tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19828)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi opetella siivoamaan ilman sähköä, koska tottahan se uusavuttomuus on, jos tarvitsee sähköä siivoamiseen. Moni nykyajan ihminen varmaan kuolisi nälkäänkin ilman valmisruokia. Se taitaa olla se syy, miksi täällä niin moni nyt ottaa itseensä sen, jos joku on järkevämpi siivoamistavoissaan.
Ja jos on niin kalseat lattiat, ettei voi astua ilman mattoja, niin onhan villasukat helppo tapa pitää jalat lämpiminä. Miksi siihen tarvitsee vaikeahoitoisia mattoja? Sitä voi miettiä seuraavan kerran kun kantaa mattokääröjä ulos pöllytystelineelle tai imuroidessaan niitä. Tai maksaessaan mattopesulan laskua tai itse niitä jynssätessään.
No saat ihan rauhassa olla tuota mieltä, ei se minua henkilökohtaisesti loukkaa. Pidän imurini, koska se tekee elämästäni helpompaa. Kaikki mikä helpottaa elämääni on minun näkökulmastani järkevää.
Mutta aikamoista vääristelyä naureskella ja ihmetellä tuossa ylempänä, että ihmiset pitävät mukamas solvaamisena, jos joku ei tarvitse imuria. Eihän solvaamista ole se, että SINÄ et tarvitse imuria, vaan se, että haukut muita uusavuttomiksi. Turha ihmetellä, miksi jotkut siitä loukkaantuvat.
Kahden ihmisen tiskeihin en ostaisi astianpesukonetta, mutta kolmen tiskeihin jo hankkisin. Meitä on nyt neljä, mutta muistan miten terapeuttisena koin kahden henkilön astioiden pesuhetket. Mulle tärkeimmät kodinkoneet on pyykinpesukone ja tietysti jääkaappi. Niiden jälkeen olisi hella tai vähintään mikroaaltouuni.
Eiköhän se ole niin, että imurin varressa roikkujat ne tuossa ihmettelivät ja taivastelivat kuinka tuo pölynimurinsa syrjään laittanut saa sohvansa ja patjansa muka puhtaiksi. Minulla on yhä pölynimuri, enkä luovu siitä, koska minulla on ihania suuria mattoja ja seinävaatteita. Huomasinpahan vain että tämä siivouslastalla siivoava tässä nyt joutuu koko ajan todistelemaan että sujuu se siivous pölynimuria ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Kahden ihmisen tiskeihin en ostaisi astianpesukonetta, mutta kolmen tiskeihin jo hankkisin. Meitä on nyt neljä, mutta muistan miten terapeuttisena koin kahden henkilön astioiden pesuhetket. Mulle tärkeimmät kodinkoneet on pyykinpesukone ja tietysti jääkaappi. Niiden jälkeen olisi hella tai vähintään mikroaaltouuni.
Minä ostin tiskikoneen asuessani yksin
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole niin, että imurin varressa roikkujat ne tuossa ihmettelivät ja taivastelivat kuinka tuo pölynimurinsa syrjään laittanut saa sohvansa ja patjansa muka puhtaiksi. Minulla on yhä pölynimuri, enkä luovu siitä, koska minulla on ihania suuria mattoja ja seinävaatteita. Huomasinpahan vain että tämä siivouslastalla siivoava tässä nyt joutuu koko ajan todistelemaan että sujuu se siivous pölynimuria ilmankin.
No minä olin yksi niistä, ja minä ihmettelin lähinnä, miten MINÄ saisin sohvani ja patjani puhtaiksi. Meillä tulee ilmeisesti enemmän pölyä kuin noilla imurittomilla, mutta ei täällä tulisi kyllä teippiharjan kanssa hosumisesta mitään.
Ja käytän minä kyllä siivouslastaakin harva se päivä. Pyyhin lattiat mieluummin kuin imuroin, mutta imuria käytän sitten kaikenlaiseen muuhun. Koko tämä väittely on minusta ihan hölmö. Mutta tässä ketjussa on kerta toisensa jälkeen toistunut samankaltainen outo kilpailu siitä, kuka pystyy luopumaan mistäkin. Se asenne on aina samanlainen: "MINÄ en tarvitse X:ää, käyttäkää te uusavuttomat ja materiasta riippuvaiset vaan X:ää jos haluatte, mutta pystyisitte itsekin heittämään X:n romukoppaan jos ette olisi noin vätyksiä".
