Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19856)

Vierailija
2181/19856 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten mukavaa, että tämä ketju j-a-k-s-a-a elää!

Projekteihin tulee aina jokin katko (= elämä se siellä yllättelee), ja voimat on suunnattava siivoushommista tärkeämpään.

Ja taas nyt, kun jaksaa jatkaa, ketju tässä muistuttamassa!

Kiitos, tämä on ainoa ketju mihin olen täällä kirjoittanut 

(Vuosia sitten..)

Vierailija
2182/19856 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaisista metodeista, säännöistä ja tavarahaasteista voi olla apua (voi olla suurtakin apua, itsekin olen saanut paljon hyviä vinkkejä jotka ovat jääneet käyttöön), mutta mikään sääntö ei sovi yleispätevästi kaikille. Ihmisten tilanteethan ovat erilaisia. Lopulta jokaisen raivaajan pitäisi henkilökohtaisesti miettiä, mikä on juuri minulla se syy, että tavaraa kertyy ja leviää. Onko minun ongelmani liikaa tavaraa sisään vai liian vähän poistoon? Jostain kertyy epämääräisiä kasoja - mistä tavaroista ne koostuvat ja millaisissa tilanteissa? Miksi tämä kaappi menee aina sekaisin - onko siellä liikaa tavaraa, eikö kaikelle ole omaa paikkaa vai eivätkö vain perheenjäsenet ole oppineet mihin mikäkin kuuluu? Näin kun ongelmakohdat panee tarkkailun alle ja miettii ratkaisut, se on juuri se järjestelyihme, joka ratkaisee juuri meidän tilanteemme.

Esimerkiksi meillä on ollut tällaisia sotkuja: olen halunnut säilyttää uusien vaatteiden laput jonkin aikaa ja työntänyt ne milloin mihinkin laatikkoon. Sinne ne ovat jääneet lojumaan liian pitkiksi ajoiksi, ja jos jotain on tarvittu, ei kuitenkaan meinaa löytää. Minun piti järjestää lapuille ihan oma paikka, josta myös vanhat poistetaan säännöllisesti. Ongelma on ollut myös lasten pieneksi jääneet vaatteet ja muut tavarat, joita pitää viedä varastoon "kun ehtii" - koskaan ei ehdi heti, ja joku laatikko tai pussi pyörii koko ajan tiellä. Otin yhteen hyllyyn ison korin, johon kerään tällaiset. Siinä ne voivat odottaakin jonkin aikaa. Yms.

Roskat suoraan roskiin. Et niitä tarvi. Pieneksi jääneet vatteet suoraan kierrätyskassiin, jonka viet säännöllisesti mihin vietkin. Tai naputtelet Toriin. Jos näet kotona kasan, kerää se pois ennen kuin se kasvaa. Jos jollain tavaralla ei ole paikkaa, keksi sille paikka. Vie kaikki aina heti käytön jälkeen paikalleen. Mieti, mitä tarvit ennen kuin ostat. Aina kun lähdet kauppaan, vie mukanasi joku kierrätyskassi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/19856 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä aloittaa raivaaminen? tarvitsen varmaan tänne jonkun ammattijärjestäjän. :D 

ap

Hei!

Itselläni kävi ammattijärjestäjä muutamia kertoja. Auttoi tosi paljon saada tuntemattoman ihmisen puolueeton mielipide asioihin. Hän kannusti heittämään tai kierrättämään pois tavaraa, mutta ymmärsi myös mikäli oikeasti tarvitsin jotain asioita. Joka käyntikerralla luopuminen on ollut helpompaa, ja nyt muutamien kertojen jälkeen, tavara on vähentynyt ehkä puoleen!

Kannattaa käydä tavaraalue/huone kerrallaan läpi. Esim. keittiö on helppo. Perintöastioita ei käytä kuin ehkä kerran vuodessa joten niitä ei pidä säilyttää kuin ehkä joku murtoosa - ei siis montaa perintöastiastoa. Muita astiastoja riittää että on esim. jokaiselle perheenjäsenelle 2 lautasta per lautastyyppi. Mitään ihmevempaimia ei kannata säilyttää (esim. spagettikone jota ei ikinä käytä), vaan kierrättää eteenpäin.

Kirjahyllykin on aika helppo. Useimmat kirjat voi nykyään lainata kirjastosta, kaikkea ei tarvitse säilyttää kotona. Halvat turhat asiat kannattaa heittää pois sillä vastaavia löytää kyllä tarpeen vaatiessa uudelleen kirppikseltä/kaupasta. Esimerkkinä vaikkapa rapuveitset tai lumikengät, joita on täysin turha pitää kaappitilaa viemässä.

Voit laskea neliöhinnan asunnollesi jakamalla asunnon vuokran neliömäärällä, ja sitten miettiä kuinka arvokasta säilytystilasi on. Haluatko tosiaan maksaa 10e/kk säilytystilasta jossa pidetään 10v lapsen vanhoja risaisia vauvankenkiä?

Tsemppiä!

Vierailija
2184/19856 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto hienolle kannustavalle ketjulle

Vierailija
2185/19856 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut viimeisen kolmen viikon aikana koko ketjun. Kiitos tuhannesti kaikille teille jotka olette neuvoneet ja inspiroineet minua, siivouskarpanen puri jo alkumetreilla. Asun mieheni kanssa Lontoossa jaetun talon vinttihuoneessa ja katon mataluuden takia huoneen nurkkia ei oltu siivottu kunnolla viiteen vuoteen. Nyt olen kaynyt lapi kolme nurkkaa neljasta, ensi viikolla ohjelmassa viimeinen nurkkaus! Vaatetta on lahtenyt hyvantekevaisyyskeraykseen kymmenen muovipussillista, roskiin ja kierratykseen mennyt varmaan toiset kymmenen. Itsellani on ollut ongelmana etten raaski heittaa mitaan potentiaalisesti tarpeellista menemaan, joten esim. tyopaikaltani pubista kun jotain on menossa poistoon, ajattelen etta voisihan tuollekin olla kayttoa viela. Eli lahinna ilmaiseksi saadut asiat ovat minulle ongelmallisia, rahaa en ole hirveasti tavaraan kuluttanut. Osittain hamstraus juontaa juurensa lapsuuteeni, muistan jo noin kuuden seitseman vanhana ajatelleeni etta voi kamala jos piirustuspaperi loppuu niin sitten en voi enaa piirtaa, sun muuta ihme ajatuksia, en jotenkin silloin tajunnut etta sita saa kaupasta lisaa. Osittain tata on ehka pahentanut se kun muutin tanne yksin 20-vuotiaana vain rinkan kanssa ja koko ajan oli jostain puute, tai siis silloin sentaan tajusin etta kaikkea saa kaupasta mutta jos ei halunnut lahtea kauppaan joka kerta kun tarvitsi hakaneulaa tai kuminauhaa tms. niin yritin sitten tallaista pikkusalaa haalia varastoon. Plus vessapaperi oli AINA loppu joten viela nykyaankin hamstraan huoneessani vararullia... Mutta voiton puolella ollaan! Loysin kauluspaidan jonka kankaasta pidin mutta se oli mulle ihan liian iso, joten leikkasin hihat pois ja ompelin reunat plus tein hihasta vyon, nyt minulla on aivan ihana pitka toppi, voin kayttaa kotona tai toissa ja ihanan ilmava. Langat sain kanssa jarjestykseen, mahtuivat yhteen kassiin. Ja keittion kaapillekin piti tehda oikein tehosiivous kun yllatin sielta rotan (sain sen onneksi golfmailalla tapettua) joten kaikki sailykepurkit meni tiskiin, suljetut pakkaukset desinfioin desinfiointiaineella ja avatut pakkaukset roskiin. Nyt sielta kaapista oikeasti loytaakin jotain! Eli kiitos rotta ja toivottavasti et karsinyt hirveasti:(

Vierailija
2186/19856 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttoraivaus on alkanut. Kaksi muovikassillista vaatteita ja toiset kaksi sekalaista kodintavaraa ja käsityötarvetta lähti kierrätyskeskukseen. Jännä muuten, miten paljon ne kassit ahdistaa tuossa komeron nurkalla, ja miten helpottunut olo tulee kun ne saa vietyä pois... ilman autoa siis kannan niitä lähimpään kierrätyskeskukseen ja välillä laiskottaa lähteä.

Viime muutossa roudattiin mukanamme ihan hirveä määrä tavaraa ja ajattelin, että jos tällä kertaa hoitais vähän fiksumin, eikä tosiaan tarttis muuttaa mukanaan jokaista ilmatteeks opiskelijana saatua mööpeliä. Mutta nyt mies ei maltakaan luopua mistään, vaikka aiemmassa muutossa päivitteli sitä, mitä kaikkea minä halusin silloin säästää! :D

Meillä on myös ihan naurettava määrä astioita kahdelle hengelle, mutta mistään ei tuo mies malttaisi luopua. Meille ei tule enää yhtäkään astiaa, kippoa, lasia tai lautasta. Voi kun saataisiin joku riehakas lapsiperhe kylään, jotta jotain hajoaisikin joskus!

Vierailija
2187/19856 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on monta kertaa tullut esille se, miten on vaikeaa luopua lahjaksi saaduista tavaroista. Miten ajattelette itse lahjanantajana? Mitä ajattelisitte, jos joku luopuu antamastanne tavarasta, kun sille ei ollut käyttöä tai ei pitänyt tyylistä?

Jos lahja menee pieleen niin sitten menee, uskon että ajatus on kuitenkin ilahduttanut saajaa. En siis osta ainakaan tavaralahjoja kenellekään kovin usein enkä täytä kenenkään nurkkia jatkuvasti jollain ajatus on tärkein-krääsällä, joten jos kerran menee pieleen niin ei voi mitään :)

Mä just mietin näitä, kun pakkailen muuttoa varten lahjaksi saatuja kamoja, joilla on käyttöä kerran vuodessa... Yksi on keittiölaite, joka osoittautui meille tarpeettomaksi, mutta vie kuitenkin yhden hyllyn keittiön kaapista. Ollut varmasti kallis masiina, mutta turhahan se on. Kaiken huippu on se, että se tuli puolison firmalta, eli ei todellakaan olisi ketään kohtaan mikään henkilökohtainen loukkaus luopua siitä!

Voi luoja. Kyllä mä nyt yritän ehdottaa miehelle että myytäis se pois. Mutta en myöskään haluaisi olla sellainen raivaustuputtaja parisuhteessa, että mikset nyt vaan voi hankkiutua eroon siitä ja tuosta.

Vierailija
2188/19856 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin muutto meneillään! Myin tosiaan kesäkuussa tavaraa kirpparilla ja sain 140 e. Konttiin kannoin kaiken muun paitsi noin kymmenen esinettä, jotka ajattelin saavani kaupaksi Torissa. Nooh, onhan sieltä kaapeista löytynyt muutama muukin tavara myytäväksi... Laitoin ne tänään paikalliselle facebook-kirpparille myyntiin ja ihan kivasti menivät. Netissä myyminen on tuskallisen hidasta, mutta kun laskeskelen myyntejä yhteen, olen saanut ylimääräisistä tavaroista ihan kivan summan rahaa. 

Vaikka olen myynyt lähivuosina röykkiöittäin tavaraa, tuntuu sitä olevan vieläkin jäljellä aivan järjettömän paljon. Olen raahannut lähikaupasta banaanilaatikoita pakkausta varten ja tajusin, miten vaikeaa on hahmottaa tavaran vievää tilaa. Yksi laatikko täyttyy aivan huomaamatta ja vielä olisi paljon tavaraa jäljellä.  Ajattelin, että pakko käydä tuo kama vielä läpi uudessa asunnossa ennen paikalleen laittoa ja luopua osasta. Tuntuu jotenkin surulliselta, että yhdellä, perheettömällä ja suhteellisen nuorella ihmisellä on näin paljon omaisuutta. Tuleeko teillekin vastaavanlainen tavaraähky?

Sivustaseuraaja

Vierailija
2189/19856 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tuon tavaraähkyn. Tuntuu, että ihmiset ovat sokeita sille, miten paljon tavaraa omistavat ja miten paljon se tosiaan vie tilaa. Itsekin herän asiaan muuttoa valmistellessa, aloin käydä tavaroita hyvissä ajoin läpi tehdäkseni muuton helposti. Paljon meni ihan roskiin, ikävä kyllä. Sellaista arvotonta pikkusälää mitä oli vaan raahannut asunnosta toiseen, ei mitään käyttöä ikinä. Ei sinne konttiinkaan kaikkea kehtaa viedä, kun niillä on jo nurkat täynnä ihan samaa paskaa, samoin monilla hyvänketeväisyysjärjestöillä. Niille kippaaminen on usein vaan ongelman siirtämistä loppujen lopuksi.

Projekti aiheutti onneksi sen, että paljon ei huvita enää osataa sellaista ihan kivaa, kun mielessä käy heti se läpikäynnnin työläys joskus myöhemmin. Keittiössäni on vain oikeasti paljon käytössä olevat jutut, koriste esineitä mietin pitkään ja ostan vain kun todella tykkään jostain. Ikeasta ostamista vältän myös, koska sieltä sitä sälää kertyy joka kerta mukaan eikä yleensä kestä käytössä hyvin.

Vierailija
2190/19856 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelma mitä tehdä omille lapsuuden kirjoilleni. On Goosebumbsia, Molly Moonia, Harry Potteria jne. Olen niitä omille lapsilleni säästellyt. Osan laittanut pois, mutta nuo ovat vielä jääneet. Mietin laittavani pois nuo Goosebumbsit ainakin, mutta 8v lapsi sanoi haluavansa lukea niitä joku päivä. On melko herkkä, joten vielä ei ajankohtaista. Lapset ovat siis 6 ja 8v, molemmat jo lukevat paljon. Kannattaako oikeasti säästellä, että voivat lukea nuo.. En hennoisi laittaa kun lapsi selkeästi toivoi, että jätän ne.

Joo, ehkä tyhmä kysymys. Tiedän ettei kukaan voi minun puolestani valita ym, mutta pointtina onkin kysellä mitä te muut tekisitte :) ja minkä ikäisille nuo soveltuvat?

Säästäisin, ehdottomasti.

Vierailija
2191/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tuon tavaraähkyn. Tuntuu, että ihmiset ovat sokeita sille, miten paljon tavaraa omistavat ja miten paljon se tosiaan vie tilaa. Itsekin herän asiaan muuttoa valmistellessa, aloin käydä tavaroita hyvissä ajoin läpi tehdäkseni muuton helposti. Paljon meni ihan roskiin, ikävä kyllä. Sellaista arvotonta pikkusälää mitä oli vaan raahannut asunnosta toiseen, ei mitään käyttöä ikinä. Ei sinne konttiinkaan kaikkea kehtaa viedä, kun niillä on jo nurkat täynnä ihan samaa paskaa, samoin monilla hyvänketeväisyysjärjestöillä. Niille kippaaminen on usein vaan ongelman siirtämistä loppujen lopuksi.

Projekti aiheutti onneksi sen, että paljon ei huvita enää osataa sellaista ihan kivaa, kun mielessä käy heti se läpikäynnnin työläys joskus myöhemmin. Keittiössäni on vain oikeasti paljon käytössä olevat jutut, koriste esineitä mietin pitkään ja ostan vain kun todella tykkään jostain. Ikeasta ostamista vältän myös, koska sieltä sitä sälää kertyy joka kerta mukaan eikä yleensä kestä käytössä hyvin.

Tuo roskan kantaminen Konttiin tai muille hyväntekeväisyysjärjestöille on hyvä pointti. Itse olen tarkkana siinä, että lahjoituksiin menee ainoastaan ehjiä ja siistejä tavaroita, rikkinäiset kuuluvat roskiin. Yritän lahjoittaa sellaista tavaraa, jota voisin itsekin ostaa. 

Sivustaseuraaja

Vierailija
2192/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää lumppuihin puhtaat huonottekstiilit. Ne laitetaan hyötykäyttöön. Ei tarvi olla ehjiä. Hajuttomia kyllä.

Kaikki parittomat sukatkin joutaa sinne.

HSY kerää laatikoihin. KS. REKKI.

Itse en raaski roskiin laittaa vaan mieluummin kiertoon.

Vierailija
2193/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama. Asutaan omakotitalossa, ja roskien tyhjennys 2 viikon välein. Roskat mahtuu aina juuri ja juuri jäteastiaan, mutta mitään ylimääräistä ei mahdukaan. Se tarkoittaa, että kun menee vaikka sanko rikki, se jää lojumaan jonnekin. Siivouskaappi on täynnä rojua, jota kukaan ei käytä. Siellä on vanhan imurin letkut ja suulakkeet, vanhoja hehkulamppuja iso pino, ikivanhoja moppeja, harjan varsia. Joskus vein kaatopaikalle kaikki vanhat matot ja tyynyt. Niiden viennistä veloitus 5€/kpl. Ei olla köyhiä, eli kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta, että en maksa jostain vanhojen harjanvarsien ja moppien viennistä järjettömiä taksoja.

Vierailija
2194/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viekää lumppuihin puhtaat huonottekstiilit. Ne laitetaan hyötykäyttöön. Ei tarvi olla ehjiä. Hajuttomia kyllä.

Missä kerää? Meidän paikkakunnalla ei ole mitään keräyspisteitä. UFF:n laatikkoon voi viedä vain ehjät vaatteet.

Vierailija
2195/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaatopaikalla on noin kallista? Meillä pirkanmaalla saa viedä kaatopaikalle peräkärrykuorman tai täyden farmarariautolastin 7 eurolla. Pienempi lasti esim auton takapenkillä maksaa noin 5e. Vai oliko niissä tyynyissä jotain miksi oli hankalampaa hävittää tms, en ole ikinä vienyt kaatopaikalle sellaisisia.

Vierailija
2196/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama. Asutaan omakotitalossa, ja roskien tyhjennys 2 viikon välein. Roskat mahtuu aina juuri ja juuri jäteastiaan, mutta mitään ylimääräistä ei mahdukaan. Se tarkoittaa, että kun menee vaikka sanko rikki, se jää lojumaan jonnekin.

Entä jos käytät sitä sankoa roskiksena ja täyttymisen jälkeen laitat sen sinne jäteastiaan? Eihän se silloin mahdottoman paljon vie ylimääräistä tilaa?

Vierailija
2197/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kerää? Meidän paikkakunnalla ei ole mitään keräyspisteitä. UFF:n laatikkoon voi viedä vain ehjät vaatteet.

No missä asut?

Vierailija
2198/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää huonot matot ja tyynyt esim. eläinsuojeluvalvojille, ainakin meidän pienen paikkakunnan valvoja ottaa petauspatjat, rikkinäiset matot, lakanat, pyyhkeet, peitot sinne eläinten alle. Kysykää vaikka ensin heiltä, mitä tarvitsevat.

Vierailija
2199/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama. Asutaan omakotitalossa, ja roskien tyhjennys 2 viikon välein. Roskat mahtuu aina juuri ja juuri jäteastiaan, mutta mitään ylimääräistä ei mahdukaan. Se tarkoittaa, että kun menee vaikka sanko rikki, se jää lojumaan jonnekin. Siivouskaappi on täynnä rojua, jota kukaan ei käytä. Siellä on vanhan imurin letkut ja suulakkeet, vanhoja hehkulamppuja iso pino, ikivanhoja moppeja, harjan varsia. Joskus vein kaatopaikalle kaikki vanhat matot ja tyynyt. Niiden viennistä veloitus 5€/kpl. Ei olla köyhiä, eli kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta, että en maksa jostain vanhojen harjanvarsien ja moppien viennistä järjettömiä taksoja.

En tarkoita sinua henkilökohtaisesti, vaan ihmisiä yleisesti, kun nyt totean, että juuri tähän asiaan on tultava muutos. Kun ostaa halvan tavaran, joka pian hajoaa, niin mukaan täytyisi laskea tavaran koko elinkaaren hinta ml. asianmukainen kierrätys. Jos ei ole tavaran omistajan tehtävä maksaa tästä, niin kenen siitä pitäisi sitten maksaa - veronmaksajien ja tulevien sukupolvien.

Vierailija
2200/19856 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patjat, peitot, tyynyt kantsii silputa ja tunkea jätesäkkiin (alle 200 litraa). Siihen saa varmaan mahtumaan useamman tyynyn ja peiton? Silloin se hinta näkyy olevan ainakin Itä-Uudenmaan jäteasemilla 5€ per alle 200 litran säkki. Jos niitä vie erikseen, jokaisesta tulee erikseen maksu. En tiedä, mikä logiikka, mut hinnastoja tutkimalla pääsee pitkälle. Muistan kun meillä oli remontin jäljiltä peräkärryssä kaikkea. Ei tajuttu laittaa jätesäkkeihin, jolloin olis päässy paljon, paljon halvemmalla. Jäte meni punnitukseen, ja silloin ne peri siitä punnituksesta palvelumaksun plus jätteestä kilomäärän mukaan. Muistelen, että pelkkä punnitus oli jotain 17-18€. Sillä hinnalla olis saanu viedä jo 3 jätesäkillistä. Aina oppii.