tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19742)
Positiivisista raivausvideoista motivoituville tiedoksi:
Youtubeen on tullut pari uutta hyvää raivaustubettajaa, toinen raivaa omaa kotiaan ja toinen auttaa häntä (ja muitakin asiakkaita).
Oman kotinsa raivaajan kanava on Peeling away the clutter. Henkilön nimi Mira.
Auttajan kanava on A beautiful mess Extreme cleaning. Henkilön nimi Bonnie. (Ja siis etenkin ne videonsa ovat hyviä, joissa asiakkaana on tuo Mira.)
Ovat ystävystyneet raivauksen edetessä, ja minua inspiroi katsoa sitä. Raivaan itse yksinäni, ja usein tulee mietittyä, miten paljon hauskempaa olisi, jos olisi toinen ihminen siinä juttelemassa ja auttamassa kantamisessa.
Jos joku tietää muita positiivisia raivaustubettajia, olisi kiva kuulla! (En jaksa katsoa Hoardersin kaltaista sosiaalipörnoa ja kärsimystä. En myöskään heitä, jotka ovat vaihtaneet raivaajista raivauskonsulteiksi ja vain paasaavat oppejaan.)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aika minimalisti enkä koe mitään tunnontuskia heittäessäni turhaa tavaraa pois, mutta mies on toista maata. Hän ei ole ehkä varsinaisesti hamstraaja mutta hirvittävän kiintynyt olemassa oleviin asioihin, ja erityisesti vaatteisiin hänellä on joku kummallinen tunneside. Ikivanhoja kuluneita paitoja pakko säilyttää, koska niihin liittyy joku muisto tai joku tietty ihminen on antanut sen lahjaksi. Meillä on yhteinen vaatehuone, ja tilasta n. 70% on täynnä miehen vaatteita ja muita romppeita. Toinen tilasyöppö on myös kaikenmaailman elektroniikkajutut ja pyörätarvikkeet, nuo nyt oikeasti ovatkin hyödyllisiä ja mies on kätevä käsistään sekä puuhailee kaikkea noiden parissa, että tavarat eivät vaan loju hyllyllä vuositolkulla.
Tylsää vaan kokea olevansa tässä minimalismiprojektissa aika yksin. Olisi kiva järjestellä kotia yhdessä.
Olin juuri raivaamassa eläkkeelle jääneen pariskunnan kotia, vaimon pyynnöstä. Heidän on muutettava pienempään, joten kaikki mahdollinen olisi nyt raivattava pois. Mies on ollut ikänsä liikemies, ja hän myös oli vallannut noin 70-80 % vaatehuoneesta ja muista vaatesäilöistä. Niissä oli hänen vanhoja pukujaan, joita käyttänyt uransa aikana, ostanut aina uudet ja laittanut vanhat pukupussissa kaappiin roikkumaan. Yksikään puvuista ei ollut miehelle enää oikein sopiva, saati tarpeellinen, mutta silti hän halusi, että ne säästetään. Siellä oli myös käyttämättömiä pukuja (laput kiinni), jotka halusi säästää. Vaimon jatkuvassa käytössä olevia hyviä käyttövaatteita mies nimitteli akkojen rytkyiksi. Halusi, että pakkaisin niitä pois. Mutta omia täysin turhia vanhoja työvaatteitaan ei voinut poistaa. Ymmärrän oikein hyvin, että joku mies voi olla kiintynyt vaikka puhki kuluneeseen bändipaitaan, johon liittyy muistoja. Se on täysin ymmärrettävää! Sellaiset vaatteet voivat oikeasti olla osa minäkuvaa, tärkeitä käsinkosketeltavia muistoja, ja täydellisen mukavia päällä. Mutta tämä vanha ukko halusi selvästi vain pitää tilat vallattuina itselleen ja omalle tärkeydelleen. Jouduin poistamaan raivausprojektista itseni, en voinut auttaa.
Ukko sais mun mielestä viedä tähän heidän uuteen asuntoonsa saman verran vaatteita kuin vaimokin. Loput häkkivarastoon tai jos sellasta ei ole niin vuokratkoon omilla rahoillaan varaston puvuilleen.
Niin on, aito oikea vapauden tunne päästää irti kahlitsevasta tavarasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen raivannut viime päivinä. Varastosta lähti telttailuvälineitä kikeen. Olemme rotevia viisikymppisiä, jotka nukkuu välillä huonosti hyvälläkin patjalla. Kyllä en enää itseäni rääkkää telttailulla. Mieskin kuorsaa niin, että teltan tapit irtoaisi.
laitoin pois myös sellaista mitä on tullut kuolinpesistä. En tarvitse kahta mattopiiskaa, kahta valurautapataa enkä montaa astiastoa.
Korutkin perkasin. Liian pienet, rikkinäiset ja ei mieluisat korut lähtee romukullaksi. Ei tarvitse minun lasten niitä pyöritellä eikä ihmetellä.Hopealusikat ja kastekehykset on myös täysin turhia. Lojuu vain laatikon pohjalla ja tummuu. Saisikohan niitä myytyä?
