tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vinkki niille, jotka ostelee uutta vaikka ymmärtää miten turhaa se on!
Kun näet sen mitä haluat ostaa, lupaa itsellesi, että ostat sen huomenna. Yleensä sitä ei enää muista, tai ei kiinnostakaan seuraavana päivänä. Itse sain tällä keinolla loppumaan kaikenlaiset turhat ostot. Edelleenkään en osta mitään heti, vaan niitä tarpeellisiakin tulen hakemaan vasta seuraavana päivänä. Ja aika monta "tarpeellista" tänään on jäänyt huomenna ostamatta! 😂
Tää ei valitettavasti toimi mulla... D: Ongelmani on siis vaatteet, kengät ja asusteet. Muuten mulla on tavaraa kohtuullisesti, ehkä jopa minimalistisesti mutta vaatteita on liikaa! Mulla on esim 40 takkia ja 50 paria kenkiä jne... Jos en osta jotain minkä haluan, se jää kummittelemaan mieleeni niin kauaksi aikaa kunnes ostan sen. Joskus kun olen pitänyt pintani, niin monesti on käynyt niin, että muistan vielä vuosien jälkeenkin jonkun vaatteen jonka olisin halunnut :D
Kyllä sä olet jo ihan hyvällä mallilla. Mulla on kirjattuna kaikki vaatteet ja asusteet. Vaikka minusta tuntuu, että etenen, on tavaraa yhä ihan liikaa. Olen saanut kengät ja laukut kuriin. Molempia on alle 30 kpl. Myös takke. Mutta sitten.. yläosat, noin 200. Alaosat (housut, hameet jne) 150. Mekot yli 200. Urheiluvaatteita ja -asusteita on sentään alle 100, samoin meikit ja parfyymit ovat kutistuneet "järkeviksi" määriksi, mutta keulilla vetää voittaja, asusteet, noin 280 kpl.
Kaikki nämä ovat oikeita määriä ja TIEDÄN JÄRKYTTÄVÄÄ.
Mutta ennen oli vielä pahemmin.
Nyt täytyy tunnustaa, että järkytyn tuosta määrästä.
Itsellä myös järjetön määrä, mutta tuskin noin paljoa ja nyt pistää miettimään jospa niitä on minullakin noin paljon.
Eipä siinä mitään, mikäli rahat riittää muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näet sen mitä haluat ostaa, lupaa itsellesi, että ostat sen huomenna. Yleensä sitä ei enää muista, tai ei kiinnostakaan seuraavana päivänä. Itse sain tällä keinolla loppumaan kaikenlaiset turhat ostot. Edelleenkään en osta mitään heti, vaan niitä tarpeellisiakin tulen hakemaan vasta seuraavana päivänä. Ja aika monta "tarpeellista" tänään on jäänyt huomenna ostamatta! 😂
Tää ei valitettavasti toimi mulla... D: Ongelmani on siis vaatteet, kengät ja asusteet. Muuten mulla on tavaraa kohtuullisesti, ehkä jopa minimalistisesti mutta vaatteita on liikaa! Mulla on esim 40 takkia ja 50 paria kenkiä jne... Jos en osta jotain minkä haluan, se jää kummittelemaan mieleeni niin kauaksi aikaa kunnes ostan sen. Joskus kun olen pitänyt pintani, niin monesti on käynyt niin, että muistan vielä vuosien jälkeenkin jonkun vaatteen jonka olisin halunnut :D
Kyllä sä olet jo ihan hyvällä mallilla. Mulla on kirjattuna kaikki vaatteet ja asusteet. Vaikka minusta tuntuu, että etenen, on tavaraa yhä ihan liikaa. Olen saanut kengät ja laukut kuriin. Molempia on alle 30 kpl. Myös takke. Mutta sitten.. yläosat, noin 200. Alaosat (housut, hameet jne) 150. Mekot yli 200. Urheiluvaatteita ja -asusteita on sentään alle 100, samoin meikit ja parfyymit ovat kutistuneet "järkeviksi" määriksi, mutta keulilla vetää voittaja, asusteet, noin 280 kpl.
Itsellä myös järjetön määrä, mutta tuskin noin paljoa ja nyt pistää miettimään jospa niitä on minullakin noin paljon.
