Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19826)

Vierailija
1241/19826 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tarkoittanut roskan jakamista muille, vaan aidosti arvokkaan mutta itselle turhan tavaran lahjoittamista. Se vastaanottajahan voi vaikka myydä sitten hopeat ja astiastot vaikka pois tai panna ne roskiin"

Voisivatko 5 alapeukuttajaa perustella peukkunsa? Ärsyttääkö teitä, kun joku ei arvosta tai tarvitse kallista, arvokasta tavaraa, vaan on valmis antamaan sen pois? Mitään muuta syytä en voi keksiä.

Vierailija
1242/19826 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:11"]

Mihin vanhat cd:t? Entä ikivanhat pleikkaripelit?

[/quote]

Kirpparille. cd hinnaksi 10 senttiä niin menevät. käytännössähän ne ovat roskiskamaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/19826 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:08"]

Ihan kateellisena luen, miten saatte aikaan ja tulee siistiä jälkeä. Minulla kun tämä kaaos vain jatkuu, pusseja kirppikselle ja UFF:lle on joka paikassa. No, tänään sain heitettyä rikkinäiset housut pois.

[/quote]

Juuri tästä syystä itse laitoin tavaraa ripeästi ihan vaan roskiin. Jos alkaisin lajitella sitä myytäviin, annettaviin, lahjoitettaviin jne talo olisi täynnä nyssäköitä ja pusseja, eikä puhdasta tulisi koskaan. Tänä vuonna saa vielä vaatetta panna roskiin, joten sinne se meidän talossa menee.

Vierailija
1244/19826 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:30"]

http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2015/01/minun-vaatekaappini-88-osaa-minimalistisesti-klassista-peruspukeutumista Joo tuota blogia en ole lukenut kuin pari postausta, mutta kysehän on minimalista siis ja tämmösestä? :D Huomasin että tuo ikäänkuin ostaa ja sitten myykin pois/nakkaa roskiin ja ostaa uutta tilalle? Ainakin 22 uutta vaatetta (laukut mukaanlukien) tuli vuodessa. Kenellä kuluu noin paljon vaatteita? "2 pitkähihaista piti uusia" "no määrä nousi housuissa vain 2" Täh? Minä kyllä sain tulokseksi 4.. En tiedä teistä, mutta musta on jotenkin "ällöttävää" että pitää uusia noin monet vaatteet vuodessa.. mullakin on ollut musta t-paita jo hmm, 5 vuotta. Muutenkin toi bloggaaja haluaa korostaa että minullapas on noussut VAIN 2 housuilla määrä vuodessa. Tai paidoilla. Mutta uusit silti 5 paitaa? Oliko tarpeellista?

[/quote]

Pari postausta olet vain lukenut? Ja perustat mielipiteesi pieneen negatiiviseksi kokemaasi otantaan? Bloggaaja ei osta vaatteita kuin pari kappaletta vuodessa, käyttää paidat loppuun ja ostaa uudet kun vanhat ovat huonossa kunnossa. Suosittelen sinua katsomaan True Cost -dokumentin vaateteollisuudesta ja tehoviljellystä myrkyllisestä puuvillasta. Ehkä avaat silmäsi sinäkin.

Vierailija
1245/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 16:04"]

Minulla on tavarankarsimisen yhteydessä ilmestynyt iso ongelma.

Nimittäin en osaa enää lopettaa. Tekisi mieli koko ajan olla heittämässä jotain pois ja saan tavaroiden eliminoimisesta ihan oikeasti jotain tyydytystä. Kotimme on aivan askeettinen, mutta löysin vielä tänäänkin pari pussillista poisheitettävää. Toivottavasti en tule ihan neuroottiseksi. Onko kellään muulla samankaltaista ongelmaa ilmennyt?

nimim. Radikalisoitunut raivaaja

[/quote]

Hei mulla sama! Olen päässyt niin hyvään vauhtiin, tyhjennän ja siivoan ''vasemmalla kädellä'' koko ajan. Saan tavaran poistamisesta tyydytystä, varsinkin kun vien UFFiin ym. kiertoon. Mulla myös asunto jo lähellä askeettista. Laskin juuri että mulla on 3 ei-funktionaalista tavaraa; yksi taulu, yksi koriste ja yksi tarjotin, kaikki lahjaksi saatuja. Kaikki muut tavarat asunnossa ovat konkreettisessa käytössä. 