Samat ostajat jotka ostaa kultaa, ostavat myös hopeaa.
Sinne vaan tarjoamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen että kannattaa ostaa kaikki sukat saman värisinä tai useampi pari niin ei tule parittomia sukkia jos joku häviää tai menee rikki. Auttaa järjestyksessä
Joo, mulla on pelkästään mustia sukkia, varrellisia ja varrettomia. Ei tarvi ikinä parittaa. Lapset haluaa kuviollisia sukkia, mutta niitä ostan vaikka pari samanlaista settiä käyttöön, niin on helpompi löytää pareja ku on useempi samanlainen.
Mulla myös suurin osa mustia. Lisäksi muutamia värikkäitä tai kuviollisia piristyksenä ja vaihteluna ja jos saa lahjaksi värikkäitä niin ne myös, mutta pääsääntöisesti ostan mustia sukkia. Hyvin voi heittää sitten vain toisen rikkinäisen pois.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen että kannattaa ostaa kaikki sukat saman värisinä tai useampi pari niin ei tule parittomia sukkia jos joku häviää tai menee rikki. Auttaa järjestyksessä
Mä oon kyllä niin hömelö, että käytän ihan surutta eriparisukkia. Jos menee rikki yksi sukka, mutta pari on täysin ehjä, niin käytän sitten parittomia ja ihan erilaisia ja kirjavia keskenään. Niin käyttää nykyään lapsenikin. En vaan raaski heittää ehjää sukkaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä niin hömelö, että käytän ihan surutta eriparisukkia. Jos menee rikki yksi sukka, mutta pari on täysin ehjä, niin käytän sitten parittomia ja ihan erilaisia ja kirjavia keskenään. Niin käyttää nykyään lapsenikin. En vaan raaski heittää ehjää sukkaa roskiin.
Tämä on kyllä järkevää ja hienoa että pystyt suhtautumaan tähän rennosti ja järjellä. Itse olen sen verran neuroottinen että häiritsisi tosi paljon kirjavat eripari sukat edes kotioloissa. Onneksi itselläni yleensä myös värikkäät sukat kuluvat suht tasaisesti ja jos toiseen tulee reikä niin on se toinenkin yleensä jo sen verran kulunut että hyvin voi heittää roskiin.
Tavaran vähentämisen seurauksena olen alkanut enemmän miettiä kuluttamistapojani. Uuden ostaminen, edes tarpeeseen, tuntuu pahalta ja mietin aina luonnonvaroja ja päästöjä, joita aiheutan kulutuksellani. Rahan säästäminen tuntuu mukavalta lisäedulta eikä ole ensisijainen syyni ostaa käytettyä. Monesti saisin halvemmalla uuden kaupasta (en tietenkään tismalleen samaa), mutta se olisi uusi ja laadultaan huonompi. Mieluummin ostan kahdellakympillä laadukkaan käytetyn t-paidan Torista kuin kympillä huonolaatuisen uuden tai kahdellakympillä keskiverron uuden.
Nykyään ostan melkein kaiken Torista tai kirppikseltä ja uutena vain, jos en löydä käytettynä. Vaatemakuni on tarkka, ja minulla on lista asioista, joita tarvitsen. Ostokset ovat yhtä tarkkaan harkittuja kuin jos ostaisin uutena. Olen tehnyt hyviä löytöjä, säästänyt rahaa ja ennen kaikkea luontoa. Viimeksi ostin uimapuvun, kun edellinen oli jäänyt isoksi. Muutaman kuukauden ajan kävin avantoreissuilla liian ison uimapuvun kanssa, mutta nyt löytyi mieluinen sopivaan hintaan. Huijatuksi en ole tullut kertaakaan. Mukavasti olen saanut myös myytyä isoiksi jääneitä vaatteitani.
Kirppiksillä tulee paha mieli, kuinka paljon niillä on myynnissä huonolaatuista roskaa, jota ei olisi pitänyt tuottaa ollenkaan. Toivottavasti kierrättämisen ja second handin yleistyminen ja hyväksyttävyys ei johda siihen, että ostetaan aiempaa enemmän ja harkitsemattomasti, kun ajatellaan, että aina sen voi myydä kirpparilla. Joskus itsepalvelukirpparilla katselen myyntirekkejä täynnä vaatteita ja ynnäilen, että yhdellä myyjällä on melkein yhtä paljon vaatteita myynnissä kuin mitä omistan. Parempi tietenkin myydä kuin hävittää, mutta uuden hankkimisen pitäisi vähentyä radikaalisti.
Noniin vihdoin valmistui vaatteiden raivaus! Viis pussillista lähti pois ja kaikki mahtuu nyt vaatekaappiin, tosin aika ahtaasti.. noh sitä mukaan pois mikä tuntuu käytössä epämukavalle. Kolme säilytyslaatikkoa jäi tyhjiksi. Tuntuu hyvälle. Seuraavaksi perkkaan takit ja kengät.
