tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19850)
Vierailija kirjoitti:
Edellinen lisää vielä, että ostamatta jättämisestä tai järkevästä kuluttamisestakin voi tehdä pelin.
Kerää mahdollisimman pitkä rivi "ei Tori eikä Vinted ostoja tänään"-päiviä.
Laske vaatteiden käyttökertamäärä vs. ostohinta. Esim. Body kirpparilta 0.50€ käyttökertoja 20. Hinta per käyttökerta. Gugguun paita 50€ käyttökertoja 3.
Listaa kaikki ostohalujesi hinnat, laske yhteen ja jätä ostamatta. Näin paljon "säästit".
Ja lopuksi. Usein ihmiset kuluttavat rahaa ostaakseen tavaroita joilla tehdä vaikutus muihin ihmisiin, someen ym. Lopeta se ja elä omien arvojesi mukaista elämää.
Miksi sitä kirppisbodya käytettäisi 20 kertaa, mutta Gugguun paitaa vain 3?? Meillä ainakin kalleimmat vaatteet pääsee myös useammin päälle, koska niistä myös todellakin tykätään kerran kalliilla ostettu. Joku kirppiksen 50snt vaate saattaa vaan tarttua heräteostoksena pyörimään kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Hyvä idea, mut eihän tästä talosta varmaan kukaan luopuisi oikein mistään, turhastakaan. Sellaisiahan meistä suurin osa on. Ajatusleikkinä vaan tarkoitin, että jos kaikkien turhuudet laitettaisi takapihan kentälle niin voisi olla aikamoinenkin määrä. Kaikki virheostokset, tarpeettomat lahjat, liian pienet & liian suuret vaatteet, tuplakappaleet, vanhojen harrastusten kamppeet jne. Meidän talossa on yhdelläkin perheellä parikymmentä fillaria, ovat aina säästäneet vanhat, jos ostaneet uudet ja yks mummeli säästelee jo poismuuttaneiden viiden poikansa suksia. Siirtolava muuten olikin kerran tuossa etupihalla, mutta aika kevyenä se siitä lähti. Itse vein siihen vanhan lasten patjan ja tarpeettoman tuolin, huteran sellaisen.
Kerrostalossa, jossa itse asun tuollainen lava on aina lähtenyt ääriään myöten täytenä.
No se joka sen lavan tilasi laittoi siihen kyllä omiaan paljonkin, mutta luulen etteivät kaikki tienneet että siihen saa kaikki laittaa tai sitten siitä olisi pitänyt ilmoitella aiemmin, että ihmiset olisivat ehtineet etsiä romujaan. Itsekin mietin, että varaston perällä kyllä olisi paljonkin poistettavaa, mutta en ehtinyt juuri silloin käydä niin isoon hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä itsetunto eikä sitä tarvitse pönkittää materialla. Voin ylpeästi kertoa, esim. että tämä on ostettu kirpparilta.
Kivat sulle, mukavaa kun tilanteesi on huomattavan erinomainen ja hienoa, että jaot tämän itseylistyksen heti muutamien perään, jotka kertoivat huonosta itsetunnostaan.
Mulla ainaki on tarkka vaate ja tarvike lista vauvalle ja ostan vain listassa olevat tuotteet, en muuta. Esim vaatteista on tarkka seuranta, en halua ylimääräsiä pyörimään kaappiin.
Rmt raivaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä itsetunto eikä sitä tarvitse pönkittää materialla. Voin ylpeästi kertoa, esim. että tämä on ostettu kirpparilta.
Kivat sulle, mukavaa kun tilanteesi on huomattavan erinomainen ja hienoa, että jaot tämän itseylistyksen heti muutamien perään, jotka kertoivat huonosta itsetunnostaan.
En yhtään ihmettele, että tuo osa tekstissä nosti karvasi pystyyn. Se, että suomalainen kertoo omaavansa hyvän itsetunnon tulkitaan helposti itsensä ylistämiseksi ja ylpeilyksi. Eihän sellaista nyt voi sanoa ääneen.
Se missä tilanteessa olen nyt on monien vuosien työn ja itsensä tutkiskelun tulos. Olen aiemmin laittanut paljon rahaa menemään, koska olen kuvitellut, että tavaroiden hankkiminen on sitä mitä tarvitsen. Ei ollut.
On vaikea luopua tavasta, joka tuo nopean hyvänolontunteen, kuten shoppailu. Saavutin kuitenkin oman onneni vasta, kun aloin miettimään kulutustottumuksiani ja tajusin, että olen onnellinen ja tasapainoinen, kun tavarat eivät hallitse elämääni.
Mä tienaan vuodessa ehkä n 500 e, kun laitoin kierrätyshyllyn kellariin. Kysyin tietty luvan taloyhtiön kokouksessa. Yhden kerran joku sai häädön ja hyllyn edusta oli täynnä käyttötavaraa. Keräsin ne ja vein kirppikselle. Iso vaiva hyötyyn nähden, mutta valtaosa menisi suoraan kirppikselle
Nimenomaan, näin on! Minun tarinani on samanlainen. Ennen ostin kaikkea ihanaa ja keräilin kaikkea. Täydelliset sarjat jotain söpöä oli aina se lopputulema. Sitten lopetin sen. Tilalle tulikin ahdistus siitä, että imagoni oli enemmänkin minimalistinen ja tavaratkin piti ihan jemmata, ettei muut vaan päässeet näkemään naurettavia hankintojani. Kaikki tämä liittyi siihen kun tulin äidiksi. Sitä ennen siis oikeasti en vielä ostellut mitään. Jostain syystä vissiin luulin, että sitä onnellisemmat lapset, mitä enemmän kaikkea ihanaa tavaraa. Vaatteita en siis ostellut, vain leluja ja lastenkirjoja.Sitten huomasin että eihän lapsistani kukaan edes välitä tavaroista, vain minä olin se joka niitä keräsi ja hamusi. Lapset leikkivät etupäässä samoilla leluilla, niillä rakkaimmilla tai piirtelivät, lukivat. Muutama vuosi siinä meni, kun pikkuhiljaa lahjoittelin tavaroita pois syntymäpäivinä ja jouluina. Monta laatikollista laitoin Ukrainalaisille lapsille järjestettyyn keräykseen. Nyt ollaan siinä pisteessä, että missään ei ole enää mitään seilaavia laatikoita, vaan kaikki on siististi kaapeissa mitä on. Nyt eivät tavarat enää hallitse elämääni, vaan minä itse. Moni on sanonut, että eihän meillä edes ole ollut mitenkään liikaa mitään, että kaikillahan nykyään on paljon legoja, sleichejä, pikkuautoja, littlest pet shop- figuureja jne. Mutta voi olla että kun olin aina ennen ollut niin minimalistinen voin pahoin helpommin liian tavaran määrästä. Itselläni oli pienenä todella kohtuullinen määrä leluja. Toisaalta mieleeni jäi myös se, etten oikein ikinä saanut mitään, ainakaan ihan sitä sellaista mitä olisin halunnut. Sen sijaan piirtelin paljon, kävin kirjastossa ja leikin ulkona. Oli siinä varmaan jotain siitäkin, että omille lapsilleni halusin sitten ostaa kaikkea kivaa. Ihanaa että havahduin. Mitään itsetunto-ongelmia minullakaan ei tähän ole liittynyt. Oli vain vimmaista tavaran keräämistä. Onneksi petsit, sleichit ja jotkuu pikkuautot olivat sentään kooltaan pieniä. Kotimme ei ole nimittäin kuin kaksio. Olohuone on suuri ja ns.kaksiosainen, josta on voinut tehdä toisen lapsen huoneen. Me nukumme vuodesohvassa. Ihanaa kun on taas tyhjempää. Tässä nyt oli tämmöinen rehellinen puhdistautumis- ja järkiintulokertomus.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, näin on! Minun tarinani on samanlainen. Ennen ostin kaikkea ihanaa ja keräilin kaikkea. Täydelliset sarjat jotain söpöä oli aina se lopputulema. Sitten lopetin sen. Tilalle tulikin ahdistus siitä, että imagoni oli enemmänkin minimalistinen ja tavaratkin piti ihan jemmata, ettei muut vaan päässeet näkemään naurettavia hankintojani. Kaikki tämä liittyi siihen kun tulin äidiksi. Sitä ennen siis oikeasti en vielä ostellut mitään. Jostain syystä vissiin luulin, että sitä onnellisemmat lapset, mitä enemmän kaikkea ihanaa tavaraa. Vaatteita en siis ostellut, vain leluja ja lastenkirjoja.Sitten huomasin että eihän lapsistani kukaan edes välitä tavaroista, vain minä olin se joka niitä keräsi ja hamusi. Lapset leikkivät etupäässä samoilla leluilla, niillä rakkaimmilla tai piirtelivät, lukivat. Muutama vuosi siinä meni, kun pikkuhiljaa lahjoittelin tavaroita pois syntymäpäivinä ja jouluina. Monta laatikollista laitoin Ukrainalaisille lapsi
Kappalejakoa ei kuitenkaan olisi kannattanut karsia pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan vuodessa ehkä n 500 e, kun laitoin kierrätyshyllyn kellariin. Kysyin tietty luvan taloyhtiön kokouksessa. Yhden kerran joku sai häädön ja hyllyn edusta oli täynnä käyttötavaraa. Keräsin ne ja vein kirppikselle. Iso vaiva hyötyyn nähden, mutta valtaosa menisi suoraan kirppikselle
Eikö ne tavarat olleet tarkoitettu kierrätykseen, siis ilmaiseksi? Sinä veit ne kirpparille myyntiin ja pistit rahat taskuusi. Oliko se nyt ihan oikein tehty?