Oon koukussa siisteyteen ja tyhjyyteen. Tulee vain pelko, että pois lentää jotain liian arvokasta, tosin mulla ei rahallisesti ole mitään sellaista. Toisaalta olen tosi tyytyväinen esimerkiksi vaatepuolella: vaatekriisit ovat hävinneet kokonaan, koska kaapissa on vain pieni joukko vaatteita joista pidän ja jotka sopivat yhteen. Eikä niitä tarvitse joka päivä olla pesemässä, yleensä laitan töiden jälkeen parvekkeelle tuulettumaan yön yli. 

Luulen, että mulla karsiminen jatkuu kunnes asunnossani ei oikeasti ole mitään turhaa. Tähän jää oikeasti koukkuun, mutta toistaiseksi vain hyvällä tavalla. 

Vierailija
1246/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:15"]

-pujota kaksi sukkaa lattiakuivaimen terään ja pyyhi kostutetulla uskalla lattialistat

Minulla ei ole lattiakuivainta enkä edes tiedä mikä se on? Parketteja kun ei pestä.

[/quote]

Mistä lähtien parketteja ei pestä?

Vierailija
1247/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko lasten kitarasta (viritettävä) kehtaa pyytää kun 1 kieli on mennyt rikki ettei saa kiristettyä? :/

Vierailija
1248/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös paljon kaikkea rojua ja säästän paljon tavaraa vain siksi että jos joskus sattuisi tarvitsemaan. Viime muutossa kuitenkin vähensin aika paljon kamaa. Laitoin varmaan 10 suurta jätesäkillistä vaatteita kiertoon ja kymmeniä kiloja vanhoja papereita. Skannasin paperit ettei vie tilaa mutta löytyy jos sattuisi tarvitsemaan. 

Vierailija
1249/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatiota täällä etsimässä. Nyt syksyllä on tarkoitus ottaa kirppispöytä ja laittaa sinne mahdollisimman paljon tavaraa. Sen jälkeen kaikki joko kierrätykseen tai viimeisenö roskiin.
.
Keväällä tein jo aika paljon vähennystä, vielä vähän olisi tarkoitus. Mitään tarpeellista en heitä pois, eli ihan askeettiseksi en ala.
.
Vaatteissa olen päässyt jo aika hyvään tilanteeseen. Ei enää kauheasti ylimääräistä kaapissa.
.
Todella paljon on siltikin sellaista tavaraa, jota ei tarvita, mutta ei oikein viitsi heittää poiskaan. Eli sitä tarvitaan ehkä joskus.

Vierailija
1250/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:11"]

Paljonko lasten kitarasta (viritettävä) kehtaa pyytää kun 1 kieli on mennyt rikki ettei saa kiristettyä? :/

[/quote]

No kitaraanhan voi ostaa aina uuden kielen tilalle, ei se ole ongelma.

Vierailija
1251/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:30"]

http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2015/01/minun-vaatekaappini-88-osaa-minimalistisesti-klassista-peruspukeutumista Joo tuota blogia en ole lukenut kuin pari postausta, mutta kysehän on minimalista siis ja tämmösestä? :D Huomasin että tuo ikäänkuin ostaa ja sitten myykin pois/nakkaa roskiin ja ostaa uutta tilalle? Ainakin 22 uutta vaatetta (laukut mukaanlukien) tuli vuodessa. Kenellä kuluu noin paljon vaatteita? "2 pitkähihaista piti uusia" "no määrä nousi housuissa vain 2" Täh? Minä kyllä sain tulokseksi 4.. En tiedä teistä, mutta musta on jotenkin "ällöttävää" että pitää uusia noin monet vaatteet vuodessa.. mullakin on ollut musta t-paita jo hmm, 5 vuotta. Muutenkin toi bloggaaja haluaa korostaa että minullapas on noussut VAIN 2 housuilla määrä vuodessa. Tai paidoilla. Mutta uusit silti 5 paitaa? Oliko tarpeellista?

