tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19751)
En ymmärrä lainkaan tuota, että tuodaan laatikkokaupalla kirpparitavaraa toisille, jos ei niin ole sovittu. Sanoisin siinä vaiheessa kyllä kiitos, mutta ei kiitos.
Jos mahdollista niin kannattaa sopia ennalta kaikkien läheisten, sukulaisten ja kavereiden kanssa valmiiksi, että tuomisiksi ja lahjoiksi tuodaan korkeintaan jotakin kuluvaa (kukkia, kahvia, viiniä, serviettejä jne.), puolin ja toisin.
Onko muilla kokemuksia muuten tuosta että suvun voimin kaikkee sontaa kannetaan toisen taloon? Ja kilttinä ei osannut sanoa ei ja tänäpäivänä kamppailee sen roinan hävityksen kanssa? Nykyään sanon että ei tartte mille rääsää kantaa että en tykkää tavaroista!! Törkeintä tuo p*skasten lastenvaatteitten tuominen toiselle... Nyt meille syntyy elokuussa vauva ja en kyllä ota vanhaa roinaa vastaan yhtään!!! Haluun itte päättää vauvan tavarat ja olla minimalisti vaatteiden ym kanssa
Edellinen
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lainkaan tuota, että tuodaan laatikkokaupalla kirpparitavaraa toisille, jos ei niin ole sovittu. Sanoisin siinä vaiheessa kyllä kiitos, mutta ei kiitos.
Jos mahdollista niin kannattaa sopia ennalta kaikkien läheisten, sukulaisten ja kavereiden kanssa valmiiksi, että tuomisiksi ja lahjoiksi tuodaan korkeintaan jotakin kuluvaa (kukkia, kahvia, viiniä, serviettejä jne.), puolin ja toisin.
Olen kokenut sellaista että kun käymme tätien luona, laittavat väkisin mukaan kaikki kuluneimmat vaate lamput. Miten nämä tyypit ei näe että ne ovat valmiita roskikseen.
esim. oma äitini raahaa siskolleni kirppisten "saa ottaa" laareista haalittua kamaa ja sisko sitten kuskaa niitä johonkin uffille..osa kuvittelee vain tekevänsä "hyvää. Itse joutunut/päässyt 10v sisällä muuttamaan pariin kertaan ja avioerokin siihen mahtui. Tavaraa kun on aika riittämin pyöritellyt niin on alkanut tulemaan tiettyä riittävän jyrkkää silmää asialle että jokaista mukia tms ei tarvitse kuskata kierrätyskeskukseen, ne voi heittää myös pois. Veikkaan, että kierrätyskeskuksetkin hukkuvat monenlaiseen bulkkitavaraan, jota kukaan ei oikeasti halua/tarvitse. Enkä nyt kehota ketään säkkikaupalla heittämään keittiökaapeista tavaraa pois, vain tarkastelemaan tavaraa sillä silmällä että ostaisitko rehellisesti itse ko. tavaran kirppikselta? Jos et, helpompi kaikille kierrättää tavara asianmukaisesti jätteisiin.
Määki huomasin viimeksi pari päivää sit ku kävin kierratyskeskuksella nii aivan hitosti oli noita kuppeja ja kippoja siellä! Kannattaa ehdottomasti aika raakasti vaan nakata roskapönttöön noita.. ja nuoria kotoa muuttavia vinkata että käyvät tuolta hakeen astiat mitä että vanhemmat ostaa kaupasta niille.
Itelläki on hirveesti astioita ja ne ei vaan ikinä kulu tai hajoo.. ois ihana saaha yhtenäinen sarja mutta mitäpä turhaan ku noi vanhat eripari kipot ja kupit hoitaa asiansa.
Vois noi kierrätyskeskuksetki joskus pitää semmosia päiviä että vaikka kipot ja kupit ois ilmasia ettei ne hukkus rääsään. Ja toinen paha on turhat koriste-esineet.. kukaan tarvi ees sellasia mihinkään, kerää vaan pölyä ja on haitoilla
Äitini tavarat vain lisääntyvät vaikka ei käsittääkseni itse shoppaile. Mukeja, koristeita, kaikkea sälää. Olen tullut siihen tulokseen että vanhukset kierrättää tuliaisina sitä tavaraa mitä ovat itse saaneet, eivätkä ole ottaneet käyttöön.
