Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19782)

Vierailija
841/19782 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

995, on tässä ketjussa vissiin pari ihmistä maininnut samasta ongelmasta. Tuo on hamstraamisen toinen ääripää. Etsi se kultainen keskitie. Lopeta vähäksi aikaa.

Vierailija
842/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:10"]Täällä viikko on pyörähtänyt raivauksen suhteen käyntiin hieman tahmeasti. Poistettavaa tavaraa ei tunnu enää juurikaan löytyvän, toisaalta taas tiedän että esimerkiksi vaatekaappia olisi edelleen varaa tonkia. Minulla on korkea kynnys poistaa sellaisia vaatteita, jotka ovat "järkeviä", jolloin niiden säästäminen on helppo perustella. Järkevällä tarkoitan esim ajatonta bleiseriä, joka on hyvä olla varalla illanistujaisia yms varten tai t-paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Pelkään myös, että poistettuani näennäisesti potentiaalisia vaatteita, huomaankin tarvitsevani juuri vaikkapa ylimääräistä perus t-paitaa käyttöön x parin viikon päästä....

Raivaaminen saa nyt joka tapauksessa jäädä taustalle, sillä aion keskittyä ostokäyttäytymiseni muuttamiseen, joka on suoraan sidoksissa tavaran määrään ja ratkaisevaa projektin loppuun saattamisen kannalta. Pyrin olemaan tulevaisuudessa huomattavasti kriittisempi sen suhteen mitä ostan ja miksi, josko sitä rahaakin säästyisi enemmän muihin asioihin:)
[/quote] Tämähän on nimenomaan se tyyli, jolla saadaan kaapit täyttymään tavaroista. "En mä kyllä tästä oikein tykkää enkä ikinä käytä, mutta saatan mä tätä vielä tarvita."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut nyt sellainen ongelma, että raivasin paljon tavaraa pois, ja nyt olen monta kertaa hakenut jotain tarpeellista ja tajunnut sitten sen joutuneen raivauksen uhriksi. Hemmetti.

Vierailija
844/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää.

Vierailija
845/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös ongelma.
Olen päässyt hamstrauksesta eroon vuosi sitten, elänyt minimalistista elämää ja totuttautunut tähän.
Autan myös vanhempiani elämässä, siivoan ja karsin tarpeettomia tavaroita muutaman viikon välein.
Muutto miehen kanssa on ajankohtaista, ja hän on pahanlaatuinen hamsteri.
Muistoja sieltä täältä, turhaa roinaa ja koristeita, matkamuistoja... Loputon lista.

En voi lähteä muuttamaan häntä, enkä heittää hänelle tärkeitä tavaroita pois. En vain tiedä voinko jatkaa tavaranpaljoudessa elämääni

Vierailija
846/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää.
[/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää?

Vierailija
847/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää.
[/quote] Ei kutita, mutta on turha itkeä tavarapaljoutta, jos ei halua asialle mitään tehdä. Mun puolesta kaaoksessa elävät saavat muussa tapauksessa ihan vapaasti jatkaa valitsemallaan tyylillä..

Vierailija
848/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:52"]Itselläni myös ongelma.
Olen päässyt hamstrauksesta eroon vuosi sitten, elänyt minimalistista elämää ja totuttautunut tähän.
Autan myös vanhempiani elämässä, siivoan ja karsin tarpeettomia tavaroita muutaman viikon välein.
Muutto miehen kanssa on ajankohtaista, ja hän on pahanlaatuinen hamsteri.
Muistoja sieltä täältä, turhaa roinaa ja koristeita, matkamuistoja... Loputon lista.

En voi lähteä muuttamaan häntä, enkä heittää hänelle tärkeitä tavaroita pois. En vain tiedä voinko jatkaa tavaranpaljoudessa elämääni
[/quote] Älä muuta vielä miehen kanssa yhteen. Onko hamstraamisesta puhuttu?

Vierailija
849/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jaksan, laitan myyntiin erinäisiä tavaroita.

