Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19847)

Vierailija
14761/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaa jotain pitkäikäistä aterinsettiä. Budjetti tähän on ehkä noin 100 euroa.

Savonia.

Savonia on ulkonäöltään jotenkin todella tasapainoinen ja neutraali. Meillä myös Savonia käytössä ja niin oli lapsuudenkodissanikin. 

Vierailija
14762/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savonia on hyvä, sain setin kolmekymmentä vuotta sitten rippilahjaksi, otin heti omilleni muutettuani käyttöön ja edelleen samat aterimet on käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14763/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nirsoilija. En onneksi nirsoillut poikakaverien kanssa liian pitkään. Sama ihana mies ollut mullakin jo yli 30 vuotta. Tai hyvä kun aikani nirsoilin, jotta sain hänet. Kyllä mä kuule luulen, että olen liian nirso tavaroiden ja vaatteiden kanssa. Muille tuntuu aina kelpaavan kaikki paremmin. Tai sanotaanko miten äitini sanoo, että olen vaan liian tarkka. Ikäänkuin valitsen kaiken niillä perustein, että en saa kyllästyä siihen sitten ikinä. No ainakin luonto kiittää, kun en kasvata jätevuoria. Ongelmani on vain se vaatteisiin ja tavaroihin kiintyminen. Se on se asia, joka mua häiritsee. Tuo joka kiintyi rikki menneisiin kenkiinsä ja reppuunsa, kuulostaa multa. Vaikken reppuja tai tennareita käytäkään.

Tuntuu niin tutulta. Konmarin kirjassa joku asiakas kuvasi polkupyöräänsä, että se oli kuin pitkäaikainen elämänkumppani. Tunnen samoin joidenkin pitkäaikaisten tavaroideni kohdalla. Itkin kun pesukoneeni meni rikki ja jouduin luopumaan siitä. Se oli kestänyt pitkään ja palvellut aina hyvin. Enkä itke vähästä. 

Tästä Konmari kertoo kirjoissaan, että kun esineestä tulee rakas, ja siitä pidetään hyvin huolta, niin se herää tavallaan henkiin. 

Itse koen tämän niin että puhuttelen mm. autoani rakkaaksi ja tunnen kiitollisuutta sen avusta elämässäni. Mieheni haukkuu ja kiroilee usein omalleen. Arvatkaa kumpi on aina rikki. Eikä ole kyse yhden auton huonoudesta, vaan hänellä kaikki autot ovat hajoilleet koko ajan. Jos lainaan hänelle autoani, niin ainakin kerran siihen tuli kallis remontti yllättäen kesken hänen reissunsa. En pidä tätä sattumana. Olen kiitollinen siitä mitä minulla on, hän haluaa yleensä aina jotain parempaa. 

Ja samoin meillä on terveyden kanssa. 

Jos olette tehneet samanlaisia huomioita, niin kertokaa! Olisi mielenkiintoista kuulla.

Vierailija
14764/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen tämä nirsoilija ja mäkin tunnistan itseni sun kirjoituksesta. Mä kiinnyn viherkasveihin, joita mulla onkin aikamoinen määrä. Mäkin juttelen niille, mut sitä muutkaan ei jostain syystä ihmettele. Ehkä siks, kun onhan kasvit eläviä.

Musta tuntui ihan kamalalta kun jo isoäitini käyttämä, äidiltäni saama puuhauha katkesi. Ne kauhanpalat on yhä kaapissa. Muutenkin kaikki minkä olen kelpuuttanut onkin mulla sitten tosi hyvässä huomassa ja käytän suutarilla kenkiä, vöitä ja laukkuja. 

Jos mulla olisi auto, niin voin kuvitella että toimisin niinkuin sä. Meillä mies ei suhtaudu muuten yhtään tunteella tavaroihin, mutta sina mieluummin korjaa, kuin menee ostamaan uuden. On sen verran taitava, että muutkin korjauttaa kaikkea meillä.

Ja oon ollut huomaavinani, että pahimmat yhden illan tyyppejä harrastavat ikisinkku kaverini, ovat myös tavaroiden suhteen niitä vaihtelunhaluisimpia. Yks kaverini nauraa itsekin, että vaihtelee sohvaa yhtä useasti kuin miestä, eli parin vuoden välein.

Tuo pyörähomma oli aika osuva! Mun äitini vanha sininen polkupyörä on mulle kuin hyvä ystävä. Suorastaan ilahdun aina kun näen sen, tai sanotaanko hänet.

Vierailija
14765/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se vielä, että muuttaminen on mulle vaikeaa. Mä kun kiinnyn pihapiiriin ja sen kaikkiin kiviin ja kasveihin. Samoin nostalgisoin helposti kaikkea. Oon kai sitten aika tunteellinen. 

Vierailija
14766/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savonia on hyvä, sain setin kolmekymmentä vuotta sitten rippilahjaksi, otin heti omilleni muutettuani käyttöön ja edelleen samat aterimet on käytö

Täältä myös pisteet Savonialle. Mutta osta käytetyt. Ostettiin muutama vuosi sitten ne XL kokoiset, joita ei enää tehdä. Ne on jo nyt ihan naarmuiset, kun vanhat useita kymmeniä vuosia vanhat on parempikuntoiset. Onko vaihtunut materiaalit vai tekopaikka vai molemmat. 

Mökillä meillä on myös vanhoja Sorsakosken aterimia. Niillä syödessä tulee lapsuuden kesät ja mummon letut mieleen, ja heti on parempi fiilis

Vierailija
14767/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savoniassa tykkään erityisesti minimalistisesta muodosta. Tarpeeksi pelkistetty myös tyttären japanilaisen yliopistokaverin makuun. Myös perus Teema-astiat saivat häneltä kehuja.

Vierailija
14768/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin lääkekaapin, huhuh aika paljon lähti vanhoja lääkkeitä apteekkiin! Ihan ihme vanhoja resepti ja ohje lappusia löyty.. Peräti ukon 3 partakonettaki hohoijjaa miks ei voi yhtä käyttää loppuun?? Nyt pitäis jäljelle jääneet lääkkeet järjestellä takaisin puhtaaseen kaappiin, luulen että tilaa on nyt ihan erillailla :D

Vierailija
14769/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki komerot pursuaa tavaraa niin, että saranat vääntyilee

Vierailija
14770/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa kyllä siisti lääkekaappi ja kaikki on helposti näkösellä ku ovet avaa! Ei tartte enään ettiä niiku aijemmin.. Hmm minkähän ottais seuraavaksi kohteeksi

Rmt raivaaja (unohtui nimmari edellisestä viestistä)

Vierailija
14771/19847 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että minulla on kategoria, josta ei tarvitse karsia lainkaan. Nyt kuitenkin näin facebookissa ostoilmoituksen kyseisestä aiheesta ja tajusin, että voin myydä omani. Ehkä olisikin syytä katsoa uudelleen kriittisemmin silmin tuokin puoli uusiksi.

Seuraavaksi lähtee kaikki kukkaruukut, joissa ei ole kasvia. Olen kahdenvaiheilla laitanko parvekkeelle kukkia vai myynkö nekin ruukut pois. Kesällä ollaan lähdössä viikoksi lomalle ja ei ole ketään sillä välin kastelemaan kukkia, joten saattavat kuolla. Ehkä siis myyn ruukut pois.

Vierailija
14772/19847 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että minulla on kategoria, josta ei tarvitse karsia lainkaan. Nyt kuitenkin näin facebookissa ostoilmoituksen kyseisestä aiheesta ja tajusin, että voin myydä omani. Ehkä olisikin syytä katsoa uudelleen kriittisemmin silmin tuokin puoli uusiksi.

Seuraavaksi lähtee kaikki kukkaruukut, joissa ei ole kasvia. Olen kahdenvaiheilla laitanko parvekkeelle kukkia vai myynkö nekin ruukut pois. Kesällä ollaan lähdössä viikoksi lomalle ja ei ole ketään sillä välin kastelemaan kukkia, joten saattavat kuolla. Ehkä siis myyn ruukut pois.

Eikö nykyään ole niitä itsekastelupulloja joita voi tökkiä multaan jos itse ei ole kastelemassa kukkia. Tai etkö tarvitse ruukkuja enää ensi kesänä?

Vierailija
14773/19847 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään ole niitä itsekastelupulloja joita voi tökkiä multaan jos itse ei ole kastelemassa kukkia. Tai etkö tarvitse ruukkuja enää ensi kesänä?

On varmasti, mutta se tietäisi taas lisää tavaran ostamista, olen nimenomaan vähentämässä. En siis halua ostaa yhtään lisää tavaraa, jotta voin pitää edellisiä.

Toisekseen, nuo pöntöt imee järkyttävät määrät multaa, että pihinä en oikein raaskisi ostella aina multaa + kukkia.

Kyllä me varmasti ensi kesänäkin halutaan tehdä vapaasti jotain reissuja ja muuta ilman, että joudutaan olemaan kotona vain kukkien vuoksi.

Vierailija
14774/19847 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On varmasti, mutta se tietäisi taas lisää tavaran ostamista, olen nimenomaan vähentämässä. En siis halua ostaa yhtään lisää tavaraa, jotta voin pitää edellisiä."

En ole kukaan edellisistä kommentoijista, mutta tähän kohtaan oli pakko takertua, siis myönteisesti. 👏 Miten oppia tunnistamaan ne tilanteet, joissa tiettyjen tavaroiden olemassaolo aiheuttaa tarpeen hankkia lisää tavaroita.

Esimerkiksi, joku vaate saattaa poiketa tyyliltään täysin muun kaapin sisällöstä, eikä siis sen avulla saa rakennettua kivannäköistä asua. Siinä kohtaa voi miettiä, onko ko. vaate muuten niin ihana, että sille kannattaa hankkia täydennystä, vai olisiko parempi laittaa kiertoon.

Vierailija
14775/19847 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän perheen, joka laajensi jopa vastarakennettua taloaan, jotta kaikki tavarat mahtuisivat sinne. Ei ollut liian pieni talo, vaan omakotitalossa asuminen toi niin paljon lisää tavaraa verrattuna kerrostaloasumiseen. Sitten toisaalta tiedän myös perheen, joka muutti omakotitalosta kerrostaloon ja melkein kaikki omistamansa tavarat kävivät turhiksi. Viisas rakentaakin omakotitaloon isot varastotilat kaikelle sille romppeelle jota asuminen ja huolto ja pihatyöt vaativat.

Vierailija
14776/19847 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On varmasti, mutta se tietäisi taas lisää tavaran ostamista, olen nimenomaan vähentämässä. En siis halua ostaa yhtään lisää tavaraa, jotta voin pitää edellisiä."

En ole kukaan edellisistä kommentoijista, mutta tähän kohtaan oli pakko takertua, siis myönteisesti. 👏 Miten oppia tunnistamaan ne tilanteet, joissa tiettyjen tavaroiden olemassaolo aiheuttaa tarpeen hankkia lisää tavaroita.

Esimerkiksi, joku vaate saattaa poiketa tyyliltään täysin muun kaapin sisällöstä, eikä siis sen avulla saa rakennettua kivannäköistä asua. Siinä kohtaa voi miettiä, onko ko. vaate muuten niin ihana, että sille kannattaa hankkia täydennystä, vai olisiko parempi laittaa kiertoon.

Tämä juuri on ollut se tärkein oivallus tässä karsimisessa. Harmi etten ole jo vuosia sitten tajunnut, mutta parempi nyt kuin ei ollenkaan.

Saa kyllä äkkiä kodin täyteen kun ostaa tavaralle x tavaran y, jotta se pääsee käyttöön. Vielä rulee ostettua tavara v, jotta olisi vielä parempi ja kierre on loputon.

T. Tuo jota lainasit. Voisin ottaa kyllä nimimerkiksini äitini antaman nimityksen, tavarakammoinen.

Vierailija
14777/19847 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä ollaan lähdössä viikoksi lomalle ja ei ole ketään sillä välin kastelemaan kukkia, joten saattavat kuolla. 

Ei kai tavallisimmat puutarhakukat kuole viikossa?

Vierailija
14778/19847 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Vinted. Aluksi olin ihan varma, etten tule sieltä mitään ostamaan vaan ainoastaan myyn mutta höpö höpö, sieltä olen nyt jo pari superhalpaa vaatetta ostanut. Ne toki ovat "tyylin täydennyslistassani" mutta ei nekään mitään hengenpitimiä tietysti olleet. Olen siellä myynyt neljä eri tuotetta ja pidän nyt ainakin kiinni siitä, etten osta mitään muuta kuin mitä myytyjen saldolla saan ostettua eli en syötä korttitietojani sinne. Joku roti pysyy edes. Sen sijaan siellä on monta ihanuutta, jotka haluan ja se houkuttaa laittamaan lisää kohteita myyntiin ja tiputtamaan jo valmiiden kohteiden hintoja, jotta saan ostettua lisää. Koska ostoaddiktioni ei ole tuore, vaan se elää ja voi hyvin jossain syvällä sisimmässäni, vaatii siitä pääseminen jotain mitä en vielä tiedä. Minulla ei selkeästi ole minkäänlaista itsekuria. 

Tavaran karsintakin on vähän jäänyt. Olen ollut todella väsynyt ja energia on mennyt lähinnä elämän peruspyöritykseen ja lievitän huonoa fyysistä oloa shoppailemalla. Siitä tulee hetkeksi hyvä olo mutta lopulta kotiin saapuva tavara vain ahdistaa.

Yritän tänään saada jotain aikaan, sen lupaan nyt.

-Ostoaddikti 

Vierailija
14779/19847 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä ollaan lähdössä viikoksi lomalle ja ei ole ketään sillä välin kastelemaan kukkia, joten saattavat kuolla. 

Ei kai tavallisimmat puutarhakukat kuole viikossa?

Kyllä meillä on parvekkeella kuolleet edellisinä kesinä kukat, jos ei olla viikkoon oltu kastelemassa. Joskus ostin aina kesäkukat, mutta eivät pärjänneet vaikka sisälle olisi nostettu.

-tavarakammoinen

Vierailija
14780/19847 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani tämä ns. tavarapaljous koskee muutakin kuin tavaraa. Voidakseni paremmin yritän poistaa elämästäni muutakin kuormittavaa kuin tavara ja yksi niistä on turhan netissä olemisen radikaali vähentäminen. En ehkä pysty kokonaan lopettamaan, mutta esim. tällä palstalla olemista vähennän todella paljon.