Jossain vaiheessa karsimista huomasin itsekin kuinka moni tavara kotonamme on tänne jonkun muun kuin meidän tuoma. Nyt en halua kun joko aineettomia lahjoja, kukkia tai jotain syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Järjetön määrä vääntöä keskusteluun liittymättömistä asioista, voitaisko jo palata aiheeseen?
Itse teen parhaillaan muuttoa ja onpa ihana vihdoinkin laittaa noita Ehkä vielä joskus tarvitsen -tavaroita pois. Jostain saanut ihan rahaakin vastineeksi, mikä on aina iloinen yllätys. Mutta pakko vaan todeta, että tätä tavaraa silti vaan löytyy. Nyt jo yli 40 banaanilaatikollista. Toki tässä muutossa pyrin välttämään sitä kassinyssäkkäshowta ja monessa laatikossa ei ole hirveästi tavaraa, kun on niin isoa, että vie tilaa.
Onko palstalla muita muuttajia? Miten hommat etenee?
Meillä oli helmikuussa muutto, huh, olihan siinä puuhaa. Onneksi jo edellisinä viikkoina karsittiin tavaraa. Siltihän sitä riitti, kun perheessä useampi henkilö.
Tälle kuulle on varattu viikoksi kirppispöytä, niin saa tavaraa vielä kiertoon ja tienaa jonkin verran. Kyseisen paikan kirppisvuokra on niin minimaalinen, että kannattaa. (paikka työllistää työttömiä erilaisiin tehtäviin, joten tavallaan kirppiskin on voittoa tavoittelematon). Suosittu paikka kuitenkin.
"Eniten vihastuttaa tuo että mua on pidetty kaatopaikkana ja annettu likaisia lastenvaatteita ym SÄKKI TOLKULLA"
Tätä teki meillekin yksi sukulainen. Antoi jätesäkkikaupalla vaatteita, omia vanhoja kenkiään jne. Kun aloin perkaamaan niitä, niin meille jäi käyttökelpoista puolikas säkki kolmesta. Muissa oli reikiä, kenkien pohjat murentuneet pilalle, jättimäisiä tahroja jne. Kaiken huippu, että niistä löytyi suurimmasta osasta vielä kirppiksen hintalaput. Ei ihme ettei nuo olleet menneet kaupaksi ja ne vielä meille dumpataan sen jälkeen, eikä roskiin.. Onneksi ei enää olla saatu tuolta mitään, enkä kyllä edes vastaanottaisikaan.
Viikonloppuna siivosin vaatekaapin eli otin kaikki vaatteet pois, pyyhin hyllyt ja muutin järjestystä käytännöllisemmäksi. Ison karsinnan tein muutama vuosi sitten, mutta kuluneen vuoden aikana vaatevarastoa on mennyt uusiksi, kun laihtumisen myötä moni vaate jäi isoksi ja on pitänyt ostaa uutta tilalle (tosin enimmäkseen ostan käytettyä). Vieläkin löytyi pari epäsopivaa, mutta laitoin ne myyntiin ja yksi menikin jo kaupaksi. Vaatteet ovat nyt kaikki sellaisia, joista oikeasti tykkään, joita on helppo yhdistellä ja joissa tunnen oloni hyväksi.
Tuli hyvä mieli, kun kaappi olivat jo aloittaessa hyvässä järjestyksessä ja siellä on tilaa. Asun vanhassa talossa ja kaikki vaatteeni mahtuvat kaksioviseen kiinteään komeroon. Hyvä, että en tarvitse irtonaisia kaappeja tai lipastoja, koska ne vievät tilaa ja näyttävät raskailta.
