tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19821)
mobiilissa kirjoitettu ja tuolta puuttuu kokonainen lause välistä. Ajatus oli siis että henk koht en pidä noista itse tehdyistä jutuista omaa kotia ajatellen, tai kun monet niitä lahjoiksikin innostuu antamaan. Kommenttini oli epäselvä tältä osin, pahoittelen huolimattomuuttani:) -excel taulukko
Jos tiedätte hyviä niksejä, miten selvitä ilman jotain tavaraa tai korvata jokin tavara jollain toisella, niitä kuulisin hyvin mielelläni. Esimerkkinä vaikka juomalasin käyttäminen piparimuottina tai viinipullo kaulimena. Laitoin keittiössä turhiksi jääneet pikkukipot kylppärin kaappiin ylläpitämään järjestystä pinnien ym. säilytyspaikkoina. Vaatekaappiin tein säilytyslaatikot pahvilaatikoista ja jätin ikean säilytysratkaisut ostamatta. Joulukoristeiden ym. askartelua enemmän kiinnostaa tällaiset yleishyödylliset ratkaisut.
Aura
Kiitoksia kaikille sukkaideoita antaneille. Erityisesti siivoamiseen liittyvät vinkit olivat toiveissa, ja niitä sainkin. En oikein osaa kuvitella parhaat päivät nähneitä parittomia sukkiani joulukalenterina tai pehmomatona - sisustusideaalini kun on kuten sanottu askeettinen. Mutta varmasti jollekulle toiselle voi olla apua toisenlaisista vinkeistä.
Pehmoleluja ompelen toisinaan, ja sukista saisi varmasti mukavan jämäkkää täytettä. Erityiskiitokset tämän idean esittäjälle, en ollut tullut asiaa ajatelleeksi, vaikka säilön esim. tilkkuja pehmojen täytteeksi.
T. Ilman verhoja.
Nyt kun tässä ketjussa tuli joulu puheeksi niin muistin yhden tavaran, jota minulla oli tapana koko ajan hamstrata lisää. Kynttilät. Ostin koko ajan lisää kynttilöitä. Olen saanut tämän lopetettua pari vuotta sitten ja minulla on yhä valtavat määrät kynttilöitä. Tykkään siis poltella niitä, eivät ne käyttämättä oikeastaan ole. Mutta isoja kynttilöitä saa oikeasti polttaa pitkään ja myös pieniä lämpökynttilöitä oli kertynyt muutama "muovipussillinen"..
Vinkkini jouluun on siis se, että älä osta uusia kynttilöitä jos sinulla on jo sellaisia. Pimeinä syysiltoina on kiva polttaa kynttilöitä - ota ne siis käyttöön.
Toinen vinkki liittyy tuoksuihin. Keitä kattilassa appelsiinimehua, vettä, sitruunaa, kanelia, inkivääriä ja vaniljaa tai vain jotain niistä. Etsi oma lempituoksujen sekoitus. Tuoksu tekee joulun! Eikä tule krääsää.
Ps. metsistä voi kerätä käpyjä tähän aikaan, jos niitä kransseja haluaa rakentaa.
Tänään tulee täyteen kuukausi siitä, kun päätin aloittaa oman ostokäyttäytymiseni muuttamisen parempaan excelin avulla. Olen kirjannut tunnollisesti ylös jokaisen ostokseni poislukien ruoka, samoin kuin olen listannut asunnosta raivauksen myötä poistuneet tavarat. Ostoksia kertyi elokuulle 12, ja poistoon meni 24 tavaraa. Tyytyväinen olen siihen, että jokaista sisään kannettua tavaraa kohden pois lähti kaksi, jolloin suunta on oikea. Sen sijaan petttynyt olen ostosteni laatuun. Tarpeellisia ostoksia kun oli vain puolet, loput olisi vallan hyvin voinut jättää kauppaan. Realistisesti katsoen tämä oli kuitenkin ensimmäinen kuukausi, enkä kuvitellutkaan muuttavani toimintaani kerta heitolla täydelliseksi, joten kokonaisuudessa tulos on varsin hyvä.
