tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19751)
Toi vastaus ja lainaustoiminto ei toimi minulla ollenkaan
No niinpä vähän ajattelinkin.. miksi vhs- kasetteja olisi esim lapsillekkaan aikoinaan käsiin annettu, jos ne olisivat myrkyllisiä. Ehdin jo kiittääkin täällä tuosta myrkyllisyystiedosta, mutta kohdistankin nyt kiitokset tälle asiaa suuremmalla tiedolla avaavalle henkilölle.
VHS-kasettien nauhan myrkyllisyydestä kannattaa ottaa itse selvää vaikkapa googlaamalla sen sijaan, että uskoo automaattisesti mitä täällä sanotaan (puolesta tai vastaan). Lyhyen googlailun perusteella en itse lähtisi ks.materiaalista askartelemaan.
Anteeksi kun tätä mielipidettäni ei varmaan kukaan kysynyt, mutta minusta on ahdistavaa, että jollekin videokasettien nauhoillekin pitäisi keksiä käyttöä. Mielestäni ne nyt ovat lähinnä roskaa silloin kun eivät sisällä mitään kiinnostavaa. Eri asia, kun on kysymys aidosti käyttökelpoisesta ja hyödyllisestä materiaalista.
Totta kai arvostan, jos osalla meistä on tarmoa keksiä jatkokäyttöä kaikelle mahdolliselle, mutta yritän kai sanoa, ettei kannata ainakaan kovaa syyllisyyttä tuntea, jos ei aina jaksa eikä ehdi. Ja kyllä, meillä ratkaisiin kasettiongelma niin, että sisällöltään kiinnostavat digitoitiin (ei itse, vaan ostopalveluna) ja kasetit meni sellaisinaan roskiin...
Joo nakkaan vaan sekajätteeseen nuo vhässät.. voikohan kannet viiä muovinkeräykseen? Ärsyttää ku roskis täyttyy hetkessä tuosta sonnasta mitä täältä talosta löytyy..
Rmt raivaaja
Vierailija kirjoitti:
Joo nakkaan vaan sekajätteeseen nuo vhässät.. voikohan kannet viiä muovinkeräykseen? Ärsyttää ku roskis täyttyy hetkessä tuosta sonnasta mitä täältä talosta löytyy..
Rmt raivaaja
Sekajätteeseen nuo pitää laittaa.
https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/jateopas/jatteet/kasetti/
No hyvin ne toimi ne vhs nauhat rastaan pelotteenakin, olipahan vielä yksi virka niilläkin mm Hohto ja Psycho leffoilla ;D
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun tätä mielipidettäni ei varmaan kukaan kysynyt, mutta minusta on ahdistavaa, että jollekin videokasettien nauhoillekin pitäisi keksiä käyttöä. Mielestäni ne nyt ovat lähinnä roskaa silloin kun eivät sisällä mitään kiinnostavaa. Eri asia, kun on kysymys aidosti käyttökelpoisesta ja hyödyllisestä materiaalista.
Totta kai arvostan, jos osalla meistä on tarmoa keksiä jatkokäyttöä kaikelle mahdolliselle, mutta yritän kai sanoa, ettei kannata ainakaan kovaa syyllisyyttä tuntea, jos ei aina jaksa eikä ehdi. Ja kyllä, meillä ratkaisiin kasettiongelma niin, että sisällöltään kiinnostavat digitoitiin (ei itse, vaan ostopalveluna) ja kasetit meni sellaisinaan roskiin...
Olen ihan samaa mieltä. Tunnetteko termin Kiertotalouden tulppa? Se, että keksitään väkisin jotain askartelua videokaseteista, pilttipurkeista, pahvihylsyistä jne EI OLE kierrätystä! Askartelu on pikkulapsille kehittävää ja kannustettavaa toimintaa, mutta nappien liimaaminen pilttipurkkeihin koristemielessä ei ole. Raaka-aineet pitää päästää kiertoon tai energiajätteeksi, eikä säilöä niitä turhaan kaapeissa tai valmistaa niistä turhia tavaroita. Kierrätyskeskusket syyllistyy tähän turhien tavaroiden askarteluun kierron sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on syy ainakin yhden mun kaverini kodin kaaokseen, kun hän säilyttää kaikkea ihan turhaa sillä ajatuksella, että tästä voisi vielä tehdä jotain.
