Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19847)

Vierailija
14781/19847 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiän tässä ketjussa kirjoittelevien pitäisi laittaa puseroon joku merkki ja aina kaupassa kun näkis jonkuu ryhmäläisen ostamassa jotain hölmöä saisi luvan kanssa mennä estämään sen..;D

😄 tää oli paras idea!

Vierailija
14782/19847 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi Vinted. Aluksi olin ihan varma, etten tule sieltä mitään ostamaan vaan ainoastaan myyn mutta höpö höpö, sieltä olen nyt jo pari superhalpaa vaatetta ostanut. Ne toki ovat "tyylin täydennyslistassani" mutta ei nekään mitään hengenpitimiä tietysti olleet. Olen siellä myynyt neljä eri tuotetta ja pidän nyt ainakin kiinni siitä, etten osta mitään muuta kuin mitä myytyjen saldolla saan ostettua eli en syötä korttitietojani sinne. Joku roti pysyy edes. Sen sijaan siellä on monta ihanuutta, jotka haluan ja se houkuttaa laittamaan lisää kohteita myyntiin ja tiputtamaan jo valmiiden kohteiden hintoja, jotta saan ostettua lisää. Koska ostoaddiktioni ei ole tuore, vaan se elää ja voi hyvin jossain syvällä sisimmässäni, vaatii siitä pääseminen jotain mitä en vielä tiedä. Minulla ei selkeästi ole minkäänlaista itsekuria. 

Tavaran karsintakin on vähän jäänyt. Olen ollut todella väsynyt ja energia on mennyt lähinnä elämän perus

Entä jos sallisitkin itsellesi sen, että vaatteet ovat sinua kiinnostava asia, harrastus jopa tai mieltä piristävä asia etkä yrittäisikään olla täysin ostamatta vaatteita. Siis muutamaa vaatetta silloin tällöin, eri asia jos ostat joka kuukausi 20 uutta vaatetta niin se menee jo vähän överiksi. Mutta kuulostaa siltä että olet liiankin ankara itsellesi ja pakotat itsesi luopumaan asioista, joista todellisuudessa nautit. Voisitko panostaa vähempään tavaran määrään ja karsimiseen muissa asioissa kuin vaatteissa? Sellaisissa, jotka eivät ole niin kiinnostavia tai tärkeitä. Vaikka astiat, kirjat, pyyhkeet jne mitä se ikinä sinun kohdalla tarkoittaakaan. Jos löydät jatkossakin Vintedistä silloin tällöin jotain kivaa niin osta ihmeessä, jos todellisuudessa se tuottaa hyvää fiilistä ja keskityt sitten muiden tavaroiden hallintaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14783/19847 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani tämä ns. tavarapaljous koskee muutakin kuin tavaraa. Voidakseni paremmin yritän poistaa elämästäni muutakin kuormittavaa kuin tavara ja yksi niistä on turhan netissä olemisen radikaali vähentäminen. En ehkä pysty kokonaan lopettamaan, mutta esim. tällä palstalla olemista vähennän todella paljon. 

Täällä täysin sama. Minulla on ollut pitkään tavoitteena vähentää turhaa netin selaamista, erityisesti puhelimen pläräämistä.

Netissä roikkumisenen on omalla kohdallani ainakin 95% turhaa. Ellei enemmänkin. Tarkoitus ei ole täysin olla ilman somea tai keskustelupalstoja, mutta kohtuullistaa käyttöä entisestään. Luojalle kiitos, etten ole haksahtanut tiktokkin, sillä riippuvuus jodeliin oli aikoinaan äärimmäisen paha. Jodelista oon ollut täysin kuivilla kohta 5kk ja siinä onnistumisessa meni lähes vuosi. 

Suosittelen kaikille tarkastelemaan omaa netin käyttöä kriittisesti ja kokeilemaan olla vain päivä ilman.

Vierailija
14784/19847 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani tämä ns. tavarapaljous koskee muutakin kuin tavaraa. Voidakseni paremmin yritän poistaa elämästäni muutakin kuormittavaa kuin tavara ja yksi niistä on turhan netissä olemisen radikaali vähentäminen. En ehkä pysty kokonaan lopettamaan, mutta esim. tällä palstalla olemista vähennän todella paljon. 

