tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19833)
Vierailija kirjoitti:
Juu minulla on kaikenlaisia varakappaleita kaikenlaisesta tavarasta. Tykkään myös mennä katselemaan vaatekaappiin, mitä kaikkea sieltä löytääkään. Tuntuu kuin olisi seikkailumatkalla menneisyyteen. Pari kertaa vuodessa teen inventaarion, ja laitan kierrätykseen viitisen muovikassillista erinäköistä vaatetta ja tavaraa.
En tuomitse kun itselläni on paljon erilaisia ongelmia tämän tavarapaljouden kanssa. Silti ihmettelen tuota vaatteiden määrää kun itselläni kaikki omistamani vaatteet mahtuvat tuota pienempään määrään muovikasseja, siis jos talvitakkia ei lasketa mukaan. Olen ruma ja lihava työtön ja inhoan kaikkia vaatteitani, mutta kun mahdollisuuksia uusien vaatteiden ostamiseen ei ole niin käytän nyt nämä hirvitykset ihan loppuun. Koska tosiaan olen itse ruma ja lihava niin koen voivani sanoa näin, että ehkä on hyväkin juttu, että lihaville ei oikein löydy vaatteita. Tiedostan kyllä lihavuuteni ja yritän laihduttaa, mutta se on vaikeaa. Rahatilanteeni ei parane koskaan, mutta ehkä jos onnistun joskus laihtumaan vähintään 10-20 kiloa niin sitten joku vaatekin näyttää paremmalta ja niitä vaatteita löytyy ja sellaisen haluaa ostaakin. Niin, ja siis en syö mm. pizzaa,leipää, pullaa, pastaa, hampurilaisia, karkkia, enkä juo alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu minulla on kaikenlaisia varakappaleita kaikenlaisesta tavarasta. Tykkään myös mennä katselemaan vaatekaappiin, mitä kaikkea sieltä löytääkään. Tuntuu kuin olisi seikkailumatkalla menneisyyteen. Pari kertaa vuodessa teen inventaarion, ja laitan kierrätykseen viitisen muovikassillista erinäköistä vaatetta ja tavaraa.
En tuomitse kun itselläni on paljon erilaisia ongelmia tämän tavarapaljouden kanssa. Silti ihmettelen tuota vaatteiden määrää kun itselläni kaikki omistamani vaatteet mahtuvat tuota pienempään määrään muovikasseja, siis jos talvitakkia ei lasketa mukaan. Olen ruma ja lihava työtön ja inhoan kaikkia vaatteitani, mutta kun mahdollisuuksia uusien vaatteiden ostamiseen ei ole niin käytän nyt nämä hirvitykset ihan loppuun. Koska tosiaan olen itse ruma ja lihava niin koen voivani sanoa näin, että ehkä on hyväkin juttu, että lihaville ei oikein löydy va
Puhu itsestäsi nätisti ja arvosta itseäsi. Olet kyllä arvokas omana itsenäsi. Liikakilot eivät määrittele sinua huonommaksi. Voin kokemuksesta sanoa, että tiedän miltä sinusta tuntuu. Itselläni on jonkin sortin ahmimishäiriö, jos en laske kaloreita tai syön liikaa hiilaria, niin alan ahmia ihan jäätäviä määriä, jopa sokeria vetäisin suoraan pussista.
