Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19906)

Vierailija
4601/19906 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ei kannata kovin kauaa odottaa vaatteiden karsimisen kanssa, ei ainakaan jos haluaa myydä ne. Muoti muuttuu myös tavallisissa vaatteissa, ja jos niistä haluaa rahaa, ne kannattaa myydä vielä kun ovat jokseenkin ajanmukaisia.

Vierailija
4602/19906 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan edelleen karsia tavaraa, vaikka kaapeissa ja varastoissa on hyvin tilaa eikä tasoille kerry kasoja. Mulle motiivina karsimiselle on se, että kotonani on vain sellaisia esineitä, joita tarvitsen ja joista pidän. Säilytystilat palvelevat sitä tarkoitusta ja jos ne ovat vajaakäytöllä niin sitten ovat. Esineiden on ansaittava tilansa ja paikkansa, ja miksi pitäisin jotakin vain siksi että se periaatteessa mahtuu? On myös aika hyvä fiilis päästä eroon ylimääräisistä säilytyskalusteista. Kodista tulee heti väljempi ja ilmavampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4603/19906 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joitakin vaatteita kaapissa ihan vaan koska ne mahtuu sinne vaikka käytän niitä tosi harvoin. Sitten aina silloin tällöin, kun on muuta vietävää kirpputorille, nappaan jonkun paidan mukaan. Kiire ei ole. Toisaalta osa on jo niin huonokuntoisia, että ne pitää vaan ite käyttää loppuun.

Vierailija
4604/19906 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta en meinaa millään päästä yli siitä että jollakulla on 40 takkia (!). Mulla on viisi :D

Vierailija
4605/19906 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta en meinaa millään päästä yli siitä että jollakulla on 40 takkia (!). Mulla on viisi :D

40 on jo tosi paljon, mutta 5 todella vähän! Suomessa kuitenkin jo neljä vuodenaikaa vaatii erilaisia vaatteita. Koen että mulla on nyt riittävä määrä takkeja:

Farkkutakki, tuulitakki, kevyt juoksutakki

Nahkatakki, veden pitävä välikausitakki ulkoiluun, kevytuntuvatakki

Arkikäyttöön talvitakki, musta siistimpi villakangastakki, laskettelutakki, kuoritakki

Eli 10 ja mistään en voi luopua, kaikki on aktiivisessa käytössä. Nahkatakkeja ja arkisia talvitakkeja voisi olla toisetkin, koska niitä käytän eniten, niin saisi vaihtelua, mutta yksikin kyllä riittää. Tietenkin jos tuohon laskee vielä fleecetakit ja vaikka neuletakit niin määrä kasvaa, on mulla niitä, mutta en miellä niitä takit-kategoriaan, minusta siihen kuuluu vain ne ulkona pidettävät takit.

Vierailija
4606/19906 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 on jo tosi paljon, mutta 5 todella vähän! Suomessa kuitenkin jo neljä vuodenaikaa vaatii erilaisia vaatteita. Koen että mulla on nyt riittävä määrä takkeja:

Arkikäyttöön talvitakki, musta siistimpi villakangastakki, laskettelutakki, kuoritakki

Eli 10 ja mistään en voi luopua, kaikki on aktiivisessa käytössä. Nahkatakkeja ja arkisia talvitakkeja voisi olla toisetkin, koska niitä käytän eniten, niin saisi vaihtelua, mutta yksikin kyllä riittää. Tietenkin jos tuohon laskee vielä fleecetakit ja vaikka neuletakit niin määrä kasvaa, on mulla niitä, mutta en miellä niitä takit-kategoriaan, minusta siihen kuuluu vain ne ulkona pidettävät takit.

Mulla on vain sadetakki, villakangastakki ja yksi muu ohut takki. Kuljen kuitenkin 7-8 kk vuodesta hupparissa, niin turha olla enempää, kun täällä Helsingin seudulla ei enää ole kunnon talveakaan.

Vierailija
4607/19906 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vinkki niille, jotka ostelee uutta vaikka ymmärtää miten turhaa se on!

Kun näet sen mitä haluat ostaa, lupaa itsellesi, että ostat sen huomenna. Yleensä sitä ei enää muista, tai ei kiinnostakaan seuraavana päivänä. Itse sain tällä keinolla loppumaan kaikenlaiset turhat ostot. Edelleenkään en osta mitään heti, vaan niitä tarpeellisiakin tulen hakemaan vasta seuraavana päivänä. Ja aika monta "tarpeellista" tänään on jäänyt huomenna ostamatta! 😂

Tää ei valitettavasti toimi mulla... D: Ongelmani on siis vaatteet, kengät ja asusteet. Muuten mulla on tavaraa kohtuullisesti, ehkä jopa minimalistisesti mutta vaatteita on liikaa! Mulla on esim 40 takkia ja 50 paria kenkiä jne... Jos en osta jotain minkä haluan, se jää kummittelemaan mieleeni niin kauaksi aikaa kunnes ostan sen. Joskus kun olen pitänyt pintani, niin monesti on käynyt niin, että muistan vielä vuosien jälkeenkin jonkun vaatteen jonka olisin halunnut :D

Vaikka sinulla olisi tilaa noille niin miten ehdit käyttää niitä?

Aika hyvin. Tosin minulla on vaatteita joita en ole käyttänyt aikoihin, mutta joista en halua silti luopua. Rakastan kauniita vaatteita. :D

Olen siis tuo alkuperäisen viestin kirjoittaja. :)

Jos vaatteille on säilytystilaa ja vaatteet tuovat sinulle iloa, niin en näe ongelmaa. Toiset keräilee astioita iloikseen, toiset keräilykortteja, miksi ei voisi keräillä vaatteitakin jos siitä tykkää :)

Vierailija
4608/19906 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ongelmana uusien vaatteiden ostelu. Periaatteessa en haluaisi ostaa mitään uutta, mutta tyylini on muuttunut paljon aikuisempaan ja naisellisempaan suuntaan ja haluaisin uudistaa vaatekaappiani huppari-teeppari -linjalta mekkoihin ja siisteihin kauluspaitoihin. Pitäisiköhän karsia ensin ja ostaa sitten, vai laittaa aina jotain pois kun ostaa uutta? Tilaa on kyllä aivan hyvin, mutta en halua että käyttämättömät vaatteet kasautuvat kaapin perälle vuosikausiksi. 

Vierailija
4609/19906 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on muuttanut omaa tavarasuhdettani. En enää uskalla hankkiutua eroon kaikesta mikä tuntuu turhalta, koska tulevaisuudesta ei tiedä. En tiedä, kauanko pystyn käymään töissä, missä on riski sairastua ja mitä sitten tapahtuu, elänkö loppuelämäni minimitpimeentulolla, jos olen työtön tai työkyvytön. Voinko enää ostaa mitään? Voinko heittää pois epämieluisia vaatteita, jos vielä tarvitsenkin niitä, kun ei ole parempaakaan? Osa asioista toki on sellaisia, ettei niitä tarvitse, vaikka olisi köyhä kuin kirkonrotta.

Vierailija
4610/19906 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona on muuttanut omaa tavarasuhdettani. En enää uskalla hankkiutua eroon kaikesta mikä tuntuu turhalta, koska tulevaisuudesta ei tiedä. En tiedä, kauanko pystyn käymään töissä, missä on riski sairastua ja mitä sitten tapahtuu, elänkö loppuelämäni minimitpimeentulolla, jos olen työtön tai työkyvytön. Voinko enää ostaa mitään? Voinko heittää pois epämieluisia vaatteita, jos vielä tarvitsenkin niitä, kun ei ole parempaakaan? Osa asioista toki on sellaisia, ettei niitä tarvitse, vaikka olisi köyhä kuin kirkonrotta.

Samaa olen minäkin pohtinut. Liian pienet tai huonoa kangasta oleva vaatteet joutaa pois, mutta jotkut saumoista reikintyneiden tai muuten vaan ei-suosikki-vaatteiden kohdalla olen jäänyt miettimään, että säästänkö materiaaliksi ja varmuudeksi. Mulla aika minimalistinen vaatevarasto jo valmiiksi ja tosiaan jos talous pahasti kyykkää, niin kiva olisi jotain ylimääräisiäkin olla. Samoin kaikki tyynyt, peitot ja pyyhkeet, hyvä vaan että on jokunen varalle. Kirjojakin mulla on ollut odottamassa pois lahjoittamista, kun luen nykyään e-kirjoina, mutta jos ei olekaan enää varaa maksaa siitä, on ehkä kiva että joitain on hyllyssäkin lukea sitten toiseen kertaan ajankuluksi, jos työt menee alta.

Toisaalta, ihan kaikkea krääsää ei tosiaan ihminen tarvitse ja toisaalta jos on paljon ylimääräistä hyvää tavaraa turhana itsellä jemmassa, voi koronan takia moni oikeasti nyt sitä tarvita, joten lahjoittaminen voi olla tosi hyvä teko jollekin.

Toisaalta, mulla on hyvin vähän tavaraa, joten karsimista ei tarvitse tehdä tilanpuutteen tai tavaran liiallisen määrän vuoksi. Lähinnä viihdyn minimalistisessa kodissa.

Vierailija
4611/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse keväällä aloin myymään irtaimistoa, jotta saan rahaa.

2 kk meni kellarin tyhjentämisessä aikaa ja vähän käytettyyn lähetin kevään aikana n 30 banaanilaatikkoa.

Vielä kerään yhden satsin sisätiloista ja se on siinä.

Jos korona helpottaa, sukulainen on lähdössä ulkomaille max 3 vuodeksi alkuvuodesta.

Täältä sain vinkin, vuokrasin hänelle kellarikomeron vuodeksi tonnilla. Eihän se ole edes 100 euroa kk, mutta ennen kellari oli täynnä tavaraa, jolta eivät olleet käytössä.

Sain ostettua lapselle sen puhelimen, minkä halusi, saatesanoilla tämän pitää kestää väh 3 vuotta.

Vierailija
4612/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takeista tuli mieleen että minulla on monta tuulipuvun takkia. Niissä kaikissa on jokin vika etteivät pirskahtele mutta täydentävät toisiaan kun missään ei ole kaikkea.

Toive olisi että olisi ehkä vain yksi hyvä takki jossa kaikki piirteet mutta tällä hetkellä ei varaa ja olen saanut nämä siskolta joten koen velvollisuudeksi käyttää loppuun.

Jos on tuulinen päivä, käytän sitä jossa on huppu ja windstopper vuori. Jos sataa niin parempi sateenesto (siinä ei tietenkään huppua) jos pimeällä liikun niin otan vaalean sinisen, jotta erotun paremmin. Jos asioille menen niin otan mustan siistimmän. Jos teen pihatöitä otan ruskean jossa pinttyneitä tahroja. Lisäksi on ainakin yksi vielä jossa vetoketju ei aina toimi. Koetin vaihtaa huopua toiseen takkiin, mutta eivät tietenkään käy yhteen erilaisten neppareiden takia.

Vierailija
4613/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takeista tuli mieleen että minulla on monta tuulipuvun takkia. Niissä kaikissa on jokin vika etteivät pirskahtele mutta täydentävät toisiaan kun missään ei ole kaikkea.

Toive olisi että olisi ehkä vain yksi hyvä takki jossa kaikki piirteet mutta tällä hetkellä ei varaa ja olen saanut nämä siskolta joten koen velvollisuudeksi käyttää loppuun.

