka makuasioista voi kiistellä, kukaan ei kuitenkaan voi toiselle sanoa, mikä on hyvä tuote, etenkään, jos kaikki tavallisimmat (huom ihan laadukkaat!) merkit on jo haukuttu lyttyyn. Minulle on jäänyt niistä tunne, että ko. tyypille on tärkeintä yritysten mollaaminen.
Kenenkään ei tietysti tarvitse tykätä tunnettujen merkkien designista, mutta väitteet siitä, että laatu olisi täysin ala-arvoista, ovat mielestäni valetta.
Ei tässä siis ole varsinaisesti kyse siitä, etteikö vääränlaisten tuotteiden ostaminen kuuluisi tavarapaljouskeskusteluun, vaan enemmänkin siitä, miten asiat ilmaistaan. Jos tuokin valittaja on jo ehtinyt ostaa vähintään kolmen eri putiikin pyyhkeitä, ja väittää, ettei niitä kykene käyttämään, niin ongelma on tavarapaljous, joka johtuu nirsoudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu joku vaate hajoamaan tai purkki tyhjenemään matkakohteessa ja sen heittää roskiin, niin ei kai siinä mitään, mutta onko hyvä idea tarkoituksella maksimoida roskan määrä?
Tää menee jo yli hilseen tää keskustelu..! Eli jos ottaa tarkoituksella sellaisen määrän shampoota matkalle, että riittää juuri matkan aikaisiin pesuihin, niin se on sitten jonkun mielestä jotain laskelmoivaa roskaamista.. jossa ikäänkuin maksimoi roskiaan. Kyllä tästä lähin otan mukaani niin yksittäispakattuja ja roskaavia tuotteita kuin vaan keksin, niin ärsyttävää syyllistämistä täällä on. Ei voi muuta kuin nauraa joidenkin ajatuksen juoksulle!
Pellavapyyhkeet on kyllä parhaita, itse olen niitä ostanut Lidlistä, ovat hyviä ja niissä on kunnon ripustuslenkit
Sama huomattu. Joku haukkuu täällä laatumerkkejä minkä ehtii. Tulkitsen hänet ennemminkin hienostelijaksi. Hän on niin hieno, että edes paras suomalainen laatu ei kelpaa hänelle. Sanonkin aina vastaavanlaisille tapauksille, että hänen kannattaisi opetella itse ompelemaan, kun muiden tekemät ei kerran kelpaa. Tai olkoot sitten ilman. Kaiken alla on vain huomionhakuisuus.
Mun mielestä keskustelu on pysynyt ihan hyvin aiheessa ja polveillut juuri sopivasti. Ehkä tiettyjen yksittäisten tuotemerkkien haukkuminen on vähän niin ja näin... Muistutan myös meitä kaikkia yhteisesti, että jos joku on eri mieltä, niin ei siitä tarvitse loukkaantua tai kokea että joku on heti syyllistämässä tai haukkumassa, jos on jostain eri mieltä kuin itse on. Ei oteta tätä niin vakavasti ja on vaan hyvä että on monenlaista mielipidettä. Joskus oma kanta asioihin saattaa jopa muuttua ja tästä keskustelusta voi oikeasti oppia ja saada hyviä vinkkejä ja vertaistukea ja tsemppiä oman tavaramäärän ja tavarasuhteen tarkasteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää menee jo yli hilseen tää keskustelu..! Eli jos ottaa tarkoituksella sellaisen määrän shampoota matkalle, että riittää juuri matkan aikaisiin pesuihin, niin se on sitten jonkun mielestä jotain laskelmoivaa roskaamista.. jossa ikäänkuin maksimoi roskiaan. Kyllä tästä lähin otan mukaani niin yksittäispakattuja ja roskaavia tuotteita kuin vaan keksin, niin ärsyttävää syyllistämistä täällä on. Ei voi muuta kuin nauraa joidenkin ajatuksen juoksulle!
Aivan näin. Etelään reissaajat vain tekevät itsensä ihan naurunalaiseksi miettimällä jotain omien shamppooputelien takaisin raahaamista. Taustalla tietty huono omatunto lentämisestä! Ekologisinta olisi tietenkin olla lentelemättä. Lentomatkojen pitäisi olla niin kalliita, ettei tavan junteilla olisi etelään mitään asiaa. Nyt ne ovat puoli-ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ei nyt aukea, miten pyyhkeiden laatu, juomalasien väri ja turhat kettuilu kommentit liittyy alkuperäiseen aiheeseen eli tavarapaljouteen.
Olen lukenut ketjua vuosia ja saanut hyviä ideoita, Kiitos niistä! Huoneiden valokuvaus ennen raivausta oli hyvä idea ja toimii. Kuvasta näkee, että kyllä se tavara on vähentynyt, vaikkei siltä tunnukaan. Otin kuvan jopa muutemasta toivottomasta kaapista ja hyllystä! Joka päivä muuteman tavaran karsiminen toimii myös omassa arjessa, eikä tunnu toivottomalta.
