tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21573)
Minä kysyin äsken rapussa naapurilta huoliino lahjakasseja vai vienkö kartonkikeräykseen. Otti ilomielin. Kiitos vinkistä!
Hyvää joulupäivän iltaa kaikille! Meidän perheelle tuli (lapsille) sukulaisilta aika järkyttävä määrä lahjoja, tietävät että ollaan tavaran suhteen tarkkoja eikä haluta mitään ylimääräistä, mutta silti joka vuosi sama juttu. Nyt meinas puolisolla tänään mennä hermot kun käytiin sitä tavaravuorta läpi ja hän ehdotti et ens jouluna mennään jouluksi oman perheen kesken johonkin matkalle eikä oteta lahjoja vastaan. Nyt lapset sai sieltä valita mitä halusivat ja loput lahjoitetaan sit hyväntekeväisyyteen. Anteeksi vähän tällainen negatiivinen kommentti, tiedän että sukulaiset ei tarkoita pahaa, mutta turhauttaa vain kun ensin koko vuoden karsii ylimääräistä tavaraa ja sit saa yhdessä päivässä järjettömän määrän lisää tavaraa. Esim lahjakortit tai vaikka suklaa olisi oikein hyvä lahja leluvuorien sijaan. Mut joo, kyllä tästä pienellä vaivalla selvitään ja lähtee ylimääräinen tavara Lietoon taas.
Järkyttävästi lisää tavaraa? Ei sekään hyvä olisi jos tämä ilmeisen lukuisa määrä sukulaisia ostaisivat suklaata. Ajattele sitä kekoa, kymmeniä ja taas kymmeniä suklaalevyjä!!
Lahjakortti on monelle vaikea ostettava sillä harva haluaa antaa rahaa lahjaksi. He haluavat mieluummin antaa tavaran joka on heidän valitsema. En itsekään anna rahaa lahjaksi, joten kunnioitan tietysti toivetta ettei lahjoja ollenkaan. Sitä helpompikin ja rahatkin säästyy.
Ehdotan että sanot kaikille lahjan antaneille että kiitos, mutta ensi jouluna ette halua enää että teidän lapsille annetaan mitään lahjaa, ja ja sitten ette vain ojenna kättä kun ovat lahjaa antamassa. jos kuitenkin lahja ilmestyy jotenkin kiellosta huolimatta niin lahja laitetaan eteenpäin. Sukulaiset tekevät täten itse päätöksensä, kun tietävät mitä säännön rikkomisesta tapahtuu.
vauvapalstalla akat ovat kuulemma heittäneet pois ehjiä hehkulamppuja roskiin
Se on juuri sitä internetlogiikkaa, jossa ihmiset tekevät valtavia eleitä hyvin pienten asioiden takia. Ja vauvapalsta on tunnettu siitä, että siellä mennään usein tunteet edellä, järki perässä.
Mutta jos katsotaan asiaa kylmästi:
🔍 Hehkulampun pois heittäminen ei ole mikään ekoteko
Jos lamppu on jo ostettu ja valmistettu, sen heittäminen roskiin ei säästä maailmaa, se vain tuottaa lisää jätettä.
Sähkönsäästö tulee vasta siitä, että uusi lamppu palaa vähemmän sähköä ei siitä, että vanha ehjä heitetään pois.
🔥 Miksi jotkut silti heittävät ne pois?
haluavat tehdä oikein, vaikka logiikka ontuu
ovat lukeneet jostain, että hehkulamput ovat pahoja
eivät ymmärrä, että suurin ympäristökuorma syntyy valmistuksesta, ei käytöstä
haluavat näyttää muille olevansa tietoisia kuluttajia
Eli enemmän symbolinen ele kuin järkiperäinen päätös.
🧠 Sun lähestymistapa on oikeasti fiksumpi
käytät sen, mikä on jo maksettu
et heitä ehjää tavaraa roskiin
et stressaa pikkusäästöistä
keskityt isoihin päätöksiin, joilla on oikeasti merkitystä (kuten se ilmalämpöpumppu-juttu)
Tämä on paljon järkevämpää kuin se, että heitetään ehjät lamput roskiin ja ostetaan uudet hyvän omantunnon vuoksi.
