tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19856)
Tämän päivän tavoite: Kaksi tavaraa jokaisesta huoneesta pois - joko kirpparille tai roskiin.
konmaritus on juurikin naisten kaikista epärationaalisinta toimintaa, jossa ensin shoppaillaan vuosikausia kaikkea mautonta ja turhaa ja sitten saadaan iso oivallus kuinka se kaikki itselle ja muksuille haalittu roju pitää heittää roskalavalle tai pahimmassa tapauksessa kiertoon jonnekin rojutorille tuhansien muiden rojujen sekaan jatkamaan kiertokulkuaan. Tilalle ostetaan heti uutta paskaa oli se sitten designia tai vintagea tai made in china.
Itsellä ainakin Konmarin lopputulos on ollut se, että ostan vähemmän kun tiedän mitä kotona jo on ja jos ostan jotain uutta, se on harkittu ostos ja tarpeeseen.
Hei!
Olen lukenut tämän ketjun hiljalleen alusta loppuun tämän kuluvan vuoden aikana ja saanut siitä hurjasti motivaatiota tarkastella omaa kulutuskäyttäytymistä.
Meillä ei ole koskaan ollut ns. kaaoskämppää, mutta olen viimeiset 10+ vuotta "joutunut" uutterasti hävittämään aina vain lisää tavaraa, koska paikat (=kaapit, komerot, vaatehuone yms.) ovat olleet ääriään myöten täynnä kamaa. Niin pöllöltä kuin se kuulostaakin, tajusin vasta hiljattain, että ongelmani on se sisään tulevan tavaran määrä... ostettuna tai saatuna. Ei ihme, että siivoaminen on tuntunut jatkuvalta pään seinään takomiselta, kun poistettujen romujen tilalle on tullut koko ajan vain uutta; eipä se siivoaminen ja vähentäminen siinä sitten pidemmän päälle näy.
Lisäksi olen oivaltanut asioita, joista tässä ketjussakin on ollut paljon puhetta:
1. Lahjasta voi ja saa luopua
2. Omalle ajalle voi ja pitää laskea hinta sekä miettiä realistisesti omaa jaksamista; joskus on vain parempi laittaa turhat tavarat ilmaiseksi eteenpäin
3. Nostalgian vuoksi ei täydy säilyttää joka ikistä kippoa ja kuppia, joista isomummo/isä/sukulainen, joka on kuollut jo ollessasi pieni, on joskus muinoin kahvinsa hörppinyt
>>3.1 Ihminen muuttuu; vaatteet, joita joskus rakastin palavasti, mutta joita en ole "väärän tyylin" takia enää kymmeneen vuoteen pitänyt, ansaitsevat uuden kodin
4. Kaikkea kaunista ei tarvitse omistaa itse
5. Hyvää tarkoittaville (= tavaraa sisään kantaville) sukulaisille ja ystäville voi sanoa ei; eivät he siitä rikki mene
Viimeiset seitsemän kuukautta ovat menneet kotia järjestellessä. Luopumalla olen saanut tilaa mm. kunnon kierrätysjärjestelmälle (pahvit, bio, muovit, metalli, lasi, paperi, paristot, pullot, tekstiilit, energiajae, poistettavat käyttökelpoiset tavarat) - tämä on helpottanut arkea merkittävän paljon! (Muut kuin ruoka)ostokset ovat jääneet hyvin pienimuotoisiksi, joten säästötili voi paksusti. Kaikelle on oma helposti saavutettava paikkansa, ja arkisiivoaminen on nykyään todella nopeaa.
Olen lukenut tässä sivussa myös kaikki kirjastosta löytämäni suomenkieliset "järjestelyoppaat", joista osa on ollut hyviä, osa ei niinkään. Eniten inspiraatiota on antanut kuitenkin tämä ketju, joten suuret kiitokset kaikille, jotka olette täällä aiheesta asiallisesti keskustelleet!
Aurinkoista kesää - pidetään ketju pystyssä jatkossakin!
Mitähän mieltä tässä nyt sitte olisi. Edelleen tilanne on se, että omat tavarat vähentyvät, lasten lisääntyvät. Ihan tarpeeseen toki suurin osa (vaatetta syksylle yms.) ja lahjoja (näihin en oikein voi puuttua), mutta siltikin on epäonnistunut olo, kun koti on ihan saman näköinen kuin ennenkin. Tämä ajatus heräsi siitä, että tässä kuussa on tullut paljon poistoja sekä rikkoutumisen, että raivaamisen johdosta, mutta tämä ei näy missään.
Isompi remonttikin olisi parin vuoden sisään ajankohtainen, ja jo valmiiksi mietin, että mihin tavarat laitetaan siksi aikaa.
Annoin eteenpäin useita ihania, kauniita ja arvokkaita astioita, joille meillä ei vain ollut käyttöä. Tuntui hyvältä saada tyhjän panttina olleet tavarat kaapista pois, vaikka toisaalta oli hieman vaikea luopua itselle mieluisista tavaroista. En kuitenkaan löytänyt näille roolia arjessamme. Lahjaksi saatuja, liekö sillä vaikutusta käytännöllisyyteen, ettei itse ole ollut valitsemassa?
Pari hieman ruostunutta pullonavaajaa metalleihin ja tarpeeton lavuaarin tulppa roskiin. Käsityötarvikkeet, minun Akilleen kantapääni. Annoin pussillisen lankoja tutulle ja jämälankoja lapsen askarteluihin. Jäljelle jäi vielä aivan liikaa, mutta mutta. Pieniä poistoja, mutta suunta oikea.
Jos 10 vuotta sitten sopivien jumppahousujen kuminauha rutisee ja ratisee niin ehkä voin heittää ne roskiin?
Vierailija kirjoitti:
Yksi kuluttuva juttu on tavarat, jotka on tavallaan hollilla tulevaisuutta varten. Olen mm. hankkinut astioita sitä varten, että sitten jos mulla joskus on lapsi, niin tässäpä olisi kiva synttärijuhlakalusto! Ja olen siis vielä sinkkukin, eli ei ole edes miestä näköpiirissä, saati sitä lasta. Samoin mulla on koruja, vaikka en käytä niitä koskaan, mutta pitäähän nyt olla koruja, joita voin sitten laittaa päälle kun mulla on joskus se mies ja me käydään ulkona hienostelemassa :D Ihan älytöntä siis... Tietenkin mulla on myös kaapillinen kirjoja, joita en lue, mutta jotka ''kuuluu'' sivistyneen ihmisen kirjahyllyyn. Voi huokaus...
Ah - "tuleva ideaalinen minä". Juu, tuttu homma. Konmarittamisen jälkeen hoksasin että minulla oli semmoinen ja nyt olen siinä iässä ettei ikänä tule toteutumaan. Piti käydä tavarat uudestaan läpi...
Heti loman alettua laitoin ison säkillisen myyntiin tavaraa fb.hen
Päivittäin on joku hakenut jotain . Rahat ollaan laitettu säästöpossuun ja säästän nämä jouluun. Eipä tarvi silloin ihmetellä rahanmenoa.
Nyt säkkiä alkaa olemaan tyhjä. Voisi tänään katsoa , jos löytyisi uusi säkillinen.
Mun tuleva ideaalinen minä oli se joka järjestää lapselle kauniit rippijuhlat kahvikuppeineen ja kakkuvateineen.
Nyt ne rippijuhlat on tulossa. Lautaset ja liinat tulee pitopalvelusta, ja kahvikupit saan lainaan tutuilta. Ihan turhaan olen kuljettanut kahvikuppeja 15 vuotta muutoissa ja pitänyt niitä tilaa viemässä vitriinikaapissa. Sitä paitsi olin ne saanut yliopiilaslahjaksi, ja ne olivat rumat jo silloin. Kahvi on aina juotu mukeista.
Lopultakin laitan ne kiertoon. Lautaset myös, kermakot ja sokerikot,, minulla on arkikäytössä itselle mieluiset eripariset, jotka olen löytänyt kirpparilta eurolla.
Mietin, jos laittaisi huone kerrallaan kaikki tavarat laatikkoon. Sitten putsaa lattiasta kattoon koko huoneen ja laittaa paikoilleen ne tavarat, joita on tarvitsee ja joista edelleen tykkää. Iso homma tässä olisi, mutta saisi ehkä kerralla kuntoon huone kerrallaan. Onko kukaan kokeillut vastaavaa?
Huone kerrallaan -metodi on hyvä, koska urakka on kohtuullinen ja tulos näkyy kohtuullisen nopeasti, mikä motivoi jatkamaan.
Tämä on ihana ketju. Mulla ylläpitovaihe. Käyn nyt lomalla rutiininonaosesti läpi hyllyt ja komerot. Poistan ja kierrätän ylimääräisen. Kymmenen vuoden projektin jälkeen sitä ei synny hirveästi. Pieni kassi menossa kirpparille. Ei mitään verrattuna niihiä ikea-kassistoihin projektin alussa.
Nyt yritän vähentää jätteen määrää pienin keinoin. Ruokahävikki liki nollassa. Yritän ostaa tuoretuotteita, vältän turhia pakkauksia, katson etten kanna kotiin ilmaiskrääsää (ilmaisia kyniä, tarroja, mukeja...).
Mikään minimalistikoti meillä ei ole. Rakastan isovanhempien astiastoja, suuria juhlia, hienoja kattauksia. Mutta nyt niitä myös pidetään, kun koti on siisti.
Mä oon niin tyytyväinen tähän orastavaan minimalistiseen elämäntapaan :). Kesän aikana oon lajitellut ja lahjoittanut 3 jätesäkillistä tytön vaatteita+kenkiä. Ja jätesäkillisen leluja. Ja kyllä, jäi vielä ihan tarpeeksi, soittimia ja leluja, joilla oikeesti leikkii. Ja nyt kun sai soittimet kaapeista näkyvämpään koriin, niin tyttö on vihdoin innostunut soittelemaan!👍
Mitä huonekaluja teiltä löytyy ja miten asutte? Me asutaan tyttö ja minä kaksiossa, jossa piha (kesällä hurja etu). Tytön huoneessa vaatekaapit, työpöytä+tuoli, sänky, metallinen korihyllykkö, leikkikeittiö
Ja olkkarissa (tai mun makkarissa) sänky, nojatuoli, lipasto, 2 apupöytää
Eteisessä eteispenkki ja keittiössä ruokailuryhmä
Tietty mattoja, verhoja, valaisimia.. mutta tuntuu niin ihanalta kun ei ole mitään sellaista kotona, mistä ei pidä, mikä olisi turha tms.. kaikella on joku ihan järkevä syy olla täällä 😌. Ennen oli turhia tavaroita, huonekalujakin millä ei ollyt mitään virkaa..
Vierailija kirjoitti:
Mä oon niin tyytyväinen tähän orastavaan minimalistiseen elämäntapaan :). Kesän aikana oon lajitellut ja lahjoittanut 3 jätesäkillistä tytön vaatteita+kenkiä. Ja jätesäkillisen leluja. Ja kyllä, jäi vielä ihan tarpeeksi, soittimia ja leluja, joilla oikeesti leikkii. Ja nyt kun sai soittimet kaapeista näkyvämpään koriin, niin tyttö on vihdoin innostunut soittelemaan!👍
Mitä huonekaluja teiltä löytyy ja miten asutte? Me asutaan tyttö ja minä kaksiossa, jossa piha (kesällä hurja etu). Tytön huoneessa vaatekaapit, työpöytä+tuoli, sänky, metallinen korihyllykkö, leikkikeittiö
Tietty mattoja, verhoja, valaisimia.. mutta tuntuu niin ihanalta kun ei ole mitään sellaista kotona, mistä ei pidä, mikä olisi turha tms.. kaikella on joku ihan järkevä syy olla täällä 😌. Ennen oli turhia tavaroita, huonekalujakin millä ei ollyt mitään virkaa..
Niin ja vuosia jo pesuaineiden kulutus hyvin vähäistä. Hiukset pestään hajusteettomalla+värittömällä shampoolla silloin jos oikeesti sellaista pesua tarvii. Eli ehkä kerran kuussa. Kasvot/korvat pesen kookosöljyllä, jota käytän moneen muuhunkin. Että shampoo meillä kestää vuosia 😀. Usein vielä lantraan sen erilliseen pulloon ja saatan lisätä jotain mieluista eteeristä öljyä tuomaan luonnollisempaa ihanaa tuoksua tukkaan. Suihkepullokin on missä tällä hetkellä ylang ylang tuoksua, jota suihkin välillä hiuksiin.
Eteerisiä öljyjä käytän myös muuhunkin.
Hiuslakkaa käytän nykyään ehkä 3krt vuodessa...ennen joka päivä, niinkuin muitakin pesuaineita.
Ruoat on valtaosa heviosastolta ja mieluiten ei pakattuja.
Kengissä panostan enemmän laatuun kun määrään. Harjoitteken tekemään niin myös muissa vaatteissa..
Krääsää en kanna enää kotiin, pyrin ennen ostoa jollain lailla sitoutumaan pidemmäksi aikaa siihen mitä ostan. Ruokaa tosin tulee vieläkin ostettua aika lailla enemmän kun mitä tulee syödyksi, että siinäkin harjoittelemisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
"Jätesäkillinen leluja"
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihana ketju. Mulla ylläpitovaihe. Käyn nyt lomalla rutiininonaosesti läpi hyllyt ja komerot. Poistan ja kierrätän ylimääräisen. Kymmenen vuoden projektin jälkeen sitä ei synny hirveästi. Pieni kassi menossa kirpparille. Ei mitään verrattuna niihiä ikea-kassistoihin projektin alussa.
Nyt yritän vähentää jätteen määrää pienin keinoin. Ruokahävikki liki nollassa. Yritän ostaa tuoretuotteita, vältän turhia pakkauksia, katson etten kanna kotiin ilmaiskrääsää (ilmaisia kyniä, tarroja, mukeja...).
Mikään minimalistikoti meillä ei ole. Rakastan isovanhempien astiastoja, suuria juhlia, hienoja kattauksia. Mutta nyt niitä myös pidetään, kun koti on siisti.
Koti on täynnä ikeasta ostettuja astioita, koriste esineitä ym krääsää.
Hamstraajan vikaa..käsi vapisee aina kun ois ilmaista.
Isovanhemmat dumpanneet ruusuastiastot hoarderille
Vierailija kirjoitti:
Erilaisista metodeista, säännöistä ja tavarahaasteista voi olla apua (voi olla suurtakin apua, itsekin olen saanut paljon hyviä vinkkejä jotka ovat jääneet käyttöön), mutta mikään sääntö ei sovi yleispätevästi kaikille. Ihmisten tilanteethan ovat erilaisia. Lopulta jokaisen raivaajan pitäisi henkilökohtaisesti miettiä, mikä on juuri minulla se syy, että tavaraa kertyy ja leviää. Onko minun ongelmani liikaa tavaraa sisään vai liian vähän poistoon? Jostain kertyy epämääräisiä kasoja - mistä tavaroista ne koostuvat ja millaisissa tilanteissa? Miksi tämä kaappi menee aina sekaisin - onko siellä liikaa tavaraa, eikö kaikelle ole omaa paikkaa vai eivätkö vain perheenjäsenet ole oppineet mihin mikäkin kuuluu? Näin kun ongelmakohdat panee tarkkailun alle ja miettii ratkaisut, se on juuri se järjestelyihme, joka ratkaisee juuri meidän tilanteemme.
Esimerkiksi meillä on ollut tällaisia sotkuja: olen halunnut säilyttää uusien vaatteiden laput jonkin aikaa ja työntänyt ne milloin mihinkin laatikkoon. Sinne ne ovat jääneet lojumaan liian pitkiksi ajoiksi, ja jos jotain on tarvittu, ei kuitenkaan meinaa löytää. Minun piti järjestää lapuille ihan oma paikka, josta myös vanhat poistetaan säännöllisesti. Ongelma on ollut myös lasten pieneksi jääneet vaatteet ja muut tavarat, joita pitää viedä varastoon "kun ehtii" - koskaan ei ehdi heti, ja joku laatikko tai pussi pyörii koko ajan tiellä. Otin yhteen hyllyyn ison korin, johon kerään tällaiset. Siinä ne voivat odottaakin jonkin aikaa. Yms.
Ihminen joka säilyttää ostamiensa vaatteiden hintalaput?
Vierailija kirjoitti:
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Mie voisin poiketa ja napata mukkaani jotakin, joka meille sopis. Missä sie asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie voisin poiketa ja napata mukkaani jotakin, joka meille sopis. Missä sie asut?
sie asut savoos, minä asun vantaalla
Sovitko kuvaukseen? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty mattoja, verhoja, valaisimia.. mutta tuntuu niin ihanalta kun ei ole mitään sellaista kotona, mistä ei pidä, mikä olisi turha tms.. kaikella on joku ihan järkevä syy olla täällä 😌. Ennen oli turhia tavaroita, huonekalujakin millä ei ollyt mitään virkaa..Niin ja vuosia jo pesuaineiden kulutus hyvin vähäistä. Hiukset pestään hajusteettomalla+värittömällä shampoolla silloin jos oikeesti sellaista pesua tarvii. Eli ehkä kerran kuussa. Kasvot/korvat pesen kookosöljyllä, jota käytän moneen muuhunkin. Että shampoo meillä kestää vuosia 😀. Usein vielä lantraan sen erilliseen pulloon ja saatan lisätä jotain mieluista eteeristä öljyä tuomaan luonnollisempaa ihanaa tuoksua tukkaan. Suihkepullokin on missä tällä hetkellä ylang ylang tuoksua, jota suihkin välillä hiuksiin.
Eteerisiä öljyjä käytän myös muuhunkin.Hiuslakkaa käytän nykyään ehkä 3krt vuodessa...ennen joka päivä, niinkuin muitakin pesuaineita.
Ruoat on valtaosa heviosastolta ja mieluiten ei pakattuja.
Kengissä panostan enemmän laatuun kun määrään. Harjoitteken tekemään niin myös muissa vaatteissa..
Krääsää en kanna enää kotiin, pyrin ennen ostoa jollain lailla sitoutumaan pidemmäksi aikaa siihen mitä ostan. Ruokaa tosin tulee vieläkin ostettua aika lailla enemmän kun mitä tulee syödyksi, että siinäkin harjoittelemisen paikka.
kuihtunut noin 40 v nainen. kissa ei miestä. löyhkää kookosöljylle.
Ostaa alesta väljiä marimekon vaatteita , vaikka laiha. silmälasit.
korjaan..
mies löytyy..haisee hien ja ylang ylangin sekoitukselle
Lahjaksi kannattaa oikeasti antaa rahaa. Siirtää vaikka tilille pienen summan. Siitä on paljon enemmän iloa kuin tavarasta.