Liittyy sillä tavalla että kun ihmisistä on tullut noin nirsoja että mikään ei kelpaa niin näin tavarapaljous lisääntyy kun joutuu ostamaan lisää tavaraa kun huomaa että juomalasien värilläkin on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan selkeästi liittyy! Tavarapaljous nimenomaan syntyy usein hutiostoista, eli niistä vääränlaisista, vääränvärisistä, huonolaatuisista tuotteista, esim juuri pyyhkeistä ja vaikkapa juomalaseista. Jos ihminen löytää kerrasta heti hyvät ei hän osta uusia ja taas uusia. Eli todellakin liittyy ketjun aiheeseen nämä vie
Kyllä nykyään näyttäisi vanhoilla laatumerkeilläkin olevan huonoa laatua esim viking talvisaappaat hajosivat parissa vuodessa ja blak horsen pitkät kalsarit myös noista kalsareista vielä jälki viisana oikein näkee kuinka ohutta kangasta se on ei sellaiset voi kestää.
Lindexin ota3/maksa2- alushoususta yleensä just yhdet menee saumasta rikki parin pesun jälkeen. Näin havainnut minä itse, tyttäreni ja kaksikin ystävääni. Kangas kyllä niissä ok, mutta saumasta tosiaan hajoavat.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ottaa yhteyttä Li Anderssonin, jos olisi kiinnostunut edistämään Temun ja Sheinin toiminnan kieltämistä koko EU-alueella eli siis sovellus ei toimisi EU-alueella, eivätkä saisi toimittaa EU-alueelle? Vai olisiko Maria Ohisalo parempi vaihtoehto kun kuitenkin on vihreä ja varmasti tällaisesta kiinnostunut?
No enpä olisi niin varma että ovat varmasti tuollaisesta kiinnostuneita. Ainahan sitä toki saa ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sama huomattu. Joku haukkuu täällä laatumerkkejä minkä ehtii. Tulkitsen hänet ennemminkin hienostelijaksi. Hän on niin hieno, että edes paras suomalainen laatu ei kelpaa hänelle. Sanonkin aina vastaavanlaisille tapauksille, että hänen kannattaisi opetella itse ompelemaan, kun muiden tekemät ei kerran kelpaa. Tai olkoot sitten ilman. Kaiken alla on vain huomionhakuisuus.
En ole lietsomassa asiaa, mutta monen tunnetun merkin laatu on tullut alas viime vuosina ja rytinällä, hinta on kyllä sama.. oma kokemus muutaman vuoden takaa Finlaysonilta, ostin omasta mielestä laadukkaat satiinipussilakanat..sain ohuet puoliksi läpinäkyvät hemmetin sähköiset viritykset, menivät kierrätykseen. Puuvillasatiininen aluslakanakin oli jotenkin nihkeä ja outo, ihan kun materiaali ei olisi 100% puuvillaa. Familonin perkaalipussilakana kesti vuoden kunnes repesi pesussa alareunasta joku 20 cm, ihan rauhallisesti nukun kyllä eli en riehu sängyssä. Laitoin palautetta sinne, en saanut koskaan vastausta. Olen tykännyt Nanson yöpaidoista, vanhemmat näistä kesti helposti 4-5v. Viime vuonna ostin sieltä pyjaman ja se on jo ihme nuhjuinen. Novitan lankoja ei pysty moni neuloja enää käyttämään kun ne pölisee ja väriaineet saattaa ärsyttää( selviää ihan esim. fb-ryhmiä seuraamalla). Teeman valkoiseen lautaseen ilmestyi harmaita raitoja reilun vuoden käytön jälkeen eli onhan näitä. Moni on halukas tukemaan kotimaista ja myös maksamaan enemmän, mutta jos laatu laskee koko ajan niin ei enää kannata. Siksi täällä ehkä kysellään kokemuksia että voi välttää virheostoksia, ei dissatakseen kotimaisia merkkejä. En kirjoittanut tätä alkuperäistä pyyhejuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lietsomassa asiaa, mutta monen tunnetun merkin laatu on tullut alas viime vuosina ja rytinällä, hinta on kyllä sama.. oma kokemus muutaman vuoden takaa Finlaysonilta, ostin omasta mielestä laadukkaat satiinipussilakanat..sain ohuet puoliksi läpinäkyvät hemmetin sähköiset viritykset, menivät kierrätykseen. Puuvillasatiininen aluslakanakin oli jotenkin nihkeä ja outo, ihan kun materiaali ei olisi 100% puuvillaa. Familonin perkaalipussilakana kesti vuoden kunnes repesi pesussa alareunasta joku 20 cm, ihan rauhalli
Hyvä tietää, ettei kotimaisuuskaan ole enää laadun tae. Olen niin tähän asti luullut. Harvoin enää ostan mitään muuta, kuin ruokaa, mutta jos joskus aion jotain ostaa, niin syynäänkin sitten todella tarkkaan tai annan muiden ostaa ensin ja kyselen sitten heiltä. Mulla on kaikkea minimalistisesti yks tai kaksi kappaletta ja käytän kaiken aina ensin puhki ennenkuin hankin uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lietsomassa asiaa, mutta monen tunnetun merkin laatu on tullut alas viime vuosina ja rytinällä, hinta on kyllä sama.. oma kokemus muutaman vuoden takaa Finlaysonilta, ostin omasta mielestä laadukkaat satiinipussilakanat..sain ohuet puoliksi läpinäkyvät hemmetin sähköiset viritykset, menivät kierrätykseen. Puuvillasatiininen aluslakanakin oli jotenkin nihkeä ja outo, ihan kun materiaali ei olisi 100% puuvillaa. Familonin perkaalipussilakana kesti vuoden kunnes
"Hyvä tietää, ettei kotimaisuuskaan ole enää laadun tae. Olen niin tähän asti luullut. "
Tuotteen kotimaisuus on edelleen yleensä laadun tae, mutta merkin kotimaisuus ei ole tae tuotteen kotimaisuudesta. "Designed in Finland" ei ole sama kuin "Made in Finland".
