tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21573)
Temu-tavaraa ei tule lahjoittaa kierrätyskeskuksiin ym., oikea osoite on sekajäte valitettavasti. Tästä on aina silloin tällöin uutisissa, että lahjoituspaikat eivät halua tuota temu, shein roskaa vaivoikseen tuoteturvallisuussyistä.
Onko muilla karsimistavoitteita loppuvuodelle tai jo ensi vuodelle? Mä oon huomannut itsestäni, että tarviin selkeät tavoitteet, mitä noudattaa jonkun lyhyen ajan, esim 3 poistoa jouluun asti. Jos on vaikka 100 poistoa ensi vuonna, niin se on mulle liian epämääräinen ja salliva olla pitkään tekemättä mitään, joten se unohtuu herkästi ja jää tekemättä. Lyhyeen tekemiseen jaksan sitoutua.
Mä mietin, että pidän nyt varmaan kosmetiikan ostolakon vähintään tammikuun ajan, todennäköisesti myös helmikuun. Tässä ajatuksena nyt lähinnä se, etten osta alennusmyynnistä mitään "koska se on alessa". Ostin ennen joulua alesta jo kaikkea, millä pärjään pitkään. Yritän pitää kotivaran aina kaikessa mielessä, että entä jos en pääsisi pitkään aikaan kauppaan, joten ihan nolliin en mitään käytä, mutta nyt en halua haksahtaa ostamaan lisää. Kyllä keväällä tulee myös kampanjoita ja varmasti uutuuksia, mitä on kiva kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei tykkää meidän astioista joten päätti ostaa Temusta uudet. Samalla ajatteli lupaa kysymättä sisustaa muutenkin keittiön uudelleen samalla teemalla, värikästä muovia ja kultaa ja glitteriä ja osti tätä varten nailonia tms olevat muoviset lautasliinat, pöytäliinat ja keittiöpyyhkeet. Nykyiset astiat on kuulemma ummehtuneita (V&B) ja halusi että viedään ne kaatopaikalle. Veitset ja haarukat olisi pitänyt korvata Temusta ostetuilla "upeilla" kupariaterimilla koska ne kuulemma sopii paremmin kultaglitterin kanssa.
En usko sanaakaan tästä tarinasta.
Mun tavoitteena ois ens vuonna tehdä miehen kanssa joku ihana matka ennen joulua sen sijaan, että ostetaan lahjoja toisillemme. Ihaninta ois päästä Nykiin tai Losiin, mutta en usko että saadaan niin paljon säästettyä. Mutta yritän kirppistellä niin paljon kuin mahdollista ja säästän sitä kautta tulleet rahat matkaa varten. Nyt talvella myyn netissä ja kesällä aion rohkeasti vaan mennä live kirppiksille, mitä lähialueella pidetään. Nyt jos talven puljaan tavaroita smartstore laatikoihin valmiiksi kun teen myynti-ilmoituksia, niin keväällä/kesällä sitten helppo vaan ottaa mukaan kirppikselle lyhyelläkin varoitusajalla. Mulla on aika paljon kesävaatetta, joten sinänsä fiksuakin laittaa niitä samaan laatikkoon kesää odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun tavoitteena ois ens vuonna tehdä miehen kanssa joku ihana matka ennen joulua sen sijaan, että ostetaan lahjoja toisillemme. Ihaninta ois päästä Nykiin tai Losiin, mutta en usko että saadaan niin paljon säästettyä. Mutta yritän kirppistellä niin paljon kuin mahdollista ja säästän sitä kautta tulleet rahat matkaa varten. Nyt talvella myyn netissä ja kesällä aion rohkeasti vaan mennä live kirppiksille, mitä lähialueella pidetään. Nyt jos talven puljaan tavaroita smartstore laatikoihin valmiiksi kun teen myynti-ilmoituksia, niin keväällä/kesällä sitten helppo vaan ottaa mukaan kirppikselle lyhyelläkin varoitusajalla. Mulla on aika paljon kesävaatetta, joten sinänsä fiksuakin laittaa niitä samaan laatikkoon kesää odottamaan.
Ei tulisi mieleenkään matkustaa Trumpin hallinnon aikana USAhan.
Mun tavoite on ens vuonna tehdä enemmän itse ruokaa ja sitä kautta käyttää ruokavarastoja pois. Toki sitten ostan uutta varastoon, että kotivarakin säilyy, mutta tuntuu että moni tuote on vanhenemassa lähikuukausina. Pyrin välttämään hävikkiä, syömään terveellisemmin ja sitä kautta toiveissa myös kilojen karsiminen ja sitä kautta taas vaatteiden karsiminen. Olen kahden vaatekoon rajoilla, joten olisi ihana päästä pysyvästi siihen pienempään kokoon.
Mä haaveilen ostavani tekstiilipesurin. Tiedän et sellaisen vois myös vuokrata, mutta mulla on viimeiset 2 vuotta ollu tää haave 😀 en ole ostanut, koska ne on isoja ja vie tilaa. Meidän imurillakaan ei ole virallista paikkaa, vaan se seilaa työhuoneen lattialla paikasta toiseen. Oon miettinyt, että jos saan yhdestä kaapista sille ja imurille paikan niin että oon karsinut niitä tavaroita sieltä riittävästi enkä vain siirtänyt toiseen paikkaan, saan ostaa sen tekstiilipesurin.
Vierailija kirjoitti:
Mä haaveilen ostavani tekstiilipesurin. Tiedän et sellaisen vois myös vuokrata, mutta mulla on viimeiset 2 vuotta ollu tää haave 😀 en ole ostanut, koska ne on isoja ja vie tilaa. Meidän imurillakaan ei ole virallista paikkaa, vaan se seilaa työhuoneen lattialla paikasta toiseen. Oon miettinyt, että jos saan yhdestä kaapista sille ja imurille paikan niin että oon karsinut niitä tavaroita sieltä riittävästi enkä vain siirtänyt toiseen paikkaan, saan ostaa sen tekstiilipesurin.
Meillä imuri asui aikoinaan sängyn alla.
Minäkin ostin alesta aktiivisuusrannekkeen. Tavoite nro 1 ensi vuodelle on liikunnan lisääminen.
Toinen mistä haaveilen on pienet viikonloppureissut, esim. 1 reissu jkt kuukausi tms.
Eli elämyksiä ja hyvinvointia materian sijasta.
Minulla oli vuosia sitten fitbit aktiivisuusranneke ja se jäi puolen vuoden käytön jälkeen laatikon perukoille.
Siivouskomerossa on entisten imureiden kätevät suulakkeet tallessa, jos joskus olisi käyttöä niille.
Mulla ei vielä ole selkeää tavoitetta tai suunnitelmaa ensi vuodelle, muuta kuin että karsia pitäis kiloja ja tavaraa. Päätin nyt ainaki syödä päivä kerrallaan yhden vitamiinipurkin tyhjäksi. Siinä on ehkä 1-2 kk ajalle vielä.
Vierailija kirjoitti:
Temu-tavaraa ei tule lahjoittaa kierrätyskeskuksiin ym., oikea osoite on sekajäte valitettavasti. Tästä on aina silloin tällöin uutisissa, että lahjoituspaikat eivät halua tuota temu, shein roskaa vaivoikseen tuoteturvallisuussyistä.
Juuri tämä, mutta milläs tämän saa taottua ihmisen päähän joka kuvittelee omassa maailmassaan olevansa suuri hyväntekijä ja sitten ostelee jätesäkeittäin Temu/Sheinroskaa pönkittääkseen omaa itsetuntoaan ja tyydyttääkseen omaa shoppailuaddiktiotaan? Sitten kun niitä ei haluta ottaa vastaan niin alkaa leikkiä marttyyriä ja levittelemään tarinoita siitä kuinka kiittämättömiä olemme ja kuinka häntä niin kauheasti kaltoin kohdellaan vaikka hän on hyvää hyvyyttään upeita lahjoja antanut monta kertaa vuodessa... jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei tykkää meidän astioista joten päätti ostaa Temusta uudet. Samalla ajatteli lupaa kysymättä sisustaa muutenkin keittiön uudelleen samalla teemalla, värikästä muovia ja kultaa ja glitteriä ja osti tätä varten nailonia tms olevat muoviset lautasliinat, pöytäliinat ja keittiöpyyhkeet. Nykyiset astiat on kuulemma ummehtuneita (V&B) ja halusi että viedään ne kaatopaikalle. Veitset ja haarukat olisi pitänyt korvata Temusta ostetuilla "upeilla" kupariaterimilla koska ne kuulemma sopii paremmin kultaglitterin kanssa.
En usko sanaakaan tästä tarinasta.
En kyllä haluaisi myöskään uskoa, mutta valitettavasti tämän läpi tässä on jo useamman vuoden rämmitty. Jokainen tilaisuus joka tulee, käytetään tavaran työntämiseen meille, vaikka olisi jonkun hautajaiset tai häät. Sitten alkaa valituslaulu kun sitä ei haluta.
Sairaushan tuo on, addiktio, mutta asianomaista ei saada edunvalvontaan, eikä hoitoon. Käyttää kaiken saatavilla olevat rahat ostoksiin ja pyörittää Temu/shein -jälleenmyyntibisnestä kaken muun ohella. Toisinaan vaikuttaa siltä että käyttää sukulaisia varastona joilta sitten saa takaisin niitä ei-haluttuja tavaroita ja voi laittaa taas myyntiin. Säästää kaikesta muusta, kuten ruoasta, lääkkeistä ja lämmityksestä jotta voi rahoittaa addiktiotaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuo yhteisomistuksessa veljen perheen kanssa. Tarvitaan kuitenkin aika harvoin. Saatiin hankintakulut puoliksi ja minä olen iloinen kun veljen talossa on sille hyvin säilytystilaa.
Oma tavoitteeni on ensisijassa käyttää vähemmän rahaa ruokaa. Se onnistuisi helposti lopettaa kaiken turhan eli mm. dippinä, majoneesien, juomien ja herkkujen ostaminen ilman, että ns. oikean ruoan määrää tarvitsee vähentää. Samalla rahaa säästyisi ja laihtuisin. Noille molemmille on itselläni tarvetta kun työttömyysturva taas kiristyy ensi vuonna ja pitää edes yrittää olla edes vähän varautunut siihen, että sitä ei saakaan. Haluan myös syödä enemmän terveellistä ruokaa mm. kasviksia ja vastaavaa, mutta nuokin ovat usein harmittavan kalliita.
Heitin osan joululahjoista suoraan roskiin. Sellaista, mitä ei halua, on turha alkaa säilyttämään kaapeissa, jotka muutenkin pursuavat tavaraa.
Sukkapari meni roskiin reikäisenä. Viimeinen lomapäivä ja pitäisi tehdä sitä tätä ja tuota mutta en saa tartuttua mihinkään. Käytän myös ihan liian paljon aikaa tavara-asioiden pohtimiseen, olen mm. jo viikon verran katsellut yhtä kukkaruukkua ja miettinyt pitäisikö se laittaa kiertoon sen sijaan että vain päättäisin asian.
Ei mene oppi perille. Joka vuosi sama rumba. Kerran vuodessa pari jätesäkkillistä "lahjoja" menee suoraan sorttiin/ongelmajätteisiin. Yhtenä vuotena viisi säkillisä. Mitta alkaa olla täynnä.