Haaste! Kerätkää tänään yksi kassillinen niitä ylimääräisiä vaatteita ja tavaroita, joista ette oikein ole raaskineet luopua, mutta jotka pyörivät turhina nurkissa. Ja viekää se jo tänään kierrätykseen tms. Joskus ne on kummiskin vietävä, joista on jo melkein tehnyt hylkäyspäätöksen. Meiltä lähtee tytön pieneksi jääneet muutamat vaatteet, joista aina ajattelen, että jos nyt vielä kerran päälle. Pojan pieneksi jääneet parit lenkkarit, joita ei ehditty käyttää kuin parit kerrat..siksi ajattelin ensin itse käyttäväni niitä, mutta kun en tarvitse niin en. Keittiöstä kaikki kaksoiskappaleet juustohöylistä ja turhat aterimet. Mitä sitten vaikka oisvat kuinka Hackman tai Fiskars, ei tarvita. Lisäksi vien terveyskeskukseen odotusaulasn lapsille kaikki ylimääräiset värikynät ja paperit, viimeksi kun vein olivat ne jo nyt loppuun kulutettu. Hoitaja sanoi että niitä kuluu paljon. Oli itsekin tuonut. Samoin lehtiä sinne mummoille luettaviksi. Miksi et keräisi niitä NYT HETI pois!
Vierailija kirjoitti:
Haaste! Kerätkää tänään yksi kassillinen niitä ylimääräisiä vaatteita ja tavaroita, joista ette oikein ole raaskineet luopua, mutta jotka pyörivät turhina nurkissa. Ja viekää se jo tänään kierrätykseen tms. Joskus ne on kummiskin vietävä, joista on jo melkein tehnyt hylkäyspäätöksen. Meiltä lähtee tytön pieneksi jääneet muutamat vaatteet, joista aina ajattelen, että jos nyt vielä kerran päälle. Pojan pieneksi jääneet parit lenkkarit, joita ei ehditty käyttää kuin parit kerrat..siksi ajattelin ensin itse käyttäväni niitä, mutta kun en tarvitse niin en. Keittiöstä kaikki kaksoiskappaleet juustohöylistä ja turhat aterimet. Mitä sitten vaikka oisvat kuinka Hackman tai Fiskars, ei tarvita. Lisäksi vien terveyskeskukseen odotusaulasn lapsille kaikki ylimääräiset värikynät ja paperit, viimeksi kun vein olivat ne jo nyt loppuun kulutettu. Hoitaja sanoi että niitä kuluu paljon. Oli itsekin tuonut. Samoin lehtiä sinne mummoille luettavi
Myös lastenkirjoja voi varmaankin viedä terveyskeskuksen ja neuvolan odotustilaan
Vierailija kirjoitti:
Haaste! Kerätkää tänään yksi kassillinen niitä ylimääräisiä vaatteita ja tavaroita, joista ette oikein ole raaskineet luopua, mutta jotka pyörivät turhina nurkissa. Ja viekää se jo tänään kierrätykseen tms. Joskus ne on kummiskin vietävä, joista on jo melkein tehnyt hylkäyspäätöksen. Meiltä lähtee tytön pieneksi jääneet muutamat vaatteet, joista aina ajattelen, että jos nyt vielä kerran päälle. Pojan pieneksi jääneet parit lenkkarit, joita ei ehditty käyttää kuin parit kerrat..siksi ajattelin ensin itse käyttäväni niitä, mutta kun en tarvitse niin en. Keittiöstä kaikki kaksoiskappaleet juustohöylistä ja turhat aterimet. Mitä sitten vaikka oisvat kuinka Hackman tai Fiskars, ei tarvita. Lisäksi vien terveyskeskukseen odotusaulasn lapsille kaikki ylimääräiset värikynät ja paperit, viimeksi kun vein olivat ne jo nyt loppuun kulutettu. Hoitaja sanoi että niitä kuluu paljon. Oli itsekin tuonut. Samoin lehtiä sinne mummoille luettavi