Ensimmäisen kerran taisin nähdä tuon samanlaisen tappelun valokuva-albumeista. Jotkut tässä ketjussa skannasivat valokuvat ja heittivät valokuva-albuminsa roskiin, ja pitivät kaikkia niitä totaalisina luusereina ja materialisteina, jotka vielä pitivät valokuva-albuminsa. Kirjoista sama on käyty läpi monta kertaa: "Minä luen paljon, mutta MINÄ PYSTYIN luopumaan kaikista kirjoistani, olen parempi kuin te jotka ETTE PYSTY! Pitäkää vaan ne naurettavat kirjanne keräämässä pölyä!!"
Ei kaikki nykyajan nuoret ole tottuneet kerskakulutukseen. Ajattelevia ihmisiä on ollut ennenkin ja ainakaan meillä ei 80-luvulla, eikä sen jälkeenkään ole harrastettu shoppailua. Itsetunto tulee ihan muusta, kuin jostain pellemerkkivaatteista. Veikkaan että noiden merkkivaatteita kinuavien nuorten vanhempien kasvatus on välinpitämätöntä. Annettu lapsille ajan sijaan materiaa. Ja kyllä lapset ja nuoret sen tajuavat itsekin, ainakin ne viisaimmat. Jos ei kotoa saa hyväksyntää tai arvostusta, eikä ole hyvää kaveripiiriä se menee juuri tuollaiseksi, että haetaan arvostusta ja paikkaillaan itsetuntoa jollain merkkivaatteilla. Mutta tosiaan ei kaikilla ole mitään tavarapaljoutta, mikä olisi joku nykyajan itsestäänselvyys. Eikä kaikkeen hommaan ole hankittu siihen räätälöityjä laitteita, koneita tai tarvikkeita. Ollaan pärjätty vähemmälläkin ja käytetty kekseliäisyyttä monessa. Ja rahat ovat säästyneet ja syöty terveellisesti ja monipuolisesti.
Ketju mennyt pois aiheesta.
Lopettakaa tuo tappelu.
No minä olen tämä alkuperäinen imurista luopunut, joka käyttää lastaa siivouksessa. Enpä olisi uskonut millaisen metakan tämä asia saa. Jokainen siivoaa kotinsa tietenkin niinkuin haluaa. Kerroin tästä tänne vain siksi, koska koen siivoamisen niin mukavaksi ja helpoksi näin. Ja varmasti minulla on sitten oikeanlainen teippiharja ja helpompi pestävä sohva, kuin monella. Oikein mukavaa imurointia tai lastailua kaikille nyt vain. Pääasia että jotenkin siivoaa.Piste.
Itse taas toivon yli kaiken tiskikonetta, jota en ilmeisesti koskaan saa. Joudun tiskaamaan kaiken käsin. Vihaan tiskaamista, olen siinä huono ja jatkuva tiskaaminen on pilannut käteni. Kuuma vesi polttaa käsiä ja tiskiainetta roiskuu silmiin. Astioita on mahdoton saada puhtaaksi käsin ja tiskaaminen on hidasta. Näen myös usein unta tiskikoneesta.
Pitäisi muuttaa. Neliöstä yksiöön. Sadasta neliöstä 32 neliöiseen. Meitä on kaksi. Lapset, kaikki kolme, muuttaneet nyt omilleen. Asunto jo valmiiksi katsottuna ja muutto kahden kk:n kuluttua. Periaatteessa ei tarvittaisi oikein mitään mukaan, mutta lapsetkaan ei huoli oikein mitään. Voi miksen karsinut jo aiemmin! Tekisi mieli laittaa oveen kyltti Kirpputori, mutta siltikään en uskaltaisi päästää tänne vieraita ihmisiä. Niin se vain menee, että kun lapset kasvavat ja muuttavat pois, ei sitä tarvitse oikein mitään enää. Kaikki nämä meidän tavaratkin ovat hankittu perhe-elämää ajatellen. Sen huomaa nyt miten vähän sitä tarvitseekaan.
Hahaa, mun tavarapaljous koostuu pelkästään viherkasveista ja kivistä. Aika helppoa hävittää ne, jos pitäisi minimalistiksi ryhtyä. Noin viitisen vuotta sitten vaihdoin kaikki tavarani ystävien kanssa kuluviin hyödykkeisiin, tyyliin vaikka kirja shamppooseen tai kahvimuki kahvipakettiin. Nyt sitten asustelen viidakossani kiviä keräillen. Siis pieniä käteen mahtuvia muistokiviä vain.
Jos näkee ihan unta tiskikoneesta, niin ehkä jo hankkisin ;)
(Vastaan nyt näin, kun jostain syystä tuo vastaustoiminto ei toimi:)
"Tuota noin... ne tiskikoneen sisälle jäävät "pöpöt" eivät ole mikään ongelma, jos peset astiasi normaaleilla 60+ asteisilla pesuohjelmilla. Sinun ei tarvitse tehopestä mitään nurkkia ja saumoja, vaan voit yksinkertaisesti vaikka pestä koneen tyhjänä 70 asteisella ohjelmalla, niin bakteerit ovat mennyttä."
Ehkä käytin väärää sanaa kun puhuin pöpöistä. Lähinnä tarkoitin kaikkea töhnää, kemikaaleja ja ties mitä saranaöljyaineita mitä nuo koneet sisältävätkään. Vähintään suodattimet pitää pestä viikon tai kahden välein, kun niihin kertyy töhnää. Saranoita yms. ei saa täydellisesti puhdistettua. Epäilen myös myrkyllisten konetiskiaineiden kunnollista huuhtoutumista astioista ja ylipäätään huolettaa niiden sisältämä kemikaalimäärä (oman ja ympäristön terveyden kannalta). Pesuaineen ei tarvitse käsin tiskatessa olla niin myrkkyä, koska mekaaninen hankaus on kuuman veden lisäksi se pääasiallinen puhdistaja.
Pahoittelut, jos tämäkin oli jo vähän off topic. Itselleni tavarapaljouden selättämiseen liittyy kuitenkin halu helpompaan ja yksinkertaisempaan elämään. Vaikka monet koneet on tehty helpottamaan arkea, niin omasta mielestäni ne monesti kuitenkin vain hankaloittavat sitä. Mielestäni esim. astioiden pesu käsin tai kahvinkeitto ilman keitintä on mukavaa puuhaa, astianpesukoneen tai kahvinkeittimen puhdistus taas raastaa hermoja eikä niistä edes ikinä tule puhtaita.
Ymmärrän, että joillekin on toimivampaa tehdä nuo pikkupuuhat koneella ja tarvittaessa huoltaa ja puhdistaa koneita. Kaikki varmasti tietää parhaiten mikä sopii itselle.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi opetella siivoamaan ilman sähköä, koska tottahan se uusavuttomuus on, jos tarvitsee sähköä siivoamiseen. Moni nykyajan ihminen varmaan kuolisi nälkäänkin ilman valmisruokia. Se taitaa olla se syy, miksi täällä niin moni nyt ottaa itseensä sen, jos joku on järkevämpi siivoamistavoissaan.
Ja jos on niin kalseat lattiat, ettei voi astua ilman mattoja, niin onhan villasukat helppo tapa pitää jalat lämpiminä. Miksi siihen tarvitsee vaikeahoitoisia mattoja? Sitä voi miettiä seuraavan kerran kun kantaa mattokääröjä ulos pöllytystelineelle tai imuroidessaan niitä. Tai maksaessaan mattopesulan laskua tai itse niitä jynssätessään.
no esim koiratalous ja laminaattilattiat on aika hyvä syy pitää matot lattialla, siitä jatkuvasta kynsienrapinasta tulisi itse kukin hulluksi. Moni laminaattilattia on myös sukkasillaan aika liukas, joo aina voi laittaa sisätossut etc. Toki mulla on helppohoitoisia ns. terassimattoja eli ne pystyisi esim. mattoteippiharjalla tai sillä lastallakin halutessaan putsaamaan. Imuri nyt toistaiseksi vielä täältä löytyy, niin en ala poiskaan laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin tiskikoneen asuessani yksin
sama, en tykkää tiskata ja lisäksi olen herkkäihoinen eli jokainen yksittäinenkin astia on tiskattava hanskat kädessä. Joten tiskikoneella mennään, onneksi nykyään saa myös hyvin näitä pöytämalleja jotka eivät vaadi kiinteää asennusta, niin ei tarvitse omistaa astioita niin hurjan paljon vaan voi iltaisin pyöräyttää päivän tiskit siinä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi muuttaa. Neliöstä yksiöön. Sadasta neliöstä 32 neliöiseen. Meitä on kaksi. Lapset, kaikki kolme, muuttaneet nyt omilleen. Asunto jo valmiiksi katsottuna ja muutto kahden kk:n kuluttua. Periaatteessa ei tarvittaisi oikein mitään mukaan, mutta lapsetkaan ei huoli oikein mitään. Voi miksen karsinut jo aiemmin! Tekisi mieli laittaa oveen kyltti Kirpputori, mutta siltikään en uskaltaisi päästää tänne vieraita ihmisiä. Niin se vain menee, että kun lapset kasvavat ja muuttavat pois, ei sitä tarvitse oikein mitään enää. Kaikki nämä meidän tavaratkin ovat hankittu perhe-elämää ajatellen. Sen huomaa nyt miten vähän sitä tarvitseekaan.