[/quote]

Pari postausta olet vain lukenut? Ja perustat mielipiteesi pieneen negatiiviseksi kokemaasi otantaan? Bloggaaja ei osta vaatteita kuin pari kappaletta vuodessa, käyttää paidat loppuun ja ostaa uudet kun vanhat ovat huonossa kunnossa. Suosittelen sinua katsomaan True Cost -dokumentin vaateteollisuudesta ja tehoviljellystä myrkyllisestä puuvillasta. Ehkä avaat silmäsi sinäkin.

[/quote]

Vaateteollisuudesta olen samaa mieltä, mutta onko OKV oikeasti kokenut jonkin ekologisen herätyksen ja muuttunut radikaalisti ekobloggaajaksi vai mitä ihmettä? Viimeksi kun tuota blogia katsoin - joskus aikaa sitten, kun sinne täältä AV:ltä usein linkiteltiin - se oli kyllä niin sisustuskulutushysteriaa että. Tavarat vaihtuivat jatkuvalla syötöllä. Ainakin silloin tuntui olevan tavaroiden "true cost" kaukana ajatuksista.

Muotiblogihan tuo ei ole, joten se nyt vielä puuttuisi, että uusisi vaatteitakin samaan tahtiin...

Vierailija
1252/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moti meni!

Vierailija
1253/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitsi ku hyvä ketju. pakko mennä tyhjentämään kaappeja :)

onko vaivalloista viedä sinne itsepalvelu kirpputorille kamoja? eikös ne pöytävuokrat ole jotain parikymppiä? pitääkö ne myymättä jääneet tavarat tulla hakemaan tiettyn päivän aikana vai tiettynä kellonaikana?

Vierailija
1254/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:02"]vitsi ku hyvä ketju. pakko mennä tyhjentämään kaappeja :)

onko vaivalloista viedä sinne itsepalvelu kirpputorille kamoja? eikös ne pöytävuokrat ole jotain parikymppiä? pitääkö ne myymättä jääneet tavarat tulla hakemaan tiettyn päivän aikana vai tiettynä kellonaikana?
[/quote] Täällä pyötävuokra on n. 32€/ vk. Se ei ole ongelma, jos myy vaikka pari viikkoa hyvää tavaraa (leluja, vaatteita parilla eurolla jne) ja niitä on paljon (ei kuitenkaan liikaa ahdettuna) Autollahan se on kätevintä, jos asuu kauempana :) Täällä myymättä jääneet tavarat pitää hakea puolta tuntia ennen kuin kirppusaika päättyy, muuten peritään maksu. Toki niitä omia tavaroita on seilannut muihinkin pöytiin, joten jos joka/joka toinen päivä pääsisit järkkäämään ja tuomaan lisää tavaraa kirppikselle, ois se hyvin :)
Vaivalloisuus riippuu siitä mikä on oma asenne.
Itselle tää on vapauttavaa ja rentouttavaa kun saa kerätä kaikki turhat tavarat, hinnoitella, järkätä kirppispöydälle.. ja sitten toivottavasti tienatakkin :)
-
KirppariKalle

Vierailija
1255/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

10 senttiä tai roskiin, mikset lahjoita ilmaiseksi?

Vierailija
1256/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siis onko se korjattavissa esim. uudella kielellä tai viritystapilla? Jos on, korjaa ja myy sitten. Jos ei, miksi kukaan haluaisi maksaa siitä jotain? Ehkä ilmaiseksi kelpaisi jollekin joka tarvitsisi sitä vaikka rekvisiitaksi (näytelmään, näyteikkunaan, musavideoon jne).

Vierailija
1257/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein pääsee helpommalla kun antaa torin tai facen kautta ilmaiseksi. Ei kannata olla ahne vaan iloita kun pääsee tavarasta eroon.

Vierailija
1258/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju, näkee, että eri elmäntilanteessa projektin kesto ja koko eri luokkaa. Minulla kaapeissa isovanhemmilta perittyjä juttuja, ja kun on lapsia, niin väistämättä uutta tavaraa pukkaa sisään koko ajan. Minusta asiaan kuuluu, että niitä nyssyköitä pyörii jaloissa riesaksi asti, kunnes jokainen tavara saadaan kierrätettyä, löydettyä uuteen kotiin jne. Muuten ei opi sitä, mikä on kaikkein oleellisinta pidemmällä aikavälillä: ettei enää tuo kotiin mitään turhaa.

Joku toinenkin kirjoitti, että usein kulkee kaupassa jonkun tavaran kanssa ja lopulta vie sen takaisin paikalleen. Koska tietää, miten rasittavaa tavaran poistaminen asianmukaisesti on. Olen myös oppinut todella tuntemaan itseni. Tässä omia huomioita asioista, joita en tarvitse. Jakakaa te omianne:

-Nukun aina vanhoissa t-paidoissa eli en tarvitse erikseen yöpaitoja (enkä niille hyllyä/laatikkoa).

-En voi sietää hajusteita, eli en osta uusia hajuvesiä/tuotteita, joissa on voimakkaita hajuja (enkä niille tilaa kylppärissä).

-Minulta jää aina maustekastikkeet jääkaapin perukoille ja menee lopulta kompostiin, eli minun kannattaa nähdä vaiva, ja tehdä maustekastiketta pieni määrä itse, ei ostaa valmiina.

-Inhoan huonekasvien hoitoa, olen luopunut niistä ja etsin juuri viimeisille kukkaruukuille lahjoituspaikkaa.

-Kun tulee fiilis, että haluan hemmotella itseäni jollain, ostan kauniita leikkokukkia. Ne näyttävät ihanalta siistissä kodissa ja kun niitä vähän hoitaa, kimppu on sopivan ajan ilona. Sitten kompostiin ja uusia, vuodenaikaan sopivia tilallle. 

Vierailija
1259/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aloin raivaamaan. Kävin läpi korut, kosmetiikan, miljoonalaatikot ja epämääräiset paperiläjät. Enemmänkin oisi voinut mennä roskiin/kiertoon, mutta ainakin tiedän nyt mitä noissa laatikoissa oli ja itse laatikot ovat siistimpiä.

Vaatteiden ja kenkien läpikäynti voisi olla seuraava urakka. Saatan joutua muuttamaan, joten yritän senkin takia karsia turhat tavarat pois. Huomenna ajattelin käydä katsomassa olisiko tuota Konmaria lähikirjastossa, jos siitä saisi vielä lisää inspiraatiota.

Vierailija
1260/19826 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 20:09"]

Usein pääsee helpommalla kun antaa torin tai facen kautta ilmaiseksi. Ei kannata olla ahne vaan iloita kun pääsee tavarasta eroon.

[/quote]

Ahnetta on haluta enemmän kuin itselle kuuluu.

Jos joku myy omassa omistuksessaan olevia tavaroita (joista on kenties itsekin maksanut jotain...) kohtuuhintaan on kyllä äärettömän naurettavaa yrittää väittää sitä ahneudeksi. Ja on erittäin iloista saada korvaus myymästään sälästä ja voi iloita siitä että sälä todennäköisesti pääsee uuteen käyttöön - ihmisillä kun on taipumusta arvostaa enemmän sitä mistä he ovat maksaneet (eivätkä saaneet vain ilmaiseksi, ahneet ihmiset kun tuppaavat haalimaan itselleen kaikenlaista turhaakin ihan vain siksi että saavat ne ilmaiseksi).

Enkä nyt jaksa edes ruveta selittämään sinulle millaista köyhyys on, ja kuinka hyvä ajatus on itse tehdä jotain (ylimääräisten tavaroidensa myynnin kaltaista) rahaa saadakseen, eikä vain olla käsi ojossa sosiaalitoimiston luukulla... Tietenkään kaikki jotka viitsivät myydä vanhoja tavaroitaan eivät ole pienituloisia, mutta osa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi