Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19923)

Vierailija
5321/19923 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuvauvana mahtui kylvettämään tiskialtaassa ja sit kun rupesi liikaa roiskimaan niin ostettiin sellainen violetti pehmeästä (muovista? silikonista?) aineesta tehty iso korkealaitainen vati 

--------------

Tiskialtaassa pestään p*skaista peräreikää!! Huhhuh. [/quote]

-----------

Kuule KYLLÄ!  Vauvan pyllyä pestään vaikka tiskialtaassa jos niikseen tulee.  Ihan samahan se on, kuin että pesee sen vauvan pyllerön siellä kylppärin altaassa.  Tuskinpa kenelläkään on erikseen olevaa vauvan pesuallasta, siis niin että siinä ei ikinä pestä mitään muuta.  Siinä kylppärin altaassa pestään sitten milloin mitäkin muutakin, ukothan voi siinä huuhtaista vaikka munansakin, mistäpä sinä sitä tiedät mitä siinä on pesty.  Yleensähän se pesu tapahtuukin juoksevalla vedellä.

---------

Vesihän sen vähäisen kakkamäärän vie mennessään, koska ensinhän se pylly pyyhitään ja altaan voi pestä tiskiaineella, ei siihen mitään jää.  Nykyään ei tiskialtaita juuri edes käytetä tiskaamiseen, kun niin monilla on jo tiskikoneet.  

-----------

Minä ainakin tiskaan joka viikko jotain käsin: paistinpannua tai jotain joka ei mahdu tiskikoneeseen. Enkä kyllä vertaisi vessan lavuaaria ja tiskiallasta.... Harva varmaan vessan lavuaarissa astioita tiskaisi, koska se on LIKAINEN.[/quote]

=====

Monet eivät myöskään mielellään ota juomavettä vessan lavuaarista, vaikka hanasta tulee ihan samaa vettä samoista putkista kuin tiskialtaaseenkin.  Se on kyllä totta, että kun WCn huuhtelee kansi auki, niin suolistobakteerit pölähtävät ympäri vessaa ja sieltä sitten laskeutuvat pinnoille. Tämän takia (vaikka kannen aina itse suljen ennen huuhtelua) en säilytä meikkejäni enkä meikkaa vessassa, ja hammasharja on peilikaapissa. 

Vauvan takapuoli ja kaikkien likaiset kädet ja (pienen) koiran tassut putsataan WC:n tai kylppärin lavuaarissa. Keittiöhommia tehdään puhtain käsin. 

Vierailija
5322/19923 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti on moneen kertaan todistettu, että keittiön lavuaari/tiskipöytä on kodin likaisin paikka. Ainakin jos bakteerien määrää vertailee ihan vaikka vessan pönttöön..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5323/19923 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin että tuolla aiemmassa kommentissa joku ihmetteli salaatinlaittoa suoraan lautaselle.

Ei käy ruokavieraita. Ja jos minulle tulee ystävä kahville niin aina on puhdas muki sitä varten. Meillä ruokailuastiat pesee jokainen itse käytön jälkeen eivätkä roiku

Meillä on vaan myös yhdet lakanat ja pyyhkeet kaikille ja käsienpesu-pyyheitä kaksi. Tämäkin joskus aiheuttaa ihmetystä. Laitan kerran viikossa lakanat ja pyyhkeet pesukoneeseen plus keittiön neljä pyyhettä. Meidän pyyhkeet on muuten vohvelikangasta. Kun olisin aikanaan jo tajunnut kuinka hyvät ja kätevät on. meillä nämä pyyhkeet olleet nyt 8 vuotta ja tämä systeemi ja ihan kuin uudet edelleen. Eivät vie paljon tilaa koneessa myöskään. Samoin lakanat. Ostin kunnon lakanat silloin kerralla. 

Meillä ei myöskään ole ainuttakaan koristetyynyä. Verhot sentään on, nekin vain yhdet eli ei mitään vaihtareita. Samat olleet 10 vuotta. pesen vaan välillä. 

Aloin tähän kun oli neljä lasta kotona ja halusin yksinkertaistaa kodinhoitoa. en ole katunut kertaakaan ja kaikki on toiminut. Aluksi pari viikkoa oli silloin aikanaan vaikeaa mutta kun tottui niin siitä se sitten lähti. Käytän joka viikko kaksi tuntia siivoamiseen ja siinä kahdessa tunnissa peseytyvät siis myös ne liinavaatteet. 

Vohvelipyyhkeistä, mistä olet hankkinut? Paksua vai ohutta vohvelikangasta, isoilla vai pienillä ruuduilla?

Itsekin haluaisin tuollaiset, meillä alkaa pyyhkeet olemaan niin kulahtaneita, pitkään ovat palvelleet.

Vierailija
5324/19923 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee hiusten halkomiseksi, mutta minulla on

- muovinen kirkas kannellinen salaattikulho, käytössä melkeinpä koko ajan, syön lähes joka päivä salaattia

- Iittalan kastehelmi kulho, tässä popparit, sipsit, jälkiruokarahka, jäätelö, munkit ja pullat, jne tarjolle

- yksi muovinen talouskulho, jota käytän ruoanlaitossa ja leipomisessa

Mistään en luopuisi, vaikka periaatteessa olisi mahdollista pärjätä vain yhdellä. Epäkäytännöllistä se olisi. Kaikki on aktiivisesti käytössä. Voisin ostaa toisenkin kastehelmi kulhon, koska usein siinä on jo jotain ja etsin sitten toiselle tarjoiltavalle sopivaa astiaa. Syvä ruokalautanen kyllä usein ajaa hyvin tarjoiluastian virkaa. ☺️

Varmaan tämä on perhekoosta ja kaikenlaisesta tekemisestäkin kiinni, mitä tarvitaan. Meillä ainakin on kulhoja vaikka kuinka monta ja kaikkia niitä tarvitaan. Teen nyt niihin ainakin taikinoita (kyllä saattaa olla vaikka pinaattilettutaikina, sämpylätaikina ja pannari/kakkutaikina yhtä aikaa) simaa, salaatteja, marjapuuroja.. Säilön jääkaappiin isompia eriä ruokaa, voin tehdä viikoksi vaikka tomaattikeiton, jonkun laatikon ja pastakastikkeen ja vuorotellen syödään. Sitten toinen teini kutsuu viisi kaveria ja toinen kolme ja meille aikuisille tulee pari vierasta. Miten riittää se yksi tai edes kolme kulhoa? Ja kun teen tex-mexiä, on kivat värikkäät kulhot, joita on vaikka 8 (no apua!) erikokoista. Simalle jo on ostettu 2 suurta ja milloin mitäkin näissä kahdessa suuressa muovisessa tehdään (taikinoita, kerätään omenia, pihajuhlissa on ollut sipsit ja popparit jne.), mutta edes arkena en tahdo niistä tarjota salaattia, koska muovi on minusta yäk kattauksessa.

Tämä sama pätee muuhunkin. Kyllä saa miehellä olla konjakkilasit, kun tarjoaa konjakit juhlissa ja on erikseen muita laseja, kaikki käytössä. Minulle on täysin ok, että jollain on toisin, mutta meillä on näin.

Vierailija
5325/19923 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuossa vähän yleistystäkin, tai siis ettei ole ymmärrystä muiden toimintaan. Lainaus: "En ole koskaan ymmärtänyt miksi eri tuotteille pitäisi olla eri astiat, aivan turhaa tilan hukkaa olla erikseen popcorn, salaatti, keksi ja taikinakulhot kun yksi ja sama käy kaikille."

Itse ainakin ymmärrän, ettei yhtä kulhoa voi käyttää samaan aikaan moneen eri tarkoitukseen. ☺️

T:Eri

Ja kuinka usein sä tarjoilet yhtä aikaa popcornia, salaattia, sekä keksejä, ja leivot vielä samalla? Veikkaan että tällaista tarvetta ei useimmilla tule koskaan vastaan.

Hei! Täällä ilmoittautuu yksi, jolle tulee oikeasti todella usein.

Vierailija
5326/19923 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia mistä saa romukullalle parhaan hinnan?

Vierailija
5327/19923 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama pätee muuhunkin. Kyllä saa miehellä olla konjakkilasit, kun tarjoaa konjakit juhlissa ja on erikseen muita laseja, kaikki käytössä. Minulle on täysin ok, että jollain on toisin, mutta meillä on näin.[/quote]

---

Konjakkilasit ovat ihan ehdottomia. Pulleassa lasissa aromit avatutuvat kun lasia hellästi keinuttelee lämpimän kämmenen sisällä.

Konjakkilaseista en luovu!

Vierailija
5328/19923 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee nyt on karsimisurakka (toivottavasti) ohi! Olen niin monta kertaa käynyt läpi koko asunnon kaikki osa-alueet, huoneet ja kaapit, ja joka kierroksella on löytynyt taas uutta poistettavaa. Nyt ei ole jäljellä enää mitään, mistä haluaisin luopua. Vitsit mikä fiilis!

Tavaraa ja vaatetta olen poistanut niin paljon, että en ole pitkään aikaan viitsinyt nähdä vaivaa myymiseen, kaikki on viety Konttiin. Siis tosi tasokasta tavaraa, kuten rannekelloja, koruja, vähänkäytettyjä vaatteita, astioita, kenkiä...

Olen niin iloinen :)

Vierailija
5329/19923 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen hehkuttaja jatkaa..

Tänään vielä kävin läpi omia lapsuusvaatteita, jotka vanhempani olivat säästäneet. Tuli mieleen, että ne on söpöjä ja kivoja katsella, mutta eivät ne ole minun muistoja, vaan vanhempieni muistoja. Itselläni ei ole tunnesidettä niihin, koska siinä ei pahemmin ollut sellaisia, joita olisin voinut ajatella käyttäväni omalle lapselleni. Villasukat on ihan käyttökelpoisia, mutta ei yhtä kokoa tarvitse olla 10 paria. Siitä huolimatta, että villasukat ovat edesmenneen mummini tekemiä, laitoin ronskisti suurimman osan kiertoon

Vierailija
5330/19923 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin että tuolla aiemmassa kommentissa joku ihmetteli salaatinlaittoa suoraan lautaselle.

Ei käy ruokavieraita. Ja jos minulle tulee ystävä kahville niin aina on puhdas muki sitä varten. Meillä ruokailuastiat pesee jokainen itse käytön jälkeen eivätkä roiku

Meillä on vaan myös yhdet lakanat ja pyyhkeet kaikille ja käsienpesu-pyyheitä kaksi. Tämäkin joskus aiheuttaa ihmetystä. Laitan kerran viikossa lakanat ja pyyhkeet pesukoneeseen plus keittiön neljä pyyhettä. Meidän pyyhkeet on muuten vohvelikangasta. Kun olisin aikanaan jo tajunnut kuinka hyvät ja kätevät on. meillä nämä pyyhkeet olleet nyt 8 vuotta ja tämä systeemi ja ihan kuin uudet edelleen. Eivät vie paljon tilaa koneessa myöskään. Samoin lakanat. Ostin kunnon lakanat silloin kerralla. 

Meillä ei myöskään ole ainuttakaan koristetyynyä. Verhot sentään on, nekin vain yhdet eli ei mitään vaihtareita. Samat olleet 10 vuotta. pesen vaan välillä. 

Aloin tähän kun oli neljä lasta kotona ja halusin yksinkertaistaa kodinhoitoa. en ole katunut kertaakaan ja kaikki on toiminut. Aluksi pari viikkoa oli silloin aikanaan vaikeaa mutta kun tottui niin siitä se sitten lähti. Käytän joka viikko kaksi tuntia siivoamiseen ja siinä kahdessa tunnissa peseytyvät siis myös ne liinavaatteet. 

Vohvelipyyhkeistä, mistä olet hankkinut? Paksua vai ohutta vohvelikangasta, isoilla vai pienillä ruuduilla?

Itsekin haluaisin tuollaiset, meillä alkaa pyyhkeet olemaan niin kulahtaneita, pitkään ovat palvelleet.

Ostin ulkomailta siellä asuessani. Ohutta vohvelikangasta muttei mitään luirua ja pienehköt ruudut. Organic cotton sanoo tuoteseloste.  Olin skeptinen kun ostin ja aluksi tuntui oudolta kun oli tottunut paksuun froteeseen mutta nykyään jos jossain on froteepyyhe käytössä niin se tuntuu epämukavalta ja tunkkaiselta.

Ostin kaiken lisäksi valkoisia ( lapsiperhe) mutta kaikki tahrat huonosti pestystä ja pyyhkeeseen pyyhitystä ripsiväristä lähtien on lähtenyt pesussa. Kaikki kuusi kylpypyyhettä vievät yhtä paljon tilaa kuin yksi froteepyyhe! Niillä kuudella ei saa edes pesukonetta täyteen.

Vierailija
5331/19923 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jee nyt on karsimisurakka (toivottavasti) ohi! Olen niin monta kertaa käynyt läpi koko asunnon kaikki osa-alueet, huoneet ja kaapit, ja joka kierroksella on löytynyt taas uutta poistettavaa. Nyt ei ole jäljellä enää mitään, mistä haluaisin luopua. Vitsit mikä fiilis!

Tavaraa ja vaatetta olen poistanut niin paljon, että en ole pitkään aikaan viitsinyt nähdä vaivaa myymiseen, kaikki on viety Konttiin. Siis tosi tasokasta tavaraa, kuten rannekelloja, koruja, vähänkäytettyjä vaatteita, astioita, kenkiä...

Mahtavaa! Mulla aikalailla sama tilanne. Hyvä fiilis ja koti on toimiva.

Millaisia ajatuksia sulla on tulevasta, suhtautumisesta tavaraan, onko jotain hankintalistalla?

Vierailija
5332/19923 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen puolestasi! Kerro vielä kauanko meni päästä optimaaliseen tilanteeseen? Itse odotan vielä sitä hetkeä.

Vierailija
5333/19923 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B L A C K F R I D A Y

En osta mitään.

Vierailija
5334/19923 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen puolestasi! Kerro vielä kauanko meni päästä optimaaliseen tilanteeseen? Itse odotan vielä sitä hetkeä.

Kiitos :) no, oon tässä vähitellen pari vuotta tehnyt karsintaa, mutta sanoisin että turbovaihteen laitoin päälle, kun elokuussa lapsella alkoi päiväkoti ja itse jäin opiskelemaan etänä. Opiskelujen ohessa jäi paljon aikaa myös käydä rauhassa läpi tavaroita. Olen tässä samalla myös järjestänyt esim vanhat postikorttini vuosien mukaan kirjekuoriin (joo säästin kortit), arkistoinut vanhoja papereita mappeihin, tehnyt valokuvakansion lapselleni, sekä toisen kansion hänen tärkeille papereilleen, vienyt kenkiä suutarille yms. rästihommaa

Vierailija
5335/19923 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ajatuksia sulla on tulevasta, suhtautumisesta tavaraan, onko jotain hankintalistalla?

Hienoa, että siellä myös on homma edennyt maaliin asti!

No, mä olen jo useamman vuoden yrittänyt ostaa mahdollisimman vähän ja vain tarpeeseen (myös taloudellisen tilanteen takia). Nyt tämän karsinnan yhteydessä olen yrittänyt hankkia joitain uusia, laadukkaampia tavaroita huonojen tilalle. Esimerkiksi laitoin paljon vaatteita pois, ja ostin tilalle pari mekkoa ja tunikaa Kude design-merkiltä, jotka istuvat hyvin kropalleni. Muutamien huonojen kenkien tilalle hankin yhdet hyvät. Monitoimikoneen, veivattavan raastimen, vanhan sauvasekoittimen ja blenderin tilalle hankin Bamixin ja Börnerin mahdoliinin, jotka korvaavat mielestäni kaikki edellä mainitut..

Seuraavaksi hankintalistalla on enää ompelukoneen huolto. Ja takkiin vetoketjun vaihto, eli palveluita :) nyt olen ehdottomasti muuttunut harkitsevaisemmaksi, mutta itseni tuntien tiedän, että saatan alkaa haalimaan taas jotain uutta.

Mites itselläsi suhtautumiseen ja hankintoihin liittyviä ajatuksia?

Vierailija
5336/19923 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, siivouspäivä! En ois ennen uskonu, että nautin siivouksesta..

Vierailija
5337/19923 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä olen jo useamman vuoden yrittänyt ostaa mahdollisimman vähän ja vain tarpeeseen (myös taloudellisen tilanteen takia). Nyt tämän karsinnan yhteydessä olen yrittänyt hankkia joitain uusia, laadukkaampia tavaroita huonojen tilalle. Esimerkiksi laitoin paljon vaatteita pois, ja ostin tilalle pari mekkoa ja tunikaa Kude design-merkiltä, jotka istuvat hyvin kropalleni. Muutamien huonojen kenkien tilalle hankin yhdet hyvät. Monitoimikoneen, veivattavan raastimen, vanhan sauvasekoittimen ja blenderin tilalle hankin Bamixin ja Börnerin mahdoliinin, jotka korvaavat mielestäni kaikki edellä mainitut..

Seuraavaksi hankintalistalla on enää ompelukoneen huolto. Ja takkiin vetoketjun vaihto, eli palveluita :) nyt olen ehdottomasti muuttunut harkitsevaisemmaksi, mutta itseni tuntien tiedän, että saatan alkaa haalimaan taas jotain uutta.

En nyt tarkoita kritisoida sinua tai haastaa riitaa, olet selvästi tyytyväinen omaan tilanteeseesi, mutta eikö tällainen ”heitän pois vanhaa ja ostan uutta tilalle” ole just sitä ympäristölle tuhoisaa toimintaa? Oletteko miettineet asiaa tältä kannalta?