Fida ainakin hakee kotoa ilmaiseksi huonekaluja ja käyttötavaraa, elleivät ole täysin aikansa eläneet. Jos ovat, niin julmasti kierrätykseen vain. Eli poimitte päältä lempiesineet ja loput pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas toivon yli kaiken tiskikonetta, jota en ilmeisesti koskaan saa. Joudun tiskaamaan kaiken käsin. Vihaan tiskaamista, olen siinä huono ja jatkuva tiskaaminen on pilannut käteni. Kuuma vesi polttaa käsiä ja tiskiainetta roiskuu silmiin. Astioita on mahdoton saada puhtaaksi käsin ja tiskaaminen on hidasta. Näen myös usein unta tiskikoneesta.
pöytätiskikoneen saa asennettu mihin tahansa keittiössä olevalle tasolle tai vaikka kylppäriin, kunhan poistovedet saa ohjattu johonkin altaaseen. Näihin lisätään itse vesi yläkautta ennen ohjelman alkua eli eivät tarvitse vesijohdon osalta mitään asennusta.
Juu älkää laittako pois toimivia laitteita, etteivät ole turhan päiten valmistettu. Ainoastaan rikki mennessä kannattaa miettiä, millon minkäkin laitteen kohdalla, ostaako vielä uutta. Minä huomasin monitoimikoneen, sauvasekoittimen, maidonvaahdottimen, vohveliraudan, rikkaimurin, tabletin, kuulokkeiden, nypynpoistajan, digitaalisen vaakan, tulostimen, munankeittimen, silppurin ja leivänpaahtimen hajotessa, että uusia en enää halua tai tarvitse. Itse en ollut noista ostanut kuin tuon leivänpaahtimen, lahjaksi lapsilta saanut. Ja tietenkään nuo eivät ole menneet rikki samalla kertaa, vaan vuosien kuluessa ja huolellisesti puhdistaen niitä käyttäen. Itselle riittää kahvinkeitin, vedenkeitin, hella, jääkaappi ja puhelin. Telkkariakaan en omista, eikä tule. Niin huonoa ohjelmatarjontaa.
Tavaroita karsittu tänä vuonna 999 kpl :)
Jos tästä sohvalta jaksaisin nousta, saisin tämän vuoden karsimistavoitteen (1000 kpl) täyteen. Tiedän että kirjahyllyssä on kirjoja pois laitettavaksi ja vintillä käydessäni näin lasten talvitakkeja joita ei kukaan tule käyttämään. Vessan kaapissa on vanhaksi menneitä hiusten hoitotuotteita.
Ehkä alan taas lukemaan Fumio Sasakin kirjaa, se antaa aina motivaatiota jatkaa turhien tavaroiden eteenpäin laittamista.
Lapsesi kuulostavat hienoilta nuorilta, mutta tiedät varmasti itsekin, että he eivät ole mitään tyypillisiä nykypäivän keskivertonuoria noilla harrastuksilla.
Kukaanhan ei ole kritisoinut nuoriasi siitä, että he eivät ole kiinni materiassa, vaan alkuperäistäsi väitettäsi, että nuorten mielestä tuo materia ylipäätään on vain vanhojen ihmisten juttu. Todellisuudessa tavaramäärät ovat kasvaneet vuosikymmenestä toiseen, ja vaikka nykyään on joissain piireissä trendikästä olla minimalisteja, joku 80-luvulla kasvanut nuori ei olisi voinut kuvitellakaan sitä kaikkea tavaramäärää, mihin nykypäivän nuori on tottunut. Puhumattakaan siitä, että jatkuvasti on juttua siitä, kuinka nuorilla on nykyään enemmän paineita kun on kilpavarustelua kouluissa ja pitäisi olla kaikki uusimmat trendijutut ja kuinka vaatteet pitää olla niin hienoa merkkiä että ne varastetaan päältä. Mikään tuosta ei kerro siitä, että materialismi olisi nuoremmilla sukupolvilla ainakaan vähentynyt.