Tajusin kappalejaon unohtuneen jo kirjoittaessa, mutta en nyt viitsinyt käydä sitä siihen muokkailemaan.
Anteeksi, jos oli raskasta lukea.
Älkää viitsikö leikkiä äidinkielen opettajaa täällä. Antaa ihmisten kirjoittaa ihan niin kuin haluavat. Asiat ne puhuu, punakynä taskuun.
Olen nyt lopettelemassa tämän keskustelun lukemista, mutta ainakin omalla kohdallani tavoitteisiin pääsemisen ja osittaisen minimalismin sekä myös siistin ja puhtaan kodin saavuttamisen suurin este on toinen ihminen. Kun joudun asumaan toisen ihmisen kanssa tämän omistamassa asunnossa, eikä tämä pyynnöistäni huolimatta halua luopua tavarasta ihan jo viihtyisyyden ja kodinhoidon helpottamisen vuoksi en voi paljoa tehdä. Kaikki kotityöt jäävät kuitenkin hoidettavakseni. Omien tavaroideni määrän yritän pitää vähäisenä. Kuitenkin myös sitten aikoinaan lähitulevaisuudessa kun tästä ihmisestä aika jättää olen luultavasti se, joka joutuu jollakin ihmeellä tämän asunnon tyhjentämään. Roskiin suunnilleen kaikki toki lähtee.
Elämäni on ollut hyvin vaikea, mutta ainoa kerta, jolloin yritin jotain lohtua tavaroiden ostelulla saavuttaa oli ainoa kerta elämässäni, jolloin käytössäni oli enemmän rahaa. Onnekseni en myöskään ole koskaan ottanut mitään lainaa, eikä itselläni ole maksuhäiriömerkintöjä tai ulosotossa mitään. Oma juttuni on oikeastaan aina ollut syöminen, eikä sekään ole auttanut.
Toivottavasti sinulla on tästä asunnosta edes oma huone, jotta sinun ei tarvitse olla koko ajan tavarapaljouden keskellä. Onnistuisiko edes se, että veisit osan hänen tavaroistaan varastoon häkkikomeroon, jos sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainaki on tarkka vaate ja tarvike lista vauvalle ja ostan vain listassa olevat tuotteet, en muuta. Esim vaatteista on tarkka seuranta, en halua ylimääräsiä pyörimään kaappiin.
Rmt raivaaja
Mahtava juttu jos sulla toimii tällainen. Itse olen aika luova ihminen ja inspiroidun ja saan hyvää fiilistä tosi paljon vaikka ihanista kuoseista ja väreistä ja vaikka mulla on myös karkea lista, niin en halua noudattaa sitä täysin, vaan annan tilaa myös sille että teen hyvää mieltä tuottavia hankintoja, joista tulee joka kerta hyvä fiilis kun näen vaatteen ihanan printin, vaikkei juuri se tuote ehjä ollut ns. listallani. Sopiva liikkumavara ja rento ote myös ns. pakollisiin hankintoihin tuo itselleni hyvän mielen ja en kaipaa liian kaavamaista suorittamista ja tiukkaa listaa, nyt kun nimenomaan olen äitiyslomalla ja muutenkin otan rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne tavarat olleet tarkoitettu kierrätykseen, siis ilmaiseksi? Sinä veit ne kirpparille myyntiin ja pistit rahat taskuusi. Oliko se nyt ihan oikein tehty?
En mä käy siellä, kuon max kerran viikossa. Kyllä siellä päivittäin ihmisiä käy, tuomassa ja hakemassa. Mä myös vien lumput lumppukeräykseen ja sähkötuotteet ser keröykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😅😅😅😅 mikä sun mielipide on lahjoitusten tasosta kierrötyshyllystä ?
Edellisessä taloyhtiössä oli ja kyllä siellä 99% oli ihan soopaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😅😅😅😅 mikä sun mielipide on lahjoitusten tasosta kierrötyshyllystä ?
Edellisessä taloyhtiössä oli ja kyllä siellä 99% oli ihan soopaa
500e vuodessa ei kyllä saa ihan millä tahansa roskiskamalla.
Piha kirppis on ihq