Vierailija
850/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:56"]928 jatkaa. Jos tilalla asuva perheenjäsen on hamsteri, niin sitten olet valitettavasti melko tiukassa raossa. Minulla on omakohtainen kokemus isoisästäni, joka sota-ajan ja siitä seuranneen pulan kokeneena säilöi jopa ruostuneet ja vääntyneet rautanaulat. Viimeisinä vuosinaan myös roskat. Olin avustamassa äitiäni, kun isoisän kokoelmia siivottiin hänen kuoleman jälkeen. Näin ollen allekirjoitan saman toivomuksen - älkää jättäkö perikunnan harteille maatilan / ison omakotitalon / pienemmänkään kodin tyhjennystä!

Niin ja viimeisenä keinona toki on se, että myytte tilan irtaimistoineen. Osa ostajaehdokkaista saattaa jopa ihastua ajatuksesta, että saa päästä penkomaan vanhat huonekalut jne. itse läpi.
[/quote]

Kyllä nauloja voi käyttää. Ne pitää vaan oikaista.

Vierailija
851/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:06"]Lisään vielä että tavaran ostamattomuus voi ilman muuta olla elämäntapa. Mutta ostamattomuus ja raivaaminen ovat kaksi täysin eri asiaa.
[/quote]

Olen tyytyväinen etten osta!
En tarvitse mitään ja sitäpaitsi maailmassa on liikaa tavaraa.
Ostan siis käytettynä.

Vierailija
852/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hamstraajista aina naisia, pitää säilyttää käsilaukussa se vuoden 1996 kuitti kiloista banaaneja, yms. 

Heidän personallisuuteen liittyy hyvin yleisesti myös ylipaino, jatkuvat dieetit ja ennen kaikkea sinkkuus .

Vierailija
853/19782 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:42"]No voi herranjumala ihmiset. Se kyseinen vaate on ei-niin-täydellinen, eli ihan hyvä, jos siinä ei kerran ole mitään vikaa. Joten joo, kannattaahan se käyttää itse. Ihan naurattaa tämä sanojen valinta - käyttää väkisin loppuun. Eikä kukaan ole puhunut mitään epämukavasta olostakaan, vain sinä.[/quote]

Meillä taitaa olla niin erilainen käsitys hyvästä tai huonosta vaatteesta, että alkaa jo turhattaa tämä jankkaus. Mutta yritän vielä, jos kerran puhe epämukasta olosta tämän aiheen yhteydessä tuntuu niin hatusta vedetyltä. Minun mielestäni hyvän ja huonon vaatteen ero on selvä; hyvässä vaatteessa on hyvä olla, ja vaate on huono, jos olo siinä tuntuu syystä tai toisesta epämukavalta. Tällaisen vaatteen käyttäminen periaatteen vuoksi tuntuu siltä, että että sitä joutuu käyttämään väkisin.

Vaate voi olla ehkä, nykyaikainen, laadukas ja kallis, mutta jos siinä ei ole mukava olla, siinä on silloin jotakin vikaa, eikä sitä ole järkevä säilyttää. 

[/quote]

Lainaan nyt itseäni koska olen jo vastannut tähän:

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:51"]

Vaatteessahan on paljonkin vikaa jos se päällä tuntee olonsa epämukavaksi! Vaikkei vaatteen omistaja ole riittävän analyyttinen ymmärtääkseen mitkä ominaisuudet aiheuttavat sen epämukavan olon se ei tarkoita sitä että vaatteessa "ei ole mitään vikaa".

[/quote]

Vierailija
854/19782 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:58"]

Miksi muuten päättelet, että minä ja samalla tavoin ajattelevat ostellaan huonoja vaatteita jatkuvasti, ja käytetään tätä mielipidettä jotenkin oikeuttamaan holtiton ostelu? Itse kävin vaatekaapin läpi, ja näitä virheostoksia päätyi kirpparille yhteensä viisi kappaletta. Niistä kolme oli ihan oman arviointikyvyn pettämisestä johtuvia huteja, kahdet housut taas sellaiset, joiden malli osoittautui huonoksi vasta pienen käytön jälkeen.  Vaattet olin ostanut viimeisen 6 vuoden aikana, eli tekee alle yhden hutiostksen vuodessa. Tänä vuonna olen ostanut yhden takin, kun entinen ainoa syys/kevättakki meni rikki, sekä parit sukkahousut.