Secondhand-lakkoa on nyt takana viikon verran. Kuulostaa vähältä, mutta lähtökohtaisesti tuli toisinaan tehtyä useampikin Vinted osto yhden päivän aikana.
Ei siis ostoja viikon aikana. En ole ostanut uutta enkä käytettyä eikä ole ostohalukaan eikä -tarpeitakaan juuri nyt.
Seuraavaksi on ostettava lapselle uudet talvikengät. Muita todellisia tarpeita ei taida olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli vaatehuoneen hyllyille kertynyt froteepyyhkeitä ihan liikaa. Halusin lisää tilaa ja mietin mihin laittaisin ylimääräiset.
Sain vinkin, että koirataloudet ottavat niitä mielellään, etenkin joissa on useampia koiria. Niinpä pyyhkeet saivat uuden mielekkään käyttötarkoituksen karvaturkkien kuivaamiseen.🐕
Millaiset pyyhkeet ovat mielestäsi hyviä pyyhkeitä? Oma ongelmani on se, että tarvitsen pari uutta käsipyyhettä, mutta en löydä hyviä. Ainakin Finlaysonin, Pentikin ja Vallilan käsipyyhkeet olen todennut huonoiksi. Nyt oli niin raju pettymys Finlaysonin kalliin käsipyyhkeen kanssa, että yritys meni lopullisesti boikottiin. Tuote oli ihan pilalla jo ensimmäisessä pesussa. Olisi ehkä pitänyt mennä valittamaan, mutta kuittiakaan ei ollut enää tallessa ja käsipyyhe tosiaan jo pesty. Noelin nyt tappioni j
Hieman vitsaillen Ratian pyyhkeistä, ne ovat osoittautuneet jopa liian kestäviksi. Ostin aikoinaan esikoiselle vaipanvaihtoalustalle pari Ratian käsipyyhettä. Lasten vauva-aikojen jälkeen ne ovat palvelleet kylppärissä lattiapyyhkeinä eli olleet yhtäjaksoisesti käytössä ja ahkerasti pesussa 17 vuotta jo. Tuskin edes haalistuneet ja edelleen hyväkuntoiset, joten ehkä ne siirtyvät vielä seuraavallekin polvelle. Enpä ajatellut pyyhkeitä 2007 valitessani, että katselen niitä päivittäin vielä nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
"...
Hopeat ovat teräviä suussa, eikä niillä saa edes kakkuakaan kaavittua ilman että vääntyy. Eikö niissä ole joku sivumakukin? Hirveää ainetta se hopeanpuhdistusainekin. Pitää olla suojalasitkin ettei näkö mene kun roiskuu kuitenkin naamalle(käsivamma).
Hopea ei maistu miltään eikä väänny, eivät ole teräviä suussa. Tuo kuulostaa alpakalta. Niitä ei puhdisteta hopeanpuhdistusaineelta enkä kyllä käyttäisi ruokailuvälineinä, enkä pistäisi suuhuni. T. Semi-Martta
P. S. Sivulla 57 eli vielä 2015 vuodessa. :D
Ei tarvitse pelästyä, jos syntyy keskustelua ja kaikki eivät ole kanssasi ihan samaa mieltä tai niele kaikkea ihan kritiikittä. Vain sillä tavalla saadaan ne oikeat ongelmat esiin ja voimme auttaa meitä tavaranhallinnan kanssa ongelmissa olevia.