Täällä täysin sama. Minulla on ollut pitkään tavoitteena vähentää turhaa netin selaamista, erityisesti puhelimen pläräämistä.

Netissä roikkumisenen on omalla kohdallani ainakin 95% turhaa. Ellei enemmänkin. Tarkoitus ei ole täysin olla ilman somea tai keskustelupalstoja, mutta kohtuullistaa käyttöä entisestään. Luojalle kiitos, etten ole haksahtanut tiktokkin, sillä riippuvuus jodeliin oli aikoinaan äärimmäisen paha. Jodelista oon ollut täysin kuivilla kohta 5kk ja siinä onnistumisessa meni lähes vuosi. 

&nbs

Tämä on nykyään yllättävän haastavaa ja itsekin yritän vähentää turhaa puhelimella oloa. Mutta kummasti se vaan on mukana monessa tilanteessa. Ennen luin aamulla paperilehteä, nyt luen tilaamiani verkkolehtiä puhelimesta. Aiemmin otin hyllystä CD:n ja laitoin sen soittimeen, nyt avaan puhelimesta Spotifyn. Saatan lukea ja vastata sähköposteihin puhelimella tai etsiä vaikka reseptiä netistä johonkin ruokaan. Moni asia on siis sellaisia ihan hyödyllisiä juttuja, joita aiemmin teki paperiversioiden tms kautta, mutta pitää osata erotella sellainen turha somen ja netin selaaminen ja liikaa tulee itsekin selattua vaan jotain iltasanomien hömppäuutisia tai vaikka instagramia. Yritän itse panostaa nyt siihen että tiedostan paremmin mitä teen puhelimella ja miksi otan sen käteen. On ok lukea vaikka tunti uutisia Hesarista, mutta jo 15-20 minuutin Instagramia selailu ja toistuvasti pitkin päivää, niin sen tilalle voisikin keksiä jotain muuta. 

Vierailija
14785/19847 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin puhelimen ja vähän läppärinkin liikakäyttäjä kaipailee harmonista ympäristöä, jossa on miellyttävää tarttua vaikka lempikirjaan tai käsityöhön. 😊 Siinäpä lisämotivaatiota taltuttaa tavarapaljous, ettei sen aiheuttama levottomuus ja jopa toivottomuus aja hakemaan helppoa unohdusta liiallisesta sometuksesta, peleistä tai muusta netissä roikkumisesta.

Vierailija
14786/19847 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menossa suht iso, ja vähän vaikea homma, eli kirjahyllyn tyhjennys. Kuinka voikaan mahtua yhteen tuollaiseen noin 170 X 50 cm hyllykköön kirjoja! Puolet säästän ja puolet lahjoitan/hävitän pois. Tässä nyt yrittää rankalla kädellä valita ne säästettävät. Loput kestokassiin. Teen olohuoneeseen nurkan johon laitan lahjoitettavat ja myytävät tavarat ja vaatteet kestokasseissa erilleen säästettävistä.

H

Vierailija
14787/19847 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään hypomaniassa saa paljon aikaan ja nopeasti, kirjahyllyn tyhjennyksessä ei kauaa mennyt. Poistonurkkaan kertynyt jo paljon kaikkea ja lisää vaan kertyy. Nyt vaan pitäis sit nopeasti saada nuo pois etten rupea niitä enää penkomaan, että jos kuitenkin säästäis. Muutamasta vaatteesta vois yrittää saada edes muutamia euroja kun rahatilannekin on huono. Uutta asuntoa ei vielä tiedossa, sekin ahdistaa.

H

Vierailija
14788/19847 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seuraillut tätä keskustelua vuosikausia. Kiitos vertaistuesta!! Aika monta paikkaa on kotona tullut tässä ajassa käytyä läpi. Hitaasti ja varmasti. Meillä oli liikaa kaikkea.

Taas on ylimääräistä tavaraa kellari täynnä joka menee kierrätykseen. Kun lapset olivat pieniä tarttui paljon myöhemmin turhaa tavaraa matkaan on vaikeaa luopua muistoista mutta kun samat tavarat perkaa pari kertaa niin kyllähän sitä saa osan poistoon.

Itse en jaksa myydä, lahjoitan kaiken turhan pois. Enkä osta paljoa tilalle. Siinä se kai salaisuus on.

Vierailija
14789/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta lähti asumistuki kokonaan pois. En halua käyttää toimeentulotukea. Siihen loppui jopa ruuan ostaminen. Kaikki raha menee vuokraan ja pakollisiin muihin laskuihin. Kaikki sen takia kun vaimo sai pienipalkkaisen työn. Sillä menee apteekkiin ja terveyskeskukseen kaikki ylimääräinen. Mene töihin. Menisin, mut ei hallituksen toimet uusia työpaikkoja luo. Olen ekaa kertaa työttömänä. En kehtaa mennä ruuanjakojonoihin. Työssäoleva entinen työkaverini, pienten lasten iskä, antaa mun syödä heillä. No, mitään ei tule ainakaan näin ostettua! Lähimmän yli puolen vuoden sisällä en ole ostanut yhtään mitään. Ostelin ennen kaikkea turhaa. Vain maksanut ainoastaan osuuteni vuokrasta, sähköstä ja puhelinlaskustani. Toivottavasti en vain sairastu ikinä, ei ole varaa mennä edes terveyskeskukseen.

Vierailija
14790/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui laittaa se, että tavarasta on kyllä kivasti päässyt eroon kun ei ole ollenkaan rahaa. Entiset työkaverit jeesanneet ostamalla multa kaiken turhan. Pienellä hinnalla mut kuitenkin. Uutta en osta kun töitä löydän. Ja onneksi meillä ei ole lapsia. Sillon ei voisi olla ainakaan näin köyhä.

Vierailija
14791/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seuraillut tätä keskustelua vuosikausia. Kiitos vertaistuesta!! Aika monta paikkaa on kotona tullut tässä ajassa käytyä läpi. Hitaasti ja varmasti. Meillä oli liikaa kaikkea.

Taas on ylimääräistä tavaraa kellari täynnä joka menee kierrätykseen. Kun lapset olivat pieniä tarttui paljon myöhemmin turhaa tavaraa matkaan on vaikeaa luopua muistoista mutta kun samat tavarat perkaa pari kertaa niin kyllähän sitä saa osan poistoon.

Itse en jaksa myydä, lahjoitan kaiken turhan pois. Enkä osta paljoa tilalle. Siinä se kai salaisuus on.

Voi kun itsekin pääsisin uudelleen tuohon lahjoitukseen. Ennen lahjoitin paljon siistiä ja hyväkuntoista vaatetta tutuille pois. Nyt olen koittanut myydä ja kirppikselle vien aina kun edellinen pöytä loppuu. On siinä hommaa, mutta toisaalta siitä aina edes jotain saa takaisinkin. Kyllähän me ollaan kerätty matkarahaa noin suht hyvin, mutta toisaalta olisi paljon helpompaa kun vain raaskisi antaa pois. Kai tämäkin helpottaa joskus (vaikkakin hitaasti), sillä enää en ole ostellut mitään turhaa kuitenkaan onneksi.

-Tavarakammoinen

Vierailija
14792/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanakirjalla on sentään ottajansa aina kirppiksillä ja sairaaloissakin niille on kysyntää koska monet potilaat haluavat lukea ulkomaankielistä kirjallisuutta.

Eivät tunnu kelpaavan mihinkään, kun kaikilla on nykyään tietokone tai kännykkä jossa on paljon nopeammin ja helpommin toimiva sanakirja.

Vierailija
14793/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennyt meilläkään sanakirjat kirppiksellä. Oli vieläpä isot hienot ja vain muutaman vuoden takaa. Laitettiin sitte kirjaston poistokirjahyllyyn ja heti menivät. Eli kirjoille taitaa muutfnkin kirjaston ilmaishylly olla parempi paikka eroon pääsemiseksi. Meillä menneet hyvin siellä kiertoon myös lastenkirjat ja keittokirjat. Sisustuslehdetkin kelpasivat jollekin. Kirppiksille en kirjoja enää vie. Pääasia että joku vielä lukisi rakkaita kirjojani. Tsi ainakin toivon niin, etteivät mene vaan jonkun hyllyn koristeeksi.

Vierailija
14794/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mennyt meilläkään sanakirjat kirppiksellä. Oli vieläpä isot hienot ja vain muutaman vuoden takaa. Laitettiin sitte kirjaston poistokirjahyllyyn ja heti menivät. Eli kirjoille taitaa muutfnkin kirjaston ilmaishylly olla parempi paikka eroon pääsemiseksi. Meillä menneet hyvin siellä kiertoon myös lastenkirjat ja keittokirjat. Sisustuslehdetkin kelpasivat jollekin. Kirppiksille en kirjoja enää vie. Pääasia että joku vielä lukisi rakkaita kirjojani. Tsi ainakin toivon niin, etteivät mene vaan jonkun hyllyn koristeeksi.

Askartelijat voi ottaa ilmaiskirjoja.

Vierailija
14795/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo arvelinkin että ainakin osa lastenkirjoista mennyt askartelumateriaaliksi, sen verran oli sivut hiirenkorvilla. Oon itsekin ottanut puutarhalehtiä korttien tekoon, ensin lukenut ja sitten tdhnyt onnittelukortteja kukkien kuvista.

Vierailija
14796/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on puhelimen kalenterissa viikoittain toistuva muistutus "heitä muovikassillinen romua pois".

Näin ne turhat tavarat vähenee vähitellen.

Vierailija
14797/19847 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on puhelimen kalenterissa viikoittain toistuva muistutus "heitä muovikassillinen romua pois".

Näin ne turhat tavarat vähenee vähitellen.

Helppoa jos tavarat ovat tosiaan romua ja on säilönyt lähinnä rikkinäistä vaatetta, linttaanastuttuja kengänloppuja, kaikenmaailman lasipurkkeja, ilmaisjakelulehtiä, tahraisia muoviastioita ym ym selkeää roskiskamaa.

Vierailija
14798/19847 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ostin uuden kattilan ja vanha heti suoriltaan roskiin, ennen olisi rikkinäinen kattila pyörinyt kaapissa :D. Tää on oikeesti tärkeetä! Positiivista tälläviikolla kun en löytänyt hävitettävää enään kuin muutaman asian keittiönkaapeista (meillä on paljon keittiönkaappeja ja iso keittiö..)

Rmt raivaaja

Vierailija
14799/19847 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta lähti asumistuki kokonaan pois. En halua käyttää toimeentulotukea. Siihen loppui jopa ruuan ostaminen. Kaikki raha menee vuokraan ja pakollisiin muihin laskuihin. Kaikki sen takia kun vaimo sai pienipalkkaisen työn. Sillä menee apteekkiin ja terveyskeskukseen kaikki ylimääräinen. Mene töihin. Menisin, mut ei hallituksen toimet uusia työpaikkoja luo. Olen ekaa kertaa työttömänä. En kehtaa mennä ruuanjakojonoihin. Työssäoleva entinen työkaverini, pienten lasten iskä, antaa mun syödä heillä. No, mitään ei tule ainakaan näin ostettua! Lähimmän yli puolen vuoden sisällä en ole ostanut yhtään mitään. Ostelin ennen kaikkea turhaa. Vain maksanut ainoastaan osuuteni vuokrasta, sähköstä ja puhelinlaskustani. Toivottavasti en vain sairastu ikinä, ei ole varaa mennä edes terveyskeskukseen.

Hae toimeentulotukea. Se on rahaa ja sitä kautta pääset aikanaan velvoitetyöllistetyksi.

Vierailija
14800/19847 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tällä hetkellä ole niinkään ongelmaa sen suhteen, että ostaisin tarpeetonta tavaraa, mutta ruuan/herkkujen kanssa ongelma on huipussaan.

Monta kertaa viikossa tulee tehtyä heräteostoksia ja ostettua kaikkia uutuuksia, herkkuja jne. jotka menevät roskiin joko sellaisenaan tai vähän maisteltuina. Tämä on ihan kamalaa! Rahaakin menee hukkaan tällä tavalla. Jokin henkinen ongelma tämän täytyy olla etten saa kierrettä katkaistua. Mainittakoon kuitenkin että olen ihan normaalin painoinen ja arvomaailmaani kuuluisi enemmänkin terveellinen ruokavalio ja hävikin välttäminen.

En tiedä voiko tähän kukaan samaistua ja myöskin pahoittelut että menee aiheen vierestä.