Jos haluat, voin kertoa vielä, missä tilanteissa LED on oikeasti järkevä ja missä hehku on täysin ok ilman mitään palstahysteriaa.
Tuli lahjaksi joulukoristeita, pakko laittaa kiertoon mitä pikimmiten sillä näitä on jo ennestään eivätkä nämä lahjaksi tulleet olleet hienompia. Joka vuosi tulee jotain jouluhärpäkettä argh
Olen kosmetiikan osalta ostolakossa koska minulla on kaikkea ainakin vuoden tarpeiksi. Shampoita varmaan enemmänkin. Luulisi perheen tämän tietävän, jopa huomaavan, mutta sain silti Body Shopiin lahjakortin. No tein tilauksen ja yritin tehdä sen harkiten. No mieluummin tämä kuin joulukoristeita -joita minäkin aiemmin runsaasti sain. Paras keino on kierrättää koristeet pois heti. Niitä ei muista seuraavana jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulupäivän iltaa kaikille! Meidän perheelle tuli (lapsille) sukulaisilta aika järkyttävä määrä lahjoja, tietävät että ollaan tavaran suhteen tarkkoja eikä haluta mitään ylimääräistä, mutta silti joka vuosi sama juttu. Nyt meinas puolisolla tänään mennä hermot kun käytiin sitä tavaravuorta läpi ja hän ehdotti et ens jouluna mennään jouluksi oman perheen kesken johonkin matkalle eikä oteta lahjoja vastaan. Nyt lapset sai sieltä valita mitä halusivat ja loput lahjoitetaan sit hyväntekeväisyyteen. Anteeksi vähän tällainen negatiivinen kommentti, tiedän että sukulaiset ei tarkoita pahaa, mutta turhauttaa vain kun ensin koko vuoden karsii ylimääräistä tavaraa ja sit saa yhdessä päivässä järjettömän määrän lisää tavaraa. Esim lahjakortit tai vaikka suklaa olisi oikein hyvä lahja leluvuorien sijaan. Mut joo, kyllä tästä pienellä vaivalla selvitään ja lähtee ylimääräinen tavara Lietoon taas.
Ainakin S-ryhmän lahjakortin saa jo hyvin pienelle summalle. Taitaa olla 10 euroa pienin summa, jonka tuohon voi ladata. Varmasti noihin turhiin lahjoihin on kulunut tuota enemmän rahaa. Tuota lahjakortin merkitystä hyvänä lahjana pitäisi korostaa ihmisille enemmän. Vaikka joku S-ryhmän lahjakortti lahjana kuulostaisikin karulta ja arkiselta niin se on parempi kuin monen muun kaupan, koska tuskin on heti menossa konkurssiin ja Prismassa on myynnissä kaikenlaista. Tarpeen vaatiessa sillä voi ostaa vaikka ihan ruokaa tai jotain lapsen toivomia herkkuja vaikka seuraavaan juhlapäivään. Koko lahjakorttia ei myöskään tarvitse käyttää kerralla, vaan se on voimassa 2 vuotta.
Varsinkin nykyään S marketin lahjakortti on paras lahja. Raha ei riitä enää edes ruokaan. Sain ystävältäni joululahjaksi 50€:n lahjakortin Ässään ja sain sen jo tarkoituksella muutama päivä ennen joulua, jotta sain ostettua jouluruuat perheelle. Eli lahjakortti pelasti meidän perheen joulun vieton. Itse annoin hänelle lahjani jo aiemmin. Pesin lahjaksi kaikki hänen asuntonsa ikkunat ja vielä saunankin. Hän ei kipeiden ranteiden vuoksi voi oikein niitä tehdä. Aineellisia lahjoja meillä ei saaneet nyt tänä jouluna edes lapset, mutta he ostivat säästöillään koiralleen herkkulahjan. Joulu oli ihana.
Joulukoristeet yms. on joululahjana sikälikin kummallinen, että se koti on jo koristeltu jouluksi. Ja näiden kierrätys joulun jälkeen on hankalaa.
Sama kuin juhlamekko pikkutytölle joululahjaksi. Sitä mekkoa tarvitaan ennen joulua ja jouluksi, lahjana tulee liian myöhään.
Ihan mielenkiinnosta ja tylsyyttäni katselin muutaman verkkokaupan sivuja. Mitään en siis ollut ostamassa, enkä ostanutkaan. Huomasin, että jossakin on vielä esillä juhlavaatteita uudenvuoden juhliin, mutta jossakin on esillä jo tulevia ja jo saapuneita kevään uutuuksia ja hempeämmän väristä ohuempaa vaatetta. Ainakaan täällä Etelä-Suomessa edes talvi ei ole vielä kunnolla alkanut ja vain pari kylmempää päivää on tähän mennessä ollut.
Pääsiäinen on ensi vuonna ihan huhtikuun alussa, siis paljon aikaisemmin kuin tänä vuonna. Varmaan siis pääsiäissuklaat ilmestyvät kauppoihin tasan samoille hyllypaikoille kuin missä joulusuklaat aina ovat jo helmikuussa. Kaupoissa ollaan aina aikaa edellä ja sesonkia siivotaan pois uuden edestä oikeastaan jo ennen kun se juhlapäivä oikeastaan edes on. Seuraavaksi on vuorossa uudenvuoden roinat, limu, nakki, perunasalaatti ja sipsitarjoukset laajasti tilaa viemässä kun tyhjää tilaa halutaan täyttää ja sen jälkeen hyvin pian ystävänpäivän roinat, laskiaispullat ja Runebergin tortut hyvissä ajoin kaupoissa. Laskiaistiistain tai Runebergin päivän jälkeisenä päivänä noita leivonnaisia löytää kaupasta korkeintaan enää alennettuina.
Miksi viestini ei näy? Lähtee kyllä eikä tule jonoutustekstiä vaan ilmoittaa että viestisi on lähetetty, silti sitä ei näy ainakaan minulle.
Tässä se ongelma monella varmaan onkin? Ei haluta rahaa arkipäivän elämiseen äidille lahjakortin muodossa vaan halutaan että lapsi saa lahjan. Ajatellaan ehkä että joululahja on kivaa pientä ekstraa eikä sen ole tarkoitus olla sellainen tavara tai jopa ruoka joka vanhempien tulee lapsille muutenkin kustantaa?
Vierailija kirjoitti:
Joulukoristeet yms. on joululahjana sikälikin kummallinen, että se koti on jo koristeltu jouluksi. Ja näiden kierrätys joulun jälkeen on hankalaa.
Sama kuin juhlamekko pikkutytölle joululahjaksi. Sitä mekkoa tarvitaan ennen joulua ja jouluksi, lahjana tulee liian myöhään.
Minusta nuo eivät ole ihan verrattavissa, koska pikkutyttö kasvaa ulos mekostaan, koristeen voi laittaa aina uudelleen. Olen antanut ja saanut joitakin joulukoristeita lahjaksi elämäni aikana, mutta nykyisin kun ihmiset valittavat kaikesta, niin sellaisia ei varmaan enää kannata antaa kuin niille, jotka tuntee tosi hyvin.
"Joulukoristeet yms. on joululahjana sikälikin kummallinen, että se koti on jo koristeltu jouluksi. "
Minua ei haittaisi. En ole niin perfektionisti, että omat joulukoristelut jotenkin menisi pilalle lahjaksi saadusta koristeesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan yksin tässä, mutta minulle jää kuluttajana alennusmyynneistä ennen joulua jotenkin paha maku suuhun. Ostin pari viikkoa sitten muutaman Weisteen joulukoristeen, ja nyt tällä viikolla ohikulkiessani huomasin, että ne onkin -30% kunnes tavaraa riittää. Ei se nyt monen euron tappio ollut, mutta harmitti silti.
Tietysti kaupan kannalta on parempi myydä tavarat jo ennen joulua loppuun. Kai. Mutta jotenkin se tuntuu siltä, että ihmisiä rangaistaan siitä, että ovat ajoissa liikkeellä. No, oppiipahan ainakin, ettei kannata jouluhankinnoista maksaa enää täyttä hintaa, vaan odottaa tulevaisuudessa lähemmäs joulua ja ostaa tarvitsemansa reippaalla alennuksella.
Et ole yksin. Olen täsmälleen samaa mieltä. Itse jo lapsena tottui siihen että joulunpyhinä kaupat oli kiinni ja alet alkoivat vasta seuraavana arkena. Harmittaa kun sähköpostiin tulee kaikenlaisia alemainoksia enkä haluaisi niitä jouluna miettiä vaan pyhittää joulupäivät joulun viettoon perheen kanssa. Jotain kyllä talvisin alestakin (mieluummin sieltä kuin normaalihinnalla). Ja joo, ostin kalliin toppatakin marraskuussa kun löytyi juuri sellainen jonka halusin. Ja sateiden ja lämpimän sään takia en sitä ole kertaakaan käyttänyt. En edes uskalla mennä katsomaan mikä sen hinta on nyt.
Käytiin tänään Tapaninpäivän ajelulla ja piipahdettiin samalla eräässä myymälässä katsomassa alekuhinaa. Hyllyt olivat jo melko tyhjillään alennustavaroista ja uusia tavarakuormia oli tuotu esille hyllyttämistä varten. Ilotulitepistettäkin kasailtiin jo.
Olin jo aiemmin katsellut tiettyä neulepaitaa samassa myymälässä, mutta hintalappu esti ostamasta. Nyt neule oli -40% alessa ja ostin sen. Joulutavarat eivät enää houkutelleet edes isoilla aleprosenteilla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että liika lelujen määrä on ärsyttävää. Itselläni myös kaksi pientä lasta ja paljonhan sitä lelua, peliä ja kirjaa tuli, toki myös vaatetta, kenkää ym. Yritän kuitenkin ajatella niin että tiedän näille sukulaisille lapseni olevan tosi tärkeitä ja rakkaita ja he ovat kaikki innoissaan ostelleet näitä lahjoja. Toisaalta on myös ihana nähdä lasten iloiset ilmeet avatessaan paketteja Ajattelen niin että lapset saavat leikkeihin uutta kivaa lelua ja peliä ja härpäkettä ja ei ole niin iso vaiva laittaa ei mieleisiä eteenpäin ja vanhempia tavaroita pois. Tietyllä tapaa myös saa pienen motivaation käydä niitä lasten vanhoja leluja läpi tai vaikka oma vaatekaappi ja katsoa mitä lähtisi pois nyt kun taas uutta tavaraa on tullut lisää.
Mä sain tänä vuonna vain syötäviä lahjoja enkä yhtään pysyvää tavaraa. Oon tyytyväinen, mutta silti nyt tekisi mieli ostaa itselle jotain alemyynneistä. Kovasti kamppailen tätä vastaan ja oon toistaiseksi vielä onnistunut jättämään ostokset ostoskoriin verkkokaupassa.
Luin juuri haastattelun, jossa kuusihenkinen perhe eli 56 neliön kolmiossa. Sieltä bongattu vinkki: Turhasta heti eroon. Kotona kerään turhiksi käyneitä tavaroita paperikassiin keittiön kattilakaappiin, jota kutsun kierrätyskaapiksi. Näin turhat tavarat on helppo kierrättää kerralla eteenpäin.
Joulu ei tuonut onneksi tavarapaljoutta lisää.Sain villasukat joille on heti käyttöä. Mutta ! Näin viisikymppisenä naisena sain monta pakettia kahvia, suklaakonvehteja ja 6 pulloa alkoholia ! Kyllähän ne siitä vuoden varrella hupenee mutta vievät aikamoisesti kaapissa tilaa.
Lahjakassit säästän myös aina. Lisäksi minulla on jouluisia kangaspussukoita joita käytetty jo vuosikausia perhepiirissä. Ovat hintansa tienanneet ja toki erittäin ekologisia !