Meillä on ainakin kolme juustohöylää ja kaikki aktiivisessa käytössä päivittäin. Kun yksi on likainen, se menee tiskikoneeseen ja toisen puhtaan voi ottaa käyttöön heti. Mutta toki jokainen omien tarpeidensa mukaan. Joku tarvitsee vain yhden kuorimaveitsen, jollekin 3 on hyvä määrä. Mutta tärkeä kirjoitus. Monesti jää liian pitkään miettimään luopuako jostain tavarasta vai ei ja kannattaa ryhtyä tuumasta toimeen samantien. Monesti myös ihan perus roskapussin kanssa asunnon tai jonkun huoneen läpi kulkeminen on kiva haaste ja yllättäen saattaa huomata miten jonnekin pöydälle on jäänyt joku tyhjä kirjekuori (toki paperinkeräykseen se) tai rikkinäinen vaikkapa kuminauha tai hintalappu tai kuitti ostoksesta tai mitä tahansa sälää. Yllättävästi sitä kertyy kaikenlaista poistettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaste! Kerätkää tänään yksi kassillinen niitä ylimääräisiä vaatteita ja tavaroita, joista ette oikein ole raaskineet luopua, mutta jotka pyörivät turhina nurkissa. Ja viekää se jo tänään kierrätykseen tms. Joskus ne on kummiskin vietävä, joista on jo melkein tehnyt hylkäyspäätöksen. Meiltä lähtee tytön pieneksi jääneet muutamat vaatteet, joista aina ajattelen, että jos nyt vielä kerran päälle. Pojan pieneksi jääneet parit lenkkarit, joita ei ehditty käyttää kuin parit kerrat..siksi ajattelin ensin itse käyttäväni niitä, mutta kun en tarvitse niin en. Keittiöstä kaikki kaksoiskappaleet juustohöylistä ja turhat aterimet. Mitä sitten vaikka oisvat kuinka Hackman tai Fiskars, ei tarvita. Lisäksi vien terveyskeskukseen odotusaulasn lapsille kaikki ylimääräiset värikynät ja paperit, viimeksi kun vein olivat ne jo nyt loppuun kulutettu. Hoitaja sanoi että niitä kuluu paljon. Oli its
Mä vein Ikean kassillisen pieniä luistimia meidän läheiseen päiväkotiin, siis kokoja 29-33. samoin lasten lautapelejä vein sinne useamman.
Mistä esineestä tai vaatteesta haluaisit eroon, jos mikään syy ei pakottaisi sitä säilyttämään. Voihan olla ettet edes välitä kaikista tavaroistasi, säilytät sitä vain tunnesyistä. Jos se on sinulla vaikka muistona jostain henkilöstä, niin mieti onko sinulla jo mieleisempää muistoesinettä jo kyseisestä ihmisestä ja laita vaikka se kunniapaikalle ja lahjoita se toinen pois. Valikoi muutenkin eri asioista ne mieluisimmat ja käytä sitten niitä. Muista hankkiudu eroon samantien.Näin opit jopa tuntemaan tyylisi tarkemmin asiassa kuin asiassa.
Tämä ketju täyttää tässä kuussa 10 vuotta. Keskustelua aiheesta on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vapauttava tunne, kun käyn kaapit läpi ja saan kassin tai kaksi kierrätykseen tai kirpparille menevää tavaraa. Sen jälkeen tuntuu, että on taas tilaa hengittää.
Näin meikälläkin. Tavarat kierrätykseen. Enkä ole ikävöinyt /katunut.
Ei tunnu menevän taas mikään kaupaksi netissä!!
Mäkin suosittelen Vintediä! Olen ollut ostajana lastenvaatteille. Torissa on kyllä raivostuttavaa, kun lähettää monet viestit myyjille ja vastaus on monta kertaa peräkkäin "möin jo muualla/unohdin poistaa ilmoituksen", tai ei vastausta ollenkaan. Myyjänä ostajat taas usein vain häviävät eivätkä ole oikeasti edes ostoaikeissa.
Vintedissä painat "osta" nappia ja maksat, ja sillä selvä. Ei mitään arvuuttelua tai viestittelyä, vaan helpot kaupat. Nykyään ärsytyskäyrä nousee heti, jos vintedistä ei löydy jotain ja joutuu menemään toriin. Jos on huonoja kokemuksia nettikirppiksistä, niin tuota suosittelen! Lisäksi tykkään korjata pikkuvikaisia ulkovaatteita, niin pääsevät käyttöön.
Olen karsinut tavaroita ennen lasten syntymää ja se on kyllä helpottanut. Nyt kierrätän kaikki lapselta toiselle ja siihen on oma systeemi joka vie tilaa, mutta se ei haittaa kun muuten varastotilassa ei ole ylimääräistä. Tästä ketjusta on ollut minulle paljon apua, usein en kyllä mitään kirjoittele. Vintediä on mainostettu niin paljon niin ensin en halunnut edes kokeilla, mutta onneksi kokeilin.