Eipä siinä mitään, mikäli rahat riittää muuhunkin.
En ole ylpeä asiasta enkä enää myöskään ostele uutta. Tämä vuosi on ollut ensimmäinen oikea "melkein-no-shopping" minulle. En myöskään aio heittää kaikkea pois (tai myydä, lahjoittaa jne) vaan käyttää pois itse. Tämähän tarkoittaa sitä, että en tarvitse seuraavaan 10 vuoteen mitään uutta, ellei nyt alushousuja ja sukkia. Ja se sopii minulle hyvin. Shoppailu on nyt loppunut ja jos on pakko ostaa jotain isompaa, pyrin hakemaan kotimaisen tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään, mikäli rahat riittää muuhunkin.En ole ylpeä asiasta enkä enää myöskään ostele uutta. Tämä vuosi on ollut ensimmäinen oikea "melkein-no-shopping" minulle. En myöskään aio heittää kaikkea pois (tai myydä, lahjoittaa jne) vaan käyttää pois itse. Tämähän tarkoittaa sitä, että en tarvitse seuraavaan 10 vuoteen mitään uutta, ellei nyt alushousuja ja sukkia. Ja se sopii minulle hyvin. Shoppailu on nyt loppunut ja jos on pakko ostaa jotain isompaa, pyrin hakemaan kotimaisen tuotteen.
Miten ihmeessä saat 200 mekkoa käytettyä elämäsi aikana? Olisiko syytä kuitenkin karsia ja laittaa osa vaikka kirpparille tai hyväntekeväisyyteen? Hienoa kuitenkin että olet onnistunut loepttamaan ostelun, tsemppiä jatkoon!
Täällä kanssa yksi jolla vaatetta on ihan liikaa. Nykyään vähemmän ja nyt muutaman vuoden yrittänyt hillitä osteltua. Mutta ongelma on se, että kun kaikki vaatteet on kivoja ja sopivia, ei niitä tule käytettyä kuin 2-10kertaa vuodessa, eivätkä ne kulu ikinä. Eivät ole mitään kalliita merkkituotteita, niin ei kannata myydä. Ja välillä haluaisi jotain uuttakin, mutta mikään vaate ei ole liian kulunut.
Nyt korona-aikana on kuluneet kotivaatteet, niin vinkkinä, kannattaa niitä suht kivoja, mutta mukavia, mekkoja tms käyttää myös kotona, nyt kun ei mihinkään voi mennä.
Olisiko muita vinkkejä mitä tuolle vaatevuorelle voisi tehdä? Kannattaako pitää kaikki käytössä vai laittaa osa varastoon? En vaan tiedä mitä kaikille tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinulla olisi tilaa noille niin miten ehdit käyttää niitä?
Aika hyvin. Tosin minulla on vaatteita joita en ole käyttänyt aikoihin, mutta joista en halua silti luopua. Rakastan kauniita vaatteita. :D
Olen siis tuo alkuperäisen viestin kirjoittaja. :)
Minä heitin kylmästi 3 pussia kenkiä yms vaatteita konttiin. En jaksa hillota saati myydä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kanssa yksi jolla vaatetta on ihan liikaa. Nykyään vähemmän ja nyt muutaman vuoden yrittänyt hillitä osteltua. Mutta ongelma on se, että kun kaikki vaatteet on kivoja ja sopivia, ei niitä tule käytettyä kuin 2-10kertaa vuodessa, eivätkä ne kulu ikinä. Eivät ole mitään kalliita merkkituotteita, niin ei kannata myydä. Ja välillä haluaisi jotain uuttakin, mutta mikään vaate ei ole liian kulunut.
Nyt korona-aikana on kuluneet kotivaatteet, niin vinkkinä, kannattaa niitä suht kivoja, mutta mukavia, mekkoja tms käyttää myös kotona, nyt kun ei mihinkään voi mennä.
Olisiko muita vinkkejä mitä tuolle vaatevuorelle voisi tehdä? Kannattaako pitää kaikki käytössä vai laittaa osa varastoon? En vaan tiedä mitä kaikille tekisi.