Aina voi myös miettiä, että tarvitseeko todella sitä vhs-kasetin nauhasta punottua pannunalusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyhin äsken pölyjä ja sain tarpeekseni pienistä koriste-esineistö ja kaikesta muustakin pienestä sälästä. Sain idean laittaa kaikki pikkujutut pois. No tuli ongelma mihin ne tunkisi, kun kaikki kaapit ja hyllyt täynnä. No laitoin sitte ne esillä oleviin maitokannuihin ja niihin vielä rypistin sanomalehteä sinne sisään tavaroiden päälle, etteivät pölyynny kannussa. Nyt on mukavan väljän ja tilavan näköistä. Poistoonkin meni jokunen porsliinipossu ja kissa. Ne taian antaa alaluokalla olevan tytön kaverisynttäreille, kun ovat niin söpösiä.
Älä anna mitään turhaketta eteenpäin. Ei kukaan enää halua posliiniesineitä riesakseen, etenkään alakoululaiset ei niillä mitään tee.
Posliiniesineillekin on vielä kysyntää. Rikkinäiset tietty roskiin. Seuraan instassa paria tyyppiä jotka bongailevat hauskoja tavaroita kirppareilta ja estate sale-tapahtumista ja myyvät ne eteenpäin, joukossa on aina silloin tällöin posliinikoristeita ja ne menevät nopeasti. Alakoululaisetkin voivat haluta sisustaa huonettaan oman maun mukaan söpöillä tavaroilla, vaikka ne ns. krääsää olisivatkin enemmistön mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä. Tunnetteko termin Kiertotalouden tulppa? Se, että keksitään väkisin jotain askartelua videokaseteista, pilttipurkeista, pahvihylsyistä jne EI OLE kierrätystä! Askartelu on pikkulapsille kehittävää ja kannustettavaa toimintaa, mutta nappien liimaaminen pilttipurkkeihin koristemielessä ei ole. Raaka-aineet pitää päästää kiertoon tai energiajätteeksi, eikä säilöä niitä turhaan kaapeissa tai valmistaa niistä turhia tavaroita. Kierrätyskeskusket syyllistyy tähän turhien tavaroiden askarteluun kierron sijaan.
Kiitos valtavasti kommentistasi! Mä olen ikuinen näpertelijä ja asioiden uusiokäyttäjä ja askarteluvarastot ovat sen mukaiset. Tämän kommentin valaisemana siivoan nuo varastot pois, eihän käytännössä roskan hamstraamisessa ole mitään järkeä!
Lisäksi tuolla turhan askartelulla luodaan usein vain vaikeammin kierrätettävää roskaa. Alkuperäiset lasikipot ja muovit olisi voinut laittaa suoraan oikeaan astiaan, kun ne liimataan yhteen, ei syntynyttä roskaa voikaan enää kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
VHS-kasettien nauhan myrkyllisyydestä kannattaa ottaa itse selvää vaikkapa googlaamalla sen sijaan, että uskoo automaattisesti mitä täällä sanotaan (puolesta tai vastaan). Lyhyen googlailun perusteella en itse lähtisi ks.materiaalista askartelemaan.
Samaa mieltä. Tukes sanoo, että eivät suosittele vhs-nauhojen käyttöä askarteluun, alkuperäinen ilmoitus aiheesta on osana alla olevan linkin uutista. Alkuperäisessä käytössähän siihen nauhaan ei kosketa. Todella harva myöskään tarvitsee minkäänlaisia vhs-nauhatuotteita eikä niiden luominen auta vähentämään tavaramäärää.
https://www.kaleva.fi/tukes-kehottaa-ala-kayta-vhs-nauhoja-ja-autonrenk…
Nuo askarrellut hökötykset ovat kyllä yleensä mielestäni hirveitä tekeleitä. Lasten tekemät ovat söpöjä ihan vain siksi, että se on edistänyt hänen kädentaitojaan ja on rakkaan ihmisen tekemä. Aikuisten tekemät ovat kyllä useimmiten vain noloja. Täytyy olla todella innovatiivinen, että osaisi tehdä hauskan ja tyylikkään esineen jätteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos valtavasti kommentistasi! Mä olen ikuinen näpertelijä ja asioiden uusiokäyttäjä ja askarteluvarastot ovat sen mukaiset. Tämän kommentin valaisemana siivoan nuo varastot pois, eihän käytännössä roskan hamstraamisessa ole mitään järkeä!
Onnittelut sinulle ja voimavaroja karsintaan!
