tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19833)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä lähialueella avataan huomenna uusi elektroniikkakauppa ja siellä on tarjouksessa myös iPad. Tekisi niin mieli ostaa tuo. Todennäköisesti tuolla on kuitenkin hirveästi ihmisiä ja siinä vaiheessa kun itse ehtisin tuonne on tarjouksen iPadit varmasti jo myyty loppuun.
Toimiiko nykyinen puhelimesi?
En siis ole uutta puhelinta ostamassa, vaan uuden iPadin. En edes omista älypuhelinta, enkä sellaista halua. Vanha iPadini on ollut päivittäisessä käytössäni nyt 3 vuotta ja on alkanut nyt vähän hyytymään, eikä toimi enää täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä lähialueella avataan huomenna uusi elektroniikkakauppa ja siellä on tarjouksessa myös iPad. Tekisi niin mieli ostaa tuo. Todennäköisesti tuolla on kuitenkin hirveästi ihmisiä ja siinä vaiheessa kun itse ehtisin tuonne on tarjouksen iPadit varmasti jo myyty loppuun.
En siis ole uutta puhelinta ostamassa, vaan uuden iPadin. En edes omista älypuhelinta, enkä sellaista halua. Vanha iPadini on ollut päivittäisessä käytössäni nyt 3 vuotta ja on alkanut nyt vähän hyytymään, eikä toimi enää täydellisesti.
Minun ipadini on jo 6 vuotta vanha ja sekin päivittäin käytössä. Onko uudemmat ipadit niin huonoja että ei kestä enää kuin kolmisen vuotta?
Vesisade Helsingissä taitaa olla jo maailman kahdeksas ihme. Muualla Suomessa rankkasade aiheutti ongelmiakin, mutta samaan aikaan Helsingissä sademäärä oli puhdas nolla.
Eilen kodista lähti seitsemän kirjaa toiseen kotiin. Hyvä juttu, eipä tarvinnut noita heittää kierrätykseen, kun sukulainen halusi omaan käyttöönsä.
Tavaroiden ja vaatteiden ostelu jäi jo vuosikausia sitten. Siirryin ostelemaan kynttilöitä, saippuoita ja muuta sellaista kuluvaa. Sitten sekin jäi. Mitä sitä varastoja kotona pitämään, ostaa kun tarvii. Siirryin shoppailemaan ruokaa. Siis hävikkiruokaa ja tarjouskuttuja. Nyt huomaan, että nekin ovat yleensä tuottrista, joita ilmankin voi olla. Ihminen ei nähtävästi tarvitse kuin peruselintarvikkeita, kaikki muu on jonninjoutavaa hömpötystä ja mielitekoja.
Siis ei tarjouskuttuja, vaan -juttuja ;D
Ylellä oli tänään juttu minimalismista ja tavaroiden vähentämisestä: https://yle.fi/a/74-20089274
Vierailija kirjoitti:
Ylellä oli tänään juttu minimalismista ja tavaroiden vähentämisestä: https://yle.fi/a/74-20089274
Mielenkiintoinen juttu. Itselleni ehkä yksi lakanasetti olisi liian vähän ja muutenkin pidän siitä että on vähän enemmän visuaalisesti kivan näköistä katseltavaa kotona, vaikka muutama taulu tai huonekasveja, mutta mielenkiintoista lukea juttuja henkilöistä joiden kodeissa on oikeasti todella vähän tavaraa. Oma linjani on kultainen keskitie ja kohtuus kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Tykkään aina lukea näitä juttuja. Itselläkin haaveena lähteä reissaamaan maailmalle hetkeksi vain reppu selässä kun lapset muuttavat kotoa.
Olen aina ennen pitänyt näitä yhdellä lakanalla ja vain muutamalla mukilla eläviä vähän liian extremenä itselleni. Mutta alkaa pikkuhiljaa itseäkin kiinnostaa tällainen elämä. Toki vielä kun on perhettä, niin tavaraa on oltava enemmän (esim. lakanoille oli vasta oksennustaudissa käyttöä), mutta meillä on silti ihan hirveästi liikaa.
Kirjoitin jo aiemmin monta sivua sitten, että vein todella paljon kuolinpesästä tavaraa mukanani. Otin astioita ja vaikka mitä, nyt vihdoin olen niitä pystynyt myymään ja laittamaan eteenpäin. Ihan kivasti on kirppiksellä saanut rahaa noista. Eilen illalla tajusin, että voisin alkaa pistämään taas hieman lisää pois.