Mä oon yrittänyt ottaa tehokulutukseen näin kotioloissa tietyn määrän vaatteita. Paitoja, neuleita, leggareita. Käytän myös aina samoja sukkia ja alkkareita (no tietty pesen välissä :D) ja kyllä ne sitten kuluu.
Jos mulla on kivoja mekkoja yms. vaatteita joille ei ole juuri nyt käyttöä niin mietin haluanko käyttää sitä vielä? Jos, niin missä? Miten yhdistelen? Ja ennenkaikkea, onko se sellainen vaate, että se päällä tulee hyvä mieli? Jos vastaan kaikkeen kielteisesti niin vaate menee eteenpäin.
T. 4581
Ykai t-paitakin kestää vuositolkulla, jos sen käyttää ihan loppuun. Neuleetkin kestävät ja kestävät.
Itse olen 60v ja luulen etten tarvitse enää yhtään uutta vaatekappaletta elämäni aikana, poislukien alusvaatteet, jotka kuluvat nopeammin, ja rintaliivit, jotka on pakko uusia kun venyvät ja löystyvät sekä kengät.
nimim. Älä osta mitään.
Käytän 95% ajasta vain mekkoja, ja silti minun 13 mekkoa on mielestäni liikaa. Mihin ihmeeseen 200 mekkoa plus muut vaatteet saa edes säilöttyä? Pitää olla pari ylimääräistä huonetta vaatteille?!
Vierailija kirjoitti:
Käytän 95% ajasta vain mekkoja, ja silti minun 13 mekkoa on mielestäni liikaa. Mihin ihmeeseen 200 mekkoa plus muut vaatteet saa edes säilöttyä? Pitää olla pari ylimääräistä huonetta vaatteille?!
Mulla ei ole 200 mekkoa mutta erilaisia neuleita on varmasti helposti tuo määrä. Mulle vaatteet on tavallaan keräilykohde ja ilmaisen itseäni niillä. Kyllästyisin varmasti, jos saisin käyttää vaikka vaan viittä paitaa kunnes joku niistä hajoaa.
TOISAALTA, kyllä mua houkuttelee ajatus minimalistisesta vaatekaapista, sitä en kiellä. Siksi mä olen täällä keskustelussa ylipäätään :D
Esim. kun olen matkalla niin larppaan mielessäni, että mitä jos asuisin hotellihuoneen kokoisessa asunnossa ja mulla olisi 5 paitaa ja kahdet housut jne. Kyllä se aina sen loman ajan tuntuu hyvältä ajatukselta mutta silti rakastan uusien vaatteiden ostamista.
t. 4581
[/quote]
Tää ei valitettavasti toimi mulla... D: Ongelmani on siis vaatteet, kengät ja asusteet. Muuten mulla on tavaraa kohtuullisesti, ehkä jopa minimalistisesti mutta vaatteita on liikaa! Mulla on esim 40 takkia ja 50 paria kenkiä jne... Jos en osta jotain minkä haluan, se jää kummittelemaan mieleeni niin kauaksi aikaa kunnes ostan sen. Joskus kun olen pitänyt pintani, niin monesti on käynyt niin, että muistan vielä vuosien jälkeenkin jonkun vaatteen jonka olisin halunnut :D[/quote]
Mulla just päinvastoin. Mietin ja mietin jonkun vaatteen ostamista. Jos parin päivän päästä vielä kiinnostaa, sitten käyn hakemassa sen pois. 90% tapauksista ei kiinnosta.
Inhoan tilanteita, kun on PAKKO ostaa jotain. Vuosi sitten oli edessä uuden talvitakin osto. Etsin ja etsin pitkään, en löytänyt. Sitten löytyi nätti hupullinen takki, jonka päädyin ostamaan. Ainut ongelma oli, että se on liian paksu. Viime talvena oli niin leuto talvi, ettei tullut kertaakaan käytettyä. Mutta silloin ei ollut muita vaihtoehtoja kuin nämä paksut talvitakit tai ne kevyet untuvatakit. Eli päädyin koko viime talven käyttämään ohutta, yli 30 vuotta vanhaa talvitakkia, kun en löytänyt tarpeeksi hyvää uutta. Vanhassa on myös se hyvä puoli, ettei se purista: Nykyajan takit ovat tyköistuvia, ei minun vartalolle sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla just päinvastoin. Mietin ja mietin jonkun vaatteen ostamista. Jos parin päivän päästä vielä kiinnostaa, sitten käyn hakemassa sen pois. 90% tapauksista ei kiinnosta.
Inhoan tilanteita, kun on PAKKO ostaa jotain. Vuosi sitten oli edessä uuden talvitakin osto. Etsin ja etsin pitkään, en löytänyt. Sitten löytyi nätti hupullinen takki, jonka päädyin ostamaan. Ainut ongelma oli, että se on liian paksu. Viime talvena oli niin leuto talvi, ettei tullut kertaakaan käytettyä. Mutta silloin ei ollut muita vaihtoehtoja kuin nämä paksut talvitakit tai ne kevyet untuvatakit. Eli päädyin koko viime talven käyttämään ohutta, yli 30 vuotta vanhaa talvitakkia, kun en löytänyt tarpeeksi hyvää uutta. Vanhassa on myös se hyvä puoli, ettei se purista: Nykyajan takit ovat tyköistuvia, ei minun vartalolle sopivia.
Mä oon ollut välillä pulskemmassa kunnossa ja silloin ei ollut kivaa käydä kaupassa kun mikään ei oikein näyttänyt kivalta. Oon nykyään vartaloltani missi/malli tyyppiä eli pitkä, hoikka ja pienirintainen ja melkein kaikki vaatteet sopivat. Joskus olin myös ns. huippumallilaiha ja silloin ostelin vielä enemmän. Eli ongelma se on tämäkin :D
t. 4581
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse aikoinaan kaikki vaatteni läpi. Kokeilin jokaista peilin edessä ja mietin, pidänkö siitä vaatteesta, näyttääkö se hyvältä mun päälläni, liittyykö siihen mukavia muistoja ja jos laitan vaatteen myyntiin, ostaisiko joku sen? Tuo jälkimmäinen liittyy merkkivaatteisiin.
Epävarmat vaatteet, joista en tiennyt mitä teen, laitoin toiseen paikkaan odottamaan. En ole kaivannut niitä sen jälkeen. Käyn ne pari kertaa vuodessa läpi ja aina silloin tällöin saan sieltä poistettua poisheitettävksi muutamia. Käyttöön ei ole päättynyt enää yhtään.
Ja jos et itse osaa olla itsesi makutuomari, pyydä joku kaveri avuksi.
Mulle myös vaatteet ja asusteet on se juttu. Ei mulla muuta tavaraa enää olekaan ns.liikaa. Nyt mulla on yhteensä n.200 vaatetta sisältäen kaiken. Tää on sopiva määrä mulle. Pärjäisin vähemmällä mut en halua. Ongelma on enemmän miten lakkaisin ostamasta uusia.
Ostoksilla kannattaa aina miettiä "mitä laitan pois, kun ostan tämän?" jos takki on rikki, niin päätös on helppo, mutta jos pitää valita se ostettava vaate, jonkun jo kaapissa olevan tilalle, niin onko se uusi parempi kuin joku olemassa oleva?
Jos on liian paljon vaatteita, niin voi laittaa aina kaksi pois, kun ostaa uuden.
Ostamisesta kannattaa tehdä itselle mahdollisimman vaikeaa. Aina kun ostat jotain, laitat ylös päivämäärän, tuotteen, hinnan ja miksi ostit (juhlat, tylsyys, vanhan tilalle jne). Laitat kaikki ostokset heti kaappiin ja otat pois menevät myyntiin/roskiin. Jos pitää pestä tai silittää, teet senkin heti. Niin, että ostelu tuntuu työltä.
Taas tavaroiden karsimisesta teet iloisen tapahtuman, juot hyvää kahvia ja kuuntelet suosikkimusiikkia samalla. Keskityt kaikkiin hyviin puoliin.
Keksi joku säästökohde ja laita shoppailusta säästyneet rahat sivuun siihen.