Nyt vähän luonnetta esiin! Hittooko se muille kuuluu minkä painoinen joku toinen on. Menee ja tekee vaan niin pian jo huomaa ettei enää niin isossa kunnossa ookkaan. Sitä se aktiivisempi ote elämään teettää. Peilikuvalleen voi luvata pitävänsä itsestään parempaa huolta. Itsesurkuttelulla ei mitään voita! Ja liikkua kannattaa aina kun vain mahdollisuus, niin sanoi minullekin vanha rouva vanhustentalossa, joka oivalsi sen vasta sitten, kun oli joutunut pyörätuoliin. Eli liian myöhään. Heti huomisesta liikkeelle vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuomitse kun itselläni on paljon erilaisia ongelmia tämän tavarapaljouden kanssa. Silti ihmettelen tuota vaatteiden määrää kun itselläni kaikki omistamani vaatteet mahtuvat tuota pienempään määrään muovikasseja, siis jos talvitakkia ei lasketa mukaan. Olen ruma ja lihava työtön ja inhoan kaikkia vaatteitani, mutta kun mahdollisuuksia uusien vaatteiden ostamiseen ei ole niin käytän nyt nämä hirvitykset ihan loppuun. Koska tosiaan olen itse ruma ja lihava niin koen voivani sanoa näin, että ehkä on
Jätä kaikki makea kauppaan. Se auttoi minua.
Eipä oo tullu nyt poistoja, kauppa ei käy. Toivottavasti huomenna lähtis lahjoituksena edes pari kirjaa ja DVD:tä. Näin sitä entisestä tosi hamsterista tullut muutamassa kuukaudessa "poistaja". Vieläkin on tavaraa jne mutta jos esim puolet huonekaluista lähteny lyhyen ajan sisään niin taputan itseäni olalle. Ei oo vielä asuntoa tiedossa eli varaston vuokraus jo mielessä, sinne pitää kaiken mahtua.
H
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo tullu nyt poistoja, kauppa ei käy. Toivottavasti huomenna lähtis lahjoituksena edes pari kirjaa ja DVD:tä. Näin sitä entisestä tosi hamsterista tullut muutamassa kuukaudessa "poistaja". Vieläkin on tavaraa jne mutta jos esim puolet huonekaluista lähteny lyhyen ajan sisään niin taputan itseäni olalle. Ei oo vielä asuntoa tiedossa eli varaston vuokraus jo mielessä, sinne pitää kaiken mahtua.
H
Meillä olisi myös tarkoitus vuoden päästä mahtua kaikki tavarat varastoon. Vain välttämättömät mukaan, muutto ulkomaille vähintään vuodeksi tulossa. Tässä koko ajan jotain sanut poistoihin. Hidasta hommaa, mutta täytyy tuossa vuoden vaihteessa alkaa laittamaan suurempi vauhti päälle.
Meillä olisi myös tarkoitus vuoden päästä mahtua kaikki tavarat varastoon. Vain välttämättömät mukaan, muutto ulkomaille vähintään vuodeksi tulossa. Tässä koko ajan jotain sanut poistoihin. Hidasta hommaa, mutta täytyy tuossa vuoden vaihteessa alkaa laittamaan suurempi vauhti päälle.
Me tehtiin just tää noin 2 vuotta sitten. Kaikki varastoon ja ulkomaille. Ollaan tultu jo takas ja hommaa helpotti se, että muutettiin isompaan kotiin kuin se, missä oltiin asuttu. Karsintaa yritin tehdä jo pitkän aikaa ennen lähtöä, mut ehkä olisi voinut kovemmallakin kädellä karsia. Joka tapauksessa oli ihana vuosi se ja kirjoittelinkin tavarasuhteestani tänne sekä ennen että kohteessa asuessani. Oli kiinnostava kokemus myös lähteä maailmalle ilman suurta muuttokuormaa.
Ei nyt ainakaan mitään DVD:tä kannata säästellä. Jos on vielä DVD-soitin tai kannettavassa tietokoneessa DVD-asema kannattaa suosikit ja katsomatta jääneet katsoa vielä ja sitten heittää vaan pois tai siis viedä kierrätykseen. Tarpeen niin vaatiessa voi sitten ottaa jonkun suoratoistopalvelun, josta näkee elokuvia. Suurin osa elokuvista on lopulta todella huonoja.