Omistan vaatteita vähän ja haluan, että jokainen omistamani vaate on sellainen, että se on ilo pukea päälle.

[/quote]

Katsotaanpa ensin mitä oikeasti sanoin, vaikka yritätkin laittaa ylimääräisiä sanoja suuhuni:

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:42"]

Ilmeisesti tämä aihe menee kovasti tunteisiin niillä jotka yrittävät oikeuttaa itselleen vanhojen ihan kelpo vaatteiden (ja tavaroiden) poistamisen päästäkseen sitten kaupoille haalimaan uutta tavaraa tilalle. Kun tässäkään tapauksessa vaatteita ei ole paljoa. Kohta ne eniten käytössä olevat kuluvat joka tapauksessa ja niitä täytyy korvata. Ja sen voisi helposti tehdä ihan omasta kaapista aikaa, vaivaa ja rahaa (ja ylimääräisiä luonnonvaroja) käyttämättä.

[/quote] Missään kohtaa tuossa ei puhuta jatkuvasta eikä holtittomasta ostelusta. Se ajatus on lähtöisin ihan sinun omasta päästäsi. En siis voi vastata kysymykseesi koska sen asettelu on valheellinen.

Vierailija
855/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää. [/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää?

[/quote]

Aika monesta minimalismiblogista olen lukenut, että kun vaatteita on vähän, ne kuluvat yllättävän nopeasti. Joten olisiko maailman ja oman rahankäytön kannalta järkevää pitää kaapissa se vaate, jossa ei mitään vikaa ole, jos tavaroiden vähentäminen kumpuaa ihan vain terveestä järjestä eikä pakkomielteestä. Osan vaatteista voi vaikka pakata syrjään, jos kaappi pursuaa.

Vierailija
856/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on työhuone edelleen kesken. Olen poistanut kaikki ne kirjanpidot, joita ei tarvitse enää säilyttää. Poistoon meni vuodesta 2008 taaksepäin kaikki. Tasekirjat pitää säilyttää 10 vuotta ja ne otin erilleen. Yksityispuolen kaikki kuitit, käyttöoppaat, vanhentuneet työhön liittyvät kirjat yms. on nyt poistettu. Työhuone on edelleen levällään. En voi uskoa jätesäkkien määrää! Kuusi säkillistä ja lisää on tulossa - yhdestä huoneesta. Osa menee poltettavaksi ja sitten on paljon muovitettuja, vääntyneitä tai muuten vain risoja kansioita, joita ei voi kierrättää. Työhön liittyviä näytekansioitakin telineineen oli kaikenkaikkiaan neljä valtavaa mötikkää. Ne ovat vielä vanhentuneita. Tilasin uudet, koska tarvitsen niitä. 

Työhuoneen kaapistoon olen saanut niin mukavasti lisää tilaa, että voin siirtää sinne tulostimen, joka seisoo lattialla. Siihen pitää vain hankkia pitempi sähköjohto, jotta ylettyy pistorasiaan.

Kova motivaatio on saada tämä huone järjestykseen. Ihana ajatus, että pääsen jatkamaan töitä siistissä ja ilmavassa toimistossa, jossa kaikki on paikoillaan ja ihan kaikki vanhentunut ja turha sälä kierrätetty pois tieltä. Saan tänne myös paremman järjestyksen, mikä helpottaa ja nopeuttaa tulevia siivouspäiviä.

939 ja 940 kommentoivat kulutustapojen muutosta. Loistava huomio! Kyllä tämä koitos on ollut jo semmoinen, että panee vakavasti ajattelemaan omia kulutustottumuksia ja sitä, mihin ja miten paljon haluaa tavaraa säilöä. Semmoista, jolla ei tee yhtään mitään.

- Palapeli

Vierailija
857/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää. [/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää?

[/quote]

Aika monesta minimalismiblogista olen lukenut, että kun vaatteita on vähän, ne kuluvat yllättävän nopeasti. Joten olisiko maailman ja oman rahankäytön kannalta järkevää pitää kaapissa se vaate, jossa ei mitään vikaa ole, jos tavaroiden vähentäminen kumpuaa ihan vain terveestä järjestä eikä pakkomielteestä. Osan vaatteista voi vaikka pakata syrjään, jos kaappi pursuaa.