Lähinnä tässä tavarapaljoudessa kauhistuttaa se, että olen aina ollut ekologinen mielestäni. Mutta eihän tämä yli oman tarpeen haaliminen ole lainkaan ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Tavaroiden ja vaatteiden ostelu jäi jo vuosikausia sitten. Siirryin ostelemaan kynttilöitä, saippuoita ja muuta sellaista kuluvaa. Sitten sekin jäi. Mitä sitä varastoja kotona pitämään, ostaa kun tarvii. Siirryin shoppailemaan ruokaa. Siis hävikkiruokaa ja tarjouskuttuja. Nyt huomaan, että nekin ovat yleensä tuottrista, joita ilmankin voi olla. Ihminen ei nähtävästi tarvitse kuin peruselintarvikkeita, kaikki muu on jonninjoutavaa hömpötystä ja mielitekoja.
Ihan mahtavaa. Samaan pyrin. Mullakin oli vaihe että ostin "kaikkea kivaa kuluvaa". Se on nyt onneksi jäänyt, huomaan. Vaatteita hankin ja harkitsen kaikkea kauan. Käyn täällä ketjussa välillä tankkaamassa lisää inspiraatiota.
Ruokakaupassakin kannattaa aina ajatella ihan vaan sitä ruoka-ainetta siellä hienon pakkauksen sisällä. Pakkaus on se joka tuotteen myy. Veikkaanpa ettei sitä haksahtaisi moneen ostokseen ollenkaan, jos olisi pelkkä se sisältö siinä hyllyssä. Noin kuvaannollisesti siis, koska jonkunlainen pakkaushan kaikella on oltava. Mutta jos kaikki olisivat ihan vaan vaikka yksivärisessä samanlaisessa paketissa. Ei ne murot esimerkiksi ihan niin hyvän näköisiä irrallaan ole, kuin paketin kanssa. Tai mehut, karkit.. lähes mitkä vaan. Sitten kotona se paketti lentää monesti heti roskiin, jos vaikka kaadat murot purkkiin.
Tänään lähti vielä yksi vaate pois kesävaateprojektin myötä. Nyt on vihdoin kaapissa vaan lempparit jäljellä ja sellaiset joita oikeasti käytän. Saako sanoa, että olen todella ylpeä itsestäni nyt. Vaatteet on aina olleet vaikea karsittava.
Eilen heitin pois lapsen risan ja nuhjuisen hupparin.
Vintedistä ostin yhden merkkineuleen jollaista olen metsästänyt ja jonka sain edullisesti. Olen iloinen, koska se sopii jo olemassa olevien vaatteiden kanssa hyvin yhteen. 2hand ostosten kanssa olen vähän sallivampi, mutta siltikin pyrin ostamaan vain tarpeeseen.
Tänään on ollut täydellinen keli pyykinpesulle. Pesin viisi koneellista pyykkiä ja ne kuivuu nyt terassilla (päiväpeitto, pyyhkeet, lakanat ym) Vein myös kierrätysroskat ja yritän pitää huolta ettei niitä pääse kasautumaan. Koti on pysynyt nyt paremmin siistinä ja on viihtyisä. Tänään pääsen nukkumaan puhtaisiin lakanoihin.
Valittelin jokin aika sitten täällä sekaista vaatehuonettani, johon olin sullonut kaiken mahdollisen säilytykseen. Maanantai-iltana inspiraatio iski viimein ja käytin illan vaatehuoneen karsimiseen ja siivoamiseen. Edelleenkin se sisältää sekalaista tavaraa vaatteiden lisäksi, mutta nyt kaikki mahtuu väljästi hyllyille eikä lattialla ole yhtään nyssäkkää. Tuntuu ja näyttää tosi kivalta. Muuten olen saanut kaiken kiertoon lähtevän vietyä pois, mutta yksi kassi vielä on menossa kierrätyskeskukseen. Nyt rupean käymään läpi olohuonetta, äänikirja päälle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Siistiä ja selkeää, itse en tykkää noin värittömästä sisustuksesta mutta tiedän että se on monen suomalaisen makuun, varsinkin minimalismiestetiikasta tykkäävien. Useat samantyyliset valaisimet lipaston päällä oli vähän outo ratkaisu, mutta ne on ilmeisesti asukkaan keräilykohde joten mikäs siinä.
Yhdet lakanat olisi itselläni liian rajua, menkka-aikaan sattuu aina silloin tällöin ohivuotoja ja on helpottavaa että kaapista saa heti vaihdettua puhtaat lakanat eikä tarvitse nukkua veritahraisissa loppuyötä. Samoin jos olen kipeänä, on ihana vaihtaa raikkaat lakanat tai ainakin tyynyliina parin kuumeisen päivän jälkeen vaikka ei vielä jaksaisi pestä pyykkiä. Minulla on kolme aluslakanaa, kolme pussilakanaa ja 6 tyynyliinaa.
Tuo yhdet lakanat on hyvä esimerkki tilanteesta, jossa tavaran pieni määrä olisi itselle jo liian vähäinen ja aiheuttaisi ongelmia tai vaikeuttaisi perus arkea. Jos tulisi vaikka menkkatahra (kuten joku muukin mainitsi), oksennustauti, kova hikoilu yöllä tai muu tahra niin olisi itselle liian työlästä ja epämukavaa alkaa pesemään lakanoita ja kuivaamaan niitä sen sijaan että voi ottaa suoraan kaapista puhtaat lakanat. Tai jos tuleekin lähtö johonkin reissuun, jonne tarvitsee mukaan omat lakanat niin helpompi nekin on pakata mukaan kaapista. Sen sijaan vaikkapa kymmenet lakanat per henkilö olisi jo ihan liikaa ja se taas aiheuttaisi sitä että kaappi on liian täynnä ja lakanat vievät tilaa, pyykkikoriin saattaa kertyä liikaa pyykkiä, on vaikea valita mitkä lakanat vaihtaa ja mitkään eivät meinaa oikein kulua loppuun. Monissa muissakin asioissa pyrin miettimään tavaran määrää niin että sopiva määrä on sellainen jossa tavaran paljous tai vähyys ei aiheuta haasteita ja ongelmia tai harmia elämään. Lisäksi mietin mitkä ovat itselle sellaisia asioita, joissa kaipaan myös vaihtelua ja hieman useampi tavara kuin mitä on oikeasti tarpeen on sallittu jos se tuo itselleni positiivista mieltä ja ilahduttaa. Jos vaikkapa tykkään käyttää erilaisia värikkäitä kesämekkoja niin niitä voi olla useita eri värisiä ja mallisia jos niistä tulee hyvä fiilis ja niitä kaikkia käytän vaikka vähempikin riittäisi. Sen sijaan vaikkapa kahdet mustat treenihousut riittävät hyvin, toiset pesussa ja toiset käytössä jne.
Tästähän tuli hyvää keskustelua tavaramäärästä.
Meille käytännössä riittäisi yhdet aluslakanat per henkilö ja pussilakanoita lapsille kaksi. Meillä käytetään vain samoja lakanoita koko ajan. Aina pesusta samat lakanat käyttöön. Varakappaleita kyllä on myös. Nyt on kulunut muutama jo puhki. Mutta ovatkin olleet reilut 20 vuotta vanhoja nuo.
Vaatteita en ole hirveästi karsinut. Käytän loppuun mitä on, olen huono shoppailemaan nykyisin. Olen tarkka materiaaleista ja vaatteen mallista.
Astioitakin voisi karsia huolella, mutta teinit haluavat osan viedä mukanaan ja säästöähän se heille on.
Kynttilöitä on jäätävät määrät ja servettejä. Nämä kaikki on saatuja, nyt ne tehokäyttöön ja enempää ei oteta edes vastaan. Koiran rikkinäisiä leluja nakkasin roskiin, odottivat korjausta, mutta ei tuo rontti enää oikein edes leiki ja turvallisempia taitaa olla ihan uudet lelut kuin korjatut.
Kannattaa varakappaleita jättää jos jo on useampi eikä kaikkea myydä. Tiputat ainoan kahvimukisi säpäleiksi niin voi mennä päivä pilalle jos ei ole mistä ottaa ehjää.
Tässähän ollaan (taas) tavarapaljouden ytimessä 👍
Eli henkilökohtainen ratkaisu, tekeekö kukin tavara elämästä parempaa vai huonompaa joko itsessään tai siihen nähden, minkä verran on muita vastaavia esineitä.