Makkarin lattia täynnä käytettyjä kortsuja. Olen asunut tässä pari vuotta. Laskekaapa siitä. Haistella ette voi.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ainakaan mitään DVD:tä kannata säästellä. Jos on vielä DVD-soitin tai kannettavassa tietokoneessa DVD-asema kannattaa suosikit ja katsomatta jääneet katsoa vielä ja sitten heittää vaan pois tai siis viedä kierrätykseen. Tarpeen niin vaatiessa voi sitten ottaa jonkun suoratoistopalvelun, josta näkee elokuvia. Suurin osa elokuvista on lopulta todella huonoja.
No en todellakaan laita parhaita dvd elokuvia pois ja maksa joka kk jostain suoratoistosta.. Voin katsoa elokuvat ilmaiseksi dvd:ltä, joten miksi alkaisin maksaa jostain suoratoistosta? Nyt ei ihan mene omaan järkeen tämä. Ja kaikkia ei muuten todellakaan löydy suoratoistopalveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan laita parhaita dvd elokuvia pois ja maksa joka kk jostain suoratoistosta.. Voin katsoa elokuvat ilmaiseksi dvd:ltä, joten miksi alkaisin maksaa jostain suoratoistosta? Nyt ei ihan mene omaan järkeen tämä. Ja kaikkia ei muuten todellakaan löydy suoratoistopalveluista.
Ymmärsin tuosta alkuperäisestä viestistä, että tavaraa on yhä liikaa, tilaa vähän, tilanne on muutenkin vaikea, eikä tavaramäärä ole vähentynyt toivotulla ja vaaditulla tavalla. Tällaisessa tilanteessa ne vanhat DVD:t tuskin ovat tärkeimpiä ja välttämättömimpiä säästettäviä tavaroita.
Äsken iski joku älytön tarve katsella netistä kaikenlaista tavaraa, jota en todellakaan tarvitse. Mitään en siis ostanut, enkä aikonutkaan ostella, eikä tällaisia nykyään tapahdu usein. Kuitenkin tunnen syyllisyyttä tästä kun tavoitteenani on juuri päästä tällaisesta kokonaan eroon. Sitten kuitenkin unohdin etsiä sen tiedon, jonka olisin oikeasti tarvinnut. Tänään olen käyttänyt tähän mennessä onneksi vain 7 senttiä prepaid-liittymäni saldoa kun yhden sinällään turhan tekstiviestin lähetin.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin just tää noin 2 vuotta sitten. Kaikki varastoon ja ulkomaille. Ollaan tultu jo takas ja hommaa helpotti se, että muutettiin isompaan kotiin kuin se, missä oltiin asuttu. Karsintaa yritin tehdä jo pitkän aikaa ennen lähtöä, mut ehkä olisi voinut kovemmallakin kädellä karsia. Joka tapauksessa oli ihana vuosi se ja kirjoittelinkin tavarasuhteestani tänne sekä ennen että kohteessa asuessani. Oli kiinnostava kokemus myös lähteä maailmalle ilman suurta muuttokuormaa.
Oliko teillä kuinka paljon tavaraa mukana? Mietin itse, että ottaisi lähinnä vaatteita ja lapsille ihan tärkeimpiä leluja
Vastaan edelliseen kommenttiin. Meillä oli mukana lähinnä vaatteita ja sen verran matkalaukkuja, kun koneeseen sai ottaa. Kaksi aikuista, kaksi lasta. Olihan se siirtymä rankkaa, kun lapset eivät matkatavaroita jaksaneet kantaa.
Kävi sellainen tuuri, että löydettiin kalustettu asunto, jossa oli lapsille leluja ja pelejä valmiina. Olihan se iso säästö, kun ei tarvittannut hankkia astioita jne. Petivaatteet hankittiin ja vuoden aikana joitain tarpeellisia juttuja, mahdollisimman paljon käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuomitse kun itselläni on paljon erilaisia ongelmia tämän tavarapaljouden kanssa. Silti ihmettelen tuota vaatteiden määrää kun itselläni kaikki omistamani vaatteet mahtuvat tuota pienempään määrään muovikasseja
Okei? Kerro itse mitä tavaraa sinä säilytät, niin muut voivat tulla päivittelemään, että "en tuomitse, muttei ymmärrä tuota kirjojen/kosmetiikkapullojen/askartelutavaroiden/jäätelöpuikkojen/ilmapallojen/verhojen/lasilintujen määrää".