Rmt raivaaja
Mä yritän myös käydä kaappi kerrallaan, koska muuten käy liian työlääksi. 7 vuotta sitten tein ison raivauksen, kun muutettiin. Olen kyllä sen jälkeenkin jonkin verran karsinut, mutta aina yllätyn silti. Löydän tavaroita/vaatteita joita en edes muistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen samoin. Paitsi olen etätöissä ja en käytä arkena sukkia. Talvikenkien kanssa käytän lähes aina eripari sukkia
Vierailija kirjoitti:
Mä yritän myös käydä kaappi kerrallaan, koska muuten käy liian työlääksi. 7 vuotta sitten tein ison raivauksen, kun muutettiin. Olen kyllä sen jälkeenkin jonkin verran karsinut, mutta aina yllätyn silti. Löydän tavaroita/vaatteita joita en edes muistanut.
Tämä on myös mun tyyli. 1 kerralla. Vaikka vähän kerralla, mutta valmista tulee. Olen tehnyt näin pitkään.
Päätin viikko sitte et nyt saa riittää kaikki laatikot ja nyssäkät sängyn alla. Kiskoin kaikkien sänkyjen aluset tyhjiksi roinasta ja pakotin kaikki sieltä kaappeihin, kierrätykseen, lahjoitukseen tai roskiin. Se oli hyvä päätös. Ihan sairaan makee tunne kun lattiapinta-ala on nyt tyhjä. Jo viime vuonna huomasin kaikki pienet huonekalut ihan vaan suurinpiirtein koristeiksi ja kylmästi annoin ne pois, jokunen meni terassikäyttöön. Suosittelen haasteeksi muillekin: Sängynaluset tyhjiksi nyt tänä viikonloppuna!
Mää joskus vuosia sitte tyhjensin sängynalustan joka oli just täynnä laatikoita ja nyssyköitä.. hyi että se pölyn määrä!! Ei kannata säilöä siellä mittään. Välillä tuntuu ettei tää tavara hel vetti pienene vaikka joka päivä jotain nakkelee pois. Isommat tavarat ei vähene kun ei mene kaupaksi..
Mulla taas sängyn alla on kätevästi kaikki romppeet pakattuna pölyltä suojaan tiiviisiin sängynaluslaatikoihin. Kaikki aina ihastelee kuinka meillä on minimalistista ja mua naurattaa, että tietäsittepä kuinka paljon sänkyjen alla tavaraa on, helmalakanoiden takana piilossa. Mutta totta, kyllä vois sieltä osan viskellä poiskin. Ehkä. Tässä sen näkee, kun ovat poissa silmistä, poissa mielestä..en edes muista varmuudella mitä laatikoissa oikein on..
Jos sinulla on taipumusta täyttää tavaroilla kaikki paikat, niin kokeileppas samaa kuin minä. Eli tyhjennä yksi huone inspiraatioksi itsellesi turhasta ja huomaa kuinka mieli virkistyy tyhjemmässä tilassa. Jos sinulla ei ole useampaa huonetta kodissasi voit kokeilla vaikka yhden nurkan raivausta turhasta sälästä. Otin itse kulkuväylänä toimivasta tilasta kaiken pois ja nyt en edes ymmärrä miksi siinä piti olla lipasto, jonka päällä vaikka mitä härpäkettä, valokuvia kehystettynä, hedelmiä kulhossa jne.
Miten sais miehen kiinnostumaan raivauksesta? Ehotin nyt tälle päivälle että kävis vaatteensa läpi ja vastas että pitää sitten kun ilma lämpenee(?!?!?!?!?!?!) Eli aina tälläsiä tekosyitä, en jaksa!! Sanoin että pitää vauvan takia raivata nyt kunnolla ja se oli sitä mieltä että on 4 kuukautta aikaa vielä... Mää saatan olla loppuajasta niin väsyny ja kipee etten jaksa sillon enään, niin ahdistaa tää venyttely
Rmt raivaaja
Mä sain miehen käymää vaatteensa läpi niin, et herra makas sohval pitkällää videoita katsellen ja mä otin hänen kaikki kuteet siihe isoo kasaa vieree ja aina kysyin et käytätsä tätä tai tätä. Välillä sillä oli yllättyny ilme jostai vaatteesta, ku ei ollu nähny sitä ku ehkä sillon vaa, ku avas sen joululahjasta monta vuotta sitte. Lopputulos = kaikki kaapin vaatteet mahtuivat kahelle hyllylle! Oli meil kyl hauskaaki, naurettii veet silmis montaa vaatetta. Ja mä sain pari uutta villapuseroo itelleki niistä.
Sain minimalistisen kodin samantien kun kaksi lapsistamme muutti lähes samaan aikaan omilleen. Heillä ei ollut varaa eikä haluja laittaa yhtään vähiä rahojaan kodin tavaroihin tai huonekaluihin. Onneksi kotoa löytyi lähes kaikki ja mitä ei löytynyt ovat ilman. Nyt meillä kaikilla on ihanat minimalistiset kämpät entisen tavarapaljouden sijaan, eikä uutta roinaa hankita kellekkään.Antaa vaan alvien nousta ihan rauhassa tappiin asti.