Mutta mitäs sanotte siitä, kun tuttuni on ollut mielenterveyshaasteiden vuoksi jo vuosikausia kierrätyskeskuksessa orjatyössäsaadakseen mitään tukia. Siellä on kymmenittäin työntekijöitä värkkäämässä juuri näitä karseita askarteluja, jotka ovat vielä heikosti tehtyjä. Ovistopparista ja lapsen lelusta valuivat riisit jo joulukuusen alle. Lasinen kynttiläkippo räjähti. Seinäkoristeesta putoilevat koristeet. Sukissa on silmukoita irti. Patalapuilla poltti sormet. Materiaalit näyttävät oudoilta. Jne. Saan näitä häneltä jatkuvasti lahjoiksi ja hän haluaa nähdä ne minulla käytössä. Hän on ihana herkkä ihminen ja kärsii lapsuuden hirveistä traumoista. On löytänyt tuolta vertaistukea ja ovat kiihollisia kun kelpaavat tekemään näitä askarteluja ja käsitöitä. Eli rahaa elämiseen ei tipu, elleivät he tee näitä turhia tavaroita niinkuin täällä sanottiin. Ja heille se määrää elannon. Oisko sitte kierrätyskeskuksien ohjaajat vaan niin surkeita ja huonoja ideoinnissaan? Eivät nämä orjapalkalla olevat edes omia ideoita saa toteuttaa, eikä kieltäytyä näistä pomojen työmääräyksistä, vhs- nauhojen näpertelyistä ja nappien liimailuista lasipurkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minusta todella tervetullut mielipide tähän ketjuun. Joillain menee elämä tavaran kanssa puljaamiseen, kun kaikkea on kiva hankkia ja mitään ei voisi sekajätteisiin laittaa. Niinpä yritetään vimmatusti säilöä, askarrella, myydä, lahjoittaa lapsiperheisiin, työpaikalle, hyväntekeväisyyskirppareille, sukulaisille ja kumminkaimoille mitä hyödyttömintä roinaa. Koska kyllähän sen windows xp -asennus-cd:n voi yksiössä asuva nuori asentaa tulevalle mansikkapellolle räkättejä karkottamaan. Kyllä on ihmiset kiittämättömiä nykyään!
Kaiken lisäksi hän on joutunut jopa itse ostamaan vähillä rahoillaan nämä minulle ja perheelleni aina joululahjaksi laittamansa askartelut. Eli hän maksaa kierrätyskeskukselle sitten niistä omatekemistä lahjoitusroinista värkkäämistään askarteluista. Siellä sanottiin että siksi koska hän on tdhnyt ne työajalla ja käyttänyt niihin talon tarvikkeita.(lasipurkkeja, nappeja, langanpätkiä jne.) Hänelle ne hinnat ovat vielä isoja, vaikka maksaisi 5€, hän kun saa päiväpalkkaa sen 9€
Voisivat kierrätyskeskuksissa pistää ysieuroset mieluummin vaikka hajottamaan niitä lahjoitusromuja materiaalikierrätykseen. Ihmisarvoa alentavaa pistää orjat askartelemaan romuista roskia! Tämäkin nainen tykkää käydä siellä työssä ihan varmasti vain sen vertaistuen vuoksi, eikä tälläsen askartelun. Eikä kenenkään pitäisi joutua nykyaikana millään yhdeksällä eurolla töitä tekemään! On yhteiskunnan häpeä, jos ei muuta työtä löydy, palkkaa kuuluisi hänenkin työstään saada. Ei ole sen huonompi ihminen hänkään, vaikka olisi mitä traumoja lapsuudesta. Apuahan hän yhteiskunnalta tarvitsisi..
Myrkyllisyys on kiinni pitoisuudesta.
Jos haluat ääriesimerkin: hiiri kuolee 80% todennäköisyydellä määrään X hiirenmyrkkyä. Samaan määrään myrkkyä, koira kuolee 20% todennäköisyydellä. Ihmisen kohdalla prosentti on vielä paljon pienempi.
Bensiinin huurut ovat vaarallisia. Kukaan ei todennäköisesti kuole auton tankkaamiseen, mutta bensiiniä päivittäin käsittelevät ovat riskissä saada kuolemaan johtavan työperäisen sairauden.
Kyse on myrkyn pitoisuuksista ja altisteajasta. Jos vhs kasetit olisivat oikeasti myrkyllisiä, ei niitä olisi saanut myydä kuluttajille aikoinaan. Ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä sylki palstalle suoltaa.