Ei kenenkään toisen tavarapaljous ole yhtään sen huonompi tai parempi kuin jonkun toisen. Ihan kiva, jos sinulla ei ole liikaa vaatteita, mutta ihmeen päivittelemistä siinä on, jos jollain toisella on, kun just sinulla ei samaa ongelmaa ole?
(eri vastaaja)
Poistoja taas :)
Mies kävi läpi omat vaatteensa ja iso muovikassillinen kertyi poistettavaa. Miehen poistopinosta otin omaan käyttöön yhden t-paidan yöpaidaksi ja yhden Makian flanellipaidan, joka on itselleni oversized paita esim. farkkushortsien ja topin kanssa. Miehen paita on niin hyvä päällä, että käytän sitä koko ajan. Onneksi tuli karsittua oma vaatekaappi aiemmin, joten on tilaa näille "löydöille". Vintedistä ostin kaksi merkkipaitaa halvalla ja nyt on kyllä pakko laittaa itselle kielto Vintediin.
Mulla on nyt omassa vaatekaapissa vain ja ainoastaan sellaisia vaatteita joita oikeasti käytän. Karsin pois kaikki sellaiset joita ei ikinä tule käytettyä. Nyt vaatekaapin avaamisesta tulee hyvä mieli ja vaatteiden yhdistely on jotenkin helpompaa.
Niinpä. Jollain toisella on vaatepaljous ja toisella taas liikaa tavaraa. Mitä sitä ihmettelemään mitä kelläkin on liikaa. Ja sitäpaitsi voihan rumalla tai lihavallakin olla liikaa vaatteita, eihän se nyt siitä ole kiinni minkä näköinen tai palnoinen on. Mulla on liikaa astioita. Vaatteita ihan sopivasti ja muunlaista tavaraa vain kohtuudella. Mullekin jotkut päivittelee miten heidän kaikki astiat mahtuisivat helposti yhteen laatikkoon ja sitten heillä nurkat pullistelee kaikkea muuta romua.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan edelliseen kommenttiin. Meillä oli mukana lähinnä vaatteita ja sen verran matkalaukkuja, kun koneeseen sai ottaa. Kaksi aikuista, kaksi lasta. Olihan se siirtymä rankkaa, kun lapset eivät matkatavaroita jaksaneet kantaa.
Kävi sellainen tuuri, että löydettiin kalustettu asunto, jossa oli lapsille leluja ja pelejä valmiina. Olihan se iso säästö, kun ei tarvittannut hankkia astioita jne. Petivaatteet hankittiin ja vuoden aikana joitain tarpeellisia juttuja, mahdollisimman paljon käytettynä.
Ulkomailla taitaa enemmänkin olla näitä valmiiksi kalustettuja asuntoja vuokrattavana. Toisaalta olisi Suomessakin kätevää. Olisi helpompaa muuttaa kun on vain irtain muutettavana.
Oletteko seuranneet The Carla Project kanavaa YouTubessa? On mun lempikanava karsimisesta ja minimalismiin pyrkimisestä.
Alkoi ahdistaa, kun katsoin viimeisimmän videon. Carlan ystävä Becky tekee muuttoa pieneen vuokra-asuntoon ja yrittää mahduttaa sinne aivan liikaa tavaraa. Kalusteita on liikaa, tavaraa on liikaa. Koti on ahdas ja kulkeminen kodissa vaikeaa.
Tuli välitön tarve alkaa karsia omia tavaroita, koska tuo tukkoisuus on vaan jotain niin ahdistavaa. Kiva koti ja ihana piha, mutta liikaa tavaraa.