Vierailija kirjoitti:
Olen hamstraaja. Jokin saa minut kiintymään tavaroihin kohtuuttomasti. On leffalippuja bussilippuja vanhoja lehtiä, vaatteita joita käytin lapsena... Olo tuntuu turvalliselta kun on tavaraa ympärillä. Jos jokin on hukassa, ahdistun enkä saa mitään aikaiseksi, menee hermot ihab totaalisesti jonkun pikkutavaran takia.
En tiedä liittyykö tämä siihen, että kun olin lapsi, äitini saattoi kysymättä siivota huoneeni ja myydä lelujani, saattoi heittää tavaroita pois kysymättä tarvitsenko. Esim heitti pahvisia rasioita pois katsomatta sisään ja paljon leluja ja koruja vain katosi, ja kun niistä kysyi, minulle huudettiin tavarapaljoudesta ja peloteltiin tulipalolla.
Samaan aikaan sukulaiset ja mummot ja kummit toivat ja tuovat minulle vanhoja tavaroitaan, että eivät tarvitse mutta tunnearvo on suuri, ri saa hävittää, pakko sinun on ottaa nämä vastaan. En ole toisten lahjoista saanut kieltäytyä koskaan ilman teatteria, ja jos heitinkin pois isomummun homeisen esiliinan, siitä loukkaannuttiin.Minun omien minua kiinnostavien tavaroiden määrästä sitten valitettiin ja valitetaan edelleen ja niitä piti siivota salaa ja yrittää hävittää, kotiini tullaan kysymään "tarvitsetko varmasti muka tälläistä korua?" ja koru on edesmenneen ystävän lahjaksi antama.
Kun muutin pois vanhemmilta, en heidän mielestään tarvinnut lempikirjojani mukaan, mutta vanhoja nuhjuisia liinavaatteita oli pakko ottaa. Minun omien tavaroiden kohdalla naristiin miten paljon niitö on ja miten ne painaa.
Nyt olen tehnyt säännön, että joka päivä heitetään pois jotain. Se voi olla roskien vienti, se voi olla tori-ilmoitus tai lahjan antaminen. Pikkuhiljaa täällä ehkä on vain niitä asioita, jotka eivät ahdista ja kotini on kokonaan minun.
Kiitos sinulle, joka kirjoitit tämän viestin. Puit sanoiksi ilmiön, jonka olen itsekin kipeästi kokenut.
Vanhempani olivat hoardaajia, kodin jokainen kaappi esimerkiksi oli sellainen, että kun oven avasi, sieltä putosi päälle tavaroita. Myös astiakaapit. :(
Mutta annas olla, kun vanhemmat koittivat siivota. Silloin lensivät roskiin minun unileluni, kirjani, kirjeeni, vaatteeni. Minun tavarani olivat ainoa decluttering kohde meidän talossa. :( Pehmoleluni vanhemmat laittoivat avoimissa banaanilaatikoissa ulkolatoon. Pian ne jo olivat hiirten virtsassa ja papanoissa, lopulta homeen hajuisia likaisia osin mädäntyneitä.
Kun muutin pois kotoa, vanhemmat kantoivat asuntooni juurikin joitain lattiapyyhkeeksi jo kerran otettuja vanhoja reikäisiä pyyhkeitä. Ohuita, repeileviä lakanoita, joita eivät itse halunneet käyttää. Halpahallin lautasia, joista on lasite rikki tai kupista korva puuttuu.
Naimisiinmenon ja perheenperustamisen jälkeen otin roimasti etäisyyttä vanhempiini. Jonkin aikaa he jaksoivat kantaa meille sieltä ulkoladosta niitä risoja, haisevia nalleja. Kellarissa 35 vuotta olleita ruokalappujani, tahraisia, revenneitä, jotain pilaantunutta haisevaa vanhaa muovia. 35 vuotta vanhoja harsovaippoja, joista ei ole mitään jäljellä, tahraisia. You name it.
Vieraillessaan heillä oli tapana haukkua uusia kamojamme, esim. äitiyspakkauksen uusia, puhtaita vauvanvaatteita. Samalla puhuivat hyvin tuomitsevasti miehen ja minun muistoesineistä. Heidän mielestään ne pitäisi heittää roskiin tilaa viemästä.
Ja tilalle tuota jätettä.
Tätä on vaikea selittää niille jotka eivät ole tätä kokeneet, mutta monella on liikaa outoa tavaraa ihan vain siksi, että joku hoardaajasukulainen on ne kämppään kantanut ja vahtii, ettei niitä heitetä pois. Hyvän tavaran paljous taas voi johtua siitä, että kun on pikkulapsena tarpeeksi monta kertaa nähnyt roska-auton lähtevän pihasta unilelu säiliössään, turvallisuudentunne on mennyt. On pakko rakentaa tietty tavaramuuri, mielenterveytensä takia.
Nykyään meillä on hyvin järjestetty koti. Vanhemmat joskus soittelee ja kitisee, miten ovat kompastelleet rojukasoihinsa ja satuttaneet itsensä.
Mulla on ongelmana vaatteet, jotka ovat ihan hyviä, mutta joita en kuitenkaan koskaan käytä. Olen aikoinaan ostanut liikaa sellaisia vähän hienompia paitoja, joille mulla on elämässäni tosi vähän käyttöä. Jos kävisinkin vaikka jossain sellaisessa työssä, johon nuo sopisivat, niin varmaan sitten käyttäisin, mutta opiskelen alaa, jossa ollaan työtakit päällä ja ei siellä takin alla viitsi pitää mitään muuta kuin jotain tavallista trikoopaitaa. Vapaa-ajallakin tulee hengailtua vain jossain mukavissa oloasuissa. Kuitenkin roikotan aina vaan noita hienoja paitoja kaapissa. Ja kaikista ei tietenkään edes kannattaisi luopua, kun onhan sitä välillä tilaisuuksia, joissa niitä voi käyttää. Tilaakin meillä on sen verran, ettei ole tilanpuutteen takia tarvinnut enempää karsia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ongelmana vaatteet, jotka ovat ihan hyviä, mutta joita en kuitenkaan koskaan käytä. Olen aikoinaan ostanut liikaa sellaisia vähän hienompia paitoja, joille mulla on elämässäni tosi vähän käyttöä. Jos kävisinkin vaikka jossain sellaisessa työssä, johon nuo sopisivat, niin varmaan sitten käyttäisin, mutta opiskelen alaa, jossa ollaan työtakit päällä ja ei siellä takin alla viitsi pitää mitään muuta kuin jotain tavallista trikoopaitaa. Vapaa-ajallakin tulee hengailtua vain jossain mukavissa oloasuissa. Kuitenkin roikotan aina vaan noita hienoja paitoja kaapissa. Ja kaikista ei tietenkään edes kannattaisi luopua, kun onhan sitä välillä tilaisuuksia, joissa niitä voi käyttää. Tilaakin meillä on sen verran, ettei ole tilanpuutteen takia tarvinnut enempää karsia.
---------
Jos vaatekaappiin mahtuu, ei ole ongelma.
Itselläni myös kaapissa puoli tusinaa pitkää iltapukua ja kymmenisen cocktailmekkoa ja näihin asusteet. Kunhan korona hellittää, niin niitä taas tarvitsee, vaikka harvoinkin.
Minäkin olen töissä lievästi sanoen arkisen näköinen, eikä edes kannata pitää mitään hienompaa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---------
Jos vaatekaappiin mahtuu, ei ole ongelma.
Itselläni myös kaapissa puoli tusinaa pitkää iltapukua ja kymmenisen cocktailmekkoa ja näihin asusteet. Kunhan korona hellittää, niin niitä taas tarvitsee, vaikka harvoinkin.
Minäkin olen töissä lievästi sanoen arkisen näköinen, eikä edes kannata pitää mitään hienompaa päällä.
Niin, periaatteessa ei ole ongelmaa, kun ne kaappiin mahtuvat, mutta sitten kuitenkin mietin, että miksi niitä kaikkia säilön. Niin vähäisellä käytöllä ovat viime vuosina olleet. Haluaisin, että kaapissani olisi vain sellaisia vaatteita, joita ihan oikeasti käytän. Ja kai kuitenkin haluaisin pitää kaappini sillä tavalla avarina, että niissä olisi mahdollisimman vähän tavaraa. No, minulla ei toisaalta ole noiden paitojen karsimisessa mikään kiire. Ajan kanssa varmaan poistan jotain.