Vierailija
5338/19923 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tarkoita kritisoida sinua tai haastaa riitaa, olet selvästi tyytyväinen omaan tilanteeseesi, mutta eikö tällainen ”heitän pois vanhaa ja ostan uutta tilalle” ole just sitä ympäristölle tuhoisaa toimintaa? Oletteko miettineet asiaa tältä kannalta?

Kirjoittaja kertoi ostaneensa uudet huonojen tilalle. Kyllähän niillä huonoilla jonkin aikaa sinnittelee, mutta jos ne pikemminkin vaikeuttavat kuin helpottavat elämää, niin ymmärrän kyllä vaihdon parempaan. Suosin itsekin loppuun käyttämistä niin ptikälle, että nyt muuttaessa huomaan karun totuuden: meidän kuluneet atvarat eivät kelpaa kellekään ilmaiseksikaan. Joskus sitä sokeutuu omaan arkeensa ja sen "apuvälineisiin".

Vierailija
5339/19923 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden karsimisessa kannattaa pitää mielessä se, että käyttääkö sitä, tarvitseeko sitä ja onko se hyvä siihen käyttöön.

Esimerkkinä vaikka nämä salaattikulhot :D. Niitä voi olla kymmenen, joita kaikkia käyttää arjessa. Tarvitsee viisi, koska niin monta on kerrallaan käytössä. Kolme niistä on huonoja. Karsiessa yksi miettii onko kodissa muita mahdollisia kippoja, ettei tarvii pitää viittä. Toinen laittaa ne huonot pois. Kolmas säästää varmuudeksi kaikki, koska menevät sisäkkäin, eikä vie tilaa kaapissa ja kuitenkin niitä käytetään.

Jokainen tyylillään, tärkeintä on joskus miettiä niitä omia tavaroita ja onko niistä haittaa vai hyötyä? Varsinkin jos arki tuntuu vaikealta. Siihen tämäkin keskustelu on oivallinen apuväline, en aiemmin ole näin tehokkaasti pohtinut salaattikulhojen filosofiaa.

Vierailija
5340/19923 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarapaljouden hallinnassa on minua helpottanut tavaroiden jaottelu tarkoituksen mukaan. Vaikka konmarissa jaetaan tavarat kategorioihin, niin sen kategorian sisällä voi olla erilaisia käyttötarkoituksia. Ja jaottelua voi käyttää vaikka järjestelisi yhtä kaappia kategorioiden sijaan.

Esimerkkinä asiasta kahvikupit:

Käyttötavara. Kupit josta juodaan kahvia, ei herätä suurempia tunteita, mutta ovat toimivia tarkoitukseensa-> näissä helppo laskea monta tarvitaan ja monta mahtuu mukihyllylle, jos määrä eroaa paljon, pitää miettiä olisiko niille muuta paikkaa tai onko määrä oikea? Meillä mahtuu 12 mukia, tarvitaan 10, niin päätin kuitenkin pitää sen 12, jotta hylly näyttää siistiltä.

Rakkaat muistoesineet. Näitäkin voidaan käyttää ja osa voi olla vitriinissä koristeena. Mummon vanha astiasto, suosikkijoukkueen muki -> näistä luopuminen olisi vaikeaa ja tehdään vain pakon edessä, jos tila yksinkertaisesti ei riitä tai menevät rikki. Jos eivät ole käytössä tai esillä, kannattaa miettiä voisiko olla? Ei ne iloa tuo laatikossa kellarissa.

Projektit. kahvikuppi on tähän kehnohko esimerkki, mutta vaikka kahva pitäisi liimata takaisin tai pitäisi opetella posliinimaalaus -> näissä kannattaa pohtia muutamaa seikkaa: onko projektille aikaa? Oletko oikeasti ihminen joka maalaa mukeja vai oliko se vain haavekuva? Mitä teet valmiille projektille; tarvitsetko uudet kahvikupit, joissa maalattu kuvio?

Turhat. Rikkinäiset, rumat, huonot käyttää -> Pitäisi olla helppo hävittää, mutta näissä voi olla kiinni negatiivisia tunteita. Syyllisyys rahan tuhlauksesta. Velvollisuus pitää kiinni lahjasta/perinnöstä. Epäonnistuminen hankinnassa. Huoli ekologisuudesta.

Usein rakkaat muistoesineet ja turhat menevät sekaisin, jos molempiin liittyy muistoja ja tunteita. Silloin kannattaa pohtia konmarista tuttua tuoko tämä iloa vai herättääkö ahdistusta.