Suosittelen kyllä lämpimästi tuota listan tekoa kaikille, jotka pohtivat omaa kulutustaan, itsellä se avasi silmät totuudelle jo parin viikon jälkeen. Tässä muutamia huomioita kuluneelta kuukaudelta: erään halpaputiikin vaate-, ja koruostokset unohdin tyystin viikossa, mielestäni en ollut ostanut siis mitään turhaa tässä vaiheessa. Ostin kosmetiikkaa jota ilman olisin pärjännyt mainiosti, esimerkiksi yhtä iltaa varten tuli hankittua iso pullo muotovaahtoa, vaikka käytän sitä todella harvoin. ylipäätään useimmat noista 12 ostoksesta harmittavat näin jälkikäteen kovasti, olisin nimittäin pärjännyt mainiosti ilman, ostokset tein hetken mielijohteesta.
Paras juttu koko hommassa oli se, että nyt olen todella kriittinen oman ostamiseni suhteen. En yksinkertaisesti halua kantaa kotiin tavaraa, jonka unohdan olevan olemassakaan vaivatta parissa päivässä. Tämä opetti myös sen, miksi raivaamiseni on ollut tähän asti enemmän tai vähemmän jatkuvaa, onhan aivan selvää että raivattavaa löytyy vuodesta toiseen, jos sisään tulee uutta rojua jatkuvalla syötöllä. Tässä nyt pieni tiivistelmä kuukauden tapahtumista ja edelleen, suosittelen kyllä kaikille lämpimästi tuota listan tekoa!
jaaha ja viestin lopusta jäi nimimerkki, edellinen siis excel taulukko
Jouluintoilija täällä moi! Tarkoitukseni ei suinkaan ollut muuttaa ketjua askarteluketjuksi saati alkaa pommittamaan läheisiäni itsetehdyillä lahjoilla :D Pikemminkin ekologisuus mielessä välttää uuden tavaran hankkimista.
Askartelujen ajattelinkin olevan kotimme jouluistamisessa pienemmässä roolissa, ja siltä kantilta, että jos ne olisi tehty muutoinkin poistoon menevästä tavarasta, niin silloin minun uusi tarpeeni ei vaatisi uuden materiaalin tuottamista ( ja toisaalta pidentäisi jo olemassa olevan tavaran elinkaarta) ja olisi siten ekologisempaa. Toisaalta tuollaisesta tavarasta tehdystä koristeesta luopuminen ei ehkä sitten aikanaan olisi kovinkaan vaikeaa. Luonnonmateriaaleista tehtyinä ne taas voisi ns. palauttaa luontoon :) sitten kun en niitä enää tarvitsisi.
Mielestäni olisi ensiarvoisen tärkeää hillitä kotiin tulevan tavaran virtaa, muutoinhan se raikottava roina ei ikinä lopu. Halusin vähän tarkentaa, kun tunnuin tulevan vähän väärinymmärretyksi. Mutta tsemppiä kaikille tavarapaljouden selättämiseen!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 19:18"]
Jos tiedätte hyviä niksejä, miten selvitä ilman jotain tavaraa tai korvata jokin tavara jollain toisella, niitä kuulisin hyvin mielelläni. Esimerkkinä vaikka juomalasin käyttäminen piparimuottina tai viinipullo kaulimena. Laitoin keittiössä turhiksi jääneet pikkukipot kylppärin kaappiin ylläpitämään järjestystä pinnien ym. säilytyspaikkoina. Vaatekaappiin tein säilytyslaatikot pahvilaatikoista ja jätin ikean säilytysratkaisut ostamatta. Joulukoristeiden ym. askartelua enemmän kiinnostaa tällaiset yleishyödylliset ratkaisut. Aura
[/quote]
Nämä ovat kyllä kiinnostavia mutta ihmettelen joka kerta kun kaulimen korvaaminen jollain pullolla päätyy näille listoille. Meilläkin oli ennen sellainen "pulikka" eli se taikinan päällä pyöriteltävä keppi ilman niitä kaulimen kahvoja. Lopulta päättelin ettei leipomisen kuulu olla sellaista kiroilua. Oikean kaulimen saavuttua taloon voin sanoa että ainakin meillä osoittautui kristallinkirkkaasti ettei sitä ole mahdollista korvata jollain vempulalla menettämättä samalla hermojaan (tai vaihtoehtoisesti hylkäämällä kaikki kaulitsemista kaipaavat reseptit, kuten pizzat tai korvapuustit)... Meillä on yksi paistinpannu, yksi suuri veitsi, ei mitään valkosipulipuristimia tai kahvinkeittimiä mutta kaulin on. Ja pysyy.
Jatketaan vielä sen verran, että kosmetiikan osalta olen tehnyt sellaisen päätöksen, etten osta uutta, ennen kuin vanha on loppumaisillaan. Ei mulla noita purnukoita montaa ole, mutta olenpa joskus joutunut heittämään pois jonkun puolikkaan kasvonaamiopurkin tms. kun on tullut ostettua uusi ja vanha unohtunut jonnekin meikkilaukun pohjalle tai kaapin perälle.
Aion myös laajemmalti unohtaa uusien tuotteiden kokeilun, jos olen jo löytänyt hyvän. Ihan jotta ei tulisi niitä hutiostoksia, jotka jää kaappiin pyörimään tai tulee käytettyä pitkin hampain. Tämä siis lähinnä hygieniatuotteiden, kosmetiikan, siivousaineiden jne. kanssa
Jouluidea: ne tärkeät / kalliit / arvokkaat / hienot tavarat, joista ei ole voinut luopua, mutta joita ei oikeastaan tarvitse eikä käytä.. annetaan ne lahjoiksi lähimmäisille :)
Meidän varastoprojekti seisoo tilapäisesti. Työt haittaa vapaa-aikaa tai jotain sellaista. Siis töissä on niin kiire rutistus meneillään, ettei ehdi/jaksa miettiä raivausta. Onneksi ennätin siivota työhuoneeni siistiksi!
Viikonloppuna tulin lukeneeksi jutun, mitä kaikkia epäpuhtauksia päivämäärien yli säilötystä kosmetiikasta löytyy. Kyllä minä olen tiennyt asian, mutta nyt tiedostin sen toisella tasolla. Menin vessaan tekemään katsauksen meikkikaapin sisuksesta. Se oli kyllä hyvässä järjestyksessä, mutta kuten taannoin kävi kylpyhuoneen kanssa, jossa säilöin hyvin vanhoja hiustenhoitotuotteita huomaamattani, meikkikaapinkin kanssa kävi niin, että katsoin tarkemmin.
Pois lähti viitisen sivellintä, joista joko lähti karvoja tai vaahtomuovi oli niin haperoa, että jo mureni. Huulipunat joutuivat tarkkaan syyniin ja poisto-operaation kohteeksi (vanhoihin puniin tulee muuten tosi paha eltaantunut haju). Samoin poistin niin vanhoja kajal-kyniä, etten ilkeä edes myöntää - myös luomivärin jämiä ja poskipunia lähti pois. Vanhimmilla oli ikää varmaan yli kymmenkunta vuotta... Minulla oli lyhyt hamsterointivaihe meikkien suhteen, kun palasin työelämään kahden lapsen jälkeen. Siltäpä ajalta nuo poistot lähtivät.
Ostan vuodessa pari ripsiväriä, meikkivoiteen ja pohjustusaineen. Tuon ripsivärin suhteen kyllä täytyy muuttaa tottumuksia ja uskoa niitä käyttöaikasuosituksia eli vaihdan sen uuteen vastaisuudessa kolmen kuukauden välein.
- Palapeli
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:54"]
Jouluidea: ne tärkeät / kalliit / arvokkaat / hienot tavarat, joista ei ole voinut luopua, mutta joita ei oikeastaan tarvitse eikä käytä.. annetaan ne lahjoiksi lähimmäisille :)
[/quote]
Ah, ja sitten seuraavana vuonna joku on unohtanut mistä ne tulivat ja pistää takaisin kiertoon lahjaksi sinne mistä alunperin tulikin. Huvittaa kun mulle kävi melkein tällä tavalla. En tosin ollut antanut tavaraa lahjaksi, vaan ihan muuten vaan. Kun en itse tarvinnut, niin annoin eteenpäin. Se esine sitten kiersi takaisin minulle muutaman vuoden päästä. Hieman huvitti :)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:46"]
Jatketaan vielä sen verran, että kosmetiikan osalta olen tehnyt sellaisen päätöksen, etten osta uutta, ennen kuin vanha on loppumaisillaan. Ei mulla noita purnukoita montaa ole, mutta olenpa joskus joutunut heittämään pois jonkun puolikkaan kasvonaamiopurkin tms. kun on tullut ostettua uusi ja vanha unohtunut jonnekin meikkilaukun pohjalle tai kaapin perälle.
Aion myös laajemmalti unohtaa uusien tuotteiden kokeilun, jos olen jo löytänyt hyvän. Ihan jotta ei tulisi niitä hutiostoksia, jotka jää kaappiin pyörimään tai tulee käytettyä pitkin hampain. Tämä siis lähinnä hygieniatuotteiden, kosmetiikan, siivousaineiden jne. kanssa
[/quote]
Sitten voi tietysti miettiä kuinka paljon kosmetiikkaa ylipäänsä kukin tarvitsee. Minkä takia? Aika monet sanovat, että he meikkaavat vain ja ainoastaan itseään varten, mutta väitän ettei se useinkaan ole näin. Meikkaisitko autiolla saarella, jossa kukaan muu ei näkisi sinua? Voisiko joskus olla ilmankin? Kotona, lähikaupassa tai hui, jopa ihan ihmisten ilmoilla? Jos ei, niin miksi? Miksi toiset ihmiset kokevat itsensä paremmaksi meikattuna kuin ilman? Onko suurempaa vapautta saada meikata vai saada olla ilman meikkiä?
Minä kirjoitan tussilla ripisiväriin, milloin olen avannut sen, tai mustaan putkiloon merkkaan teipillä tai tarralla. Ripsivärit on sellaisia, joita ostan varastoon, jos käyttämäni ripsari on tarjouksessa (tulee helposti useamman kympin säästö vuodessa), mutta säilytän varakapeletta erillään, niin kahta ei ole koskaan samaan aikaan avattuna. Minulla on pieni laatikko kosmetiikka- ja hygieniatuotteita varten, joita siis ostan yleensä tarjouksesta ennen kuin edellinen ehtii loppua, niin ei tarvitse ostaa uutta kappaletta täydellä hinnalla.
Mitenköhän tuon hamsteroinnin saisi mieheltä loppumaan? Toista kun ei voi määrätä myymään tavaroitaan ja olla hankkimatta uusia :/ Itselläkin pienimuotoista hamsteri taipumusta josta olen jo pääsemässä eroon.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:46"]
[/quote]
Sitten voi tietysti miettiä kuinka paljon kosmetiikkaa ylipäänsä kukin tarvitsee. Minkä takia? Aika monet sanovat, että he meikkaavat vain ja ainoastaan itseään varten, mutta väitän ettei se useinkaan ole näin. Meikkaisitko autiolla saarella, jossa kukaan muu ei näkisi sinua? Voisiko joskus olla ilmankin? Kotona, lähikaupassa tai hui, jopa ihan ihmisten ilmoilla? Jos ei, niin miksi? Miksi toiset ihmiset kokevat itsensä paremmaksi meikattuna kuin ilman? Onko suurempaa vapautta saada meikata vai saada olla ilman meikkiä?
[/quote]
Vastaan tähän, vaikka en ole se, kenelle kysymykset on tarkoitettu.
Kyllä, meikkaan itseäni varten ja meikkaisin autiolla saarellakin. Olen piirteiltäni hyvin vaalea ja saan "itseni" esiin meikkaamalla. En käytä meikkiä paljon, mutta jo punakan ihon tasoittaminen meikkivoiteella sekä vaaleiden ripsien ja kulmien tummentaminen saa oloni paremmaksi. Monen tummemman ja selkräpiirteisemmän voi olla vaikeaa tätä ymmärtää. Saan nautintoa huolitellusta ulkonäöstäni ja oloni on varmempi, kun en näe peilistä harmaata hiirulaista. Näin se vain on, ollut jo kymmeniä vuosia. Iän mukana omat värit vain haalistuvat lisää. Todettakoon vielä, että pidän itseäni kauniina :)
[/quote]
Antamalla jotain lahjaksi luopuu siitä tavarasta. Siitä tulee toisen ihmisen omaisuutta ja hän saa tehdä sillä mitä haluaa, vaikka myydä seuraavana päivänä jos ei halua sitä säilyttää. Jos tavaran edellinen omistaja haluaa pitää itsellään päätäntävallan siitä säästetäänkö tavaraa vielä kyse ei ole lahjan antamisesta vaan lainaamisesta - eikä siinä ole mitään järkeä jollei toinen nimenomaisesti toivo saavansa tavaraa lainaan. Ja silloin lainaajan pitää myös voida antaa tavara takaisin kun ei sitä enää halua nurkissaan katsella.
Monet muutenkin haluavat itse päättää mitä hankkivat ja omistavat, eivätkä (toivomattomat) tavaralahjat heitä ilahduta vaan ärsyttävät.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:59"]
Vastaan tähän, vaikka en ole se, kenelle kysymykset on tarkoitettu. Kyllä, meikkaan itseäni varten ja meikkaisin autiolla saarellakin. Olen piirteiltäni hyvin vaalea ja saan "itseni" esiin meikkaamalla. En käytä meikkiä paljon, mutta jo punakan ihon tasoittaminen meikkivoiteella sekä vaaleiden ripsien ja kulmien tummentaminen saa oloni paremmaksi. Monen tummemman ja selkräpiirteisemmän voi olla vaikeaa tätä ymmärtää. Saan nautintoa huolitellusta ulkonäöstäni ja oloni on varmempi, kun en näe peilistä harmaata hiirulaista. Näin se vain on, ollut jo kymmeniä vuosia. Iän mukana omat värit vain haalistuvat lisää. Todettakoon vielä, että pidän itseäni kauniina :)
[/quote]
Pidätkö itseäsi kauniina myös meikittä? =)
OT
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 17:31"]
[/quote]
Antamalla jotain lahjaksi luopuu siitä tavarasta. Siitä tulee toisen ihmisen omaisuutta ja hän saa tehdä sillä mitä haluaa, vaikka myydä seuraavana päivänä jos ei halua sitä säilyttää. Jos tavaran edellinen omistaja haluaa pitää itsellään päätäntävallan siitä säästetäänkö tavaraa vielä kyse ei ole lahjan antamisesta vaan lainaamisesta - eikä siinä ole mitään järkeä jollei toinen nimenomaisesti toivo saavansa tavaraa lainaan. Ja silloin lainaajan pitää myös voida antaa tavara takaisin kun ei sitä enää halua nurkissaan katsella.
Monet muutenkin haluavat itse päättää mitä hankkivat ja omistavat, eivätkä (toivomattomat) tavaralahjat heitä ilahduta vaan ärsyttävät.
[/quote]
Tottakai tarkoitin, että ne nimenomaan annetan lahjoiksi, ei lainaksi. Mistä ihmeestä sait käsityksen, että ne annettaisin lainaksi?!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:22"]
Minun mielestäni itsetehty krääsä on krääsää siinä missä muukin, eikä välttämättä yhtään parempi ratkaisu kuin ostotavara. Itse tehdyt olisi minulle samanlainen harmistus kuin ostetutkin, siis silloin kun kyseessä on lahja jolle ei ole käyttöä eikä se tule ollenkaan tarpeeseen. Toki kierrätystähän tuokin että siinä mielessä järkevää, hyvä jos vinkit ovat muille mieleen:) Pienenä sivukommenttina vielä sen verran että eihän tehdä tästä kuitenkaan mitään askarteluketjua, etenkin kun jouluun on vielä jokunen kuukausi aikaa. excel taulukko
[/quote]
Siis mistä itsetehdyistä krääsälahjoista tässä nyt on kyse? Onko mulla mennyt jotain ohi vai viritteletkö uutta aihetta? (Sukkavinkit katsoin uudelleen läpi ja niissä ei ainakaan puhuttu lahjoiksi antamisesta?)