Jos on tuulinen päivä, käytän sitä jossa on huppu ja windstopper vuori. Jos sataa niin parempi sateenesto (siinä ei tietenkään huppua) jos pimeällä liikun niin otan vaalean sinisen, jotta erotun paremmin. Jos asioille menen niin otan mustan siistimmän. Jos teen pihatöitä otan ruskean jossa pinttyneitä tahroja. Lisäksi on ainakin yksi vielä jossa vetoketju ei aina toimi. Koetin vaihtaa huopua toiseen takkiin, mutta eivät tietenkään käy yhteen erilaisten neppareiden takia.

Voisiko näitä uudistaa esim. ompelemalla uudet nepparit huputtomaan jotta hupun saisi kiinni? Sitten voisi luopua ainakin yhdestä. 

Ja et ole velvollinen käyttämään tai säilyttämään mitään siksi että olet saanut ne joltain. Voit sanoa siskollesi että haluat luopua takista ja kysyä haluaako hän takaisin. Jos ei halua, voit viedä hyvällä omallatunnolla vaikka Konttiin. 

Vierailija
4614/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen minkä vuoksi varmaan useita ärsyttää nuo liian tavaran estäminen -viestit on varmaan juurikin tuo sukupuoli kysymyksen mukaan tuominen. Omasta kokemuksesta suurin osa hamstraajista on miehiä, mutta en ole mitään tutkimusta asiasta nähnyt, niin en menisi keskustelupalstalle kärkkäästi ilmaisemaan miesten olevan turhan tavaran kerääjiä.

Siivosimme muutama vuosi sitten miehen vanhempien kuolinpesää. Ajattelin sen olevan suht helppo keikka, koska heillä oli aina siistiä ja kohtuullisesti tavaraa kaapeissa, ainakin, kun olin siellä laittanut ruokaa, petiä yms. No asuinkerroksissa olikin suhteellisen vähän tavaraa, mitä nyt ihmisille on kertynyt vuosikymmenien saatossa ja paljon ompelu- ja käsityötarvikkeita. Autotalli, kellari ja ullakko olikin sitten eri asia. Anoppi piti jöötä sisällä, ettei sotkua siellä ollut, mutta appiukolla oli sitäkin enemmän tavaraa. Oli lautoja, putkia, peltejä, ruosteisia työkaluja, nauloja, ruuveja, putkitarvikkeita, rakennustarvikkeita ja vaikka sun mitä. Osa tunnistettiin talon rakennusajoilta 50-luvulta oleviksi ja kaikki ilmeisesti sen jälkeen tulleet vääntyneetkin naulatkin oli pitänyt säästää. Monta pakettiautollista lähti pelkkää metalliromua pois. Urakka oli valtava.

Toinen esimerkki on miehen kaveri, siellä on joku 6-10 läppäriä ja kasa muuta turhaa elektroniikkaa koko pieni asunto täynnä.

Nämä kuitenkin vain omia kokemuksia, eikä mitään faktoja, että miehet keräävät enemmän rojua nurkkiinsa.

Minäkin luulen, että naiset ehkä ostavat enemmän mutta naiset laittavat asioita ja esineitä myös useammin kiertoon kuin miehet. Meilläkin mies on aivan tolkuton hamsteri, hän ostaa uusia asioita hetken mielijohteesta eikä osaa yhtään hahmottaa, miten paljon hänellä on jo ennestään vaikkapa sukkia jemmassa. Minä inhoan kaupoissa kiertelyä, mutta tykkään kirpputoreista – ja jos ostan jotain uutta (lue: käytettyä), laitan aina jotain vanhaa kiertoon tai poistoon. Miehelle on hirveä tuska luopua yhtään mistään, ajat sitten pieneksi jääneet vaatteetkin pitäisi jättää "varmuuden vuoksi" jemmaan tai vielä parempaa, muokata minulle sopiviksi. Ja tässä on hyvä tietää, että meillä on useamman kymmenen sentin pituusero ja muutenkin hän on minua todella paljon isompi eli hänen ehdotuksensa on naurettava. Toisin sanoen hän ei vaan halua luopua asiasta X ja yrittää keksiä tukun tekosyitä, ettei hän joutuisi luopumaan jostain. On muuten helkkarin rasittava piirre, ja on todella epämiellyttävää asua kodissa, joka on koko ajan tupaten täynnä tavaraa vaikka jatkuvasti jotain lähtee pois. Mies nimittäin ostaa aina uutta tilalle. 

Vierailija
4615/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vain sadetakki, villakangastakki ja yksi muu ohut takki. Kuljen kuitenkin 7-8 kk vuodesta hupparissa, niin turha olla enempää, kun täällä Helsingin seudulla ei enää ole kunnon talveakaan.

Joo varmaan totta, itse täällä Lapissa, kunnon talvet, tarvii kunnon vaatteet. Ja kun ulkona harrastaa ympäri vuoden niin ei onnistu ilman kunnon varusteita. :)

-Se 10 takin omistaja

Vierailija
4616/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä hetkellisesti itsekin, mutta jos käy niin että sairastuu tai joutuu työttömäksi, niin oikeasti kuinka paljon tavaraa silloinkaan tarvitsee? Käyttäisinkö silloinkaan kaikkia reikäisiä t-paitoja, tuikkukippoja, servettipinkkoja? Kirjoille tulisi käyttöä jos pitäisi netflixit lopettaa, samoin muutamalla koti-kuntoilulaitteelle. Mutta ei niitäkään määrättömiä tarvitse. 

Vaikka kävisi niin huonosti, että joutuisi toimeentulotuelle, silloinkin jää käteen kuussa se noin 500 euroa aikuista kohden pakollisten laskujen jälkeen. Kyllä sillä jo muutamat sukat ja alushousut ostaa tai kirppisvaatteet.

Vierailija
4617/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4620 jatkaa.. Jottei kommenttini minimitoimeentulotuesta kuulosta kultalusikka suussa syntyneiden huutelulta, olen vähävaraisesta duunariperheestä lähtöisin ja aikoinaan itsekin elänyt vuosia sillä minimitoimeentulotuella. 

Vierailija
4618/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ajattele vaikka sitä, että ' teet tilaa uudelle elämäntilanteelle, uusille asioillekin elämässä, nyt kun teitä on kolme.

Eli luovu siitä, minkä koet olevan ' vanhaa ja tunkkaista', ja vaikka esineistä, jotka ovat ' ihan kivoja, mutta eivät ihania ja rakastamiasi.

Kun puhdistat sillä tavalla kaapit, se antaa sellaista puhdistuksen tunnetta elämään, kokemukseni mukaan:) Kierrättäminenkin tuntuu hyvältä, sinun se, mitä et enää tarvitse, on toisen aarre.

Ja ehkä sulle valkenee lisää se, mitkä tavarat sekä jopa asiat tekevät sinut tosi iloiseksi.

Vierailija
4619/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se 40 takin omistaja. :D Takkeja on kertynyt teinivuosilta asti. Olen ollut aina samankokoinen, enkä ole saanut takkeja rikki yms. Muutaman takin olen saanut äidiltäni.

Mun pahe on kauniit villakangastakit. Niitä on hintaluokassa 20e-300e. Mulla on myös esim. neljä erilaista farkkutakkia, untuvatoppiksia, trenssejä...

Takkien omistamista perustelen sillä että niitä tarvii melkein ympäri vuoden suomessa.

40 on joo liikaa, mutta en voisi kuvitellakaan tulevani toimeen viidellä. Samoin kun jollain on vain viidet kengät. Samoja kenkiähän ei saisi edes pitää peräkkäsiinä päivinä.

Vierailija
4620/19906 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän vain tärkeät kirjat, ja sellaiset luen-ehkä-joskus laitan kiertoon. Käytän kirjastoa tosi paljon ja tykkään siitä, ettei kirjaston kirjoja tarvitse omistaa. Mies puolestaan ostaa paljon kirjoja, mutta ne ovat hänen intohimonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi