tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21619)
Kyllä. Ostohino on mutta onneksi en ole mitään ostellut. Rahatilanne nykyään niin hyvä että kaiken säästämisenkin jälkeen jää ylimääräistä muutama satanen ja tekisi mieli vain mennä jonnekin kauppakeskukseen viettämään kulutusjuhlaa. Mutta en mene. Tajuan että mulla on kaikkea jopa liikaakin. Mutta kaipaan kyllä ostoksista saamaani mielihyvää. Samaa tunnetta en saa esim säästämisestä tai sijoittamisesta. Kai se on se konkreettinen tavara joka houkuttaa..
Mun teki viikko sitten kovasti mieli varsi-inuria mutta puhuin itselleni järkeä. Mitä teen sillä sinkkutaloudessa jossa ei ole eläimiä. Mulla keskuspölynimuri ja tavallinen imuri. Missä olisin varsi-imuria säilyttänyt. Päätin unohtaa tai ainakin siirtää hankintaa. Tämmöisiä keskusteluja itseni kanssa käyn !
Kiitos vinkeistä! Ehkä kuitenkin pitää antaa itselleen joku myönnytys, käydä vaikka kampaajalla tavaran ostelun sijaan.
Tavoitetila vaan olisi sellainen, että ei joutuisi miettimään tavaraa niin paljon, ei kieltämään itseään ostelemasta, ei ostella, ei järjestellä, ainakaan ihan jatkuvasti.
Ongelma ehkä piilee siinä, että altistun jatkuvasti ostoskuvastolle, netissä algoritmit pukkaavat kohdennettua mainontaa, Instagramista pääsee kadehtimaan toisten tyylejä ja koteja, ja kävelyilläni eksyn helposti kauppaan jos toiseen tai katson ikkunoita.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Ehkä kuitenkin pitää antaa itselleen joku myönnytys, käydä vaikka kampaajalla tavaran ostelun sijaan.
Tavoitetila vaan olisi sellainen, että ei joutuisi miettimään tavaraa niin paljon, ei kieltämään itseään ostelemasta, ei ostella, ei järjestellä, ainakaan ihan jatkuvasti.
Ongelma ehkä piilee siinä, että altistun jatkuvasti ostoskuvastolle, netissä algoritmit pukkaavat kohdennettua mainontaa, Instagramista pääsee kadehtimaan toisten tyylejä ja koteja, ja kävelyilläni eksyn helposti kauppaan jos toiseen tai katson ikkunoita.
Huomasit ongelmasi. Nyt suuntaatkin kävelyillä kauppakatujen sijaan puistoihin, metsiin tai asuinalueille ja jätät instan selailun vähemmälle tai kokonaan pois vähäksi aikaa. Todellista vapautta on se, kun ajattelet tavaroiden sijaan ihan muita asioita.
minulla ei ole ikinä ostohimoja ei meinaa viitsiä käydä kaupass ede nyt kun täkkipussi on revennyt palasiksi
Mulla kans ostohimot tulee ja menee. Tänään istuin kampaajan tuolissa ja selailin Elloksen sivuja. Aina tässä vaiheessa talvea iskee himo ostaa jotain vaaleanpunaista, vaalean lilaa tai keltaista. Mitään en ostanut, mutta haaveilin. Yritän nyt kuitenkin pidättäytyä ostamasta mitään kun yritän karistaa kiloja ja haaveilen ostavani erään melko kalliin paidan sitten palkinnoksi itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ostohino on mutta onneksi en ole mitään ostellut. Rahatilanne nykyään niin hyvä että kaiken säästämisenkin jälkeen jää ylimääräistä muutama satanen ja tekisi mieli vain mennä jonnekin kauppakeskukseen viettämään kulutusjuhlaa. Mutta en mene. Tajuan että mulla on kaikkea jopa liikaakin. Mutta kaipaan kyllä ostoksista saamaani mielihyvää. Samaa tunnetta en saa esim säästämisestä tai sijoittamisesta. Kai se on se konkreettinen tavara joka houkuttaa..
Mun teki viikko sitten kovasti mieli varsi-inuria mutta puhuin itselleni järkeä. Mitä teen sillä sinkkutaloudessa jossa ei ole eläimiä. Mulla keskuspölynimuri ja tavallinen imuri. Missä olisin varsi-imuria säilyttänyt. Päätin unohtaa tai ainakin siirtää hankintaa. Tämmöisiä keskusteluja itseni kanssa käyn !
Ai että, ei varmaankaan saisi tulla hehkuttaan varsi-imurin ihanuutta nyt kun olet päättänyt sen unohtaa. Mutta teenpä sen silti. Siis en kyllä voisi enää edes kuvitella elämää ilman varsi-imuria. Rakastan puhtaita lattioita, ja varsi-imurilla saan imuroitua päivittäin lattiat siisteiksi parissa minuutissa. Lisäksi selkävaivaiselle se on todella paljon ergonomisempi, kuin normaali imuri. Ihan paras päätös ostaa varsi-imuri. Helpottaa arkea ihan tosi paljon. Normaalia imuria en todellakaan jaksaisi käyttää päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ois noin hyvä tilanne niin ehdottomasti tuhlaisin rahojani tavaroiden ostelun sijaan hemmotteluhoitoihin ja ulkona syömiseen!
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ois noin hyvä tilanne niin ehdottomasti tuhlaisin rahojani tavaroiden ostelun s
Oletko sama kirjoittaja, joka on työttömänä?
Imurit vievät liikaa tilaa siivouskaapista. Yhtä hyvää jälkeä saa lattiamopilla.
Ostonhimo vaikuttaa itselläni ainakin silloin, kun ei ole valinnanvaraa eli työttömänä. Ei töissä ollessa ole koskaan tehnyt mieli shoppailla krääsää, eikä tosin ole liiemmin aikaakaan selata valikoimia.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, mutta kun odotat pari päivää se menee kyllä ohi. Ajattele mielessäsi ne tavarat sinne omaan kotiin liian tavaran keskelle ja ne vaatteet vaikka likaisina pyykkikoriin(tai jopa lattialle..) Kyllä menee ohi näin ostohalut ainakin mulla.
Hyvä vinkki. Myös auttaa, kun ei selaile huvikseen nettikauppoja tai vietä aikaa kauppakeskuksissa turhaan. Katsoo vaikka elokuvan tai lukee kirjaa. Sivusta joku muu.
Tekemisen puute, liika vapaa-aika ja yksinkertaisesti tylsyys varmasti tuota ostohimoa on työttömälle aiheuttamassa. Toki itsekin työttömänä selailen nettikauppoja aikani kuluksi, mutta en osta mitään netistä ja myös tarkistan tiettyjä asioita. Vietän liian paljon aikaa tällä palstalla. Kannattaa myös tarkistaa, että löytyisikö ilmaisista suoratoistoista esim. Yle Areena tai MTVKatsomo, siis se ilmaisversio jotain kiinnostavaa katsottavaa ajan kuluksi ja pitämässä ajatukset pois ostamisen tarpeesta tai verkkokaupoissa salailusta tai kaupoissa kiertelystä. Oma ongelmani on aina vaan se, että käytän ihan liikaa rahaa kaikkeen turhaan syötävään ja herkkuihin.
Mäkin käytän rahani herkkuihin, mutta mun herkkujani onkin appelssiinit, omput ja mysli. Karkit ovat liian makeita ja ällöjä ja jättävät hampaat likaisiksi. Suklaa liian makeaa tai sitten liian suolaista. Vaihtakaa herkkunne oikeisiin herkkuihin.
Aamu aloitettu viemällä 2 pakettia myyntejä postiin, kierrätysroskat kierrätyspisteelle ja yksi jätesäkillinen meille turhaa tavaraa eteenpäin. Sekajätteenkin vein samalla ja roskiskaappi pesty. Kiva aloittaa uusi viikko puhtaalta pöydältä.
Istun junassa ja aloin joutessani listaamaan vaatteita joita omistan mutta joita en ole koskaan käyttänyt tai ehkä max paristi.
Sain ulkomuistista 25 kpl ja kun kotona katson kaappeja niin varmaan on paljon lisää !
Ihan järkyttävää. Aikamoinen summa rahaa mennyt aivan turhaan.
Toki vuosien saatossa nämä hankitti -mutta silti.
En usko että saisin myytyäkään koska eivät ole mitään merkkivaatteita. Tavallista Lindexiä ym. Ja sitten ulkomailta ostetut erikoisemmat..
Voi helkkari sentään !!!! Miten ihmeessä olen toiminut näin ?
No ainakin avasi silmät ja jospa sitten jatkossa tarkempi...
Onko teillä toisilla tällaisia "laput kiinni"-hutiostoksia?
Mulla lähes kaikki vaatteet ovat pitämättöminä kauniisti viikattuina kaapissa. Kaikki mahtuvat mulle ja pidän niistä kaikista tosi paljon. Silti käytän aina vain samoja vanhoja vaatteita. Yritän aina käyttää kaiken loppuun ja tässä menen näin pitkälle. Olen siis nähtävästi hankkinut ihan turhaan sillon tällön jotain uuttakin. Joskus johonkin spesiaalimpaan tilaisuuteen saatan laittaa jotain näistä päälle ja tunnen itseni niin kauniiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ois noin hyvä tilanne niin ehdottomasti tuhlaisin rahojani tavaroiden ostelun s
Oletko sama kirjoittaja, joka on työttömänä?
En, ja mitä sillä tiedolla tekisit?
Leikkuulauta lähti tänään. Tajusin että olen käyttänyt sitä samaa muovista 20 vuotta 😵💫😵💫
Toisaalta nyt pitäisi ostaa uusi, en vain tiedä mikä olisi yhtä hyvä kuin tuo poislaitettu, sillä sen jälkeen tulleet laudat on olleet kaikki sellaisia jotka ovat vääntyneet tiskikoneessa. Niin ja puista ei tule vaikka monen mielestä on paras, pitää pystyä pesemään tiskikoneessa ja pitää olla kevyt.
Vierailija kirjoitti:
Leikkuulauta lähti tänään. Tajusin että olen käyttänyt sitä samaa muovista 20 vuotta 😵💫😵💫
Toisaalta nyt pitäisi ostaa uusi, en vain tiedä mikä olisi yhtä hyvä kuin tuo poislaitettu, sillä sen jälkeen tulleet laudat on olleet kaikki sellaisia jotka ovat vääntyneet tiskikoneessa. Niin ja puista ei tule vaikka monen mielestä on paras, pitää pystyä pesemään tiskikoneessa ja pitää olla kevyt.
Osta lasinen leikkuulauta, se on hygieeninen ja kestävä
Tuttua, mutta kun odotat pari päivää se menee kyllä ohi. Ajattele mielessäsi ne tavarat sinne omaan kotiin liian tavaran keskelle ja ne vaatteet vaikka likaisina pyykkikoriin(tai jopa lattialle..) Kyllä menee ohi näin ostohalut ainakin mulla.