Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyviä vinkkejä vaatehuoneen siivoamiseen ja siisteyden ylläpitoon

Vierailija
17.08.2015 |

Mulla on tällä hetkellä maailman sekaisin vaatehuone. Ajattelin, että siivoan sen, mutta vasta sitten kun olen saanut sinne jonkin järkevän sisuksen.
.
Tällä hetkellä mulla on siellä avohyllyjä noin viisi vaatehuoneen peräseinällä. Molemmilla sivuilla on tangot.
.
Kun siivoan, ei mene kuin pari viikkoa, että avohyllyt on sekasin.
.
Hyllyillä pidän tällä hetkellä trikoopaitoja, farkkuja, yövaateita, neuleita. Sitten kun yritän etsiä jotain tiettyä vaatetta, on hylly heti sekaisin. Sitten mulla on yhdellä hyllyllä sukkalaatikko, mutta välillä sieltäkin löytyy vaikka mitä. Ylähyllyillä on liinavaatteita, pyyhkeitä, verhoja, vieraspeitot ja tyynyt.

.
Oven molemmin puolin olisi lattiatilaa vaikka joillekin lipastolle, tosin sitten laatikoiden ollessa auki, ei mahdu seisomaan missään. Vaatehuone on kooltaan varmaan noin kolme neliöö.
.
Eli vinkkejä tälläiselle epäjärjestelmälliselle tyypille kaivataan!
.
Kerro, miten sun vaatehuone säilyttää järjestyksen? Hyllyt? Laatikot? Tangot?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Hyviä vinkkejä teillä. Toi on ehkä just iso ongelma, että ne hyllyt on tosi korkeita ja joudun tekemään valtavia pinoja. Sitten kun kiireessä etsin, niin vedän kaikki lattialle ja tungen ne takaisin.
.
Ei välttämättä tarvitse olla molemmilla puolilla tankoa.
.
Niinkuin joku sanoi, mulla tosiaan on liikaa vaatteita. Käytän niistä varmaan kolmea prosenttia. Täytyy nyt lähteä siitä, että heitän vaatteita kierrätykseen ja hommaan kirppispöydän heti, ettei taas ne kirppisvaatepussit vie kaikkea tilaa.
.
Ihan liikaa on niitä "remppavaatteita". Näitä "tätä voin käyttää kun maalaan", vaikka en ole edes tekemässä remonttia.

Kiitos vinkeistä. Saa laittaa lisääkin. Tuo konmari juttu, ei ole osunut silmään. Täytyy tutkia sitäkin.

Ap

Vierailija
2/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rummuttaa Ellan puolesta ja konkari -veikkaukseni. Lisäksi roimasti karsinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaatehuoneissa Malm-lipastot, jossa säilytetään vaatteet. Niiden päällä on avohyllyt kattoon asti. Hyllyillä tavarat on Ikean Kassett-laatikoissa. Lisäksi on tanko roikkuville vaatteille.

Karsi tavaraa ja lajittele loput lajeittain yhteen.

Vierailija
4/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu! Joku? Apua? :)

Vierailija
5/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakkaa kaikki einiinkivat vaatteet ensin pois.

Vierailija
6/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on sukille oma laatikko, samoin alusvaatteille sekä sukille. Ne suurinpiirtein pysyy siistinä. Muuten mulla taitaa olla ihan yhtä räjähtäneen näköinen vaatehuone ku sullakin.

Siellä on mun vaatepinojen lisäksi myös miehen omat sekasotkukasat, joten sitä on turha saadakkaan tiptopkntoon. Kasat on siistissä järjestyksessä just sen ajan, kun oon saanu puhtaat vaatteet viikattua näteiksi kasoiksi hyllyille. :D

Vierailija
7/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sukille ja sukkahousuille omat laatikkonsa.

-4.

Vierailija
8/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsi vaatetta. Ripusta hengareihin kaikki mitä mahtuu paidoista ja housuista ja hameista. Hyllyille sukkakorit, alusvaatekorit, neuleet ja ne mitä ei mahdu hengariin.

Vierailija
9/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh sama juttu, mutta vain vaatekaapin kanssa.. Oon laittanu kaikki neuleet, neuletakit, kauluspaidat henkareihin ja sit omat hyllyt alaosille, yläosille, korit alusvaatteille.

Vierailija
10/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avohyllyt ovat kieltämättä vaikeat vaatteiden säilytykseen. Ainakin vaatteet kannattaa lajitella erityyppisiin ryhmiin siten, ettei tarvi toppien välistä kiskoa t-paitoja, jos haluaa säilyttää ne pinoissa. Minulla on vaikeinta se, että vaatteet ovat keskenään hyvin pitkälti samanvärisiä (tylsästi mustaa). Kaappi on siis varsinainen musta-aukko aamuisin, kun pitäisi löytää jotain päällensä. Mustaa mekkoa ei erota mustasta tunikasta. Sitten tottakai jos näen haluamani vaatteen, se on jossain pinon puolivälissä ja kun sen kiskaisee välistä, koko pino on epäjärjestyksessä.

Silläkin uhalla, että nyt tulee sapiskaa saman aihealueen rummuttamisesta, niin mainitsen sanan KonMari. Jos on tällä palstalla pyörinyt viime aikoina, ei ole voinut välttyä ko. järjestelymetodilta. Ratkaisin omalta osaltani ongelman viikkaamalla vaatteet pystyyn pahvilaatikoihin ja koreihin. Jätän jonkin kauluksen tai hihan yksityiskohdan selvästi näkyviin, niin tiedän, mikä vaate on mikäkin. Pystyyn viikatuista jonoista on helppo napata vaate välistä ilman, että muut pelmahtavat sikin sokin sekaisin. Operaatiota ennen poistin kriittisesti harkiten kaikki ne vaatteet, joista en pidä tai joita ei ole tullut muuten vain käytettyä.

Vierailija
11/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä avohyllyt on just parhaat vaatteiden säilytykseen, ainakin niihin mahtuu paljon enemmän kuin niihin elfakoreihin. Ne näyttävät hyvältä ainoskuvissa, mutta oikeasti niihin ei mahdu juuri mitään.

tärkeätä on, että sulla on jaoteltu, millaista tavaraa illäkin hyllyllä on. Yhdellä hyllyllä housut ja hameet, toisella t-paidat ja topit, kolmannella neuleet ja villlapaidat. Sitten osta pari-kolme isoa muovikoris, joista yhteen sukst, toiseen kalsarit ja kolmanteen liivit. (Tää voi olla pienempi laatikko, jos sulla ei ole kymmenittäin liivejä). Jakut, mekot jms ditten henkareihin.

olellidta on toki se, että kun vaatteet tulevat pesusta, ne laitetaan oikeille paikoilleen, eikä vain työnnetä johonkin kaapinhyllylle odottamaan sopivampaa järjestelyhetkeä. 

Vierailija
12/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan elffakoreja, mutta mulla onkin kaapit :)

Vierailija
13/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista vinkeistä. Palaan vähän myöhemmin kommentoimaan lisää. Nyt on pakko mennä töihin!

Ap

Vierailija
14/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaateorganisoinnin salaisuus on korit. Kori kaikelle. Koriin on helppo heittää tavaraa viikkaamatta ja sieltä on helppo penkoa tavaraa. Ja siistiltä näyttää sekä tarvittava löytyy. Alusvaatteille oma kori, samoin yöpuvuille, aluspaidoille, vöille, verkkahousuille, shortseille. kaikelle, mitä ei tarvitse rypistymisen takia viikata tai laittaa hengariin.

Viikattavat vaatteet minimiin. Hengariin ne mitä on hengariin pakko laittaa. Farkutkin pystyy pyörittämään rullalle ja säilömään koreissa. Tai vaan heittämään koriin :-)

Kauniita ja siistejä koreja paljon siis hyllyille.

Vierailija
15/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:49"]Mun mielestä avohyllyt on just parhaat vaatteiden säilytykseen, ainakin niihin mahtuu paljon enemmän kuin niihin elfakoreihin. Ne näyttävät hyvältä ainoskuvissa, mutta oikeasti niihin ei mahdu juuri mitään.

tärkeätä on, että sulla on jaoteltu, millaista tavaraa illäkin hyllyllä on. Yhdellä hyllyllä housut ja hameet, toisella t-paidat ja topit, kolmannella neuleet ja villlapaidat. Sitten osta pari-kolme isoa muovikoris, joista yhteen sukst, toiseen kalsarit ja kolmanteen liivit. (Tää voi olla pienempi laatikko, jos sulla ei ole kymmenittäin liivejä). Jakut, mekot jms ditten henkareihin.

olellidta on toki se, että kun vaatteet tulevat pesusta, ne laitetaan oikeille paikoilleen, eikä vain työnnetä johonkin kaapinhyllylle odottamaan sopivampaa järjestelyhetkeä. 
[/quote]
Jos ei halua monia pikkulaatikoita, hankkii useamman 15 litran kokoisia laatikoita. Rintsikat+ pikkupöksyt mahtuu samaan laatikkoon vierekkäin.

-4.

Vierailija
16/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:03"]

Rintsikat+ pikkupöksyt mahtuu samaan laatikkoon vierekkäin. -4.

[/quote]

varmasti mahtuisikin, mutta tykkään enemmän siitä, kun ne on omissa laatikoissaan. 

Vierailija
17/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennä ensin koko vaatehuone ja siivoa se sitten kunnolla. Jos on mahdollista, niin tuuleta hyvin. Lajittele tavarat kasoihin ja käy jokainen kasa vielä läpi ja valikoi kierrätykseen tai kirpparille menevät. Ylimmille hyllyille sellaiset tavarat, joita tarvitaan harvoin (ylimääräiset peitot ja tyynyt). Ne kannattaa säilyttää ilmavissa säilytyspusseissa ja tuulettaa aika ajoin. Vuodevaatteiden alapuolelle sitten liinavaatteet.

Toivottavasti vaatehuoneessasi on tarpeeksi paljon hyllyjä sopivan tiheässä. Ei tule houkutusta pinota liikaa tavataa päällekkäin. Pienille vaatteille (alusvaatteet, sukat) omat korit tai laatikot. Lopuksi hyllyjen alle lattialle kausijalkineet. Henkareissa tietysti kaikki se, mikä voidaan ripustaa. Toivottavasti sinulla en myös erillinen siivouskomero, ettei vaatehuoneeseen tarvitse tunkea esim. pölynimuria. Myös erilaisille harrastevälineille olisi hyvä olla oma säilytyspaikkansa muualla kuin vaatehuoneessa.

Vierailija
18/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole epäjärjestelmällinen :) sulla on vaan ihan liikaa vaatteita, jos joudut jotain etsimällä etsimään. Kaikkien sijainti pitäis pystyä paikantamaan yhdellä vilkaisulla. Suosittelen myös KonMari-tyylistä viikkaamista.

Vierailija
19/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarpeen, että tanko on molemmilla puolilla vaatehuonetta? Saisiko toisen tangon poistamalla tilaa korihyllyköille (myös edullisemmat Elfan kopiot toimivat mainiosti)? Tai voisiko tilaan saada lisää sopivan syvyisille hyllyköille, joilla olisi koreja tai laatikoita? A ja O on vaatteiden hyvä tavoitettavuus eli koreja ei tarvitsisi nostella ja kaivella. Vaatehuoneen jatkuva järjestely siellä käydessä on tärkeää. Sesonkivaatteet ylös, kengät alas. Mahdollisille urheilukamppeille oma paikka. Harvoin käytettyjä vaatteita (toppatakki- ja housut, sadekamppeet tms.) ja tavaroita (luistimet, hiihtokengät, juhlalaukut) voi laittaa pinottaviin laatikoihin, joihin etiketit sisällöstä. Voit myös yrittää sisustaa vaatehuonetta valitsemalla kauniita laatikoita näkyvälle paikalle ja luksustunnelmaa saat vaihtamalla valaisimen esim. pieneksi kristallivalaisimeksi ;) Bling Bling!

Vierailija
20/20 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon koreja, ja merkkaa tussilla ja maalarinteipillä jokaiselle vaatteelle ja asusteelle oma paikkansa. Myös pannnulapuille jne, jos säilytät niitäkin vaatehuoneessa. Siivosin ite just ja laitoin omat korit vöille, bikineille, rinstikoille, villasukille, sukkahousuille ja juhlasukkahousuille. Noi sukkahousut on just pahimmat, kun ne on ollu kaikki aiemmin samassa laatikossa nii sitten kun tarvii juhlaan paremat niin niitä ei löydy mistään. Nyt on löytynyt. Sitte pitää laittaa aina vaatteet omille paikoille eikä vaan viskoa sinne hyllyille :D