[/quote]

Itse eron jälkeen kun siivosin kaappeja, huomasin minulla on todella paljon alusvaatteita. Kun fillaroin töihin, kävin suihkussa aina aamuisin saavuttuani töihin ja samalla pesasin alusvaatteet. Käytin kerralla vain muutamia ja hyvätkin alushousut menivät huonoon kuntoon parissa kk, kun ne olivat aktiivikäytössä. Nyt käytän aina yhdet kerralla ja siellä isossa kasassa on vielä monet hyvässä kunnossa olevat. Olen mm kuminauhoja muuttanut, kuminauhaa kun on kaapissa, mutta lompakossa ei ylimääräistä rahaa. Näin tulee alushousut käytettyä ns ihan loppuun asti. 

Vaatteita vaikka en ole ostanut vuosiin, on vaikea saada esim paitaa kulumaan. Ja kun olen niin peruskokoinen ihminen, saan paljon lahjoituksia, ei yksikään vaate kulu loppuun, kun jokaista käytän max kerran kuussa.

Vierailija
858/19782 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse voi sietää sellaista minimalismia, joka yhdistyy sisustus- ja muotitrendeihin. Siis nämä täysin valkoiset kodit joiden nurkassa on 2 risua ristissä ja vaatekaapissa pari kallista muotivaatetta ja siinä sitten omistaja hehkuttaa miten toisen räteistä voisi vielä heivata kun se ei olekaan enää "iloa tuottava".

Oma minimalismini nousee siitä, että olen ollut viimeiset 6 vuotta ihan hemmetin köyhä ja joutunut käyttämään vaatteet ja reput kunnes ne hajoavat. Huomasin konkreettisesti, ettei sitä tarvitse niin paljoa. Mielestäni muidenkin olisi hyvä tutkiskella motiivejaan, varsinkin jos ei ole koskaan kokenut pulaa mistään.

Vierailija
859/19782 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 01:11"]Mä en itse voi sietää sellaista minimalismia, joka yhdistyy sisustus- ja muotitrendeihin. Siis nämä täysin valkoiset kodit joiden nurkassa on 2 risua ristissä ja vaatekaapissa pari kallista muotivaatetta ja siinä sitten omistaja hehkuttaa miten toisen räteistä voisi vielä heivata kun se ei olekaan enää "iloa tuottava".

Oma minimalismini nousee siitä, että olen ollut viimeiset 6 vuotta ihan hemmetin köyhä ja joutunut käyttämään vaatteet ja reput kunnes ne hajoavat. Huomasin konkreettisesti, ettei sitä tarvitse niin paljoa. Mielestäni muidenkin olisi hyvä tutkiskella motiivejaan, varsinkin jos ei ole koskaan kokenut pulaa mistään.
[/quote] Köyhä saa olla minimalisti, mutta rikkaampi ei? Marttyyri..

Vierailija
860/19782 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 01:11"]Mä en itse voi sietää sellaista minimalismia, joka yhdistyy sisustus- ja muotitrendeihin. Siis nämä täysin valkoiset kodit joiden nurkassa on 2 risua ristissä ja vaatekaapissa pari kallista muotivaatetta ja siinä sitten omistaja hehkuttaa miten toisen räteistä voisi vielä heivata kun se ei olekaan enää "iloa tuottava". Oma minimalismini nousee siitä, että olen ollut viimeiset 6 vuotta ihan hemmetin köyhä ja joutunut käyttämään vaatteet ja reput kunnes ne hajoavat. Huomasin konkreettisesti, ettei sitä tarvitse niin paljoa. Mielestäni muidenkin olisi hyvä tutkiskella motiivejaan, varsinkin jos ei ole koskaan kokenut pulaa mistään. [/quote] Köyhä saa olla minimalisti, mutta rikkaampi ei? Marttyyri..

[/quote]

Sinulta taisi mennä tuon kirjoituksen pointti ohi niin että hurahti...

Minä ymmärsin kyllä, mitä kirjoittaja ajoi takaa. Trendiminimalismin ongelma on se, että se muuttuu trendien mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä